Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 12998
Aprovació definitiva en data 22 de desembre de 2020 de la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 4 reguladora de l’Impost sobre activitats econòmiques de l’Ajuntament de Maó

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En compliment d'allò que disposen l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es fa públic que l'Ajuntament de Maó en sessió plenària de data 22 de desembre de 2020 aprovà definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal núm. 4 reguladora de l'Impost sobre activitats econòmiques.

L'acord definitiu en matèria de modificació de l'Ordenança fiscal per a l'exercici de 2021, així com el text refós aprovat, seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de de les Illes Balears.

Text íntegre Ajuntament de Maó ORDENANÇA FISCAL NÚM. 4 IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES

Article 1. Fet imposable

1. L'Impost sobre activitats econòmiques és un tribut municipal directe i de caràcter real, el fet imposable del qual és el mer exercici, en el territori nacional, d'activitats empresarials, professionals o artístiques.

2. Als efectes d'aquest impost, es consideren activitats empresarials les de ramaderia independent, les mineres, les industrials, les comercials i les de serveis.

Article 2. Subjectes passius

1. Són subjectes passius les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article

35.4 de la Llei general tributària, sempre que realitzin en territori nacional qualsevol de les activitats que originen el fet imposable.

2. Les persones obligades tributàries que no resideixin a Espanya hauran de designar una persona representant amb domicili en territori espanyol. L'esmentada designació s'haurà de comunicar a l'Ajuntament abans de la primera meritació de l'impost posterior a l'alta en el registre de contribuents.

Article 3. Persones responsables i successores

1. Són persones responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.

Article 4. Beneficis fiscals de caràcter obligatori

1. Estan exempts de l'impost:

A) L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic de caràcter anàleg al de les comunitats autònomes i al de les entitats locals.

B) Els subjectes passius que iniciïn l'exercici de la seva activitat en territori espanyol, durant els dos primers períodes impositius d'aquest impost en què es dugui a terme l'activitat.

Als efectes citats, es considerarà que es produeix aquest inici quan es tracti d'entitats de nova creació o quan, havent estat creades amb anterioritat, hagin romàs inactives d'ençà de la seva constitució. Tanmateix, no es considerarà que s'ha produït l'inici quan, encara que es tracti d'un nou subjecte passiu, l'activitat s'hagi exercit anteriorment sota una altra titularitat, condició que concorre, entre d'altres supòsits, en els casos de:

- Fusió, escissió o aportació de branques d'activitat.

- Transformació de societats.

- Canvi en la personalitat jurídica tributària de l'explotador/a quan l'anterior persona titular mantengui una posició de control sobre el patrimoni afecte a l'activitat en la nova entitat.

C) Els següents subjectes passius:

- Les persones físiques.

- Els subjectes passius de l'Impost sobre societats, les societats civils i les entitats de l'article 35.4 de la Llei general tributària que tenguin un import net del volum de negoci inferior a 1.000.000 EUR.

- Quant a les persones contribuents per l'Impost sobre la renda de no residents, l'exempció només afectarà les que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tenguin un import net de volum de negoci inferior a 1.000.000 EUR.

Als efectes de l'aplicació de l'exempció prevista en aquesta lletra, es tindran en compte les següents regles:

1a) L'import net del volum de negoci comprendrà, segons l'article 35.2 del Codi de comerç i la norma d'elaboració dels comptes anuals 11a del Pla general de comptabilitat, aprovat per l'RD 1514/2007, de 16 de novembre, els imports de la venda dels productes i de la prestació de serveis o altres ingressos corresponents a les activitats ordinàries de la societat, deduïdes les bonificacions i resta de reduccions sobre les vendes, així com l'Impost sobre el valor afegit i altres impostos directament relacionats amb l'esmentat volum de negoci.

