Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 85
Modificació de l'Ordenança reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions
El Ple de l'Ajuntament de Calvià, a la sessió ordinària del dia 26 de novembre de 2020, va acordar aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, la qual es publica per donar compliment a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació a l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Exposició de motius. S'afegeix una exposició de motius de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
''Exposició de motius
Des d'aquest Consistori, s'han posat en marxa diferents iniciatives i dinàmiques, per tal de procurar per diferents mitjans pal·liar i frenar els negatius efectes associats a aquelles activitats que d'una o altra forma es troben associades a un model d'oferta basat en l'oci o consum amb pràctiques generadores de renous que provoquen molèsties, i per això contràries a l'interès general dels de la població de Calvià en particular, i de la ciutadania en el seu conjunt.
D'entre aquestes iniciatives, fer menció especial a la Comissió d'Activitats constituïda en aquest Ajuntament, i en la qual fruit de l'ampli debat obert a la mateixa en ocasió de la problemàtica advertida al voltant dels indesitjables efectes apuntats relatius a aquest tipus d'activitats generadores o potencialment provocadores de molèsties, s'han impulsat múltiples propostes, i per molts diferents fronts i vies, l'objectiu principal en definitiva no és altre que el de combatre per tots els mitjans legals posats a disposició d'aquesta Corporació tals pràctiques nocives, i així posar límit a les mateixes i / o si més no pal·liar-les per tots els mitjans al l'abast.
Analitzada la situació descrita, aquesta Batlia és tributària de l'obligació de vetllar singularment per la salvaguarda l'interès general dels calvianers i calvianeres, i amb caràcter més ampli el públic de coadjuvar a la protecció contra la contaminació acústica que insufla el mandat constitucional de protegir la salut (Art. 43 CE) i el medi ambient (art. 45 CE). Pel que fa a l'interès públic esmentat, de la Carta Magna es deriven interessos de caire superador dels avantdits (dret a la intimitat personal i familiar; relacions de veïnatge, causació de perjudicis etc), en el bon entès que aquestes hauran de ser-ho per al conjunt de la ciutadania, que no exclusius i / o clarament favorables a l'explotador de l'activitat, s'ha de garantir les condicions de seguretat de persones i béns, la salubritat, el desenvolupament sostenible i la preservació de l'entorn, l'ús racional dels recursos, la prevenció de riscos laborals, així com la defensa dels interessos de la infància, la joventut i la qualitat de vida de tota la ciutadania des de la solidaritat col·lectiva, i sempre sota el prisma de la submissió de les puntuals autoritzacions a la prevalença del principi de protecció de la salut de la ciutadania.
En aquest sentit, i després d'anys de vigència de la modificació de l'Ordenança municipal de la Protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, de l'experiència adquirida, així com de les dificultats sorgides de l'aplicació d'aquell text modificat, s'ha estimat que ha arribat el moment en què per motius de molt diversa índole, però en especial per apreciar raons imperioses d'interès general, resulta obligat i impostergable emprendre una reforma de la mateixa amb la finalitat d'elaborar un text que, d'una banda , corregeixi les mancances detectades, introdueixi la necessària coherència i actualització normativa, però d'altra banda, i de manera molt particular, serveixi al principal objectiu d'oferir una millor resposta als objectius que tant la llei com la més recent jurisprudència assenyalen com de prioritària consecució en el marc de la protecció de la salut de les persones, així com en definitiva, aconseguir en el camí sense retorn emprès per aquesta administració en la recerca d'un entorn ambientalment respectuós per al conjunt dels calvianers i calvianeres, així com dels visitants del nostre terme municipal, alhora també la consolidació d'un model turístic sostenible i de qualitat.
Així, i sota aquest prisma, a més d'introduir aquesta modificació la lògica actualització normativa, convenen així mateix ser destacats els següents ítems de la mateixa, a saber:
En una gran part, recollir les aportacions i suggeriments de la Policia Local, com a gran coneixedora de la problemàtica plantejada per l'aplicació de l'ordenança des que va tenir lloc la seva última modificació.
Introduir la figura de la declaració responsable en matèria dels limitadors de so, de manera que seguint l'esperit de Directives Europees com la 2006/123 / CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, operi un desplaçament de la responsabilitat als tècnics de part, i als promotors. Així, s'opera un canvi substancial pel que fa a el procediment de precinte anual dels limitadors en els termes de l'ordenança vigent.
D'altra banda, s'estableix la possibilitat d'adoptar mesures immediates o "in situ" en determinats supòsits com ara: a) No tenir títol habilitant per exercir l'activitat musical, equiparant amb això al procediment establert per als supòsits d'activitats amb títol en els casos en què s'incompleixin les condicions de la llicència, per a això es modifiquen els articles 60 i 62 de l'Ordenança vigent; b) En els casos d'absència de declaració responsable, o que no s'adjunti la documentació requerida.
De la mateixa manera, en els supòsits de manipulacions d'equips limitadors s'estableix que no en tots els supòsits s'adoptarà la mesura amb caràcter immediat, sinó que serà el funcionari o funcionària actuant què, analitzant les circumstàncies concurrents a el cas, podrà optar per l'adopció de la mesura "in situ", o, si s'escau, acordar que se segueixi el procediment previst a l'article 60.1.
Així mateix, també s'estableix que en els supòsits en què es detecti que la declaració responsable presenta inexactituds, falsedats o omissions de caràcter essencial, amb anterioritat a l'adopció de la mesura, s'ha de seguir el procediment a què es refereix l'esmentat article 60.1 de la Ordenança.
D'altra banda, i a l'objecte que les esmentades mesures adoptades per incompliment a les determinacions d'aquesta Ordenança, guardin la deguda coherència envers la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, i, així mateix, amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, Accés i Exercici d'activitats a les Illes Balears, en la redacció que en fa la Llei 6/2019, de 8 de febrer, les mateixes apareixen revestides de la naturalesa de mesures provisionals, clarificant de la mateixa manera el règim de la seva adopció, ratificació, modificació, i aixecament.
Finalment, s'afegeix un article 57 bis) en el qual es dóna resposta actualitzada i coherent pel que fa a les facultats i acreditació que corresponen als funcionaris o funcionàries que exerceixen la funció inspectora.
Per tot l'exposat, l'Ajuntament de Calvià, en ús de les atribucions que li atorguen la vigent Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Reglament de Serveis de les Corporacions Locals, Llei municipal i de règim local, i altra normativa concordant i aplicable en la matèria, promulga la següent ordenança:''
Article 5
Es modifica l'article 5 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 5
Definicions i índexs acústics
A l'efecte d'aquesta Ordenança, s'entén per:
a) Activitat: conjunt d'operacions o treballs de caràcter industrial, comercial, professional o de serveis, que s'exerceix en un centre, local, espai delimitat o establiment.
b) Aïllament acústic: capacitat d'un element constructiu o tancament de no transmetre el so.
Generalment, el grau d'aïllament acústic s'avalua comparant la relació entre les energies sonores a ambdós costats de l'element.
c) Àrea acústica: àmbit territorial, delimitat per l'Administració competent, que presenta el mateix objectiu de qualitat acústica.
d) Àrea urbanitzada: superfície del territori que compleix els requisits que estableix la legislació urbanística aplicable per ser classificada com a sòl urbà o urbanitzat, i que està integrada, de manera legal i efectiva, en la xarxa de dotacions i serveis propis dels nuclis de població. S'entén que és així quan les parcel·les, estiguin edificades o no, disposen de les dotacions i els serveis que requereix la legislació urbanística o poden arribar a disposar-ne sense més obres que les de connexió a les instal·lacions en funcionament.
e) Àrea urbanitzada existent: superfície del territori que era àrea urbanitzada abans de l'entrada en vigor del Reial decret 1367/2007, de 19 d'octubre, que desplega la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, pel que fa a la zonificació acústica, els objectius de qualitat i les emissions acústiques.
f) Avaluació acústica: resultat d'aplicar qualsevol mètode reglat dels que recull la Llei 37/2003, o els reglaments que la despleguen, inclosa aquesta Ordenança, que permet calcular, predir, preveure o mesurar la qualitat acústica i els efectes de la contaminació acústica.
g) Ciclomotor: vehicle que defineix com a ciclomotor l'annex I del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre el trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària o norma que el substitueixi.
h) Contaminació acústica: presència a l'ambient de renous o de vibracions, sigui quin sigui l'emissor acústic que els origina, que provoquen molèstia, risc o dany per a les persones, per al desenvolupament de les seves activitats o per als béns de qualsevol naturalesa, o que causen efectes significatius sobre el medi ambient.
i) Confrontació: situació que es dóna en la transmissió del renou, quan l'emissor i el receptor comparteixen murs i el renou es transmet únicament i exclusivament de manera estructural.
j) Efectes nocius: efectes negatius sobre la salut humana o el medi ambient.
k) Emissor acústic: qualsevol infraestructura, equip, màquina, activitat o comportament que genera contaminació acústica. També es denomina font sonora o font de renou o vibracions.
l) Índex de renou o acústic: magnitud física que expressa la contaminació acústica i que té relació amb els efectes nocius que produeix.
m) Índex de vibració: magnitud física que expressa la vibració i que té relació amb els efectes nocius que produeix.
n) Limitador enregistrador sonomètric: aparell destinat a controlar el renou emès pels mitjans de reproducció sonora i enregistrar els episodis de superació dels valors límit d'immissió de renou que estableix aquesta Ordenança.
o) Mapa de renou: representació gràfica dels nivells significatius de renou ambiental en un determinat territori obtinguts mesurant un conjunt de punts representatius en períodes diferents.
p) Nivell d'emissió: nivell sonor en un lloc determinat originat per un emissor acústic que funciona en el mateix emplaçament.
q) Nivell d'immissió: nivell sonor en un lloc determinat originat per un emissor acústic ubicat en un altre emplaçament. També s'anomena nivell de recepció.
