Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 12999
Aprovació definitiva en data 15 de desembre de 2020 de la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 5 reguladora de l'Impost sobre construccions instal·lacions i obres de l'Ajuntament de Maó

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En compliment d'allò que disposen l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es fa públic que ha quedat aprovada definitivament en data 15 de desembre de 2020 la modificació de l'Ordenança Fiscal núm.5 reguladora de l'Impost sobre construccions instal·lacions i obres.

L'acord definitiu en matèria de modificació de l'Ordenança fiscal per a l'exercici de 2021, així com el text refós aprovat, seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal núm. 1 reguladora de l'Impost sobre béns immobles, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de de les Illes Balears.

Text íntegre

ORDENANÇA FISCAL NÚM. 5

IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Article 1. Fet imposable

L'impost sobre construccions, instal·lacions i obres és un tribut indirecte el fet imposable del qual està constituït per la realització, dins el terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual s'exigeixi l'obtenció de la corresponent llicència d'obres o urbanística, s'hagi obtingut o no aquesta llicència, o per a la qual s'exigeixi la presentació d'una declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que l'expedició de la llicència o l'activitat de control correspongui a aquest Ajuntament.

Article 2. Actes subjectes

Entre d'altres, estan subjectes a aquest impost les construccions, les instal·lacions i les obres següents:

a) Les obres d'edificació, construcció i instal·lació de nova planta, i les d'ampliació, reforma, modificació o rehabilitació d'edificis, construccions i instal·lacions ja existents.

b) Les obres de demolició total o parcial de les construccions i les edificacions.

c) La construcció, la instal·lació, la modificació i la reforma de parcs eòlics, aerogeneradors i instal·lacions fotovoltaiques.

d) La construcció de guals per a l'entrada i sortida de vehicles de les finques a la via pública.

e) Les construccions, instal·lacions i obres fetes a la via pública per particulars o per les empreses subministradores de serveis públics, entre les quals s'inclouen tant l'obertura de cales, síquies o pous, la col·locació de pals de suport, les canalitzacions, les escomeses i, en general, qualsevol remoció del paviment o voreres, com totes les obres que s'efectuïn per a la reposició, reconstrucció o arranjament d'allò que hagi resultat destruït o malmès per les obres esmentades.

f) La construcció i la instal·lació de murs i tanques.

g) Els moviments de terres, com desmunts, esplanacions, excavacions, terraplens, etc., així com les obres de la xarxa viària, d'infraestructures i altres actes d'urbanització, llevat que aquests actes estiguin detallats i programats com a obres a executar en un projecte d'urbanització degudament aprovat o d'edificació autoritzat.

h) La nova implantació, l'ampliació o la modificació de tota mena d'instal·lacions tècniques dels serveis d'interès general, tals com línies elèctriques, telefòniques, o altres de similars i la col·locació d'antenes o dispositius de telecomunicacions de qualsevol tipus.

i) La instal·lació, reforma o qualsevol altra modificació dels suports publicitaris.

j) Les obres, les instal·lacions i les actuacions que  afectin el subsol, tal com les dedicades a aparcaments, a activitats industrials, mercantils o professionals, a serveis d'interès general o a qualsevol altre ús a què es destini el subsol.

k) Les construccions, instal·lacions i obres de caràcter provisional.

l) L'obertura, la pavimentació i la modificació de camins rurals.

m) La instal·lació de cases prefabricades i instal·lacions similars, siguin provisionals o permanents.

n) La instal·lació d'hivernacles o instal·lacions similars.

o) La realització de qualssevol altres actes que la normativa urbanística vigent a les Illes Balears, el planejament urbanístic o les ordenances municipals subjectin a llicència urbanística o d'obres, a declaració responsable o a comunicació prèvia, sempre que es tracti de construccions, d'instal·lacions o d'obres.

Article 3. Subjectes passius

1. Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietàries de la construcció, instal·lació o obra de què es tracti, siguin o no persones propietàries de l'immoble en què es fa.

Als efectes previstos en el paràgraf anterior, tindrà la consideració de persona propietària de la construcció, instal·lació o obra la que suporti les despeses o el cost que comporti la seva realització.

2. En el supòsit que la construcció, instal·lació o obra no sigui realitzada pel subjecte passiu contribuent, tindran la condició de subjectes passius substituts de la persona contribuent els que sol·licitin les corresponents llicències o presentin les corresponents declaracions responsables o comunicacions prèvies o els qui realitzin les construccions, instal·lacions o obres.

Els substituts podran exigir de la persona contribuent l'import de la quota tributària satisfeta.

