Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 12887
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 10 de desembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria per donar suport a projectes de recerca científica i tecnològica per al període 2020-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS (identificador): 540284

Fets

1. Els coneixements científic i tecnològic són una de les principals riqueses de les societats contemporànies i esdevenen elements indispensables per impulsar el desenvolupament econòmic i social. La prosperitat de les societats queda associada, per tant, al valor que afegeixen aquests coneixements als productes i als serveis que s'ofereixen als ciutadans.

2. El sistema de ciència, tecnologia i innovació de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'enfronta a un entorn cada vegada més competitiu, que exigeix la generació de nou coneixement científic i de nous canvis tecnològics a fi de gestionar-los i aplicar-los a la producció, a l'explotació racional de recursos naturals, a la millora del sector de la salut, als sectors de l'alimentació i de l'educació, i a altres requeriments socials.

3. En aquest context, malgrat que les Illes Balears han viscut en els darrers anys un moment d'expansió de la producció científica, continua essent un repte engegar mecanismes apropiats per a la generació de nou coneixement per situar, així, la recerca de les Illes Balears en l'avantguarda de la ciència i la tecnologia.

4. Per altra banda, per superar l'actual situació de crisi sanitària originada per la COVID-19 és més necessari que mai l'impuls de la recerca sobre aquesta crisi i sobre altres que puguin arribar. La recerca contribuirà en aquest marc a un major coneixement sobre el nostre entorn i gràcies a la informació generada serem capaços de cercar solucions per a la lluita de les crisis que es presentin, com és el cas de la COVID-19.

5. El Govern de les Illes Balears no és aliè a aquesta situació i aposta per una segona convocatòria de projectes de recerca científica i tecnològica que promoguin i generin nou coneixement, tant científic com tecnològic, i que promoguin també una recerca d'excel·lència. Aquesta convocatòria s'emmarca en el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible, d'acord amb el que va aprovar el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de 20 d'octubre de 2017.

6. L'alineació d'aquesta convocatòria amb el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible contribuirà a un millor aprofitament dels recursos disponibles i, decididament, a la internacionalització del sistema d'innovació de les Illes Balears. Així mateix, els objectius de la convocatòria també s'emmarquen en el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022.

7. El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears té entre d'altres, la missió de dirigir i focalitzar la producció de coneixement vers les necessitats i problemàtiques socials i ambientals de les Illes Balears. En aquest sentit la temàtica dels projectes serà guiada vers els set reptes de la societat de les Illes Balears estipulats en el Pla.

Fonaments de dret

1. La Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació.

2. La Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic.

3. El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

7. La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

8. El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

9. L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, de 13 de febrer).

10. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

11. Els principis internacionals i la normativa vigent en matèria de bioètica, experimentació animal, bioseguretat biològica, protecció del medi ambient, patrimoni natural i biodiversitat, patrimoni històric i cultural, i protecció de dades, als quals s'ha d'ajustar la realització dels projectes objecte de les ajudes d'aquesta convocatòria. Correspon a les entitats beneficiàries vetlar pel compliment d'aquestes normes.

Per tot això, havent considerat la disponibilitat pressupostària per als exercicis 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 i l'informe de la Direcció General de Pressuposts, després de la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per donar suport a projectes de recerca científica i tecnològica amb resultats que suposin un avanç significatiu del coneixement, amb les especificacions i els requisits que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que s'especifiquen en l'annex 1 i en l'annex2, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ordenar que entri en vigor l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El recurs potestatiu de reposició s'ha d'entendre desestimat, si no se n'ha dictat i notificat la resolució en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la interposició d'aquest. En aquest cas, resta expedita la via jurisdiccional contenciosa administrativa en els termes que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el mateix article 46 de la Llei 29/1998. Tot això, sense perjudici d'interposar-hi qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

 

Palma, 10 de desembre de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí Xavier March i Cerdà

 

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

I.  Objectius i característiques

Primer

Finalitat de la convocatòria

La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a projectes de recerca científica i tecnològica, que s'han de desenvolupar a centres públics i privats sense ànim de lucre de les Illes Balears. L'objectiu principal és promoure la generació de coneixement científic i tecnològic, i la recerca de qualitat, evidenciada, tant per la internacionalització de les activitats i la publicació dels resultats, com per la seva contribució a la solució dels problemes socials, econòmics i tecnològics de la societat de les Illes Balears.

Els projectes es poden presentar d'acord amb les modalitats següents:

a) Modalitat 1: projectes individuals, gestionats per una única entitat i executats en la seva totalitat per un únic equip d'investigació.

b) Modalitat 2: projectes coordinats, formats per dos subprojectes, cadascun gestionat independentment, i executats per equips d'investigació diferents.

 

Segon

Característiques dels projectes

1. Pel que fa al tipus d'activitats:

Poden ser actuacions objecte dels projectes els treballs experimentals o teòrics empresos amb l'objectiu primordial d'adquirir nous coneixements.

Així mateix, també hi tenen cabuda les actuacions de recerca planificada o els estudis crítics encaminats a adquirir nous coneixements i aptituds, que puguin ser útils per desenvolupar nous productes, processos o serveis, o que permetin millorar considerablement els ja existents.

2. Quant a la definició dels projectes i la participació en ells:

Es persegueix finançar projectes de recerca que siguin rellevants, ambiciosos, amb alt impacte socioeconòmic i de clara projecció internacional, tot fomentant les sinergies i l'associació d'equips en un projecte.

En el moment de la sol·licitud s'ha d'indicar si el projecte s'executarà i gestionarà de manera individual (modalitat 1) o de manera coordinada (modalitat 2), d'acord amb les característiques següents:

a)  Modalitat 1, projecte individual: un únic projecte, un únic investigador principal, un únic equip d'investigació, que haurà d'executar tot el projecte, i una única entitat beneficiària, que haurà de gestionar totes les despeses del projecte.

b) Modalitat 2, projecte coordinat: format per dos subjectes, dos investigadors principals, que hauran de dirigir cada un dels dos subprojectes, i dos equips d'investigació, que hauran d'executar cada un dels dos subprojectes.

La gestió de les despeses en aquesta modalitat 2 s'ha de fer separadament per a cada subprojecte, independentment que els investigadors principals estiguin vinculats a una mateixa entitat o a entitats diferents (en aquest darrer cas hi haurà dues entitats beneficiàries). Ambdós investigadors principals tenen la mateixa consideració a tots els efectes, però tan sols un d'ells ha d'assumir les funcions de coordinació, a l'efecte d'exercir les funcions d'interlocució i relació amb l'administració.

3. Quant a la temàtica, l'àrea temàtica estratègica de gestió del projecte ha de ser única i ha de ser la seleccionada per l'investigador principal (modalitat 1) o pel coordinador (modalitat 2) en la sol·licitud. En aquest sentit, els objectius dels projectes hauran d'estar integrats, principalment, en els reptes de la societat de les Illes Balears indicats en el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022:

1. Salut, canvi demogràfic i benestar.

2. Bioeconomia i economia circular: activitat agrària i pesquera productiva, sostenible i de qualitat; sostenibilitat dels recursos naturals.

3. Energia sostenible, eficient i neta.

4. Transport intel·ligent, sostenible i integrat.

5. Accions pel canvi global: eficiència en la utilització de recursos i matèries primeres.

6. Societat canviant, innovadora i segura.

7. Economia, societat i cultura digitals.

4. Pel que fa a la durada dels projectes (i dels subprojectes que els formen) ha de ser de tres anys: els projectes s'han d'iniciar i finalitzar d'acord amb les dates establertes en la resolució definitiva de l'ajuda.