r) Objectiu de qualitat acústica: conjunt de requisits que han de complir les característiques acústiques d'un espai determinat en un moment concret, avaluat en funció dels índexs acústics que li siguin aplicables.
s) Pla d'acció acústica: pla en què s'especifiquen les actuacions per solucionar les qüestions relatives al renou i als seus efectes, que pot incloure la reducció del renou, si és necessari.
t) Qualitat acústica: grau d'adequació de les característiques acústiques d'un espai a les activitats que s'hi duen a terme.
u) Renou: senyal sonor que molesta o incomoda els éssers humans, o que els produeix o té l'efecte de produir-los un resultat psicològic o fisiològic advers.
v) Renou ambiental: conjunt de senyals sonors procedents de diverses fonts, expressat en termes de nivell de pressió sonora, en un emplaçament i en un temps concret.
w) Sistema bitonal: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic que utilitza dos tons perfectament diferenciables de manera alternativa en intervals regulars.
x) Sistema freqüencial: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic en què la freqüència dominant del so emès pot variar de manera controlada, manualment o automàticament.
y) Sistema monotonal: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic en què predomina un únic to.
z) Transmissió de renou aeri: transmissió del renou quan l'emissor i el receptor no comparteixen cap estructura física (com ara murs) i estan separat únicament per l'aire.
aa) Valor límit: valor d'un índex acústic que no ha de ser sobrepassat. Els valors límit poden variar segons l'emissor acústic (renou del trànsit rodat, ferroviari o aeri, renou industrial, etc.), l'entorn o la vulnerabilitat a la contaminació acústica dels grups de població. També poden ser diferents en situacions diferents (quan canvia l'emissor acústic o l'ús donat a l'entorn). En el cas que se superi un valor límit les autoritats competents estan obligades a preveure o aplicar mesures tendents a evitar-ho.
bb) Vehicle de motor: vehicle que defineix com a vehicle de motor el Reial decret legislatiu 339/1990. S'exclouen d'aquesta definició els ciclomotors i els tramvies.
cc) Vibració: pertorbació produïda per un emissor acústic que provoca l'oscil·lació periòdica dels cossos sobre la posició d'equilibri.
dd) Zona de protecció acústica especial: zona en què es produeixen nivells sonors alts encara que les activitats que hi ha, individualment considerades, compleixen els nivells legals exigits.
ee) Zona de servitud acústica: sector del territori, delimitat en els mapes de renou, on les immissions poden superar els objectius de qualitat acústica aplicables a les àrees acústiques corresponents i on es poden establir restriccions per a determinats usos del sòl, activitats, instal·lacions o edificis, amb la finalitat de complir, com a mínim, els valors límits d'immissió que hi ha establerts.
ff) Zona de situació acústica especial: zona de protecció acústica especial en la qual les mesures adoptades no han evitat l'incompliment dels objectius acústics.
gg) Zona de transició: àrea en què es defineixen valors intermedis entre dues zones limítrofes.
hh) Zona tranquil·la en una aglomeració: espai on no se supera un valor, que ha de ser fixat pel Govern, d'un determinat índex acústic.
ii) Zona tranquil·la en un camp obert: espai no pertorbat per renou procedent del trànsit rodat, les activitats industrials o les activitats esportives o recreatives.
Els termes acústics no inclosos en aquest article s'han d'interpretar de conformitat amb la Llei estatal 37/2003; el Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre, que desplega aquesta Llei pel que fa a l'avaluació i la gestió del renou ambiental; el Reial decret 1367/2007; la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, i els termes que recullen el Codi tècnic de l'edificació i, en particular, el document bàsic “DB-HR Protecció contra el soroll”, aprovat pel Reial decret 1371/2007, de 19 d'octubre, o el que el substitueixi.
HA DE DIR:
Article 5
Definicions i índexs acústics
A l'efecte d'aquesta Ordenança, s'entén per:
a) Activitat: conjunt d'operacions o treballs de caràcter industrial, comercial, professional o de serveis, que s'exerceix en un centre, local, espai delimitat o establiment.
b) Aïllament acústic: capacitat d'un element constructiu o tancament de no transmetre el so.
Generalment, el grau d'aïllament acústic s'avalua comparant la relació entre les energies sonores a ambdós costats de l'element.
c) Àrea acústica: àmbit territorial, delimitat per l'Administració competent, que presenta el mateix objectiu de qualitat acústica.
d) Àrea urbanitzada: superfície del territori que compleix els requisits que estableix la legislació urbanística aplicable per ser classificada com a sòl urbà o urbanitzat, i que està integrada, de manera legal i efectiva, en la xarxa de dotacions i serveis propis dels nuclis de població. S'entén que és així quan les parcel·les, estiguin edificades o no, disposen de les dotacions i els serveis que requereix la legislació urbanística o poden arribar a disposar-ne sense més obres que les de connexió a les instal·lacions en funcionament.
e) Àrea urbanitzada existent: superfície del territori que era àrea urbanitzada abans de l'entrada en vigor del Reial decret 1367/2007, de 19 d'octubre, que desplega la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, pel que fa a la zonificació acústica, els objectius de qualitat i les emissions acústiques.
f) Avaluació acústica: resultat d'aplicar qualsevol mètode reglat dels que recull la Llei 37/2003, o els reglaments que la despleguen, inclosa aquesta Ordenança, que permet calcular, predir, preveure o mesurar la qualitat acústica i els efectes de la contaminació acústica.
g) Ciclomotor: vehicle que defineix com ciclomotor l'annex I del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial o norma que el substitueixi.
h) Contaminació acústica: presència a l'ambient de renous o de vibracions, sigui quin sigui l'emissor acústic que els origina, que provoquen molèstia, risc o dany per a les persones, per al desenvolupament de les seves activitats o per als béns de qualsevol naturalesa, o que causen efectes significatius sobre el medi ambient.
i) Confrontació: situació que es dóna en la transmissió del renou, quan l'emissor i el receptor comparteixen murs i el renou es transmet únicament i exclusivament de manera estructural.
j) Efectes nocius: efectes negatius sobre la salut humana o el medi ambient.
k) Emissor acústic: qualsevol infraestructura, equip, màquina, activitat o comportament que genera contaminació acústica. També es denomina font sonora o font de renou o vibracions.
l) Índex de renou o acústic: magnitud física que expressa la contaminació acústica i que té relació amb els efectes nocius que produeix.
m) Índex de vibració: magnitud física que expressa la vibració i que té relació amb els efectes nocius que produeix.
n) Limitador enregistrador sonomètric: aparell destinat a controlar el renou emès pels mitjans de reproducció sonora i enregistrar els episodis de superació dels valors límit d'immissió de renou que estableix aquesta Ordenança.
o) Mapa de renou: representació gràfica dels nivells significatius de renou ambiental en un determinat territori obtinguts mesurant un conjunt de punts representatius en períodes diferents.
p) Nivell d'emissió: nivell sonor en un lloc determinat originat per un emissor acústic que funciona en el mateix emplaçament.
q) Nivell d'immissió: nivell sonor en un lloc determinat originat per un emissor acústic ubicat en un altre emplaçament. També s'anomena nivell de recepció.
r) Objectiu de qualitat acústica: conjunt de requisits que han de complir les característiques acústiques d'un espai determinat en un moment concret, avaluat en funció dels índexs acústics que li siguin aplicables.
s) Pla d'acció acústica: pla en què s'especifiquen les actuacions per solucionar les qüestions relatives al renou i als seus efectes, que pot incloure la reducció del renou, si és necessari.
t) Qualitat acústica: grau d'adequació de les característiques acústiques d'un espai a les activitats que s'hi duen a terme.
u) Renou: senyal sonor que molesta o incomoda els éssers humans, o que els produeix o té l'efecte de produir-los un resultat psicològic o fisiològic advers.
v) Renou ambiental: conjunt de senyals sonors procedents de diverses fonts, expressat en termes de nivell de pressió sonora, en un emplaçament i en un temps concret.
w) Sistema bitonal: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic que utilitza dos tons perfectament diferenciables de manera alternativa en intervals regulars.
x) Sistema freqüencial: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic en què la freqüència dominant del so emès pot variar de manera controlada, manualment o automàticament.
y) Sistema monotonal: sistema de funcionament d'un dispositiu acústic en què predomina un únic to.
z) Transmissió de renou aeri: transmissió del renou quan l'emissor i el receptor no comparteixen cap estructura física (com ara murs) i estan separat únicament per l'aire.
aa) Valor límit: valor d'un índex acústic que no ha de ser sobrepassat. Els valors límit poden variar segons l'emissor acústic (renou del trànsit rodat, ferroviari o aeri, renou industrial, etc.), l'entorn o la vulnerabilitat a la contaminació acústica dels grups de població. També poden ser diferents en situacions diferents (quan canvia l'emissor acústic o l'ús donat a l'entorn). En el cas que se superi un valor límit les autoritats competents estan obligades a preveure o aplicar mesures tendents a evitar-ho.
bb) Vehicle: vehicle que es defineix en el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial. S'exclouen d'aquesta definició els ciclomotors i els tramvies.
cc) Vibració: pertorbació produïda per un emissor acústic que provoca l'oscil·lació periòdica dels cossos sobre la posició d'equilibri.
dd) Zona de protecció acústica especial: zona en què es produeixen nivells sonors alts encara que les activitats que hi ha, individualment considerades, compleixen els nivells legals exigits.
ee) Zona de servitud acústica: sector del territori, delimitat en els mapes de renou, on les immissions poden superar els objectius de qualitat acústica aplicables a les àrees acústiques corresponents i on es poden establir restriccions per a determinats usos del sòl, activitats, instal·lacions o edificis, amb la finalitat de complir, com a mínim, els valors límits d'immissió que hi ha establerts.
ff) Zona de situació acústica especial: zona de protecció acústica especial en la qual les mesures adoptades no han evitat l'incompliment dels objectius acústics.
gg) Zona de transició: àrea en què es defineixen valors intermedis entre dues zones limítrofes.
hh) Zona tranquil·la en una aglomeració: espai on no se supera un valor, que ha de ser fixat pel Govern, d'un determinat índex acústic.
ii) Zona tranquil·la en un camp obert: espai no pertorbat per renou procedent del trànsit rodat, les activitats industrials o les activitats esportives o recreatives.