2a) L'import net del volum de negoci serà, en el cas dels subjectes passius de l'Impost sobre societats o de les persones contribuents per l'Impost sobre la renda de no residents, el del període impositiu respecte del qual hagués finalitzat el termini de presentació de declaracions per aquests tributs l'any anterior al de la meritació de l'Impost sobre activitats econòmiques. En el cas de les societats civils i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària, l'import net del volum de negoci serà el que correspongui al penúltim any anterior al de la meritació d'aquest impost. Si el dit període impositiu hagués tingut una durada inferior a l'any natural, l'import net del volum de negoci s'elevarà a l'any.

3a) Per al càlcul de l'import del volum de negoci es tindrà en compte el conjunt de les activitats econòmiques exercides pel subjecte passiu.

No obstant, quan l'entitat formi part d'un grup de societats, en el sentit de l'article 42 del Codi de comerç, l'import net del volum de negoci es referirà al conjunt d'entitats que pertanyin al grup.

Amb aquesta finalitat, existeix un grup quan una societat ostenti, directament o indirecta, el control d'una altra o altres. En particular, es presumeix que hi ha control quan una societat, que es qualificarà com a dominant, es trobi en relació amb una altra societat, que es qualificarà com a dependent, en alguna de les situacions següents:

a) Quan tengui la majoria dels drets de vot.

b) Quan tengui la facultat de nomenar o destituir la majoria dels membres de l'òrgan d'administració.

c) Quan pugui disposar de la majoria dels drets de vot, en virtut d'acords celebrats amb tercers.

d) Quan hagi designat amb els seus vots la majoria de membres de l'òrgan d'administració que exerceixin el càrrec en el moment en què calgui formular els comptes consolidats i durant els dos exercicis immediatament anteriors. En particular, es presumirà aquesta circumstància quan la majoria dels membres de l'òrgan d'administració de la societat dominada siguin membres de l'òrgan d'administració o alts directius de la societat dominant o d'una altra dominada per aquesta.

Són societats dominades les que es trobin en relació amb la dominant en algun dels supòsits anteriors, així com les successivament dominades per aquestes.

4a) En el supòsit de les persones contribuents per l'Impost sobre la renda de no residents, s'atendrà l'import net del volum de negoci imputable al conjunt dels establiments permanents situats en territori espanyol.

D) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades en el Text refós de la Llei d'ordenació i supervisió de les assegurances privades, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2004, de 29 d'octubre.

E) Els organismes públics d'investigació i els establiments d'ensenyament, en tots els seus graus, costejats íntegrament amb fons de l'Estat, de les comunitats autònomes o de les entitats locals, o per fundacions declarades benèfiques o d'utilitat pública, i els establiments d'ensenyament, en tots els seus graus, que, mancant d'ànim de lucre, estiguin en règim de concert educatiu, fins i tot si faciliten al seu alumnat llibres o articles d'escriptori o els presten els serveis de mitja pensió o d'internat, i encara que, per excepció, venguin al mateix establiment els productes dels tallers dedicats al citat ensenyament, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de matèries primeres o al sosteniment de l'establiment.

F) Les associacions i fundacions de persones disminuïdes físiques, psíquiques i sensorials, sense ànim de lucre, per a les activitats de caràcter pedagògic, científic, assistencials i d'ocupació que, per a l'ensenyament, educació, rehabilitació i tutela de persones disminuïdes realitzin, encara que venguin els productes dels tallers dedicats a les esmentades finalitats, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de matèries primeres o al sosteniment de l'establiment.

G) La Creu Roja.

H) Els subjectes passius als quals sigui d'aplicació l'exempció en virtut de tractats o convenis internacionals.

I) A l'empara del que disposa l'article 15.2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, estaran exemptes, per les explotacions econòmiques detallades en l'article 7 de dita llei que desenvolupin, en compliment del seu objecte o finalitat específica, les següents entitats sense finalitats lucratives, sempre que compleixin els requisits establerts a l'article 3 de la mateixa llei:

a) Les fundacions.

b) Les associacions declarades d'utilitat pública.

c) Les organitzacions no governamentals de desenvolupament a què es refereix la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, sempre que estiguin constituïdes com a fundacions o associacions.

d) Les delegacions de fundacions estrangeres inscrites en el registre de fundacions.

e) Les federacions esportives espanyoles, les federacions esportives territorials d'àmbit autonòmic integrades en les anteriors, el Comitè Olímpic Espanyol i el Comitè Paralímpic Espanyol.

f) Les federacions i associacions de les entitats sense finalitats lucratives a què es refereixen la lletres anteriors.