3. Les persones obligades tributàries que no resideixin a Espanya hauran de designar una persona representant amb domicili en territori espanyol. Aquesta designació haurà de comunicar-se a l'Ajuntament en el moment de sol·licitar la preceptiva llicència d'obres o urbanística o de presentar la declaració responsable o comunicació prèvia i, en qualsevol cas, abans de l'inici de la construcció, la instal·lació o l'obra.

Article 4. Persones responsables i successores

1. Són persones responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.

Article 5. Beneficis fiscals d'aplicació preceptiva

Està exempta de pagament de l'impost la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de la qual sigui propietari l'Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals que, tot i estar subjectes a l'impost, estiguin directament destinades a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió sigui portada a terme per organismes autònoms i tant si es tracta d'obres d'inversió nova com de conservació.

Article 6. Beneficis fiscals de concessió potestativa

1. Les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal, perquè hi concorren circumstàncies socials, culturals, historicoartístiques o de foment de l'ocupació que ho justifiquin, podran gaudir d'una bonificació en la quota de l'impost, en els termes que a continuació s'indiquen:

A. Rehabilitacions o reformes d'edificis en general

1) Obres incloses a l'Àrea de Rehabilitació Integrada de Maó acollides als beneficis dels plans estatals de l'habitatge i/o als programes de rehabilitació de la CAIB i obres de rehabilitació i millora en immobles inclosos en el Catàleg d'edificis protegits ....... 95%

2)

Obres de rehabilitació i millora de façanes

95%

3)

Obres de rehabilitació i millora als immobles situats a les zones 1 i 2 del centre històric, segons plànol i llistat adjunt

 

a)  Immobles de la zona 1 ................................................

80%

 

b)  Immobles de la zona 2 .................................................

50%

B. Actuacions realitzades per entitats sense ànim de lucre, directament relacionades amb el desenvolupament d'activitats que li siguin pròpies i no restringides a les persones associades ................................................................................... 95%

C. Activitats econòmiques:

 

 

 

 

1)

Trasllat d'indústries i magatzems comercials, des dels nuclis urbans al Polígon,

 

sempre  que

suposin  la

suspensió  efectiva

d'activitats  a

l'anterior

ubicació

 

.........................

50%

 

 

 

 

2)

Construccions

de  nova

planta  i  ampliacions,

per  a  cada

nou  lloc

de  feina

 

creat ..........................................

 

 

 

10%

D. Aspectes mediambientals: Es bonificarà la part de quota resultant, de les partides especificades de forma individualitzada en el pressupost, per a les unitats d'obra que a continuació s'indiquen:

1) Recollida  i  emmagatzemen  d'aigües  pluvials  ........................................................ 95%

2) Eficiència energètica que superi el previst a les Normes bàsiques de construcció . 95%

1. Obres situades a l'interior de l'edifici, a realitzar com conseqüència del compliment de la Inspecció tècnica d'edificis municipals .............................................................................. 50%

2. En altres supòsits no inclosos en els apartats anteriors i en els que es donin circumstàncies socials, culturals, historicoartístiques o de foment de l'ocupació que justifiquin tal declaració, el Ple municipal podrà acordar una bonificació fins a un màxim del ............................. 95%

La declaració d'especial interès o utilitat municipal correspondrà al Ple de la corporació i s'acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

Les bonificacions establertes en aquest apartat no són acumulables. Quan les construccions, instal·lacions o obres fossin susceptibles de ser incloses en més d'un supòsit i la persona interessada no hagués manifestat cap opció per un o un altre, s'aplicarà aquell al qual correspongui la bonificació d'import superior.

1. S'estableix una bonificació del 95 per cent a favor de les construccions, instal·lacions o obres en les quals s'incorporin sistemes per a l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia solar. L'aplicació d'aquesta bonificació estarà condicionada al fet que les instal·lacions per a producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació de l'Administració competent.

Serà aplicada sobre l'import de la partida del pressupost que correspongui inequívocament a la incorporació dels sistemes esmentats.

La bonificació prevista en aquest paràgraf s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, si escau, la bonificació a què es refereix el paràgraf 1 A) anterior.

1. S'estableix una bonificació del 50% a favor de les construccions, instal·lacions o obres vinculades als plans de foment de les inversions privades a infraestructures.

En la quota de l'impost per a les obres vinculades als plans de foment de les inversions privades en infraestructures. Aquesta bonificació és incompatible amb les enumerades anteriorment.

A) S'estableix una bonificació del 50% a favor de les construccions, instal·lacions o obres referents als habitatges protegits.

En la quota de l'impost per als habitatges de protecció oficial. Aquesta bonificació s'aplicarà sobre la quota resultant de l'aplicació, si és el cas, de la bonificació prevista en el punt 1 anterior.

