Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT

Núm. 13044
Aprovació definitiva de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, tractament de residus i gestió de la deixalleria

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició al públic i no haver-se  acceptat cap al·legació presentada, queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari provisional de l'ajuntament de dia 10 de novembre de 2020 sobre l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, tractament de residus i gestió de la deixalleria.

El texte íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 103 de la llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRACTAMENT  DE RESIDUS I GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA

Article 1. Naturalesa i fonament

Aquesta ordenança té com a objectiu regular la repercussió del cost del servei efectiu de recollida, tractament de residus i gestió de la Deixalleria al Terme Municipal de Puigpunyent.

Per l'establiment dels criteris de fonament de la present taxa, s'ha dut a terme un estudi de les despeses dels ingressos del servei de residus.

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 i 20 a 27 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa de recollida i tractament de residus que es regirà per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentat Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Article 2. Fet Imposable

1.  Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida i tractament de residus domèstics, industrials i comercials així com la gestió de la Deixalleria.

2. A tal efecte es consideren residus els especificats a l'article 4 de la Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears i al que estableix l'Ordenança Reguladora Municipal.

3. En aplicació del que determina l'article 9 de la mateixa Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, “Pagament per generació”, la taxa es desglossa en dues tarifes diferenciades aplicables en funció de la voluntat de separar correctament els residus a cada habitatge. D'una banda, hi haurà una tarifa ordinària més cara i una tarifa reduïda més econòmica a la qual hi podran accedir aquells habitatges que la sol·licitin i es comprometin a separar correctament els residus. 

ARTICLE 3. Subjecte Passiu

Són subjectes passius contribuents d'aquesta taxa les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (en endavant LGT), que resultin beneficiades o afectades pel servei objecte de la present taxa, és a dir, aquelles persones o entitats que ocupin o utilitzin els habitatges, edificacions, locals, establiments i terrenys situats a tot el terme municipal.

Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, el propietari dels habitatges, edificacions, locals, establiments i terrenys, que podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris que són els beneficiaris del servei.

ARTICLE 4. Responsables

Són responsables tributaris les persones físiques o jurídiques determinades com a tals als articles 42 i 43 de la LGT.

La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència a l'interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la LGT.

ARTICLE 5. Beneficis fiscals (exempcions i bonificacions)

1.- S'estableix la següent exempció:

a) una exempció a favor d'aquells contribuents que, per la seva situació personal, puguin estar sotmesos a una situació de pobresa temporal i amb el conseqüent risc d'exclusió social. La seva situació haurà de ser valorada pels Serveis Socials.

Per gaudir de l'exempció, caldrà adreçar la corresponent sol·licitud al departament de Serveis Socials que emetrà el corresponent informe.

2.- S'estableixen les següents bonificacions:

a) Bonificació adreçada a ciutadans i empreses amb habitatges ubicats a sòl urbà i rústic per elaboració de compost domèstic:

S'aplicarà una bonificació del 30% sobre la tarifa trimestral de la taxa, a aquelles empreses o habitatges que a més de fer una correcta separació selectiva de residus en origen, facin compost domèstic i per tant no aportin la fracció orgànica dels residus domèstics al sistema de recollida. Per gaudir de la present bonificació serà indispensable complir els següents requisits:

1. Sol·licitud de l'interessat de la concessió de la bonificació per compost domèstic.

2. Participar correctament en les tasques del servei de recollida selectiva de residus, fent una separació i aportació domiciliària dels residus de conformitat amb l'Ordenança Reguladora Municipal.

3. Emissió d'informe Tècnic Municipal favorable respecte a la comprovació de la veracitat dels fets pels quals es pot concedir la bonificació.

4. Resolució municipal de l'òrgan corresponent.

La bonificació serà revisada de forma contínua, si els serveis tècnics municipals detecten que s'ha detingut el procés de compostatge es revocarà de forma immediata el dret a la bonificació mitjançant l'emissió d'un informe que així ho reflecteixi.

b) Bonificació del 39,32 %. adreçada a habitatges situats en camí privat de més d'un quilòmetre de llargada els habitants dels quals duguin els residus al parc verd i no tenguin un sistema assignat per l'ajuntament de recollida amb pals i/o contenidors.