2. Els subjectes passius a què es refereixen les lletres A), B), D), G) i H) de l'apartat 1 anterior no estaran obligats a presentar declaració d'alta en la matrícula de l'impost.

3. Els beneficis regulats a les lletres E) i F) de l'apartat 1 anterior tindran caràcter pregat i es concediran, quan sigui procedent, a instància de part.

4. L'aplicació de l'exempció de la lletra I) de l'apartat 1 anterior estarà condicionada al fet que l'entitat comuniqui a l'Ajuntament que s'ha acollit al règim fiscal especial i al compliment dels requisits establerts en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge.

5. Les cooperatives, llurs unions, federacions i confederacions, així com les societats agràries de transformació, gaudiran de la bonificació del 95% de la quota prevista en la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre règim fiscal de les cooperatives. Juntament amb la sol·licitud, s'haurà d'acreditar la seva inscripció en el Registre de Cooperatives.

6. Qui iniciï l'exercici de qualsevol activitat professional classificada en la secció segona de les tarifes de l'impost gaudirà d'una bonificació del 50 per 100 de la quota corresponent, durant els cincs anys d'activitat següents a la conclusió del segon període impositiu del desenvolupament d'aquesta. Aquest període caducarà una vegada transcorreguts cinc anys des de la finalització de l'exempció prevista a la lletra B) de l'apartat 1 d'aquest article.

7. A l'empara del que preveu la nota comuna primera, a la divisió 6 de les tarifes de l'impost que tributin per quota municipal, quan els locals en què es realitzin les activitats classificades en aquesta divisió restin tancats més de tres mesos per la realització d'obres majors, per a les quals es requereixi l'obtenció de llicència urbanística, la quota tributària del període impositiu corresponent es reduirà en proporció al nombre de dies que resti tancat el local.

La reducció l'haurà de sol·licitar el subjecte passiu una vegada finalitzades les obres i, si és el cas, l'acord de concessió inclourà, si escau, la quantia de la quota tributària a retornar, que en cap cas tindrà la consideració d'ingrés indegut.

8. A l'empara del que preveu la nota comuna segona, a la divisió 6 secció 1a de les tarifes de l'impost (comerç, restaurants i hoteleria, reparacions), quan es duguin a terme obres a les vies públiques que tenguin una duració superior als tres mesos i afectin els locals en què es realitzin activitats classificades en aquesta divisió, que tributin per quota municipal, es concedirà una reducció de fins al 50% de la quota tributària del període impositiu corresponent, atenent el grau d'afectació dels locals per les citades obres.

El percentatge de reducció estarà en funció a la durada de les obres.

La reducció de la quota s'aplica a la liquidació de l'any següent a l'inici de les obres de què es tracti.

La reducció la fa directament l'Ajuntament o a petició de la persona interessada.

Percentatges de reducció:

Obres amb durada de 3 a 6 mesos: 30%

Obres amb durada de 6 a 9 mesos: 40%

Obres amb durada de 9 a 12 mesos: 50%

L'acord de concessió inclourà, si escau, la quantia de la quota tributària a retornar, que en cap cas tindrà la consideració d'ingrés indegut.

9. Les reduccions regulades en els apartats 7 i 8 anteriors abasten exclusivament la quota tributària, integrada per la quota de tarifa ponderada pel coeficient previst a l'article 8 i modificada, si escau, per aplicació del coeficient de situació fixat a l'article 9 d'aquesta Ordenança, i les concedirà l'Ajuntament a sol·licitud de les persones contribuents afectades. L'acord de concessió fixarà el percentatge de reducció i inclourà, si escau, el reconeixement del dret a la devolució de l'import reduït.

