Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 467
Aprovació definitiva de l'actualització del Reglament per a regular l’ús i gestió de la Deixalleria Municipal de l’Ajuntament de Felanitx
Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 19 d'octubre de 2020 l'actualització del Reglament per a regular l'ús i gestió de la Deixalleria Municipal de l'Ajuntament de Felanitx, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos.
Contra l'aprovació definitiva d'aquest Reglament se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient.
L'expedient es pot consultar en el departament de Secretaria de l'Ajuntament de Felanitx, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius. Per obtenir informació de l'expedient es podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s'indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271
Felanitx, 18 de gener de 2021
El batle Jaume Monserrat Vaquer
ANNEX REGLAMENT D'EXPLOTACIÓ DE LA DEXALLERIA DE FELANITX. T.M. DE FELANITX.
Article 1. Objecte.
Aquest reglament pretén regular l'ús i gestió de la instal·lació definida en el present document com a deixalleria, situada a C/ Son Cerdà, parcel·la 39, polígon industrial, Felanitx, per aconseguir el seu correcte funcionament com a centre de recepció, emmagatzematge i preclassificació de residus domèstics i, en alguns casos, també comercials, de procedència municipal.
Tot això d'acord amb les corresponents ordenances municipals degudament aprovades per l'Ajuntament de Felanitx, i resta de normativa d'aplicació.
Accessòriament, aquest reglament també es pot aplicar a la regulació de l'ús i gestió dels parcs verds municipals en tot allò que sigui d'aplicació, als efectes del vigent Pla director sectorial per la gestió dels residus no perillosos de Mallorca, així com la Llei 08/2019 de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
Article 2. Objectius.
Els objectius del present reglament són:
1. Definir els aspectes generals relacionats amb la gestió i l'ús de la deixalleria, i fomentar la seva utilització i bon funcionament.
2. Contribuir a la reducció, reutilització i el reciclatge de residus municipals, amb l'acceptació de manera selectiva els diferents fluxos de residus, per permetre la seva correcta reutilització, reciclatge i valorització, o subsidiàriament, la correcta gestió, amb la finalitat primordial de reduir, en la mesura del possible, l'impacte negatiu que genera sobre el medi la mala gestió dels residus.
3. Assolir els màxims nivells de qualitat en les fraccions dipositades, amb la reducció al mínim la presència de materials impropis.
4. Facilitar l'aportació de residus domèstics de difícil gestió per part de les persones usuàries admeses, com són els voluminosos, restes de podes, residus de construcció i demolició resultants d'obres menors, i altres residus especials, amb l'objecte de contribuir a l'eliminació d'abocaments incontrolats d'aquests.
5. Facilitar la recollida diferenciada de residus perillosos domèstics, per tal de gestionar-los adequadament.
6. Millorar la gestió dels residus municipals en el seu conjunt, amb l'adaptació a les normatives estatals i locals en matèria de residus.
7. Adaptar-se als requisits tècnics mínims especificats en la normativa vigent a les Illes Balears.
8. Adaptar-se a les condicions requerides per a l'obtenció de l'autorització administrativa com instal·lacions d'emmagatzematge i preclassificació de residus en l'àmbit de la recollida, d'acord amb l'article 27-1 de la Llei 22/ 2011, de residus i sòls contaminats (BOE núm 181, de 29 de juliol de 2011) i la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats a les Illes Balears, al seu article 46.1.
Article 3. Definicions.
A l'efecte d'aplicar aquest Reglament, s'assumeixen les definicions incloses en la normativa sectorial següent:
A més, es defineixen:
Article 4. Competències municipals.
1. Responsabilitzar directament o indirectament del funcionament de la instal·lació i de la gestió logística dels residus que es dipositen, i aportar els recursos materials i humans necessaris a l'efecte.
2. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i prevenció a la deixalleria.
3. Realitzar la gestió logística dels residus, d'acord amb la normativa específica aplicable, i atendre els sistemes i tractaments previstos en els corresponents plans directors sectorials i resta de normativa d'aplicació.
Article 5. Concepte de la instal·lació.
Es tracta d'una instal·lació que ha de permetre la recollida selectiva dels residus d'origen domèstic, perillosos i no perillosos, que no són objecte de recollida domiciliària. Alhora, també presta un servei de suport per a les fraccions que disposen de recollida municipal i un servei per recollir els residus produïts per activitats econòmiques petites en quantitats limitades.
Així mateix es podran realitzar a les instal·lacions activitats de prevenció i reutilització d'objectes que comprenguin, entre altres, la sensibilització, informació, formació, intercanvi, donació, venda i recollida d'objectes cedits per a la seva reutilització.
Es preveu realizar operacions de valorització, codi R12, corresponent a intercanvi de residus per sotmetre-los a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R11, en terminología de l'annex II de la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats. Queden incloses aquí operacions prèvies a la valorització, inclòs el tractament previ, operacions tals com el desmuntatge, classificació, compactació, condicionament, separació i combinació o mescla, prèvies a qualsevol de les operacions de la R1 a la R11.
També es preveu realitzar operacions de valorització R13, corresponent a emmagzamament de residus a l'espera de qualsevol de les operacions numerades de la R1 a la R12, exclòs l'emmagatzament temporal, a l'espera de recollida, al lloc on se va produir el residu.
Tot i sempre respectant les vigents condicions establertes als Plans directors sectorials vigents, per la gestió dels residus no perillosos de la illa de Mallorca, i en detriment dels drets dels concessionaris vigents.
Article 6. Criteris generals.
Es facilitarà en tot moment l'ús per part de les persones usuàries, el treball per part dels treballadors i treballadores i la recollida dels residus per part de les persones encarregades del transport.
Els criteris a tenir en compte per complir els criteris esmentats són:
1. La seguretat i la facilitat d'ús, tant de les persones usuàries com dels treballadors i treballadores o del personal que realitza el transport.
2. Els contenidors han d'estar distribuïts adequadament i han de ser de fàcil accés per a les persones usuàries.
3. Les instal·lacions han d'estar adequades perquè el personal de la deixalleria pugui realitzar la seva tasca i ha d'estar equipat en tot moment amb els elements de prevenció de riscos laborals necessaris.
