Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 12912
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança general de recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic locals de l'Ajuntament de Calvià
Havent finalitzat el termini d'informació pública de l'acord provisional de modificació de l'Ordenança general de recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic locals de l'Ajuntament de Calvià publicat en el BOIB núm. 188 de 31 d'octubre de l'any en curs -anunci 10503- sense que s'hagin formulat reclamacions.
RESOLC
Primer.- Declarar definitivament aprovat l'acord provisional de modificació de l'Ordenança general de recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic locals de l'Ajuntament de Calvià, conforme al que es preveu en l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. Segon.- Publicar en el BOIB la nova ordenança en compliment del que es disposa en l'article 17.4 del mateix text legal a l'efecte de la seva entrada en vigor el dia 1 de gener de 2021.
Text de l'ordenança:
CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Principis generals
Aquest Ajuntament, fent ús de la potestat reglamentària que li atribueix l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 15.3 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aprova la present Ordenança, que conté les normes generals de recaptació referents a tots els tributs i altres ingressos de dret públic municipals, incloses les prestacions patrimonials públiques no tributàries, i té per objecte establir normes comunes, tant substantives com de procediment, relatives a la gestió recaptatòria de l'Ajuntament de Calvià.
Article 2
Subjectes i ens obligats
Aquesta Ordenança s'ha d'aplicar, en els termes que s'hi contenen, en tot el territori municipal, des que entri en vigor fins que sigui derogada o modificada, i obliga totes les persones físiques o jurídiques susceptibles de drets i obligacions fiscals, així com els ens col·lectius que, sense personalitat jurídica, siguin susceptibles de tributació per ser centre d'imputació de propietats o activitats.
La gestió recaptatòria consisteix en l'exercici de la funció administrativa conduent a la realització dels crèdits tributaris i d'altres de dret públic, incloses les prestacions patrimonials públiques no tributàries.
Article 3
Règim legal
La normativa aplicable es regeix per:
a) Les normes contingudes en aquesta Ordenança.
b) El Reglament general de recaptació.
c) La Llei general tributària.
d) La Llei general pressupostària.
e) El Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
f) Les altres lleis de l'Estat que regulen la matèria, així com les disposicions normatives que s'hagin dictat per desenvolupar-les.
Aquesta normativa s'ha d'interpretar conformement al que disposa l'article 3.1 del Codi Civil en relació amb els articles 12 i següents de la Llei 58/2003 de 17 de desembre, general tributària.
Article 4
Òrgans de recaptació
La gestió recaptatòria correspon a l'Ajuntament de Calvià, a través dels seus òrgans i departaments propis o empreses de col·laboració que a aquest efecte puguin contractar-se, i amb caràcter principal el seu organisme autònom denominat Oficina Municipal de Tributs.
La prefectura del Servei Municipal de Recaptació correspon al tresorer municipal.
Article 5
Sistemes de recaptació
1. La recaptació tributària consisteix en l'exercici de la funció administrativa conduent a la realització dels crèdits tributaris i d'altres de dret públic municipal (preus públics i altres crèdits i drets de la hisenda municipal, així com les prestacions patrimonials públiques no tributàries), tant en període voluntari com executiu.
2. La recaptació dels tributs i altres ingressos de dret públic s'ha de fer, en període voluntari, a l'Oficina Municipal de Tributs, a les entitats de crèdit col·laboradores, mitjançant domiciliació bancària, i a través d'Internet, en els llocs i formes que s'indiquen tant en el document liquidatori posat a la disposició del deutor com en la normativa reguladora del respectiu tribut. Aquest document és apte i suficient per permetre l'ingrés en les entitats col·laboradores durant el citat període, així com per fer-ne el pagament en via telemàtica.
3. En el cas de tributs, taxes, preus públics i prestacions patrimonials públiques de caràcter no tributari que siguin de venciment periòdic, l'Ajuntament pot remetre, amb caràcter voluntari, un avís de pagament o document de cobrament sense justificant de recepció, ja sigui a través dels serveis postals o preferencialment per mitjans electrònics (correu electrònic o sms). En cas que no es rebi aquest document abans de la finalització del període voluntari, es pot sol·licitar a l'Oficina Municipal de Tributs o bé procedir directament al pagament dels dèbits en aquest organisme municipal. La manifestació de no haver rebut l'avís de pagament, no és, en cap cas, motiu o causa d'impugnació del procediment administratiu de constrenyiment que s'iniciarà en cas d'impagament dels dèbits en període voluntari.
