Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 12995
Aprovació definitiva Modificació Ordenança Fiscal Fems

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb el que disposa l'article 17 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i atès que s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició pública, alegacions contra l'acord de modificació provisional de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, es procedí a la seva aprovació definitiva en sessió celebrada en data 17 de desembre de 2020, desestimant les alegacions presentades.

Per tot l'anterior es procedeix a publicar el text íntegre del citat acord, així com de l'ordenança fiscal (incloent-hi la modificació aprovada):

ACORD

«PRIMER.- Desestimar les al·legacions presentades pel regidor del grup polític municipal CIUDADANOS – PARTIDO DE LA CIUDADANIA, per la necessitat de que entrin en vigor les ordenances fiscals dia 1 gener de 2021.

SEGON.- Aprovar definitivament la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans per l'any 2021, modificació que es concreta en la incorporació a l´article 9 del següent paràgraf:

« En cas que les inspeccions previstes en el present article no es portin a terme per causa imputable a l´Ajuntament, s´entendrà que s´han donat els requisits per aplicar la tarifa diferenciada».

TERCER.- Publicar l'acord definitiu i el text integre de la modificació de l'esmentada ordenança al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la Seu Electrònica de l'Ajuntament.

QUART.- Notificar aquest acord al regidor del grup polític municipal CIUDADANOS – PARTIDO DE LA CIUDADANIA.»

 

«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

Article 1.- Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (RDL 2/2004, de 5 de març), aquest ajuntament estableix la “Taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans”, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen a allò que es preveu en l'article 57 en relació amb l'article 20.4 lletra s) d'aquest text refós.

Article 2.- Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida, tractament, transport i transferència d'escombraries i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

Els locals o establiments amb una sola entrada des de l'exterior que exerceixin diverses activitats han de tributar per l'activitat que tingui major cost.

2. A aquest efecte, es consideren residus sòlids urbans les restes i desaprofitaments d'alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, i s'exclouen de tal concepte els residus de tipus industrial, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o la recollida dels quals o l'abocament exigeixi l'adopció d'especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecta a la Taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:

a) Recollida d'escombraries i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida d'enderrocs d'obres.

Article 3.- Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris dels habitatges i/o arrendataris en el cas dels locals que resultin beneficiats o afectats pel servei.

2. Respecte del cas de l'apartat anterior, el propietari dels habitatges i/o l'arrendatari dels locals pot repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris dels habitatges, arrendadors dels locals així com els beneficiaris o afectats pel servei, que es consideren a aquest efecte subjectes passius substituts del contribuent.

Article 4.- Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que indica l'article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

Article 5. – Bonificacions

Beneficis fiscals de caràcter socioeconòmic.

Els pensionistes empadronats en aquest terme municipal que obtinguin uns ingressos anuals, per capita, inferiors al Salari Mínim Interprofessional se'ls bonifica la quota anual de l'habitatge que constitueixi la seva residència habitual en un 50%. Per fer el càlcul del S.M.I. per capita es tindrà en compte a tots els membres empadronats en l'habitatge del qual se sol·liciti la bonificació.

Article 6.- Quota tributària

1. La quota tributària està composta per dues quantitats fixes per unitat d'immoble: una quota per la prestació del servei de recollida de residus sòlids urbans i una altra, per la prestació del servei insularitzat del Consell Insular de Mallorca en concepte de tractament, transport i transferència dels residus sòlids urbans. Les esmentades quotes es determinen en funció del cost dels serveis i de la naturalesa, destinació i lloc on estiguin situats els immobles.

2. Així mateix s'inclou una tarifa diferenciada en tots els epígrafs excepte el primer, el novè i el desè i que serà d'aplicació a tots els subjectes passius de la resta d'epígrafs que, voluntàriament, s'adhereixin al Programa d'Inspecció Tècnica de Residus. (ITR).

A aquest efecte, s'aplicarà la Taxa següent:

EPÍGRAF PRIMER: HABITATGE.

A) Per cada habitatge en els nuclis d'Andratx, Port d'Andratx, Sant Telm, S'Arracó i Camp de Mar, la ubicació del qual figura delimitada en els annexos gràfics que s'adjunten a la present Ordenança.

Quota per recollida d'escombraries:

51,49 €

Quota CIM per tractament de residus:

63,58 €

Total Rebut

115,07 €

B) Per cada habitatge en resta sòl urbà i sòl urbanitzable.

