Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 60
Aprovació del Pla Estratègic de Subvencions 2020-2021
APROVACIÓ DEFINITIVA DEL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA PER AL PERÍODE 2020-2021
Es fa públic que en la sessió ordinària del Ple del Consell Insular de Formentera, que ha tingut lloc el dia 22 de desembre de 2020, entre d'altres, s'ha aprovat el següent assumpte:
ACORD
PRIMER.- Aprovar definitivament el PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2020-2021 DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA, d'acord amb el que estableix l'article 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 10 i següents del seu Reglament, així com atès l'establert a l'article 6 i concordants del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, aplicable a les Illes Balears, amb el text que s'insereix com Annex.
SEGON.- DONAR TRASLLAT d'aquest acord a l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears, amb tota la documentació justificativa que s'ha elaborat per a aprovar-lo, inclòs l'informe emès pels Serveis Jurídics i pel secretari de la corporació, al respecte.
TERCER.- Considerar que les línies de subvencions o ajuts i, en general tota l'activitat de foment que faci el Consell Insular de Formentera, a partir de l'aprovació d'aquest Pla estratègic, ja sigui a través de subvencions nominatives, ja sigui a través del règim de concurrència competitiva i no competitiva, i també en el cas de l'acció concertada, haurà de fer-se ressò d'aquest Pla i acomplir-lo.
QUART.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l'acord present, als efectes d'execució i eficàcia del Pla.
CINQUÈ.- Considerar que, una vegada aquest Pla s'entengui aprovat definitivament, automàticament s'entendrà derogat, l'anterior Pla estratègic i que va ser publicat al BOIB número 47 de data 11 d'abril de 2019.
ANNEX PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2020-2021 DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
I.- Justificació normativa general
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, suposa una passa més en el procés de perfeccionament i racionalització del sistema econòmic. Un dels principis que regeix la Llei és el de transparència que, juntament amb la gran diversitat d'instruments que s'articulen a la Llei, redunda de forma directa en un increment dels nivells d'eficiència a la gestió de la despesa pública subvencional.
En aquest sentit, una major informació al voltant de les subvencions farà possible eliminar les distorsions i interferències que poguessin afectar al mercat, a més de facilitar la complementarietat i coherència de les actuacions de les diferents Administracions Públiques, tot evitant qualsevol tipus de solapament. Per millorar la seua eficàcia, es preveu a la legislació que es procedeixi a elaborar un Pla Estratègic de subvencions, de caràcter plurianual i amb caràcter previ al naixement de les subvencions.
A les Illes Balears, cal tenir en compte el que diu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, aplicable a la nostra comunitat autònoma, i en particular, la disposició addicional segona, que estableix que els consells insulars han d'adequar l'activitat de concessió de subvencions al que disposa aquesta Llei (balear) quan aquella es desenvolupi en matèries en les quals la comunitat autònoma els hagi atribuït competències, tot això en relació a l'establert a l'article 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, precepte relatiu a la política de foment per part dels consells insulars.
A més a més també cal considerar el que estableixen els articles 175 a 177 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, preceptes dedicats a l'Acció de foment i que respectivament tracten dels Principis generals, de les Subvencions i de l'Acció concertada, igualment aplicables als consells insulars.
Així mateix, també s'ha d'estar al que estableix la Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, la disposició addicional segona de la qual es refereix específicament a les Subvencions als projectes per a l'organització de festes populars per part de les administracions públiques de les Illes Balears.
I, com antecedents, cal citar que amb data de 24 de juny de 2016 el Ple de Consell Insular va aprovar el Pla Estratègic de subvencions 2016-2019 de la institució, el qual es va publicar al BOIB núm. 93, de 23 de juliol de 2016, i per a l'any 2019 el Ple va aprovar el Pla Estratègic de subvencions relatiu a l'any 2019 (objecte de publicació al BOIB núm. 47, d'11 d'abril de 2019, tot tenint en compte, al seu torn, que el Pressupost General de la corporació per a l'any 2019, es va publicar al BOIB núm. 6, de 12 de gener de 2019), i en el ben entès que el 26 de maig de 2019 es varen celebrar les eleccions locals per al mandat present 2019-2023, la qual cosa ha conduit a elaborar un nou Pla Estratègic, relatiu al bienni 2020-2021. Pel que fa a l'any 2020, el Pressupost General de la corporació, aparegué publicat en el BOIB núm. 14, de 7 de febrer de 2020.
Tanmateix, també cal estar a tot el que s'ha derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, cosa que ha finalitzat amb data 21 de juny de 2020.
Les repercussions de l'estat d'alarma, i les seues conseqüències coetànies i posteriors, han set i són tan i tan greus en matèria econòmica, que ha resultat obligat un replantejament global del fet subvencional, cosa especialment rellevant en el supòsit concret de Formentera, per les raons –territorials, d'escala socioeconòmica i d'organització- que es deriven del conjunt d'aquest Pla i s'aniran desglossant més endavant.
Aqueixes repercussions, al conjunt de l'arxipèlag, varen obligar el Govern de les Illes Balears a dictar el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (núm. 84, de 15 de maig de 2020), on els articles 24 a 32 establiren un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes, el qual era aplicable, per remissió de l'article 24.1, als ajuntaments, consells insulars i els ens públics que en depenguin o hi estiguin vinculats, sempre que no contradigui la legislació bàsica de l'Estat en aquesta matèria.
També cal estar al que es deriva del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny de 2020).
En conseqüència, el Ple del Consell Insular va aprovar inicialment aquest Pla Estratègic, segons acord de 26 de juny de 2020, i va sortir a informació pública, segons edicte publicat al BOIB núm. 119, de 7 de juliol de 2020, per tal que hom pogués formular suggeriments o al·legacions, en el termini de 15 dies. Tanmateix, i per mor de la pandèmia i les seues derivacions, l'acord d'aprovació inicial era executiu, (conforme a la legislació de procediment administratiu comú i la pròpia legislació autonòmica, per analogia), i així s'ha vengut fent.
En compliment de l'anterior acord s'hi va demanar informe a l'Institut Balear de la Dona, que s'ha emès. I l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears va formular al·legacions. Sobre tot això, s'ha emès el corresponent informe jurídic, de forma i de fons, les conclusions del qual s'incorporen, segons que correspon, en diversitat de qüestions, a aquest Pla Estratègic definitiu.
En qualsevol cas, cal assenyalar a més a més, que s'ha dictat un nou estat d'alarma, en el qual ara ens trobam, en virtut del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, al qual s'ha d'estar i al Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19.
També cal tenir en compte que, pel Ple del Consell Insular, en data 25 de setembre de 2020, es va aprovar inicialment la modificació 1/2020 del Pressupost General de l'any 2020. L'anterior acord es va elevar a definitiu, perquè no s'hi formularen suggeriments ni reclamacions. Així sortí publicat al BOIB núm. 188, de 31 d'octubre de 2020. En aqueixa modificació del Pressupost s'hi habilità específicament crèdit per a subvencions en matèria de lloguer, com a conseqüència de la pandèmia, i posteriorment acord de la Comissió de Govern, s'implementaren, pel sistema de concurrència no competitiva.
Aqueix atorgament deriva també d'allò permès per la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la covid-19, que és el resultat de la conversió del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, citat més amunt, en Llei, amb els nous articles 24 a 32, dedicats a establir un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes, el qual també és aplicable, per remissió de la pròpia Llei, als ajuntaments, consells insulars i els ens públics que en depenguin o hi estiguin vinculats, sempre que no contradigui la legislació bàsica de l'Estat en aquesta matèria; i també aplicable pel fons, en diversitat de qüestions, també en matèria subvencional.