II. Beneficiaris i procediment de sol·licitud

Tercer

Entitats beneficiàries

1. Els tipus d'entitats beneficiàries poden ser:

a) Centre públic d'R+D: universitats públiques, organismes públics de recerca (reconeguts en la Llei 14/2011), entitats sanitàries públiques o de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, i, en general, qualsevol centre d'R+D dependent de les diferents administracions públiques.

b) Altres entitats públiques o privades sense ànim de lucre que tinguin definida en els seus estatuts l'R+D com a activitat principal.

2. Poden tenir la condició de beneficiàries, de les especificades en l'apartat 3.1, aquelles que estiguin vàlidament constituïdes en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda i tenguin residència fiscal o un establiment permanent a l'Estat espanyol i, almenys, una representació a les Illes Balears.

3. No poden obtenir la condició de beneficiàries les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies descrites en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).

4. L'entitat beneficiària s'ha de correspondre amb l'entitat a la qual estigui vinculat l'investigador principal (modalitat 1) o els investigadors principals (modalitat 2). Si els investigadors principals (modalitat 2) estan vinculades a entitats diferents hi haurà dues entitats beneficiàries, una per a cada subprojecte.

Quartor

Requisits i característiques de l'equip d'investigació, de l'investigador principal i de l'investigador coordinad

1. Poden ser membres de l'equip investigador els doctors i el personal amb categoria de titulat superior. Poden ser col·laboradors de l'equip els diplomats i tècnics de suport.

Ni cap membre de l'equip investigador ni cap col·laborador no poden constar en més d'un projecte o subprojecte en aquesta convocatòria. L'incompliment d'aquest requisit determina la comunicació d'aquesta circumstància als investigadors principals o coordinadors corresponents, que s'han de manifestar i han d'acordar el manteniment de la persona en un sol projecte o subprojecte. Si no hi ha acord en aquest sentit, s'ha de procedir a l'exclusió del membre en tots els projectes o subprojectes sol·licitats en els quals figuri.

2. L'investigador o els investigadors principals i, per tant, l'investigador coordinador, han de ser doctors i han d'estar vinculats a l'entitat beneficiària de l'ajuda com a personal investigador actiu, mitjançant una relació funcionarial, estatutària o laboral. Cap investigador principal no pot constar en més d'un projecte o subprojecte en aquesta convocatòria. L'incompliment d'aquest requisit determina directament l'exclusió dels projectes.

3. En el cas de projectes coordinats (modalitat 2), els dos investigadors principals poden estar vinculats a una mateixa entitat o cada un d'ells a una entitat diferent. Ambdós investigadors principals tenen la mateixa consideració a tots els efectes, però tan sols un d'ells ha d'assumir les funcions de coordinació, a l'efecte d'exercir les funcions d'interlocució i relació amb l'administració.

4. La resta dels membres de l'equip investigador o personal col·laborador pot mantenir una relació funcionarial, estatutària o laboral (indefinida o temporal) amb l'entitat beneficiària o amb una altra entitat que compleixi els requisits del punt 3.1. El percentatge mínim de personal vinculat (relació funcionarial o laboral) amb l'entitat beneficiària respecte del total del personal del projecte ha de ser del 50 %.

5. L'investigador o els investigadors principals han de tenir una vinculació des del dia en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds fins a la data de finalització del període d'execució del projecte. La signatura de la sol·licitud presentada per la persona que ostenti la representació legal de l'entitat sol·licitant implicarà la veracitat del compliment del requisit de vinculació i el compromís de l'entitat de mantenir l'esmentada vinculació des de la data de tancament del termini de presentació de les sol·licituds fins a la data de finalització del període d'execució del projecte.

6. Si el projecte s'ha presentat amb dos investigadors principals i un d'ells és exclòs per no tenir els requisits establerts en aquesta convocatòria, es pot admetre a tràmit la sol·licitud amb un únic investigador principal, sempre que aquest compleixi els requisits i que el projecte sigui gestionat com un projecte individual i no coordinat. L'altre investigador principal ha de passar a formar part de l'equip investigador, sempre que compleixi els corresponents requisits exigits.

7. L'òrgan instructor pot requerir en qualsevol moment del procediment de concessió la documentació que consideri necessària a fi d'acreditar el compliment de les condicions descrites en els paràgrafs anteriors (com el contracte o document de vinculació acreditatiu de l'investigador principal i resta de membres de l'equip vinculats amb l'entitat beneficiària).

III. Presentació de sol·licituds, terminis i documentació

Cinquè

Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds de les ajudes s'iniciarà el dia 25 de gener de 2021 i finalitzarà el dia 28 de febrer del 2021.

Sisè

Presentació de la documentació

1. L'investigador principal (modalitat 1) o l'investigador coordinador (modalitat 2) ha de presentar la documentació recollida en aquest apartat de forma electrònica mitjançant el tràmit ubicat en la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dgrdi.caib.es). A continuació es detalla la documentació que s'ha d'emplenar i presentar mitjançant el tràmit adient:

a) El formulari de sol·licitud. En aquest formulari s'ha d'indicar la modalitat del projecte per al qual se sol·licita l'ajuda i s'ha d'emplenar d'acord amb les directrius i característiques següents:

  • Modalitat 1, projecte individual. S'ha d'emplenar només la part corresponent a les dades generals del projecte, les de l'investigador principal, les de l'entitat sol·licitant i les del pressupost (primer full del formulari).
  • Modalitat 2, projecte coordinat. S'ha d'emplenar, tant la part del projecte conjunt, amb indicació del nom de l'investigador coordinador, l'entitat sol·licitant coordinadora i el pressupost total del projecte, com els dos fulls següents, amb les dades dels subprojectes 1 i 2.

Han de signar aquest formulari, tant l'investigador o els investigadors principals, com els representants legals de l'entitat o les entitats participants.

b) Un informe cientificotècnic (imprès 1). L'informe cientificotècnic ha de ser únic, l'ha de signar l'investigador principal o el coordinador (modalitat 2) i ha de tenir els continguts següents adaptats d'acord amb la modalitat seleccionada:

  • Resum de la proposta: títol del projecte, resum executiu del projecte (màxim 250 paraules), descripció de les persones o equips que hi participen i equilibri i complementarietat. Si es tracta d'un projecte coordinat (modalitat 2), l'informe ha d'incloure una explicació dels dos subprojectes que configuren el projecte.
  • Contingut del projecte: objectius científics i tecnològics del projecte, estudi de l'estat de l'art, contingut i abast del projecte, descripció de la metodologia, fases i tasques, pla de treball i cronograma.
  • Recursos i pressupost del projecte: detall dels recursos de què disposa i equip d'investigació. S'ha de justificar el pressupost sol·licitat (despeses de personal, subcontractació i assistències tècniques, material fungible, despeses d'amortització de l'instrumental i equipament, i altres ajudes o altres despeses necessàries). La quantificació del pressupost i dels conceptes indicats no s'ha de fer en aquest informe, sinó en l'imprès 2.
  • Descripció dels resultats i impacte del projecte: explotació i difusió dels resultats, impacte econòmic, impacte social i mediambiental, i projecció internacional.

c) El currículum de l'equip investigador que participa en el projecte.

d) El qüestionari de les dades econòmiques del projecte (imprès 2) que contengui el pressupost total del projecte desglossat per partides i, en el cas de la modalitat 2, el desglossament dels dos subprojectes.