Per gaudir de la present bonificació serà indispensable complir els següents requisits:

1. Sol·licitud de l'interessat de concessió de la bonificació.

2. Participar correctament en les tasques del servei de recollida selectiva de residus, fent una separació domiciliària i una aportació dels residus urbans a la Deixalleria de conformitat amb l'Ordenança Reguladora Municipal.

3. Emissió d'informe Tècnic Municipal favorable respecte a la comprovació de la veracitat dels fets pels quals es pot concedir la bonificació.

4. Resolució municipal de l'òrgan corresponent

La bonificació serà revisada de forma contínua, si els serveis tècnics municipals detecten que no es fa ús de la Deixalleria o bé es fa un ús incorrecte aportant residus sense separar, es revocarà de forma immediata el dret a la bonificació mitjançant l'emissió d'un informe que així ho reflecteixi.

La bonificacions a) i b) d'aquest mateix article 6.2 podran aplicar-se sobre el mateix habitatge.

ARTICLE 6. Quota Tributària

La quota tributària anual podrà ser reduïda o ordinària en funció de la voluntat de cada habitatge o comerç d'adherir-se al programa d'inspeccions tècniques de residus (ITR):

Epígraf

Reduïda

Ordinària

Agroturisme (€/plaça)

38,00 €

52,00 €

Hotel Rural (€/plaça)

57,00 €

78,00 €

Gran Hotel (€/plaça)

85,50 €

117,00 €

Habitatge turístic (€/plaça)

47,50 €

65,00 €

Habitatge Turístic quota mínima (<=2 places)

142,50 €

195,00 €

Bars, cafeteries

356,78 €

488,23 €

Restaurants

513,80 €

703,09 €

Botigues <=100 m2

356,78 €

488,23 €

Supermercats >100 m2

513,80 €

703,09 €

Oficines bancàries

300,00 €

375,00 €

Resta d'establiments

171,00 €

234,00 €

Habitatge

137,71 €

188,45 €

Els habitatges podran acollir-se a les bonificacions de l'article anterior amb independència del tipus de tarifa que paguin.

ARTICLE 7. Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR). Normes de gestió.

1.  Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix una quota diferenciada de la taxa per totes les persones físiques o jurídiques usuàries que s'adhereixin al programa ITR.

2.  Per a l'admissió al programa ITR les persones interessades hauran de presentar la seva adhesió a l'esmentat programa i acceptar les seves condicions. Els subjectes passius que vulguin adherir-se presentaran l'imprès de compromís abans del dia 25 de febrer de l'any corresponent a la meritació de la taxa. Durant la resta d'any només es podran adherir al programa els contribuents que formalitzin alta nova o canvi de titular.  Per a l'admissió al programa ITR les persones interessades hauran d'acceptar les següents condicions:

  • Compromís de complir amb la separació dels residus en el seu domicili o establiment comercial i aportar aquests residus correctament a la Deixalleria o al servei de recollida.
  • Consentir l'accés a l'habitatge o establiment, amb la persona propietària o arrendatària, de les persones autoritzades per l'Ajuntament de Puigpunyent per controlar que es separin efectivament les cinc fraccions de residus (paper, vidre, envasos, rebuig i orgànica), sempre que estigui establert el sistema de recollida, i sense presentar impropis en cada una de les fraccions.
  • Consentir el control dels residus que es dipositin a la Deixalleria.

3.  En el cas de no complir les condicions establertes a la norma segona d'aquest article es perdrà el dret de gaudir de la tarifa diferenciada ITR i s'haurà d'abonar la tarifa ordinària de tota l'anualitat. Per tornar a gaudir de la tarifa ITR durant el següent any s'haurà de tornar a presentar la sol·licitud pel següent exercici en el termini establert a l'esmentada norma segona.

4.  Les persones físiques o jurídiques contribuents adherides al programa ITR a 31 de desembre conservaran per a l'exercici següent l'adscripció a la tarifa corresponent llevat de renúncia expressa sempre que s'hagin complert les condicions anteriors.

5. La no adhesió a la tarifa reduïda del programa ITR no eximeix de la obligatorietat que tenen tots els habitatges i empreses del municipi de separar i presentar els residus correctament al servei de recollida o la Deixalleria tal i com ho determina l'Ordenança Reguladora Municipal.

ARTICLE 8. Imports per aportacions extraordinàries a la Deixalleria

S'estableix un import per a la presentació extraordinària de residus a la Deixalleria a disposició de les empreses i particulars del municipi. Serà necessari que l'usuari aboni per avançat a l'Ajuntament la quantia establerta en el següent quadre en funció del volum que vulgui aportar.

Tipus de residu

Import

Residus voluminosos (1 m3)

18,82 €

Restes de poda (saca 1 m3)

7,7 €

Restes d'obra (sac 25 litres)

1,55 €

Residus voluminosos: El servei públic recepció i gestió de residus de la Deixalleria admet fins a tres residus voluminosos per usuari particular i dia. Es podran fer aportacions extraordinàries fins a un màxim de 10 m3 per setmana i contribuent. 

Restes de poda: El servei de Deixalleria només accepta la poda neta (sense palmera ni poda crassa) d'usuaris particulars que la presentin en un volum màxim de 360 litres. La poda s'ha de presentar  obligatòriament en 3 bosses de  120 litres o 3 feixos. Es preveu que les empreses i particulars puguin fer aportacions extraordinàries de fins a 6m3 per setmana. Aquestes aportacions extraordinàries s'hauran de presentar en saques d'1m3 o bé en feixos correctament plegats i fermats. Cada feix equivaldrà a una saca d'1m3.

Restes d'obra: El servei de recollida porta a porta de residus i la Deixalleria acceptaran la recollida de restes d'obra que es presentin en els sacs autoritzats per l'Ajuntament. Els sacs poden contenir un màxim de 25 quilograms de residus. Les restes d'obra hauran d'estar perfectament seleccionades sense cap tipus d'impropi (plàstics, cartons, ferralla, etc. ). Es podran presentar un màxim de 10 sacs per setmana.

ARTICLE 9. Meritació

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de recepció obligatòria d'aquest, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida i tractament de residus en els carrers o llocs on s'ubiquin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. Una vegada establert i en funcionament l'esmentat servei, les quotes es meritaran el primer dia de cada trimestre natural.

3. En el cas de primer establiment, la taxa es meritarà el primer dia del trimestre següent.

ARTICLE 10. Normes de Gestió

Dins dels trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius formalitzaran  la inscripció en la matrícula, i presentaran a aquest efecte la declaració d'alta corresponent i, de manera simultània, ingressaran la quota del primer trimestre.

Quan el servei administratiu corresponent verifiqui que un habitatge o establiment no està donat d'alta al Padró corresponent, es procedirà d'ofici a donar-lo d'alta, sense perjudici de que es pugui instruir expedient d'infraccions tributàries.

Les baixes que es produeixin dins l'exercici s'hauran de comunicar a l'Ajuntament dins dels trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la baixa i es retiraran del padró del trimestre següent.

Quan es conegui, bé d'ofici o mitjançant comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades que hi consten en la matrícula, es realitzaran en aquesta les modificacions corresponents, les quals produiran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi efectuat la declaració.

El cobrament de les quotes s'efectuarà trimestralment mitjançant rebut derivat de la matrícula.

ARTICLE 11. Infraccions i Sancions

Pel que fa a les infraccions i sancions, s'aplicaran els articles 181 i següents de la LGT i les disposicions que la desenvolupin.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'anterior i fins ara vigent Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa de recollida de Residus, així com, totes les seves modificacions.

Disposició final única

Aquesta Ordenança fiscal, aprovada pel Ple de l'Ajuntament de la Corporació Municipal en sessió celebrada el  dia 10 de novembre de 2020, entrarà en vigor en el moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2021, i continuarà vigent fins que se n'acordi la seva modificació.

 

Puigpunyent, 10 de novembre de 2020

El batle  Antoni Marí Enseñat