Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 13000
Aprovació definitiva en data 15 de desembre de 2020 de la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 2 reguladora de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica de l’Ajuntament de Maó

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En compliment d'allò que disposen l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es fa públic que es fa públic que ha quedat aprovada definitivament en data 15 de desembre de 2020 la modificació de l'Ordenança Fiscal núm.2 reguladora de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica.

L'acord definitiu en matèria de modificació de l'Ordenança fiscal per a l'exercici de 2021, així com el text refós aprovat, seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal núm. 1 reguladora de l'Impost sobre béns immobles, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de de les Illes Balears.

 

Text íntegre

Ajuntament de Maó

ORDENANÇA FISCAL NÚM. 2

IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA

Article 1. Fet imposable

1. L'impost sobre vehicles de tracció mecànica és un tribut directe, que grava la titularitat dels vehicles d'aquesta naturalesa, aptes per circular per les vies públiques, sigui quina sigui la seva classe i categoria.

2. Es considera apte per a la circulació el vehicle que hagi estat matriculat en els registres públics corresponents i mentre no hagi causat baixa. Als efectes d'aquest impost també es consideraran aptes els vehicles proveïts de permisos temporals i matrícula turística.

3. No estan subjectes a l'impost:

a. Els vehicles que, havent estat donats de baixa en els registres per antiguitat del seu model, poden ser autoritzats per circular excepcionalment amb motiu d'exhibicions, certàmens o carreres limitades als d'aquesta naturalesa.

b. Els remolcs i semiremolcs arrossegats per vehicles de tracció mecànica, la càrrega útil dels quals no sigui superior a 750 quilos.

Article 2. Subjectes passius

1. Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, a nom de les quals consti el vehicle en el permís de circulació.

2. Les persones obligades tributàries que no resideixin a Espanya hauran de designar una persona representant amb domicili en territori espanyol. L'esmentada designació haurà de comunicar-se a l'Ajuntament abans de la primera acreditació de l'impost posterior a l'alta en el registre de contribuents.

Article 3. Persones responsables i successores

1. Són persones responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària.

 

Article 4. Beneficis fiscals de concessió obligatòria i quantia fixa

1. Estaran exempts d'aquest impost:

a. Els vehicles oficials de l'Estat, comunitats autònomes i entitats locals adscrits a la defensa nacional o a la seguretat ciutadana.

b. Els vehicles de representacions diplomàtiques, oficines consulars, agents diplomàtics i funcionaris/àries consulars de carrera acreditats a Espanya que siguin súbdits dels respectius països, identificats externament i a condició de reciprocitat en la seva extensió i grau.

c. Els vehicles dels organismes internacionals amb seu o oficina a Espanya i dels seus funcionaris/àries o membres amb estatus diplomàtic.

d. Els vehicles en relació amb els quals així es derivi dels tractats o convenis internacionals.

e. Les ambulàncies i altres vehicles directament destinats a l'assistència sanitària o al trasllat de persones ferides o malaltes.

f. Els vehicles la tara dels quals no sigui superior a 350 kg i que, per construcció, no puguin assolir en pla una velocitat superior a 45 km/h, projectats i construïts especialment --i no merament adaptats-- per a l'ús d'una persona amb defecte o incapacitat física.

g. Els vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat per al seu ús exclusiu, als quals s'aplicarà l'exempció mentre es mantinguin les dites circumstàncies, tant els vehicles conduïts per persones amb discapacitat com els destinats al seu transport. Es considera persona amb discapacitat qui tingui aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100.

Per poder gaudir de l'exempció a què es refereix l'apartat anterior, els interessats hauran d'aportar el certificat o la resolució de reconeixement del grau de la discapacitat emès per l'òrgan competent estimant-se vàlid el certificat o resolució expedit per l'IMSERSO o l'òrgan competent de les Comunitats Autònomes, així com els documents que a efectes d' acreditar la condició de minusvalidesa en grau igual o superior al 33% es detallen a la LLei 51/2003 de 2 de desembre d' Igualtat d' oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i a l' article 2 del Reial Decret 1414/2006 d'1 de desembre pel qual es determina la condició de persona amb discapacitat a efectes de la Llei 51/2003 abans esmentada.