Al BOIB núm. 206, de 10 de desembre de 2020, s'ha publicat l'aprovació inicial del Pressupost General del Consell Insular de Formentera per l'any 2021, segons l'acord del Ple de la corporació, de data 25 de novembre de 2020.
En aquest pressupost general, entre d'altres aspectes, consta un llistat de les subvencions nominatives que es volen atorgar per part de la corporació durant l'any 2021, i que s'acomoden en sincronia al present Pla Estratègic de subvencions.
II.- Sobre l'atenció especial al fet insular de Formentera: fonament addicional de l'activitat subvencional.
La implementació dels dos plans estratègics ja desenvolupats evidencien la rellevància molt significada de la institució del foment o subvenció per part de Consell Insular respecte a les necessitats de la població de Formentera, en atenció a l'extrema insularitat de Formentera, per mor de la geografia peculiar de l'illa, en el conjunt de les Pitiüses (enteses com a realitat territorial existent a propòsit de determinats serveis públics), i també en atenció al feix competencial que el Consell Insular gestiona (competències municipals i competències insulars, com a institució local i competències autonòmiques, com a institució autonòmica d'autogovern, tot això de manera simultània), segons el seu règim jurídic especial, com a ens que administra el municipi - illa / l'illa - municipi de Formentera, d'acord amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció vigent per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, i la naturalesa singular de l'òrgan d'autogovern de Formentera, com a institució dotada de naturalesa jurídica múltiple, no comparable als altres Consells Insulars, ni als altres ajuntaments, sinó assumint-lo tot, alhora i a l'uníson.
En aquest sentit, i sense perjudici de les obligacions taxatives i imperatives que corresponen a d'altres administracions (com són l'estatal i l'autonòmica balear, en virtut de l'article 138.1 in fine de la Constitució i de l'article 3 i d'altres de l'Estatut d'autonomia, com es deriva de la disposició addicional sisena així com de la resta de la normativa vigent) i de la plena responsabilitat que a elles correspon, a propòsit de l'atenció especial i efectiva a el fet insular propi i exclusiu de Formentera, en nombroses ocasions no ateses en absolut i, en d'altres, no ateses del tot, el Consell Insular de Formentera ha tractat d'ajudar a pal·liar, en la mesura del possible, amb la seua política de subvencions i foment, els desavantatges patents que es deriven de la doble i triple insularitat que pateix l'illa, com a fet físic i estructural, i de la realitat inconcussa del que aquesta insularitat suposa en bona part dels ordres de la vida (en múltiples expressions i manifestacions, i que en cap altre lloc de l'arxipèlag balear es dona, per ser més exactes).
A tall d'exemple, el I Pla Estratègic desenvolupat (2016-2019) ha reconegut el que és una evidència, i així fins i tot s'ha fet palès davant la Sindicatura de Comptes, a l'hora de l'avaluació: que la realitat de la insularitat de Formentera obliga a tenir en compte el fet indubtable i incontestable que, en moltes ocasions (en diversos àmbits), no ha estat possible implementar concurrència de cap tipus en matèria subvencional, o aquesta ha resultat molt dificultosa o impossible, entre les persones o entitats beneficiàries (com són les entitats privades a les quals es fomenta la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular) per no existir més que una única entitat, bé sigui a nivell d'illa de Formentera, o una única entitat per a les illes d'Eivissa i Formentera, però amb repercussió a Formentera, pel que fa a determinats serveis públics o necessitats de la població.
Pel que fa al II Pla Estratègic desenvolupat (2019), i que encara no ha estat objecte d'avaluació, sí que es pot avançar que, a més a més d'evidenciar l'anterior, s'ha donat compliment així mateix a tot el que deriva de la Llei 11/2016, d'igualtat de dones i homes, la igualtat és un principi transversal d'acord a l'article 5 d'aquesta Llei 11/2016, i s'incorporarà la perspectiva de gènere en les diferents actuacions que recull el Pla estratègic per temàtiques (educació, cultura, esports..) en les bases i convocatòries de les subvencions, i en tot moment s'ha tingut en compte el que disposa a propòsit de la inclusió de mesures, sempre que sigui possible i adequat, per aconseguir una igualtat real entre dones i homes; sobre obligació de foment d'una presència equilibrada de dones i homes en la composició d'òrgans; sobre la prohibició d'atorgament de subvencions, beques i qualsevol altre tipus d'ajuda pública a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els últims tres anys perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma i, finalment, sobre participació ciutadana, de cara a futures convocatòries de subvencions.
III.- Sobre la concreció de l'atenció especial al fet insular de Formentera: la novíssima legislació estatal sobre la matèria, fonament addicional de l'activitat subvencional, per contrast.
Davant la necessitats del fet insular s'alça, com a límit infranquejable de protecció, el propi Text constitucional (en els preceptes ja esmentats) i, en execució seua, com a marc general de sistema, la Llei 30/1998, de 29 de juliol, de règim especial de les Illes Balears, incloses referències –algunes el·líptiques- a la insularitat particular de Formentera; Llei necessitada d'obligada actualització, després de l'aprovació de la nova redacció de l'Estatut d'autonomia (sense perjudici del que ha significat, en part, el Reial decret llei 4/2019, de 22 de febrer, del règim especial de les Illes Balears), tal com s'estableix de manera preceptiva en l'esmentada disposició addicional sisena de l'Estatut mateix, relativa al que s'anomena règim especial de les Illes Balears (REB) que parla de "reconèixer el fet específic i diferencial de la insularitat" i en la disposició transitòria novena de l'esmentat Estatut, precisament sobre Inversions de l'Estat, amb cita expressa de la mencionada Llei 30/1998, i la seua provisionalitat.
Referent a tot això, és especialment significatiu el que suposa l'apartat 5 de l'esmentada disposició addicional sisena del propi Estatut d'autonomia, en què es llegeix el següent: «5. L'Estat vetlarà perquè qualsevol millora relativa el règim econòmic o fiscal dels territoris insulars establerta per la Unió Europea, amb excepció de les que estiguin motivades exclusivament per la ultraperificitat sigui aplicable a les Illes Balears". I que, enfocat de cara a Formentera, amb el handicap afegit dels dobles viatges o trajectes (entre Formentera – Eivissa - Formentera), com cap altra illa pateix, per la seua concreta ubicació física i geografia particular, ens il·lustra de manera evident cap on ha de conduir-se la política pública en matèria subvencional per part del nostre Consell Insular, en tot allò que ni l'Estat –garant del principi de solidaritat consagrat en l'article 2 de la Constitució, amb l'obligació de vetlar per l'establiment d'un equilibri adequat i just entre les diverses parts del territori espanyol i amb atenció particular a les circumstàncies de fet insular- ni el Govern de les Illes Balears –garant de l'equilibri intern interinsular en el si de l'arxipèlag i responsable màxim de la política autonòmica- prestin: tot exigint que siguin aquestes administracions les que actuïn, per obligació legal, com a responsables últimes; però ponderant totes dos, així mateix una variable addicional, que en cap altre lloc no es dona, la relativa a què, si el Consell Insular de Formentera, dins les seues eventuals possibilitats financeres a la fi actua, i ho fa tot establint línies de subvencions addicionals, aquestes s'han d'admetre –ser compatibles- com a complementàries i/o suplementàries de les estatals i de les autonòmiques en general, perquè es corresponen amb el fet insular específic de Formentera com a realitat geogràfica estructural, vist des de l'Administració que millor coneix –i pateix- aquestos handicaps, però sense renunciar a que siguin l'Estat i la CAIB els que solucionin, per se, aquestos handicaps, en tota la seua expressió i versatilitat.