El pressupost del projecte i dels subprojectes (modalitat 2) s'ha d'especificar per partides i amb l'IVA desglossat. El projecte no pot estar cofinançat per altres ajudes.

En el cas que s'inclogui l'IVA en el pressupost com a quantitat sol·licitada, perquè sigui subvencionable, s'ha de documentar adequadament. La documentació necessària consisteix en:

  • En el cas d'exempció total, ha de presentar-se un certificat de l'Agència d'Administració Tributària.
  • En el cas de prorrata, ha de presentar-se:

o  Si es tracta de prorrata general: certificat de l'Agència d'Administració Tributària o còpia de les declaracions anuals, segons els models 390 o 392.

o  Si es tracta de prorrata especial: certificat de l'Agència d'Administració Tributària o acreditació mitjançant el model 390 o algun altre que el pugui substituir (regla de prorrata).

Si no es presenta aquesta documentació, la quantitat corresponent a l'IVA s'ha de descomptar de la quantitat total concedida.

e) Un informe explicatiu de l'investigador principal o del coordinador sobre l'adequació dels objectius de la proposta presentada als set reptes de la societat de les Illes Balears estipulats en el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears i la integració en aquests reptes (imprès 3).

f) Una declaració signada per la persona que representa legalment l'entitat sol·licitant en què es declari expressament (imprès 4):

  • Que no ha obtingut subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat i tasques, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada.
  • Que l'entitat a la qual representa no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.
  • Que es compleixen les obligacions que estableix l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, com també les que estableix el punt quinzè de les bases d'aquesta convocatòria.
  • Que l'entitat sol·licitant es troba al corrent del pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb les hisendes públiques estatal i autonòmica i, així mateix, autoritza l'òrgan instructor a consultar les dades de l'entitat sol·licitant a la Tresoreria General de la Seguretat Social i a les hisendes públiques estatal i autonòmica. Si no autoritza que es faci la consulta, s'haurà de presentar una declaració de desautorització i la corresponent documentació d'acreditació.
  • Que s'adquireix el compromís de comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca qualsevol circumstància que afecti qualcun dels requisits exigits i considerats per a la concessió de la subvenció.
  • Que aporta dades vertaderes tant en el formulari de sol·licitud com en els documents que l'acompanyen, assumeix les responsabilitats que poguessin derivar-se de les inexactituds que constin en els esmentats documents, i és coneixedor i responsable de tota la informació de la sol·licitud.
  • Que compleix amb tots els requisits per obtenir la condició de beneficiari detallats en el punt tercer d'aquestes bases (ubicació i objectius de l'entitat, etc.).
  • Que presenta un projecte de recerca que compleix amb tots els principis bioètics detallats en el punt 11 dels fonaments de dret d'aquesta Resolució.

2. El formulari de sol·licitud o la resta de documents signats mitjançant signatura electrònica han de complir els requisits i les especificacions previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Si la sol·licitud no s'ha formulat mitjançant els impresos normalitzats o bé s'ha presentat sense adjuntar-hi degudament tota la documentació esmentada en els apartats anteriors, s'ha de requerir l'interessat perquè en el termini de deu dies esmeni aquestes mancances. Si no ho fa, es considera que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que fixa l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. La reclamació de documentació es realitzarà mitjançant la publicació en la pàgina web de la Direcció General, i suposarà tots els efectes de notificació practicada, o de forma individual mitjançant la plataforma habilitada per a la gestió de les notificacions i comunicacions per part de l'Administració autonòmica de les Illes Balears (@notifica o equivalent).

4. La resta d'accions derivades dels tràmits de notificació de la reclamació de documentació, com és el cas d'enviament d'informació addicional per aclarir dubtes, etc., es podrà realitzar per correu electrònic. Així mateix, la presentació per les persones interessades de qualsevol tipus de sol·licitud o resposta a aquests tràmits haurà de fer-se per registre electrònic.

5. L'òrgan instructor pot requerir, en qualsevol moment del procediment de concessió, la documentació que consideri necessària a fi d'acreditar el compliment dels requisits o la veracitat de la documentació i declaracions presentades. Aquesta documentació addicional a efectes de comprovació serà presentada de forma electrònica i, excepcionalment (en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original, o alguna altra circumstància justificada adequadament), es podrà presentar en qualsevol altra de les formes recollides en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

IV. Finançament, quantia i intensitat de l'ajuda i criteris per a la seva determinació

Setè

Finançament, intensitat de l'ajuda i criteris per a la seva determinació

1. L'aportació de la Direcció General de Política Universitària i Recerca per donar suport als projectes ha de ser com a màxim d'1.500.000 euros i té caràcter quinquennal (2020-2024).

2. La distribució màxima per anualitats ha de ser la següent:

― Any 2020: 0 euros.

― Any 2021: 250.000 euros:

• 150.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44700 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 40100 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 48000 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44900 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44800 00.

― Any 2022: 500.000 euros:

• 300.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44700 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 40100 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 48000 00.

• 80.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44900 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44800 00.

― Any 2023: 500.000 euros:

• 300.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44700 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 40100 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 48000 00.

• 80.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44900 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44800 00.

― Any 2024: 250.000 euros:

• 150.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44700 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 40100 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 48000 00.

• 40.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44900 00.

• 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 13801 541A01 44800 00.

3. Aquest és un expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2021 segons una resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de dia 30 de juliol del 2020.

4. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida. Aquesta vinculació està condicionada per les limitacions pressupostàries del crèdit disponible i per les pròpies dels expedients de modificació de crèdit que estableixen les normes pressupostàries que hi són aplicables.

5. La subvenció màxima que es pot atorgar a cada projecte és de 120.000 euros.

6. Les ajudes podran finançar fins al 100 % del pressupost sol·licitat en les propostes presentades.

7. La quantia de les ajudes es determinarà en cada cas en funció del cost finançable real de l'actuació i de les disponibilitats pressupostàries.

8. Excepcionalment, en cas que es prevegi que el volum de l'import de sol·licituds pugui ser significativament superior a l'import global màxim destinat a les ajudes i no suposi cap alteració dels requisits i condicions fixades, es podrà admetre la possibilitat del prorrateig entre els beneficiaris en el percentatge que resulti de l'excés entre el sol·licitat i l'import global màxim destinat a les ajudes.

Vuitè

Conceptes susceptibles d'ajuda

1. Les ajudes previstes en aquesta Resolució s'han de destinar a cobrir fins al 100 % de les despeses sol·licitades relacionades amb el desenvolupament i execució de les activitats del projecte de recerca per al qual s'hagin concedit.

2. Es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten necessàries i s'imputen dins del període d'execució de la mateixa:

a) Despeses de personal. Personal contractat. No són subvencionables les retribucions del personal vinculat funcionarialment, estatutàriament o contractualment a l'organisme beneficiari pel que fa a complement salarial i hores extres, ni indirectament per un contracte de serveis.

