Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 168
Acord del Ple de l’Ajuntament de Ferreries pel qual s’aproven mesures d’acció social del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en la sessió extraordinària de dia 22 de desembre de 2020, va acordar:

Primer. Aprovar l'acord regulador de les mesures d'acció social del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Ferreries.

Segon. Notificar aquest acord als interessats pel seu coneixement i als efectes oportuns.

Tercer. Publicar el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

No obstant això, la Corporació acordarà el que estimi pertinent.

 

«Exposició de motius

Els empleats públics municipals, al llarg de la seva vida professional, estan exposats a determinades circumstàncies o situacions de necessitat que, en ocasions, els suposa haver d'atendre despeses econòmiques, pròpies o dels familiars més propers, que no són cobertes pel règim general de la Seguretat Social ni per altres institucions públiques, i que requereixen d'una protecció adequada.

Les successives congelacions salarials i altres reduccions en matèria econòmica han fet més palès que quan una empleada o empleat públic li esdevé una circumstància de necessitat que l'obliga a fer una despesa econòmica per atendre alguna necessitat bàsica, pot restar en una situació de desprotecció o de desavantatge, cosa que s'estima que requereix de l'adopció d'unes mesures de protecció social dignes i adequades.

És per aquest motiu que, des de fa uns anys, l'Ajuntament de Ferreries disposa en els successius pressuposts municipals d'un cert crèdit pressupostari per atorgar ajudes de caràcter social als seus empleats públics, ja siguin personal funcionari o bé contractats en règim laboral.

Si bé amb el pas dels anys s'han anat detectant mancances o disfuncions pel que fa a les normes aplicables al respecte, s'estima que s'hauria de regular la concessió d'aquestes ajudes garantint un tractament proporcional i igualitari per a tot el personal empleat municipal, tant funcionari com contractat en règim laboral.

En aquest sentit en primer lloc, val a dir que tant aquest Ajuntament com els seus empleats municipals són ben conscients de les limitacions que s'imposen sobre la despesa pública arran de l'adaptació necessària a les lleis de pressupostos de l'Estat i altres normatives aplicables, per la qual cosa amb aquest Acord regulador es pretén, per un costat, regular l'aplicació de les mesures d'acció social de protecció als seus empleats públics, i per l'altre, utilitzar un sistema que asseguri que l'aplicació d'aquestes mesures no conculcarà els límits legals i pressupostaris que imposa la legislació de l'Estat i els preceptes d'aplicació restants.

En segon terme, cal deixar constància que en la tramitació d'aquest Acord regulador d'acció social, s'ha tingut en compte el que disposa l'article 37.1.i del RDL 5/2015, de 30 d'octubre, per mitjà del qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, i s'han sotmès a la negociació col·lectiva corresponent els criteris generals que reglamenten les mesures d'acció social i que són adreçades al personal municipal.

Finalment, cal deixar constància que les mesures d'acció social que es venen a regular no són, en cap cas, retribucions o contrapartides a la prestació de serveis professionals dels empleats municipals, sinó que tenen la vocació de mesura de protecció o d'ajuda de caràcter assistencial, amb la única finalitat de protegir els empleats que han hagut d'atendre determinades circumstàncies, contingències o situacions de necessitat social que no es troben sufragades ni emparades pel sistema general de la Seguretat Social ni per cap altra institució pública estatal o autonòmica.

 

​​​​​​​Capítol I Disposicions comuns

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació de els mesures d'acció social

1.1 Aquest acord té per objecte regular la concessió i aplicació d'ajudes o mesures de protecció social dirigides als empleats municipals que es trobin en servei actiu o en situació d'excedència per cura de familiars, amb la finalitat de dispensar-los una protecció adequada quan els esdevenen determinades mancances, situacions de necessitat o increment de despeses a què poden estar exposats al llarg de la seva vida professional i que no estan cobertes en la seva totalitat pel sistema general de la Seguretat Social ni per altres ajudes públiques.

1.2 Als efectes exposats, s'estableixen una sèrie de mesures d'acció social destinades al personal empleat municipal (funcionari i laboral), les quals, consisteixen en:

  • Ajudes per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda.
  • Ajudes per natalitat.
  • Ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics o dels seus fills o filles menors d'edat o discapacitats.
  • Ajudes per atendre les despeses d'escolarització dels fills dels empleats públics dels 0 als 16 anys.
  • Ajudes per estudis dels treballadors municipals.
  • Ajudes per despeses de renovació del carnet de conduir.