4. En període executiu la recaptació dels deutes s'ha de fer mitjançant el pagament o compliment espontani per part de l'obligat tributari, o, en defecte d'això, a través del procediment administratiu de constrenyiment.
Article 6
Domiciliació bancària
1. Es pot sol·licitar la domiciliació per al pagament de rebuts en període voluntari en les entitats bancàries col·laboradores o en les oficines de l'organisme autònom municipal denominat Oficina Municipal de Tributs.
No són susceptibles de domiciliació les liquidacions corresponents a l'alta en els padrons, registres o matrícules corresponents.
2. La sol·licitud per a la domiciliació bancària ha de presentar-se almenys amb dos mesos d'antelació al començament del període recaptatori corresponent. Si aquest no és el cas, faran efecte a partir del període següent, tret que es tracti del pagament de tributs inclosos en el Pla Tributari Personalitzat de Pagaments al qual es refereix l'article 12 d'aquesta Ordenança.
3. En els supòsits de rebuts domiciliats, no es remetrà al domicili de la persona contribuent el rebut o document de pagament. Les dades del deute s'incorporaran en el suport magnètic que origini el corresponent càrrec bancari, i l'entitat financera haurà d'expedir i remetre al subjecte passiu el comprovant de càrrec en compte.
4. El càrrec en compte de les domiciliacions bancàries s'ha d'efectuar en la segona setmana del segon mes del període voluntari de pagament.
5. Si, verificat el càrrec en el compte de la persona contribuent, aquest el considera improcedent, podrà ordenar-ne la devolució dins del termini previst en la normativa que hi sigui d'aplicació.
6. Les domiciliacions tenen validesa per temps indefinit, mentre no siguin revocades de manera expressa per l'ordenant. Quedaran automàticament anul·lades les domiciliacions que no siguin ateses al seu venciment per l'entitat col·laboradora, excepte quan la causa de la devolució sigui per inexistència de saldo o saldo insuficient.
Article 7
Elements de la relació jurídica
En matèria d'obligats al pagament, subjectes passius, successors, responsables tributaris, i altres elements tributaris, s'ha d'estar al que disposin les ordenances pròpies de cadascun dels tributs i preus públics.
Article 8
Calendari de pagament
1. El termini d'ingrés en període voluntari dels deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva va del dia 1 de juny fins al 15 d'agost, o l'endemà hàbil, excepte per als deutes corresponents a l'Impost sobre activitats econòmiques, el termini dels quals per a ingrés en via voluntària va del dia 1 de setembre fins al 31 d'octubre, o l'endemà hàbil.
2. El batle-president de l'Ajuntament de Calvià, quan les necessitats del servei ho requereixin o quan circumstàncies extraordinàries ho facin aconsellable, pot modificar els períodes assenyalats en l'apartat anterior, sempre que aquest termini no sigui inferior a dos mesos.
3. La comunicació del període de cobrament s'ha de dur a terme de manera col·lectiva mitjançant la publicació dels corresponents anuncis de cobrança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis municipal, els quals poden ser divulgats pels mitjans de comunicació que es considerin adequats.
Article 9
Domicili fiscal
1. El domicili fiscal és el lloc de localització de l'obligat tributari en les seves relacions amb l'administració tributària.
2. El domicili fiscal és:
a) Per a les persones físiques, el lloc on tenguin la residència habitual.
b) Per a les persones jurídiques, el domicili social.
No obstant això, pot també determinar-se un altre domicili fiscal de conformitat amb el que preveu la Llei general tributària i altra normativa d'aplicació.
3. El domicili fiscal dels no residents a Espanya ha de fixar-se d'acord amb el que s'estableix en la Llei general tributària.