El personal contractat pot incorporar-se al projecte durant tot el temps que duri o només durant una part, amb dedicació parcial o total. Aquest personal s'ha d'incorporar al projecte per mitjà de qualsevol programa d'adscripció temporal, d'acord amb la normativa vigent i les normes a les quals estigui sotmès el centre beneficiari, sense que l'adscripció temporal al centre no impliqui cap relació laboral posterior. En els procediments de contractació de personal executats per l'entitat beneficiària i derivats d'aquesta convocatòria ha de participar una persona designada a tal efecte per la Direcció General de Política Universitària i Recerca. Es permeten la renovació, les pròrrogues dels contractes iniciats i els contractes de professors associats, sempre que els estatuts de l'entitat beneficiària o resta de normativa que hi és d'aplicació ho permetin. En els casos de suspensió del contracte per maternitat, com també en els supòsits anàlegs prevists en la legislació laboral, no es pot substituir la persona que està de baixa per un altre treballador i imputar-hi els dos costos de la Seguretat Social.

Les despeses de personal poden referir-se a doctors, titulats superiors, diplomats i tècnics de suport. No són subvencionables les despeses de personal realitzades amb anterioritat a la data aprovada en l'inici del termini d'execució del projecte.

b) Despeses d'adquisició d'equips, instruments, aparells i altre material inventariable cientificotècnic indispensable per dur a terme el projecte (material bibliogràfic, pàgines web, programes d'ordinador de caràcter tècnic, etc.). No és subvencionable la totalitat de l'equipament adquirit durant el període d'elegibilitat d'aquesta convocatòria, sinó els costos d'amortització del material corresponent al període comprès entre l'adquisició i la finalització del projecte, calculats d'acord amb els principis comptables generalment acceptats. En l'informe del projecte ha de detallar-se el mètode o càlcul seguit per determinar les quotes d'amortització i si aquest mètode compleix amb les normes de comptabilitat pertinents. No són subvencionables les despeses d'amortització d'equips adquirits ja usats (segona mà). Els béns amortitzats han de ser instal·lats en centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

c) Altres despeses justificades adequadament per executar de manera correcta el projecte:

  • Les de creació i disseny de material (bibliogràfic, programari, etc.).
  • El material fungible. Es consideren elegibles els costos de matèries primeres i altres aprovisionaments de natura fungible o consumible que es deriven directament de l'activitat de recerca i desenvolupament.
  • Els desplaçaments (viatges, quilometratge, etc.), allotjament i dietes (per manutenció, per allotjament o dieta sencera) del personal amb dedicació al projecte i, sempre que figuri en el pla de treball o en els informes presentats, el personal complementari col·laborador. La despesa d'allotjament i la dieta per allotjament no són compatibles per a un mateix concepte o desplaçament. Aquestes despeses tan sols s'han de comptabilitzar en el cas que es justifiqui el desplaçament de la persona fora de la localitat on treballa habitualment. El màxim de les dietes és el regulat de forma oficial per cada entitat. En el cas de no existir aquesta regulació, no es poden superar els màxims establerts en la normativa vigent sobre indemnitzacions per raons de servei del Govern de les Illes Balears.
  • Les estades curtes (màxim de tres mesos) a altres laboratoris per fer tasques relacionades amb el projecte, així com les despeses derivades de les visites i estades d'investigadors convidats, per períodes curts (màxim de tres mesos), en relació directa amb el projecte.
  • Les col·laboracions externes. Sempre que en l'informe del projecte quedi prou justificada la necessitat de recórrer a personal complementari per executar un treball específic o amb dificultat tècnica i puntual, es poden comptabilitzar les despeses de viatge i allotjament o les dietes d'aquest personal complementari en les mateixes condicions que s'apliquen a les despeses de la mateixa naturalesa ocasionades pel personal del projecte.
  • Les subcontractacions, assistències tècniques i consultories destinades de manera exclusiva a l'activitat de recerca així com a activitats pròpies dels projectes (assistències tecnològiques, serveis de transferència, anàlisi de mostres, proves de laboratori, informes tècnics, etc.).
  • Les d'internacionalització de l'activitat i activitats de col·laboració amb altres grups nacionals i internacionals.
  • Les de publicació i difusió de resultats. S'hi inclouen despeses de revisió de manuscrits, despeses de publicació en revistes científiques i altres revistes, publicació de tesis doctorals que hagin estat generades en el projecte i despeses d'assistència, inscripció i participació en actes de difusió. En tots els casos cal que les publicacions derivin directament de l'activitat científica desenvolupada en el projecte i que es faci constar la referència del projecte i del finançament amb fons de la Direcció General i de l'Impost del Turisme Sostenible.

3. En concepte de costos indirectes, les entitats beneficiàries poden imputar addicionalment un percentatge de fins al 10 % dels costos directes de personal vàlidament justificats i subvencionables.

4. En cap cas no són subvencionables les despeses següents:

  • Els dispositius informàtics d'ús genèric (PC, ordinadors, portàtils, impressores). En el cas que siguin necessaris pels requeriments tècnics del projecte, s'ha de justificar adequadament.
  • El mobiliari i material d'oficina.
  • Els consumibles informàtics que tenen la consideració d'ús general; no es financen com a costos directes.
  • Les quotes a societats científiques nacionals i internacionals.
  • Els impostos indirectes, si l'entitat beneficiària els pot recuperar o compensar, i impostos personals sobre la renda.
  • Les financeres o bancàries.
  • Les relacionades amb la sol·licitud de patents.
  • Els complements salarials i les hores extres.
  • Sense perjudici de les despeses de manutenció que puguin correspondre amb càrrec al concepte de viatges i dietes, en el pressupost no són elegibles despeses de menjars i altres atencions de caràcter protocol·lari (per exemple, les realitzades una vegada finalitzades les sessions de treball).
  • Les d'assistència o participació a congressos, jornades o altres actes de difusió, si no es demostra la difusió del projecte subvencionat.
  • Les derivades d'encàrrecs de gestió.

5. La Comissió de Selecció encarregada de seleccionar les sol·licituds, una vegada realitzada l'avaluació externa, pot limitar els conceptes o les quantitats màximes subvencionables en les partides que consideri oportú, la qual cosa ha de quedar reflectida en l'acta de la reunió corresponent a la concessió de les ajudes.

Novè

Subcontractació, assistència tècnica i consultoria

1. El pressupost global de l'activitat subcontractada, les assistències tècniques i les consultories en conjunt no pot ser superior al 25 % del pressupost total del projecte subvencionat, que pot incrementar-se en casos degudament justificats i després de la sol·licitud prèvia motivada, sense superar el límit del 80 %.

2. En cap cas no poden subcontractar-se activitats que, augmentant el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut d'aquesta.

3. No pot subcontractar-se amb les mateixes entitats que formen part del projecte. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. D'acord amb l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, en cap cas el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtingui l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix la subvenció.

Desè

Entitats col·laboradores

De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 9 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en la fase d'avaluació externa es pot designar com a entitat col·laboradora una entitat avaluadora de prestigi reconegut i de dret públic (AGAUR, AVAP, AQUIB, AEI o alguna altra de similar), amb la qual s'ha de formalitzar un conveni o un contracte per concretar els termes de la col·laboració.

Onzè

Compatibilitat amb altres ajudes

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són incompatibles amb la percepció d'altres subvencions o ajudes procedents de qualssevol administracions o entitats públiques o privades, nacionals o internacionals.

Dotzè

Instrucció i òrgans competents

1. La Direcció General de Política Universitària i Recerca és l'òrgan competent per instruir els procediments de concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria.

2. L'òrgan competent per resoldre la concessió de les ajudes és el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el que estableix l'article 8.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions.

 

Tretzè

Procediment d'avaluació i selecció de les sol·licituds

1. El procediment d'avaluació i selecció dels projectes s'ha de fer en dues fases: una primera fase d'avaluació cientificotècnica externa i una segona fase de selecció de les propostes.