Els termes acústics no inclosos en aquest article s'han d'interpretar de conformitat amb la Llei estatal 37/2003; el Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre, que desplega aquesta Llei pel que fa a l'avaluació i la gestió del renou ambiental; el Reial decret 1367/2007; la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, i els termes que recullen el Codi tècnic de l'edificació i, en particular, el document bàsic “DB-HR Protecció contra el soroll”, aprovat pel Reial decret 1371/2007, de 19 d'octubre, o el que el substitueixi.
Article 23
Es modifica l'article 23, apartat vuitè, de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 23 Condicions generals aplicables a treballs a la via pública, obres i edificacions
8. Amb independència de l'estricte compliment de les normes contingudes als anteriors apartats, i ateses les característiques d'especial sensibilitat acústica del municipi de Calvià pel seu caràcter turístic, a les zones de gran afluència turística definides d'acord amb el que preveu l'article 22 de la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears, entre els dies 1 de maig i 31 d'octubre de cada any, l'horari de feina estarà comprés entre les 10.30 i les 13.00 hores els dies laborables, de dilluns a divendres.
HA DE DIR:
Article 23 Condicions generals aplicables a treballs a la via pública, obres i edificacions
8. Amb independència de l'estricte compliment de les normes contingudes als anteriors apartats, i ateses les característiques d'especial sensibilitat acústica del municipi de Calvià pel seu caràcter turístic, a les zones de gran afluència turística definides d'acord amb el que preveu l'article 21 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de Comerç de les Illes Balears, entre els dies 1 de maig i 31 d'octubre de cada any, l'horari de feina estarà comprés entre les 10.30 i les 13.00 hores els dies laborables, de dilluns a divendres.
Article 30
Es modifica l'article 30 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 30 Instal·lacions i aparells domèstics
Amb la finalitat de no pertorbar la bona convivència, els propietaris o usuaris de receptors de ràdio, televisió, equips de música, electrodomèstics, aparells d'aire condicionat, instruments musicals i, en general, qualsevol font sonora domèstica, han d'instal·lar-los i ajustar-ne l'ús de manera que durant el funcionament compleixin els valors límit d'immissió que s'estableixen en el capítol III d'aquesta Ordenança.
HA DE DIR:
Article 30 Instal·lacions i aparells domèstics
Amb la finalitat de no pertorbar la bona convivència, les persones propietàries o usuàries de receptors de ràdio, televisió, equips de música, electrodomèstics, aparells d'aire condicionat, instruments musicals i, en general, qualsevol font sonora domèstica, han d'instal·lar-los i ajustar-ne l'ús de manera que durant el funcionament compleixin els límits tolerables de la bona convivència veïnal.
Article 31
Es modifica l'article 31 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 31 Comportaments dels ciutadans a l'interior d'habitatges o locals particulars
A l'interior dels habitatges o locals particulars els ciutadans han de respectar els límits tolerables de la bona convivència veïnal, de manera que els renous que produeixin no superin els valors límits d'immissió que s'estableixen en el capítol III d'aquesta Ordenança, a fi de no pertorbar el descans i la tranquil·litat dels veïns ni impedir el funcionament normal de les activitats pròpies dels locals receptors.
En concret, s'exigirà el compliment de les determinacions d'aquesta Ordenança a les següents conductes:
a) Fer renous per reparacions, instal·lacions d'elements domèstics o similars durant l'horari nocturn.
b) Realitzar festes a habitatges o locals que ocasionin renous excessius, tant a causa del número de persones congregades, com per l'elevat volum de música, pràctica de ball o altres conductes que generin renous, sobretot en horari nocturn.
c) Fer assaigs amb instruments musicals o emetre música a volum que superi els nivells establerts a aquesta Ordenança.
HA DE DIR:
Article 31 Comportaments de la ciutadania en habitatges o locals particulars
En els habitatges o locals particulars la ciutadania ha de respectar els límits tolerables de la bona convivència veïnal, de manera que els sorolls que produeixin no pertorbin el descans i la tranquil·litat del veïnat ni impedir el funcionament normal de les activitats pròpies dels locals receptors.
En concret, s'exigirà el compliment de les determinacions d'aquesta Ordenança a les següents conductes:
a) Fer renous per reparacions, instal·lacions d'elements domèstics o similars durant l'horari nocturn.
b) Realitzar festes a habitatges o locals que ocasionin renous excessius, tant a causa del número de persones congregades, com per l'elevat volum de música, pràctica de ball o altres conductes que generin renous, sobretot en horari nocturn.
c) Fer assaigs amb instruments musicals o emetre música a volum que superi els nivells establerts a aquesta Ordenança.
d) Efectuar mudances, desplaçament de mobles, trasllat d'estris o realització d'actuacions de tipus domèstic, com bricolatge i anàlegs en els habitatges o locals, entre les 22,00 i les 09,00 hores, excepte les estrictament necessàries per raons d'urgència.
e) Utilitzar aparells reproductors de so i electrodomèstics de manera que causin molèsties al veïnat.
f) Qualsevol altre acte o comportament desenvolupat en els habitatges susceptible de causar molèsties al veïnatge.
Article 39 bis
S'afegeix l'article 39 bis a l'Ordenança municipal de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
''Article 39 bis.- Deures de les persones titulars
Les persones titulars de les activitats seran els responsables de:
a) L'adequada utilització de les instal·lacions per part dels clients i clientes o usuaris, incloent les terrasses i espais per a fumadors, podent , a aquests efectes, sol·licitar l'auxili de la policia local si es considera necessari.
b) Vetllar perquè els clients i clientes, a l'entrar i sortir de el local, no produeixin molèsties a l'veïnat, i evitar especialment les reunions d'aquests a l'entrada de l'establiment.
c) Assegurar que el tancament i obertura dels establiments es realitza de manera que no origini molèsties.
d) Garantir el correcte funcionament de la maquinària, instal·lacions i la resta d'elements amb els quals contin les activitats, mitjançant la implantació de plans periòdics d'inspecció i manteniment.
e) Si es disposa de terrasses, la recogida i muntatge de les mateixes se realitzarà sense provocar impactes, xocs bruscos o arrossegaments i, en tot cas, generant el mínim renou possible.
f) El mobiliari utilitzat en les terrasses haurà de reunir les condicions necessàries per impedir que en el seu muntatge, desmuntatge o desplaçaments per terra es produeixin renous d'impactes. Haurà d'observar-se especialment el que disposa aquest apartat quan el mobiliari de la terrassa sigui metàl·lic.''.
Article 44
Es modifica l'apartat 1 de l'article 44 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 44
Condicions dels locals
1. Per a la concessió de llicència d'activitats de nova instal·lació, així como per a les d'ampliació o modificació que ja comptin amb llicència, pertanyents als grups corresponents d'aquesta ordenança, s'incoarà expedient segons el procediment previst a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears, i la resta de normes que siguin aplicables. En el projecte que s'adjunti a la sol·licitud es concretarà el tipus d'activitat a realitzar, amb inclussió de:
a) Mesures d'insonorització, aïllament antivibratori i aïllament acústic necessàries per tal de complir les prescripcions d'aquesta Ordenança.
b) Les activitats compreses en aquesta Ordenança de nova instal·lació o que, comptant amb llicència es trobin ubicades a edificis als quals l'activitat estigui compartida amb el residencial unifamiliar no vinculat a l'establiment, residencial plurifamiliar, residencial en règim especial i hospitalari, a més de la resta de prescripcions d'aquesta Ordenança, hauran d'adoptar alguna de les següents mesures, si es comprova que l'activitat produeix molèsties per renou i/o vibracions:
-Instal·lació de sòl flotant si el trespol de l'establiment s'assenta sobre forjat amb espai lliure a la seva part inferior.
-Si el sòl de l'establiment s'assenta sobre terreny ferme, haurà d'existir desolidarització entre el sòl i els paràmetres verticals, especialment els pilars.
-Instal·lació de doble paret flotant i desolaritzada.
-Instal·lació d'un sòtil acústic desconnectat mecànicament de la planta immediata superior.
HA DE DIR:
Article 44
Condicions dels locals
1. Per a la concessió de llicència d'activitats de nova instal·lació, així como per a les d'ampliació o modificació que ja comptin amb llicència, pertanyents als grups corresponents d'aquesta ordenança, s'incoarà expedient segons el procediment previst a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears, modificada per la Llei 6/2019, de 8 de febrer, i la resta de normes que siguin aplicables. En el projecte que s'adjunti a la sol·licitud es concretarà el tipus d'activitat a realitzar, amb inclussió de:
a) Mesures d'insonorització, aïllament antivibratori i aïllament acústic necessàries per tal de complir les prescripcions d'aquesta Ordenança.
b) Les activitats compreses en aquesta Ordenança de nova instal·lació o que, comptant amb llicència es trobin ubicades a edificis als quals l'activitat estigui compartida amb el residencial unifamiliar no vinculat a l'establiment, residencial plurifamiliar, residencial en règim especial i hospitalari, a més de la resta de prescripcions d'aquesta Ordenança, hauran d'adoptar alguna de les següents mesures, si es comprova que l'activitat produeix molèsties per renou i/o vibracions:
-Instal·lació de sòl flotant si el trespol de l'establiment s'assenta sobre forjat amb espai lliure a la seva part inferior.
