Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 230
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 12 de gener de 2021 per la qual es dicten les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2020-2021 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, ordena un sistema integrat de formació professional, qualificacions i acreditació que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives al llarg de tota la vida, estableix els principis del sistema nacional de qualificacions professionals, crea el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals i fa referència a una oferta integrada de formació professional. Els punts 2 i 4 de l'article 6 d'aquesta Llei orgànica fan referència al fet que la participació en el sistema nacional de qualificacions professionals de les empreses i d'altres entitats s'ha de desenvolupar en l'àmbit de la formació dels alumnes en centres de treball, i a què s'ha d'afavorir la realització de pràctiques professionals dels alumnes, que no tindran caràcter laboral, en empreses i altres entitats.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, regula al llarg del seu articulat les pràctiques formatives en centres de treball en els diferents ensenyaments, i estableix que el currículum dels ensenyaments de formació professional ha d'incloure una fase de formació pràctica en centres de treball, de la qual poden quedar exempts els qui acreditin una experiència laboral que es correspongui amb els estudis professionals cursats. Així mateix, disposa que les administracions educatives han de regular aquesta fase de pràctiques i l'exempció esmentada.

El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, d'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, regula el mòdul de Formació en Centres de Treball, que es troba en tots els cicles formatius de formació professional, ja siguin de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior.

Mitjançant l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny de 2010), s'estableixen l'organització i els procediments per dur a terme el mòdul esmentat.

Durant el curs 2019-2020, es va viure una situació extraordinària com a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19, que va comportar la declaració de l'estat d'alarma mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020). En l'àmbit docent, s'ha dictat nombrosa normativa amb la finalitat de flexibilitzar, en la mesura del possible, les condicions per impartir els ensenyaments i per fer efectiu el dret de l'alumnat a rebre una formació de qualitat en aquesta situació excepcional. Entre aquesta normativa, es troba la dictada per flexibilitzar la durada i les condicions de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball el curs 2019-2020.

D'acord amb aquesta situació, es va dictar el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària. Aquest Reial decret llei permet atendre la situació d'emergència i ofereix pautes perquè les administracions educatives puguin flexibilitzar diversos aspectes dels ensenyaments oficials del sistema educatiu.

Pel que fa a la formació professional i, en concret, a la formació en centres de treball, l'Estat és conscient de la importància de les pràctiques en empreses dels estudiants, però reconeix que les circumstàncies actuals poden fer inviable el desenvolupament d'aquest tipus de pràctiques en determinats casos. Per això, el Reial decret llei esmentat estableix, com a normativa bàsica que és, una flexibilització que, només en aquells casos imprescindibles, permet que els alumnes puguin finalitzar els estudis. Així, permet autoritzar la reducció excepcional del mòdul de Formació en Centres de Treball al mínim exigit en els reials decrets que estableixen cada títol i els seus ensenyaments mínims. També permet que les administracions educatives puguin substituir l'estada en una empresa, quan no hi hagi alternativa viable, per una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral.

Aquesta autorització afecta i permet flexibilitzar determinats aspectes de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears, que cal concretar mitjançant unes instruccions. La disposició final primera de l'Ordre esmentada autoritza el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors per desplegar-la i concretar-la.

Aquestes instruccions són especialment necessàries, atès que, des del 25 d'octubre i durant gran part del curs escolar, l'activitat acadèmica s'haurà d'ajustar a les mesures que es derivin de la declaració d'estat d'alarma realitzada mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2020-2021 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu, les quals figuren com a annex a aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 12 de gener de 2021

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

 

ANNEX

Instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2020-2021 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, cicles de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu

1. Objecte i àmbit d'aplicació

  1. Aquestes instruccions tenen l'objecte de facilitar i flexibilitzar la realització i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball, d'ara endavant FCT, durant el curs 2020-2021, tenint en compte que encara persisteix la situació excepcional derivada de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
  2. Aquestes instruccions són aplicables als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que estiguin autoritzats per impartir els ensenyaments corresponents als cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu.