Article 5. Beneficis fiscals de caràcter potestatiu

1. Bonificació per inici d'activitat. Qui iniciï l'exercici de qualsevol activitat empresarial i tributi per quota municipal gaudirà d'una bonificació del 50 %) de la quota tributària durant 5 anys, a comptar d'ençà de l'inici de l'activitat o, si escau, d'ençà de la fi de l'exempció prevista en la lletra B) de l'apartat 1 de l'article anterior.

Per poder gaudir de la bonificació es requereix que l'activitat econòmica no s'hagi exercit anteriorment sota cap altra titularitat, en els termes regulats a l'apartat B de l'article 4.1 de la present Ordenança.

Quan es tracti de subjectes passius per l'impost que ja realitzessin al municipi activitats empresarials subjectes a aquell, no es considerarà que s'inicia una nova activitat en els següents casos:

a) Quan l'alta sigui deguda a canvis normatius en la regulació de l'impost.

b) Quan l'alta sigui conseqüència d'una reclassificació de l'activitat que s'estava exercint. c) Quan l'alta suposi ampliació o reducció de l'objecte material de l'activitat que ja s'estava realitzant.

d) Quan l'alta sigui conseqüència de l'obertura d'un nou local per realitzar-hi l'activitat per la qual ja s'estava tributant.

e) Quan es produeix com a conseqüència de qualsevol forma de transmissió d'actius empresarials.

f) Quan tots o qualcun dels membres d'una entitat de l'art. 33 de l'LGT continuïn l'exercici de l'activitat.

g) Quan l'activitat s'hagi exercit abans sota altra titularitat i el canvi d'aquesta es produeix com a conseqüència d'una operació de fusió, escissió o aportació de branques d'activitat

h) Quan sigui resultat d'un procediment de transformació societària

i) Quan es produeix com a conseqüència de qualsevol forma de transmissió d'actius empresarials

Per tractar-se d'una bonificació de caràcter pregat, haurà de ser atorgada expressament als subjectes passius que, reunides les condicions exigides, ho demanin de manera conjunta amb la llicència d'obertura de l'activitat o amb la presentació de la declaració responsable d'inici i exercici de l'activitat.

2. Bonificació per creació de llocs de treball. Gaudiran d'una bonificació de la quota tributària del període impositiu corresponent els subjectes passius per quota municipal que incrementin la mitjana de la seva plantilla amb treballadors/ores amb contracte indefinit, afectats a les activitats que es desenvolupen a Maó, durant el període impositiu immediat anterior al de l'aplicació de la bonificació, en relació amb el període anterior a aquell; tindran dret a una bonificació anual, en funció de quin sigui el percentatge d'increment mitjà de la citada plantilla, segons el quadre següent:

* Increment igual o superior al 10% ......................... Bonificació del 10%

* Increment igual o superior al 20% ......................... Bonificació del 20%

* Increment igual o superior al 30% ......................... Bonificació del 30%

* Increment igual o superior al 40% ......................... Bonificació del 40%

* Increment igual o superior al 50% .......................... Bonificació del 50%

L'increment s'obtindrà per la diferència entre la mitjana de la plantilla del període impositiu immediat anterior al d'aplicació de la bonificació i l'anterior a aquell. Per calcular aquesta mitjana de la plantilla, es multiplicarà el nombre de treballadors/ores amb contracte indefinit existent en cada període pels dies que han estat en actiu durant el mateix i es dividirà el resultat pels dies de duració del període, o per 365 dies si és d'un any, amb les següents especialitats:

a) En els supòsits d'absorció, fusió i transformació d'empreses, el còmput de les plantilles de l'any base es realitza atenent la situació conjunta de les empreses afectades abans i després de l'operació.

b) En el supòsit de subjectes passius que realitzin activitats en més d'un municipi, no es considerarà increment de plantilla el trasllat de treballadors/ores que ja formaven part de l'empresa a centres d'activitat situats en el municipi.

c) Quan es tracti de treballadors/ores a temps parcial, es calcularà el nombre equivalent d'aquests/es en funció de la durada d'una jornada laboral completa.