-Si el sòl de l'establiment s'assenta sobre terreny ferme, haurà d'existir desolidarització entre el sòl i els paràmetres verticals, especialment els pilars.
-Instal·lació de doble paret flotant i desolaritzada.
-Instal·lació d'un sòtil acústic desconnectat mecànicament de la planta immediata superior.
Article 45
Es modifica l'article 45 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 45
Característiques del limitador registrador sonomètric per filtrar freqüències
1. Les activitats del tipus 3, i la resta quan pertoqui, han de disposar d'un sistema limitador dels equips de reproducció o amplificació per controlar el renou emès.
2. Aquest dispositiu té com a funció limitar tots els equips de reproducció/amplificació sonora i/o audiovisual. A més, haurà de registrar en suport físic estable els nivells sonors generats a l'interior de l'establiment.
Per a l'avaluació i control del nivell de immissió, l'equip haurà d'utilitzar les dades d'aïllament real entre l'activitat i l'habitatge més exposat. L'equip ha de permetre la programació com a mínim l'aïllament acústic entre 63 Hz i 2000 Hz en octaves o terços d'octava entre l'activitat i l'habitatge més exposat.
3. El limitador-registrador ha de complir els següents requeriments:
a) Permetre programar els límits d'emissió a l'interior de l'activitat i la immissió en l'habitatge més exposat o a l'exterior de l'activitat per als diferents períodes horaris (dia/nit), així com permetre programar horaris d'emissió musical diferents per a cada dia de la setmana (hora d'inici i hora de fi), introduir horaris extraordinaris per festivitats determinades (cap d'any, Sant Joan, Sant Jaume, ...)
b) Disposar d'un micròfon extern que reculli el nivell sonor dins del local. Aquest dispositiu estarà degudament calibrat amb l'equip electrònic per detectar possibles manipulacions, i ha de poder verificar-se el seu correcte funcionament amb un sistema de calibratge i/o verificació.
c) L'accés a la programació dels paràmetres ha d'estar restringida als tècnics municipals autoritzats, mitjançant sistemes de protecció mecànics o electrònics (contrasenya).
d) L'equip ha d'arxivar un historial en el qual aparegui el dia i l'hora en què es van realitzar les últimes programacions en format any/mes/dia/hora.
e) Emmagatzematge, mitjançant suport físic estable, de les possibles manipulacions
sobrevingudes i dels nivells sonors (nivell continu equivalent amb ponderació freqüencial A) amb una periodicitat programable entre 5 i 15 minuts. Aquesta informació ha d'emmagatzemar-se durant, com a mínim, un mes.
f) Disposar d'un sistema de verificació que permeti detectar possibles manipulacions tant de l'equip musical com de l'equip limitador. Si es realitza alguna d'aquestes maniobres, aquestes han de quedar emmagatzemades en la memòria interna de l'equip.
g) Disposar d'un sistema de precinte tant de les connexions com del micròfon, així com d'un sistema que impedeixi la reproducció musical i/o audiovisual en cas que l'equip limitador es desconnecti de la xarxa elèctrica i/o del sensor.
h) Sistema d'accés a l'emmagatzematge de dades registrades en format informàtic per part dels serveis municipals o d'empreses degudament acreditades per l'Ajuntament.
i) Tenir la capacitat de remetre de manera automàtica a l'Ajuntament les dades emmagatzemades durant cadascuna de les sessions. El sistema de transmissió haurà de ser compatible amb el sistema de recepció i el protocol que estableixi l'Ajuntament.
j) Disposar d'un sistema automàtic de transmissió telemàtica de les dades emmagatzemades.
El tractament de les dades de caràcter personal que es rebin a l'Ajuntament com a conseqüència dels requeriments assenyalats en aquest article s'ajustarà als principis i obligacions establerts en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal i al seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre.
4. Certificació del sistema de limitació
Amb la finalitat de garantir les condicions anteriors, s'exigirà al fabricador o importador dels equips a instal·lar que aquests estiguin degudament homologats d'acord amb la norma que resulti d'aplicació. En conseqüència, hauran de disposar del corresponent certificat en el qual s'indiqui el tipus de producte, marca comercial, model, fabricador, norma de referència base per a la seva homologació i resultat.
Instal·lat el sistema, el tècnic competent, haurà d'expedir un certificat en el qual constaran les següents dades:
a) Descripció tècnica del sistema de limitació instal·lat. Si és un sistema comercialitzat, descripció del model i del nombre de sèrie.
b) Pla d'ubicació del micròfon registrador del limitador pel que fa als altaveus instal·lats.
c) Característiques tècniques, segons el fabricant, de tots els elements que integren la cadena de so.
d) Paràmetres de programació del limitador: nivells sonors màxims, horari de funcionament, periodicitat d'emmagatzematge, corba d'aïllament acústic, etc.
e) Esquema unifilar de la connexió de tots els elements i la seva identificació, incloent el limitador.
f) Declaració expressa de la impossibilitat tècnica de funcionament de l'equip de so sense l'activació del sistema de limitació.
g) Mesuraments de so que garanteixin el compliment dels valoris límits de immissió establerts en aquesta Ordenança, mesurament que serà realitzada amb els controls dels equips de so en el seu nivell màxim.
Qualsevol substitució o modificació de qualsevol element del sistema suposarà la realització d'un nou informe d'instal·lació.
5. Obligacions del titular del limitador-registrador.
La persona titular del dispositiu està obligat a subscriure un contracte de manteniment del sistema de limitació amb l'empresa o el personal tècnic instal·lador. Aquest contracte garantirà, com a mínim, una revisió anual, del resultat de la qual es lliurarà un certificat de conformitat de la instal·lació. Aquests certificats hauran de ser conservats per un termini mínim de 5 anys.
El titular o la persona responsable de l'activitat es responsabilitzen del correcte funcionament de l'equip limitador-registrador, per la qual cosa el contracte de manteniment abans referit ha de permetre, en cas d'avaria, la seva reparació o substitució en un termini no superior a una setmana des de la detecció de l'avaria, havent de deixar constància documental de la data i tècnic responsable de la reparació o substitució.
Així mateix, serà responsable de tenir un exemplar del llibre d'incidències del limitador, que estarà a disposició dels tècnics municipals que ho sol·licitin, en el qual haurà de quedar clarament reflectida qualsevol anomalia patida per l'equip, així com la seva reparació o substitució pel servei oficial de manteniment, amb indicació de la data i el tècnic responsable.
Una vegada instal·lat el limitador-registrador i aportat el certificat a que es refereix l'anterior punt 4, el titular del dispositiu posarà en coneixement de l'Ajuntament aquest fet, amb la finalitat que per part dels serveis municipals es procedeixi a col·locar els precintes a que es refereix l'apartat g) del punt 3 d'aquest article.
Així mateix, anualment i abans de l'inici de l'activitat de temporada s'haurà de renovar el precinte de l'equip limitador sol·licitant-ho a l'Ajuntament. Acompanyant aquesta sol·licitud s'haurà d'aportar còpia del certificat d'idoneïtat anual de l'empresa o tècnic instal·lador. Aquesta intervenció haurà de quedar registrada en el llibre d'incidències.
6. El volum màxim d'emissió que permetin aquests dispositius ha d'assegurar que, d'acord amb l'aïllament acústic real de què disposi el local en què s'exerceix l'activitat, es compleixin els límits
de transmissió sonora a l'exterior i l'interior de locals acústicament afectats que s'estableixen en el capítol III d'aquesta Ordenança.
HA DE DIR:
Article 45
Característiques del limitador registrador sonomètric per filtrar freqüències
1. Les activitats del tipus 3, i la resta quan pertoqui, han de disposar d'un sistema limitador dels equips de reproducció o amplificació per controlar el renou emès.
2. Aquest dispositiu té com a funció limitar tots els equips de reproducció/amplificació sonora i/o audiovisual. A més, haurà de registrar en suport físic estable els nivells sonors generats a l'interior de l'establiment.
Per a l'avaluació i control del nivell de immissió, l'equip haurà d'utilitzar les dades d'aïllament real entre l'activitat i l'habitatge més exposat. L'equip ha de permetre la programació com a mínim l'aïllament acústic entre 63 Hz i 2000 Hz en octaves o terços d'octava entre l'activitat i l'habitatge més exposat.
3. El limitador-registrador ha de complir els següents requeriments:
a) Permetre programar els límits d'emissió a l'interior de l'activitat i la immissió en l'habitatge més exposat o a l'exterior de l'activitat per als diferents períodes horaris (dia/nit), així com permetre programar horaris d'emissió musical diferents per a cada dia de la setmana (hora d'inici i hora de fi), introduir horaris extraordinaris per festivitats determinades (cap d'any, Sant Joan, Sant Jaume, ...)
b) Disposar d'un micròfon extern que reculli el nivell sonor dins del local. Aquest dispositiu estarà degudament calibrat amb l'equip electrònic per detectar possibles manipulacions, i ha de poder verificar-se el seu correcte funcionament amb un sistema de calibratge i/o verificació.
c) L'accés a la programació dels paràmetres ha d'estar restringida als tècnics municipals autoritzats, mitjançant sistemes de protecció mecànics o electrònics (contrasenya).
d) L'equip ha d'arxivar un historial en el qual aparegui el dia i l'hora en què es van realitzar les últimes programacions en format any/mes/dia/hora.
e) Emmagatzematge, mitjançant suport físic estable, de les possibles manipulacions
sobrevingudes i dels nivells sonors (nivell continu equivalent amb ponderació freqüencial A) amb una periodicitat programable entre 5 i 15 minuts. Aquesta informació ha d'emmagatzemar-se durant, com a mínim, un mes.
f) Disposar d'un sistema de verificació que permeti detectar possibles manipulacions tant de l'equip musical com de l'equip limitador. Si es realitza alguna d'aquestes maniobres, aquestes han de quedar emmagatzemades en la memòria interna de l'equip.
g) Disposar d'un sistema de precinte tant de les connexions com del micròfon, així com d'un sistema que impedeixi la reproducció musical i/o audiovisual en cas que l'equip limitador es desconnecti de la xarxa elèctrica i/o del sensor.
h) Sistema d'accés a l'emmagatzematge de dades registrades en format informàtic per part dels serveis municipals o d'empreses degudament acreditades per l'Ajuntament.
i) Tenir la capacitat de remetre de manera automàtica a l'Ajuntament les dades emmagatzemades durant cadascuna de les sessions. El sistema de transmissió haurà de ser compatible amb el sistema de recepció i el protocol que estableixi l'Ajuntament.
j) Disposar d'un sistema automàtic de transmissió telemàtica de les dades emmagatzemades.
