Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 503
Aprovació definitiva ordenança reguladora sobre l'ús de les vies ubicades dins una zona de prioritat residencial
ORDENANÇA REGULADORA SOBRE L'ÚS DE LES VIES UBICADES DINS UNA ZONA DE PRIORITAT RESIDENCIAL
El Ple de l'Ajuntament, en sessió de 14 de setembre de 2020, aprovà inicialment l'ordenança municipal reguladora sobre l'ús de les vies ubicades dins zona de prioritat residencial, i, finalitzat el termini de formular reclamacions, objeccions i observacions sense que se n'hagin presentades, esdevé definitiva aquesta aprovació, de forma automàtica, sense necessitat de nou acord exprés, estant facultada aquesta batlia per a la seva publicació i execució.
Transcorregut el període des de la recepció pels diferents organismes de l'acord, es procedeix a la seva publicació en aqueix Butlletí Oficial així com del text íntegre de l'ordenança, amb incorporació de les recomanacions quan a llenguatge efectuades per l'Institut Balear de la Dona:
«ORDENANÇA REGULADORA SOBRE L'ÚS DE LES VIES UBICADES DINS UNA ZONA DE PRIORITAT RESIDENCIAL
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Actualment són moltes les iniciatives, tant a les grans ciutats, barris metropolitans i fins i tot pobles que tenen com objectiu assolir una mobilitat segura, sostenible i saludable per les persones usuàries de la via pública, com poden ser els i les vianants.
L'Ajuntament de Manacor amb l'horitzó estratègic marcat per l'Agenda 2030 i en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), disposa del Pla d'Acció pel Clima i l'Energia Sostenible per tal de complir amb els compromisos que implicaven l'adhesió al moviment europeu del Pacte de Batles i Batlesses per l'Energia Sostenible i el Clima.
En el context global en què ens trobam, l'Ajuntament de Manacor vol apostar fermament per la millora dels nostres nuclis urbans a través d'una mobilitat més sostenible en totes les seves vessants, social, ambiental i econòmica.
Així mateix la normativa en matèria de circulació i seguretat vial, disposa que els municipis tenen competència en la regulació i ordenació del trànsit a les vies urbanes així com l'organització de la circulació a determinats vehicles per motius mediambientals.
Per això la iniciativa que implantarà l'Ajuntament de Manacor baix el concepte de Zones de Prioritat Residencial (ZPR) anirà encaminada a l'assoliment dels objectius abans plantejats. Les ZPR seran zones amb una regulació específica amb l'objectiu d'augmentar l'espai públic prioritari per a la mobilitat sostenible i segura, afavorint aquella mobilitat activa, és a dir, la mobilitat que implica un esforç físic per desplaçar-se, com són anar a peu o en bicicleta, essent respectuosa amb el medi ambient i saludable per les persones al mateix temps.
En aquestes àrees, la prioritat de pas serà de les persones vianants en primera instància per afavorir els desplaçaments a peu i en segon lloc de les bicicletes, de manera que aquesta zona experimentarà un pacificació del trànsit rodat, permetent aquells desplaçaments, en vehicles motoritzats, que realment són necessaris i reduint al màxim aquella mobilitat no productiva dins el nostre centre.
A grans trets les seves dimensions, entramat urbà i la topografia dels nuclis urbans del nostre municipi fan que siguin un espais idonis per potenciar els desplaçaments a peu o en bicicleta, i permetre així més zones per a les persones vianants de manera que la seva mobilitat sigui molt més segura, agradable i atractiva tant a nivell social com a nivell comercial.
Les principals característiques en quant a mobilitat en aquestes zones són:
Pel que respecte a l'estacionament, i per tal de promoure el comerç local i de proximitat aquesta ordenança preveu el disseny de diferents àrees d'aparcaments comercials, que seran zones d'estacionament regulat, les quals serviran perquè es pugui estacionar qualsevol vehicle, durant un temps limitat per poder realitzar adquisicions de béns o serveis en la zona comercial inclosa dins la ZPR.
1. Objecte
Serà objecte d'aquesta ordenança la regulació de les normes d'ús de les vies urbanes que es trobin definides com a Zona de Prioritat Residencial del municipi de Manacor.
2. Àmbit
Les Zones de Prioritat Residencial (ZPR) del terme municipal de Manacor es definiran mitjançant resolució expressa.
