Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 12974
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, ajudes per a les agrupacions de defensa vegetal per a l'assessorament agrari amb finalitats de defensa vegetal per a l’any 2021
Les explotacions que es dediquen a la producció vegetal tenen una gran dificultat en la lluita contra els agents nocius a les seves explotacions. Aquesta dificultat s'ha accentuat els darrers anys amb la detecció de plagues i malalties noves, juntament amb mètodes de lluita innovadors, cosa que fa necessàries una major qualificació, una especialització i una formació constant del personal que es dedica a aquesta tasca, que els agricultors no poden assumir si no és amb l'assessorament extern de tècnics qualificats.
Per tal de superar aquests entrebancs, els agricultors s'han associat en agrupacions de defensa vegetal (ADV). L'ADV és la figura adoptada a Espanya a través de la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal per tal que la lluita contra les plagues es pugui fer de manera eficient i, sobretot, respectuosa amb la salut de les persones i dels animals i sigui compatible amb el desenvolupament d'una agricultura sostenible respectuosa amb el medi ambient, per complir així el que estableix l'article 55 del Reglament (CE) núm. 1107/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009.
En l'àmbit de les Illes Balears, el Decret 52/2013, de 29 de novembre (BOIB núm. 166, de 30 de novembre de 2013), regula les agrupacions de defensa vegetal i crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears. Amb aquesta inscripció s'assegura que el tècnic de l'ADV tingui la titulació, l'experiència i la fiabilitat adequades en matèria d'assessorament.
La conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació n'és conscient de la importància de la intensificació i la racionalització de la lluita col·lectiva contra les plagues dels vegetals i per això en els darrers anys ha anat convocant ajudes a les ADV per a l'assessorament en defensa vegetal, d'acord amb el les condicions establertes en l'article 22.3.e) del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Concretament, en data 18 de gener de 2020 es va publicar al BOIB núm. 8, la Resolució de la presidenta del FOGAIBA, de 14 de gener de 2020, per la qual es convoquen ajudes per a les agrupacions de defensa vegetal per a l'assessorament agrari amb finalitats de defensa vegetal, per a l'any 2020. Aquesta ajuda va ser degudament comunicada a la Comissió Europea, que li va assignar el número SA 55717 (2019/XA).
D'acord amb el que disposa l'article 9.8 del Reglament (UE) núm. 702/2014 esmentat, quan un Estat membre desitgi prorrogar mesures sobre les que hagi presentat informació resumida a la Comissió , es considera que la informació resumida relativa a la pròrroga d'aquestes mesures ha estat comunicada a la Comissió i publicada, sempre que les mesures de que es tracti no sofreixin cap modificació substancial, tret d'un augment del pressupost.
Atès tot això, s'estima convenient prolongar la duració del règim aprovat, fins al 31 de desembre de 2021 i obrir un nou període de sol·licituds.
El 17 de març del 2005 es va publicar, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer. L'article 1.2 d'aquesta Ordre assenyala que seran objecte d'ajuda, entre altres, totes aquelles activitats d'utilitat pública, d'interès social o per a la consecució d'una finalitat pública relacionades amb el sectors agrari i pesquer que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) estableix en l'article 2a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix des de l'1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.
Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes
1. S'aprova la convocatòria, mitjançant el procediment anticipat de despesa, d'ajudes per a l'any 2021 destinades a les agrupacions de defensa vegetal amb la finalitat d'assessorar en defensa vegetal i col·laborar amb l'Administració en la lluita col·lectiva contra els agents nocius dels vegetals, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és l'illa de Mallorca.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import de dos-cents cinquanta mil euros (250.000,00 €), amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, d'acord amb la distribució anual següent:
- Año 2021: 125.000,00€
- Año 2022: 125.000,00€
Aquesta quantitat serà finançada per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB).
2. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA dels anys 2021 i 2022.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden sol·licitar i, per tant, ser beneficiàries directes d'aquestes ajudes les agrupacions de defensa vegetal que reuneixin els requisits següents:
a) Estar constituïdes d'acord amb el Decret 52/2013, de 29 de novembre, pel qual es regulen les agrupacions de defensa vegetal en l'àmbit de les Illes Balears i es crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears (BOIB núm. 166, de 30.11.2013), estar inscrites en el Registre d'ADV amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i disposar, abans de l'emissió de l'informe de la unitat gestora previst en el punt 2 de l'apartat vuitè, d'un pla d'actuacions que defineixi les línies de treball de l'ADV, aprovat pel Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
b) Que prestin assessorament, en relació amb aquesta ajuda, a productors agraris actius que compleixin els requisits per ser considerats com a pimes dedicades a la producció primària de productes agrícoles, segons la definició que estableix l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.
Aquest requisit, de PIME dedicada a la producció primària de productes agrícoles, s'ha d'acreditar, abans de la proposta de resolució de concessió, mitjançant declaració responsable dels productors assessorats emplenada d'acord amb el model de l'annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
En qualsevol cas, tindran la consideració de beneficiaris finals d'aquestes ajudes els productors que s'indiquen en el punt 1 b) d'aquest apartat que sol·licitin la prestació del servei d'assessorament a l'ADV i les ADV tindran la condició de prestataris dels serveis subvencionats.