El tractament de les dades de caràcter personal que es rebin a l'Ajuntament com a conseqüència dels requeriments assenyalats en aquest article s'ajustarà als principis i obligacions establerts en la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals i al seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre.
4. Certificació del sistema de limitació
Amb la finalitat de garantir les condicions anteriors, s'exigirà al fabricador o importador dels equips a instal·lar que aquests estiguin degudament homologats d'acord amb la norma que resulti d'aplicació. En conseqüència, hauran de disposar del corresponent certificat en el qual s'indiqui el tipus de producte, marca comercial, model, fabricador, norma de referència base per a la seva homologació i resultat.
Instal·lat el sistema, el tècnic competent, haurà d'expedir un certificat en el qual constaran les següents dades:
a) Descripció tècnica del sistema de limitació instal·lat. Si és un sistema comercialitzat, descripció del model i del nombre de sèrie.
b) Pla d'ubicació del micròfon registrador del limitador pel que fa als altaveus instal·lats.
c) Característiques tècniques, segons el fabricant, de tots els elements que integren la cadena de so.
d) Paràmetres de programació del limitador: nivells sonors màxims, horari de funcionament, periodicitat d'emmagatzematge, corba d'aïllament acústic, etc.
e) Esquema unifilar de la connexió de tots els elements i la seva identificació, incloent el limitador.
f) Declaració expressa de la impossibilitat tècnica de funcionament de l'equip de so sense l'activació del sistema de limitació.
g) Mesuraments de so que garanteixin el compliment dels valoris límits de immissió establerts en aquesta Ordenança, mesurament que serà realitzada amb els controls dels equips de so en el seu nivell màxim.
Qualsevol substitució o modificació de qualsevol element del sistema suposarà la realització d'un nou informe d'instal·lació.
5. Obligacions de la persona titular del limitador-registrador.
La persona titular del dispositiu està obligat a subscriure un contracte de manteniment del sistema de limitació amb l'empresa o el personal tècnic instal·lador. Aquest contracte garantirà, com a mínim, una revisió anual, del resultat de la qual es lliurarà un certificat de conformitat de la instal·lació. Aquests certificats hauran de ser conservats per un termini mínim de 5 anys.
La persona titular o la persona responsable de l'activitat es responsabilitzen del correcte funcionament de l'equip limitador-registrador, per la qual cosa el contracte de manteniment abans referit ha de permetre, en cas d'avaria, la seva reparació o substitució en un termini no superior a una setmana des de la detecció de l'avaria, havent de deixar constància documental de la data i tècnic responsable de la reparació o substitució.
Així mateix, serà responsable de tenir un exemplar de el llibre d'incidències del limitador, que estarà a disposició dels tècnics municipals que ho sol·licitin, en aquest ha de quedar clarament reflectida qualsevol anomalia patida per l'equip, així com la seva reparació o substitució pel servei oficial de manteniment, amb indicació de la data i el tècnic responsable. S'ha de disposar també de les declaracions responsables presentades per a l'any en curs, així com de la documentació aportada com a conseqüència de posteriors requeriments.
Un cop instal·lat el limitador-registrador i / o substituït o modificat qualsevol element de el sistema, es presentarà declaració responsable adjuntant el certificat a què es refereix l'anterior punt 4, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció municipals.
Així mateix, anualment abans de 1 de gener o abans de l'inici de l'activitat de temporada es presentarà declaració responsable adjuntant còpia del certificat d'idoneïtat anual de l'empresa o tècnic instal·lador. Aquesta intervenció ha de quedar registrada en el llibre d'incidències
6. El volum màxim d'emissió que permetin aquests dispositius ha d'assegurar que, d'acord amb l'aïllament acústic real de què disposi el local en què s'exerceix l'activitat, es compleixin els límits de transmissió sonora a l'exterior i l'interior de locals acústicament afectats que s'estableixen en el capítol III d'aquesta Ordenança.
Article 50
Es modifica l'article 50 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 50
Generalitats
1. La producció de renous a la via pública, a les zones de pública concurrència o a l'interior dels edificis, no podrà superar mai algun dels límits que exigeix la convivència ciutadana.
S'evitaran especialment, en hores de descans nocturn, els renous produïts per:
a) to excessivament alt de la veu humana o l'activitat directa de les persones.
b) sons i renous emesos per animals domèstics.
c) aparells o instruments musicals o acústics.
d) aparells domèstics.
2. Com a criteri general, es considerarà transgressió d'aquesta Ordenança el comportament incívic dels ciutadans i/o veïns quan sigui considerada una pertorbació i es superin els nivells màxims permesos.
HA DE DIR:
Article 50
Generalitats
1. La producció de renous a la via pública, a les zones de pública concurrència o a l'interior dels edificis, no podrà superar mai algun dels límits que exigeix la convivència ciutadana. S'evitaran especialment, les següents conductes, amb especial atenció quan es produeixin en horari nocturn:
a) Cridar, vociferar o elevar el to de veu de manera desproporcionada.
b) Explotar petards o elements pirotècnics fora dels llocs i ocasions no autoritzats.
c) Utilitzar instruments musicals o aparells de reproducció sonora a elevat volum.
d) Practicar jocs, esports o altres activitats a la via pública o en espais a la intempèrie, produint nivells de soroll que pertorbin el descans i la tranquil·litat del veïnat.
i) Romandre en horari nocturn en concurrència amb altres persones o grups de persones, reunides a la via pública o espais públics, o en espais exteriors de titularitat privada i ús públic, quan no hi hagi autorització, produint, a conseqüència de l'actuació col·lectiva, sorolls que ocasionen molèsties i pertorbin el descans i la tranquil·litat del veïnat.
2. Com a criteri general, es considerarà transgressió d'aquesta Ordenança el comportament incívic de la ciutadania i / o del veïnat quan sigui considerada una pertorbació i es superin els límits que exigeix la convivència ciutadana.
Article 51
Es modifica l'article 51 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 51 Activitat humana
1. Els actes i activitats multitudinaris de caire festiu que tinguin lloc a la via pública i/o zones de pública concurrència, hauran de comptar amb autorització expressa de la Batlia, indicant les condicions per preservar la possible incidència per renous, independentment de les qüestions d'ordre públic.
2. En l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança, queda prohibit qualsevol tipus de renou, sigui quin sigui el seu origen, transmès a l'interior dels habitatges, que superi els nivells establerts a l'annex III.
HA DE DIR:
Article 51 Activitat humana
1. Els actes i activitats multitudinaris de caire festiu que tinguin lloc a la via pública i/o zones de pública concurrència, hauran de comptar amb autorització expressa de la Batlia, indicant les condicions per preservar la possible incidència per renous, independentment de les qüestions d'ordre públic.
2. En l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança, queda prohibit qualsevol tipus de renou, sigui quin sigui el seu origen, transmès a l'interior dels habitatges, que superi els nivells que exigeix la convivència ciutadana.
Article 52
Es modifica l'article 52 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 52 Animals domèstics
La tinença d'animals domèstics obliga a l'adopció de les precaucions adequades per evitar molèsties als veïns. Per aquest motiu, durant l'horari nocturn es prohibeix deixar als patis, terrasses, balcons o galeries, aus i animals que amb el seus sons pertorbin el descans o tranquil·litat dels veïns. Igualment, durant el dia hauran de ser retirats pels seus propietaris o responsables quan, de manera evident, ocasionin molèsties.
HA DE DIR:
Article 52 Animals domèstics
La tinença d'animals domèstics obliga a l'adopció de les precaucions adequades per evitar molèsties al veïnat. Per aquest motiu, durant l'horari nocturn es prohibeix deixar als patis, terrasses, balcons o galeries, aus i animals que amb el seus sons pertorbin el descans o tranquil·litat del veïnat, estant a això en el que estableix l'Ordenança Municipal de Benestar i Tinença d'Animals que Viuen en l'Entorn Humà.
Article 53
Es modifica l'article 53 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 53 Instruments musicals.
S'estableixen les següents prevencions:
1. Els propietaris o usuaris dels aparells de ràdio, televisió, tocadiscos, pianos i, en general, qualsevol instrument musical o acústic, tant si són emprats a habitatges, establiments públics com a d'altres llocs destinats a la convivència humana, hauran d'ajustar el seu volum als límits establerts als annexos d'aquesta Ordenança.
2. A les vies i espais de pública concurrència queda prohibit l'ús de qualsevol tipus de dispositiu sonor per emetre missatges publicitaris, reclam, avís, distracció o anàlegs, que excedeixin dels nivells permesos en aquesta Ordenança. Per a l'ús d'aquests dispositius es requereix llicència ajustada al que preveuen els articles 60 i 61 de l' ordenança municipal de Publicitat Dinàmica, si n'és el cas.
HA DE DIR:
Article 53 Instruments musicals.
S'estableixen les següents prevencions:
1. Les persones propietàries o usuàries dels aparells de ràdio, televisió, tocadiscos, pianos i, en general, qualsevol instrument musical o acústic, tant si són emprats a habitatges, establiments públics com a d'altres llocs destinats a la convivència humana, hauran d'ajustar el seu volum als límits que exigeix la convivència ciutadana.