4. La deixalleria ha de ser accessible per a totes les persones usuàries, incloses les persones amb mobilitat reduïda.
5. Les instal·lacions han d'estar dissenyades i s'han d'adaptar, en la mesura que sigui possible, a criteris paisatgístics que afavoreixin la integració en l'entorn.
6. Les instal·lacions han d'estar adequades per prevenir qualsevol tipus de risc ambiental com a possibles vessaments, i proveïdes en tot moment dels sistemes i equipaments de seguretat que evitin possibles riscos.
7. Cal evitar en tot moment les possibles fonts d'olor i brutícia, i evitar així el possible impacte negatiu sobre l'entorn.
Article 7. Equipaments.
La instal·lació comptarà amb els següents equips:
1. Un magatzem de residus perillosos que consisteixi en un espai tancat i correctament ventilat, on els residus d'aquesta categoria han de ser dipositats en quantitats reduïdes que no siguin perilloses per a la seva acumulació. Aquests habitacles han d'estar adaptats per evitar pèrdues i dotats de mecanismes de seguretat, tant de contenció com orientats a la prevenció de riscos laborals.
2. Contenidors adequats en nombre i també segons el tipus de residu a emmagatzemar. Els contenidors han de complir les condicions de seguretat i higiene de conformitat a la normativa vigent.
3. Contenidors de gran volum per a la recollida de residus voluminosos o que tinguin un gran flux d'entrada.
S'ha d'intentar maximitzar la capacitat d'aportació dels contenidors i facilitar l'aportació de residus.
4. Àrees de contenidors de petit volum destinades a materials que es reben minoritàriament o tenen mida reduïda.
5. Sistemes de senyalització per facilitar l'ús de la instal·lació per part de les persones usuàries (horaris, residus admesos i restriccions d'aportació, taxes, etc.) i per informar dels riscos, obligacions i prohibicions.
6. L'equip i les eines per al personal, necessaris per realitzar les tasques de manera adequada, el material de neteja i sanejament i el material de prevenció de riscos laborals.
7. Tots els elements de seguretat i de prevenció d'incendis i d'accidents necessaris per complir en tot moment la normativa vigent en aquest aspecte.
8. Instal·lacions i equipaments que permetin una ràpida i adequada evacuació de l'aigua de pluja per no danyar els edificis, els elements constructius, els contenidors o els residus que es dipositen, així com les mesures necessàries per evitar sobre aquests els efectes del vent.
9. Les instal·lacions i equipaments necessaris per afavorir la preparació per a la reutilització i reutilització de les diferents fraccions de residu segons estableix la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats de les illes Balears, així com les previstes en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (BOE núm. 45 dissabte 21 de febrer de 2015), tot i sempre respectant les condicions establertes als Plans directors sectorials per la gestió dels residus no perillosos de l'illa de Mallorca, i en detriment dels drets dels concessionaris vigents si escau.
Article 8. Model de gestió.
La gestió interna de la instal·lació és en tot cas de titularitat de l'Ajuntament, i la pot exercir:
1. Gestió directa, amb l'exercici de l'Ajuntament de l'explotació, el manteniment i la gestió administrativa, amb l'aportació dels recursos necessaris per al seu funcionament i assumir la càrrega administrativa associada.
2. Gestió indirecta, mitjançant concessió administrativa o altra figura admesa a la normativa de contractació, de l'explotació de la instal·lació a una empresa o entitat gestora de residus.
En el cas que l'Ajuntament no dugui a terme la gestió directa de la instal·lació, assegurarà els pertinents controls, nomenant un director del contracte, amb capacitat i competència tècnica adient, segons estableix la Llei 9/2017 de contractes del sector públic, i garantir en tot cas el correcte desenvolupament de l'activitat, i en tot cas el correcte desenvolupament de l'activitat.
Article 9. Persones usuàries.
Podran fer ús del servei sense contraprestació econòmica:
- Els particulars que la seva residència estigui inclosa en el padró municipal d'habitants.
- Les persones, físiques o jurídiques, que posseeixin residus generats per activitats comercials o de serveis, ubicades en el terme municipal de Felanitx, sempre que aquests residus, per la seva naturalesa, siguin similars als domèstics.
- Els organismes públics i entitats (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG …-).
L'Ajuntament podrà establir uns límits en funció del volum, pes o freqüència al lliurament de residus per part de les persones usuàries abans indicades.
En el cas que l'Ajuntament ho consideri oportú, s'autoritzarà a recepcionar residus procedents de petites empreses, sempre que siguin de la mateixa naturalesa que els acceptats pels particulars, i s'hagi aprovat prèviament la corresponent tarifa, que hauran d'abonar obligatòriament les empreses usuàries del servei.
L'ús de la instal·lació està previst fonamentalment per a l'entrada de persones usuàries particulars, i es facilitarà en tot moment l'ús d'aquesta instal·lació per part d'aquests, i s'informarà adequadament i s'ajudarà en la disposició dels residus. És molt important que el personal de la instal·lació es prepari per donar servei a aquest tipus d'usuari particular, sense coneixements previs de gestió de residus.
Es podran recepcionar residus procedents de petites activitats comercials i econòmiques en quantitats limitades. L'Ajuntament, mitjançant la persona encarregada, o bé el director del contracte en cas de dubte, decidirà en cada cas.
Les visites a la instal·lació es farà amb cura i sota la responsabilitat de les persones usuàries, i queda totalment alliberat l'Ajuntament de qualsevol responsabilitat que pogués derivar d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats per les persones usuàries, o d'una maniobra indeguda del conductor/a del vehicle.
En tot cas, les persones usuàries han de respectar en tot moment les normes i indicacions de circulació dins de la instal·lació, la limitació de la velocitat, sentit de rotació dels vehicles, lloc d'aturada i resta de condicionants propis del moviment a l'interior del recinte, tot respectant en tot moment les indicacions que els facin els operaris i operàries de la instal·lació.