Quota per recollida d'escombraries:

96,17 €

Quota CIM per tractament de residus:

88,52 €

Total Rebut

184,69 €

C) Per cada habitatge en sòl no urbanitzable que tingui situat un contenidor a menys de 500 m.

Quota per recollida d'escombraries:

51,49 €

Quota CIM per tractament de residus:

63,58 €

Total Rebut

115,07 €

D) Per cada habitatge en la resta de sòl no urbanitzable.

Quota per recollida d'escombraries:

38,80 €

Quota CIM per tractament de residus:

53,12 €

Total Rebut

91,92 €

S'entendrà per habitatge, la qual té una superfície igual o superior a 30 m2 i els allotjaments que no excedeixin de 10 places.

EPÍGRAF SEGON: ALLOTJAMENTS.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

1. Hotels i hotels-apartaments de 4 i 5 estrelles i Apartaments Turístics de 4 claus, per cada plaça.

29,30 €

39,39 €

20,82 €

68,69 €

50,12 €

2. Hotels, hotels-apartaments i hostals de 2 i 3 estrelles i apartaments turístics de 2 i 3 claus, per cada plaça.

24,88 €

33,39 €

17,64 €

58,27 €

42,52 €

3. Hotels, hotels-apartaments i hostals d'una estrella, els Apartaments Turístics d'1 clau i els Hotels rurals, Turisme d'Interior i Agroturismes, per cada plaça:

19,64 €

26,35 €

13,92 €

45,99 €

33,56 €

4. Col·legis i altres centres de naturalesa anàloga.

361,68 €

465,05 €

241,58 €

826,73 €

603,26 €

EPÍGRAF TERCER: ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ

a) Supermercats, economats i cooperatives.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

a) Amb superfície igual o inferior a 200 metres quadrats.

940,26 €

1.384,78 €

756,32 €

2.325,04 €

1.696,58 €

b) Amb superfície superior a 200 metres quadrats fins a una superfície igual a 400 metres quadrats.

1.882,48 €

2.521,40 €

1.331,03 €

4.403,88 €

3.213,51 €

c) Amb superfície superior a 400 metres quadrats.

2.822,43 €

3.782,09 €

1.996,89 €

6.604,52 €

4.819,32 €

b) Drogueries, carnisseries, peixateries i similars.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

a . Amb superfície igual o inferior a 100 metres quadrats.

221,94 €

297,36 €

156,99 €

519,30 €

378,93 €

b. Amb superfície superior a 100 metres quadrats.

528,01 €

700,45 €

368,40 €

1.228,46 €

896,41 €

EPÍGRAF QUART: ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ.

1.   Restaurants- Pizzeries:

a) Amb superfície igual o inferior a 100 metres quadrats:

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

a.1. Situats en Port d'Andratx, Sant Telmo i Camp de Mar:

897,85 €

1.203,12 €

635,23 €

2.100,97 €

1.533,08 €

a.2. Situats en resta de Terme Municipal:

771,45 €

1.039,74 €

550,18 €

1.811,19 €

1.321,63 €

b) Amb superfície superior a 100 metres quadrats:

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

b.1. Situats en Port d'Andratx, Sant Telmo i Camp de Mar:

1.305,68 €

1.749,66 €

923,80 €

3.055,34 €

2.229,48 €

b.2. Situats en resta de Terme Municipal:

1.128,41 €

1.519,84 €

804,02 €

2.648,25 €

1.932,43 €

2.   Cafeteries, Bars, Whisqueries, pubs i Gelateries.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

B) Cafeteries, Bars, Whisqueries, pubs i Gelateries

559,54 €

736,46 €

386,15 €

1.296,00 €

945,69 €

3.   Restaurants, Cafeteries o Bars situats en Centres Públics en concessió administrativa o en arrendament d'instal·lacions:

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

C) Restaurants, Cafeteries o Bars situats en Centres Públics en concessió administrativa o en arrendament d'instal·lacions

51,49 €

63,58 €

32,48 €

115,07 €

83,97 €

EPÍGRAF CINQUÈ: ESTABLIMENTS D'ESPECTACLE.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

A) Cinemes i Teatres:

361,73 €

259,36 €

91,48 €

621,09 €

453,21 €

B) Sales de festa, Sales de Ball, discoteques i cafès concert:

1.196,56 €

1.603,43 €

846,59 €

2.799,99 €

2.043,15 €

EPÍGRAF SISÈ: ALTRES LOCALS INDUSTRIALS O MERCANTILS.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

A) Oficines bancàries.