2. A les vies i espais de pública concurrència queda prohibit l'ús de qualsevol tipus de dispositiu sonor per emetre missatges publicitaris, reclam, avís, distracció o anàlegs, que excedeixin dels nivells permesos en aquesta Ordenança. Per a l'ús d'aquests dispositius es requereix llicència ajustada al que preveuen els articles 60 i 61 de l'Ordenança municipal de Publicitat Dinàmica, si n'és el cas.
Article 54
Es modifica l'article 54 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 54 Aparells domèstics
Pel que fa referència a qualsevol tipus d'aparell o instal·lació domèstica com ara rentadores, aspiradors, etc, està prohibit la seva utilització en horari nocturn quan, per la seva configuració, construcció o naturalesa siguin susceptibles de generar renous i/o vibracions que sobrepassin els límits permesos.
HA DE DIR:
Article 54
Aparells domèstics
Pel que fa a qualsevol tipus d'aparell o instal·lació domèstica com ara rentadores, aspiradores, etc, està prohibit la seva utilització en horari nocturn quan, per la seva configuració, construcció o naturalesa siguin susceptibles de generar sorolls i / o vibracions que sobrepassin els límits permesos.
Es prohibeix, especialment en horari nocturn, realitzar qualsevol activitat pertorbadora del descans aliè en patis o jardins privats com ara el l'ús de màquines tallagespa, màquines bufadores, màquines de neteja, així com de bricolatge o anàlogues, sempre que per la seva intensitat o persistència, provoquin molèsties al veïnat.
Article 55
Es modifica l'article 55 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 55 Denúncies
1. La denúncia dóna lloc a actuacions d'inspecció i control per comprovar la veracitat dels fets denunciats i, si escau, incoar l'expedient sancionador que correspongui.
2. La denúncia, que pot ser verbal o escrita, ha de contenir, com a mínim, l'activitat, la relació veïnal o l'actuació demandada i l'horari i la ubicació concreta en què s'ha produït.
HA DE DIR:
Article 55
Denúncies
1. La denúncia dóna lloc a actuacions d'inspecció i control per a comprovar la veracitat dels fets denunciats i, si escau, incoar l'expedient sancionador que correspongui.
2. La denúncia, que pot ser verbal o escrita, ha de contenir, com mínim, el nom i cognoms del o la denunciant, nombre del document nacional d'identitat, domicili i telèfon, el relat dels fets que poden constituir la infracció i, quan sigui possible, el lloc, la data, l'hora en què van ocórrer i la identificació dels presumptes responsables.
Article 56
Es modifica l'article 56 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 56 Inspecció
1. Exerceixen l'actuació inspectora, els funcionaris designats a aquest efecte que disposin de l'acreditació tècnica que s'indica en l'article 53.4 de la Llei 1/2007, els quals tenen la condició d'agents de l'autoritat. En conseqüència, d'acord amb la legislació vigent, poden accedir a les instal·lacions o dependències tant de titularitat pública com privada. Per accedir als domicilis privats, han de disposar prèviament de l'autorització judicial que correspon.
2. El responsable i el titular de la font emissora resten obligats a permetre l'accés dels agents de l'autoritat a l'activitat perquè hi duguin a terme la visita d'inspecció, i a posar en funcionament les fonts emissores en la manera que se'ls indiqui, perquè en puguin mesurar el renou i fer-hi les comprovacions necessàries.
3. Els conductors de vehicles de motor estan obligats a facilitar la comprovació dels nivells d'emissió sonora del vehicle als agents de la policia.
HA DE DIR:
Article 56 Inspecció
1. Exerceixen l'actuació inspectora, els funcionaris i funcionàries designats a aquest efecte que disposin de l'acreditació tècnica que s'indica en l'article 53.4 de la Llei 1/2007, els quals tenen la condició d'agents de l'autoritat, sense perjudici del que estableix l'article 57 bis. En conseqüència, d'acord amb la legislació vigent, poden accedir a les instal·lacions o dependències tant de titularitat pública com privada. Per accedir als domicilis privats, han de disposar prèviament de l'autorització judicial que correspon.
2. El responsable i la persona titular de la font emissora resten obligats a permetre l'accés dels agents de l'autoritat a l'activitat perquè hi duguin a terme la visita d'inspecció, i a posar en funcionament les fonts emissores en la manera que se'ls indiqui, perquè en puguin mesurar el renou i fer-hi les comprovacions necessàries.
3. Els conductors o conductores de vehicles de motor estan obligats a facilitar la comprovació dels nivells d'emissió sonora del vehicle als agents de la policia.
Article 57 bis
S'afegeix l'article 57 bis a l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
"Article 57 bis
Serà personal competent per a realitzar tasques d'inspecció:
a) El personal funcionari tècnic del servei municipal competent, quan es requereixi la utilització d'instruments complexos, com ara fonts de renou, sonòmetres analitzadors o analitzadors acústics fonts de renou d'impacte, analitzadors de vibracions, limitadors de so o similars.
b) A més dels anteriors, els funcionaris i funcionàries municipals que hagin superat cursos específics formatius de, al menys, cinquanta hores lectives, organitzats per l'Ajuntament amb els seus propis mitjans o en col·laboració amb altres entitats (personal funcionari de serveis especialitzats de la Policia Local, agents ambientals o qualsevol altre cos d'inspecció legalment habilitat), quan es requereixi l'ús de sonòmetres.
c) La Policia Local o altres agents de l'autoritat sense formació específica respecte de les comprovacions que no necessitin la utilització d'instruments als quals es refereixen els paràgrafs anteriors. "
Article 59
Es proposa la modificació de l'article 59 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 59 Règim sancionador
S'aplica el règim sancionador que es preveu en el títol V de la Llei 1/2007, sense perjudici de les disposicions del capítol IV de la Llei 37/2003.
Les infraccions a les determinacions previstes a la present Ordenança i no qualificades com a lleus, greus o molt greus a l'article 55 de l'esmentada llei 1/2007, seran sancionades amb multa de fins a 600,00 €, o bé amb la suspensió de la vigència de les autoritzacions o llicències municipals a les quals s'hagin establert condicions relatives a la contaminació acústica, per un període de temps inferior a un mes.
No obstant això, es poden aplicar mesures cautelars a les activitats, les instal·lacions i els establiments subjectes a la Llei 16/2006, de 17 d'octubre, de règim jurídic de llicències integrades d'activitats de les Illes Balears o norma que la substitueixi, així com als treballs a la via pública, a les obres públiques i a les edificacions, modificacions, reparacions o enderrocaments.
Així mateix, es poden aplicar mesures cautelars en el cas de les relacions veïnals, d'acord amb les ordenances municipals, sempre que les prevegi una norma de rang legal.
HA DE DIR:
Article 59. Règim sancionador
S'aplica, per defecte, el règim sancionador que es preveu en el Títol V de la Llei 1/2007, sense perjudici del que s'estableix en el Capítol IV de la Llei 37/2003.
No obstant això, i sobre la base del regulat en els articles 28 i 29 de la Llei 37/2003, constitueixen infracció totes aquelles actuacions que vagin en contra de les determinacions previstes en la present Ordenança, encara que no constitueixin infraccions lleus, greus o molt greus d'acord amb l'article 55 de l'esmentada Llei 1/2007. En aquests casos, seran sancionades amb multa de fins a 600,00 €, o bé amb la suspensió de la vigència de les autoritzacions o llicències municipals en les quals s'hagin establert condicions relatives a la contaminació acústica, per un període de temps inferior a un mes.
En relació a les infraccions comeses a les matèries pròpies de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, modificada per la Llei 6/2019, de 8 de febrer, li serà aplicable el règim previst en el Títol IX d'aquesta Llei.
Article 59 bis
S'afegeix l'article 59 bis de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
''Article 59 bis. Infraccions relatives a usuaris de la via pública, activitats domèstiques i relacions veïnals.
1.- Produir vibracions detectables directament, sense necessitat d'instrument de mesura.
2.- Realitzar actuacions en la via o espais públics utilitzant elements amplificadors de so o de percussió, causant molèsties al veïnat, quan no hagin estat autoritzades.
3.- Realitzar comportaments contraris a les activitats veïnals tolerables, que vénen definits en l'article 31, causant molèsties per renous.
4.- Realitzar comportaments ciutadans en el medi ambient exterior que pertorbin el descans i tranquil·litat del veïnat o vianants, segons el que es disposa en l'article 50 d'aquesta Ordenança.
5.- Realitzar comportaments ciutadans en el medi ambient exterior que pertorbin el descans i tranquil·litat del veïnat o vianants, segons el que es disposa en l'article 54 d'aquesta Ordenança.
6.- L'incompliment de la persona titular de l'activitat de l'obligació de complir amb els deures que estableix l'article 39 bis d'aquesta Ordenança.
7.- L'incompliment de l'obligació de comunicar a la policia local la instal·lació d'una alarma en els termes previstos en l'article 27.
8.- Utilitzar en vies i zones públiques dispositius sonors i/o megafonia amb finalitats de reclam, avís, distracció o anàlegs, excepte autorització expressa.
9.- Fer sonar de manera injustificada qualsevol sistema d'avís, alarma i senyalització d'emergència, o infringint les normes d'utilització establertes en aquesta Ordenança.
10.- La instal·lació d'aparells d'aire condicionat, calefacció, refrigeració o qualsevol altra classe, produint molèsties per soroll.
11.- L'incompliment reiterat d'adoptar mesures correctores o restitutòries en matèria de renous i vibracions. A aquest efecte, s'entendrà per reiteració l'incompliment de l'ordenat en dues o més ocasions.
12.- La negativa a facilitar les dades que li siguin requerits i l'obstrucció, activa o passiva, a la labor inspectora de l'administració municipal.