- S'estableix una bonificació del 90% a favor de les construccions, instal·lacions o obres que afavoreixin les condicions d'accés i habitabilitat de persones amb discapacitat.

Serà aplicada sobre l'import de la partida del pressupost que correspongui inequívocament a les obres de la incorporació de les condicions d'accés i habitabilitat.

Aquesta bonificació serà compatible amb les enumerades anteriorment, sempre que en el càlcul d'aquestes no es tenguin en compte les partides a les quals fa referència aquest apartat.

C) Les sol·licituds per al reconeixement dels beneficis fiscals regulats als apartats anteriors s'han de presentar en el moment de formular la sol·licitud de la llicència d'obres, la declaració responsable o la comunicació prèvia, referides en els apartats 2 i 3 de l'article 9 d'aquesta Ordenança i hauran d'anar acompanyades amb la documentació acreditativa.

Quan la bonificació s'apliqui sobre una part de la quota, caldrà aportar pressupost parcial desglossat de les construccions, instal·lacions o obres per a les quals es demana el benefici fiscal.

Les sol·licituds que es presentin amb posterioritat no seran admeses a tràmit, per extemporànies, però el subjecte passiu podrà tornar a instar el reconeixement dels beneficis fiscals quan, dins el mes següent a la finalització de les construccions, instal·lacions o obres, presenti la declaració del cost real i efectiu de les mateixes que regula l'apartat 7 de l'article 9 d'aquesta Ordenança.

El termini de resolució dels expedients corresponents serà de sis mesos, a partir de la data de presentació de la sol·licitud. En el supòsit que no s'hagi resolt en aquest termini, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

No es reconeixerà cap benefici fiscal per a les construccions, instal·lacions o obres que es realitzin sense disposar de la corresponent llicència d'obres, declaració responsable o comunicació prèvia.

Article 7. Base imposable, quota i meritació

- La base imposable d'aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra. S'entén com a tal, amb aquesta finalitat, el cost d'execució material d'aquella.

- En tot cas, forma part de la base imposable el cost de tots els elements necessaris per al desenvolupament de l'activitat objecte de la instal·lació o construcció, sempre que figurin en el projecte d'obres i no tenguin singularitat o identitat pròpia respecte de la construcció o instal·lació realitzades.

- No formen part de la base imposable:

a) L'Impost sobre el valor afegit, les taxes, preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades, si és el cas, amb la construcció, instal·lació o obra.

b) Els honoraris que facturin els/les professionals que hagin elaborat el projecte i la direcció tècnica de la construcció, instal·lació o obra.

c) El benefici empresarial del/de la contractista, sempre que l'existència i quantia d'aquest concepte estiguin acreditades de manera suficient. En canvi, sí que forma part de la base imposable el benefici empresarial dels diferents industrials que intervenguin en la realització de la construcció, instal·lació o obra.

D) La quota de l'impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

E) L'impost es merita en el moment d'iniciar-se la construcció, la instal·lació o l'obra, encara que no se n'hagi sol·licitat o obtingut la llicència o no s'hagi presentat la declaració responsable o comunicació prèvia corresponents.

Article 8. Tipus de gravamen

El tipus de gravamen serà de l'1 per 100.

Article 9. Règim de declaració i d'ingrés

a) S'estableix l'autoliquidació com a forma de gestió del pagament provisional a compte que cal fer amb motiu de la concessió de la llicència preceptiva o de la presentació de la declaració responsable o comunicació prèvia, o de l'inici de la construcció, instal·lació o obra, quan no s'hagin realitzat els tràmits esmentats; conseqüentment, el subjecte passiu haurà de declarar la base del pagament a compte, determinar-ne l'import i ingressar-lo en els terminis fixats en aquest article.

b) La persona sol·licitant d'una llicència o la persona que presenti una declaració responsable o una comunicació prèvia per realitzar les construccions, instal·lacions o obres que constitueixen el fet imposable de l'impost, haurà de presentar, en el moment de la sol·licitud o juntament amb la declaració responsable o la comunicació prèvia, el projecte d'obres i el pressupost d'execució material estimat. Aquest pressupost haurà d'estar visat pel Col·legi Oficial corresponent quan això constitueixi un requisit preceptiu.

c) L'ingrés a compte resultant de l'autoliquidació provisional que haurà de presentar-se quan se sol·liciti la llicència o es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia serà el resultat d'aplicar el tipus impositiu a la base del pagament a compte.

Aquesta base està constituïda per l'import del pressupost que presenti la persona interessada.

2. L'import referit al precedent apartat 3, que tindrà caràcter d'ingrés a compte, s'haurà de fer efectiu des del moment en què es sol·liciti la llicència preceptiva o es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia, conjuntament amb el dipòsit de la taxa per l'activitat administrativa duta a terme. El termini per fer l'ingrés del pagament provisional a compte de l'ICIO conclou, en tot cas, deu dies després de la notificació de la concessió de la llicència o de la presentació de la declaració responsable o de la comunicació prèvia.