És a dir, s'advoca per una política pública subvencional que interioritzi les necessitats i problemàtiques que, de tot ordre, es deriven del fet insular específic de Formentera, incloses les patents deseconomies d'escala que es produeixen, o són inevitables: sense falsejar el joc de la lliure competència, però reconeixent que, o es bonifiquen / subvencionen / fomenten determinades activitats per l'Estat i per la comunitat autònoma (transports marítims i terrestres; ports i nolis; mercaderies; taxes portuàries; nàutica, etc.,) o hi ha perill manifest que els drets dels habitants de Formentera es ressentin molt greument. I fins i tot, si l'anterior no és atès degudament per l'Estat i la CAIB, que puga produir-se que la política subvencional específica del Consell Insular de Formentera esdevingui ineficaç, ineficient i socialment intranscendent.
La constatació, al cap i a la fi, dels handicaps de la insularitat de Formentera (i, per tant, el per què de la política subvencional del Consell Insular, per pal·liar, en la mesura de les seues possibilitats, aquestos desavantatges o col·laborar en superar-les), ha quedat reconeguda al més alt nivell imaginable, fins al moment, pel Reial decret 232/2020, de 4 de febrer, pel qual es modifica el Reial decret 1034/1999, de 18 de juny, sobre compensació al transport marítim i aeri de mercaderies amb origen o destinació a les Illes Balears, en desenvolupament de l'esmentat REB. Es tracta de la primera vegada en què l'Estat reconeix, com a tal, la triple insularitat de Formentera i la dependència física respecte al Port d'Eivissa i l'Aeroport d'Eivissa. L'exposició de motius ho recull així: “Igualmente, se ha considerado aconsejable contemplar la situación especial que se plantea respecto de la Isla de Formentera en relación con el transporte de mercancías con origen o destino en la misma, que debe realizarse necesariamente a través de la Isla de Eivissa, para lo que se plantea el establecimiento de una compensación que contemple los costes de desplazamiento de las mercancías y bienes entre ambas islas”.
I pel que fa a la part normativa, es contempla així: ““Seis. Se da nueva redacción a los apartados 2, 3 y 5 del artículo 9:«2. La Delegación del Gobierno en la Comunidad Autónoma de las Illes Balears determinará los promedios de los costes de los fletes más representativos, teniendo en cuenta el principio de empresa eficiente y bien gestionada, para cada uno de los sectores y trayectos a que se refieren los artículos 2 y 3, a efectos de la aplicación a las solicitudes presentadas de los límites en ellos establecidos. Asimismo, comprobará si los artículos transportados para los que se solicita la compensación corresponden a los sectores y demás supuestos contemplados en este real decreto. En función de su situación especial se establecerá una tabla específica de fletes promedio para la Isla de Formentera para las mercancías con destino a dicha isla o para aquellas producidas o transformadas en la misma, cuando su destino último sea Madrid o Barcelona, según se utilice avión o barco desde la Isla de Eivissa.»
En conseqüència, està justificada l'elaboració d'un Pla Estratègic de subvencions que incorpori totes les variables descrites, en atenció a la naturalesa de les necessitats de la població de Formentera; a la seua realitat geogràfica i territorial, de triple insularitat i a l'evidència de la manca d'infraestructures, equipaments, béns, recursos i serveis a l'illa, bé sigui per deseconomies d'escala, bé sigui en el pla d'allò fàctic, perquè no existeixen, o no és previsible que hi hagi en el futur immediat (o perquè no hi pot haver mai, per raons estructurals, i sí a l'illa d'Eivissa, si més no), però sí que existeixen i són permanents els dèficits i mancances, i les necessitats de fons, per a la població de l'illa.
Pel que fa als Plans estratègics anteriors, el de 2016-2019 i el del segon semestre de 2019, després de l'anàlisi es pot concloure que s'han aconseguit globalment la totalitat dels objectius perseguits pel Consell Insular en la seua activitat subvencionadora i que no és altra que ajudar la població i el teixit associatiu de l'illa de Formentera en el desplegament de les activitats que desenvolupen en els diferents àmbits d'actuació.
També cal deixar constància, com es deriva del Pla normatiu vigent, que aquest Consell Insular està elaborant, de cara a aprovar de manera imminent de manera inicial, una Ordenança General de Subvencions/Reglament General de Subvencions, que reguli tot allò relatiu a la política de foment per part de la institució i el règim jurídic de fons aplicable, tot seguint el model dels altres Consells Insulars en la matèria, en l'avinentesa del règim singular juridicoadministratiu i, sobretot, competencial de Formentera, a tots els efectes.
És per això, que es proposa d'aprovar definitivament el Pla Estratègic de subvencions present, en atenció al règim competencial especial del nostre Consell Insular, per al bienni 2020-2021.
L'articulat figura a continuació.
Capítol I Disposicions generals
Article 1
L'establiment de subvencions per aquest Consell Insular durant el període 2020-2021 s'ajustarà al previst al Pla present.
Article 2
L'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla requerirà preceptivament la inclusió de les consignacions corresponents als Pressupostos Generals del Consell de cada any i l'aprovació, quan s'escaigui, de les regles que continguin les bases reguladores de la seua concessió.
Article 3
L'establiment de subvencions queda supeditat al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, per la qual cosa les consignacions pressupostàries que s'aprovin i les bases reguladores de la seua concessió s'acomodaran en cada moment als esmentats objectius.
Article 4
L'aprovació del Pla estratègic de subvencions no suposa la generació de cap dret en favor de les persones o entitats beneficiàries, que no podran exigir indemnització o compensació de cap mena en cas que el Pla no es porti a la pràctica en els seus propis termes.
Capítol II Persones o entitats beneficiàries i matèries per a les quals s'establiran subvencions
Article 5
El Consell Insular concedirà subvencions a favor de les persones o entitats privades amb la finalitat de fomentar la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o per a promoure la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular, en el seu plural règim juridicoadministratiu, de conformitat amb la seua naturalesa especial d'ens de govern del municipi – illa / de l'illa - municipi de Formentera.
En qualsevol cas, s'acomplirà l'establert a la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i en tot moment es tendrà en compte el que disposa a propòsit de la inclusió de mesures, sempre que sigui possible i adequat, per aconseguir una igualtat real entre dones i homes; sobre l'obligació de foment d'una presència equilibrada de dones i homes en la composició d'òrgans; sobre la prohibició d'atorgament de subvencions, beques i qualsevol altre tipus d'ajuda pública a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els últims tres anys perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma i, finalment, sobre la necessitat de la participació ciutadana, de cara a futures convocatòries de subvencions.
Article 6
El Consell Insular establirà anualment subvencions a les àrees de la seua competència, que són les següents:
- Acció social: benestar social, promoció de la dona, cooperació i desenvolupament, joventut, associacionisme i participació ciutadana, Igualtat, etc.
- Educació, Cultura i Patrimoni: música, patrimoni, expressions culturals, àrees educatives, etc.
- Esports: Foment i promoció de l'esport escolar, promoció d'activitats esportives i d'oci.
- Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça: foment de l'agricultura, ramaderia, pesca, vedats de caça, associacionisme en aquestes matèries, etc.
- Mobilitat: Potenciació de la mobilitat sostenible i millora de la mobilitat per a joves, majors i persones amb mobilitat reduïda.
- Medi ambient: sostenibilitat de l'ecosistema i totes les accions que duguin cap a aquest objectiu.
- Habitatge, en el marc de l'estricta política autonòmica en la matèria.
I, addicionalment, sense perjudici de les obligacions taxatives i imperatives que pertoquen a d'altres Administracions (com són l'estatal i l'autonòmica balear, en virtut de l'article 138.1 in fine de la Constitució i de l'article 3 i d'altres de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, així com de la resta de la normativa vigent) i de la plena responsabilitat que a elles correspon, a propòsit de l'atenció especial i efectiva al fet insular propi i exclusiu de Formentera, el Consell Insular de Formentera tractarà d'ajudar a pal·liar, en la mesura del possible, amb la seua política de subvencions i foment, els desavantatges que es deriven de la doble i triple insularitat que pateix l'illa i de la realitat inconcussa del que aquesta insularitat suposa en bona part dels ordres de la vida, com a evidència estructural i física.