1.3 La concessió de les ajudes de referència requerirà la petició expressa per part de l'empleada o empleat públic dins del període de presentació previst en aquest Acord segons el tipus d'ajuda sol·licitada. Les persones interessades hauran de complir els requisits i presentar la documentació justificativa corresponent, segons el tipus d'ajuda sol·licitada.

Article 2. Àmbit d'aplicació personal

2.1 El contingut d'aquest Acord regulador és d'aplicació als empleats públics de l'Ajuntament de Ferreries (personal funcionari de carrera, personal funcionari interí en totes les modalitats i personal laboral) sempre i quan comptin amb l'antiguitat mínima, que es determina per a cada tipus d'ajut.

2.2 Queden exclosos de l'àmbit d'aplicació d'aquest acord regulador:

a) El personal o professionals que tenguin una relació de serveis amb l'Ajuntament de Ferreries que provengui d'un contracte administratiu derivat de la legislació de contractes del sector públic.

b) El personal que té la condició de becari o becària de qualsevol dels departaments o àrees municipals.

c) El personal que presta una relació de serveis no retribuïda de caràcter temporal com a conseqüència de convenis de col·laboració, inserció, pràctiques, formació o altres similars.

d) El personal vinculat amb l'Ajuntament per una relació contractual d'alta direcció.

e) El personal que té la condició de membre d'òrgan de govern.

f) El personal eventual (personal de confiança política).

Article 3. Àmbit d'aplicació territorial

Aquest Acord regulador és d'aplicació al personal previst a l'article precedent que desenvolupa les seves funcions a qualsevol centre, dependència, àrea o servei que depengui directament de l'Ajuntament de Ferreries.

Article 4. Àmbit d'aplicació temporal i vigència

4.1 Aquest Acord regulador té per objecte regir les mesures d'acció social destinades als empleats municipals descrits a l'article 2 d'aquest Acord amb efectes des de l'1 de gener de 2021, i amb una vigència anual.

4.2 No obstant l'anterior, aquest Acord es prorrogarà any rere any si cap de les parts legitimades per fer-ho hi presenta denúncia expressa. En cas que es presenti denúncia expressa, s'entendrà prorrogat provisionalment aquest Reglament fins que s'aprovi un nou acord que el substitueixi. Aquestes previsions normatives seran d'aplicació sempre que no vagin en contra del que disposa la legislació de l'Estat i qualsevol altra norma amb rang superior.

Article 5. Terminis de presentació de les sol·licituds

5.1 Les sol·licituds per les ajudes descrites en aquest Acord regulador s'han de presentar anualment, dins del termini de temps indicat per a cada tipus d'ajuda, i es tramitaran sempre que s'acompleixin els requisits establerts i es presenti la documentació requerida per a cada cas.

5.2 Les peticions s'han de fer amb el model normalitzat corresponent, d'acord amb els annexos d'aquest Acord, s'han de registrar d'entrada en el registre electrònic municipal i s'hi ha d'adjuntar la documentació requerida segons el tipus d'ajuda a sol·licitar.

5.3 Les sol·licituds presentades/documentades fora dels terminis que s'indiquen no es tramitaran, amb la qual cosa l'empleada o empleat públic ja no podrà sol·licitar/obtenir l'ajuda el termini de la qual hagi expirat

 

Capítol II Ajuts

Article 6. Ajudes per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda

Els empleats públics municipals que tinguin al seu càrrec familiars de fins al segon grau de consanguinitat o afinitat amb una discapacitat acreditada i reconeguda, que visquin al mateix domicili de l'empleada o empleat sol·licitant, i que no siguin econòmicament independents (és a dir que tenguin retribucions inferiors al SMI), tindran dret al següent ajut econòmic:

- per familiar a càrrec amb discapacitat acreditada igual o superior al 33%: 50€/mes

- per familiar a càrrec amb discapacitat acreditada igual o superior al 65%: 75€/mes

No s'abonarà cap ajuda si l'empleada o empleat municipal ja percep alguna altra ajuda, de qualsevol institució pública pel mateix concepte. La sol·licitud per aquest ajut es podrà presentar en qualsevol moment, i es començarà a abonar amb efectes des del mes següent al dia de la presentació de la sol·licitud.

L'ajuda es deixarà de percebre en el moment en què es deixin de complir els requisits esmentats. L'empleada o empleat públic serà responsable de comunicar qualsevol canvi o modificació al respecte.

