Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 505
Aprovació definitiva ordenança reguladora del règim aplicable als vehicles abandonats a la via pública del municipi de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament, en sessió de 14 de setembre de 2020, aprovà inicialment l'ordenança municipal reguladora del règim aplicable als vehicles abandonats a la via pública del municipi de Manacor, i, finalitzat el termini de formular reclamacions, objeccions i observacions sense que se n'hagin presentades, esdevé definitiva aquesta aprovació, de forma automàtica, sense necessitat de nou acord exprés, estant facultada aquesta batlia per a la seva publicació i execució.

Transcorregut el període des de la recepció pels diferents organismes de l'acord, es procedeix a la seva publicació en aqueix Butlletí Oficial així com el text definitiu de l'ordenança, amb incorporació de les recomanacions quan a llenguatge efectuades per l'Institut Balear de la Dona:

«ORDENANÇA REGULADORA DEL RÈGIM APLICABLE ALS VEHICLES ABANDONATS A LA VIA PÚBLICA DEL MUNICIPI DE MANACOR

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'Ajuntament de Manacor acordà en sessió plenària la redacció d'una ordenança que tengui per objecte la regulació del règim aplicable als vehicles abandonats en la via pública, particularment en quant a la localització, denúncia, procediment per a la seva retirada i, en el seu cas, entrega al centre de tractament i descontaminació corresponent, de conformitat amb la Llei vigent. Actualment el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, estableix a l'art. 7 les competències municipals d'ordenació i gestió del trànsit en les vies urbanes de la seva titularitat, entra d'altres.

Així mateix s'estableixen, en l'art. 106, els supòsits perquè un vehicle pugui ser retirat de la via pública per l'administració competent en matèria d'ordenació i gestió del trànsit.

L'abandonament de vehicles a la via pública és una problemàtica que s'ha anat incrementant en els darrers anys, assumint-ne l'Ajuntament el tractament residual del vehicle.

Per tot això, aquest text normatiu es redacta amb l'objecte d'elaborar un marc jurídic on poder realitzar les actuacions corresponents pel que respecte als vehicles abandonats.

Article 1. Objecte

La present Ordenança té per objecte la regulació del règim aplicable als vehicles abandonats a la via pública, particularment pel que fa a la seva localització, denúncia, procediment per a la seva retirada i, si escau, lliurament al centre autoritzat de tractament corresponent, tot això de conformitat amb el que disposa el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial.

Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordenança s'aplicarà a totes les vies i espais públics del terme municipal Manacor en els quals es trobin vehicles que, objectiva i racionalment, facin presumir pels seus signes externs que estan abandonats.

Article 3. Vehicles abandonats

1. Queda prohibit l'abandonament de vehicles a la via pública o a qualsevol espai de titularitat municipal. Es considera que un vehicle està abandonat:

a. Quan hagin transcorregut més de dos mesos després que el vehicle fou immobilitzat o fou retirat de la via pública i dipositat per l'Ajuntament i la persona titular no hagués formulat al·legacions.

b. Quan romangui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

c. Quan consultada la base de dades de la DGT el vehicle figuri en la mateixa en "Situació de baixa", ja sigui temporal o definitiva.

2. Es considera un vehicle com a residu sòlid urbà quan, tenint plaques de matrícula i no figurant de baixa, pel seu estat pugui suposar un perill per a la resta de les persones usuàries de la via.

3. En els casos previstos en els apartats 1.c) i en l'apartat 2, es procedirà a la immediata retirada del vehicle de la via pública i al seu traslladat al Dipòsit Municipal de Vehicles o a les instal·lacions destinades a l'efecte.

4. En el supòsit previst en els apartats 1.b), es requerirà a aquest perquè en el termini de quinze dies retiri el vehicle de la via pública amb l'advertiment que, en cas contrari, es procedirà a la retirada del vehicle al Dipòsit Municipal i es donarà continuació a l'expedient per a la seva posterior tractament com a residu sòlid urbà. Els vehicles abandonats a la via pública, una vegada tramitat el corresponent expedient, seran considerats, si escau, residus sòlids, i se'ls aplicarà el procediment propi d'aquests últims.

