Secció I. Disposicions generals
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 13020
Reforma del Reglament del parlament de les Illes Balears
JOANA AINA CAMPOMAR I ORELL, secretària primera del Parlament de les Illes Balears,
CERTIFICA:
Que el Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió ordinària de dia 22 de desembre de 2020, aprovà la Reforma del Reglament del Parlament de les Illes Balears, amb el text literal que es transcriu a continuació:
REFORMA DEL REGLAMENT DEL PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19 ha fet palès que el Reglament del Parlament de les Illes Balears no està adequat per donar resposta a les necessitats del Parlament en aquestes circumstàncies.
És necessari i indispensable adaptar aquesta norma a les necessitats actuals i a d'altres que es poguessin donar en el futur que puguin impedir als diputats i a les diputades exercir les seves funcions i al Parlament el desenvolupament de la seva activitat amb plenes garanties democràtiques.
Article únic
S'afegeix un nou títol, el títol V bis, al Reglament del Parlament de les Illes Balears, amb el següent contingut:
“TÍTOL V BIS DEL FUNCIONAMENT DEL PARLAMENT EN CIRCUMSTÀNCIES EXCEPCIONALS
Capítol I De la declaració de l'existència de circumstàncies d'àmbit general de caràcter greu i extraordinari que impedeixin la participació presencial dels diputats i les diputades
Article 122 bis
Les mesures excepcionals contingudes en aquest títol són aplicables amb l'objectiu de garantir el bon funcionament del Parlament i el desenvolupament d'una activitat parlamentària normalitzada, quan es produeixen circumstàncies d'àmbit general de caràcter greu i extraordinari que impedeixin la participació presencial dels diputats i les diputades que integren els òrgans del Parlament de les Illes Balears, com la força major, la crisi sanitària o greus problemes de connectivitat aèria, entre d'altres.
Article 122 ter
El president o la presidenta del Parlament a iniciativa pròpia o, mitjançant sol·licitud raonada, dos grups parlamentaris o una cinquena part dels diputats i les diputades podran promoure l'aplicació de les mesures excepcionals contingudes en aquest títol.
Article 122 quater
1. Correspon a la Mesa del Parlament, mitjançant el vot favorable de la majoria absoluta dels seus membres, d'acord amb la Junta de Portaveus, adoptar la declaració de l'existència de les circumstàncies recollides a l'article 122 bis anterior. Aquest acord produirà efectes immediats.
2. La Mesa del Parlament i la Junta de Portaveus queden automàticament habilitades per reunir-se telemàticament, des de l'inici del procediment i fins a la finalització de l'aplicació de les mesures excepcionals, i s'atorga als acords que s'hi puguin adoptar plena validesa jurídica.
Article 122 quinquies
La declaració adoptada per la Mesa i la Junta de Portaveus a què es refereix l'article 122 quater.1 anterior haurà de ser ratificada pel Ple quan així ho sol·licitin, dins les 48 hores següents, dos grups parlamentaris o una cinquena part dels diputats i les diputades. Si el Parlament estigués reunit, el debat i la votació sobre l'esmentada ratificació s'inclourà com a primer punt de l'ordre del dia de la primera sessió plenària que se celebri. Si el Parlament no es trobàs reunit, el debat i la votació sobre la dita ratificació s'haurà de fer en el termini improrrogable de set dies, per la qual cosa el plenari serà convocat a l'efecte.
En cas que el Ple no ratificàs la declaració adoptada per la Mesa i la Junta de Portaveus, quedaran sense efecte les mesures excepcionals que s'haguessin adoptat.
Article 122 sexies
Si el Parlament de les Illes Balears estigués dissolt, les competències que corresponen a la Mesa de la cambra, a la Junta de Portaveus i al plenari amb relació a la declaració prevista a l'article 122 quater.1 anterior, seran exercides respectivament per la Mesa de la Diputació Permanent, pels representants dels grups parlamentaris a la Diputació Permanent i per la Diputació Permanent.
Article 122 septies
1. Les mesures contingudes en aquest títol seran aplicables durant el termini que hagin fixat la Mesa i la Junta de Portaveus i tindran una durada màxima de quinze dies naturals.
2. L'acord pres per la Mesa i la Junta de Portaveus podrà ser objecte de successives pròrrogues d'una durada màxima de quinze dies naturals cadascuna, conformement amb el procediment i els requisits establerts als anteriors articles d'aquest títol.
Article 122 octies
Les mesures excepcionals quedaran sense efecte transcorregut el termini establert o per decisió de la Mesa del Parlament, adoptada mitjançant el vot favorable de la majoria absoluta dels seus membres, d'acord amb la Junta de Portaveus, a iniciativa del president o la presidenta del Parlament o a sol·licitud de dos grups parlamentaris o d'una cinquena part dels diputats i les diputades. Aquesta sol·licitud s'haurà de fonamentar en causes objectives.