Aquesta bonificació és incompatible amb la regulada en l'apartat anterior, i s'haurà de sol·licitar dins el primer trimestre de l'any en el qual és d'aplicació, juntament amb la documentació acreditativa següent:

- Llistat de tots els treballadors/ores que han tingut una relació contractual indefinida durant els dos exercicis immediatament anteriors a l'exercici per al qual es demana la bonificació, indicant el nom i llinatges, NIF/NIE, número de la Seguretat Social, data d'inici de la prestació de serveis amb contracte indefinit, si escau, data de baixa i adreça del centre de treball on presta el servei cada treballador/a. Aquesta llista s'ha de presentar en un full de càlcul tipus Excel.

- Informe emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social, de vida laboral del codi de compte de cotització de l'empresa, dels dos exercicis immediatament anteriors a l'exercici pel qual es demana la bonificació. Aquest document ha d'estar expedit en l'exercici que se sol·licita la bonificació.

L'acord de concessió inclourà, si escau, el càlcul de la quota tributària bonificada que integrarà la liquidació del període impositiu corresponent.

Aquesta bonificació s'haurà de sol·licitar a l'Ajuntament dins el primer trimestre de l'exercici al qual s'ha d'aplicar, acompanyant-la amb la documentació acreditativa de l'increment de plantilla.

3. Bonificacions per qüestions de naturalesa mediambiental

3.1. Gaudiran d'una bonificació del 10 % de la quota tributària corresponent els subjectes passius per quota municipal que s'hagin acollit a qualsevol de les modalitats d'autoconsum d'energia amb generació d'origen renovable o a partir de sistemes de cogeneració. En aquest supòsit, es bonificarà tant la quota tributària de l'activitat de producció d'energia com la de les activitats en les quals es consumeixi l'energia obtinguda.

Aquesta bonificació, que té caràcter pregat, s'haurà de sol·licitar cada any dins el primer trimestre de l'exercici posterior al de la seva aplicació, i s'acompanyarà amb la documentació acreditativa.

L'acord de concessió inclourà, si escau, la quantia de la quota tributària a retornar, que en cap cas tindrà la consideració d'ingrés indegut.

3.2. Els subjectes passius que tributin per quota municipal i utilitzin o produeixin energia a partir de instal·lacions per a l'aprofitament d'energies renovables (eòlica, solar o biomassa) o sistemes de cogeneració, contemplats en el Pla de foment d'energies renovables, gaudiran d'una bonificació anual del 20% de la quota tributària, sempre que la citada instal·lació estigui homologada i amb els previs informes tècnics municipals corresponents, que comprovaran el compliment de les normatives que resultin d'aplicació i les següents condicions:

• La producció i el consum d'energia s'hauran de realitzar en instal·lacions ubicades a Maó.

• Si el subjecte passiu es limita a utilitzar aquest tipus d'energia, sense produir-la, el seu consum ha de representar, com a mínim, un 80% del total de l'energia que utilitzi per a les seves activitats realitzades al municipi.

3.3. Gaudiran d'una bonificació del 10 % de la quota tributària corresponent els subjectes passius per quota municipal que estableixin un pla de transport per als seus treballadors/ores afectes a les activitats desenvolupades al municipi, sempre que afecti més de la meitat de la plantilla, quan l'Ajuntament consideri que l'esmentat pla redueix de manera significativa el consum d'energia i les emissions d'agents contaminants o que afavoreix la fluïdesa del trànsit al municipi.

Aquesta bonificació, que té caràcter pregat, s'haurà de sol·licitar dins el primer trimestre de l'exercici posterior al de la seva aplicació, juntament amb la documentació acreditativa (pla de transport i factures del cost del servei). L'acord de concessió inclourà, si escau, la quantia de la quota tributària a retornar, que en cap cas tindrà la consideració d'ingrés indegut.