13.- No adoptar les mesures correctores requerides en el termini atorgat o adoptar-les de manera insatisfactòria o incompleta.
14.- Qualssevol altra conducta no prevista en els apartats anteriors però que contradigui les disposicions de l'Ordenança.
Article 60
Es modifica l'article 60 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 60 Normes per a l'adopció de mesures cautelars
1. Quan no es disposi de l'oportuna llicència o autorització exigides, o s'incompleixin els requisits establerts, s'haurà de notificar al titular de l'activitat pressumptament il·legal, les anomalies detectades; se li atorgarà un termini de 5 dies improrrogables amb la finalitat de que acrediti la legalitat de la seva activitat, entenent-se que la manca de resposta implica l'acceptació de les irregularitats assenyalades i això permet a la Batlia dictar resolució, de manera immediata, de la suspensió o clausura de l'exercici de l'activitat. La suspensió es mantindrà mentre persisteixi la situació il·legal. 2. Independentment de la instrucció del corresponent expedient sancionador, en aquells supòsits en què es detectin o denunciïn situacions a les quals hi concorrin alguna o algunes de les circumstàncies assenyalades als apartats 3 i 4 d'aquest article, es podran adoptar les següents mesures cautelars:
a) Paralització de l'obra o de l'activitat musical o, si n'és el cas, precintat immediat de la maquinària de l'obra o dels aparells productors o reproductors de música.
b) Suspensió temporal de l'activitat o obra.
c) Immobilització temporal del vehicle i retirada a les dependències municipals o al lloc que es designi a l'acta d'immobilització. La suspensió de l'activitat musical, implicarà la de l'amenització musical.
3. Les mesures cautelars expressades al punt a) i/o b) de l'apartat anterior es podran adoptar sempre que hi concorrin alguna de les següents circumstàncies:
a) Quan el renou procedent de maquinària d'obra o aparells productors o reproductors de música origini en habitacions de centres hospitalaris o en dormitoris -tant si es tracta d'habitatges com d'establiments turístics- nivells de recepció interna superiors als valors límit d' immissió establerts en aquesta Ordenança.
b) Quan a l'espai interior o exterior pertanyents a un establiment es produeixin càntics, veus o bregues, sense que el titular o encarregat del local adopti les mesures escaients per evitar-los.
c) Qualsevol manipulació, canvi o alteració dels precintes en els limitadors de so o en els aparells, mecanismes, mitjans o sistemes del tarat dels aparells emissors productors o reproductors de música i en les condicions de funcionament.
d) Haver estat sancionat abans per infraccions greus o molt greus, en virtut d'expedient sancionador.
e) Quan, amb l'exercici de l'activitat, s'observi la presumpta comissió en el mateix acte de més d'una infracció de caràcter greu o molt greu.
f) Quan l'activitat o obra es realitzi fora dels horaris establerts a la corresponent llicència o autorització, podent reprendre's aquesta dins dels horaris autoritzats.
4. Les mesures cautelars expressades al punt c) de l'apartat 2 d'aquest article es podran adoptar en els següents supòsits:
a) Que els vehicles circulin infringint el que disposa l'article 48 d'aquesta Ordenança. b) Quan els agents de vigilància de trànsit considerin que l'emissió de renous, vibracions o altres agents productors de la contaminació atmosfèrica emesa pels vehicles, suposin amenaça de pertorbació greu per a la tranquil·litat o seguretat pública, i en els casos de reincidència.
HA DE DIR:
Article 60. Mesures provisionals.
1.- Amb l'inici del procediment sancionador, l'òrgan competent per a imposar la sanció pot adoptar alguna o algunes de les següents mesures provisionals:
a.- Suspensió, paralització o prohibició, total o parcial, d'obres o activitats.
b.- Precintat d'aparells o equips generadors de renou o vibracions.
c.- Clausura temporal, parcial o total, de les instal·lacions o de l'establiment.
d.- Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat de la contaminació acústica.
e.- Immobilització temporal del vehicle i retirada d'aquest a les dependències municipals o al lloc que es designi en l'acta d'immobilització.
La suspensió de l'activitat musical implicarà la de l'amenització musical.
2.- S'hauran de recordar en les següents circumstàncies:
a.- Quan es manqui de títol habilitant per a l'exercici d'una activitat permanent de tipus 2 o 3, segons classificació establerta en l'article 40 d'aquesta Ordenança. I qualssevol una altra que s'oposi a les determinacions de l'article 32 de l'Ordenança.
b.- En el cas d'una activitat permanent que requereix la instal·lació d'un equip limitador registrador sonomètric, quan no s'hagi presentat la declaració responsable exigida en l'article 45.5 d'aquesta Ordenança, o sense tota la informació i documentació adjunta requerida.
c.- Quan la declaració responsable presentada d'acord amb l'article 45.5 d'aquesta Ordenança, presenti inexactituds o falsedats de caràcter essencial.
d.- Qualsevol manipulació, canvi o alteració dels precintes en els limitadors de so o en els aparells, mecanismes, mitjans o sistemes del taratge dels aparells emissors productors o reproductors de música i en les condicions de funcionament.
e.- Quan l'activitat es realitzi fora dels horaris establerts en la corresponent llicència o autorització, i que no es tracti d'una manipulació dels equips limitadors que controlen aquests paràmetres horaris.
f.- Quan el renou procedent de l'exercici d'una activitat origini, en habitacions de centres hospitalaris o en dormitoris, -tant d'habitatges com d'establiments turístics-, nivells de recepció interna superiors als valors límit d'immissió establerts en aquesta Ordenança.
g.- Quan en l'espai interior o exterior d'un establiment físic es produeixin càntics, veus o bregues, sense que la persona titular o encarregat adopti les mesures oportunes per a evitar-los.
h.- Quan el renou procedent de la maquinària d'una obra origini, en habitacions de centres hospitalaris o en dormitoris tant d'habitatges com d'establiments turístics- nivells de recepció interna superiors als valors límit d'immissió establerts en aquesta Ordenança.
i.- Quan l'obra s'executi fora dels horaris establerts en l'article 23 de la present Ordenança i no es disposi d'una exoneració.
j.- L'incompliment horari d'una obra previst en l'apartat anterior reportat en un número igual o superior a quatre en un període de dos mesos a comptar des del primer incompliment, i, en tot cas, de tres en el mateix mes.
k.- Quan els vehicles a motor circulin infringint el que es disposa en l'article 48 d'aquesta Ordenança.
l.- Quan els agents de vigilància de trànsit considerin que l'emissió de renous, vibracions o altres agents productors de la contaminació atmosfèrica emesa pels vehicles, suposin amenaça de pertorbació greu per a la tranquil·litat o seguretat pública, i en els casos de reincidència.
m.- Haver estat sancionat abans per infraccions greus o molt greus, en virtut d'expedient sancionador.
n.- Quan s'observi la presumpta comissió en el mateix acte de més d'una infracció de caràcter greu o una molt greu, d'acord amb l'article 55 de la Llei 1/2007.
Article 61
Es modifica l'article 61 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 61 Efectes de les mesures cautelars
1. La paralització i precintat de la maquinària d'obra o dels aparells productors o reproductors de sons, o la paralització de l'activitat o obra, es mantindrà fins que el titular d'aquesta acrediti, mitjançant certificació signada per personal tècnic competent, haver adoptat les mesures necessàries per complir els límits establerts en aquesta Ordenança, i els funcionaris municipals encarregats no hagin comprovat que han desaparegut les circumstàncies que van motivar el precinte o suspensió, sense perjudici de l'assenyalat a l'article 25 per a aquelles obres que incompleixin els valoris límit d'immissió de renous i vibracions establerts en el capítol III de la present Ordenança. Transcorregut un mes des de la notificació de l'adopció de les mesures correctores sense que s'hagi produït la referida comprovació es considera aixecat el precinte o la suspensió.
2. Pel que fa a la immobilització de vehicles:
2.1. Es formularà la corresponent denúncia administrativa i posterior immobilització del vehicle a les dependències municipals o al lloc que es determini a l'acta que s'estengui a aquest efecte, amb la finalitat de realitzar les inspeccions i controls necessaris. Un cop realitzats, es decidirà si el vehicle ha de passar una comprovació municipal o si, per la gravetat de les deficiències observades, és convenient que sigui verificat per part d'una estació d'Inspecció Tècnica de Vehicles.
En el moment que l'infractor i/o titular retiri el vehicle, se li indicarà on ha de fer-se la inspecció.
a) Revisió a les dependències municipals:
Després de la recuperació del vehicle tindrà un termini de 10 dies per realitzar la pertinent comprovació al lloc designat a aquest efecte.
Un cop transcorregut el termini establert en el paràgraf anterior sense que el conductor o titular administratiu hagi realitzat el que es disposava, i després de la denúncia administrativa per no comparèixer, quedarà prohibida la circulació del vehicle, d'acord amb el que disposa la legislació de seguretat vial. En aquest cas, es podrà procedir al seu precinte i serà duit als dipòsits municipals quan les circumstàncies facin considerar, racionalment i amb fonament, la possible circulació del vehicle.
b) Revisió a una estació d'Inspecció Tècnica de Vehicles: Per recuperar el vehicle s'haurà de presentar l'imprès justificatiu d'haver sol·licitat la inspecció tècnica del vehicle i entregar a les dependències municipals el permís de circulació del vehicle, el qual s'enviarà a la Direcció Provincial de Trànsit. Pel que fa als ciclomotors, s'entregarà el certificat de característiques tècniques, el qual serà enviat directament a la Inspecció Tècnica de Vehicles. Si no ha passat la inspecció un cop transcorregut un mes des del dia en què ho havia de fer, serà denunciat i s'ordenarà el precinte del vehicle, segons l'establert a l'apartat a).