2. L'àrea d'avaluació del projecte ha de ser única. L'ha de seleccionar l'investigador principal (modalitat 1) o l'investigador coordinador (modalitat 2) en la sol·licitud del projecte d'entre els codis de la UNESCO (annex 2).

3. La fase d'avaluació cientificotècnica externa ha de ser realitzada per una entitat d'acord amb les característiques especificades en el punt desè d'aquesta convocatòria o per un panel d'avaluadors independents designats per la Direcció General de Política Universitària i Recerca. Els criteris de l'avaluació externa i les puntuacions màximes per criteri són les següents:

Criteris d'avaluació externa

Puntuació

Qualitat del projecte. S'han d'avaluar l'adequació dels objectius plantejats i l'avanç del coneixement científic i tecnològic que suposa el desenvolupament del projecte respecte a l'estat de l'art actual. S'han de valorar la qualitat del pla de treball i de la metodologia prevista per al seu desenvolupament. S'ha de valorar l'adequació dels recursos i pressupostos als objectius i la metodologia prevista. 

  Màxim 50 punts

Capacitat cientificotècnica. S'han de valorar la capacitat i l'experiència de l'equip d'investigació per dur a terme les activitats proposades.

Màxim 30 punts

Resultats i impactes del projecte. S'han de valorar la capacitat i els recursos de l'equip per a l'explotació dels resultats i el pla de difusió dels resultats. S'han de valorar l'impacte i les repercussions econòmiques, socials i mediambientals del projecte, l'efecte d'arrossegament i la projecció internacional. 

Màxim 20 punts

  4. Els criteris de selecció amb la ponderació corresponent es detallen a continuació:

Criteris de selecció 

Ponderació (%)

Valoració cientificotècnica

 80

Grau d'alineació a la LIET

20

5. La fase de selecció de les propostes, l'ha de dur a terme la Comissió de Selecció. Aquesta Comissió, a la vista dels informes d'avaluació externa, ha de valorar les sol·licituds conforme als criteris establerts en el punt 13.4 i determinar el pressupost concedit. Finalment, aquesta Comissió és l'encarregada d'elaborar:

a) Una relació prioritzada (en funció de la puntuació i la ponderació) dels projectes que es considerin finançables, detallant el finançament, que ha de ser determinat segons criteris de màxima eficiència en l'assignació de recursos. En el cas dels projectes gestionats de forma coordinada, si qualssevol dels subprojectes que conformen el projecte coordinat no es proposen per a l'aprovació, tampoc no s'ha de proposar el que els complementava.

b) Una relació dels projectes considerats no finançables.

 

Catorzè

Composició de la Comissió de Selecció

1. La Comissió de Selecció és única i té la composició següent:

  • El director general de Política Universitària i Recerca, que actua com a president.
  • Cinc experts nomenats pel conseller d'Educació, Universitat i Recerca.
  • La cap del Servei d'R+D.
  • La directora/gerent de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) o persona en qui delegui.
  • Un funcionari de la Direcció General de Política Universitària i Recerca, que actua com a secretari i sense la condició de membre actua amb veu però sense vot.

2. En la Comissió de Selecció s'ha de procurar la paritat entre homes i dones.

3. El que no estigui previst expressament en aquesta convocatòria o en les bases reguladores sobre el funcionament de la Comissió de Selecció s'ha de regir per l'establert en el capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

​​​​​​​Quinzè

Procediment de concessió, notificació i comunicació

1. El procediment de concessió de les ajudes ha de ser el de concurrència competitiva, conforme als principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics, assenyalats per l'article 6.2 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. Realitzada l'avaluació i selecció de les sol·licituds en la forma prevista en la present convocatòria (punts tretzè i catorzè), l'òrgan instructor ha de formular les propostes de resolució oportunes. Els interessats disposen d'un termini màxim de deu dies des de la notificació per manifestar l'acceptació o el desistiment de l'ajuda proposada o per exposar les al·legacions que considerin necessàries.

3. En el document d'acceptació de l'ajuda (imprès 5), s'ha de certificar que la quantitat total concedida en la proposta de resolució és suficient per dur a terme el projecte sense que no se'n desvirtuï la finalitat i que, en conseqüència, es correspon amb l'import total del projecte. En aquest sentit, l'import total per justificar ha de coincidir amb la quantitat total concedida.

4. En el mateix document d'acceptació (imprès 5), s'ha d'incloure el reconeixement sobre l'obligació que tenen les entitats beneficiàries de gestionar les despeses del projecte d'acord amb el contingut de la llei de contractes del sector públic vigent, i de tramitar, sempre que així ho determini la llei, els expedients de contractació necessaris per gestionar els projectes. Juntament amb el model d'acceptació de l'ajut s'ha de presentar la següent documentació:

a) Documents relatius a la part institucional de les entitats sol·licitants (en el cas de projectes coordinats —modalitat 2—, un per cada entitat sol·licitant):

  • En el cas d'entitats públiques, una còpia de la publicació en el butlletí oficial corresponent de la creació o el reconeixement de l'entitat, com també l'acreditació de la representació que exerceix qui signa la sol·licitud. Si ja consta a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, n'hi ha prou amb una manifestació en aquest sentit.
  • En el cas de persones jurídiques no incloses en els paràgrafs anteriors, el document constitutiu de l'entitat, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, i l'acreditació de la representació que exerceix qui signa la sol·licitud.

b) Un certificat o una acreditació de l'existència d'un compte bancari la titularitat del qual recau en el beneficiari de la subvenció. Si ja consta a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, n'hi ha prou amb una manifestació en aquest sentit (imprès 6).

c) El contracte o document de vinculació acreditatiu de la vinculació de l'investigador principal amb l'entitat beneficiària.

5. Si no es presenta l'acceptació de l'ajuda ni es formula cap al·legació o hi ha un desistiment exprés en l'esmentat termini, s'entén que es desisteix de la sol·licitud i de l'ajuda proposada.

6. El procediment finalitza amb la proposta de resolució definitiva, que esdevindrà resolució sense més tràmits.

7. En virtut del que es preveu en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la notificació dels tràmits de proposta de resolució i de resolució es realitzaran mitjançant publicació en la pàgina web de la Direcció General (http://dgrdi.caib.es), i suposarà tots els efectes de notificació practicada, o bé de forma individual mitjançant la plataforma habilitada per a la gestió de les notificacions i comunicacions per part de l'Administració autonòmica de les Illes Balears (@notifica o equivalent).

8. La resta d'accions derivades dels tràmits de notificació de les propostes de resolució i resolucions, com és el cas d'un avís, l'enviament d'informació complementària de l'avaluació, l'enviament d'una fitxa econòmica del projecte i terminis anuals de justificació, etc., es podrà realitzar per correu electrònic.

9. La presentació per part de les persones interessades de qualsevol tipus de sol·licitud o resposta a aquests tràmits (com l'acceptació de l'ajuda, l'entrega de documentació addicional o les al·legacions als tràmits) haurà de fer-se per registre electrònic. De forma excepcional, en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original o es doni alguna altra circumstància justificada adequadament, es podrà presentar la documentació en qualsevol altra de les formes recollides en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

10. El document de resolució de concessió ha de fixar amb caràcter definitiu el període d'execució i justificació dels projectes, la quantitat total concedida i la quantitat total que s'ha de justificar. Aquest document es podrà complementar amb les fitxes econòmiques i informatives necessàries. La resolució també ha de contenir les dades indicades en el punt 12.1 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

Setzè

Termini per resoldre i recursos

1. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. La persona o l'entitat interessada pot entendre desestimada la sol·licitud si, una vegada transcorregut el termini màxim de sis mesos des que la va presentar, no se li ha notificat cap resolució.