Per poder accedir a aquest assessorament subvencionat no cal que el sol·licitant estigui associat a l'ADV a la qual sol·licita els serveis.
En tot cas, no podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes, ni directes ni finals, els que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat un ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, i els que compleixin els criteris d'empreses en crisi.
2. A més dels requisits establerts en els apartats anteriors, també hauran de complir els requisits previstos en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats ni les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar sotmesos a les prohibicions esmentades es farà tal com estableix l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzaran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
5. D'acord amb allò que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. L'actuació subvencionable es la prestació del servei d'assessorament, que realitza l'ADV als beneficiaris finals de les ajudes, quant a les actuacions que es detallen a continuació:
a) Assessorar els agricultores en la lluita contra els agents nocius que afecten els cultius i les superfícies de conreu de l'ADV.
b) Fer el seguiment de les plagues, les malalties i les males herbes que el Servei d'Agricultura consideri necessari per donar el servei adequat als agricultors.
c) Facilitar periòdicament la informació obtinguda d'acord amb els plans d'actuació presentats al Servei d'Agricultura.
d) Transmetre a tot el territori els avisos fitosanitaris que doni el Servei d'Agricultura.
e) Participar en les activitats i les reunions de coordinació convocades pel Servei d'Agricultura.
f) Desenvolupar, en col·laboració amb el Servei d'Agricultura i amb altres ADV, els assaigs, els experiments i les actuacions de seguiment en comú de plagues, malalties i males herbes per millorar els processos d'obtenció d'informació sobre el seguiment de danys i plagues, així com sobre la detecció i la identificació de patògens, i per implementar noves tècniques de lluita necessàries per a la prevenció, el control o l'eradicació.
2. Les actuacions subvencionables s'han de realitzar i pagar en el període comprés entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre del 2021, tret de les despeses corresponents als salaris i a la Seguretat Social del mes de desembre i les retencions de l'IRPF del quart trimestre, de l'any 2021, que es podran pagar fins al 31 de març del 2022.
3. Són despeses subvencionables:
- Despeses dels honoraris de la persona tècnica contractada per a l'ADV: nòmines, IRPF, Seguretat social, factures de prestació del servei, quilometratge...
- Altres despeses subvencionables: material necessari per a assaigs, experiments i actuacions de seguiment i les despeses derivades de la formació de la persona tècnica contractada.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L'import de l'ajut no pot superar la quantitat corresponent al 60% dels honoraris de la persona tècnica contractada dedicada a les actuacions indicades en l'apartat anterior i del 75% de les despeses diferents a honoraris, amb els límits següents:
a) Una base de 9.000,00 euros per persona tècnica contractada per a les ADV.
b) Un complement de 3.000,00 euros per persona tècnica contractada per a les ADV que col·laborin en la gestió de xarxes de vigilància d'organismes nocius de quarantena i actuacions de seguiment de plagues i malalties.
c) Un complement de 2.000,00 euros per persona tècnica contractada per a les ADV que col·laborin en el desenvolupament d'assaigs i experiments, que hauran de tenir l'aprovació del Servei d'Agricultura.
d) Un complement de 2.000,00 euros per ADV, per material necessari per a assaigs, experiments i actuacions de seguiment.
e) Un complement de 1.000,00 euros per ADV, per a la formació continuada de la persona tècnica contractada per a les ADV. Per tal que pugui ser subvencionable, la formació continuada del personal haurà de tenir el vistiplau del Servei d'Agricultura.
2. En el cas de que els tècnics contractats no estiguin a jornada completa, l'ajuda corresponent es calcularà proporcionalment. Els límits percentuals fixats en el punt 1 anterior es podran modificar quan les ADV treballin en almenys el 50% de la seva superfície en producció ecològica. En aquests casos, es podrà arribar fins al 75% dels honoraris.
3. La necessitat de contractar més d'un tècnic ha d'estar justificada per l'ADV i s'exigirà un informe favorable del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
4. En tot cas, l'import màxim d'ajuda es limitarà a 1.500,00 € per beneficiari final assessorat i de 30.000,00 € per ADV.
5. Qualsevol contribució dels no afiliats als costos administratius d'aquestes agrupacions o organitzacions s'ha de limitar al cost de la prestació del servei d'assessorament.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds serà des del dia 1 de gener de 2021 fins al 26 de febrer de 2021.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 14.2.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex 1.
Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de l'entitat.
b) Acreditació de la representació amb la qual se signa la sol·licitud.
c) Declaració responsable dels productors agraris assessorats, d'acord amb el model de l'annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
3. En cas que l'interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per a la comprovació de la inscripció en el Registre d'ADV i per a l'obtenció del DNI del representant o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions a què es refereixen les obligacions tributàries o amb la Seguretat Social anteriors, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.