2.2. Quan, per raons del servei, no sigui possible la retirada del vehicle, s'immobilitzarà i es procedirà a la denúncia administrativa. L'infractor haurà de dur el vehicle al lloc on ell mateix designi i hi romandrà mentre no es justifiqui que han estat subsanats els defectes productors de la pertorbació; aquesta comprovació serà realitzada pels serveis municipals corresponents en el termini de 10 dies des de la data de la infracció i en el lloc designat a aquest efecte.
Un cop transcorregut el termini establert en el paràgraf anterior sense que el conductor o titular administratiu del vehicle hagi realitzat el que s'havia disposat, i després de la denúncia per no comparèixer, s'ordenarà el precinte segons l'establert a l'apartat 2-a).
2.3. Després que hagin passat 30 dies des de la retirada o del precinte a què es fa referència en els punts anteriors sense que el conductor o propietari administratiu del vehicle hagi sol·licitat de l'autoritat competent la seva posada en circulació, s'entendrà que s'ha produït la situació d'abandonament a què es refereixen els articles 615 i 616 del Codi Civil.
2.4. Independentment de la sanció que correspongui, el propietari administratiu del vehicle haurà de satisfer, prèviament a la posada en circulació, l'import de totes les despeses ocasionades amb motiu de la infracció i altres exaccions que se'n derivin.
HA DE DIR:
Article 61. Aixecament de les mesures provisionals
1.- Les mesures es podran aixecar en qualsevol moment si s'aprecia que han desaparegut les circumstàncies que les van motivar i sense perjudici, en qualsevol cas, del determinat en els següents apartats per als supòsits concretats en l'apartat 2 de l'article 60.
2.- Per al supòsit a), s'ha d'obtenir el títol habilitant per a iniciar i exercir l'activitat i presentar posteriorment, en cas de ser obligatori, la declaració responsable a la qual es fa referència en l'article 45.5 d'aquesta Ordenança. El personal funcionari haura de comprovar que l'activitat s'ajusta al títol adquirit. Transcorregut un mes des de la notificació de l'obtenció del títol habilitant sense que s'hagi produït la referida comprovació, es considerarà aixecat el precinte o la suspensió.
3.- Per al suposat b), s'ha de presentar la declaració responsable o millorar la ja presentada.
4.- Per al suposat c), s'ha de presentar nova declaració responsable.
5.- Per al suposat d), la persona titular ha d'acreditar, mitjançant certificació signada per personal tècnic competent, que s'han adoptat les mesures necessàries perquè l'activitat compleixi els límits establerts en aquesta Ordenança i que s'ajusta aquesta a la declaració responsable presentada conforme l'article 45.5. El personal funcionari municipal deura, llavors, comprovar que han desaparegut les circumstàncies que van motivar el precinte o la suspensió. Transcorregut un mes des de la notificació de l'adopció de les mesures correctores sense que s'hagi produït la referida comprovació es considerarà aixecat el precinte o la suspensió.
6.- Per als suposats e) o i), s'entendrà aixecada quan es reprengui l'activitat o obra dins dels horaris autoritzats.
7.- Per al suposat f), fins que la persona titular de la mateixa acrediti, mitjançant certificació signada per personal tècnic competent, haver adoptat les mesures necessàries per a complir els límits establerts en aquesta Ordenança. El personal funcionari municipal deuran, llavors, comprovar que han desaparegut les circumstàncies que van motivar el precinte o la suspensió. Transcorregut un mes des de la notificació de l'adopció de les mesures correctores sense que s'hagi produït la referida comprovació es considerarà aixecat el precinte o la suspensió.
8.- Per al suposat g), s'entendrà aixecada quan es reiniciï l'activitat l'endemà amb la represa d'aquesta.
9.- Per al suposat h), s'haurà de complir el que s'estableix en l'article 25 de l'Ordenança.
10.- Per al suposat j), qualsevol dels presumptes responsables de l'execució de l'obra haurà de justificar motivadament l'adopció de les mesures que garanteixin l'estricta adequació de l'obra als horaris fixats en l'Ordenança.
11.- Per als suposats k) i l), és a dir, quant a la immobilització de vehicles:
11.1.- Es formularà la corresponent denúncia administrativa i posterior immobilització del vehicle en les dependències municipals o en el lloc que es determini en l'acta que s'estengui a aquest efecte, amb la finalitat de realitzar les inspeccions i controls necessaris. Un vegada realitzats, es decidirà si el vehicle ha de passar una comprovació municipal o si, per la gravetat de les deficiències observades, és convenient que sigui verificat per una estació d'Inspecció Tècnica de Vehicles.
En el moment en què l'infractor i/o titular retiri el vehicle, se li indicarà on ha de fer-se la inspecció.
a) Revisió en les dependències municipals:
Després de la recuperació del vehicle tindrà un termini de 10 dies per a realitzar la pertinent comprovació en el lloc designat a aquest efecte.
Un vegada transcorregut el termini establert en el paràgraf anterior sense que el conductor o conductora o titular administratiu hagi realitzat el que es disposava, i després de la denúncia administrativa per no comparèixer, quedarà prohibida la circulació del vehicle, d'acord amb el que disposa la legislació de seguretat viària. En aquest cas, es podrà procedir al seu precinte i serà portat als dipòsits municipals quan les circumstàncies facin considerar, racionalment i amb fonament, la possible circulació del vehicle.
b) Revisió en una estació d'Inspecció Tècnica de Vehicles:
Per a recuperar el vehicle s'haurà de presentar l'imprès justificatiu d'haver sol·licitat la inspecció tècnica del vehicle i lliurar en les dependències municipals el permís de circulació del vehicle, que s'enviarà a la Direcció Provincial de Trànsit. Quant als ciclomotors, es lliurarà el certificat de característiques tècniques, que serà enviat directament a la Inspecció Tècnica de Vehicles. Si no ha passat la inspecció una vegada transcorregut un mes des del dia en què l'havia de fer, serà denunciat i s'ordenarà el precinte del vehicle, segons el que s'estableix en l'apartat a).
11.2.- Quan, per raons del servei, no sigui possible la retirada del vehicle, s'immobilitzarà i es procedirà a la denúncia administrativa. L'infractor haurà de portar el vehicle al lloc on ell mateix designi i romandrà allí mentre no es justifiqui que han estat esmenats els defectes productors de la pertorbació; aquesta comprovació serà realitzada pels serveis municipals corresponents en el termini de 10 dies des de la data de la infracció i en el lloc designat a aquest efecte.
Una vegada transcorregut el termini establert en el paràgraf anterior sense que el conductor o conductora o titular administratiu del vehicle hagi realitzat el que s'havia disposat, i després de la denúncia per no comparèixer, s'ordenarà el precinte segons el que s'estableix a l'apartat 2.1.a).
11.3. Després que hagin passat 30 dies des de la retirada o des del precinte a què es fa referència en els punts anteriors sense que el conductor o conductora o propietari administratiu del vehicle hagi sol·licitat a l'autoritat competent la seva posada en circulació, s'entendrà que s'ha produït la situació d'abandó a què es refereixen els articles 615 i 616 del Codi Civil.
11.4. Independentment de la sanció que correspongui, el propietari administratiu del vehicle haurà de satisfer, prèviament a la posada en circulació, l'import de totes les despeses ocasionades amb motiu de la infracció i altres exaccions que es derivin.
12.- Per al suposat m) caldrà estar-se a la infracció comesa i tenint sempre en compte l'indicat en els apartats anteriors.
13.- Per al suposat n) caldrà estar-se a la infracció comesa i tenint sempre en compte l'indicat en els apartats anteriors.
14.- En el cas que es donin dos o més suposats simultàniament, per a poder aixecar-se la mesura s'hauran de complir els apartats corresponents a cadascun d'ells.
Article 62
Es proposa la modificació de l'article 62 de l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions:
ON DIU:
Article 62 Competència per a la seva adopció
La Batlia adoptarà les mesures cautelars abans previstes un cop vists els informes emesos a aquest respecte, excepte en el cas de les mesures relatives a la immobilització de vehicles i en els supòsits contemplats en els punts a), b), i) i f) de l'apartat 3 de l'article 60. En aquests supòsits, els agents de la Policia Local o els funcionaris als que fa referència l'article 56.1 adoptaran les mesures cautelars previstes als punts a) i c) de l'apartat 2 de l'article 60.
Quan la Batlia no hagi adoptat les mesures cautelars, les haurà de ratificar en el termini de 5 dies hàbils, llevat del que es refereix a activitats o obres que es realitzin fora dels horaris establerts en la corresponent llicència o autorització i a vehicles.
En el cas dels vehicles s'estarà al que disposa la normativa específica de seguretat vial.
HA DE DIR:
Article 62 Competència per a l'adopció de les mesures
La Batlia adoptarà les mesures previstes en l'article 60 en l'obertura del corresponent expedient sancionador.
No obstant això, en el cas de les mesures relatives als supòsits contemplats en els punts a), b), e), f), g), h), i), k), l) i n) de l'apartat 2 de l'article 60, les mesures seran adoptades pels agents de la Policia Local o el personal funcionari als quals fa referència l'article 56.1. En el suposat d) els agents o el personal funcionari tenen la possibilitat d'adoptar o no la mesura en funció dels criteris establerts en l'apartat 3 de l'article 56 de la Llei 1/2007, de 16 de març. En els casos en els quals les mesures siguin adoptades pels agents indicats, la Batlia les ha de confirmar, modificar o aixecar en l'acord d'iniciació del procediment sancionador, que haurà d'efectuar-se dins dels quinze (15) dies següents a la seva adopció. En tot cas, quedaran sense efecte si no es confirmen o modifiquen en el termini esmentat.
En el cas dels vehicles s'estarà també al que es disposa en la normativa específica de seguretat viària.
Calvià, 8 gener 2021
El tinent d'alcalde delegat d'Urbanisme, Comerç i Activitats
(PD 06/17/2019)
Marc López Expósito