2. Criteri general de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball

  1. Com a criteri general, el mòdul de Formació en Centres de Treball s'ha de realitzar d'acord amb el que es prescriu en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears (d'ara endavant, l'Ordre d'FCT).
  2. Per al seguiment de l'FCT, es recomana usar mitjans telemàtics sempre que sigui possible.
  3. Si és possible pel tipus de formació pràctica que s'ha de desenvolupar al centre de treball, es permet que els alumnes dels cicles de grau mitjà i de grau superior puguin realitzar el mòdul d'FCT de forma telemàtica. Per fer-ho, les empreses o entitats que els acullen han de reunir les condicions següents:
  •  Han de permetre el teletreball als treballadors que desenvolupen tasques semblants, o almenys a part d'aquests treballadors.
  •  Han de posar a disposició de l'alumne les mateixes eines tecnològiques per al teletreball que posarien a l'abast dels treballadors que desenvolupen tasques semblants, o bé han de permetre que amb les eines tecnològiques de propietat dels alumnes puguin realitzar a distància les tasques pròpies del programa formatiu de l'FCT semblants a les que realitzen els treballadors propis.
  •  Han de disposar de les eines tecnològiques per poder fer el seguiment i el control de les tasques assignades a l'alumne que formen part del programa formatiu de l'FCT.
 

3. Flexibilitzacions

  1.  Només en els casos en què no sigui possible comptar amb les empreses requerides per a la realització de la formació en centres de treball o en què les circumstàncies particulars d'un alumne desaconsellin realitzar una formació en centres de treball de la forma habitual, les direccions dels centres educatius podran aplicar alguna de les mesures de flexibilització que figuren en els punts següents d'aquestes instruccions.
  2.  L'equip docent de cada cicle formatiu ha de valorar, decidir i proposar a la direcció del centre educatiu quins alumnes poden accedir al mòdul d'FCT amb les mesures de flexibilització que es preveuen en aquestes instruccions. El tutor d'FCT d'aquests alumnes ha de manifestar la conformitat de dur endavant el seguiment d'aquest mòdul amb les mesures plantejades.
  3.  Els alumnes que facin l'FCT mitjançant alguna de les mesures de flexibilització previstes en els punts següents d'aquestes instruccions han de manifestar la conformitat amb les mesures proposades. Els alumnes menors d'edat han de comptar, a més, amb la conformitat dels seus pares o tutors legals.
  4.  Els centres han de comunicar les mesures de flexibilització adoptades mitjançant l'aplicació GESTIB o el procediment alternatiu que s'habiliti a l'efecte.

4. Autorització de l'avançament de l'inici de l'FCT

  1.  Una de les mesures de flexibilització del mòdul professional d'FCT és la possibilitat de realitzar-lo de forma anticipada al període habitual de realització durant el segon curs del cicle formatiu. Es recomana que els alumnes que cursin aquest mòdul de forma anticipada hi accedeixin havent assolit els coneixements de nivell bàsic de prevenció de riscs laborals.
  2.  S'autoritza l'inici anticipat de l'FCT, que es regula en l'article 44 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010, sense haver de sol·licitar-ho al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
  3.  L'avançament permet que aquest mòdul es faci en un o diferents períodes temporals, sempre que cadascun dels períodes comporti almenys 100 hores efectives de pràctiques formatives per als cicles de grau mitjà i de grau superior o un mínim de 50 hores per als cicles de formació professional bàsica. En tot cas, es recomana que l'alumnat realitzi un mínim del 25 % del mòdul d'FCT entre els mesos de març i de juliol, sempre que el context derivat de la COVID-19 ho permeti.
  4.  Si la realització de l'FCT coincideix amb els períodes lectius en els quals s'estan desenvolupant la resta dels mòduls formatius del currículum, cal tenir en compte que entre la formació al centre educatiu i la formació corresponent al mòdul d'FCT no es poden superar les 40 hores setmanals. Aquesta distribució ha de garantir que l'horari destinat a la formació de l'alumnat al centre, que es fa de forma presencial o a distància, respecta la càrrega horària anual assignada a cadascun dels mòduls distints de l'FCT.
  5.  Quan s'estigui realitzant una part del mòdul d'FCT de manera avançada i, com a conseqüència dels efectes derivats de la COVID-19, no es puguin completar al centre de treball les hores previstes per al període d'avançament, es tendran en compte les hores ja realitzades que tenguin una avaluació positiva. En aquest cas, els equips docents proposaran a la direcció del centre les mesures perquè l'alumne pugui completar l'FCT.
  6.  El tutor d'FCT dels alumnes que facin l'FCT avançada ha d'adaptar el programa formatiu del mòdul de manera individualitzada, d'acord amb els resultats d'aprenentatge esperats (cicles LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que hagin d'adquirir en cada període d'avançament amb relació als criteris d'avaluació corresponents. L'avaluació del mòdul s'ha de fer de manera conjunta per a tots els períodes avançats. No obstant això, el tutor d'FCT ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les competències adquirides i el grau d'aprofitament del programa formatiu realitzat. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.
  7.  Per a la gestió administrativa d'aquesta FCT avançada cal usar l'aplicatiu FORCET, de la mateixa forma que es fa servir per a l'FCT que es desenvolupa sense avançament.