Aquestes vies de prioritat residencial es creen sota la competència municipal en base als articles 25 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local i art. 7 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, amb la finalitat de reservar les vies públiques a l'ús prioritari als desplaçaments a peu o en bicicleta.
De la mateixa manera, l'Ajuntament podrà definir quins vials d'una ZPR quedaran exclosos pel que respecte a l'accés a l'esmentada zona, essent aplicable a aquest vials la resta de regulació en l'àmbit de la ZPR.
Les entrades a aquestes àrees s'indiquen per mitjà de senyalització vertical o elements físics de control d'accés, en els termes recollits a l'annex I d'aquesta Ordenança. La vigència de l'àrea de circulació restringida és permanent, llevat de senyalització que indiqui l'horari de vigència
3. Conceptes bàsics
Aturada: Immobilització d'un vehicle durant un temps inferior a dos minuts, sense que el conductor pugui abandonar-lo.
Estacionament: Immobilització d'un vehicle que no es troba en situació de detenció o aturada.
Mobilitat activa: és aquella que es produeix gràcies a l'activitat física, utilitzant l'energia que produeix el nostre cos per tal de desplaçar-nos.
Vianant: és la persona que transita a peu per les vies i terrenys públics aptes per a la circulació. També tenen la consideració de vianants qui empeny o estira un cotxet d'infant o de persona amb diversitat funcional o qualsevol altre vehicle sense motor de petites dimensions, el que condueix a peu un cicle o ciclomotor de dues rodes, i les persones amb diversitat funcional que circulin en una cadira de rodes, amb o sense motor.
Vehicle: aparell apte per circular per les vies o terrenys públics que estiguin destinats a la circulació.
Cicle: Vehicle proveït de, al manco, dues rodes i propulsat exclusiva o principalment per l'energia muscular de la persona o persones que estan damunt el vehicle, en particular mitjançant pedals. S'inclouen en aquesta definició els cicles de pedaleig assistit.
Bicicleta: és el cicle de dues rodes.
Vehicles de mobilitat personal (VMP): Vehicle de petites dimensions d'una sola plaça mogut per un motor elèctric o per tracció humana, que està pensat per a cobrir trajectes de distància curta o mitjana. A efectes d'aquesta ordenança són vehicles de mobilitat personal els patinets elèctrics i els vehicles elèctrics autoequilibrats. En tot cas la definició d'aquest vehicles s'ajustarà al que disposin la normativa específica de rang superior que es pugui aprovar amb posterioritat a aquesta ordenança.
ZPR: correspon a les sigles de Zona de Prioritat Residencial. Es traca de zones on es dóna prioritat als desplaçaments a peu i en bicicleta, i en cas de fer-se amb vehicle motoritzat només es permet la seva circulació i/o estacionament als vehicles autoritzats segons el que estableix aquesta ordenança.
Plataforma única: és aquella via que presenta un sol nivell arquitectònic o de rasant en el paviment entre la calçada i la vorera.
Per la resta de conceptes que no s'exposin expressament en aquest article, en cas de conflicte, s'atendrà el que disposa l'annex I del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial.
4. Ús de les vies ZPR
1. Totes les entrades i sortides de les zones de vianants s'hauran de senyalitzar adequadament, sense perjudici que es puguin utilitzar altres elements mòbils que impedeixin la entrada i circulació de vehicles o elements de control per detecció d'infraccions o habilitació d'accessos.
2. A la zona de prioritat residencial no es permet la circulació de vehicles, excepte en els següents casos:
a. Els vehicles que tinguin com a titular una persona que es trobi empadronada a un immoble que es trobi inclòs dins una ZPR. S'inclouen aquí els titulars de contractes de lloguer de vehicles els quals estiguin empadronats a un immoble inclòs dins una ZPR.
b. Els vehicles del Servei d'Extinció d'Incendis, els dels cossos de Seguretat i Protecció Civil.
c. Les ambulàncies de caràcter sanitari o assistencial, degudament autoritzades, en servei.
d. Els vehicles que siguin necessaris per a la prestació de serveis municipals.
e. Qualsevol vehicle de massa màxima autoritzada igual o menor a 3,5 t que efectuï operacions de càrrega i descàrrega en l'horari autoritzat, si n'és el cas.
f. Els de servei públic de viatgers, que es poden aturar únicament a l'interior de l'ACIRE el temps necessari per a la pujada i la baixada de viatgers.