Article 122 novies
Mentre es mantinguin en vigor les mesures excepcionals contingudes en aquest títol, el Parlament i els seus òrgans mantenen totes les funcions i potestats que els atribueixen l'Estatut d'Autonomia, les lleis i el Reglament del Parlament. En tot cas, els drets i deures dels diputats i les diputades recollits als capítols III i IV del títol II d'aquest reglament s'han de garantir per la Mesa del Parlament.
En cap cas no seran aplicables les esmentades mesures excepcionals a la sessió d'investidura a la persona candidata proposada a la Presidència de la comunitat autònoma.
Capítol II
De les mesures excepcionals
Article 122 decies
Les mesures excepcionals adoptades per la Mesa del Parlament han de garantir el ple exercici dels drets dels diputats i les diputades que participin virtualment a les sessions dels òrgans de la cambra durant els debats i les votacions dels assumptes que s'hi tractin.
Així mateix, han de garantir els drets que corresponguin a altres intervinents en els debats, siguin membres del Govern de les Illes Balears, siguin altres oradors o oradores. La participació virtual d'aquests se sotmetrà als mateixos requisits prevists pels diputats i les diputades a l'article 122 duodecies següent.
Article 122 undecies
El sistema de participació virtual dels diputats i les diputades ha de garantir el caràcter públic de la seva participació i, en general, de totes les intervencions que tinguin lloc durant els debats, excepte que es tracti de sessions secretes; així com també la identificació dels diputats i les diputades que integren els òrgans parlamentaris i l'exercici ple dels seus drets.
Article 122 duodecies
Per tal que li siguin aplicables les mesures excepcionals previstes al títol present, el diputat o la diputada que estigui impossibilitat de participar presencialment a les sessions de qualsevol òrgan del Parlament per causes relatives a la declaració a què es refereix l'article 122 quater.1 anterior, ho haurà de sol·licitar a la Mesa del Parlament tot justificant-ne les raons de la impossibilitat.
La Mesa del Parlament podrà delegar-ne la decisió en qualsevol dels seus membres, sense perjudici que aquest hagi de retre compte de la seva resolució a la primera sessió de la Mesa que se celebri.
Article 122 tredecies
Els diputats i les diputades que participen virtualment a les sessions de qualsevol òrgan del Parlament tenen dret a rebre individualitzadament, l'informe, el dictamen o la documentació que hagin de servir de base als debats inclosos a l'ordre del dia, almenys amb dos dies d'antelació, llevat d'acord en sentit contrari de la Mesa del Parlament o de la comissió, degudament justificat a tots els diputats i les diputades. Les esmenes presentades a les proposicions no de llei i a les mocions seran immediatament trameses als diputats i les diputades que hagin de participar virtualment a la sessió en què es debatin i es votin.
Article 122 quattordecies
La participació virtual dels diputats i les diputades i d'altres intervinents en els debats parlamentaris està sotmesa a les mateixes normes que regeixen per als que ho fan presencialment; en particular a allò previst als articles 113, 117, 118 i, amb les adaptacions necessàries, 121, tots ells del Reglament del Parlament.
La Presidència de la cambra dictarà, si escau, una resolució de caràcter general, conformement amb l'article 33.2 del Reglament, per establir amb detall les condicions en les quals s'han de desenvolupar les participacions virtuals dels diputats i les diputades i d'altres intervinents.
Article 122 quindecies
1. Si durant una sessió que compti amb participació virtual de diputats o diputades es produeix una incidència tècnica que impedeixi la participació en el debat dels intervinents o l'exercici del dret de vot dels diputats o les diputades, aquell o aquella que presideixi la sessió ha de posposar la substanciació de l'assumpte de l'ordre del dia afectat fins que es resolgui la incidència. La substanciació d'aquest assumpte es reprendrà immediatament després de finalitzat l'assumpte que fos objecte de debat en el moment en què la incidència es resolgui.
2. Aquell o aquella que presideixi la sessió l'ha de suspendre si la incidència tècnica és deguda a causes que afecten el funcionament del sistema.
3. No se suspendrà la sessió ni es posposaran el debat i la votació d'un assumpte si la incidència tècnica afecta un diputat o una diputada i aquest o aquesta presta el consentiment perquè la sessió continuï sense la seva participació virtual. Aquest consentiment es comunicarà a qui presideixi la sessió, per un mitjà prèviament autoritzat.