282,10 €

378,02 €

199,59 €

660,12 €

481,69 €

B) Magatzems a l'engròs.

511,48 €

685,38 €

361,87 €

1.196,86 €

873,35 €

C) Locals comercials.

176,26 €

236,17 €

124,69 €

412,43 €

300,95 €

D) Locals industrials.

176,26 €

236,17 €

124,69 €

412,43 €

300,95 €

EPÍGRAF SETÈ: DESPATXOS PROFESSIONALS.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

A) Per cada despatx

88,60 €

118,74 €

62,70 €

207,34 €

151,30 €

B) Despatx integrat en habitatge, exclou epígraf 1

115,02 €

154,31 €

81,51 €

269,33 €

196,53 €

EPÍGRAF VUITÈ: CLUBS SOCIALS ESPORTIUS I ANÀLEGS.

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL Tractament

Tractament amb ITR

Total Tarifa

Tarifa amb ITR

A) Port Esportiu

17.491,72 €

23.439,32 €

12.375,66 €

40.931,04 €

29.867,38 €

EPÍGRAF NOVÈ: MERCADILLOS ASSENYALATS I LLOCS AMBULANTS.

a.   Llocs d'alimentació.

Quota per recollida d'escombraries.

3,75 €

Quota CIM per tractament de residus.

5,25 €

Total Rebut

9,00 €

 

1.   Circs.

Quota per recollida d'escombraries.

14,00 €

Quota CIM per tractament de residus.

18,67 €

Total Rebut

32,67 €

2.   Altres llocs.

Quota per recollida d'escombraries.

1,86 €

Quota CIM per tractament de residu.

2,57 €

Total Rebut

4,43 €

EPÍGRAF DESÈ.- RASTELLS.

Quota per recollida d'escombraries.

1,86 €

Quota CIM per tractament de residus.

2,57 €

Total Rebut

4,43 €

Article 7.- Meritació.

1. Es merita la Taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment que s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciat, donada la naturalesa de recepció obligatòria d'aquest, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida d'escombriaires domiciliàries en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la Taxa, així com quan estigui establert i en funcionament el servei insularitzat de tractament, transport i transferència dels residus sòlids urbans que presta el Consell Insular de Mallorca.

2. Establert i en funcionament els referits serveis, les quotes corresponents a la Taxa es reportaran l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, tret que l'import de la Taxa es produís amb posterioritat a aquesta data, en aquest cas la primera quota es reportarà el primer dia del mes següent, prorratejant-se l'import de la quota anual pel temps que efectivament s'hagi prestat el servei.

Article 8.- Declaració i ingrés.

1. Dintre dels trenta dies hàbils següents a la data que es reporti per vegada primera la Taxa, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula, presentant, a aquest efecte, la corresponent declaració d'alta i se practicarà liquidació de la quota que correspongui conforme el previst en l'apartat nombre 2 de l'article anterior.

En el cas de primera utilització de l'immoble, l'Ajuntament podrà procedir a donar d'alta d'ofici.

2. Les baixes definitives hauran de cursar-se abans de la finalització de l'anualitat, mitjançant notificació a l'Ajuntament, assortint efectes a partir de la següent, aquest termini serà ampliat a 1 de març per a les baixes produïdes al novembre i desembre.

No s'entén com baixa la no ocupació o tancament temporal o estacional de qualsevol classe de comerç o indústria.

Amb la sol·licitud de baixa s'acreditarà el cessament definitiu en la prestació del servei, en la forma següent:

a) Si es tracta d'una activitat econòmica, mitjançant l'aportació de fotocòpia de la Baixa Censal, per cessament definitiu en l'activitat respecte de l'Impost sobre Activitats Econòmiques.

b) Quan es tracti d'habitatges, mitjançant l'aportació d'Escriptura Pública, Nota de registre, o Llicència d'Obres de demolició acompanyada de Certificat de Tècnic competent que acrediti la data de demolició.