g. Les bicicletes o VMP que es desplacin a velocitats inferior a 20 km/h.
h. Els vehicles que transporten malalts greus o persones amb mobilitat reduïda des de o fins a algun immoble situat a la zona.
i. Vehicles que disposin de la targeta d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda.
j. Els vehicles que transportin a viatgers d'anada o tornada als establiments hotelers situats dins la ZPR.
k. Els vehicles que surtin o es dirigeixin a algun garatge autoritzat ubicat a les vies de vianants, i els que surtin o vagin a un immoble amb llicència de gual.
l. Els vehicles amb permís especial atorgat per l'Ajuntament, per a realitzar una operació esporàdica, degudament justificada.
3. Tal com estableix l'art. 2 l'Ajuntament podrà definir uns eixos viaris que no es veuran afectats per les limitacions d'accés que es defineixen en aquest article. En aquest cas es permetran la circulació sense cap tipus d'autorització.
4. Els vehicles que circulin dins una ZPR, inclosos els eixos viaris descrits a l'art. 2, disposin o no d'autorització, no tindran prioritat en les seves accions front a altres persones usuàries de la via pública. En una ZPR, les bicicletes i VMP gaudeixen de prioritat sobre la resta de vehicles, però no sobre les persones vianants. El o la vianant gaudirà en tot moment de prioritat de circulació en tot l'àmbit de la ZPR. Malgrat això, les diferents persones usuàries no podran destorbar intencionadament la circulació de la resta vehicles.
5. Les vies que siguin de plataforma única i que estiguin senyalitzades amb la senyal corresponent S-28 es permetrà la circulació de bicicletes en ambdós sentits de la marxa.
6. Els vehicles i/o persones usuàries que es desplacin dins la ZPR hauran de respectar la senyalització existent, tant vertical com horitzontal, destinada a organitzar-ne la circulació en els casos que així es consideri necessari.
7. S'estableix una velocitat màxima de circulació de 20 Km/h a tot l'àmbit de la ZPR, inclosos els eixos viaris descrits a l'art. 2.
5. Zona vianants
Dins la ZPR es poden establir espais que es destinin al passeig de persones i/o bicicletes. Aquestes zones corresponen principalment a vials que tenen una plataforma única en tota la seva amplada. Tot i això aquests espais hauran d'estar degudament senyalitzats amb els corresponent elements identificatius que estableixi l'Ajuntament i que en qualsevol cas incorporarà la inscripció “ Zona de Vianants”.
1. En aquestes zones l'accés i permanència s'ajustarà al que disposa aquesta ordenança. En el cas que s'estableixi un horari específic haurà d'indicar-se a la senyalització corresponent.
2. Podran sol·licitar l'autorització les persones propietàries o arrendatàries de l'immoble situat a la zona de vianants tal com s'estableix en l'art. 6, en la modalitat d' “accés residencial”.
3. Per poder circular i/o realitzar operacions de càrrega i descàrrega a la zona de vianants s'hauran de complir els següents requisits:
a) No podran circular, ni estacionar vehicles de més de 3.500 Kg. de pes màxim autoritzat sobre el paviment de lloses de pedra.
b) A la zona de llambordins podran transitar vehicles fins a 20 tones de pes màxim autoritzat, de dos eixos.
c) En cas que s'hagi d'immobilitzar el vehicle amb puntals telescòpics s'haurà de disposar d'una plataforma rígida d'un mínim de 10 cm. de gruix, per tal de repartir el pes del puntal. Aquesta plataforma serà de dimensions mínimes de 30x30 cm. En el cas de vehicles de fins a 3.500 Kg. i de 60x60 en el cas de vehicles de més de 3.500Kg. PMA.
d) Quan de forma puntual i justificada sigui necessari transitar per dita zona vehicles que superin els paràmetres previst als apartats anterior s'haurà de sol·licitar autorització a la policia local.
Les persones titulars de la autorització seran els responsables dels danys que s'ocasionin al paviment.
e) Dins la zona de vianants o la zona de regulació especial s'haurà de circular amb la màxima prudència. La velocitat màxima permesa serà de 10 Km/h.
f) Quan es realitzi l'operació de càrrega i descàrrega el vehicle ha d'estar aturat, excepte quan no sigui possible per què s'utilitzin elevadors, etc. i s'han de produir les mínimes molèsties tant pels veïns com pel vianants.
