Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 13095
Aprovació definitiva, amb resolució expressa de les reclamacions presentades, de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple d'aquest Ajuntament, en sessió extraordinària urgent celebrada el dia 23 de desembre de 2020, va acordar l'aprovació definitiva, amb resolució expressa de les reclamacions presentades, de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram, el text íntegre i text de la modificació de l'ordenança de la qual es fa públic en compliment de l'article 17 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

6. Prèvia ratificació de la inclusió del present punt a l'ordre del dia, examen proposta d'acord desestimació al·legacions i elevació a definitiu l'acord de modificació de l'ordenança de clavegueram.

Els reunits per unanimitat acorden ratificar la inclusió del present punt a l'ordre del dia.

Seguidament es presenta proposta de la regidora delegada d'Hisenda de data 21/12/2020, que a continuació es transcriu:

“Exp.: 2770/2020

Document: proposta de ple

Procediment: desestimació al·legació presentada i elevació a definitiu l'acord de modificació de l'ordenança fiscal de la taxa de clavegueram

Emissor: regidora d'hisenda

Proposta de ple en relació a la desestimació de l'al·legació presentada i elevació a definitiu l'acord de modificació de l'ordenança fiscal de la taxa de clavegueram.

Antecedents de fet

1.  En data 15 d'octubre de 2020, s'emet resolució de Batllia iniciant l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram.

2.  En data 22 d'octubre de 2020, s'emet informe de secretaria sobre la legislació aplicable i el procediment a seguir per a tramitar la modificació de l'ordenança fiscal.

3.  En data 22 d'octubre de 2020, s'emet informe per part de la tècnica de Rendes i Exaccions informant de la baixada de recaptació que suposaria la modificació de l'ordenança.

4. En data 22 d'octubre de 2020, s'emet la memòria econòmica financera complint-se el principi de l'article 24.2 del TRLRHL.

5. En data 26 d'octubre de 2020 el ple acordà el següent:

  • Aprovar provisionalment la modificació del text de l'Ordenança fiscal que regula la taxa de clavegueram amb l'objecte de modificar l'import del quadre de tarifes aplicant-hi una baixada. 

  • Publicar el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de la Corporació, així com en el portal de transparència d'aquest Ajuntament, al web www.alcudia.net. Al tenir el municipi d'Alcúdia una població superior a deu mil habitants s'haurà de publicar l'anunci, a més, en un dels diaris de major difusió de les Illes Balears. 

  • Concedir audiència als interessats per un període de 30 dies hàbils des del següent al de la publicació de l'anunci d'exposició al Butlletí Oficial de les Illes Balears, dins el qual els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes.

6.  S'han interposat al·legacions contra la modificació de l'ordenança fiscal de la taxa de clavegueram amb número de registre d'entrada i interessats detallats a continuació: 

  • Nº de registre d'entrada: 11.412. Nom i cognoms: Concepción Baleato Caamaño.

  • Nº de registre d'entrada: 11.952. Nom i cognoms: Jaume Horrach Arrom.

  • Nº de registre d'entrada: 12.008. Nom i cognoms: Sebastià Truyols Sánchez.

  • Nº de registre d'entrada: 12.009. Nom i cognoms: Catalina M Gual Vicens.

  • Nº de registre d'entrada: 12.010 i 12.012. Nom i cognoms: Ceferina San Pedro Cascón.

Vist l'informe de la tècnica de Rendes i Exaccions en relació a les al·legacions presentades de data 14 de desembre de 2020 que transcrit literalment diu així:

“Exp.: 2770

Document: informe-proposta

Emissor: RE/LB

Informe en relació a l'al·legació presentada per Concepción Baleato Caamaño en relació a la modificació de l'ordenança fiscal de la taxa de clavegueram.

Antecedents

1. En data 29 de novembre de 2020, registre d'entrada 11.412 té entrada l'escrit presentat per Concepción Baleato Caamaño amb DNI *****053-V portaveu del Grup Municipal Podem Alcúdia presentant al·legacions en relació a la modificació de l'ordenança de clavegueram.

La al·legació presentada en relació a la modificació a l'ordenança de clavegueram és la següent:

  • Que la memòria econòmica-financera no detalla a quin exercici fan referència el costos directes e indirectes.

  • Es reitera la sol·licitud de bonificació del 5% d'aquelles persones que tinguin el pagament domiciliat.

2. En data 14 de desembre de 2020, registre d'entrada 11.952 té entrada l'escrit presentat per Jaume Horrach Arrom amb DNI *****537-J en representació de l'agrupació hotelera d'Alcúdia amb CIF G-*****643 presentant al·legacions en relació a la modificació de l'ordenança de clavegueram.