Així mateix, la realitat d'aquesta insularitat i la dimensió i característiques de l'illa de Formentera obliga a tenir en compte el fet indubtable que, en moltes ocasions, no és possible concurrència de cap mena, o resulta molt dificultosa, entre les persones o entitats beneficiàries (com ara entitats privades a les quals se'ls fomenta la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular) per no existir més que una única entitat, bé sigui a nivell d'illa de Formentera, o una única entitat inclús per a les illes d'Eivissa i Formentera, però amb repercussió a Formentera, pel que fa a determinats serveis públics o necessitats de la població.
Capítol III Subvencions en matèria d'acció social
Article 7
En matèria d'acció social, el Consell establirà, durant el període de vigència del Pla, les següents línies de subvenció:
- ACTUACIÓ 1. Benestar Social
Objectius i efectes perseguits: donar suport a projectes, programes o activitats que treballin per aconseguir beneficis socials a través de la promoció de la convivència, l'autonomia, la igualtat i la inclusió de tothom. Promocionar l'envelliment actiu i saludable. Col·laborar en la sensibilització de la població general al voltant de les problemàtiques socials amb incidència al nostre municipi. Prevenir i atendre situacions de vulnerabilitat de les persones i grups en risc o situació d'exclusió social. Evitar situacions de pobresa energètica. Millorar la qualitat de vida. Aconseguir un major nivell de normalització, inclusió, convivència i respecte en el marc d'una ciutadania diversa. Aconseguir un major nivell d'autonomia de les persones i grups en risc o situació d'exclusió social. Millorar la detecció, prevenció i atenció de les necessitats derivades de la dependència. Els ajuts aniran dirigits a gent gran i persones amb discapacitat, a associacions i entitats que desenvolupin programes i actuacions que afavoreixin l'acolliment i integració de persones immigrades, a associacions de persones amb algun tipus de malaltia, a associacions de majors per al manteniment del centre i dels serveis que hi presten, i per a la promoció i sosteniment d'activitats associatives i comunitàries, a associacions i/o entitats privades sense ànim de lucre a l'illa de Formentera per al desenvolupament de programes i actuacions en matèria de serveis socials, a entitats que desenvolupin la seua activitat en l'àmbit d'intervenció sociocomunitària, a famílies acollidores de menors en risc, a actuacions d'emergència social, al desplaçament per a col·lectius vulnerables, a l'accés a recursos pedagògics, educatius i formatius i a l'oferta complementària d'activitats extraescolars, a l'allotjament per a transeünts i a facilitar l'accés dels infants a l'escola d'estiu, entre d'altres. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 140.000 €
Finançament: Amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost general per a l'any corresponent en el darrer supòsit.
Es deixa constància que, pel que fa a l'any 2020, i com a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la COVID-19, fins al moment, s'han atorgat dos subvencions directes: una, per import de 30.000,00€ a l'entitat Formenters Solidaris, segons acord de la Comissió de Govern de dia 28 de maig de 2020; i una altra, de 6.020,00€ a les persones usuàries del Centre de dia amb plaça de discapacitat, segons acord de la Comissió de Govern de dia 5 de juny de 2020.
- ACTUACIÓ 2. Dona: igualtat i prevenció de la violència de gènere
Objectius i efectes perseguits: fomentar les activitats encaminades a fer efectiu el dret a la igualtat real entre homes i dones en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida, així com fomentar les actuacions de suport a les dones víctimes de violència masclista. Aconseguir fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i homes. Aconseguir adoptar les mesures per erradicar la violència masclista, la violència familiar i totes les formes d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, orientació i identitat sexual i de gènere, per garantir el dret a viure sense violència. Enfocar les actuacions a ajudar a les entitats i/o associacions que tinguin entre els seus objectius l'organització d'activitats que afavoreixin la promoció de la igualtat real entre homes i dones, a les accions de sensibilització per avançar cap a una societat més igualitària i prevenir la violència de gènere, al lloguer per a dones víctimes de violència masclista, a l'allotjament per a dones víctimes de violència masclista i a donar suport a la posada en marxa de projectes empresarials, societats laborals i cooperatives de dones, prioritzant els projectes innovadors en sectors emergents. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 40.000 €
Finançament: Amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost general per a l'any corresponent en el darrer cas.
- ACTUACIÓ 3. Cooperació i desenvolupament. Fons Pitiús de Cooperació
Objectius i efectes perseguits: millorar el desenvolupament econòmic local dels països en vies de desenvolupament. Contribuir a l'èxit dels processos i els models de desenvolupament dels països de desenvolupament intermedi. Millorar el nivell de compliment dels drets universals. Augmentar la descentralització i el poder local i enfortir les entitats locals. Empoderar les entitats locals que realitzen accions de sensibilització envers al compliment dels drets humans i a la justícia global. Generar consciencia crítica sobre la realitat mundial. Millorar l'accés al dret a l'aigua, la salut i l'educació. Ajuts a entitats de suport a la cooperació local i internacional. Es donaran les subvencions en el marc de la política general de l'Estat i de la CAIB, per ajudes al tercer món i països en vies de desenvolupament, tal com s'estableix a l'article 105 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que disposa: “Els poders públics de les Illes Balears han de vetllar per fomentar la pau, la solidaritat, la tolerància, el respecte dels drets humans i la cooperació pel desenvolupament amb els països amb els països i les poblacions estructuralment menys desenvolupats, amb la finalitat darrera d'erradicar la pobresa. Per aconseguir aquest objectiu s'han d'establir programes i acords amb els agents socials de la cooperació i amb les institucions publiques i privades que siguin necessaris per garantir l'efectivitat i l'eficàcia d'aquestes polítiques en les Illes Balears i en l'exterior.”. Igualment hom acomplirà l'establert en la Llei 2/2014, de 25 de març, de l'acció i del Servei Exterior de l'Estat; articles 11 i 35.
Cost previst: 30.000 €
Finançament: Amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: mitjançant el Conveni corresponent.
Procediment de concessió: Subvenció nominativa.
- ACTUACIÓ 4. Joventut
Objectius i efectes perseguits: fomentar la realització d'activitats de temps lliure per a la joventut, realitzar cursos de formació del personal monitor i animador, promoure l'accés a cursos de formació en l'àmbit del temps lliure, escola i activitats d'estiu, programes d'informació a la joventut en relació amb les drogues, fomentar l'associacionisme i el voluntariat entre els i les joves, fomentar i donar suport a les associacions i entitats juvenils que prestin serveis a la joventut i que programin o executin activitats de temps lliure per a infants i joves, promoure activitats d'informació, documentació, orientació i assessorament juvenil, fomentar la mobilitat geogràfica dels i de les joves (entre les illes que formen la comunitat autònoma i la resta de l'Estat) per tal que puguin participar en viatges organitzats, campaments, colònies, i promoure l'activitat artística i cultural dels i les joves. Animar l'expressió cultural juvenil, evitar la drogodependència en els i les joves del municipi, afavorir la constitució d'Associacions de temps lliure i generar línies de foment d'oportunitats de treball, estudi i desenvolupament per als joves, promoure la creació de fòrums de joves en què obtinguin informació, orientació per a la recerca de feina, desenvolupar accions i activitats del Pla Insular de Drogues i foment d'alternatives d'oci saludable. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 15.000 €
Finançament: Amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost general per a l'any corresponent en el darrer cas.