Caldrà justificar la destinació del vehicle, per a la qual cosa s'adjuntarà a la sol·licitud una manifestació signada pel titular del vehicle on s'especifiqui si aquest serà conduït per ell mateix o bé es destinarà al seu transport.

La falsedat o inexactitud en la manifestació efectuada constituirà infracció greu, de conformitat amb el que preveu l'article 194 de la Llei general tributària, raó per la qual s'iniciarà el procediment sancionador de conformitat amb la normativa.

Les exempcions previstes a les lletres f) i g) no seran aplicables als subjectes passius que en siguin beneficiaris per a més d'un vehicle simultàniament.

h. Els autobusos, els microbusos i la resta de vehicles destinats o adscrits al servei de transport públic urbà, sempre que tenguin una capacitat superior a 9 places, inclosa la del conductor/a.

i. Els tractors, remolcs i semiremolcs i maquinària proveïts de la Cartilla d'Inspecció Agrícola.

2. Per poder gaudir dels beneficis fiscals a què es refereixen les lletres f), g) i i) de l'apartat 1 d'aquest article, les persones interessades hauran d'instar-ne la concessió, indicant les característiques dels vehicles, la matrícula i la causa del benefici. Una vegada declarada l'exempció per l'Ajuntament, s'expedirà un document que n'acrediti la concessió.

Les exempcions sol·licitades amb posterioritat a la meritació de l'impost, referents a liquidacions que han estat girades i encara no han adquirit fermesa en el moment de la sol·licitud, produeixen efectes en el mateix exercici, sempre que hagin complert els requisits establerts per tenir-hi dret quan es merita l'impost.

3. No caldrà que la persona interessada aporti certificat de la discapacitat o altres documents acreditatius dels beneficis fiscals sol·licitats, quan l'Administració gestora del tribut pugui consultar i verificar telemàticament les dades declarades i consti el consentiment de la persona interessada perquè es realitzi l'esmentada consulta.

Article 5. Beneficis fiscals de concessió potestativa i quantia variable

1. Es regulen les següents bonificacions, a aplicar sobre la quota de l'impost incrementada pels coeficients detallats a l'article 6 de la present Ordenança:

a. S'estableix una bonificació del 100% per cent als vehicles històrics a què es refereix l'article 1 del Reglament de vehicles històrics, RD 1247/1995, de 14 de juliol.

El caràcter històric del vehicle s'acreditarà aportant certificat de la catalogació com a tal per l'òrgan competent de les Illes Balears.

b. S'estableix una bonificació del 75%) per cent per als vehicles que tenguin una antiguitat superior a 25 anys.

L'antiguitat del vehicle es comptarà a partir de la seva data de fabricació; si aquesta no es conegués, es prendrà com a tal la de la seva primera matriculació, o, si de cas hi manca, la data en què el corresponent tipus o variant es va deixar de fabricar.

c. S'estableix una bonificació del 75% de la quota de l'impost a favor de les persones titulars de vehicles que, per la classe de carburant utilitzat, o per les característiques dels seus motors, es considera que produeixen menor impacte ambiental, que es detallen a continuació:

1) Els vehicles elèctrics, bimodals o híbrids (motors: elèctric-gasolina, elèctric-dièsel o elèctric-gas).

2) Els vehicles impulsats mitjançant energia solar.

3) Els vehicles que utilitzin exclusivament com a combustibles biogàs, gas natural, gas líquid, metà, metanol, hidrogen o derivats d'olis vegetals.

4) Vehicles classificats amb distintius ambientals 0 i ECO

Per accedir a la bonificació d'aquest apartat, la persona titular del vehicle haurà d'estar al corrent en el pagament de tots els tributs municipals.

La bonificació prevista en aquest apartat té caràcter pregat i farà efecte, si és el cas, a partir del període impositiu següent a aquell en què se sol·liciti, sempre que, prèviament, s'acrediti davant l'Ajuntament el compliment dels requisits exigits per al seu atorgament. Aquesta bonificació podrà sol·licitar-se en qualsevol moment anterior al període de durada d'aquesta.