6. Règim d'autorització
Atenent a l'exposat a l'article 3, els vehicles als quals se'ls permet l'accés a la ZPR hauran de disposar de la corresponent autorització emesa per l'Ajuntament.. Les autoritzacions tindran diferent configuració en funció del supòsits que es plantegen en aquesta ordenança, essent fàcilment identificables i que hauran de ser col·locades en el vehicle, de manera que siguin visibles en la seva totalitat des de l'exterior. D'aquesta manera quedaran diferenciats tres tipus identificatius:
A. Accés resident
Serà necessària acreditació que hom disposa del corresponent espai i la titularitat del local o aparcament, condició de persona arrendatària d'aquest o autorització per al seu ús.
Aquests vehicles se'ls permetrà circular i estacionar dins la ZPR.
L'autorització perdrà la vigència en el moment que es deixi de complir els requisits establerts en el supòsit corresponent i que li han permès la seva obtenció.
El color de fons d'aquesta autorització serà verd, en qualsevol cas podrà modificar-se mitjançant resolució expressa.
B. Accés comercial
Obtindran aquest distintiu els vehicles que s'ajustin als següents supòsits:
En aquest cas podran accedir a la ZPR, podran circular per accedir al negoci i realitzar la càrrega i descàrrega de productes, mercaderies, etc. En cap cas podran estacionar en els carrers inclosos dins la ZPR.
Per a l'autorització serà necessari presentar llicència d'obertura i funcionament de l'activitat econòmica i corresponent alta a l'impost d'activitats econòmiques (IAE) de l'establiment, local o despatx.
L'autorització perdrà la vigència en el moment que es deixi de complir els requisits establerts en el supòsit corresponent i que li han permès la seva obtenció.
El color de fons d'aquesta autorització serà groga, en qualsevol cas podrà modificar-se mitjançant resolució expressa.
C. Accés excepcional
En aquest cas no disposaran de distintiu i la seva circulació i/o aturada, vindrà determinada per la naturalesa de l'activitat a realitzar sempre i quan sigui uns dels caos definits a l'art. 4.2. En cap cas podran estacionar dins l'àmbit de la ZPR.
Es tracta d'accessos puntuals i/o temporals, que afectarà a vehicles de particulars, vehicles de proveïdors, missatgeria, transport de mercaderies o persones, i altres serveis que per les seves característiques facin imprescindible l'accés amb vehicle i es trobi permesa el seu accés segons l'art. 4, i que no s'hagin acollit a l'autorització sota la modalitat “accés comercial”
Aquests vehicles hauran de sol·licitar autorització prèvia a produir-se l'accés, a través del mitjà implanti l'Ajuntament, i que serà definit mitjançant resolució expressa en cada moment.
A mode orientatiu, i no limitador, s'inclouen en aquest tipus d'accés a vehicles que transportin persones amb mobilitat reduïda, clients d'establiments turístics, permisos policials (muntatge de fires, esdeveniments lúdic-esportius, etc.), ocupacions per obres,...
2. La resta de vehicles que segons l'art. 4.2 se'ls permet la circulació dins la ZPR i no es troben descrits en aquest article podran circular, aturar-se i estacionar sense necessitat d'autorització prèvia, sempre i quan duguin a terme l'activitat per la qual se'ls hi permet la circulació dins la ZPR, o en el cas de persones amb diversitat funcional el vehicle disposa de la targeta identificativa.
En qualsevol cas i sempre que l'Ajuntament així ho consideri es podrà autoritzar l'accés de vehicles dins la ZPR per motius d'interès general (festes, fires, esdeveniments culturals, etc.) mitjançant resolució expressa.
3. Per tal d'obtenir l'autorització hauran de realitzar una sol·licitud segons model establert per a tal efecte.
4. Serà requisit per obtenir l'autorització trobar-se al corrent de pagament de les obligacions amb l'Ajuntament.
7. Estacionament
Pel que respecte a l'estacionament dins l'àmbit de la ZPR es definirà com una zona d'estacionament regulat, amb les limitacions de temps i accés a les zones d'aparcaments que es preveu en aquesta article.
En tot l'àmbit de la ZPR només es permetrà l'estacionament als vehicles identificats amb els distintius “accés residencial”.
La resta de vehicles autoritzats podran realitzar aturades per dur a terme l'activitat que els hi ha permès l'accés, però no podran estacionar.