Les al·legacions presentades a la modificació de l'ordenança de clavegueram són les següents:

  • Que la memòria econòmica-financera no detalla a quin exercici fan referència el costos directes e indirectes.

3. En data 15 de desembre de 2020, registre d'entrada 12.008 té entrada l'escrit presentat per Sebastià Truyols Sánchez  amb DNI *****536-V presentant al·legacions en relació a la modificació de l'ordenança de clavegueram.

4. En data 15 de desembre de 2020, registre d'entrada 12.009 té entrada l'escrit presentat per Catalina M Gual Vicens amb DNI *****639-L V presentant al·legacions en relació a la modificació de l'ordenança de clavegueram.

6. En data 15 de desembre de 2020, registre d'entrada 12.010 i 12.012 té entrada l'escrit presentat per Ceferina San Pedro Cascón amb DNI *****710-C en representació de l'entitat mercantil Llabres San Pedro e Hijos amb CIF B*****169 presentant al·legacions en relació a la modificació de l'ordenança de clavegueram.

Les al·legacions presentades a la modificació de l'ordenança de clavegueram són les següents:

  • Es reitera la sol·licitud de bonificació del 5% d'aquelles persones que tinguin el pagament domiciliat.

  • Que les taxes son tributs de caràcter potestatiu i no d'imposició obligatòria i que gaudeixen amplia marge de decisió.

Consideracions jurídiques

1. La llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques en el seu article 57 disposa del següent:

“Artículo 57. Acumulación.

El órgano administrativo que inicie o tramite un procedimiento, cualquiera que haya sido la forma de su iniciación, podrá disponer, de oficio o a instancia de parte, su acumulación a otros con los que guarde identidad sustancial o íntima conexión, siempre que sea el mismo órgano quien deba tramitar y resolver el procedimiento.

Contra el acuerdo de acumulación no procederá recurso alguno.”

Les al·legacions presentades mitjançant registre d'entrada número 11.412, 11.952, 12.008, 12.009, 12.010 i 12.012 s'acumularan i es resoldran conjuntament degut a l'íntima connexió entre ells a més l'òrgan que tramita i resol el procediment és el mateix

1. L'article 17 del Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals, disposa el següent:

Artículo 17. Elaboración, publicación y publicidad de las ordenanzas fiscales.

1. Los acuerdos provisionales adoptados por las corporaciones locales para el establecimiento, supresión y ordenación de tributos y para la fijación de los elementos necesarios en orden a la determinación de las respectivas cuotas tributarias, así como las aprobaciones y modificaciones de las correspondientes ordenanzas fiscales, se expondrán en el tablón de anuncios de la Entidad durante treinta días, como mínimo, dentro de los cuales los interesados podrán examinar el expediente y presentar las reclamaciones que estimen oportunas.

2. Las entidades locales publicarán, en todo caso, los anuncios de exposición en el boletín oficial de la provincia, o, en su caso, en el de la comunidad autónoma uniprovincial. Las diputaciones provinciales, los órganos de gobierno de las entidades supramunicipales y los ayuntamientos de población superior a 10.000 habitantes deberán publicarlos, además, en un diario de los de mayor difusión de la provincia, o de la comunidad autónoma uniprovincial.

3. Finalizado el período de exposición pública, las corporaciones locales adoptarán los acuerdos definitivos que procedan, resolviendo las reclamaciones que se hubieran presentado y aprobando la redacción definitiva de la ordenanza, su derogación o las modificaciones a que se refiera el acuerdo provisional. En el caso de que no se hubieran presentado reclamaciones, se entenderá definitivamente adoptado el acuerdo, hasta entonces provisional, sin necesidad de acuerdo plenario.”

Tal i com disposa l'article 17 del TRLRHL finalitzat el període d'exposició pública, s'adoptarà l'acord definitiu resolent les reclamacions que s'hagin presentat.

En relació a les al·legacions presentades, informo del següent:

La Llei, en el nostre cas el citat Text refós de la Llei d'Hisendes Locals, és la que estableix que les taxes es basen en el principi d'equivalència. Ha d'existir una igualtat econòmica, entre el servei que es rep i la contraprestació que s'exigeix.

  • 1. Que la memòria econòmica-financera no detalla a quin exercici fan referència el costos directes e indirectes.

La memòria econòmica-financera desglossa els costos en costos de personal, de conservació i manteniment, administració, subministrament, retirada de greixos i sorres i altres.

