Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 560
Resolució de 21 de gener de 2021 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’estableixen instruccions per impartir formació professional per a l’ocupació en el context de la situació sanitària provocada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Com a conseqüència de la crisi sanitària que ha provocat el coronavirus COVID-19, d'acord amb el que estableixen les autoritats sanitàries, el 13 de març de 2020 es va acordar la suspensió fins a una altra ordre de les accions formatives en modalitat presencial que gestiona, finança i autoritza el SOIB, i es va comunicar a les entitats de formació mitjançant notes informatives amb data 13 i 17 de març de 2020, respectivament.

El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, BOE número 67, de 14 de març de 2020, en l'article 9 estableix mesures mitjanes de contenció en l'àmbit educatiu i de la formació:

1. Se suspèn l'activitat educativa presencial en tots els centres i les etapes, els cicles, els graus, els cursos i els nivells d'ensenyament que preveu l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats.

2. Durant el període de suspensió s'han de mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que resulti possible.

En aquest sentit, la Resolució de 8 d'abril de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), va establir unes instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020.

L'article 5 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOIB núm. 40 de 21 de març de 2020) estableix que:

L'òrgan concedent de la subvenció podrà acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada per la COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per executar el projecte subvencionat, o d'executar-lo totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin com a incompliment, a l'efecte de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció. Igualment, podrà acordar no suspendre els terminis quan la persona interessada en mostri la conformitat. Aquestes excepcions hauran d'acordar-se de manera casuística i sempre motivadament i ponderar els interessos en joc i l'interès públic.

D'altra banda, l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19 preveu que:

En els procediments de concessió de subvencions, les ordres i les resolucions de convocatòria i la concessió de subvencions i les ajudes públiques previstes en l'article 22. 1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que ja haguessin estat atorgades en el moment de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020 es podran modificar per ampliar els terminis d'execució de l'activitat subvencionada i, si escau, de justificació i comprovació d'aquesta execució, encara que no s'hagués previst en les bases reguladores.

En la reunió de 28 d'abril de 2020, el Consell de Ministres aprova el Pla per a la Desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia de COVID-19. En aquest context, s'ha aprovat l'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig pel qual es modifiquen diverses ordres per millorar la gestió de la crisi sanitària que ha ocasionat la COVID-19 en aplicació del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.

Per una altra part, en l'àmbit de la CAIB, s'ha dictat el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

En data 10 de juny de 2020 s'ha publicat al BOE núm. 163 el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

L'Acord de Consell de Govern de 19 de juny de 2020 aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat.

La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Investigació i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 aprova les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

La Resolució de la consellera de Salut i Consum de 13 de juliol de 2020, per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, s'aprova per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020.

S'aprova la Resolució de 14 de juliol de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions per impartir formació professional per a l'ocupació, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat, la qual fou modificada en dates 16 de setembre de 2020 i 9 d'octubre de 2020.

Mitjançant el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre de 2020, s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària (BOE núm. 259, de 30 de setembre de 2020.

El Decret 18/2020, de 27 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, actualitza les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària.

L'Acord del Consell de Govern, de 27 de novembre de 2020, estableix els nivells d'alerta sanitària i aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

Per una altra banda, la Resolució de la consellera de Salut i Consum, de 9 de desembre de 2020, modifica les mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020.

El Decret 20/2020, de 9 de desembre, de la presidenta de les Illes Balears, adopta mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a Mallorca, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma.

El Decret 22/2020, de 14 de desembre, de la presidenta de les Illes Balears, modifica el Decret 18/2020, de 27 de novembre, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària.

Així mateix, la direcció del SOIB en data 15 de desembre de 2020 difon una nota informativa sobre el nivell d'alerta sanitària 4 a Mallorca i la Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, per tal de donar instruccions a les entitats de formació.

El Decret 2/2021, de 11 de gener, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'adopten mesures temporals i excepcionals per raó de la salut pública per a la contenció de la COVID-19 a Mallorca i Eivissa, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma.