4. Bonificació per rendiment net negatiu. Els subjectes passius per quota municipal que, durant un període impositiu, obtenguin un rendiment net negatiu derivat de les activitats desenvolupades al municipi gaudiran d'una bonificació del 5 % de la quota tributària corresponent al citat període. Quan el rendiment net del període indicat sigui positiu, però no superi els límits que s'indiquen a continuació, gaudiran igualment d'una bonificació en els percentatges que s'assenyalen:

Als efectes d'aquesta bonificació, s'entendrà per “rendiment net” la diferència entre els beneficis i les pèrdues d'explotació, comptabilitzats de conformitat amb el que disposa la legislació mercantil vigent.

Aquesta bonificació, que té caràcter pregat, s'haurà de sol·licitar en el mateix termini en què s'hagin de presentar les declaracions de l'Impost sobre societats, de l'Impost sobre la renda de les persones no residents o de l'Impost sobre la renda de les persones físiques, segons sigui procedent, i s'acompanyarà amb la documentació acreditativa. L'acord de concessió inclourà, si escau, la quantia de la quota tributària a retornar, que en cap cas tindrà la consideració d'ingrés indegut.

5. Bonificació per activitats que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal. Gaudiran d'una bonificació del 50% de la quota tributària els subjectes passius per quota municipal que duguin a terme activitats que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal, perquè hi concorren circumstàncies socials, culturals, historicoartístiques o de foment de l'ocupació, que justifiquin tal declaració. Correspondrà aquesta declaració al Ple de la corporació i s'acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, amb el vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

6. Les bonificacions establertes en aquest article abasten exclusivament la quota tributària, integrada per la quota de tarifa ponderada pel coeficient previst en l'article 8 i modificada, si escau, per aplicació del coeficient de situació fixat en l'article 9 d'aquesta Ordenança.

7. Les bonificacions s'aplicaran a la quota resultant d'aplicar, si és el cas, les bonificacions a què es refereixen els punts 5 i 6 de l'article 4 d'aquesta Ordenança i les establertes en els apartats anteriors d'aquest article que siguin d'aplicació simultània.

8. Les bonificacions establertes en aquest article són incompatibles entre si.

Article 6. Procediment de concessió de beneficis fiscals

1. Les sol·licituds per al reconeixement dels beneficis fiscals amb caràcter pregat regulats als articles 4t i 5è d'aquesta ordenança, quan no tinguin regulat un termini específic de presentació, s'han de presentar durant el primer trimestre de l'any o juntament amb la declaració d'alta per l'impost, a l'entitat que dugui a terme la gestió censal, i hauran d'anar acompanyades de la documentació acreditativa. No obstant això, els beneficis sol·licitats abans que la liquidació corresponent adquireixi fermesa tindran efectes des de l'inici del període impositiu a què es refereix la sol·licitud, sempre que en la data de meritació del tribut haguessin concorregut els requisits legalment exigibles per al seu gaudiment.

2. El termini de resolució dels expedients corresponents serà de sis mesos, a comptar a partir de la data en què la sol·licitud hagi entrat al registre de l'òrgan competent per tramitar-la. En el supòsit que no s'hagi resolt en aquest termini, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

Article 7. Quota tributària

La quota tributària serà la resultant d'aplicar les tarifes de l'impost, els coeficients de ponderació i situació regulats en els articles 8 i 9 de la present Ordenança, així com les bonificacions i reduccions regulades en els articles 4 i 5 anteriors.

Article 8. Coeficient de ponderació

D'acord amb el que preveu l'article 86 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, sobre les quotes municipals fixades en les tarifes de l'impost s'aplicarà, en tot cas, un coeficient de ponderació, determinat en funció de l'import net del volum de negoci del subjecte passiu, segons el quadre següent:

Import net del volum de negoci (EUR) Coeficient
D'1.000.000,00 fins a 5.000.000,00 1,29
De 5.000.000,01 fins a 10.000.000,00 1,30
De 10.000.000,01 fins a 50.000.000,00 1,32
De 50.000.000,01 fins a 100.000.000,00 1,33
Més de 100.000.000,00 1,35
Sense volum net de negoci 1,31

Als efectes de l'aplicació d'aquest coeficient, l'import net del volum de negoci del subjecte passiu serà el corresponent al conjunt d'activitats econòmiques exercides per aquest i es determinarà d'acord amb el que preveu la lletra C) de l'apartat 1 de l'article 4t d'aquesta Ordenança.