2. El termini per resoldre pot ser interromput, d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, durant el període d'avaluació, així com en l'utilitzat per a l'esmena de deficiències i l'aportació de documents.

3. Contra la resolució del procediment de concessió, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar potestativament recurs de reposició davant l'òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes, si la resolució és expressa, o de tres mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Sense perjudici de l'anterior, contra la resolució del procediment de concessió i, si escau, contra la resolució del recurs potestatiu de reposició, es pot interposar recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, si la resolució és expressa, o de sis mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 11.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici d'interposar qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

Dissetè

Modificació de la resolució de concessió

1. Els projectes s'han d'executar en el temps i la forma que es determini en les resolucions de concessió i documentació complementària. No obstant això, si hi ha circumstàncies concretes que alteren les condicions tècniques o econòmiques, la resolució de concessió es pot modificar sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que la modificació no afecti els objectius perseguits amb l'ajuda ni els aspectes fonamentals d'aquesta o que hagin estat decisius per concedir-la, i que no alteri la determinació del beneficiari ni danyi els drets de tercers. Tan sols es poden autoritzar modificacions amb relació a la determinació del beneficiari en el cas de fusió o absorció entre entitats que continuïn ubicades a les Illes Balears. En aquest cas, la nova entitat adquireix la condició de beneficiària des de la data de la modificació de la resolució de concessió.

b) Que la sol·licitud de modificació sigui autoritzada prèviament per l'òrgan instructor del procediment, el qual n'ha d'emetre un informe i ha de proposar la modificació de la resolució de concessió a l'òrgan competent perquè resolgui.

c) Que tant la sol·licitud de modificació com l'autorització es produeixin abans del venciment del termini d'execució estipulat en la resolució de concessió.

d) Que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment.

e) Que no impliqui un ajornament del termini d'execució estipulat.

2. La sol·licitud de modificació s'ha d'acompanyar d'un informe en el qual s'han d'exposar els motius dels canvis i s'ha de justificar, tant la impossibilitat de complir les condicions establertes en la resolució de concessió, com el compliment dels requisits assenyalats en l'apartat anterior.

3. El canvi de l'investigador o investigadors principals és possible, sempre que el nou investigador principal compleixi amb els requisits establerts en aquesta convocatòria. Llevat de casos excepcionals degudament justificats, tan sols s'admet aquest canvi com a conseqüència de la pèrdua de vinculació amb l'entitat beneficiària de l'investigador principal que figurava en la sol·licitud de l'ajuda o altres circumstàncies que no es poden evitar o preveure.

4. Les sol·licituds de modificació s'han de presentar amb temps suficient per aprovar els canvis i, com a data límit, tres mesos abans de la data màxima de finalització del projecte.

5. Els transvasaments entre les partides no necessiten autorització sempre que es compleixin els requisits següents:

a) Que l'augment en una de les partides existents en la resolució de concessió es compensi amb la disminució d'una altra partida també existent, de manera que no s'alteri l'import destinat al projecte concedit ni s'introdueixin partides amb conceptes nous.

b) Que no es modifiqui la naturalesa de l'actuació i no suposi alteracions dels objectius i condicions essencials per als quals es va concedir l'ajuda.

c) Que l'import transvasat no superi el 10 % del total subvencionat per a cada projecte (atès que la justificació econòmica es fa per separat).

d) Que el beneficiari justifiqui adequadament el canvi entre partides en un escrit de seguiment o en les memòries de justificació.

6. D'acord amb el punt vintè d'aquestes bases, el beneficiari ha d'informar la Direcció General de Política Universitària i Recerca de la intenció d'introduir qualsevol canvi en els termes de la concessió, a fi que aquesta Direcció General l'autoritzi o el denegui.

Divuitè

Període d'inversió, execució i justificació de les ajudes

1. Les inversions s'han d'haver executat en el període que va des de la data d'inici del projecte fins a la data de justificació final de l'ajuda; ambdues dates s'indiquen en la resolució de concessió.

2. Les dates finalment assignades com a data d'inici i data de finalització han de ser les estipulades en la resolució de concessió de l'ajuda. Les dates de justificació de cada període, la distribució pressupostària anual i els imports mínims a justificar per a cada període seran igualment comunicades als interessats una vegada sigui concedit el projecte. La data de justificació final de l'ajuda no pot ser, en cap cas, posterior a l'1 de setembre de 2024.

3. Els imports mínims que s'han de justificar per a cada període de justificació han de coincidir amb el 100 % de la quantitat adjudicada i concedida per a dit període. No s'avançarà cap pagament, és a dir, no es realitzarà prèviament el pagament d'una quantitat no justificada adequadament.

4. En el supòsit que no es justifiqui en la seva totalitat l'import mínim adjudicat per a un període de justificació (d'acord amb les dates màximes de justificació i imports per període determinats en la resolució de concessió), però s'hagi complert la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i minorar proporcionalment.

5. S'entén que no hi ha incompliment dels objectius prevists si en la darrera justificació s'ha executat correctament el 70 % del pressupost del projecte o de cada subprojecte (en el cas d'un projecte coordinat). En el cas que hi hagi incompliment s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament del total de l'ajuda concedida per projecte.

6. En el supòsit de superar-se la justificació dels imports concedits en la primera, segona i tercera justificacions, la diferència respecte al mínim a justificar s'ha d'acumular i comptabilitzar en futures justificacions o tenir en compte en la justificació i regularització final del projecte.

7. És obligatori justificar la subvenció en els termes establerts i amb la documentació detallada en el punt següent. La no justificació o la justificació insuficient comporta l'obligació de reintegrar la subvenció a la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. S'ha de presentar conjuntament un informe tècnic de l'investigador principal o coordinador del projecte i una memòria econòmica per cada una de les entitats beneficiàries (en el cas de la modalitat 2 es presentaran un total de dues memòries econòmiques).

9. El contingut de l'informe tècnic i memòries econòmiques per a la primera, segona i tercera justificacions serà el següent:

a) Quant a la memòria tècnica (imprès 7):

  • Una descripció del grau de compliment dels objectius proposats en l'actuació, l'impacte dels resultats, i, si escau, la justificació de les desviacions produïdes amb relació a les actuacions per a les quals s'ha concedit la subvenció, així com la resta d'informació que incorpori l'imprès corresponent.

La memòria tècnica final ha d'incorporar, entre d'altres, informació d'acord amb l'imprès corresponent, referent a: una còpia de totes les publicacions, els programes d'actes, els documents de publicitat, etc., que hagin derivat del projecte, amb les imatges i les obligacions detallades en el punt 20.1.f) d'aquesta convocatòria.

b) Pel que fa a la memòria econòmica:

  • Un certificat de les despeses realitzades. Aquest certificat ha de contenir un resum de les despeses realitzades durant el període per justificar.
  • Una còpia de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa emesos a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda. Totes les factures i els documents justificatius que tenguin aquest mateix valor han de complir els requisits establerts en els articles 6 i següents del Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, relatiu a les obligacions de facturació. Entre aquests requisits s'ha de destacar la presència de la informació següent: la data d'expedició de la factura; la identificació, amb el NIF i el domicili, tant del proveïdor com de l'entitat beneficiària (a càrrec de la qual s'han d'emetre totes les factures); la descripció de les operacions amb la data en què s'han duit a terme, i l'IVA. Cap factura no pot anar a un altre nom que no sigui el de l'entitat beneficiària.