En cas de trobar o deixar els contenidors plens en el moment del lliurament dels respectius residus, s'ha de comunicar als operaris i operàries, o bé trucar a l'Ajuntament.
Està totalment prohibit fumar al recinte de la instal·lació.
Article 10. Control d'accés i identificació de les persones usuàries.
Abans de l'acceptació del residu, cada visitant haurà d'informar el personal encarregat d'allò que pretén abocar, tant pel control estadístic com per l'orientació de l'abocament.
El personal encarregat durà a terme, sempre que sigui possible, un registre de les persones usuàries de la instal·lació amb la finalitat de conèixer la tipologia (particulars, comercials, etc.), els tipus de residus aportats, els dies i les hores de màxima utilització de la instal·lació i el nombre de persones usuàries. A partir d'aquesta informació, es podrà conèixer l'evolució de la gestió de la instal·lació i estudiar possibles accions de millora.
El servei de recollida de residus de construcció i demolició està limitat als particulars que hagin realitzat petites obres domèstiques. La persona encarregada només acceptarà aquest tipus de residus (sense impropis) un cop hagi registrat les dades particulars de la persona usuària, la matrícula del vehicle i la quantitat aproximada lliurada. Amb aquest control es pretén evitar que una persona usuària aporti periòdicament i en petites quantitats residus de construcció i demolició que no siguin domèstics. Aquest mateix sistema de control es durà a terme en el cas de persones usuàries que vulguin dipositar residus d'amiant i altres tipus de residus perillosos.
L'accés a la instal·lació estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg.
D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.
Els operaris i operàries de la instal·lació recolliran de totes les persones usuàries les dades que s'indiquin per part de l'Ajuntament. Aquestes dades serviran per controlar la gestió i per un control estadístic del funcionament general de la instal·lació.
Article 11. Informació a la persona usuària.
a) Senyalització dins la deixalleria.
La correcta senyalització és imprescindible per facilitar l'ús de la instal·lació a la ciutadania. L'Ajuntament de Felanitx senyalitzarà els principals carrers d'accés a la instal·lació.
Per una altra banda, s'instal·larà un rètol ben visible a l'entrada de la instal·lació que indicarà, com a mínim:
- El nom de la instal·lació.
- Els horaris d'obertura.
- Residus que es recullen.
- Telèfon de contacte.
- Imatge corporativa de l'Ajuntament de Felanitx.
La informació del rètol es complementarà mitjançant la col·locació d'un tauler d'anuncis petit i tancat davant l'oficina de recepció on poder-hi penjar fulls informatius.
Les vies d'entrada i sortida, tant dels vehicles com de les persones usuàries vianants, se senyalitzaran al terra de la instal·lació. Tots els contenidors de la instal·lació s'identificaran amb un logotip i el nom dels residus que s'hi poden dipositar. Els elements de contenció dels residus especials i perillosos duran també els corresponents pictogrames de seguretat dels productes químics (inflamable, corrosiu, comburent, etc.)
El personal de la instal·lació complementarà la senyalització mitjançant accions informatives i d'assessorament destinades a les persones usuàries.
b) Bústia de suggeriments
A l'oficina de recepció de la instal·lació s'hi instal·larà una bústia de suggeriments. D'aquesta manera, els responsables tècnics podran rebre les opinions, les queixes i els suggeriments de les persones usuàries que servirà per millorar la qualitat del servei.
c) Horaris de funcionament.
L'Ajuntament establirà els horaris, que seran exposats tant a la pròpia deixalleria com mitjançant la web municipal.
Article 12. Personal.
La instal·lació comptarà com a mínim i durant tot el seu horari de funcionament, amb un/a encarregat/encarregada que vetlli per la correcta dinàmica del servei, i controlarà que es faci ús correcte i es responsabilitzarà de la instal·lació durant l'horari d'obertura.
El personal podrà ser propi de l'Ajuntament o subcontractat. Tot el personal de la instal·lació ha de rebre una formació adequada en matèria de prevenció de riscos laborals per dur a terme el seu treball, especialment en el cas de residus perillosos o problemàtics.
Les tasques a realitzar per part de la persona encarregada, o pel personal sota la seva direcció, són les següents:
1. Obertura i tancament de la instal·lació.
2. Gestió i control de les activitats que es duen a terme a l'interior.
3. Desenvolupament de les tasques administratives associades a la instal·lació.
4. Atenció a les persones usuàries i resoldre els seus dubtes sobre la separació dels residus.
5. Registrar en el llibre d'incidències les situacions que puguin considerar anòmales en relació al funcionament de la instal·lació.
6. Enregistrar en un document o sistema informàtic les entrades i sortides de residus.
7. Dur a terme el control i coordinació en les tasques de retirada dels residus pels distints gestors autoritzats.
8. Vetllar pel compliment de la normativa de seguretat i evitar casos de risc o accident.
9. Dur a terme les tasques de manteniment i neteja de les instal·lacions i maquinària que tinguin encomanades.
10. Manipulació de residus perillosos en petites quantitats (els no perillosos els pot dipositar la mateixa persona usuària), i complir les següents normes:
- Impedir l'accés de les persones usuàries a la zona reservada per a aquests residus.
- Manejar aquests residus amb els equips de protecció individual i seguretat requerits.
- Comunicar qualsevol anomalia que s'observi i controlar l'ompliment dels contenidors per a la retirada en condicions normalitzades.
11. Informar amb la suficient antelació el responsable de l'estat dels contenidors per a la seva substitució.
12. Atendre les possibles trucades i donar a la ciutadania tota la informació que aquesta sol·liciti.
13. Avisar i denunciar immediatament a la Policia Municipal i als òrgans competents de l'Ajuntament, les persones i/o empreses que incompleixen les normes d'utilització de la instal·lació.
14. Permetre i facilitar inspeccions i verificacions dels responsables en matèria de residus de les distintes administracions competents en la matèria.
15.Avisar els transportistes perquè vinguin a recollir residus a la instal·lació i donar-los les instruccions necessàries.