El coeficient 1,31 s'aplicarà, en tot cas, per determinar la quota corresponent a les activitats desenvolupades pels subjectes passius no residents que operin sense establiment permanent.

Quan, en el moment de practicar la liquidació, es desconegui l'import net del volum de negoci per causes imputables al subjecte passiu, es podrà efectuar una liquidació provisional, amb l'aplicació del coeficient 1,31, a expenses de la regularització posterior que sigui procedent.

Article 9. Coeficients de situació

1. Als efectes del que preveu l'article 87 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, les vies públiques d'aquest municipi es classifiquen en 6 categories fiscals. Annex a la present Ordenança figura l'índex alfabètic de les vies públiques, amb expressió de la categoria fiscal que correspon a cada una.

2. Les vies públiques que no apareguin relacionades a l'índex alfabètic abans esmentat seran considerades de la categoria que tengui assignat un coeficient més baix i romandran en la susdita classificació fins al primer de gener de l'any següent a aquell en què el Ple d'aquest Ajuntament aprovi la categoria fiscal corresponent i la seva inclusió a l'índex alfabètic de vies públiques.

3. Sobre les quotes incrementades per aplicació del coeficient assenyalat a l'article 8 d'aquesta Ordenança i atenent la categoria fiscal de la via pública on radica físicament el local en què es realitza l'activitat econòmica, s'estableix la taula de coeficients següent: 

Categoria fiscal de les vies públiques 1a 2a 3a 4a 5a 6a
Coeficient aplicable 3,20 2,88 2,40 1,92 1,12 0,80

4. El coeficient aplicable a qualsevol local ve determinat pel corresponent a la categoria del carrer on tengui assenyalat el número de policia o estigui situat l'accés principal.

5. En cas de locals amb façana a diversos carrers, que tinguessin assignats diferents coeficients de situació, s'aplicarà el de major categoria dels possibles, mentre hi concorri alguna de les circumstàncies següents:

a) accés del local

b) mostrador

c) reclam publicitari

d) rètol identificador de l'activitat

Article 10. Període impositiu i meritació

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte quan es tracta de declaracions d'alta per inici d'una activitat; en aquest cas, comprendrà des de la data de començament de l'activitat fins al final de l'any natural.

2. L'impost es merita el primer dia del període impositiu i les quotes són irreductibles, excepte quan, en els casos de declaració d'alta per inici d'activitat, el dia de començament no coincideixi amb l'any natural, supòsit en el qual les quotes es calcularan proporcionalment al nombre de trimestres naturals que resten per finalitzar l'any, inclòs el de començament de l'exercici de l'activitat.

També, i en el cas de baixa per cessament en l'exercici de l'activitat, les quotes seran prorratejables per trimestres naturals, exclòs aquell en què es produeixi aquest cessament. Amb aquesta finalitat, els subjectes passius podran sol·licitar la devolució de la part de la quota corresponent als trimestres naturals en els quals no s'hagués exercit l'activitat.

3. En les activitats de serveis d'espectacles, la part de la quota corresponent als espectacles realitzats i als metres quadrats venuts es merita quan es duen a terme els espectacles o es formalitzen les alienacions, respectivament.

Article 11. Règim de declaració i d'ingrés

1. És competència de l'Ajuntament la gestió tributària d'aquest impost, que comprèn les funcions de concessió i denegació de beneficis fiscals, realització de les liquidacions que condueixin a la determinació dels deutes tributaris, emissió dels instruments de cobrament, resolució dels recursos que s'interposin contra els susdits actes i actuacions per a la informació i l'assistència als contribuents.