Article 4. Servei de retirada

a. Els vehicles abandonats i els vehicles declarats residus sòlids seran retirats, quan sigui procedent, pel servei municipal o empresa adjudicatària del servei de grua sent traslladats fins al Dipòsit Municipal de Vehicles o a les instal·lacions destinades a l'efecte.

b. Les taxes corresponents al trasllat i permanència en el dipòsit correspondran a la persona titular del vehicle i es meriten segons el que disposa l'ordenança fiscal corresponent en vigor.

Article 5. Procediment per a la retirada de vehicles abandonats a la via pública

1. Quan es detecti que a la via pública hi ha un vehicle que, pels seus símptomes externs, faci presumir objectivament el seu estat d'abandonament, s'aixecarà una Acta d'Infracció, la qual donarà lloc a la iniciació de l'expedient. Aquesta acta haurà de recollir tota la informació relativa a les dades del vehicle, persona titular del mateix, ubicació del lloc on es troba estacionat, data i hora de la detecció i descripció dels desperfectes que presenta. L'acta d'infracció anirà acompanyada d'un reportatge fotogràfic il·lustratiu del seu estat.

Es procedirà, en el mateix moment, a col·locar un adhesiu en lloc visible, informant a la persona responsable del vehicle de la situació d'abandonament del mateix. Sobre aquest adhesiu o element similar, s'ha de consignar la matrícula, data de col·locació, nom i número del carrer en què es troba. Tal com estableix el model de l'Annex I d'aquesta ordenança.

2. Transcorregut el termini d'un mes sense que la persona titular procedeixi de forma voluntària a la retirada del vehicle, es procedirà, de conformitat amb el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, al seu trasllat a el Centre Autoritzat de Tractament.

Amb anterioritat a l'ordre de trasllat del vehicle, l'Administració requerirà a la persona titular del vehicle que, de no procedir a la seva retirada en el termini d'un mes, es procedirà al seu trasllat a el Centre Autoritzat de Tractament.

3. Iniciat l'expedient de retirada de vehicle abandonat, s'estarà al que la persona titular fos coneguda o desconeguda.

a. En el primer cas, es notificarà i requerirà a la persona titular perquè en el termini de quinze dies retiri el vehicle del dipòsit, amb l'advertència expressa que, en cas contrari, i una vegada transcorregut un mes des de l'entrada al dipòsit es procedirà al seu tractament com a residu sòlid urbà i se li aplicarà la normativa legal i reglamentària vigent.

b. En el cas que la persona titular sigui desconeguda es seguirà el procediment i la seva tramitació com a residu sòlid, una vegada que hagin transcorregut els terminis establerts per a això.

Les notificacions a les persones titulars dels vehicles es durà a terme atenent al que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 6. Vehicles residus sòlids

L'Ajuntament podrà ordenar el trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament per a la seva posterior destrucció i descontaminació:

1. Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle fora immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l'Administració, i la persona titular no hagués formulat al·legacions.

2. Quan romangui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

Amb anterioritat a l'ordre de trasllat l'Ajuntament haurà de requerir a la persona titular del vehicle advertint que de no retirar el vehicle en el termini d'un mes del dipòsit municipal es procedirà al seu trasllat a un CAT.

 

Article 7. Procediment per a la retirada dels vehicles residus sòlids

Transcorregut els terminis assenyalats en l'article 6.1. a) i b) de la present Ordenança sense que es recuperi el vehicle per les persones propietàries s'haurà de:

1. Emetre informe en aquest sentit per la Policia Local. Així mateix es podrà sol·licitar que per part del departament corresponent s'emeti informe sobre la manca d'abonament de taxes.

2. Per part de l'Alcaldia es dictarà decret en el qual es comuniqui a la Prefectura Provincial de trànsit la baixa de el vehicle.

3. Una vegada la Prefectura Provincial de Trànsit faci efectiva i comuniqui la baixa del vehicle o impossibilitat de la mateixa per embargament judicial o per qualsevol altra causa, la Alcaldia dictarà Decret qualificant com a residu sòlid urbà i ordenant, en cas de no existir causa d'impossibilitat, el trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament, comunicant a la Policia i a les persones interessades, atorgant-li a aquest el termini establert d'un mes.

Article 8. Adjudicació vehicles als serveis de vigilància municipal

Finalitzat l'expedient i en el supòsit en què l'Ajuntament decidís la conservació del vehicle, de conformitat amb el que disposa l'article 106.3 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a motor i Seguretat Viària, la Batlia o l'autoritat corresponent per delegació, podran acordar la substitució de la destrucció del vehicle per la seva adjudicació als serveis de vigilància i control del trànsit en el terme municipal.

Article 9. Renúncia a la titularitat

Les persones titulars de vehicles abandonats podran renunciar voluntàriament a la propietat del mateix a favor de l'Ajuntament perquè aquest es procedeixi a donar-ho de baixa, en qualsevol fase de l'expedient. El fet de la cessió no anul·larà les despeses ocasionats fins al moment, ni les denúncies, ni les altres deutes pertinents.

Article 10. Cessió del vehicle

Un vegada cedit el vehicle a l'Ajuntament, la persona titular haurà de lliurar la documentació del mateix, així com haurà de signar en prova de conformitat l'Acta de Cessió del vehicle a l'Ajuntament. Un vegada cedit, i tan aviat com la documentació arribi a la Instrucció de l'expedient, es procedirà per aquesta a donar-lo de baixa a Trànsit i a l'Ajuntament i es procedirà a la seva descontaminació i destrucció a través d'un centre autoritzat de tractament.

Article 11. Infraccions

Seran constitutius d'infracció dels fets descrits en l'article 3 d'aquesta Ordenança.

Article 12. Sancions

Totes les infraccions previstes en la present Ordenança tindran la consideració de greus, seran sancionades amb multes de 750 euros fins a 1.500 euros, atenent la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Les quanties es classifiquen en:

  • 750 € per motocicletes i ciclomotors
  • 1000 € turismes i vehicles de pes màxim autoritzat inferior a 3.500 kg
  • 1500 € vehicles pes màxim autoritzat superior a 3.500 kg

Article 13. Procediment sancionador

El règim de les infraccions i sancions, mesures cautelars, responsabilitat, procediment sancionador i recursos serà en tot allò no regulat per la present ordenança l'establert en la llei sobre Trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i els seus reglaments de desenvolupament.

Disposició Transitòria

Els vehicles que en l'entrada en vigor d'aquesta ordenança es trobin en el dipòsit municipal o al lloc habilitat a tal efecte, s'aplicarà el règim establert en l'article 7 d'aquesta ordenança.

Disposició derogatòria

Queden expressament derogades totes les normes de caràcter municipal que s'oposen al que establert en la present Ordenança.

Disposició Final

La present Ordenança, una vegada aprovada definitivament per l'Ajuntament, entrarà en vigor l'endemà del dia que hagi estat publicat íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

ANNEX I

AVIS

VEHICLE EN PRESUMPTE ESTAT D'ABANDONAMENT

Data de localització .........................................................

Matrícula .........................................................................

Lloc de localització .........................................................

c/Pl. ................................................... núm. ....................

Si és vostè titular o responsable del vehicle, ha de posar-se en contacte amb Policia Local mitjançant trucada telefònica al número xxxxxxxxx

Ordenança reguladora del règim aplicable als vehicles abandonats a la via pública del municipi de Manacor (BOIB núm. xxxx de xx/xx/xxxx)»

 

Manacor, 20 de gener de 2021

El batle Miquel Oliver Gomila