- ACTUACIÓ 5. Foment de l'Associacionisme i la participació ciutadana
Objectius i efectes perseguits: enfortir el teixit associatiu i contribuir al seu finançament perquè disposin de més recursos per als seus projectes i activitats. Donar suport i acompanyament a les entitats per fomentar-ne la seua creació, enfortir-les i fer-les visibles. Donar suport i acompanyament a les activitats de les entitats inscrites al Registre d'entitats ciutadanes del Consell Insular de Formentera que dinamitzen determinats col·lectius socials. Proporcionar els recursos a les entitats per als seus projectes i activitats de dinamització social, cultural i esportiva. Incrementar el nombre d'activitats de les entitats que dinamitzen determinats col·lectius socials i incrementar el seu impacte a la societat. Incrementar el nombre d'entitats ciutadanes i augmentar la seua solidesa viabilitat i corresponsabilitat, així com donar suport a la constitució d'associacions, ajuts per al manteniment i despeses de subministrament de clubs i llars de gent gran així com d'altres associacions, foment de la participació social i de l'associacionisme i suport a entitats que desenvolupin la seua activitat en l'àmbit d'intervenció sociocomunitària. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 120.000 €
Finançament: Amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost general per a l'any corresponent en el darrer cas.
Capítol IV Subvencions en matèria de cultura, educació i patrimoni
Article 8
En matèria de Patrimoni, Cultura i Educació, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, les següents línies de subvenció:
- ACTUACIÓ 1. Ajuts per a l'adquisició de llibres de text i material per als centres de primària i secundària, i ajuts individuals per a l'adquisició de llibres de text que cursen estudis d'educació infantil a Formentera
Objectius i efectes perseguits: Promoure l'ús solidari i cooperatiu dels llibres de text reutilitzables i el material didàctic dels cursos i nivells corresponents en el nivell obligatori i minimitzar el cost econòmic de l'escolarització dels infants de les famílies de Formentera.
Cost previst. 45.000 €
Finançament. Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació d'ordre de bases i la seua posterior ordre de convocatòria de l'any corresponent.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 2. Ajudes per a compensar la doble/triple insularitat per l'alumnat que cursi estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació post obligatòria reglada o ensenyaments artístics fora de l'illa de Formentera
Objectius i efectes perseguits: compensar la doble i triple insularitat del l'alumnat de Formentera que cursin estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació post obligatòria reglada o ensenyaments artístics fora de l'illa de Formentera i atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera.
Atendre, en la mesura del possible, a sufragar part de les despeses derivades de fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació a aquesta concreta matèria, d'acord amb la disposició addicional sisena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atesa la realitat pluriinsular de la comunitat autònoma.
D'acord amb la naturalesa o objecte d'aquesta subvenció, fonamentada en el fet insular exclusiu de Formentera, basat en la seua realitat geogràfica de doble i triple insularitat, i que atén a fer front a les despeses de transport i desplaçaments, serà plenament compatible amb les ajudes derivades de sistema general de beques autonòmic i estatal, ja que és complementària i suplementària d'aquest sistema general, i fomenta econòmicament el fet d'afrontar necessitats que no es donen en cap altre lloc. Per al cas que l'Estat o la CAIB implementassin un ajut equivalent pel transport o els desplaçaments en matèria educativa, es mantindrà la del Consell Insular de Formentera, per raó de l'interès públic perseguit, vistos els desavantatges permanents i reals que el sistema educatiu té a Formentera i respecte a la seua població.
Cost previst. 38.000 €
Finançament. Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 3. Beques d'estudis superiors per a l'alumnat de Formentera
Objectius i efectes perseguits. Garantir les condicions d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació de nivell superior de l'alumnat formenterer que destaca acadèmicament i presenta major dificultat per assumir els costos que impliquen els estudis, així com contribuir a augmentar el nombre de formentereres i formenteres amb formació acadèmica de nivell superior i atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera.
Atendre, en la mesura del possible, a sufragar part de les despeses derivades de fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació a aquesta concreta matèria, d'acord amb la disposició addicional sisena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atesa la realitat pluriinsular de la comunitat autònoma.
D'acord amb la naturalesa i objecte d'aquesta subvenció, fonamentada en el fet insular exclusiu de Formentera, basat en la seua realitat geogràfica de doble i triple insularitat, i que atén a fer front a les necessitats de l'alumnat de Formentera que cursen estudis superiors (a Eivissa, a Mallorca o a qualsevol altre punt del territori espanyol o de la UE), aquesta beca serà plenament compatible amb les ajudes derivades de sistema general de beques autonòmic i estatal, ja que és complementària i suplementària d'aquest sistema general, i fomenta econòmicament el fet d'afrontar necessitats que no es donen en cap altre lloc; i per raó de l'interès públic perseguit, vistos els desavantatges permanents i reals que el sistema educatiu té a Formentera i respecte a la seua població, i més s'infereix de cada als estudis universitaris superiors.
Cost previst. 12.500 €
Finançament. Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 4. Ajudes econòmiques a les associacions veïnals, comissions de festes i associacions culturals de Formentera sense ànim de lucre per a la realització d'activitats artístiques, culturals i formatives
Objectius i efectes perseguits. Impulsar l'activitat de les associacions veïnals, comissions de festes i associacions culturals sense ànim de lucre en matèria d'organització d'activitats artístiques i culturals. Defensa i creixement de les expressions culturals a Formentera, tot afavorint l'acció dinamitzadora i la capacitat emprenedora de les associacions implicades. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst. 50.000 €
Finançament. Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 5. Acció concertada amb Associació Cultural Audiovisual de Formentera (ACAF)
Objectius i efectes perseguits. Establir i regular l'acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació Cultural Audiovisual de Formentera (ACAF) per a la producció dels continguts de l'emissora insular de radiodifusió sonora denominada Ràdio Illa, de cara a la prestació del servei públic de comunicació audiovisual a l'àmbit de Formentera.
Cost previst. 50.000 €.
Finançament. Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Hom té en compte, pel que fa a l'any 2020, durant l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març, a causa de la pandèmia per mor de la COVID-19, i vist que Ràdio Illa ha actuat, segons el propi Reial decret acabat d'esmentar, com a mitjà de comunicació/difusió massiva per a fer públiques les exigències sanitàries de confinament i d'altres normes de prevenció, s'ha avançat, per Resolució de 8 d'abril de 2020 de la presidència del Consell, una part d'aqueixa quantitat (20.000 €), com a subvenció directa. Posteriorment, a la sessió plenària de data 31 de juliol de 2020, es va aprovar l'acció concertada amb l'associació ACAF per la producció de continguts de l'emissora pública insular Ràdio Illa, i en data 18 d'agost de 2020, es va signar el document d'aquesta acció concertada, tot resultant de la base 11a, que ACAF ha rebut la quantitat de 30.000 euros, com acció concertada, del total previst de 50.000 €.
Pla d'acció: Publicació de les bases de l'acció concertada prevista a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: Subvenció nominativa.
- ACTUACIÓ 6. Restauració, manteniment i conservació dels béns del patrimoni cultural de Formentera
Objectius i efectes perseguits: fomentar la restauració, la conservació i el manteniment dels béns que formen part del patrimoni cultural de Formentera. Contribuir al manteniment del patrimoni cultural de l'illa perquè pugui ser gaudit pels ciutadans i transmès a les generacions futures en les millors condicions de conservació possibles. Establir vies de col·laboració entre l'administració i els propietaris de béns del patrimoni cultural, per tal de contribuir a sufragar les despeses de restauració, conservació i manteniment de dits elements, d'acord amb el que preveu l'article 81 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears. Es fa esment que la tècnica ha estat declarada Bé d'interès cultural immaterial pel nostre Consell Insular, com a les altres illes. I la UNESCO ha inclòs la tècnica dins del Patrimoni Mundial protegit al novembre de 2018.