Dins l'àmbit de la ZPR es definiran zones d'aparcament comercial regulat. En aquestes àrees, les quals es trobaran degudament senyalitzades, es permetrà que els vehicles puguin estacionar amb una limitació de temps determinada que establirà el propi Ajuntament i que serà visible en la senyalització utilitzada a tal efecte.
L'Ajuntament podrà habilitar zones de càrrega i descàrrega en les ubicacions i horaris que així ho determini en cada cas en tot l'àmbit de la ZPR. En qualsevol cas fora de l'horari establert aquestes zones es podran destinar a estacionament de vehicles autoritzats amb el distintiu “accés residencial”.
8. Control de l'ús.
L'Ajuntament en el marc de les seves competències vetllarà pel compliment de la present ordenança en tot l'àmbit de la ZPR. D'aquesta manera s'establiran sistemes de control d'accessos, ja siguin automatitzats o no, i de vigilància en el respecte de les normes de circulació dins l'àmbit de la ZPR i de l'ús dels espais d'estacionament.
En aquest sentit es podran implantar diversos sistemes amb l'objecte de poder realitzar funcions de control i compliment d'aquesta ordenança.
9. Règim sancionador
El règim de les infraccions i sancions, mesures cautelars, responsabilitat, procediment sancionador i recursos serà en tot allò no regulat per la present ordenança l'establert en la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial i els seus reglaments de desenvolupament.
10. Infraccions
Es considerarà infracció, les accions i omissions contràries als preceptes tipificats en aquesta ordenança i en les restants disposicions especifiques dictades sobre aquesta matèria, que seran objecte de les sancions administratives corresponents.
Seran responsables de les infraccions administratives tipificades en la present ordenança totes aquelles persones, siguin naturals o jurídiques, que hagin participat, per acció o per omissió, en la comissió del fet infractor.
11. Qualificació de les infraccions
Les infraccions que fa referència l'article anterior es classificaran en lleus, greus i molt greus.
a. Es consideren infraccions lleus:
a. Accedir a la ZPR sense autorització.
b. No dur visible l'etiqueta distintiva, en el cas que sigui necessària, per accedir a la ZPR.
c. Superar el temps màxim d'estacionament permès en les àrees que així estiguin regulades.
d. Realitzar operacions de càrrega i descàrrega fora de les zones habilitades, tret que sigui realitzada pels mateixos titulars de l'activitat comercial.
e. Superar la velocitat màxima establerta per la circulació de vehicles, bicicletes i VMP.
f. No respectar la prioritat de circulació front als vianants.
g. Qualsevol altre infracció que no estigui tipificada com a greu o molt greu.
b. Es consideren infraccions greus:
a. Reincidència de 3 infraccions lleus en el termini no superior a 3 mesos.
b. Dificultar o impedir el treball de control i vigilància en l'ús de la ZPR.
c. Es consideren infraccions molt greus:
a. La reincidència en la comissió de 2 infraccions greus en un període d'un any.
b. Falsejar documentació per obtenir autorització
12. Sancions
Les infraccions contemplades a la present ordenança seran objecte de les següents sancions:
a) En el cas d'infraccions lleus es sancionaran amb multes de 100 euros.
b) En el cas d'infraccions greus la quantia serà de 200 euros.
c) En el cas d'infraccions molt greus de 500 euros.
13. Procediment sancionador
En l'àmbit de les seves competències correspondrà a la Batlia o al qui delegui aquesta competència sancionar les infraccions d'aquesta ordenança.
Pel que respecte al procediment sancionador s'atendrà al que disposa el RDL 6/2015 de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial.
Disposició addicional
Aquesta ordenança prevaldrà en el cas que es regulin aspectes que entrin en contradicció amb altres normatives del mateix rang que es trobin vigents en el moment de la seva aprovació.
Disposició derogatòria
Amb l'entrada en vigor d'aquesta ordenança queden derogats els articles 22, 23 i 24 de l'Ordenança municipal reguladora d'aparcament i transit de vehicles en vies urbanes del terme de Manacor i l'art. 25 i 26 pel que respecte a les sancions que facin referència als art. 22, 23 i 24.
Disposició final. Entrada en vigor
Aquesta ordenança entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2021»
Manacor, 20 de gener de 2021
El batle
Miquel Oliver Gomila