El brot de contagis de la COVID-19 fa que sigui recomanable adoptar mesures de prevenció que afecten els desplaçaments personals, així com el desenvolupament de diverses activitats per prevenir la propagació del virus, la qual cosa justifica l'adopció de les mesures que inclou aquesta Resolució.

Per tot això, dict la següent

 

​​​​​​​Resolució

Primer. Objecte

Establir les instruccions per a la impartició de la formació professional per a l'ocupació en el context de la situació sanitària provocada per la COVID-19.

Segon. Àmbit d'aplicació

Se circumscriu en l'àmbit de gestió del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en matèria de Formació Professional per a l'Ocupació en les accions formatives de les iniciatives següents que iniciïn a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució:

a. En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors desocupats, en la convocatòria publicada l'any 2018, 2019 i 2020.

b. En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors ocupats, en la convocatòria publicada l'any 2018 i 2019.

c. En l'oferta formativa de les convocatòries d'itineraris d'integrals d'inserció (SOIB Jove i Vulnerables) publicades l'any 2018 i 2020.

d. En Compromís de Contractació, en la convocatòria publicada l'any 2018 i 2020.

e. En la formació no finançada amb fons públics autoritzada pel SOIB durant l'any 2019, 2020 i 2021.

f. En la formació en centres propis, a tota la formació aprovada o modificada durant l'any 2018, 2019, 2020 i 2021.

g. En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, programes mixts, en les convocatòries publicades l'any 2019 i 2020.

h. En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, formació dual en sectors estratègics, en les convocatòries publicades entre els anys 2018, 2019 i 2020.

i. En els programes de formació en alternança amb l'ocupació formació dual col·lectius vulnerables, en les convocatòries publicades els anys 2017, 2018, 2019 i 2020.

Per a les accions formatives finançades amb les resolucions de formació g), h) i i) seran d'aplicació els apartats tercer, quart, cinquè i vuitè.

Tercer. Impartició de la formació fins al nivell 3 d'alerta sanitària

La formació professional per a l'ocupació ha de ser presencial. Així mateix, d'acord amb la disposició addicional quarta de l'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març es podrà utilitzar l'aula virtual com a mitjà complementari i addicional per desenvolupar el procés formatiu, i es considera en tot cas com a formació presencial.

La totalitat d'una especialitat formativa no es pot fer a través d'aula virtual, i en cap cas, es podrà fer ús de l'aula virtual per dur a terme les sessions que en la modalitat de teleformació necessitin de presència física de l'alumnat .

El centre de formació haurà de sol·licitar al SOIB, prèviament a l'inici de l'acció formativa, la utilització d'aula virtual. El SOIB en comprovarà les característiques i, si escau, l'autoritzarà.

Si durant la impartició d'una acció formativa, entre l'alumnat o el personal formador hi ha algun cas de positiu per COVID-19, el centre de formació haurà d'actuar segons les indicacions de les autoritats sanitàries. En el cas que el curs s'hagi de suspendre per complir amb la quarantena, s'haurà de notificar al SOIB i, passat el període de quarantena, el curs es reprendrà amb normalitat. Si es dona el cas que hi ha alumnes que han d'estar aïllats per indicació sanitària, el centre de formació ha de facilitar-los la continuïtat del curs mitjançant fórmules alternatives.

L'avaluació final s'ha de fer de forma presencial, a excepció de les especialitats formatives de l'àrea sociosanitària de la família professional de serveis socioculturals i a la comunitat que s'imparteixen en centres que no poden admetre la presència d'alumnes per raons sanitàries.

Pel que fa a les accions de formació amb alternança amb l'ocupació, prèvia sol·licitud d'autorització per part de l'entitat, s'adoptaran fórmules alternatives i criteris de presencialitat ajustats a cada projecte en funció de la recuperació de l'activitat econòmica.

Abans d'iniciar cap acció formativa, el centre de formació haurà de presentar una declaració responsable d'Acord amb el model que estableix el SOIB que compleix amb les mesures que indica l'administració sanitària en relació amb els espais comuns i d'impartició de la formació i la utilització dels equipaments i de les eines necessaris per desenvolupar l'acció formativa (annex I).

En el cas de les accions formatives d'idiomes de MECR, de les quals l'avaluació final es fa en centres oficials acreditats, si aquest es veuen afectats per restriccions, l'avaluació de l'alumnat es farà quan reprenguin l'activitat.

Quart. Impartició de la formació en alerta sanitària de nivell 4

Quan es declari una zona o un territori amb nivell d'alerta sanitària 4 els centres de formació podran optar per:

a. Aturar el curs i reprendre'l quan finalitzi el nivell 4 d'alerta sanitària, sempre que es pugui executar la formació en els terminis prevists a la convocatòria corresponent.

b. Complir amb el percentatge de cabuda que estableix la normativa corresponent aplicat a l'alça, per la qual cosa, s'han de fer els grups bombolla necessaris per tal de complir amb la capacitat establerta. Per tant, els dies lectius en el grup o grups d'alumnes que els toca quedar a casa, el centre de formació els ha de permetre seguir el curs per mitjans telemàtics. Respecte de les activitats que es duguin a terme (a part de les estrictament d'impartició), temps de descans, activitats complementàries a la impartició (per ex. : fer grups de treball, sortides didàctiques. . . ), el centre ha de controlar que els grups són sempre del màxim de persones que estableix la normativa corresponent, així com que prenen les mesures preventives adients.

Així mateix, si entre les restriccions aprovades en el nivell 4 hi ha toc de queda, els centres de formació hauran d'adaptar l'horari d'impartició per poder complir amb aquesta mesura tenint en compte el desplaçament dels alumnes fins al seu domicili.

Els centres de formació que tenguin prevists iniciar algun curs, i el mantenguin, podran fer-ho amb les condicions esmentades abans, o també podran sol·licitar, abans de l'inici, l'ús de l'aula virtual, tal com preveu l'apartat tercer d'aquesta Resolució.

En el cas dels centres educatius públics i concertats que tenguin aprovat un pla de contingència en el marc del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció i Contenció, Coordinació, i d'Organització i Funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la CAIB per al curs 2020-2021 de la Conselleria d'Educació, Universitat i Investigació, la impartició de la formació en cada centre s'adaptarà al que estableix el seu corresponent pla de contingència.

Cinquè. Justificació econòmica i terminis per presentar la justificació

Per a les convocatòries previstes a l'àmbit d'aplicació de la Resolució de 14 de juliol de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions per impartir formació professional per a l'ocupació, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat, la justificació econòmica i els terminis per presentar la justificació ha de ser la que preveu la Resolució esmentada.

Per a les convocatòries de 2020 i 2021 previstes a l'apartat segon d'aquesta Resolució, la justificació econòmica i els terminis per presentar la justificació ha de ser la que preveuen les convocatòries corresponents.

Sisè. Mòdul de pràctiques professionals no laborals

Atesa la publicació del Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre de 2020, quan no sigui possible la realització efectiva en un àmbit empresarial del mòdul de formació pràctica en centres de treball dels certificats de professionalitat, el SOIB, prèvia sol·licitud de l'entitat de formació, podrà autoritzar els centres que imparteixin aquests certificats de professionalitat a adoptar alguna de les mesures, d'acord amb l'ordre de prioritat amb el qual figuren enunciades:

a. Substituir el mòdul de pràctiques en centres de treball per l'exercici d'un lloc de treball vinculat a les ocupacions especificades en la normativa reguladora del certificat de professionalitat a què aquest mòdul s'adscriu.

b. Ampliar el període per dur a terme el mòdul de formació pràctica en centres de treball.

c. Realitzar el mòdul de pràctiques en el propi centre de formació.

d. Excepcionalment, substituir el mòdul de pràctiques en centres de treball per la realització d'un projecte vinculat a les activitats que, en el marc de l'esmentat mòdul, s'havien de desenvolupar en l'entorn laboral.