La Llei afirma que ha d'haver-hi una igualtat entre el que costa la prestació del servei i el que se satisfà (ref.: art. 24.2 del TRLHL: “l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no podrà excedir, del cost real o previsible del servei o activitat de què es tracti […].”).

Aquesta igualtat ha d'aplicar-se al cost total del servei que es presta i el que es recapti amb la taxa.

Aquesta equivalència ha d'existir en el moment de la seva meritació.

En aquest sentit, la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid de 3 de desembre de 2009 (que desestima la impugnació de l'ordenança reguladora de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus urbans de l'Ajuntament de Madrid) sosté que la regla de correlació entre el cost del servei i la taxa no és aplicable sinó de manera global o general. Es tracta de prendre els costos i els ingressos en el seu conjunt i no particularment. De cap manera pot exigir-se que la quota tributària que hagi de pagar cada subjecte passiu estigui quantificada per la referència al cost que comporta la prestació del servei a aquest concret subjecte.

Per a la determinació d'aquesta equivalència (que ha d'existir en el moment de la meritació de la taxa al qual anteriorment s'ha fet referència) l'instrument clau per a la seva determinació l'anomenat informe “tecnicoeconòmic” al qual es refereix l'article 25 del TRLRHL. En efecte, l'establiment d'una taxa per prestació de serveis ha d'adoptar-se a la vista d'informes tècnic-econòmics o memòries econòmica-financeres en els quals es posi de manifest la previsible cobertura del cost d'aquells. Tal com declara la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid en la sentència de 14 de juny de 2004 (ratificada pel Tribunal Suprem en sentència de 20 de maig de 2009), la validesa de les taxes depèn de dues condicions: la primera, que l'import no excedeixi del cost, i la segona, que aquest cost estigui reflectit i justificat en l'informe tecnicoeconòmic, afegint que aquesta última condició, permet el control de la primera i la possibilitat d'apreciar la diferència entre una correcta exacció i una arbitrarietat.

Per mitjà de la memòria econòmica-financera l'Ajuntament fa públiques les raons de fet i de dret que ha tingut en compte per a l'efectivitat del principi d'equivalència, sent element essencial en l'establiment de la taxa (en aquest sentit, entre altres, cal citar les sentències del Tribunal Suprem de 6 de març de 1999, 7 de febrer de 2000, 15 i 17 d'octubre de 2003, 7 de febrer de 2009 i 28 de gener de 2016) l'exigible al subjecte passiu, sense que existeixi cap incompliment d'aquest principi d'equivalència.

La taxa de fems de l'Ajuntament d'Alcúdia és una taxa deficitària ja que el cost del servei supera la recaptació anual amb més d'un milió d'euros.

Per tant, es compleix l'article 24.2 del Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals 2/2004.

  • 2. Es reitera la sol·licitud de bonificació del 5% d'aquelles persones que tinguin el pagament domiciliat.

L'article 9 i 12 del Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals disposa el següent:

“Artículo 9. Beneficios fiscales, régimen y compensación.

1. No podrán reconocerse otros beneficios fiscales en los tributos locales que los expresamente previstos en las normas con rango de ley o los derivados de la aplicación de los tratados internacionales.

No obstante, también podrán reconocerse los beneficios fiscales que las entidades locales establezcan en sus ordenanzas fiscales en los supuestos expresamente previstos por la ley. En particular, y en las condiciones que puedan prever dichas ordenanzas, éstas podrán establecer una bonificación de hasta el cinco por ciento de la cuota a favor de los sujetos pasivos que domicilien sus deudas de vencimiento periódico en una entidad financiera, anticipen pagos o realicen actuaciones que impliquen colaboración en la recaudación de ingresos.

Artículo 12. Gestión.

1. La gestión, liquidación, inspección y recaudación de los tributos locales se realizará de acuerdo con lo prevenido en la Ley General Tributaria y en las demás leyes del Estado reguladoras de la materia, así como en las disposiciones dictadas para su desarrollo.

2. A través de sus ordenanzas fiscales las entidades locales podrán adaptar la normativa a que se refiere el apartado anterior al régimen de organización y funcionamiento interno propio de cada una de ellas, sin que tal adaptación pueda contravenir el contenido material de dicha normativa.”

L'Ajuntament no pot establir bonificacions o exempcions que no estiguin permeses per llei.

Tal i com es desprèn de l'article 9.1 del text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals 2/2004 es podrà establir una bonificació del 5% a favor dels subjectes passius que domicilien els seus deutes de venciment periòdic sempre i quan estigui regulat a l'ordenança fiscal. La bonificació del 5% del tributs de caràcter periòdic que estiguin domiciliats a dia d'avui no està regulada damunt ordenança fiscal i no es pot aplicar.

Per tot això, proposo:

Desestimar les al·legacions presentades ja que l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram s'ha tramitat conforme dret.

Alcúdia, en data de la signatura

Cap de departament de Rendes i Exaccions

Vist i conforme, el secretari”

Vistes les al·legacions presentades i l'informe de la tècnica d'administració general de Rendes i Exaccions.

Es proposa al ple l'adopció del següent acord:

1. Desestimar les al·legacions presentades per:

  • Nº de registre d'entrada: 11.412. Nom i cognoms: Concepción Baleato Caamaño.

  • Nº de registre d'entrada: 11.412. Nom i cognoms: Concepción Baleato Caamaño.

  • Nº de registre d'entrada: 11.952. Nom i cognoms: Jaume Horrach Arrom.

  • Nº de registre d'entrada: 12.008. Nom i cognoms: Sebastià Truyols Sánchez.

  • Nº de registre d'entrada: 12.009. Nom i cognoms: Catalina M Gual Vicens.

  • Nº de registre d'entrada: 12.010 i 12.012. Nom i cognoms: Ceferina San Pedro Cascón.

D'acord amb l'informe de la tècnica d'administració general del departament de Rendes i Exaccions, els fonaments dels quals s'accepten i es donen per reproduïts i formen part de la motivació i fonament d'aquest acord.

2.  Aprovar definitivament la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram elevant a definitiu l'acord provisional amb els següents termes:

ANNEX QUADRE DE TARIFES DE L'ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE CLAVEGUERAM 

Epígraf

 Concepte

euros

1

Habitatge unifamiliar

20 €

2

Allotjaments turístics i similars per plaça

9,50 €

3

Restaurants

 

3.1

Amb superfície fins a 75 m2

236€

3.2

Superfície major a 75 m2: s'incrementarà la quota 3.1 amb 0,60€ per m2

4

Cafeteries

 

4.1

Amb superfície fins a 75 m2

224 €

4.2

Superfície major a 75 m2: s'incrementarà la quota 4.1 amb 0,56€ per m2

 

5

Bars

 

5.1

Amb superfície fins a 75 m2

152€

5.2

Superfície major a 75 m2: s'incrementarà la quota 5.1 amb 0,52 €  per m2

 

6

Discoteques

 

6.1

Amb superfície fins a 150 m2

420 €

6.2

Superfície major a 150 m2: s'incrementarà la quota 6.1 amb 0,68 € per m2

 

7

Benzineres

 

7.1

Amb superfície fins a 25 m2

252 €

7.2

Superfície major a 25 m2: s'incrementarà la quota 7.1 amb 0,60 € per m2

 

7.3

Amb túnel de rentada,  aigua pressió, ...

2.084 €

10

Bugaderies

752€

12

Locals resta d'activitats

116€

13

Altres Indústries

 

13.1

Amb superfície fins a 150 m2

252 €

13.2

Superfície major a 150 m2: s'incrementarà la quota 13.1 amb 0,58€ per m2

 

14

Centres Hospitalaris

2.504 €

15

Supermercats superfície major de 1000 metres

668 €

16

Parcs aquàtics

4.800€

17

Llicència de presa a la xarxa de clavegueram

93,60 €

18

Locals buits

25€

3. Publicar l'acord d'aprovació definitiu i el text íntegre de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de clavegueram al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i al taulell d'anuncis de l'ajuntament. Així mateix, l'acord d'aprovació definitiva es notificarà a aquells interessats que haguessin presentat al·legacions.

4. Aquesta modificació entrarà en vigor i començarà a aplicar-se a partir del dia següent de la seva publicació.

No obstant el ple acordarà.”

INTERVENCIONS:

(...)

 

VOTACIÓ:

Seguidament els reunits, vist el dictamen de la comissió Informativa, per majoria, ((12 vots a favor (5 PSOE + 4 EL PI + 1 MÉS + 1 VOX + 1 UxA), 4 Abstencions (3 PP + 1 Cs) i un vot en contra (1 PODEMOS)), acorden aprovar la proposta d'acord abans descrita, amb els acords que hi són proposats.

Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Illes Balears, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Tot això sense perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que es cregui convenient.

Sense perjudici d'això, segons allò que s'ha fixat en l'article 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la interposició d'aquest recurs no suspendrà per si sola l'efectivitat de l'acte o acord impugnat.

 

Alcúdia, 28 de desembre de 2020

La batlessa Bàrbara Rebassa Bisbal