Cost previst: 250.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera de l'any corresponent.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
Pel que fa a l'any 2020, ja s'han publicat les Bases corresponents (al BOIB núm. 13, de 30 de gener de 2020) i la convocatòria concreta (al BOIB núm. 103, de 6 de juny de 2020).
- ACTUACIÓ 7: Foment de l'ús del català en els àmbits del comerç, la restauració i els serveis de Formentera
Objectius i efectes perseguits: fomentar l'ús de la llengua catalana a les activitats comercials dins dels àmbits del comerç, la restauració i els serveis, de forma que la llengua catalana, llengua pròpia de Formentera, augmenti la seua presència de manera progressiva dins l'àmbit comercial de l'illa.
Cost previst: 10.000 €
Finançament: Es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 8: Beques d'investigació
Objectius i efectes perseguits: impuls a la investigació científica en les branques de les arts, les humanitats i les ciències socials vinculades a la temàtica de Formentera.
Cost previst: 8.500 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- ACTUACIÓ 9. Foment de les activitats tradicionals de Formentera
Objectiu i efectes perseguits: recuperar el patrimoni immaterial de Formentera i impulsar l'activitat de les associacions culturals sense ànim de lucre en matèria d'organització d'activitats tradicionals.
Cost: 15.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
-ACTUACIÓ 10. Foment de l'oferta cultura a l'illa. Subvenció nominativa: Espai Frumentària.
Objectius i efectes perseguits: potenciar i reforçar l'oferta cultural a Formentera
Cost previst: 7.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-ACTUACIÓ 11. Col·laboracions i assessorament per part d'entitats científiques. Subvenció nominativa: Universitat de les Illes Balears (institució consultiva oficial en matèria de patrimoni històric).
Objectius i efectes perseguits: establir col·laboracions i assessorament per part de la Universitat de les Illes Balears cap el Consell Insular de Formentera.
Cost previst: 6.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-ACTUACIÓ 12. Reforçament de l'oferta cultural i defensa de la llengua catalana. Subvenció nominativa: Obra Cultural Balear de Formentera (entitat consultiva oficial en matèria de patrimoni cultural immaterial).
Objectius i efectes perseguits: Reforçar l'oferta cultural i la defensa del català com a llengua pròpia de Formentera.
Cost previst: 9.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-Actuació 13. Potenciar la visita pública d'edificis de titularitat del Bisbat d'Eivissa, béns històrics protegits per la legislació patrimonial i cultural. Subvenció nominativa.
Objectius i efectes perseguits: obertura de l'Església i del Fossar vell de Sant Francesc.
Cost previst: 10.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-Actuació 14. Potenciar la visita pública del Molí Vell de la Mola, bé històric protegit per la legislació patrimonial i cultural. Subvenció nominativa a la Fundació Illes Balears.
Objectius i efectes perseguits: Obertura del Molí Vell de la Mola.
Cost previst: 8.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Capítol V Subvencions en matèria d'esports
Article 9
En matèria d'esports, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, les següents línies de subvenció.
Objectius i efectes perseguits: promocionar clubs o associacions que realitzin activitats la finalitat dels quals siguin el foment i la potenciació de la pràctica esportiva al municipi de Formentera, així com augmentar el nombre dels i les esportistes als clubs o associacions esportives ja registrades, i consolidar aquests dins el marc esportiu del municipi de Formentera, per al foment de l'esport. Atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació a aquesta concreta matèria. Les prioritats seran potenciar i fomentar l'activitat federada i competitiva, la formació i la projecció dels i les esportistes de Formentera mitjançant clubs o associacions sense ànim de lucre, ajudes a desplaçaments i transport a l'illa d'Eivissa, ajudes a la creació de nous clubs, impulsar les escoles esportives i activitats per persones adultes, suport a projectes de dinamització i promoció de l'esport escolar, realització de projectes d'àmbit internacional, nacional o regional celebrats a Formentera i amb repercussió per a l'illa de Formentera, entre d'altres. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Atendre, en la mesura del possible, a sufragar part de les despeses derivades de fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació a aquesta concreta matèria.
Si es tractàs d'associacions o clubs d'àmbit de les illes d'Eivissa i Formentera, però amb delegació a Formentera, format amb els i les esportistes de Formentera, en atenció a la insularitat específica de Formentera, també podran rebre aquestes subvencions.
Cost previst: 150.000 €
Finançament: a través de fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
Objectius i efectes perseguits: Ajudar al club citat a desenvolupar la tasca de promoció de l'esport en diferents disciplines i edats, sobretot als més petits.
Cost previst: 12.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Objectius i efectes perseguits: Ajudar al club a desenvolupar la tasca de promoció del futbol base i fomentar l'esport entre els més petits.
Cost previst: 35.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Objectius i efectes perseguits: Ajudar al club a desenvolupar la tasca de promoció dels esports nàutics i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 35.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Durant l'any 2020, entre d'altres qüestions, es deixa palès que ja s'han aprovat:
- El Conveni amb l'Escola de surf, per un munt de 35.000, segons acord de la Comissió de Govern de dia 5 de juny de 2020 (a mode de subvenció nominativa).
Aquesta subvenció s'atribueix de forma nominativa atenent-nos al fet que el Club de Surf és l'única entitat sense ànim de lucre que es dedica a aquesta activitat a l'illa de Formentera. Si bé abstractament, hom podria pensar de vehicular-la per via de la concurrència competitiva, un dels requisits seria, en qualsevol cas, el de ser una entitat sense ànim de lucre, de manera que com només n'hi ha aquesta entitat a tota l'illa, directament es configura com a nominativa, i queda justificada la seua atribució pel fet que es tracta de l'única entitat, a l'illa i, sense ànim de lucre, que es dedica a aquesta activitat. Aquesta conceptuació afavoreix, en casos com el present, una gestió més àgil de les subvencions, per part del Consell Insular, en matèria de tramitació del procediment administratiu subsegüent.
- El Conveni amb la SD Formentera, per un munt de 35.000, segons acord de la Comissió de Govern de dia 12 de juny de 2020 (a mode de subvenció nominativa directa), a propòsit de l'escola-esport de futbol base.
Capítol VI Subvencions en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça
Article 10
En matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció:
- ACTUACIÓ 1. Ajuts dirigits a les associacions ramaderes de Formentera per a actuacions veterinàries per realització de vacunacions anuals obligatòries i els tractaments antiparàsits interns; i ajuts dirigits a l'adquisició de llavor per part dels associats que hagin declarat les superfícies de sembra a la PAC
Objectius i efectes perseguits: facilitar a les associacions de l'àmbit de la ramaderia assistència en matèria de sanitat animal i possibilitar altres activitats encaminades a la conservació i millora del sector ramader. Millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional.
Cost previst: 37.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
Hom té en compte, pel que fa a l'any 2020, que durant l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març, a causa de la pandèmia per mor de la COVID-19, i vist el fonament de la subvenció per als ramaders, per mor de necessitat d'aliments (i per motius sanitaris), l'atribució de l'ajut s'ha aprovat per Resolució de la presidència del Consell, de 8 de maig de 2020, com a subvenció directa, per aqueix import de 37.000,00 €.
- ACTUACIÓ 2. Subvencions per donar suport al sector ramader de Formentera amb la finalitat de promoure el manteniment i/o increment de la cabana ramadera de les espècies ovina, cabruna i porquina.
Objectius i efectes perseguits: donar suport a la ramaderia pel manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional. Augment de la producció de carn de Formentera. Conservació del paisatge rural. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 4.500,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència no competitiva.