16. Actuar immediatament en cas de situacions de risc (vessament d'algun residu, incendi, actes de vandalisme, etc.).
17. Recuperar els materials valoritzables dels mobles i estris vells.
18. Posar els residus que s'han lliurat de manera incorrecta en el contenidor corresponent.
Article 13. Residus admesos.
CODI LER |
MATERIAL |
---|---|
15 01 01 |
ENVASOS DE PAPER I CARTRÓ |
15 01 02 |
ENVASOS DE PLÀSTIC |
15 01 03 |
ENVASOS DE FUSTA |
15 01 04 |
ENVASOS METÀL·LICS |
15 01 05 |
ENVASOS COMPOSTS |
15 01 06 |
ENVASOS MESCLATS |
15 01 07 |
ENVASOS DE VIDRE |
15 01 09 |
ENVASOS TÈXTILS |
15 01 10* |
ENVASOS QUE CONTENEN RESTES DE SUBSTÀNCIES PERILLOSES O ESTAN CONTAMINATS PER AQUESTES SUBSTÀNCIES |
15 01 11* |
ENVASOS METÀL·LICS INCLOSOS ELS RECIPIENTS DE PRESIÓ BUITS QUE CONTENEN UNA MATRIU POROSA SÒLIDA PERILLOSA (per exemple, amiant) |
15 02 02* |
ABSORBENTS, MATERIAL DE FILTRACIÓ (inclosos els filtres d'oli no especificats en un altre categoria), DRAPS DE NETEJA I ROBA PROTECTORA CONTAMINATS PER SUBSTÀNCIES PERILLOSES |
15 02 03 |
ABSORBENTS, MATERIAL DE FILTRACIÓ, DRAPS DE NETEJA I ROBA PROTECTORA DIFERENTS DELS ESPECIFICATS AL CODI 15 02 02*. ALTRES RESIDUS ADMISIBLES |
17 01 07 |
MESCLES DE FORMIGÓ, MAONS, TEULES I MATERIALS CERÀMICS DIFERENTS DE LES ESPECIFICADES EN EL CODI 17 01 06 (ÚNICAMENT ELS PROCEDENTS D'OBRES MENORS DOMICILIÀRIES) |
17 06 01* |
MATERIALS D'AILLAMENT QUE CONTENEN AMIANT (ÚNICAMENT ELS PROCEDENTS D'OBRES MENORS DE CONSTRUCCIÓ I REPARACIÓ DOMICILIÀRIA) |
17 06 05* |
MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ QUE CONTENEN AMIANT (ÚNICAMENT ELS PROCEDENTS D'OBRES MENORS DE CONSTRUCCIÓ I REPARACIÓ DOMICILIÀRIA) |
17 09 04 |
RESIDUS BARREJATS DE CONSTRUCCIÓ I DEMOLICIÓ DIFERENTS DELS ESPECIFICATS EN ELS CODIS 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03. (ÚNICAMENT ELS PROCEDENTS D'OBRES MENORS DE CONSTRUCCIÓ I REPARACIÓ DOMICILIÀRIA) |
08 03 17* |
RESIDUS DE TÒNER D'IMPRESSIÓ QUE CONTENEN SUBSTÀNCIES PERILLOSES |
08 03 18 |
RESIDUS DE TÒNER D'IMPRESSIÓ DIFERENTS DELS ESPECIFICATS EN EL CODI 08 03 17 |
09 01 07 |
PEL·LÍCULES I PAPER FOTOGRÀFIC QUE CONTENEN PLATA O COMPOSTOS DE PLATA (INCLOU RAIOGRAFIES D'ORIGEN DOMICILIARI) |
16 01 03 |
PNEUMÀTICS FORA D'ÚS (PROCEDENTS DE DOMICILIS PARTICULARS) |
20 01 01 |
PAPER I CARTRÓ |
20 01 02 |
VIDRE |
20 01 08 |
FORM (Fracció de matèria orgànica) (Residus biodegradables de cuines i restaurants) |
20 01 10 |
ROBA |
20 01 11 |
TEIXITS |
20 01 13* |
DISSOLVENTS |
20 01 14* |
ÀCIDS |
20 01 15* |
ÀLCALIS |
20 01 17 |
PRODUCTES FOTOQUÍMICS |
20 01 19* |
PLAGUICIDES |
200121*-31* |
LÀMPADES DE DESCÀRREGA, NO LED I FLUORESCENTS |
200136-32 |
LÀMPADES LED |
200123*-11* |
APARELLS AMB CFC, HCFC, HC, NH3 |
200123*-12* |
APARELLS AIRE CONDICIONAT |
200135*-13* |
APARELLS AMB OLI EN CIRCUITS O CONDENSADORS |
200135*21* |
MONITORS I PANTALLES CRT |
200135*-22* |
MONITORS I PANTALLES NO CRT, NO LED |
200136-23 |
MONITORS I PANTALLES LED |
200135*-41* |
GRANS APARELLS AMB COMPONENTS PERILLOSOS |
200136-42 |
GRANS APARELLS (RESTA) |
200135*-51* |
PETITS APARELLS AMB COMPONENTS PERILLOSOS I PILES INCORPORADES |
200136-52 |
PETITS APARELLS (RESTA) |
200135*61* |
APARELLS D'INFORMÀTICA I TELECOMUNICACIONS PETITS AMB COMPONENTS PERILLOSOS |
20 01 25 |
OLIS I GREIXOS COMESTIBLES |
20 01 26* |
OLIS I GREIXOS DIFERENTS DELS ESPECIFICATS AL CODI 20 01 25 |
20 01 27* |
PINTURES, TINTES, ADHESIUS I RESINES QUE CONTENEN SUBSTÀNCIES PERILLOSES |
20 01 28 |
PINTURES, TINTES, ADHESIUS I RESINES DIFERENTS ALS ESPECIFICATS EN EL CODI 20 01 27 |
20 01 29* |
DETERGENTS QUE CONTENEN SUBSTÀNCIES PERILLOSES |
20 01 30 |
DETERGENTS DIFERENTS DELS ESPECIFICATS EN EL CODI 20 01 29 |
20 01 33* |
BATERIES I ACUMULADORS ESPECIFICATS ALS CODIS 16 06 01, 16 06 02 o 16 06 03 i BATERIES I ACUMULADORS SENSE CLASSIFICAR QUE CONTENEN AQUELLES BATERIES |
20 01 34 |
BATERIES I ACUMULADORS DIFERENTS ALS ESPECIFICATS EN EL CODI 20 01 33 |
20 01 37* |
FUSTA QUE CONTÉ SUBSTÀNCIES PERILLOSES |
20 01 38 |
FUSTA DIFERENT A L'ESPECIFICADA EN EL CODI 20 01 37 |
20 01 39 |
PLÀSTICS |
20 01 40 |
METALLS |
20 02 01 |
RESIDUS BIODEGRADABLES |
20 02 02 |
TERRES I PEDRES |
20 03 01 |
MESCLES DE RESIDUS MUNICIPALS REBUIG |
20 03 07 |
RESIDUS VOLUMIMOSOS |
Nota. Els codis que porten asteric * es consideren residus perillosos
Article 14. Residus no admesos.