Article 7. Ajudes per natalitat

Els empleats públics municipals, que siguin mare o pare d'un nou infant, tindran dret a un ajut econòmic de 500€amb l'objecte que pugui atendre, amb suficiència, les despeses pel naixement i les necessitats del nounat.

La sol·licitud per aquest ajut es podrà presentar en el termini màxim de sis mesos des del naixement del fill o filla de l'empleat o l'empleada municipal i es farà efectiu amb la nòmina del mes següent o bé amb la primera nòmina que hagi de percebre la persona treballadora rere el seu permís per naixement i cura de menor.

Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar còpia del llibre de família, o certificat de naixement. En cas que els dos progenitors siguin empleats municipals només es podrà percebre l'import corresponent a una ajuda.

Article 8. Ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics o dels seus fills o filles menors d'edat o discapacitats

Els empleats públics municipals tindran dret a percebre una sèrie d'ajudes per despeses mèdiques, que s'atorgaran mentre no siguin cobertes per la Seguretat Social. Tindran dret a aquestes ajudes tant els empleats com els seus fills menors de 18 anys (o discapacitats majors d'aquesta edat sempre i quan convisquin amb la persona treballadora i no siguin econòmicament independents).

Muntures 50 € Renovació cada 2 anys

vidres normals i bifocals 33% de la factura Renovació cada 2 anys

vidres progressius 200€ per vidre Renovació cada 2 anys

(només empleats municipals)

Audiòfons 33% de la factura amb un màxim de 600€ Renovació cada 2 anys

Pròtesis 33% de la factura amb un màxim de 600€ Renovació cada 2 anys

plantilles 33% de la factura Un parell a l'any

calçat ortopèdic 33% de la factura Un parell a l'any

vehicle persones invàlides Fins a 500€ Únic

Dentista 33% de la factura amb un màxim de 500€ per tractament

El termini de presentació de les sol·licituds d'ajudes mèdiques serà de l'1 al 30 d'abril i de l'1 al 31 d'octubre i hauran de ser relatives a despeses realitzades dins els sis mesos anteriors. S'abonaran juntament amb la nòmina del mes de maig i novembre respectivament, sempre que es compleixin els requisits i s'hagin presentat amb la corresponent factura firmada i segellada.

Les sol·licituds presentades/documentades fora dels terminis indicats no es tramitaran, amb la qual cosa l'empleada o empleat públic ja no podrà sol·licitar/obtenir l'ajuda el termini de la qual hagi expirat.

La concessió d'aquest ajut requereix d'una antiguitat mínima de sis mesos a l'Ajuntament.

Article 9. Ajudes per atendre les despeses d'escolarització dels fills dels empleats públics dels 0 als 16 anys

Els empleats públics municipals tenen dret a percebre, en concepte d'ajut per escolaritat, la quantia de 150 €anuals per cada fill o filla que tingui amb una edat compresa entre els 0 i els 16 anys.

Els treballadors de l'Ajuntament hauran de presentar una sol·licitud indicant el numero de fills, el nom, la data de naixement i els estudis cursats.

El termini de presentació de les sol·licituds serà de l'1 al 31 d'agost de l'any en curs. Les ajudes correspondran al curs escolar finalitzat el juny anterior i s'abonaran juntament amb la nòmina del mes de setembre.

Els treballadors que cessin la seva relació laboral amb l'Ajuntament abans del termini anteriorment indicat, tindran dret a percebre l'Ajut juntament amb la seva liquidació.

En el supòsit que els dos progenitors siguin empleats municipals, només un dels dos podrà sol·licitar/obtenir l'ajuda.

La concessió d'aquest ajut requereix d'una antiguitat mínima de sis mesos a l'Ajuntament.

Article 10. Ajudes per estudis dels treballadors municipals

10.1 Formació i perfeccionament professional a instàncies del treballador/a

L'Ajuntament concedirà beques als treballadors municipals que cursin estudis que guardin relació directa amb la branca professional del lloc de treball ocupat, que signifiquin un perfeccionament o major formació per al treballador de cara a les seves possibilitats promocionals.

S'abonaran les despeses de matricula fins a un màxim de 500€ per treballador i any i es compensarà al treballador amb un màxim de 80 hores anuals. La forma de compensació de les hores serà consensuada per les parts.

Per tenir dret a l'expressada beca, la persona interessada haurà de dirigir una sol·licitud a l'Alcaldia, on s'indiqui el curs de formació que pretén realitzar, l'òrgan que l'imparteix, la durada del mateix, el preu de la matrícula i una breu exposició dels motius pels quals aquesta formació és profitosa pel treballador en el desenvolupament del seu lloc de treball.