- ACTUACIÓ 3. Ajuts per donar suport al sector primari de l'illa de Formentera dins el marc del Grup d'Acció Local per al desenvolupament rural i pesquer d'Eivissa i Formentera.
Objectius i efectes perseguits: subvencionar les activitats pròpies del Grup Acció Local en coherència amb els fins i àmbit que li són propis per tal de potenciar i millorar l'activitat al medi rural de Formentera. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 19.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
- ACTUACIÓ 4. Ajut dirigit a la Confraria de Pescadors i Pescadores de Formentera amb la finalitat d'impulsar el sector pesquer.
Objectius i efectes perseguits: promoure i impulsar la pesca tradicional i sostenible. Millora de la producció pesquera i manteniment de l'activitat de pesca tradicional a Formentera. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 15.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
- ACTUACIÓ 5. Subvenció dirigida als col·lectius d'apicultors i apicultores de Formentera
Objectius i efectes perseguits: promoure i impulsar mesures dirigides als apicultors i apicultores de Formentera i facilitar l'adquisició de materials i aliments. Millora de la producció apícola i manteniment d'aquesta activitat a Formentera. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 2.500,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
- ACTUACIÓ 6. Ajuts per a la recuperació de races autòctones de Formentera
Objectius i efectes perseguits: recuperació, conservació i manteniment de races autòctones. Millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 5.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- ACTUACIÓ 7. Subvencions a les associacions de caçadors de Formentera
Objectius i efectes perseguits: subvencionar les activitats realitzades per a les associacions de caçadors. Manteniment i millora dels vedats de caça, manteniment de cultius i altres elements en vedats de caça i zones limítrofes, etc. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 10.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa..
- ACTUACIÓ 8. Acció concertada amb la Cooperativa del Camp de Formentera
Objectius i efectes perseguits: posada en funcionament del cens de terres i les actuacions dirigides a la recuperació del sector agrícola i millora del entorn rural i del paisatge de Formentera.
Cost previst: 130.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases de l'acció concertada prevista a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: Subvenció nominativa.
L'atribució d'aquest ajut deriva de la particularitat extrema del cas del foment de les activitats agràries a Formentera, on la Cooperativa del Camp de Formentera, com és públic i notori, és l'única entitat existent a l'illa, i que tot el que obté va en benefici i s'aplica, en favor del sector primari i de la pagesia de l'illa, i així repercuteix a favor del propi sector agrari i surt reflectit en els propis Estatuts de la Cooperativa i en el seu objecte social, amb les obligacions de tot tipus que això comporta, per a la pròpia Cooperativa.
També cal tenir en compte que com a conseqüència de les derivacions de l'estat d'alarma i la pandèmia ocasionada per la covid-19, es va establir que l'aprovació inicial fos executiva (conforme a la legislació de procediment administratiu comú i la pròpia legislació autonòmica, per analogia), com ha set el cas, tot tenint en compte la necessitat de salut pública màxima dels aliments durant l'estat d'alarma, i fins i tot de la producció agrícola per subministrar cereals que, a la volta, valguessin com aliment per a animals la carn dels quals és de consum humà; i més tenint en compte el que diu la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, sobre productes de producció propera, producte local, etc.
Hom té en compte, pel que fa a l'any 2020, que durant l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març, a causa de la pandèmia per mor de la COVID-19, i vist el fonament de la subvenció per als agricultors, per mor de les diverses necessitats en joc, l'atribució de l'ajut es va avançar en part, i s'ha aprovat per acord de la Comissió de Govern, com a subvenció directa, amb data 15 de maig de 2020; en concret, per un import de 52.000 €. Per a la resta de l'any, s'ha atorgat per la via de l'acció concertada, de forma que en la sessió del Ple de data 28 d'octubre de 2020, es va aprovar l'acció concertada amb la Cooperativa del Camp, per import de 78.000 euros, i l'acord s'ha publicat al BOIB núm. 207, de 12 de desembre de 2020.
- ACTUACIÓ 9. Indemnitzacions per pèrdua d'animals
Objectius i efectes perseguits: ajuda per pèrdua d'animals reproductors de l'espècie ovina i/o cabruna com a conseqüència d'atacs de cans donant suport i impulsant l'activitat ramadera a l'illa de Formentera, així com fomentant la conservació de la cabana ramadera. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 3.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència no competitiva.
- ACTUACIÓ 10. Subvenció dirigida al impulsar el regadiu mitjançant la Comunitat de Regants de Formentera
Objectius i efectes perseguits: impulsar el regadiu a Formentera mitjançant l'assessorament, coordinació i dinamització de les persones usuàries finals de la Comunitat de Regants de Formentera, per optimitzar l'ús de les aigües depurades de la bassa de reg. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 6.000,00 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
- ACTUACIÓ 11. Subvenció dirigida al col·lectiu de Productors d'oli de Formentera
Objectius i efectes perseguits: promoure i impulsar mesures dirigides als productors d'oli de Formentera i facilitar l'adquisició de maquinària i materials, i un manteniment d'aquests. Impulsar i mantenir la creació de noves explotacions destinades a la producció, embotellament i venda d'olis de Formentera. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 6.000€
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència no competitiva.
Atesa la geografia agrícola de Formentera, el fet de fomentar els productors d'oli a l'illa va encaminada a diversificar la producció agrària, ajudar a subministrar un element de consum necessari i diari, de qualitat òptima, en el marc de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, vinculat als canals de distribució del producte local, fàcils i el més propers possibles (en l'anomenat comerç de proximitat) i posar en valor un cultiu incipient, i al qual es vol ajudar, per assentar aquesta producció a l'illa de manera progressiva, com a producte local, i fins i tot pels seus valors paisatgístics.
El conjunt d'actuacions que s'estableixen en aquest capítol VI, té en compte tot els àmbits productors que hi ha al sector primari a Formentera, tot establint una actuació explícita per cadascun dels esmentats àmbits productors, segons els segments corresponents, atesa la pròpia realitat geogràfica, però sobretot agrària, ramadera, pesquera i productiva en genera a a l'illa.
Capítol VII Subvencions en matèria de mobilitat
Article 11
En matèria de mobilitat, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Transport públic a la demanda per a majors
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat en transport públic a la demanda de les persones majors de 65 anys que tinguin el seu domicili en zones disseminades, allunyades de les parades de línia regular en autobús, tot facilitant l'arribada i tornada a l'hospital, al port de la Savina, a Sant Francesc, a Sant Ferran, a la resta de nuclis urbans i als clubs de persones jubilades, millorant així la mobilitat d'aquestes persones i facilitant-los la independència respecte als seus familiars. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 45.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència no competitiva.
- Actuació 2. Transport públic regular per a joves, majors i persones amb mobilitat reduïda
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat en transport públic regular en autobús dels i de les joves menors d'edat (<18 anys), de les persones majors de 65 anys i de les persones amb mobilitat reduïda i les persones acompanyants d'aquestes últimes; millorant així la mobilitat d'aquestes persones i facilitant-los la independència respecte als seus familiars. Transport regular de persones jubilades i persones joves. També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 30.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència no competitiva.
- Actuació 3. Adquisició de bicicletes i bicicletes elèctriques i préstec d'ús
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat sostenible en bicicleta i bicicleta elèctrica, per aconseguir la reducció de l'ús del vehicle privat de motor en recorreguts curts.
Cost previst: 20.000 €
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressuposts del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
Capítol VIII Subvencions en matèria de medi ambient
Article 12
En matèria de medi ambient, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Sensibilització medi ambiental en matèria de residus. Activitats, programes i projectes de sensibilització en matèria de gestió de residus, disminució, reutilització, reciclatge, valorització energètica i eliminació de residus
Objectius i efectes perseguits: Propostes de sensibilització ambiental mitjançant campanyes informatives, campanyes de neteja, tallers, informació a la ciutadania de la gestió de residus a l'illa.