1. Materials sense classificar o no identificables.
2. Materials barrejats o destinats al rebuig.
3. Residus industrials en grans quantitats i aquells procedents de generadors no autoritzats.
4. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris.
5. Restes anatòmiques o infeccioses, clínic, biosanitaris o citotòxics.
6. Productes procedents de decomissats.
7. Residus radioactius.
8. Residus explosius.
9. Residus generats per activitats mineres o extractives.
10. Restes d'animals morts, productes de decomisos i residus ramaders i agrícoles en grans quantitats i excrements d'animals.
11. Recipients voluminosos de capacitat igual o superior a 200 litres que hagin contingut residus perillosos.
12. Residus d'activitats mineres o extractives.
13. Qualsevol altre residu que pugui considerar-se perillós i/o inadequat per al seu emmagatzematge a la instal·lació.
Article 15. Classificació, emmagatzematge i transport dels residus.
15.a). Residus valoritzables.
- Paper i cartró, envasos de vidre i envasos lleugers.
Per a la recollida del paper-cartó s'instal·laran 3 o 4 contenidors cúbics metàl·lics (3 m3) de color blau i de càrrega superior en els laterals de l'àrea de contenidors de la instal·lació. S'utilitzaran 3 o 4 contenidors verds tipus iglú de càrrega superior i de 2,5 m3 de capacitat per a la recollida dels envasos de vidre i 3 o 4 més de color groc per als envasos lleugers.
Els contenidors tipus iglú de la deixalleria seran recollits mitjançant un camió amb grua i es transportaran fins a una de les estacions de transferència designades pel Consell de Mallorca.
- Rebuig i fracció orgànica.
En un sistema de recollida porta a porta és necessari que hi hagi una àrea d'emergència per respondre a les necessitats de la població que puntualment no pugui acollir-se al calendari de recollida porta a porta establert. Per això, és imprescindible que la instal·lació, com a principal àrea d'emergència, disposi de contenidors de 800-1.000 litres de capacitat per a l'aportació de les fraccions orgànica i rebuig, en el moment en que es posi en marxa la recollida de matèria orgànica, d'acord amb el que estableix la llei 8/2019 al seu article 29. L'Ajuntament de Felanitx és l'administració encarregada de dur a terme la recollida d'aquestes fraccions mitjançant els sistemes de recollida municipal de què disposi.
- Restes de poda.
Es disposarà de contenidors de grans dimensions, tipus banyera, de 14 a 30 m3 de capacitat per a la recollida de les restes de poda i fusta no tractada que s'ubicarà a la zona de contenidors. En el cas de rebre palets en bon estat, se separaran i es posaran a disposició de les persones usuàries que els vulguin reutilitzar.
El contenidor amb les restes de poda es transportarà mitjançant un camió amb ganxo hidràulic (tipus multilif, ampliroll, multivol, etc). El material es deixarà a la planta de compostatge de Felanitx, on es mesclarà amb fang d'EDAR per obtenir compost, o altre instal·lació quan així ho disposi la normativa vigent. El camió amb ganxo deixarà un contenidor buit de substitució abans de carregar el contenidor ple de restes de poda.
- Ferralla.
La ferralla és una mescla de metalls que es recolliran dins un mateix contenidor metàl·lic de 20 a 30 m3, tipus banyera, que s'instal·larà a la zona de contenidors, prop de la resta de contenidors de grans dimensions.
Una empresa gestora autoritzada s'encarregarà de buidar la ferralla del contenidor mitjançant un camió amb grua i “pop” o bé mitjançant un camió amb ganxo hidràulic (tipus multilif, ampliroll, multivol, etc). En aquest darrer cas, s'haurà de deixar sempre un contenidor buit per substituir el contenidor ple recollit. En aquest procés, prendrà les mesures que siguin necessàries per evitar tota classe d'accidents. Abans d'abandonar la instal·lació, el transportista recollirà del terra el material que hagi pogut caure en la realització dels treballas de càrrega.
- Residus voluminosos.
Els residus voluminosos agrupa un conjunt molt variat de materials (mobles vells, matalassos, estris, etc.) que vénen definits a l'article 3 del present Reglament.
Els residus voluminosos recollits es dipositaran dins un contenidor metàl·lic de 14 a 30 m3 tipus banyera que s'instal·larà en la zona de contenidors de grans dimensions.
Un cop el contenidor estigui ple, l'encarregat avisarà una empresa transportista autoritzada per transportar-los fins als centres de transferència i pretractament o directament a les plantes de tractament degudament autoritzades.
- Residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE).
Es recolliran únicament els RAEE d'origen domèstic que inclouen tots els grans i petits electrodomèstics, aparells d'informàtica, telèfons o aparells d'il·luminació que es fan servir a les llars particulars.
Els RAEE s'emmagatzemaran sota una part del cobert de la instal·lació que disposarà d'arquetes de seguretat per a la recollida de possibles vessaments, tal i com s'estableix en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.
A la instal·lació se separaran en les fraccions establertes a la taula 1 del Reial Decret 110/2015:
- RAEE de la línia blanca amb CFC: són els RAEE de la fracció de recollida 1 de la taula 1 del Reial Decret 110/2015. Inclouen els frigorífics, congeladors, aires condicionats, radiadors i emissors tèrmics amb oli, etc.
- RAEE de la línia blanca sense CFC: són els RAEE de la fracció de recollida 4 de la taula 1 del Reial Decret 11/2015. Inclouen grans aparells amb una dimensió exterior superior a 50 cm:
_ Grans electrodomèstics: rentadores, cuines, rentavaixelles, forns, assecadores, ventiladors elèctrics, plaques de calor elèctriques, etc.
_ Equips d'informàtica i telecomunicacions de grans dimensions.
_ Altres aparells electrònics de consum: instruments musicals, aparells de gravació d'imatges, aparells d'enregistrament o reproducció de so, etc.
_ Lluminàries de les vies públiques.
_ Eines elèctriques i electròniques de mida grossa: serres, foradadores, màquines de cosir, eines per tornejar, polir, motllurar, perforar, etc.
_ Joguines o equips esportius de mida grossa: ordinadors per a ciclisme, córrer, rem, etc.
- Monitors i pantalles: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 2 de la taula 1 del Reial Decret 11/2015. Inclouen monitors, pantalles i televisors, televisors de raigs catòdics, monitors d'ordinadors personals, pantalles LED, etc.
- Petits aparells elèctrics i electrònics: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 4 de la taula 1 del Reial Decret 11/2015. Inclouen:
_ Petits electrodomèstics: aspiradores, torradores, fregidores, cafeteres, planxes, radiadors sense oli, màquines d'afeitar, etc.
_ Equips d'informàtica i telecomunicacions: ordinadors personals sense monitor, miniordinadors, ordinadors portàtils, impressores, telèfons, telèfons mòbils, ordinadors tipus tauleta, etc.
_ Altres aparells de consum: ràdios, videocàmares, cadenes d'alta fidelitat, petits instruments musicals, etc.
_ Eines elèctriques i electròniques petites.
_ Joguines i equips esportius de mida petita.
La fracció de monitors i pantalles i la fracció de petits aparells elèctrics i electrònics s'emmagatzemaran, separadament, dins gàbies metàl·liques d'1,2 m x 1,2 m x 1,6 m que s'ubicaran sota la zona coberta. Cada una de les dues fraccions s'emmagatzemarà en una gàbia diferent.
- Làmpades: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 3 de la taula 1 del Reial Decret 110/2015. Inclou les làmpades fluorescents rectes, làmpades fluorescents compactes, làmpades de descàrrega, bombetes de baix consum, LED, lluminàries, etc.
Aquests residus s'emmagatzemaran dins un contenidor de polietilè específic que n'impedirà el trencament. Aquest contenidor romandrà dins el magatzem per als residus especials/perillosos o, en el cas de no haver-hi espai suficient, sota la zona coberta, per tal d'evitar l'acció corrosiva per causes meteorològiques.
Els corresponents SIG de cada una de les fraccions es faran càrrec de la seva recollida i del seu tractament.
- Residus de Construcció i Demolició. (RCD).
El servei de recollida de la deixalleria d'aquests tipus de residus està limitat als particulars que hagin realitzat petites obres domèstiques. Només s'admetran residus de construcció i demolició nets d'altres materials com fustes, plàstics, ferralla, uralita, etc.
Es recollirà dins un contenidor metàl·lic de 10 m3 atès que contenidors amb volums més grossos són difícils de transportar.
L'empresa autoritzada contractada per l'Ajuntament recollirà i transportarà aquest residus fins als centres de transferència i pretractament o directament a les plantes de tractament degudament autoritzadoes.
- Roba i calçat.
Es disposarà d'un contenidor metàl·lic per a la recollida de roba i calçat.
Atès que aquest contenidor protegeix aquest tipus de residus de les inclemències meteorològiques, es pot ubicar a la zona de contenidors.
- Poliestirè expandit (porexpan).
El poliestirè expandit, anomenat també suro blanc o porexpan, pot ser de dos tipus diferents: per una banda, els de mida petita o mitjana que poden provenir dels embalatges de productes domèstics com per exemple petits electrodomèstics, joguines, aliments, etc. Per una altra banda, hi ha els embalatges de grans dimensions.
El porexpan de mida petita/mitjana provinents de residus domèstics pot recollir-se mitjançant els contenidors tipus iglú de color groc instal·lats. En canvi, el porexpan de grans dimensions es recollirà mitjançant 2 o 3 saques d'1 m3 de capacitat i es lliuraran a empreses especialitzades en el seu reciclatge.
15.b) Residus especials i/o perillosos.
- Bateries.
Les bateries s'emmagatzemaran dins un contenidor específic, resistent a la corrosió dels àcids que contenen i amb tapa. El contenidor s'ubicarà sota la zona coberta per evitar el contacte de l'aigua amb les bateries. Les bateries seran recollides exclusivament per gestors autoritzats.
- Piles i acumuladors
Es recolliran els grups següents de piles i acumuladors:
- Piles estàndard: són les piles salines i alcalines que s'utilitzen en aparells domèstics.
- Piles botó: són les que són rodones i tenen una dimensió reduïda. S'utilitzen per a aparells especials com rellotges, audífons, marcapassos, etc.
- Acumuladors portàtils: són piles recarregables domèstiques que poden utilitzar-se molt de temps com les utilitzades a telèfons mòbils, videocàmeres, PC, etc.
Les piles i els acumuladors s'emmagatzemaran dins els contenidors específics que determini l'Oficina de Coordinación de los Sistemas Integrados de Gestión de pilas y acumuladores (OFIPILAS), els quals s'ubicaran dins el magatzem per a residus perillosos o sota la zona coberta.
_ Residus perillosos en petites quantitats
S'acceptaran els envasos que contenguin restes de substàncies perilloses o estiguin contaminats per aquestes substàncies (pintures, dissolvents, àcids, etc).
Els envasos que contenen substàncies perilloses s'emmagatzemaran dins caixes o contenidors de polietilè resistents d'alta densitat. S'instal·larà un contenidor d'1m3 per a la recollida dels envasos que contenguin pintura i dues caixes o dos contenidors de menor capacitat per emmagatzemar-hi els envasos que contenguin altres substàncies perilloses. A la part exterior dels contenidors o caixes es col·locarà, en un lloc ben visible, l'etiqueta de classificació del grup de residus. Els residus es posaran dins de les caixes o contenidors en posició vertical i tapats hermèticament. No es mesclaran baix cap concepte i es deixaran dins l'envàs amb el qual han estat lliurats a la deixalleria.
Tenint en compte que la població de Felanitx és de 17.291 habitants (INE, 2014) es pot estimar que inicialment se'n recolliran menys de 10 tones a l'any.
Per aquest motiu, l'operador de la instal·lació es considerarà inicialment un petit productor de residus perillosos. Si no fos així, caldria modificar aquesta consideració i tramitar les pertinents autoritzacions.
Les caixes o contenidors específics per a aquests residus perillosos aniran col·locats sobre cubetes de retenció resistents de polietilè per recollir possibles vessaments accidentals. La capacitat de les cubetes de retenció serà igual al volum màxim dels residus líquids o semilíquids que es puguin emmagatzemar a les caixes o contenidors utilitzats. Així mateix, es disposarà de sepiolita o materials absorbents similars per a la contenció de possibles vessaments.
La persona encarregada anotarà a l'envàs la data de recollida del residu perillós. A més, disposarà d'un registre físic o telemàtic dels residus perillosos que es lliurin als gestors autoritzats. Cada vegada que es lliurin residus perillosos a un gestor autoritzat, emplenarà un albarà físic amb la informació següent:
- Número d'albarà.
- Nom del gestor autoritzat que recull els residus.
- Data i hora del lliurament al gestor autoritzat.
- Data en què varen ser recollits a la deixalleria (figurarà als envasos).
- Nom del treballador o treballadora de l'empresa gestora que reculli els residus.
- Matrícula del vehicle de recollida.
- Tipus o grup de residus.
- Quantitat aproximada de residus que s'entreguen al gestor.
- Signatura de la persona encarregada i del treballador o treballadora del gestor autoritzat.
_ Olis minerals i vegetals usats
Els olis minerals usats són els procedents d'automòbils i maquinària. Aquests residus no es mesclaran amb altres olis de característiques diferents. L'oli mineral es recollirà dins un contenidor metàl·lic d'entre 600 i 1.000 litres de capacitat que s'ubicarà davall la zona coberta.
L'oli vegetal també es recollirà mitjançant un contenidor metàl·lic de 600 a 1.000 litres de capacitat que s'ubicarà davall la zona coberta. No obstant això, se separarà a una distància prudent del contenidor per a l'oli mineral per tal d'evitar possibles mescles accidentals.
Els contenidors d'oli mineral i vegetal aniran col·locats sobre cubetes de retenció que recolliran l'oli en cas de vessaments accidentals. D'acord amb la normativa vigent, si una cubeta conté un sol contenidor d'oli, la seva capacitat serà igual al 100% de la capacitat del contenidor. Si la cubeta conté més d'un contenidor, la seva capacitat serà igual al major dels volums següents:
- Igual al del contenidor de major volum.
- Igual al 10% del volum total emmagatzemat.
Per una altra banda, la instal·lació disposarà sempre de material absorbent tipus sepiolita o similar per a la recollida de lixiviats, en el cas que els altres sistemes de seguretat no funcionin correctament.
Finalment, cal recordar que les aigües pluvials que es recullin, es canalitzaran i es conduiran per gravetat cap a un separador d'olis i greixos. Les aigües pluvials lliures de greixos s'abocaran cap als filtres verds perimetrals.
_ Residus de construcció i demolició amb amiant
L'amiant, d'acord amb el Reial Decret 952/1997 és considerat un residu perillós i per això, s'establirà un protocol d'actuació per tal que aquests residus siguin emmagatzemats de forma correcta a la deixalleria.
El protocol d'actuació de la instal·lació per l'amiant serà el següent:
PROTOCOL D'ACTUACIÓ
Metodologia
Seran objecte d'aquesta metodologia tots aquells materials que puguin contenir amiant (fibrociment, aïllants,...).
L'Ajuntament acceptarà materials amb amiant, sempre i que se segueixin les normes següents:
a) Els materials friables (facilitat d'emetre pols a l'ambient) es rebran perfectament tancats amb bosses o embalats amb plàstics de tal manera que s'eviti la dispersió de fibres.
b) Els materials no friables s'acceptaran sempre i quan les peces tenguin una mida adequada per poder ser introduïdes dins les saques o els contenidors específics.
Llistat de treballs
L'Ajuntament farà recepció d'amiant en la instal·lació de recepció de residus municipal, per la qual cosa els treballadors i treballadores poden estar exposats a fibres d'amiant. Les tasques que han de dur a terme els treballadors i treballadores són:
a) Controlar visualment el material admès a la instal·lació.
b) Indicar a les persones usuàries el lloc on s'han de dipositar els materials que contenguin amiant. El treballador o treballadora de la instal·lació no tocarà el material rebut.
c) Gestionar correctament els residus admesos.
d) Recollir els materials amb amiant que s'hagin romput accidentalment dins la instal·lació.
e) Gestionar els materials amb risc de contenir amiant abandonats davant la porta de la instal·lació.
Procediments de treball
La recepció dels materials que contenen amiant no és un fet previsible. Per aquest motiu, els treballadors i treballadores han de disposar de totes les proteccions i els equips necessaris per fer la recepció.
Els equipaments necessaris són els següents:
_ Es disposarà d'una zona per dipositar l'amiant, perfectament senyalitzada i tancada.
_ Es disposarà dels equips de treball necessaris: bosses adequades per als residus, saques homologades de dipòsit senyalitzades, mànegues per polvoritzar aigua i martells.