L'Alcaldia emetrà una resolució en el termini màxim de 10 dies laborables concedint o denegant la beca. En cas de denegació, aquesta serà motivada.

Per tal de fer efectiu el pagament de la beca, un cop finalitzat el curs de formació, el treballador haurà de presentar la factura que acrediti el pagament del curs i el certificat d'aptitud o aprofitament expedit per l'òrgan que l'hagi impartit. En cas contrari, no s'abonarà cap quantitat per aquest concepte.

La sol·licitud per aquest ajut es podrà presentar en qualsevol moment, i requereix d'una antiguitat mínima d'un any a l'Ajuntament.

10.2 Formació i perfeccionament professional a instàncies de l'Ajuntament

El personal municipal tindrà dret a veure facilitada la realització de cursos que interessin a l'Administració Local, programats per distints òrgans de l'Administració per a la capacitació professional o per a l'adaptació a un nou lloc de treball, inclosos els inscrits en els plans de formació continua en les administracions públiques.

Es consideraran temps de feina amb caràcter general quan els cursos es facin dintre de l'horari laboral dels treballadors. Quan la formació es realitzi fora de l'horari de treball, el treballador/a veurà compensat el temps destinat a aquesta en temps de descans equivalent al doble de les hores dedicades a la formació. La forma de compensació de les hores serà consensuada per les parts.

L'Ajuntament determinarà l'assistència obligatòria a aquelles activitats formatives necessàries per al bon compliment de les tasques pròpies del lloc de treball.

Article 11. Ajudes per despeses de renovació del carnet de conduir

L'Ajuntament abonarà les despeses de renovació del permís de conduir en qualsevol de les seves modalitats del personal municipal sempre que ho necessiti per a l'acompliment de les funcions que te encomanades.

La sol·licitud d'aquest ajut es podrà presentar en qualsevol moment i serà abonada amb efectes del mes següent al de la presentació. La concessió d'aquest ajut no requereix de requisit d'antiguitat a l'Ajuntament.

Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la factura corresponent signada i segellada.

 

Capítol III Interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació de l'Acord regulador de l'aplicació de les mesures d'acció social

Article 12. Comissió paritària per a la interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació d'aquest Acord

Per a la interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació d'aquest Acord es podrà constituir, si escau, una comissió d'interpretació, seguiment i vigilància, la qual estarà integrada per representants de l'Ajuntament i pels membres designats pels sindicats signants d'aquest Acord.

La composició de la comissió serà la següent:

- Per part de l'Ajuntament, els regidors o regidores que siguin designats per Batlia amb el límit màxim del nombre de representants de la part de representació sindical.

- Per la part de la representació sindical: un màxim de quatre representants. La composició s'haurà d'adaptar, en cada cas i de manera proporcional, al resultat de les eleccions sindicals.

- Actuarà amb veu i sense vot, la persona funcionària que ocupi el lloc de tècnic de Recursos Humans o una altre assessora o assessor jurídic que la substitueixi.

Són competències de la comissió paritària:

a) Fer el seguiment i la vigilància de l'aplicació puntual de l'Acord i interpretar-lo en els casos de dubtes i divergències en la seva aplicació correcta.

b) Ser l'instrument de desenvolupament de la resolució de conflictes sobre els aspectes regulats en el present Acord regulador que incideixin en l'àmbit de la negociació col·lectiva necessària

c) Qualsevol altra que contribueixi a l'eficàcia de l'aplicació d'aquest Acord.

No obstant això, no és competència de la comissió paritària dur a terme modificacions o revisions d'aquest Acord regulador, les quals requeriran l'aprovació per part del Ple de la Corporació Municipal.

Article 13. Disposició final

Les condicions econòmiques que s'estableixen en el present Acord tenen la consideració de mínimes. Qualsevol millora que es pugui acordar en el futur per pacte entre les parts, prevaldrà sobre l'establert aquí.

En cas de pròrroga del present Acord, l'Ajuntament es compromet anualment a negociar i aprovar, si escau, un increment de l'import del fons de mesures d'acció social sempre que ho permeti la legislació de l'Estat i l'ordenament jurídic restant que sigui d'obligat compliment, i dins dels límits que permeti la dita normativa.»

 

Ferreries, 11 de gener de 2021

La batlessa ​​​​​​​Joana Febrer Rotger