No obstant això, aquesta bonificació podrà fer efecte en l'exercici corrent, respecte dels vehicles que siguin altes en l'Impost com a conseqüència de la seva matriculació, i es podrà aplicar directament en l'autoliquidació d'alta si, en aquest instant, el subjecte passiu acredita complir tots els requisits anteriorment detallats.

d. S'estableix una bonificació a favor dels subjectes passius que domiciliïn en una entitat financera el rebut corresponent a l'impost, amb una quantia del 3 %, i sempre que sigui abonat en el moment de la seva presentació al cobrament.

Excepte quan concorrin circumstàncies de caràcter excepcional, alienes a la voluntat del subjecte passiu, la manca d'abonament del citat dèbit domiciliat en el moment de la seva presentació al cobrament donarà lloc a la pèrdua de la totalitat de la bonificació concedida.

2. Les bonificacions previstes en els apartats anteriors s'hauran de demanar adjuntant-hi documentació acreditativa del fet que el vehicle reuneix les condicions previstes per a cada tipus de bonificació.

3. Els beneficis fiscals contemplats a l'apartat 1 de article l'article 6.1 tindran efectes a partir de l'exercici fiscal de la data de la sol·licitud, sempre que es reuneixin les condicions de caràcter subjectiu i objectiu previstes en aquesta Ordenança i en el mateix TR de l'LRHL.

4. La resta dels beneficis fiscals a què fa referència aquest article tindran efectes a partir de l'exercici següent al de la seva concessió. No obstant, quan el benefici fiscal se sol·liciti abans que la liquidació sigui ferma, es concedirà amb efectes en aquest mateix exercici si, en la data de meritació del tribut, hi concorren els requisits exigits per al seu gaudi.

Article 6. Quota tributària

1. Les quotes del quadre de tarifes fixat en l'article 95.1 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, s'incrementaran per l'aplicació dels coeficients que es relacionen en la seguent taula. Aquest coeficient s'aplicarà fins i tot en el supòsit en què l'esmentat quadre sigui modificat per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

2. Com a conseqüència del que s'ha previst en l'apartat anterior, el quadre de tarifes vigents en aquest municipi serà el següent:

 

Tarifa art. 95,1 TRLHL

Coeficient

Quota

A) Turismes

 

 

 

De menys de 8 cavalls fiscals

12,62

1,85

23,35

De 8 fins a 11,99 cavalls fiscals

34,08

1,85

63,05

De 12 fins a 15,99 cavalls fiscals

71,94

1,85

133,09

De 16 cavalls fins a 19,99 cavalls fiscals

89,61

1,88

168,47

De 20 cavalls fiscals en endavant

112,00

1,92

215,04

B) Autobusos

 

 

 

De menys de 21 places

83,30

1,80

149,94

De 21 a 50 places

118,64

1,80

213,55

De més de 50 places

148,30

1,80

266,94

C) Camions

 

 

 

De menys de 1.000 quilograms de càrrega útil

42,28

1,80

76,10

De 1.000 a 2.999 quilograms de càrrega útil

83,30

1,80

149,94

De més de 2.999 a 9.999 quilograms de càrrega útil

118,64

1,80

213,55

De més de 9.999 quilograms de càrrega útil

148,30

1,80

266,94

D) Tractors

 

 

 

De menys de 16 cavalls fiscals

17,67

1,80

31,81

De 16 a 25 cavalls fiscals

27,77

1,80

49,99

De més de 25 cavalls fiscals

83,30

1,80

149,94

E) Remolcs i semiremolcs arrossegats

 

 

 

per vehicles de tracció mecànica

 

 

 

De més de 750 kg i menys de 1000 kg càrrega útil

17,67

1,80

31,81

De 1.000 a 2.999 quilograms de càrrega útil

27,77

1,80

49,99

De més de 2.999 quilograms de càrrega útil

83,30

1,80

149,94

F) Altres vehicles

 

 

 

Ciclomotors

4,42

1,85

8,18

Motocicletes fins a 125 cc

4,42

1,85

8,18

Motocicletes de més de 125 fins a 250 cc

7,57

1,85

14,00

Motocicletes de més de 250 fins a 500 cc

15,15

1,88

28,48

Motocicletes de més de 500 fins a 1000 cc

30,29

1,88

56,95

Motocicletes de més de 1000 cc

60,58

1,88

113,89

La potència fiscal, expressada en cavalls fiscals, és l'establerta d'acord amb el que disposa l'annex V del Reglament general de vehicles, RD 2822/1998, de 23 de desembre.