_ Els equips de protecció individual seran:
- Mascaretes filtrants FFP3 EN149 d'un sol ús.
- Granota d'un sol ús.
- Guants d'un sol ús o fàcils de netejar.
- Botes de goma fàcils de netejar.
Mètodes
El mètode de treball s'ha de definir de manera que:
- Limiti l'exposició dels treballadors i treballadores a les fibres d'amiant durant les operacions de retirada i neteja.
- Redueixi al màxim possible l'emissió de fibres d'amiant de les proximitats de l'àrea de treball.
La metodologia per a una manipulació sense risc dels materials amb amiant haurà de seguir les indicacions següents:
_ Material perfectament embalat
En aquest cas, la persona encarregada no té cap risc d'exposició a les fibres d'amiant. L'operari no ha de tocar la bossa sinó que només ha d'indicar els contenidors flexibles específics on s'ha de deixar el residu.
_ Material no embalat
La persona encarregada de la instal·lació lliurarà bosses de plàstic o plàstic per embalar a les persones usuàries que vulguin entregar material no embalat. Les persones usuàries dipositaran el material embalat dins els contenidors flexibles tipus big bag específics. No s'acceptaran les peces que no tenguin la mida adequada per poder ser introduïdes dins les saques o els contenidors específics.
En el cas que es produeixi una ruptura accidental de material no embalat dins la instal·lació, se seguiran les indicacions següents:
a) Materials que tenen la mida adequada per poder ser introduïts dins les saques o contenidors específics:
- Abans d'iniciar qualsevol manipulació l'operari haurà de col·locar-se tots els equips de protecció individual (EPI) necessaris: mascaretes autofiltrants FFP3 EN149 i guants d'un sol ús.
- Banyar el material que conté amiant amb una solució aglutinant o amb aigua polvoritzada.
- Embalar, sempre que sigui possible, el material amb plàstic.
- Col·locar el material dins les saques o altres recipients homologats per procedir al seu segellament. Aquestes saques o recipients s'emmagatzemaran en una zona de la deixalleria específicament dissenyada per contenir aquest residu perillós.
- Retirar els equips de protecció individual i dipositar-los dins els contenidors flexibles utilitzats per emmagatzemar els residus que contenen amiant.
b) Materials que tenen una mida massa grossa per introduir-se dins les saques o contenidors específics:
- S'avisarà una empresa autoritzada per a la seva recollida. En cap cas no es manipularà aquest tipus de material.
En el cas que es deixi abandonat davant la porta de la instal·lació material amb possible contingut d'amiant, s'avisarà una empresa autoritzada per a la seva recollida. En cap cas no es manipularà aquest tipus de material.
Retirada de material i equips de protecció
La retirada dels equips de protecció individual, un cop hagin finalitzat els treballs de gestió relacionats amb els materials que puguin contenir amiant, es durà a terme amb la metodologia següent:
a) Mitjançant una baieta humida o baieta adherent s'ha de netejar, sense llevarse'ls, la mascareta i els guants.
b) Retirar els guants i dipositar-los dins les saques o els recipients utilitzats per a l'emmagatzematge dels residus que contenen amiant.
c) Rentar-se bé les mans.
d) Procedir a la retirada de la mascareta.
e) Netejar-se les mans i la cara amb aigua neta.
Gestió dels residus que contenen amiant
Els treballadors i treballadores de la instal·lació seran els encarregats d'avisar l'empresa gestora autoritzada per dur a terme la retirada de les saques i, posteriorment, tractar-les correctament.
Preparació per la reutilització.
Es disposa d'espai adient. En el cas que es volgués dur a terme dites operacions, les instal·lacions i les actuacions de preparació per a la reutilització estan sotmeses a les obligacions derivades de la normativa en matèria de residus pel fet de ser operacions de tractament de residus, i caldria sol·licitar prèviament autorització al servei de residus de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les illes Balears.
Article 16. Control de la gestió de la deixalleria.
El control de la gestió es fonamenta en quatre aspectes fonamentals: el control de l'ús de la instal·lació per part de les persones usuàries, el control de la gestió dels residus, el control de la gestió econòmica i el control del manteniment de la instal·lació.
Pel que fa a la gestió econòmica, s'analitzaran i avaluaran totes les operacions que afectin l'àmbit econòmic de la deixalleria aniran acompanyades de tota la documentació de suport corresponent (factures, albarans, etc.).
La persona encarregada haurà de mantenir un control actualitzat de les tasques de neteja, de manteniment de la instal·lació i de la maquinària (dipòsits, fossa sèptica amb filtre percolador, separador de greixos, etc.) i de manteniment de les zones de vegetació.
En relació al control de la gestió dels residus, cada vegada que un gestor autoritzat reculli un residu, excepte el paper, envasos de vidre, envasos lleugers, rebuig i fracció orgànica, la persona encarregada expedirà un albarà com a comprovant de la recollida realitzada. El comprovant ha d'incloure, com a mínim:
- Número d'albarà.
- Lloc, data i hora de recollida.
- Nom de l'empresa gestora autoritzada.
- Nom del treballador o treballadora de l'empresa gestora que reculli el residu.
- Destinació.
- Tipus de residus recollits.
- Quantitat aproximada.
- Signatura de la persona encarregada i del treballador o treballadora del gestor autoritzat.
- Matrícula del vehicle.
No serà necessari que la persona encarregada expedeixi l'albarà quan ho faci el personal de l'empresa gestora autoritzada.
Article 17. Responsabilitat administrativa i règim sancionador.
En tot el que es refereix a l'incompliment del que regula la present norma, s'aplicarà la responsabilitat administrativa i règim sancionador regulats per l'Ordenança municipal de residus i per les disposicions regulades en la Llei 22/2011 (BOE núm. 181, de 28 de juliol) de residus i sòls contaminats, així com la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats a les Illes Balears (BOIB núm. 23, de 21 de febrer de 2019).
Entrada en vigor.
En aplicació de l'article 103 de la LMRLIB, el reglament entrarà en vigor quan s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i quan hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils que indica l'article 113 de la LMRLIB.
Felanitx, octubre 2020