Les factures originals poden ser requerides per ser comprovades i per verificar que no han estat ni seran objecte de cap altra subvenció. Les factures originals, una vegada comprovades, s'han de retornar al beneficiari.

  • Els documents que acreditin els pagaments de les factures. Els pagaments de les factures presentades es poden acreditar mitjançant una fotocòpia compulsada del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari que doni fe del pagament, en el qual han de figurar la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència, així com les dades de qui l'ordena i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. En aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda, en el qual ha de figurar el càrrec de la transferència.

Els pagaments també es poden acreditar mitjançant una còpia d'un xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si el total de l'extracte bancari no coincideix amb el total de la factura presentada (perquè al mateix proveïdor se li ha transferit el pagament conjunt de diverses factures), s'ha d'aportar un desglossament de les factures que formen part de l'extracte. Així mateix, en el cas que el certificat de pagament es presenti en una moneda diferent de la de la factura, s'ha de presentar el document bancari que fa la conversió entre les divises.

Els pagaments en efectiu de quantitats superiors a 500,00 euros no són subvencionables. Per als pagaments en efectiu d'imports inferiors a 500,00 euros s'ha de presentar el rebut del pagament signat pel proveïdor. Tan sols s'accepten tiquets de caixa per a imports inferiors a 100,00 euros.

  • Un certificat de l'Administració tributària estatal i un altre de la Tresoreria General de la Seguretat Social en què s'indiqui que la persona beneficiària està al corrent dels pagaments de les seves obligacions davant aquests organismes. En el cas que la persona beneficiària sigui una entitat pública, aquests certificats s'han de substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant en què s'indiqui que l'entitat es troba al corrent del pagament d'aquestes obligacions.
  • Els documents que acreditin que es manté una comptabilitat separada o un codi comptable específic per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.
  • En el cas de la justificació de despeses de personal, s'ha de presentar la documentació específica següent: el contracte afectat al projecte; les nòmines; un justificant del pagament de la nòmina compulsat per l'entitat bancària, o bé un certificat o un extracte mensual bancari que acrediti l'ingrés de la nòmina en el compte corrent del perceptor i, en el cas d'un pagament conjunt de diferents persones, un document compulsat desglossat per perceptors, que ha de coincidir amb l'import total de l'ingrés dels certificats bancaris presentats; un model TC1 de la Tresoreria General de la Seguretat Social amb el justificant del pagament bancari corresponent; un model TC2 de la Tresoreria General de la Seguretat Social; els models 111 (retencions i ingressos a compte de l'IRPF) amb una còpia compulsada del justificant del pagament bancari corresponent al període de justificació, i una còpia compulsada del model 190 (resum anual de retencions i ingressos a compte de l'IRPF) corresponent al període de justificació. S'han de presentar el primer full de dades generals i els corresponents a les persones declarades.

No s'acceptarà cap document justificatiu de personal que no es documenti mitjançant nòmines.

  • En el cas de la justificació de despeses de viatges, s'ha de presentar la documentació específica següent: la factura i la targeta d'embarcament (en el cas de justificar-se desplaçaments en un mitjà de transport en el qual no consta la targeta d'embarcament, s'ha de presentar, en substitució, el bitllet corresponent).

Tots els tiquets de les despeses derivades d'un desplaçament amb mitjans propis (benzina, peatges, etc.) gestionats directament per l'equip de recerca o equip de treball s'han de presentar en un full d'indemnització de serveis o un full de liquidació signat per l'investigador principal i amb el vistiplau de l'entitat beneficiària, juntament amb la còpia de les factures i els justificants de pagament o dels tiquets que permetin justificar aquests consums o serveis.

  • En el cas de la justificació de despeses de manutenció, s'ha de presentar la documentació específica següent: el full d'indemnització de serveis signat per l'investigador principal amb el vistiplau de l'entitat beneficiària o, en el cas de personal complementari, un full de liquidació, juntament amb la còpia de les factures i els justificants de pagament o dels tiquets que permetin justificar aquests consums o serveis. No s'accepten tiquets sense els fulls de liquidació corresponents.
  • En el cas de la justificació de despeses d'allotjament, s'ha de presentar la documentació específica següent: la factura de l'hotel i, si escau, d'una despesa avançada per l'investigador, el full d'indemnització de serveis o un full de liquidació signat per l'investigador i per l'entitat beneficiària, amb una còpia de la factura a nom de l'investigador i el justificant del pagament.
  • En el cas d'haver estat necessària la tramitació d'un expedient de contractació, segons el contingut de la llei contractes del sector públic vigent, s'ha de presentar amb la documentació de justificació la documentació necessària per a la comprovació de l'expedient tramitat.

10. En la quarta i darrera justificació (per realitzar abans de l'1 de setembre de 2024) s'ha de presentar l'informe final, que ha d'incloure la mateixa documentació detallada en el punt anterior (amb les particularitats de la memòria final), a més d'un compte justificatiu (imprès 8) per a cada projecte o subprojecte, amb les despeses realitzades durant tot el període d'execució i tota la documentació acreditativa contemplada al respecte per a les memòries econòmiques anuals.

11. Si, una vegada transcorregut el termini establert, no s'ha presentat la documentació justificativa davant l'òrgan competent, aquest ha de requerir al beneficiari que la presenti en el termini improrrogable de deu dies, amb l'advertiment que, si no la presenta, se li exigirà el reintegrament de l'import percebut i s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.

12. Si, per causes sobrevingudes que no puguin haver estat previstes en el moment de la concessió, el projecte s'ha d'interrompre i es produeix la renúncia expressa de tots els membres a una o diverses anualitats, s'ha de presentar una memòria tècnica acreditativa dels objectius assolits i justificativa de les causes que han impedit l'execució total del projecte. L'avaluació de la memòria per part de la Comissió de Selecció determinarà si s'inicia el procediment de reintegrament del total de l'ajuda concedit.

13. Es poden dictar instruccions d'execució i justificació complementàries per desplegar el que disposa aquesta Resolució. Aquestes instruccions, una vegada aprovades, s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dgrdi.caib.es).

14. Si la sol·licitud no s'ha formulat mitjançant els impresos normalitzats, o bé s'ha presentat sense adjuntar-hi degudament tota la documentació esmentada en els apartats anteriors, s'ha de requerir l'interessat perquè en el termini de deu dies esmeni aquestes mancances. Si no ho fa, es considera que desisteix de la justificació d'aquesta part de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que fixa l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. La reclamació de documentació es realitzarà mitjançant la publicació en la pàgina web de la Direcció General, i suposarà tots els efectes de notificació practicada, o de forma individual mitjançant la plataforma habilitada per a la gestió de les notificacions i comunicacions per part de l'Administració autonòmica de les Illes Balears (@notifica o equivalent).

15. La resta d'accions derivades dels tràmits de notificació de la reclamació de documentació, com és el cas d'enviament d'informació addicional per aclarir dubtes, etc., es podrà realitzar per correu electrònic. Així mateix, la presentació per les persones interessades de qualsevol tipus de sol·licitud o resposta a aquests tràmits haurà de fer-se per mitjà de el registre electrònic.