Article 122 sedecies
1. Les funcions de la Presidència, les vicepresidències i les secretaries durant les sessions del Ple no podran ser exercides mitjançant la participació virtual dels titulars dels càrrecs. Les sessions plenàries s'entendran vàlidament constituïdes si entre els diputats o les diputades que hi participen presencialment s'hi troba almenys un dels membres titulars de la Mesa del Parlament.
Quan no hi siguin presents ni el president o la presidenta ni cap dels vicepresidents o les vicepresidentes, presidiran la sessió, seguint el seu ordre, els secretaris o les secretàries. Quan sigui necessari, les funcions de la secretaria seran exercides, seguint el seu ordre, pels vicepresidents o les vicepresidentes i, en cas d'absència o impossibilitat d'aquests, pel diputat o la diputada de menor edat present a la sessió.
2. Les funcions de la Presidència, la vicepresidència i la secretaria durant les sessions de les comissions no podran ser exercides mitjançant la participació virtual dels titulars dels càrrecs. S'entendran vàlidament constituïdes si entre els diputats o les diputades que hi participen presencialment s'hi troba almenys un dels membres de la Mesa de la comissió.
Quan no hi siguin presents ni el president o la presidenta ni el vicepresident o la vicepresidenta, presidirà la sessió de la comissió el secretari o la secretària i, en aquest cas, aquest o aquesta serà substituït en les seves funcions d'acord amb el que disposen els apartats 7 i 8 de l'article 43 del Reglament.
Article 122 septdecies
1. Tractant-se de sessions del Ple i de comissió, els diputats i les diputades afectats per les mesures excepcionals emetran el seu vot pel procediment telemàtic habilitat a l'efecte.
La Presidència de la cambra dictarà, si escau, una resolució de caràcter general, conformement amb l'article 33.2 del Reglament, per establir amb detall les condicions en les quals s'han de desenvolupar les votacions virtuals dels diputats i les diputades, garantint en tot cas que el vot s'emeti una vegada finalitzat el debat.
En qualsevol cas, l'article 99 del Reglament desplegarà els seus efectes en els supòsits i amb les condicions que s'hi regulen.
A les sessions del Ple i de les comissions que es desenvolupin amb la participació virtual d'algun diputat o alguna diputada, no seran admeses les votacions secretes. Això no obstant, la Mesa del Parlament habilitarà els mecanismes necessaris quan es tracti de nomenar persones per votació secreta mitjançant papereta, d'acord amb l'article 96.3 del Reglament. En aquest cas correspondrà a la Presidència introduir la papereta rebuda telemàticament dins l'urna, juntament amb la resta de paperetes ja dipositades provinents del vot presencial. La Mesa del Parlament habilitarà el sistema adequat per tal que els diputats i les diputades que hi participin virtualment puguin votar mitjançant papereta, garantint en tot cas la seguretat de la votació i la seva inviolabilitat.
2. L'emissió del vot per procediment telemàtic garantirà la identitat del diputat o la diputada que l'emet i el sentit del seu vot.
3. Mentre no estigui habilitat el procediment de votació telemàtic previst a l'apartat 1 d'aquest article, a les votacions ordinàries, els diputats i les diputades que participin virtualment a la sessió votaran simultàniament amb la resta de diputats i diputades que hi participin presencialment, mitjançant l'exhibició d'un rètol on hi figuraran exclusivament i de manera ben visible les paraules “sí”, “no” o “abstenció”. Acabada cada votació, el president o la presidenta proclamarà el resultat definitiu i esmentarà el còmput dels vots dels diputats i les diputades presents i el còmput dels vots dels que hi participin virtualment.
Article 122 octodecies
A les sessions dels òrgans parlamentaris on hi participin virtualment diputats o diputades, es computen com a assistents als efectes de l'article 89 del Reglament del Parlament, a més dels que assisteixen de manera presencial, els que, amb l'autorització de la Mesa, hi participen virtualment i els que hagin emès el vot telemàtic previst a l'article 99 del Reglament.
Article 122 novodecies
Durant el temps en què estigui en vigor la declaració a què es refereix l'article 122 quater.1 anterior o qualsevol de les seves pròrrogues, queden exceptuats d'aplicació aquells preceptes del Reglament del Parlament el sentit dels quals resulti incompatible materialment o jurídicament amb la finalitat de les mesures excepcionals adoptades per la Mesa de la cambra, sense perjudici del ple respecte dels drets dels diputats i les diputades.”
Disposició final
La present disposició entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial del Parlament de les Illes Balears. També es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
I perquè així consti, expedesc la certificació present als efectes pertinents, amb el vist i plau del Sr. President del Parlament de les Illes Balears, a la seu del Parlament, a vint-i-dos de desembre de 2020.
Vist i plau,
El president del Parlament de les Illes Balears,
Palma, 23 de desembre de 2020
El president del Parlament
Vicenç Thomas i Mulet