4. Les persones obligades al pagament han de comunicar el seu domicili fiscal i el canvi d'aquest a la respectiva administració gestora del tribut. El canvi de domicili fiscal no produeix efectes fins que es compleixi el dit deure de comunicació.
CAPÍTOL II
RECAPTACIÓ VOLUNTÀRIA
Article 10
Períodes de recaptació
1. Els terminis d'ingrés en període voluntari dels deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva, tant a per tributs com preus públics i prestacions patrimonials públiques no tributàries, són els que es determinen en l'article 8, apartats 1 i 2.
2. El termini d'ingrés en període voluntari dels deutes resultants de liquidacions és el que consti en el document-notificació, que no pot ser inferior al període establert en el Reglament general de recaptació i en la Llei general tributària.
3. Els deutes tributaris resultants d'una autoliquidació han de pagar-se en els terminis que estableixi la normativa de cada tribut.
4. Els deutes per conceptes diferents dels regulats en els apartats anteriors han de pagar-se en els terminis que determinin les normes aplicables a aquests deutes. En cas que no es fixin els terminis, s'ha d'aplicar el que disposa el present article.
5. Els deutes no satisfets en els períodes citats s'exigiran en període executiu.
Article 11
Desenvolupament del cobrament en període voluntari
1. Els mitjans de pagament admissibles són la targeta de dèbit o crèdit, la domiciliació bancària, per via telemàtica a través d'Internet i en les entitats col·laboradores que disposin del citat servei de pagament.
S'entén pagat un deute en període voluntari quan la data de realització i de valor de l'ingrés no sigui posterior a la finalització del termini d'ingrés en període voluntari. En cas contrari, l'import de l'ingrés es considera a compte en la via executiva.
2. El pagament mitjançant la utilització de tècniques i mitjans electrònics, informàtics o telemàtics, s'ha de fer d'acord amb els requisits i condicions de la Llei general tributària i altres disposicions que hi siguin d'aplicació.
Article 12
Pla Tributari Personalitzat de Pagament
S'estableix un pla tributari personalitzat de pagament a l'efecte del pagament fraccionat, en període voluntari, dels tributs i altres ingressos de dret públic, incloses les prestacions patrimonials públiques no tributàries, de venciment periòdic anual i notificació col·lectiva, següents:
- Impost sobre béns immobles (urbana i rústica).
- Prestació patrimonial pública no tributària per la prestació del servei de recollida, tractament i eliminació de residus.
- Taxa per entrada de vehicles (immobles i comerços).
- Impost sobre activitats econòmiques.
- Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Poden acollir-se a aquest pla les persones contribuents i persones obligades al pagament d'algun o diversos dels citats tributs que el sol·licitin, quan compleixin els requisits que a continuació s'especifiquen i en els termes que aquí s'estableixen:
- El o la contribuent ha d'indicar els rebuts que determinaran el deute a fraccionar, per a domiciliar en un únic compte bancari de la seva titularitat. En cas de falta d'indicació expressa, s'ha d'entendre que inclou en el pla la totalitat dels rebuts de venciment periòdic i notificació col·lectiva en què aparegui com a subjecte passiu o contribuent.
- Únicament es permet un pla per cada subjecte passiu, de manera que no és possible incloure en un mateix pla deutes corresponents a diversos subjectes passius o contribuents.
Les quotes resultants del fraccionament han de ser d'un import igual o superior a 5 euros. En cap cas no s'exigiran interessos de demora respecte dels fraccionaments objecte del pla.
El subjecte passiu o persona contribuent ha de consignar en la sol·licitud els mesos concrets en els quals al llarg de l'any se li fraccionarà la totalitat del deute i que podran anar des del mes de gener al mes de novembre. En el cas que en la sol·licitud no es consignin uns mesos en concret, s'ha d'entendre que el subjecte passiu o persona contribuent ha optat per fraccionar el deute en un total d'11 mensualitats des de gener a novembre.
En la elecció de les mensualitats per part del subjecte passiu o la persona contribuent, almenys el cinquanta per cent del deute acollit al pla ha de quedar abonat, com a màxim, en el mes en què finalitzi el període voluntari de pagament. A l'efecte del còmput de l'indicat cinquanta per cent, no es tindrà en compte l'Impost sobre activitats econòmiques.
L'últim dia de cadascun dels mesos consignats en la sol·licitud, o, si aquest és inhàbil, el dia hàbil posterior, se li carregarà en el compte bancari designat a aquest efecte la part corresponent al total del deute dividit pel nombre de mensualitats per les quals hagi optat.
- La sol·licitud per acollir-se al pla pot formalitzar-se en qualsevol moment, amb els següents efectes:
a) Les sol·licituds formulades fins al 31 de maig no poden incloure mensualitats anteriors a la data d'ingrés de la sol·licitud, i han de complir en tot cas el requisit que la meitat del total del deute quedi abonat en el mes en què finalitzi el període voluntari de pagament.
b) Les sol·licituds formulades a partir de l'1 de juny faran efecte únicament en l'exercici tributari següent.
- L'alta s'ha de formular a través dels mitjans que s'estableixin a aquest efecte, mitjançant l'emplenament de l'imprès habilitat amb aquesta finalitat per l'Ajuntament, en el qual s'han de consignar totes les dades que se sol·licitin i que siguin necessàries per a l'articulació del pla, especialment les dades relatives al compte bancari en el qual es carregaran les mensualitats.
- Els rebuts a incloure han de figurar en el padró cobrador del tribut corresponent a l'exercici anterior en el qual hagi de fer efecte l'alta.
- Les modificacions que suposin la incorporació de nous rebuts es poden sol·licitar en qualsevol moment, però tindran efecte en l'exercici següent. Les que suposin la baixa de rebuts o bé la cancel·lació del pla es poden sol·licitar en qualsevol moment.
- L'import de cadascun dels terminis fraccionats és el resultant de dividir l'import total de les quotes ingressades en l'exercici anterior respecte de les quals se sol·licita el Pla Tributari Personalitzat de Pagament pel nombre de terminis que se sol·liciti i sempre que es compleixi la premissa que almenys la meitat del total del deute queda satisfeta com a màxim en el mes en què finalitzi el període voluntari de pagament. L'import de l'últim termini serà la diferència resultant entre l'import total dels rebuts inclosos en el pla i l'import total ingressat en els terminis anteriors.
- Si la persona sol·licitant incorre en l'impagament de qualsevol termini, aquest es carregarà automàticament juntament amb l'últim termini del pla personalitzat; aquest últim termini inclourà la totalitat del deute que es trobi pendent. El deute tributari inclòs en un pla que finalment no resulti satisfet en els terminis que l'integren, passarà a executiva amb efectes a la data de finalització del corresponent període voluntari de pagament, i comportarà la cancel·lació automàtica del pla. Els pagaments ja efectuats s'han de computar com a ingressos a compte dels rebuts dels padrons corresponents.
- El Pla Tributari Personalitzat de Pagament s'ha de prorrogar automàticament en les mateixes condicions per a cadascun dels exercicis següents al d'alta, sempre que l'interessat no hi formuli renúncia expressa o presenti nova sol·licitud interessant la modificació dels terminis.
- L'acolliment al referit pla no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos contra les liquidacions practicades ni de cap altre aspecte de la gestió tributària, que es continuarà regint per la seva normativa específica.
- En el supòsit que la persona sol·licitant hagi anat abonant algun o diversos dels rebuts inclosos en el pla tributari mitjançant domiciliació bancària, aquesta s'ha d'entendre nul·la i sense efecte, en ser substituïda per la nova domiciliació ordenada en el pla.
Article 13
Imputació dels pagaments
El deutor de diversos deutes pot, en fer el pagament en període voluntari, imputar-lo als que lliurement determini.
Article 15
Conclusió del període voluntari
1. Finalitzat el període voluntari de cobrament, una vegada verificat que s'ha processat tota la informació, s'han d'elaborar les relacions de rebuts i liquidacions que no han estat satisfets en període voluntari.
2. La relació dels deutes no satisfets serviran de fonament per a l'expedició de la provisió de constrenyiment, tenint en compte les eventuals incidències per suspensions, ajornaments, fraccionaments, i altres circumstàncies que justifiquin que el deute no sigui constret.
CAPÍTOL III
PARTICULARITATS DE LA RECAPTACIÓ EN EXECUTIVA
Article 16
Inici del període executiu
El període executiu s'inicia, en el cas de deutes liquidats per l'Ajuntament, l'endemà del dia del venciment del termini establert per fer-ne l'ingrés. En el cas de deutes a ingressar mitjançant autoliquidació, presentada sense fer l'ingrés, l'endemà de la finalització del termini que estableixi la normativa de cada tribut per a aquest ingrés o, si aquest ja ha conclòs, l'endemà de la presentació de l'autoliquidació.
Article 17
Conseqüències de l'inici del període executiu
Iniciat el període executiu, l'Ajuntament ha de fer la recaptació dels deutes liquidats o autoliquidats pel procediment de constrenyiment sobre el patrimoni de l'obligat al pagament, amb l'exigència dels interessos de demora i recàrrecs establerts en la Llei general tributària.
Article 18
Procediment de constrenyiment
1. El procediment és exclusivament administratiu i s'inicia i impulsa d'ofici en tots els seus tràmits i, una vegada iniciat, només se suspendrà en els casos i en la forma prevista en la normativa tributària.
2. El procediment de constrenyiment s'inicia mitjançant provisió notificada a l'obligat en la qual s'identifica el deute pendent, es liquiden els recàrrecs i se'l requereix perquè efectuï el pagament.
Article 19
Provisió de constrenyiment
1. La provisió de constrenyiment és títol suficient per iniciar el procediment de constrenyiment i té la mateixa força executiva que la sentència judicial per procedir contra els béns i drets de les persones obligades. En són motius d'oposició els establerts en la Llei general tributària.
2. Si el pagament no s'efectua dins del termini establert en la notificació de la provisió de constrenyiment, s'ha de procedir a l'embargament de béns, la qual cosa s'advertirà en la provisió de constrenyiment. Si existeixen diversos deutes del mateix deutor, s'acumularan, i en el supòsit de fer-se un pagament que no cobreixi la totalitat d'aquells s'aplicarà al deute més antic, determinant-se'n l'antiguitat en funció de la data en què cadascun va ser exigible.
Article 20
Embargament i alienació de béns
El procediment per embargar béns i alienar-los ve determinat per la Llei general tributària, el Reglament general de recaptació i les disposicions i normes legals que hi siguin aplicables.
CAPÍTOL IV
AJORNAMENTS I FRACCIONAMENTS
Article 21
Ajornament i fraccionament dels deutes
Pot ajornar-se o fraccionar-se el pagament dels deutes, tant en període voluntari com en període executiu, amb sol·licitud prèvia de les persones obligades al pagament. S'exclouen d'aquest procediment els fraccionaments de pagament dels tributs i prestacions patrimonials públiques no tributàries de cobrament periòdic inclosos en el Pla Tributari Personalitzat de Pagament regulat en l'article 12 de la present Ordenança.
Article 22
Acord i formes d'ingrés
Els acords d'ajornament i fraccionament que pugui acordar l'Ajuntament s'han d'adoptar en els termes indicats en la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.
Article 23
Sol·licitud
1. La sol·licitud s'ha de dirigir a l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs, al qual correspon en tots els casos tramitar-la i resoldre-la
2. Les sol·licituds s'han de presentar en els següents terminis:
a) Deutes en període voluntari: abans de la finalització del període voluntari fixat.
b) Per a les autoliquidacions o declaracions-liquidacions: abans de la finalització del termini de presentació d'aquestes.
c) Deutes en període executiu: les sol·licituds poden presentar-se fins al moment en què es notifiqui a l'obligat l'acord d'alienació dels béns embargats.
3. Les sol·licituds han de contenir les següents dades:
a) Nom i cognoms, raó social o denominació, NIF o CIF de la persona sol·licitant.
b) Deute per al qual sol·licita l'ajornament o fraccionament del pagament, indicant-ne l'import, la data de finalització d'ingrés i la referència.
c) Motiu de la sol·licitud d'ajornament o fraccionament.
d) Terminis en què desitja fer-lo efectiu, i si sol·licita ajornament o fraccionament.
e) Oferiment d'aportació de garantia de les quantitats ajornades en forma d'aval bancari, o en qualsevol altra admesa en la legislació tributària.
Article 24
Òrgan competent per resoldre
L'òrgan competent per resoldre la sol·licitud és el batle-president o el tinent de batle que exerceixi la presidència de l'Oficina Municipal de Tributs.
Article 25
Garanties
1. La persona sol·licitant, excepte en els supòsits de dispensa, ha d'oferir la garantia en forma d'aval solidari prestat per entitat bancària, caixa d'estalvis, cooperativa de crèdit, societat de garantia recíproca o qualsevol altra forma que, amb caràcter general, estableixi la Llei general tributària i altra normativa aplicable.
En el supòsit de fraccionaments, la persona sol·licitant pot aportar garantia per a cadascun dels terminis.
L'aval ha d'estar inscrit en el registre d'avals que cadascuna de les entitats de dipòsit i crèdit hagi de mantenir.
2. La garantia a constituir per el o la sol·licitant ha de cobrir l'import del deute, de la liquidació d'interessos i un 25 per cent sobre totes dues quantitats.
3. La garantia a constituir per la persona sol·licitant ha de cobrir:
a) Quan el deute es trobi en període voluntari: l'import del deute més els interessos de demora que generi l'ajornament i un 25 per cent de la suma de totes dues partides.
b) Quan el deute es trobi en període executiu: l'import ajornat, incloent-hi el recàrrec del període executiu corresponent, els interessos de demora que generi l'ajornament, més un 5 per cent de la suma de totes dues partides.
Article 26
Interessos
1. Les quantitats del pagament que sigui ajornat, exclòs, en aquest cas, el recàrrec de constrenyiment, generen els interessos establerts en la Llei general tributària pel temps que duri l'ajornament o fraccionament, i al tipus fixat en la Llei de pressupostos generals de l'Estat.
2. En aplicació de l'apartat 1, s'han de tenir en compte les següents regles:
a) El termini d'ajornament es computa des del venciment del període voluntari fins a la fi del termini concedit.
b) En cas de fraccionament s'han de computar els interessos acreditats per cada fracció des del venciment del període voluntari fins al venciment del termini concedit, i s'han de satisfer conjuntament amb aquesta fracció.
Article 27
Devolució de garanties
1. Les garanties han de ser retornades una vegada comprovat el pagament del total del deute inclosos els recàrrecs, interessos i costes produïts durant la suspensió. Si es tracta de fraccionaments les fraccions dels quals es trobin garantides cadascuna pel seu aval, la garantia ha de ser retornada quan es pagui cadascuna de les fraccions, i, si aquest no és el cas, quan es pagui la totalitat del deute fraccionat.
2. El batle o el tinent de batle que exerceixi la presidència de l'Oficina Municipal de Tributs ha d'ordenar la cancel·lació de la garantia prestada mitjançant decret, en el qual ha de fer constar l'extinció del dret o causa de cancel·lació, amb la constància d'haver-se satisfet el deute.
Article 28
Efectes de la falta de pagament en els ajornaments
1. Si l'ajornament va ser sol·licitat en període voluntari, s'exigirà per la via de constrenyiment el deute ajornat i els interessos reportats, amb el recàrrec de constrenyiment corresponent.
En cas de no efectuar-se el pagament, s'ha de procedir a executar la garantia per satisfer les quantitats abans esmentades.
2. Si l'ajornament va ser sol·licitat en període executiu, es procedirà a executar la garantia.
Article 29
Efectes de la falta de pagament dels fraccionaments
1. Si el fraccionament va ser sol·licitat en període voluntari, per la fracció no pagada i els seus interessos reportats, s'exigirà la seva exacció per la via de constrenyiment amb el recàrrec corresponent. En cas de no pagar-se aquesta fracció en els terminis establerts per a l'ingrés en període executiu, es consideraran vençudes les fraccions pendents, que s'exigiran pel procediment de constrenyiment, amb execució de la garantia i altres mitjans d'execució forçosa.
2. Si el fraccionament va ser sol·licitat en període executiu, prosseguirà el procediment de constrenyiment per a l'exacció de la totalitat del deute fraccionat pendent de pagament. Si hi ha garantia, es procedirà en primer lloc a executar-la.
CAPÍTOL V
PRESCRIPCIÓ I COMPENSACIÓ
Article 30
Devolució de garanties
1. Prescriu al cap de quatre anys l'acció per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats.
2. El termini de prescripció dels deutes no tributaris s'ha de determinar sobre la base de la normativa que reguli la gestió d'aquests.
3. El termini de prescripció comença a comptar des de l'endemà del dia en què finalitzi el termini de pagament en període voluntari.
Article 31
Interrupció del termini de prescripció
1. Els terminis de prescripció a què es refereix l'article 30 d'aquesta Ordenança s'interrompen:
a) Per qualsevol acció administrativa, feta amb coneixement formal de l'obligat al pagament, encaminada a la recaptació del deute.
b) Per la interposició de reclamacions o recursos de qualsevol classe.
c) Per qualsevol actuació de l'obligat conduent al pagament o extinció del deute.
2. Si existeixen diversos deutes liquidats a càrrec d'un mateix obligat al pagament, la interrupció de la prescripció només afectarà el deute a què aquesta es refereixi.
Article 32
Extensió i efectes de la prescripció
1. La prescripció guanyada aprofita per igual a totes les persones obligades al pagament, tret de les excepcions regulades en la Llei general tributària, el Reglament general de recaptació o altres disposicions que hi siguin aplicables.
2. La prescripció s'ha d'aplicar d'ofici, fins i tot en els casos en què s'hagi pagat el deute, sense necessitat que la invoqui o exceptuï l'obligat al pagament.
3. La prescripció guanyada extingeix el deute.
Article 33
Compensació
Els deutes d'un obligat al pagament poden extingir-se totalment o parcialment per compensació amb crèdits reconeguts per acte administratiu a favor del mateix obligat, en les condicions que s'estableixin en la Llei general tributària i en el Reglament general de recaptació.
Article 34
Crèdits incobrables
1. Són crèdits incobrables els que no poden fer-se efectius en el procediment de recaptació per haver resultat fallits les persones obligades al pagament i els altres responsables, si n'hi ha.
2. Quan s'hagin declarat fallits les persones obligades al pagament i els responsables, es declararan provisionalment extingits els deutes, mentre no es rehabilitin dins del termini de prescripció. El deute s'extingeix si, vençut el termini de prescripció, no s'ha rehabilitat.
3. Declarat fallit un deutor, els crèdits contra aquest de venciment posterior a la declaració es consideraran vençuts i seran donats de baixa per referència a aquesta declaració, si no existeixen altres persones obligades o responsables.
Article 35
Revisió de fallits i rehabilitació de crèdits incobrables
1. L'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs ha de vigilar la possible solvència sobrevinguda a les persones obligades i responsables declarades fallits.
2. En cas de sobrevenir aquesta circumstància, i de no haver-hi prescripció, procedirà la rehabilitació dels crèdits no cobrats.
Disposició transitòria única
Les persones contribuents que en la data d'entrada en vigor de la present Ordenança es trobin acollides al Pla Tributari Personalitzat de Pagament que venia regulat en l'article 12, mantindran les condicions vigents dels seus actuals plans, tret que optin en qualsevol moment per canviar-ne les condicions de conformitat amb les que es regulen en la redacció actual de l'article 12. En tot cas, els canvis que expressament se sol·licitin tindran vigència a partir de l'exercici següent al de la data de la sol·licitud.
Entrada en vigor
Aquesta Ordenança Municipal, una vegada aprovada definitivament pel Ple de l'Ajuntament conformement al que disposa l'article 17 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'hisendes locals, ha d'entrar en vigor l'1 de gener de 2021, sempre que se n'hagi publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i continuarà en vigor fins que se n'acordi la derogació o modificació.
Calvià, 18 de desembre de 2020
El tinent de batle de Transparència, Innovació i Serveis Económics
Marcos Pecos Quintans