2.Contra els actes de gestió tributària, competència de l'Ajuntament, les persones interessades poden formular recurs de reposició, previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació expressa o de la finalització del període d'exposició pública dels padrons corresponents.

3. La interposició de recursos no paralitza l'acció administrativa de cobrament, llevat que, dins el termini previst per interposar-los, la persona interessada sol·liciti la suspensió de l'execució de l'acte impugnat i adjunti garantia suficient. En casos excepcionals, però, l'òrgan competent pot acordar la suspensió del procediment, sense presentació de garantia, quan la persona recurrent justifiqui la impossibilitat de presentar-la o demostri fefaentment que hi ha errors materials en la liquidació que s'impugna.

No obstant l'anterior, si la impugnació afecta un acte censal, no se suspendrà en cap cas, per aquest fet, el procediment de cobrament de la liquidació que se'n derivi, sense perjudici que, si la resolució que es dicti en matèria censal afecta el resultat de la liquidació pagada, es dugui a terme la corresponent devolució d'ingressos.

4. Les liquidacions d'ingrés directe han de ser satisfetes en els períodes fixats en l'article 62 de la Llei general tributària.

Transcorregut el període voluntari de cobrament sense que s'hagi efectuat l'ingrés, s'iniciarà el període executiu, que determinarà l'exigència dels interessos de demora i dels recàrrecs, en els termes previstos als articles 26 i 28 de la Llei general tributària.

5. Les quantitats degudes meriten interès de demora a partir de l'endemà del venciment del deute en període voluntari fins al dia del seu ingrés, i s'exigirà quan resulti exigible el recàrrec de constrenyiment ordinari, però no quan sigui exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït.

El tipus d'interès és el vigent al llarg del període en què es meriti, fixat conforme al que disposa l'article 26.6 de l'esmentada Llei general tributària.

Article 12. Comprovació i investigació

Per delegació del Ministeri d'Hisenda, l'Ajuntament o l'ens al qual hagi delegat aquest les seves competències de gestió tributària, exercirà les funcions d'inspecció de l'impost, que comprendran la comprovació i la investigació, la pràctica de les liquidacions tributàries que, si escau, siguin procedents i la notificació de la inclusió, exclusió o alteració de les dades contingudes en les respectives matrícules, tot això referit, exclusivament, als supòsits de tributació per quota municipal.

Disposició addicional primera

Els beneficis fiscals concedits a l'empara d'aquesta Ordenança i que es puguin estendre a exercicis successius al del seu reconeixement mantindran la seva vigència per a aquests exercicis futurs sempre que es prevegi la seva concessió a l'ordenança fiscal corresponent a l'any en qüestió; i, en tot cas, es requerirà que el subjecte passiu reuneixi els requisits que, per al seu gaudiment, estableixi l'ordenança que resulti d'aplicació en l'exercici objecte de tributació.

Disposició addicional segona

Quan, durant el període voluntari de cobrament, se sol·liciti un ajornament o fraccionament de pagament, no s'exigiran interessos de demora sempre que el pagament total del dèbit objecte de sol·licitud es produeixi en el mateix exercici que la seva meritació.

Disposició addicional tercera

Les modificacions produïdes per la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin qualsevol element d'aquest impost seran d'aplicació automàtica dins l'àmbit d'aquesta Ordenança.

Disposició addicional quarta Interoperabilitat

Els subjectes passius d'aquesta Ordenança tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament de Maó o que hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració.

L'Ajuntament consultarà o recaptarà aquests documents electrònicament, a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades, o per altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, llevat que la persona interessada s'hi oposi.

Disposició final Data d'aprovació i vigència

Aquesta Ordenança, aprovada pel Ple municipal en sessió realitzada a Maó, el dia 22 de desembre de 2020 començarà a regir el dia 1 de gener de l'any 2021 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. En cas de produir-se una modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.

 

Maó, 23 de desembre de 2020

L'alcalde Hèctor Pons Riudavets

Documents adjunts