Llevat de determinació legal en contra, per a la determinació de les diverses classes de vehicles s'estarà al que disposa el Reglament general de vehicles.

Article 7. Període impositiu i acreditació de l'impost

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte en el cas de primera adquisició del vehicle. En aquest cas, el període impositiu comença el dia en què es produeix aquesta adquisició.

2. L'impost es merita el primer dia del període impositiu.

3. En els casos de primera adquisició del vehicle, l'import de la quota a exigir es prorratejarà per trimestres naturals i es satisfarà la que correspongui als trimestres que restin per transcórrer en l'any, inclòs aquell en què es produeix l'adquisició.

4. En els casos de baixa definitiva o baixa temporal per sostracció o robatori del vehicle, es prorratejarà la quota per trimestres naturals. Correspondrà al subjecte passiu pagar la part de quota corresponent als trimestres de l'any transcorreguts des de la meritació de l'impost fins al trimestre en què es produeix la baixa al Registre de Trànsit, aquest inclòs. No obstant això, en els supòsits de vehicles retirats de la via pública per al seu posterior desballestament per l'ajuntament de la imposició, es prendrà com a data de la baixa la de la retirada o recepció del vehicle per part de l'Ajuntament.

Tanmateix, en el supòsit de renúncia del vehicle en favor de l'ajuntament de la imposició per al seu posterior desballestament, es prendrà com a data de la baixa la de la recepció per part de l'Ajuntament.

5. Quan la baixa té lloc després de la meritació de l'impost i s'ha satisfet la quota, el subjecte passiu pot sol·licitar l'import que, per aplicació del prorrateig previst en el punt 4, li correspon percebre.

Article 8. Règims de declaració i d'ingrés

1. La gestió, la liquidació, la inspecció, la recaptació i la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària, corresponen a l'Ajuntament del domicili que consti en el permís de circulació del vehicle. Quan no figuri aquesta dada en l'esmentat permís, s'entendrà que la competència de gestió, inspecció i recaptació de l'impost correspon a l'Ajuntament del domicili fiscal del vehicle que consti en el Registre de vehicles.

2. En el cas de primeres adquisicions de vehicles o quan aquests es reformin de manera que s'alteri la seva classificació als efectes d'aquest impost, els subjectes passius presentaran, en el termini de trenta dies, comptadors a partir de la data de l'adquisició o reforma, una autoliquidació segons el model aprovat per aquest Ajuntament, que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per a la liquidació normal o complementària que escaigui i la seva realització. S'aportarà la documentació acreditativa de la seva compra o modificació, el certificat de les seves característiques tècniques i el document nacional d'identitat o el codi d'identificació fiscal del subjecte passiu.

3. Proveïda de l'autoliquidació, la persona interessada podrà ingressar l'import de la quota de l'impost resultant en línia o a una entitat bancària col·laboradora.

En tot cas, amb caràcter previ a la matriculació del vehicle, es verificarà que el pagament s'hagi fet en la quantia correcta i es deixarà constància de la verificació a l'imprès de l'autoliquidació.

4. En els supòsits de canvi de titularitat administrativa d'un vehicle, la persona titular registral haurà d'acreditar el pagament de l'impost corresponent al període impositiu de l'any anterior a aquell en què es realitza el tràmit, excepte quan aquest pagament ja consti a la Prefectura Provincial de Trànsit. Als efectes de l'acreditació de l'impost, l'Ajuntament, abans del dia 1 de gener de cada exercici, comunicarà a Trànsit els rebuts impagats de l'exercici en curs, a través dels serveis d'interoperabilitat.