4. No cal presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits esmentats, s'haurà de requerir a l'interessat que, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició mitjançant la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
6. A més de la documentació que ha d'aportar la persona sol·licitant, l'òrgan instructor, per tal de comprovar el compliment dels requisits exigits, ha de sol·licitar al Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural un certificat que ha d'incloure, com a mínim, els aspectes següents:
- Aprovació del pla.
- Nom i NIF de l'ADV.
- Si l'ADV està inscrita en el registre oficial.
- Tècnic contractat per l'ADV que dirigirà el programa de lluita contra els agents nocius dels vegetals.
- En cas que l'ADV hagi de contractar més d'un tècnic , caldrà que el certificat n'informi favorablement.
Aquesta comprovació la realitzarà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa la seva autorització davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, sense perjudici que la persona sol·licitant pugui denegar expressament aquest consentiment i presentar els certificats corresponents.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, esmentada i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, les subvencions es concediran en condicions d'igualtat a totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'exigeixen en aquesta Resolució i que aportin la documentació corresponent.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es reduirà a cada beneficiari la quantia revocada, per incompliment de la persona beneficiària, en la darrera convocatòria, resolta y pagada, d'ajudes per a les agrupacions de defensa vegetal per a l'assessorament agrari amb finalitat de defensa vegetal i, si no es suficient, es reduiran els imports resultants en el mateix percentatge unitari corresponent a l'ajustament pressupostari.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest Servei, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, que s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
4. La pràctica de les comunicacions i notificacions als interessats, en aquest procediment, es realitzarà de manera telemàtica.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2006, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.
2. A més de les obligacions assenyalades en el punt 1 anterior, el beneficiari està obligat a desenvolupar el pla i el pressupost aprovat.
La no realització total o parcial de les accions previstes en el pla aprovat o de les actuacions no justificades, en el termini i en els termes establerts, sense prou motivació valorada pel Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que ha d'emetre el certificat de compliment corresponent, donarà lloc a les reduccions contemplades, segons el grau de compliment, en l'article 18 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
3. L'ADV, com a prestadora del servei d'assessorament, respectarà les obligacions de confidencialitat a què fa referència l'apartat 2 de l'article 13 del Reglament (UE) 1306/2013 sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
4. El règim jurídic aplicable en cas d'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de la subvenció acaba el 31 de març del 2022 i són elegibles les despeses realitzades i pagades efectivament entre la sol·licitud de l'ajuda i el 31 de desembre del 2021.
No obstant això, s'acceptarà el pagament de les despeses corresponents als salaris i a la Seguretat Social del mes de desembre i a les retencions de l'IRPF del quart trimestre de l'any 2021, fins al dia de la sol·licitud de pagament.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, serà d'aplicació el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.
Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a) Memòria, signada pel tècnic responsable, de les actuacions realitzades durant el període elegible, en què consti la informació obtinguda, estructurada en els mateixos apartats i detalls que el pla d'actuació aprovat. Si s'han fet assaigs, experiments o actuacions en comú, una memòria de les actuacions realitzades i dels resultats assolits durant l'any de la convocatòria.
b) Relació dels justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
c) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:
c.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i justificants de pagament.
c.2 Nòmines dels treballadors amb contractació laboral com a personal tècnic, pagades.
c.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social corresponent al tècnic contractat.
c.4 Justificants de pagament. Es consideraran com a justificants de pagament els documents següents:
1r Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, en la factura s'hauran de consignar les dades següents: la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa. Aquest darrer serà facultatiu si l'emissor és una persona física.
3r Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
No s'admetran pagaments en efectiu d'import igual o superior a 2.500,00 euros en els termes previstos en l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions exteriors per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
d) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
e) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.
4. Abans del tràmit de pagament de la subvenció que correspongui, se sol·licitarà un informe de conformitat del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en què s'expressin el grau de compliment de les actuacions realitzades pel beneficiari, la idoneïtat de la formació rebuda pel tècnic contractat en relació amb aquestes actuacions, l'adequació dels materials adquirits en relació amb l'activitat pròpia de l'ADV i les dates en què el tècnic ha dirigit el programa de l'ADV.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari directe mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa en els terminis i termes establerts, així com la no realització de la totalitat de la inversió objecte d'ajuda, suposarà un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 4 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.
7. A petició del beneficiari, es podrà fer un pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% del cost de la inversió o l'actuació objecte d'ajuda, en els termes establerts en el punt 2 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.
Onzè
Compatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas el valor de les despeses originades per la realització de les activitats i s'han de complir sempre els requisits que preveu l'article 8 del Reglament (UE) 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.
Es poden acumular a qualsevol ajut estatal, sempre que aquest ajut es refereixi a costos subvencionables identificables diferents, o bé a qualsevol altre ajut estatal en relació amb els mateixos costos subvencionables, parcialment o totalment solapats, només si aquesta acumulació no supera la intensitat de l'ajut que resulti aplicable en virtut d'aquest reglament.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que preveuen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, i els preceptes que resultin d'aplicació previstos en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Tretzè
Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de desembre de 2020
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño