Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 12911
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica de l'Ajuntament de Calvià
Havent finalitzat el termini d'informació pública de l'acord provisional de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica del Ajuntament de Calvià, publicat en el BOIB núm. 188 de 31 d'octubre de l'any en curs -anunci 10504- sense que s'hagin formulat reclamacions
RESOLC
Primer.- Declarar definitivament aprovat l'acord provisional de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica de l'Ajuntament de Calvià, conforme al que es preveu en l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Segon.- Publicar en el BOIB la nova ordenança en compliment del que es disposa en l'article 17.4 del mateix text legal, a l'efecte de la seva entrada en vigor el dia 1 de gener de 2021.
Text de l'ordenança:
Article 1. Disposició general
Conforme al que disposa l'article 15.2, en relació amb l'article 59.1, tots dos del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament continuarà exigint l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica d'acord amb les normes reguladores de l'impost contingudes en el citat reial decret legislatiu, i d'acord amb les altres disposicions legals i reglamentàries que la complementin, així com per la present ordenança fiscal.
Article 2. Naturalesa i fet imposable
1. L'Impost sobre vehicles de tracció mecànica és un tribut directe que grava la titularitat dels vehicles d'aquesta naturalesa aptes per circular per les vies públiques, qualsevol que en sigui la classe i categoria.
2. Es considera vehicle apte per circular el que hagi estat matriculat en els registres públics corresponents i mentre no estigui de baixa en aquests. A l'efecte d'aquest impost, també s'han de considerar aptes els vehicles amb permisos temporals i matrícula turística.
3. No estan subjectes a aquest impost:
a) Els vehicles que, havent estat donats de baixa en els registres per tractar-se de models antics, puguin ser autoritzats a circular excepcionalment en ocasió d'exhibicions, certàmens o carreres limitades als vehicles d'aquesta naturalesa.
b) Els remolcs i semiremolcs arrossegats per vehicles de tracció mecànica la càrrega útil dels quals no sigui superior a 750 quilograms.
Article 3. Exempcions i bonificacions
1. Estan exempts de l'impost:
a) Els vehicles oficials de l'Estat, comunitats autònomes i entitats locals adscrits a la defensa nacional o a la seguretat ciutadana.
b) Els vehicles de representacions diplomàtiques, oficines consulars, agents diplomàtics i funcionaris consulars de carrera acreditats a Espanya, que siguin súbdits dels respectius països, externament identificats i a condició de reciprocitat en la seva extensió i grau.
Així mateix, els vehicles dels organismes internacionals amb seu o oficina a Espanya i dels seus funcionaris o membres amb estatut diplomàtic.
c) Els vehicles respecte dels quals així es derivi d'allò disposat en tractats o convenis internacionals.
d) Les ambulàncies i altres vehicles directament destinats a l'assistència sanitària o al trasllat de ferits o malalts.
e) Els vehicles per a persones de mobilitat reduïda a què es refereix la lletra A de l'annex II del Reglament general de vehicles, aprovat per Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre.
Així mateix, n'estan exempts els vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat les quals els facin servir per a ús exclusiu. Aquesta exempció s'ha d'aplicar mentre es mantenguin aquestes circumstàncies, tant als vehicles conduïts per persones amb discapacitat com als destinats al transport d'aquestes.
Les exempcions previstes en els dos paràgrafs anteriors no resultaran aplicables als subjectes passius que en siguin beneficiaris per més d'un vehicle simultàniament.
A l'efecte del que es disposa en aquest paràgraf, es consideraran persones amb discapacitat les que tenguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100.
f) Els autobusos, microbusos i altres vehicles destinats o adscrits al servei de transport públic urbà, sempre que tenguin una capacitat que excedeixi de nou places, inclosa la del conductor.
g) Els tractors, remolcs, semiremolcs i maquinària amb cartilla d'inspecció agrícola o certificat d'inscripció en el Registre Oficial de Maquinària Agrícola de les Illes Balears (ROMA).
2. Per poder aplicar les exempcions a què es refereixen els paràgrafs e) i g) de l'apartat 1 d'aquest article, les persones interessades han d'instar-ne la concessió indicant les característiques del vehicle, matrícula i causa del benefici. Declarada l'exempció per l'administració municipal, s'expedirà un document que n'acrediti la concessió.
En relació amb l'exempció prevista en el segon paràgraf del paràgraf e) de l'apartat 1 anterior, la persona interessada ha de justificar la destinació del vehicle, així com acreditar la seva condició legal de persona amb discapacitat en grau igual o superior al 33 mitjançant l'aportació d'algun dels següents documents:
a) Certificat de la discapacitat emès per l'òrgan competent o targeta acreditativa d'aquesta, d'acord amb el que estableix la Resolució de la Consellera de Benestar Social per la qual es crea la targeta acreditativa del grau de minusvalidesa (BOIB núm. 64, de 25/05/2002).
b) Qualsevol altre document acreditatiu de la discapacitat, d'acord amb el que estableix l'article 2 del Reial Decret 1414/2006, d'1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat a l'efecte de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i l'article 4 del Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.
3. S'estableix una bonificació del 100 per 100 de la quota als vehicles històrics o amb una antiguitat mínima de vint-i-cinc anys, comptats a partir de la data de fabricació. Si aquesta no es coneix, es prendrà com a referència la de la seva primera matriculació o, en defecte d'aquesta, la data en què el corresponent tipus o variant es va deixar de fabricar.
4. Tenen dret a una bonificació del 75 per 100 en la quota de l'impost els vehicles elèctrics de les classes turismes, camions, furgons, furgonetes, vehicles mixtos adaptables, autobusos i autocars la propulsió dels quals sigui exclusivament elèctrica. Així mateix tenen dret a una bonificació del 50 per 100 els vehicles que l'Ajuntament reconegui com de propulsió mixta (motor elèctric-gasolina, elèctric-gasoil o elèctric-gas), de les classes turismes, camions, furgons, furgonetes, vehicles mixtos adaptables, autobusos i autocars, que estiguin homologats.
5. Totes les sol·licituds de beneficis fiscals han de ser tramitades i, si n'és el cas, concedides amb petició escrita prèvia de l'interessat, a la qual s'ha d'acompanyar la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits per a la concessió dels beneficis fiscals.
6. Els efectes de la concessió de beneficis fiscals s'inicien a partir de l'exercici següent al de la sol·licitud i no poden tenir caràcter retroactiu. Respecte dels vehicles de primera matriculació, es concediran els beneficis fiscals per a l'exercici en curs sempre que la sol·licitud es formuli en el període d'un mes comptat des de la data de matriculació.
Article 4
Els vehicles exempts de l'impost per aplicació de l'anterior redacció de l'article 94.1.d), de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, que no compleixin els requisits fixats per a l'exempció en la nova redacció donada per la Llei 51/2002, de 27 de desembre, continuaran tenint dret a l'aplicació de l'exempció prevista en la redacció anterior del citat precepte, sempre que el vehicle continuï mantenint els requisits que aquest exigia.
Article 5
No poden reconèixer-se altres beneficis fiscals que els expressament prevists en les normes amb rang de llei o en les derivades de l'aplicació dels tractats internacionals.
Article 6. Subjectes passius
1. Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídiques, i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributaria, a nom de les quals consti el vehicle en el permís de circulació.
2. Els subjectes passius, determinats segons l'apartat anterior, han de satisfer l'impost a aquest Ajuntament quan el domicili fiscal del vehicle estigui situat en el terme municipal de Calvià.
Article 7. Responsables
Respecte dels responsables del tribut, s'ha d'estar al que disposa la Llei general tributària i la resta de disposicions que hi siguin aplicables.
Article 8. Base imposable
1. La base imposable dels vehicles que a continuació se citen, constituïda per la magnitud en unitats de quantitat o pes del fet imposable, sobre les quals s'ha d'aplicar la tarifa que correspongui, és la següent:
a) Per a turismes, el nombre de cavalls fiscals.
b) Per a autobusos, el nombre de places.
c) Per a camions, remolcs i semiremolcs, els quilograms de càrrega útil.
d) Per a tractors, el nombre de cavalls fiscals.
e) Per a motocicletes, els centímetres cúbics de cilindrada.
2. Per a ciclomotors, el deute tributari vindrà determinat per una quantitat fixa.
Article 9. Quota tributària
1. Les quotes tributàries s'han de determinar per aplicació de les tarifes que figuren en l'annex d'aquesta Ordenança.
2. Pel que respecta al concepte de les diverses classes de vehicles i a l'aplicació de les tarifes, han de tenir-se en compte les següents regles:
a) A l'efecte d'aquest impost, el concepte de les diverses classes de vehicles relacionades en les tarifes d'aquest ve recollit en l'Annex II del Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles.
b) En tot cas, la rúbrica genèrica de «tractors» a què es refereix la lletra d) de les tarifes indicades comprèn els «tractocamions» i els «tractors d'obres i serveis».
c) La potència fiscal expressada en cavalls fiscals s'ha d'establir d'acord amb el que disposa l'Annex V del Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles.
d) Els «vehicles mixtos», definits en el número 9 de l'Annex I del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, s'han de classificar, a l'efecte de l'aplicació de les tarifes de l'impost, d'acord amb els següents criteris:
1. Com a turismes, si la càrrega útil autoritzada és inferior o igual a 525 kg.
2. Com a camions, si el vehicle està autoritzat a transportar més de 525 kg de càrrega útil.
e) La càrrega útil expressada en quilograms s'ha d'establir mitjançant alguna de les següents fórmules equivalents:
Càrrega útil = MMA - Tara, on MMA és la Massa Màxima Autoritzada.
Càrrega útil = MMA - MOM + 75, on MOM és la Massa en Ordre de Marxa.
f) Les motocicletes elèctriques han de tributar per la tarifa aplicable a les motocicletes de fins a 125 centímetres cúbics.
Article 10. Període impositiu i meritació
1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte en el cas de primera adquisició dels vehicles. En aquest cas, el període impositiu començarà el dia en què es produeixi aquesta adquisició.
2. L'impost es merita el primer dia del període impositiu.
3. L'import de la quota de l'impost s'ha de prorratejar per trimestres naturals en els casos de primera adquisició o baixa definitiva del vehicle. També procedeix el prorrateig de la quota en els mateixos termes en els supòsits de baixa temporal per sostracció o robatori de vehicle, i això des del moment en què es produeixi aquesta baixa temporal en el registre públic corresponent.
Article 11. Gestió de l'impost
1. Tal com disposa l'article 98.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, s'han de considerar com instruments acreditatius del pagament de l'impost els rebuts tributaris o cartes de pagament, degudament diligenciats de cobrament per la Recaptació Municipal o les seves entitats col·laboradores.
2. En el cas de primera adquisició dels vehicles, els subjectes passius presentaran en les dependències municipals de Gestió Tributària, en el termini de trenta dies a comptar des de la data d'adquisició, una declaració-liquidació segons el model determinat per aquest Ajuntament, que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per a la liquidació procedent, així com la realització d'aquesta. S'ha d'acompanyar la documentació original acreditativa de la compra, el certificat de les característiques tècniques del vehicle i el NIF, NIE o CIF del subjecte passiu.
3. Simultàniament a la presentació de la declaració-liquidació a què es refereix l'apartat anterior, el subjecte passiu ha d'ingressar l'import de la quota de l'impost resultant d'aquesta. Aquesta autoliquidació tindrà la consideració de liquidació provisional mentre l'oficina gestora no comprovi que aquesta s'ha efectuat mitjançant la correcta aplicació de les normes reguladores de l'impost.
4. Les persones que sol·licitin la matriculació d'un vehicle han de presentar al mateix temps en la Prefectura Provincial de Trànsit, en triplicat exemplar, la referida declaració-liquidació que acrediti el pagament de l'impost o la seva exempció, degudament diligenciada de cobrament per la Tresoreria Municipal o revisada per les Oficines de Gestió Tributària, respectivament.
5. Les persones titulars dels vehicles, quan comuniquin a la Prefectura Provincial de Trànsit la reforma d'aquests, sempre que dita reforma n'alteri la classificació a l'efecte d'aquest impost, així com en els casos de transferència, de canvi del domicili que consti en el permís de circulació del vehicle, o de baixa d'aquests vehicles, han d'acreditar prèviament davant la referida Prefectura Provincial el pagament de l'últim rebut presentat al cobrament de l'impost, sense perjudici que sigui exigible per via de gestió i inspecció el pagament de tots els deutes per aquest concepte reportats, liquidats, presentats al cobrament i no prescrits. S'exceptua de la referida obligació d'acreditació el supòsit de les baixes definitives de vehicles amb quinze o més anys d'antiguitat.
6. En tots els casos prevists en l'apartat anterior, els subjectes passius han de presentar davant la Prefectura Provincial de Trànsit una declaració a l'efecte d'aquest impost, conformement al model establert o que s'estableixi en el futur.
7. En el cas de vehicles ja matriculats o declarats aptes per a la circulació, el pagament de les quotes anuals de l'impost s'ha de fer dins el primer semestre de cada exercici.
8. En el supòsit regulat en l'apartat anterior, la recaptació de les corresponents quotes s'ha de fer mitjançant el sistema de padró anual, en el qual han de figurar tots els vehicles subjectes a l'impost que es trobin inscrits en el corresponent registre públic i el domicili fiscal del qual correspongui a aquest terme municipal.
9. El padró o matrícula de l'impost s'ha d'exposar al públic durant el termini d'un mes, perquè les persones legítimament interessades puguin examinar-lo i, si n'és el cas, formular-hi les reclamacions oportunes. L'exposició al públic s'ha d'anunciar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler municipal d'anuncis, i produirà els efectes de notificació de la liquidació a cadascun dels subjectes passius.
Article 12
El que disposa l'article anterior sobre la gestió de l'impost s'ha d'entendre modificat quan normes de rang superior estableixin una altra cosa.
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal va ser aprovada definitivament en data 18 de desembre de 2020. Un cop publicada en el BOIB, ha d'entrar en vigor a partir del dia primer de gener de l'any dos mil vint-i-u i vigirà fins que sigui derogada o modificada.
ANNEX Tarifes aplicables
De conformitat amb el que disposa l'article 95.4 del RDL 2/2004, de 5 de març (Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals), i l'acord definitiu adoptat per la corporació plenària en data 29 de desembre de 2008, els coeficients d'increment sobre el quadre de tarifes contingudes en l'art. 95.1 del citat RDL, així com les tarifes resultants de l'aplicació d'aquests coeficients, queden fixats en la següent forma:
Epígraf |
Potencia i classe de vehicle |
Coeficient aplicat |
Quota resultant en euros (€) |
---|---|---|---|
A.1 |
Turismes de menys de 8 cavalls fiscals |
1,6560 |
20,90 |
A.2 |
Turismes de 8 fins a 11,99 cavalls fiscals |
1,7784 |
60,60 |
A.3 |
Turismes de 12 fins a 15,99 cavalls fiscals |
1,7974 |
129,30 |
A.4 |
Turismes de 16 fins a 19,99 cavalls fiscals |
1,8424 |
165,10 |
A.5 |
Turismes de 20 cavalls fiscals en davant |
1,9407 |
217,35 |
B.6 |
Autobusos de menys de 21 places |
1,8064 |
150,45 |
B.7 |
Autobusos de 21 a 50 places |
1,7792 |
211,10 |
B.8 |
Autobusos de més de 50 places |
1,7757 |
263,30 |
C.9 |
Camions de menys de 1.000 quilograms de càrrega útil |
1,7795 |
75,25 |
C.10 |
Camions de 1.000 fins a 2.999 quilograms de càrrega útil |
1,8064 |
150,45 |
C.11 |
Camions de 2.999 fins a 9.999 quilograms de càrrega útil |
1,7792 |
211,10 |
C.12 |
Camions de més de 9.999 quilograms de càrrega útil |
1,7757 |
263,30 |
D.13 |
Tractors de menys de 16 cavalls fiscals |
1,7741 |
31,35 |
D.14 |
Tractors de 16 fins a 25 cavalls fiscals |
1,8062 |
50,15 |
D.15 |
Tractors de més de 25 cavalls fiscals |
1,8064 |
150,45 |
E.16 |
Remolcs de menys de 1.000 i més de 750 quilograms de càrrega útil |
1,7741 |
31,35 |
E.17 |
Remolcs de 1.000 fins a 2.999 quilograms de càrrega útil |
1,8062 |
50,15 |
E.18 |
Remolques de més de 2.999 quilograms de càrrega útil |
1,8064 |
150,45 |
F.19 |
Ciclomotors |
1,1821 |
5,20 |
F.20 |
Motocicletes fins a 125 centímetres cúbics |
1,1821 |
5,20 |
F.21 |
Motocicletes de més de 125 fins a 250 centímetres cúbics |
1,7946 |
13,60 |
F.22 |
Motocicletes de més de 250 fins a 500 centímetres cúbics |
1,7933 |
27,15 |
F.23 |
Motocicletes de més de 500 fins a 1.000 centímetres cúbics |
1,7940 |
54,35 |
F.24 |
Motocicletes de més de 1.000 centímetres cúbics |
1,7940 |
108,70 |
Calvià, 18 de desembre de 2020
El tinent de batle de Transparència, Innovació i Serveis Econòmics
Marcos Pecos Quintans