5. Reducció de la durada del mòdul de Formació en Centres de Treball

  1.  S'autoritza que es redueixi de forma excepcional la durada del mòdul d'FCT al mínim de les hores que figuren en els reials decrets pels quals s'estableixen cadascun dels títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària. Per tal d'afavorir l'assoliment dels resultats d'aprenentatge del cicle corresponent, es recomana que aquesta mesura sigui subsidiària a la resta de mesures previstes en aquestes instruccions.
  2.  Així, per als cicles que s'imparteixen d'acord amb la LOE, la durada del mòdul d'FCT en el cas dels cicles de formació professional bàsica es pot reduir a 130 hores, mentre que en el cas dels cicles formatius de grau mitjà i superior es pot reduir a 220 hores.
  3.  La durada del mòdul d'FCT dels cicles que es van dictar d'acord amb la LOGSE i que encara s'imparteixen a la comunitat autònoma de les Illes Balears es pot reduir a la que figura en els reials decrets pels quals s'estableixen cadascun dels títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.
  4.  La realització del mòdul d'FCT amb la durada reduïda descrita es pot dur a terme, a més, amb les mesures de flexibilització previstes en els punts 6 a 9 d'aquestes instruccions.
 

6. Mesures de flexibilització relatives al període i a la jornada diària de realització de l'FCT

  1.  S'autoritza que els alumnes puguin cursar l'FCT en el període extraordinari de realització de les pràctiques formatives regulat en l'article 40 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010. Aquest període extraordinari inclou els dissabtes, els diumenges, els dies festius i els dies no lectius dels mesos de setembre a juny i tots els dies del mes de juliol.
  2.  Així mateix, s'autoritza que els alumnes majors d'edat puguin realitzar jornades superiors a les 8 hores i/o que puguin fer jornades en torn nocturn si així estan establertes per als treballadors de les empreses on cursen l'FCT, sempre que es respecti el temps mínim de descans entre jornades i setmanes acordats en els respectius convenis laborals. Es manté la prohibició d'horari o durada excepcional de la jornada per als alumnes menors d'edat.
  3.  La direcció dels centres educatius pot acordar l'aplicació d'una de les mesures de flexibilització anteriors o de totes dues per als alumnes que les necessitin, sense necessitat de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

7. Realització de les pràctiques formatives en més d'un centre de treball

  1.  Es permet que els alumnes puguin fer el mòdul d'FCT en més de tres centres de treball sense haver de sol·licitar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
  2.  El tutor d'FCT dels alumnes que cursin el mòdul d'FCT de forma distribuïda entre diversos centres de treball ha d'adaptar el programa formatiu del mòdul d'FCT de manera individualitzada, segons els resultats d'aprenentatge esperats (cicles LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que calgui assolir en cada lloc formatiu. El sumatori de les hores realitzades als diferents centres és el que correspon al mòdul d'FCT del cicle corresponent, si no s'ha acordat la reducció de la durada conforme el que es preveu en el punt 5 d'aquestes instruccions.
  3.  L'avaluació del mòdul s'ha de realitzar de manera conjunta, tenint en compte l'avaluació que es fa de l'estada en cadascun dels llocs formatius. No obstant això, el tutor d'FCT ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les capacitats terminals amb relació als criteris d'avaluació establerts i el grau d'aprofitament del programa formatiu realitzat en cada lloc. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.
  4.  Si aplicant aquesta mesura de flexibilització encara no és possible completar les hores assignades al mòdul d'FCT, les hores d'aquest mòdul efectivament realitzades que tenen una avaluació positiva s'han de tenir en compte si l'alumne ha d'acabar de fer l'FCT amb la mesura de flexibilització prevista en el punt 11 d'aquestes instruccions.