5. El prorrateig de quota per baixa definitiva del vehicle i en els supòsits de baixa temporal per robatori o sostracció s'hauran de sol·licitar explícitament i amb aportació de la seva documentació justificativa, i tindrà efectes a partir de quan es produeixi la baixa en el registre públic corresponent.

Els prorrateigs per alta, baixa o reforma del vehicle que alterin la seva classificació es realitzaran per trimestres, incloent-hi aquell en què s'efectuï la variació.

6. A la mateixa obligació estaran subjectes les persones titulars dels vehicles quan comuniquin a la Direcció Provincial de Trànsit els casos de baixa, transferència i canvi de domicili que constin en el permís de circulació del vehicle. La persona titular del vehicle haurà de dar compte a l'Ajuntament d'aquestes variacions, tot aportant documentació suficient.

7. L'incompliment de les anteriors obligacions amb aquest Ajuntament s'entendrà com una ocultació voluntària de dades fiscals, i es considerarà infracció fiscal.

Article 9. Padrons

1. En el cas de vehicles ja matriculats o declarats aptes per a la circulació, el pagament de les quotes anuals de l'impost es realitzarà en el període de cobrament que es fixarà cada any i que es farà públic mitjançant els corresponents edictes al Butlletí Oficial de les Illes Balears i per altres mitjans previstos per la legislació o que es considerin més adients. En cap cas el període de pagament voluntari serà inferior a dos mesos.

2. En el supòsit regulat en l'apartat anterior, la recaptació de les quotes corresponents es realitzarà mitjançant el sistema de padró anual.

Les modificacions del padró es fonamentaran en les dades del Registre Públic de Trànsit i en la comunicació de la Prefectura de Trànsit relativa a altes, baixes, transferències i canvis de domicili. Tanmateix, també s'hi podran incorporar altres informacions sobre baixes i canvis de domicili de què pugui disposar l'Ajuntament.

Disposició addicional primera. Beneficis fiscals concedits a l'empara de la present Ordenança

Els beneficis fiscals concedits a l'empara d'aquesta Ordenança i que es puguin estendre a exercicis successius al del seu reconeixement mantindran la seva vigència per a aquests exercicis futurs sempre que se'n prevegi la concessió a l'ordenança fiscal corresponent a l'any en qüestió, i, en tot cas, es requerirà que el subjecte passiu reuneixi els requisits que per al seu gaudiment s'hi estableixin.

Així mateix, la quantia i l'abast del benefici fiscal seran, per a cada exercici objecte de tributació, els que determini l'ordenança fiscal reguladora del present impost, vigent per a l'exercici de què es tracti.

Disposició addicional segona. Modificació dels preceptes de l'Ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin qualsevol element d'aquest impost seran d'aplicació automàtica dins l'àmbit d'aquesta Ordenança.

Disposició addicional tercera. Sistema especial de pagament

Amb l'objectiu de facilitar el compliment de l'obligació tributària, s'estableix us sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà fraccionar el deute, sense interès de demora, fins a un total de quatre mensualitats, a partir de l'inici del període de cobrança i en mesos consecutius.

Aquest sistema és d'aplicació a contribuents o altres obligats tributaris que ho sol·licitin.

L'acolliment al sistema es perllongarà automàticament per a l'exercici següent sempre que la persona interessada no en manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.

Si la persona sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquesta restarà sense cap efecte, i els pagaments ja efectuats restaran com a ingressos a compte.

Aquest sistema no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos, ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la normativa específica.

Disposició addicional quarta. Interoperabilitat

Els subjectes passius d'aquesta Ordenança tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament de Maó o hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració.

L'Ajuntament consultarà o recaptarà aquests documents electrònicament, a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades, o altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, llevat que la persona interessada s'hi oposi.

Disposició final. Data d'aprovació i vigència

Aquesta Ordenança fiscal, aprovada pel Ple municipal en sessió realitzada a Maó, el dia 29 d'octubre de 2020, començarà a regir el dia 1 de gener de l'any 2021 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. En cas de produir-se una modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.

 

Maó, 23 de desembre de 2020

L'alcalde Héctor Pons Riudavets