Cost previst: 5.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- Actuació 2. Lluita contra el canvi climàtic. Activitats, programes i projectes dirigits a la identificació i reducció d'emissions gasoses d'efecte d'hivernacle, dins del Marc del Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses, a l'illa de Formentera
Objectius i efectes perseguits: reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, identificant els seus focus d'emissió i aplicant mesures de reducció i/o eliminació.
Cost previst: 5.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: Concurrència competitiva.
- Actuació 3. Recuperació de zones mediambientalment degradades. Activitats, programes i projectes dirigits a la restauració paisatgística i millora ambiental de zones degradades
Objectius i efectes perseguits: identificació de zones degradades mediambientalment i propostes de restauració.
Cost previst: 6.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 4. Compostatge comunitari. Projectes de recuperació de la matèria orgànica d'origen domèstic per a elaboració de compost en sistemes de compostatge comunitari
Objectius i efectes perseguits: Aprofitament del residu FORM (fracció orgànica del residu municipal) mitjançant compostatge. Propostes de zones aptes per a la implantació d'aquests sistemes. Tallers i cursos.
Cost previst: 5.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 5. Reducció del consum d'aigua. Activitats, programes i projectes dirigits a la implantació de mesures d'estalvi en el consum d'aigua
Objectius i efectes perseguits: reducció del consum d'aigua a nivell municipal. Propostes d'economia circular de l'aigua en qualsevol mena d'establiment, habitatges particulars, hotels, restaurants, etc.
Cost previst: 5.000 €
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 6. Conservació del medi marí, espècies animals i vegetals. Estudi de l'impacte ambiental en el mateix de l'activitat humana
Objectius i efectes perseguits: preservar el medi marí de les costes de Formentera. Estudiar i analitzar les espècies animals i vegetals del medi, incloent el seu comportament i afectació del medi per l'ésser humà. Estudis d'Impacte Ambiental de l'activitat de l'ésser humà en el comportament de les espècies del medi.
Cost previst: 6.000 €.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 7. Conservació del medi marí, espècies animals i vegetals. Estudi de l'impacte ambiental en el mateix de l'activitat humana. Protecció de la posidònia oceànica
Promocionar el turisme sostenible i llançar un pla d'acció per recaptar fons que aniran destinats exclusivament a la conservació de la planta marina posidònia oceànica.
Objectius i efectes perseguits: conscienciar sobre la vital importància de la posidònia a Formentera en el present i, sobretot, per a les generacions futures. Estar a la consideració d'una part de la posidònia, en concret l'existent entre Eivissa i Formentera, dins aigües de Formentera com a Patrimoni de la Humanitat, segons la declaració de la UNESCO, de l'any 1999 (en aquest sentit, també l'Exposició de motius del Decret llei balear 9/2020, de 25 de maig, de mesures urgents de protecció del territori de les Illes Balears). Per a la resta, s'està a la protecció derivada del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidonia oceanica a les Illes Balears, dins aigües de Formentera.
Cost previst: 112.000 €.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: Publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
Capítol IX
Article 13
En matèria de comerç, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix les següents línies de subvenció:
Actuació 1. Donar suport al sector comercial de Formentera
Objectius i efectes perseguits: protegir el petit comerç, millorar-ne la gestió, augmentar-ne la competitivitat, potenciar la innovació, el disseny, la qualitat, la promoció, i la formació, fomentant la col·laboració en programes i projectes amb la Cambra de Comerç, Indústria, Navegació i Serveis d'Eivissa i Formentera (la Cambra), i amb l'entitat Petita i Mitjana Empresa de Formentera (PIMEF). També s'actuarà en relació a les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 29.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Procediment de concessió: subvenció nominativa (vehiculada a través dels corresponents Convenis), i tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost en cada any.
La subvenció s'atribueix a PIMEF i a la Cambra de Comerç, perquè aquestes entitats ajudin el sector comercial de Formentera. Es deixa palès, com és fàcilment constatable, que es tracta de les úniques entitats d'aquesta mena existents a l'illa, a propòsit de l'activitat del comerç, i que per Estatuts o objecte social (i, per Llei, en el cas de la Cambra), fins i tot tenen funcions públiques de cooperació amb l'Administració, com siga aquest Consell i d'altres ens territorials de la Comunitat Autònoma, en pro del sector del comerç, i assumeixen actuacions oficials o para-oficials en estreta coordinació amb el propi Consell Insular, per al foment del comerç a l'illa. Un comerç, que a més a més, durant l'estat d'alarma, per motius que no cal explicar i són més que notoris, s'havia i s'ha de fer en centres el més propers possibles, per evitar distàncies, trasllats, etc., per motius d'evitar contactes i salut, i que a l'illa de Formentera, per mor de la seua pròpia realitat geogràfica, com a tal, només es pot fer efectiu atenent-nos al que la pròpia realitat brinda, amb els handicaps que l'illa pateix, en diversos àmbits, també en aquest. De tal manera que fomentar aquestes dos entitats es justifica com a única solució possible atesa la realitat que Formentera comporta en matèria comercial. Així es desprèn dels convenis que s'han signat entre aquesta corporació i cada una de les entitats i l'objecte concret foment en cada cas. Els dos convenis es varen publicar al BOIB núm. 158, de 12 de setembre de 2020.
Capítol X
Article 14
En matèria d'habitatge, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix la següent línia de subvenció:
Actuació única. Donar ajuts a l'Habitatge per part del Consell Insular de Formentera per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers de l'habitatge habitual any 2020.
Objectius i efectes perseguits: La concessió d'ajuts al lloguer, a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la covid-19, tenguin problemes transitoris per atendre el pagament parcial o total del lloguer.
Aquests ajuts tindran caràcter finalista i, per tant, no es podran aplicar a un altre destí que al pagament de la renda del lloguer, o la cancel·lació, total o parcial, dels ajuts transitoris de finançament regulats a l'article 9 del Reial decret Llei 11/2020, de 31 de març.
La subvenció es dona en l'estricte marc autonòmic competencial en la matèria de l'habitatge.
Cost previst: 150.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
En data 25 de setembre de 2020, es va aprovar una modificació del Pressupost General de l'any 2020 (acord inicial elevat a definitiu, segons que surt publicat al BOIB núm. 188, de 31 d'octubre de 2020). Així, es va aprovar la modificació 1/2020, en relació a habilitar crèdit per un total de 150.000 euros pera atorgar subvencions al lloguer, per mor de les conseqüències laborals derivades de la pandèmia provocada per la covid-19. Així s'ha aprovat per acord de la Comissió de Govern de data 12 de novembre de 2020, pel sistema de concurrència no competitiva. Les bases i la convocatòria surten publicats al BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020.
Capítol XI
Control i avaluació del pla
Article 15
El conseller d'Hisenda i Serveis Generals efectuarà el control del compliment del Pla durant el seu període de vigència.
Article 16
Quan la vigència del Pla finalitzi, i abans de l'elaboració del següent, el conseller d'Hisenda i Serveis Generals haurà de presentar al Ple una actualització del Pla en una Memòria on es contempli, almenys, el grau de compliment del Pla, l'eficàcia i l'eficiència de l'atorgament de subvencions en la consecució d'objectius i els efectes pretesos i conclusions, amb proposta de suggeriments per a l'elaboració del següent Pla estratègic de subvencions.
Disposició final única
Aquest pla substitueix a tots els efectes el que es va publicar al BOIB número 47, d'11 d'abril de 2019, i és aplicable fins que se n'acordi la modificació o derogació expressa.
La qual cosa es fa pública per a general coneixement.
Formentera, 30 de desembre de 2020
La presidenta Alejandra Ferrer Kirschbaum