L'avaluació i el seguiment del mòdul de formació pràctica en centres de treball, la realització del qual s'efectuï d'acord amb les lletres a), c) o d) d'aquest apartat, no requerirà la col·laboració del tutor designat per l'empresa, i quedarà recollit documentalment mitjançant la qualificació d'apte o no apte pel tutor d'aquest mòdul.

Setè. Participació de les persones afectades per expedients de regulació temporal d'ocupació als programes de formació professional per a l'ocupació a l'àmbit del Servei d'Ocupació de les Illes Balears

En aplicació de l'Ordre TES/1109/2020, de 25 de novembre, per la qual es modifica l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, el qual desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, que regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament. Les persones treballadores afectades per expedients de regulació temporal d'ocupació, suspensions dels contractes de treball o reduccions de jornada, per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, o derivades de força major, podran participar en la formació finançada pel SOIB, tenint en compte el següent:

a. En el cas de l'oferta formativa per a persones treballadores ocupades, les persones treballadores no tendran la consideració de desocupades als efectes del límit de participació en les accions formatives, ja que es manté vigent la seva relació laboral amb l'empresa, encara que es trobin en situació de suspensió de contracte de treball o de reducció de jornada.

b. Pel que fa a l'oferta formativa per a persones treballadores desocupades, les persones treballadores afectades per expedients de regulació temporal d'ocupació no computaran com a ocupades a efectes del límit de participació establert a les accions formatives corresponents.

c. En ambdós casos, les persones participants no podran percebre ajuts i beques com a conseqüència de la seva participació en la formació.

Així mateix, les persones treballadores que es trobin en situació de suspensió de contracte o de reducció de jornada com a conseqüència d'un expedient de regulació temporal d'ocupació, tendran la consideració de col·lectiu prioritari per a l'accés a les iniciatives formació del sistema de formació professional per a l'ocupació.

Vuitè. Alumnes de formació dual

Els alumnes d'accions formatives vinculades a contractes de formació i aprenentatge que afectats per un ERTO o que com a conseqüència de la situació de pandèmia hagin suspès o rescindit el seu contracte podran seguir assistint a l'acció formativa com a alumnes. Aquestes hores d'assistència seran justificables a efectes de la liquidació de la subvenció. En cap cas aquesta assistència pot suposar augmentar el nombre d'alumnes inicialment aprovat.

Novè. Efectes

Aquesta Resolució deixa sense efecte la Resolució de 14 de juliol de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions per impartir formació professional per a l'ocupació, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat, i les seves modificacions, amb excepció dels apartats següents que sí que romandran vigents per a les convocatòries previstes en l'àmbit d'aplicació de la Resolució de 14 de juliol:

  • Apartat quart «Justificació econòmica i terminis per presentar la justificació» en la redacció de la modificació de 16 de setembre de 2020
  • Apartat setè «Alumnes de formació dual», en la redacció de la modificació del 14 de juliol de 2020

Per a les convocatòries publicades el 2020, aquesta Resolució deixa sense efecte la Resolució de 14 de juliol de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions per impartir formació professional per a l'ocupació, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap una Nova Normalitat, i les seves modificacions i s'aplicarà al que preveu l'apartat vuitè d'aquesta Resolució.

Desè. Vigència

Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web del SOIB.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 21 de gener de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB Iago Negueruela Vázquez

 

 

​​​​​​​ANNEX I

Declaració responsable del compliment dels requisits sanitaris

Sr. / Sra. ________________________________________________________, amb DNI____________________, representant legal de l'entitat ___________________________________________________________amb NIF _________________ amb relació a l'acció formativa exp. : ______núm. ordre: ___________i denominació _______________________________________________________ amb data d'inici i final prevista:

....... / ....... /............. - ....... / ....... /.............

Declar:

Que l'entitat de formació que represent compleix amb tots i cadascun dels requisits que estableixen les autoritats sanitàries per dur a terme l'activitat formativa presencial, en relació amb els espais comuns i la impartició de la formació, i la utilització dels equipaments i de les eines necessaris per desenvolupar l'acció formativa.

_________________, _______de _______________ de _________

[rúbrica]