En el cas d'un local que ha sigut baixa definitiva i un altre titular demana novament l'alta del servei, es practicarà liquidació de la quota que correspongui conforme el previst en l'apartat nombre 2 de l'article anterior.

Les modificacions d'ordre físic ( enderrocament, etc.), jurídic (canvi de titularitat, etc.) hauran de ser comunicades a l'Administració Municipal, i assortiran efectes a partir de l'exercici següent al de la comunicació.

Amb la sol·licitud de baixa o canvi de titularitat haurà de presentar-se certificat de pagament o còpia dels rebuts dels últims dos anys.

En les modificacions referents a canvis d'activitat o ampliacions de la superfície de la mateixa es practicaran liquidacions complementàries amb prorrateig mensual d'acord amb l'art. 7.2.

3. Si se cessa definitivament en l'ús del servei durant el primer semestre de l'exercici, procedirà la devolució parcial de la quota (la meitat). A aquests efectes haurà de presentar-se la justificació documental que procedeixi en cada cas. Si el cessament definitiu té lloc en el segon semestre, no serà procedent retornar cap quota.

Les devolucions es tramitaran, prèvia expressa sol·licitud dels contribuents, i si escau, dels seus substituts, adjuntant el rebut original abonat i havent d'acreditar el cessament definitiu en l'ús de la prestació del servei, en els terminis i en la forma especificats en el punt 2 d'aquest article.

4. Superfície tributable en els locals comercials.- En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l'establiment i sumant, si escau, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d'exposició al públic o usats per aquest.

5. El cobrament de les quotes s'efectuarà anualment, mitjançant rebut derivat de la matrícula. Anualment es formarà un Padró en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per un mes a l'efecte de notificació als interessats i presentació de reclamacions si escau, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i Tauler d'anuncis Municipal.

6. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per mitjà de constrenyiment, conformement a les normes del Reglament General de Recaptació.

Article 9.- Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR)

Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix el programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR) per a les activitats el funcionament del qual es detalla a continuació.

S'estableixen unes tarifes diferenciades de la part de taxa corresponent al tractament fixades en els corresponents epígrafs.

Per ser admesos al programa ITR els establiments han d'estar al corrent de pagament de la taxa per recollida, transport i tractament dels residus sòlids i han de sol·licitar-ne l'adhesió a l'ajuntament d'Andratx entre l'1 de gener i el 28 de febrer de l'any d'aplicació.

La sol·licitud, segons model normalitzat d'adhesió ha d'incloure l'autorització de l'accés al seu establiment o local en presència del seu propietari o responsable, de persones autoritzades per l'ajuntament d'Andratx per verificar que es realitza correctament la separació efectiva de les fraccions de residus objecte de la recollida de conformitat amb l'ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans o municipals.

S'hauran de portar a terme un mínim als grans productors de tres inspeccions anuals, amb aixecament de la corresponent acta, permetent-se una única inspecció amb acta desfavorable. S'entendrà inspecció desfavorable quan es determini que no es compleix el regulat a l'ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans o municipals pel que fa a la correcta separació de residus. Amb la segona acta desfavorable s'entendrà que no s'han donat els requisits per aplicar la tarifa diferenciada i es procedirà a la corresponent liquidació complementària de la tarifa normal sense que aquesta es pugui prorratejar per aquest motiu.

En relació als petits productors serà suficient amb una sola inspecció favorable. En cas que la primera inspecció no sigui favorable es durà a terme una segona inspecció que haurà de tenir resultat favorable.

No obstant l'anterior, l'Ajuntament tindrà potestat d'inspecció per realitzar les inspeccions que estimi adients, encara que les anteriors haguin estat favorables.

En cas que les inspeccions previstes en el present article no es portin a terme per causa imputable a l'ajuntament s'entendrà que s'han donat els requisits per aplicar la tarifa diferenciada.

Article 10.- Infraccions i sancions

En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com a les sancions que corresponguin en cada cas, cal aplicar-hi el règim regulat en la Llei general tributària i en les altres disposicions que la complementin i desenvolupin.

 

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta ordenança fiscal entra en vigor l'1 de gener de 2021 o el següent dia hàbil d'haver-se'n publicat l'aprovació definitiva en el BOIB, si aquesta fos posterior a aquell dia, i romandrà vigent fins a la seva modificació o derogació.»

 

Andratx, 23 de desembre de 2020

El batle Joan Manera Jaume