3. Quan es modifiqui el projecte de la construcció, instal·lació o obra, una vegada acceptada la modificació per l'Ajuntament, els subjectes passius hauran de presentar una autoliquidació complementària.

Els efectes de les autoliquidacions complementàries seran els mateixos que els de les autoliquidacions precedents.

8. Quan, sense haver sol·licitat, concedit o denegat la llicència preceptiva, ni presentada la declaració responsable o la comunicació prèvia, s'iniciï la construcció, instal·lació o obra, l'Ajuntament practicarà una liquidació provisional a compte, la base de la qual es determinarà d'acord amb el que preveu l'apartat 3 anterior. Amb aquesta finalitat, per pròpia iniciativa o a requeriment de l'Ajuntament, la persona interessada haurà de presentar un pressupost, visat prèviament pel Col·legi Oficial corresponent quan això constitueixi un requisit preceptiu.

9. Una vegada finalitzades les construccions, instal·lacions o obres, en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva terminació, els subjectes passius hauran de presentar davant l'Ajuntament una declaració del cost real i efectiu d'aquelles, a la qual podran adjuntar els documents que considerin oportuns per acreditar el cost que hi ha consignat.

Amb aquesta finalitat, la data de finalització de les construccions, instal·lacions i obres serà la que resulti acreditada per qualsevol mitjà de prova admès en dret i, si no n'hi ha, la que consti en el certificat final d'obres, quan aquest sigui preceptiu; o, en altres casos, la de caducitat de la llicència d'obres o la data màxima de finalització de les obres que s'hagi establert per als actes subjectes a declaració responsable o comunicació prèvia.

8. Sobre la base de la declaració a què es refereix l'apartat anterior o d'ofici, si escau, l'Ajuntament practicarà la liquidació corresponent.

En el cas que de la liquidació resultés un import a retornar, s'ordenarà la devolució en el termini previst a l'article 31 de la Llei general tributària.

9. Si de la liquidació practicada resultés un import a ingressar, el subjecte passiu haurà d'abonar-lo en els terminis establerts a l'article 62 de la Llei general tributària. Transcorregut el període voluntari de cobrament sense que s'hagi efectuat l'ingrés del deute s'iniciarà el període executiu, que determinarà l'exigència dels interessos de demora i dels recàrrecs, en els termes previstos als articles 26 i 28 de la Llei general tributària.

10. La liquidació a què es refereix l'apartat 8 no impedirà, en cap cas, les actuacions de verificació de dades, de comprovació limitada o d'inspecció que siguin procedents.

11. Les sol·licituds de devolució, total o parcial, de l'import satisfet a compte de l'impost, per no haver iniciat o realitzat totalment la construcció, instal·lació o obra per a la qual es va fer el pagament, hauran d'anar acompanyades d'un informe emès pels Serveis Tècnics d'Urbanisme de l'Ajuntament, en el qual es faci constar l'acceptació municipal de la renúncia total o parcial a l'execució de la construcció, instal·lació o obra, així com la valoració de la part realitzada, en els termes previstos a l'últim paràgraf de l'article 103.1 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

Article 10. Actuacions inspectores i règim sancionador

1. La inspecció i la comprovació de l'impost es realitzaran d'acord amb el que preveuen la Llei general tributària i les disposicions que la desenvolupen.

2. Les infraccions tributàries que es detectin o que es cometin en els procediments de gestió, inspecció i recaptació d'aquest impost es tipificaran i sancionaran d'acord amb el que preveuen la Llei general tributària i a l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals.

Disposició addicional primera. Modificació dels preceptes de l'Ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques, reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.

Disposició addicional segona. Ajornament o fraccionament

Quan, durant el període voluntari de cobrament, se sol·liciti un ajornament o fraccionament de pagament, no s'exigiran interessos de demora sempre que el pagament total del dèbit objecte de sol·licitud es produeixi en el mateix exercici de la seva meritació.

Disposició addicional tercera. Interoperabilitat

Els subjectes passius d'aquesta Ordenança tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament de Maó o hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració.

L'Ajuntament consultarà o recaptarà aquests documents electrònicament, a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades, o altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, llevat que la persona interessada s'hi oposi.

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal, aprovada pel Ple municipal en sessió realitzada a Maó, el dia 29 de desembre de 2020 començarà a regir el dia 1 de gener de l'any 2021 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. En cas de produir-se una modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.

 

Maó, 23 de desembre de 2020

El batle Héctor Pons Riudavets

Documents adjunts