8. Mesures de flexibilització relatives a la idoneïtat dels centres de treball

  1.  En cas que no es pugui realitzar o completar el mòdul d'FCT en centres de treball que compleixen les condicions de l'article 60 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010, s'autoritza de forma excepcional per a aquest curs que es puguin desenvolupar les activitats pràctiques corresponents al mòdul FCT en una empresa de l'entorn familiar de l'alumne, en una empresa vinculada per titularitat amb el centre educatiu on l'alumne està matriculat o bé en la mateixa empresa amb la qual l'alumne té una relació laboral, sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
  2.  Així mateix, si per mancança de llocs formatius o per altres causes, és necessari realitzar activitats pràctiques corresponents al mòdul d'FCT d'un cicle a les instal·lacions d'un centre educatiu, s'autoritza que es puguin fer tant al mateix centre educatiu on està matriculat l'alumne com en altres centres educatius, sempre que hi hagi una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral que s'aproximi tant com sigui possible a la realitat professional. Es recomana que les activitats pràctiques es facin al centre educatiu que ofereixi el lloc formatiu amb unes característiques més semblants a un centre de treball de l'àmbit professional corresponent al cicle.
  3.  En cas que l'alumne cursi un cicle formatiu en una illa que no sigui la de la seva residència habitual i pugui realitzar el mòdul FCT a l'illa de la comunitat autònoma de les Illes Balears on resideix, s'autoritza que l'hi faci sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, sempre que el tutor d'FCT trobi un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver-se de desplaçar d'illa.

9. Mesures de flexibilització per a l'exempció del mòdul d'FCT

  1.  D'acord amb el que es preveu en el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, l'alumne de cicles formatius de formació professional que pugui acreditar experiència laboral equivalent, com a mínim, a sis mesos a jornada completa relacionada amb el cicle formatiu corresponent, pot sol·licitar l'exempció, total o parcial, de la realització de l'FCT.
  2.  Es considera que l'alumne acredita sis mesos a jornada completa quan aporta justificació d'haver realitzat un mínim de 900 hores mitjançant contractació a temps complet o a jornada parcial. Per a aquest sumatori també s'han de tenir en compte les hores d'experiència laboral assolida com a treballador voluntari o becari, les quals s'han d'acreditar d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.
  3.  El procediment i els terminis per a la sol·licitud d'exempció, com també el procediment per resoldre l'exempció total o parcial, es mantenen en els termes que es preveuen en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010.
 

​​​​​​​10. Flexibilització per impossibilitat de completar l'FCT en un centre de treball

  1.  Si una vegada iniciada l'FCT resulta impossible acabar-la en cap centre de treball per les circumstàncies derivades directament o indirectament de la situació excepcional generada per la COVID-19, les hores realitzades al centre o als centres de treball fins que es dona la circumstància que impedeix continuar fent-hi la formació s'han de tenir en compte per minorar proporcionalment les hores totals de durada de la simulació que es preveu en el punt següent d'aquestes instruccions.
  2.  En cas que, arribat el final del curs, algun alumne només tengui pendent de cursar un nombre d'hores igual o inferior al 10 % de la durada del mòdul d'FCT establerta en el currículum del cicle corresponent, l'equip educatiu pot valorar, d'acord amb les hores realitzades i amb altres circumstàncies que puguin ser tingudes en compte, si l'alumne es pot qualificar com a «apte» sense necessitat d'haver de realitzar la simulació d'empresa que es preveu en el punt següent d'aquestes instruccions.

11. Flexibilització per impossibilitat de cursar el mòdul d'FCT en un centre de treball

  1.  Quan per a algun o per a la totalitat dels alumnes d'un cicle formatiu no sigui possible realitzar l'estada en l'empresa pròpia de l'FCT en cap centre de treball, es podrà substituir aquesta formació per una simulació d'empresa en centres educatius, que ha de tenir les característiques següents:
  •  El centre educatiu ha de dissenyar una simulació d'empresa en centres educatius consistent en una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral que s'aproximi tant com sigui possible a la realitat professional i que tengui coherència amb els resultats d'aprenentatge o capacitats terminals del mòdul d'FCT del cicle corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol. Els alumnes podran cursar la simulació de forma presencial i/o no presencial.
  •  En els cicles formatius de grau superior establerts d'acord amb la LOE, per dur a terme la simulació d'empresa es pot optar per impartir un mòdul integrat que comprengui el mòdul de Projecte i el mòdul d'FCT. El mòdul integrat té una durada total de 245 hores, de les quals es considera que 220 hores corresponen a la part d'FCT i 25 hores, a la part de Projecte. S'ha de fer una única programació didàctica per al conjunt dels dos mòduls, que ha de tenir en compte els resultats d'aprenentatge dels dos mòduls amb relació als criteris d'avaluació corresponents. L'avaluació del conjunt dels dos mòduls ha de donar lloc a dues qualificacions, que s'han de traslladar a les actes corresponents. El mòdul de projecte s'ha de qualificar de forma numèrica, entre u i deu, sense decimals. El mòdul de Formació en Centres de Treball s'ha de qualificar com a «apte» o «no apte» i no s'ha de tenir en compte per al càlcul de la nota mitjana de l'expedient acadèmic dels alumnes.
  •  En els cicles de grau mitjà i en els de formació professional bàsica, per dur a terme la simulació d'empresa els centres poden incorporar dins del mòdul d'FCT un mòdul de Projecte, que ha d'integrar les activitats que substitueixen les que correspondria haver duit a terme en haver realitzat el mòdul d'FCT en un centre de treball. Amb aquesta integració el professor ha de preparar una programació única, que és la que s'ha de tenir en compte per a l'avaluació del mòdul d'FCT que es realitza amb caràcter excepcional. Per a la programació s'han de tenir en compte els resultats d'aprenentatge (cicles LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) i els criteris d'avaluació que s'estableixen per al mòdul d'FCT en el títol corresponent. La programació integrada, en el cas de cicles de formació professional bàsica, ha de preveure un total de 155 hores per a aquest mòdul, de les quals es considera que 130 hores corresponen a la part d'FCT i 25 hores, a la part de Projecte. La programació integrada, en el cas de cicles formatius de grau mitjà, ha de preveure un total de 245 hores, de les quals es considera que 220 hores corresponen a la part d'FCT i 25 hores, a la part de Projecte. L'avaluació del mòdul d'FCT dels cicles de formació professional bàsica s'ha de fer d'acord amb les previsions de l'article 27 del Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la formació professional bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, sense tenir en compte la col·laboració del tutor d'empresa que hi figura. L'avaluació del mòdul d'FCT amb els continguts integrats del projecte ha de donar lloc a la qualificació d'«apte» o «no apte» i s'ha de traslladar a les actes corresponents. Aquesta qualificació no s'ha de tenir en compte per al càlcul de la nota mitjana de l'expedient acadèmic dels alumnes.
  •  Per a la simulació d'empresa en centres educatius en els cicles formatius que es cursen d'acord amb la LOGSE s'ha d'actuar de forma anàloga al que es preveu en la lletra anterior.
  1.  Es recomana que els alumnes considerats de risc d'acord amb la normativa sanitària duguin a terme el mòdul d'FCT mitjançant la flexibilització que es regula en aquest punt de les instruccions.
  2.  Si una vegada iniciada la simulació d'empresa s'estima que algun alumne es pot incorporar a un centre de treball per dur endavant, encara que sigui parcialment, el mòdul d'FCT, les hores realitzades mitjançant la simulació que tenguin una avaluació positiva i que corresponen a la part d'FCT compten per al nombre d'hores totals de durada del mòdul FCT que continua i, si n'és el cas acaba, al centre de treball.
 

​​​​​​​12. Renúncies i baixes

  1.  Els centres han d'informar l'alumnat de cicles formatius que encara no hagi iniciat el mòdul d'FCT que si algú està interessat a ajornar la realització d'aquest mòdul fins al proper curs ha d'adreçar a la direcció del centre on està matriculat un escrit de renúncia al mòdul d'FCT amb la indicació «emergència sanitària COVID-19». La renúncia comporta que la convocatòria del mòdul que no es fa efectiva no compta per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne. La renúncia es pot presentar fins a vint-i-un dies abans de la sessió d'avaluació que determina l'accés al mòdul d'FCT. La renúncia no garanteix que el curs vinent l'alumne pugui realitzar el mòdul d'FCT en les condicions generals previstes en l'Ordre d'FCT.
  2.  En cas que algun alumne hagi començat la realització del mòdul d'FCT i aquesta s'hagi d'interrompre per causa de la COVID-19, té dret a donar-se de baixa voluntàriament d'aquest mòdul sense que la convocatòria li compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne. Si durant el període que s'ha interromput havia realitzat 100 hores o més, en cas de cicles de grau mitjà o de grau superior, o 50 hores o més, en cas de cicles de formació professional bàsica, aquestes comptaran com a realitzades i es tendran en compte per a l'avaluació del nou període d'FCT que es faci durant el curs 2021-2022. Els centres han d'informar l'alumnat que es trobi en aquesta situació de la forma en què ha de presentar l'escrit per demanar la baixa. Si s'accepta la baixa, l'alumne pot realitzar el mòdul d'FCT o la part que li falti per fer el curs immediatament posterior. La baixa voluntària no garanteix que el curs vinent l'alumne pugui realitzar el mòdul d'FCT en les condicions generals previstes en l'Ordre d'FCT.
  3.  En qualsevol de les dues situacions anteriors, si el mòdul d'FCT pertany a un cicle de grau superior LOE, la renúncia o la baixa voluntària en el mòdul esmentat comporta la renúncia o la baixa del mòdul de Projecte sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest darrer mòdul.