16. L'òrgan instructor pot requerir en qualsevol moment del procediment de concessió la documentació que consideri necessària a fi de comprovar l'adequació dels justificants i l'existència d'una pista d'auditoria adequada. Aquesta documentació addicional a efectes de comprovació serà presentada de forma electrònica i, excepcionalment (en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original, o alguna altra circumstància justificada adequadament), es podrà presentar en qualsevol altra forma de les recollides en l'article 16 de la Llei 9/2015, d'1 d'octubre.

Dinovè

Pagament de les ajudes

1. Les ajudes concedides a l'empara d'aquesta Resolució s'han de lliurar a favor de l'entitat beneficiària a la qual estigui adscrit l'investigador principal o el coordinador, en el cas d'haver-n'hi dos. Correspon a aquesta entitat gestionar l'import total destinat al projecte.

2. L'ajuda s'ha de fraccionar en quatre pagaments. Els imports màxims per anualitat de la convocatòria es detallen en el punt 7.2. La distribució dels imports màxims de pagament per anualitats de cada projecte es calcularan de forma individual en el moment de la concessió del projecte (o de cada subprojecte, en el cas de modalitat 2) i està condicionada a les disponibilitats pressupostàries.

3. El pagament de la primera anualitat i de les successives resta condicionat a la justificació prèvia i al fet que hi hagi constància que el beneficiari compleix els requisits exigits en l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En el cas que no consti la situació del beneficiari respecte a aquestes obligacions, se li ha de requerir que en el termini màxim de deu dies, comptadors des del dia següent al de la notificació del requeriment, aporti els certificats pertinents.

Vintè

Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les ajudes han de complir les obligacions fixades en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, així com les establertes en aquesta Resolució. Aquestes obligacions es detallen a continuació:

a) Acreditar davant la Direcció General de Política Universitària i Recerca que l'activitat s'ha duit a terme i que s'han complert de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes, com també justificar les ajudes en la forma i amb la documentació que es detallen en el punt divuitè d'aquesta convocatòria i d'acord amb la normativa vigent sobre subvencions, contractes, etc.

b) Comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca qualsevol canvi que s'introdueixi en el detall dels conceptes pressupostats en la sol·licitud (tipus d'equipament, destinació dels viatges, etc.) i altres possibles modificacions, d'acord amb el punt dissetè, perquè aquesta Direcció General els autoritzi o els denegui. Els canvis han d'estar prou motivats i no han d'afectar ni els objectius del projecte ni les condicions establertes en la resolució de concessió de l'ajuda.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

d) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Política Universitària i Recerca i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties indegudament percebudes.

e) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de la contractació, les subvencions, la comptabilitat, la publicitat, el medi ambient i la igualtat d'oportunitats.

f) Fer constar en les memòries justificatives que es redactin, així com en els treballs, els contractes de personal, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció el patrocini de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, s'hi ha d'incorporar la imatge corporativa de la Direcció General de Política Universitària i Recerca i una menció al finançament amb el fons de l'Impost del Turisme Sostenible del Govern de les Illes Balears (per a més informació vegeu la guia de divulgació). Una còpia d'aquestes publicacions s'ha de trametre a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.

g) Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.

h) Adoptar mesures antifrau eficaces i proporcionades en l'àmbit de la gestió administrativa que correspongui a fi d'evitar sobrefinançament o doble finançament amb altres subvencions comunitàries, estatals, o autonòmiques o altres programes o períodes de programació, fraccionament de la despesa, etc. En aquest sentit, s'ha d'informar la Direcció General de Política Universitària i Recerca sobre les sol·licituds d'altres ajudes per a les mateixes inversions o activitats cursades davant qualsevol altra administració o organisme, públic o privat, i, si escau, si s'han concedit i per quina quantia.

i) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per comptar amb una pista d'auditoria apropiada.

j) En el cas de renunciar a l'ajuda atorgada, comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recerca. Si la renúncia és posterior al pagament de l'ajuda, la persona beneficiària l'ha de reintegrar a la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el termini de quinze dies i ha d'aportar una còpia del document acreditatiu del reintegrament a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.

k) Avisar la Direcció General de Política Universitària i Recerca, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, de qualsevol acte públic relacionat amb el projecte que tengui previst dur a terme.

l) Participar en l'acte inicial i final de les jornades de divulgació dels projectes que organitzi la Direcció General de Política Universitària i Recerca (punt 21.3).

m) Utilitzar un llenguatge no sexista i transmetre missatges en què el paper d'ambdós sexes no estigui estereotipat.

n) Fer que les actuacions subvencionables siguin respectuoses amb la protecció i la conservació del medi ambient i compatibles amb un desenvolupament sostenible, sempre respectant la normativa mediambiental vigent.

o) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En particular, cada entitat participant ha de respondre a les obligacions de reintegrament o a les sancions que es puguin imposar com a conseqüència d'incompliment dels compromisos.

2. Els deures que comporten la realització i la justificació de l'activitat subvencionada constitueixen una obligació personalitzada en el beneficiari que no pot ser encomanada a un tercer, com recull l'article 68 del Reglament de desplegament de la Llei de subvencions (Reial decret 887/2006), llevat del que s'estableix respecte a la subcontractació en l'article 29 de la Llei general de subvencions i en el punt 5.5 de les bases d'aquesta convocatòria.

Vint-i-unè

Seguiment i actuacions de control

1. La Direcció General de Política Universitària i Recerca ha d'establir els procediments adequats i ha de designar, si escau, els òrgans, les comissions o els experts que consideri necessaris per dur a terme les actuacions de seguiment i comprovació de l'aplicació de l'ajuda.

2. En el seguiment, s'ha de valorar el grau de compliment de les activitats programades, mitjançant l'informe justificatiu que s'estableix en el punt divuitè.

3. Les entitats beneficiàries i equips de recerca dels projectes concedits han de participar en les jornades de divulgació dels projectes que organitzi la Direcció General de Política Universitària i Recerca. L'objectiu de les jornades serà la divulgació del contingut i els resultats dels projectes i es desenvoluparan en diferents moments de l'execució del projecte (presentació inicial i finalització).

4. El fet de no complir les normes d'aquesta convocatòria, d'ocultar dades o de presentar dades falses o inexactes, de no dur a terme l'acció o de no justificar-la pot donar lloc a revocar la concessió de l'ajuda i a haver de reintegrar les quantitats rebudes, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici que s'apliqui el règim sancionador que estableix el títol V d'aquesta norma.

5. Les ajudes concedides d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria s'han de sotmetre al règim de fiscalització, control i inspecció que estableixen els articles 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. Correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca decidir sobre la modificació de la resolució de concessió, amb els efectes que corresponguin, que inclouen la devolució de les quantitats percebudes, amb els interessos pertinents, i l'eventual aplicació del règim sancionador establert legalment, si en el seguiment de l'aplicació de l'ajuda s'observa alguna de les circumstàncies següents:

  • L'incompliment o la desviació, per raons imputables als beneficiaris, de les obligacions derivades de la concessió de l'ajuda.
  • La falsedat, la inexactitud o l'omissió de dades.
  • Una desviació clara pel que fa a la qualitat cientificotècnica dels processos seguits i dels resultats esperats.
  • L'aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a finalitats diferents d'aquelles per a les quals es va concedir l'ajuda inicialment.
  • L'obtenció, amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, d'altres ajudes públiques o privades que, en conjunt, superin el cost de l'activitat.

7. Les entitats beneficiàries de les ajudes queden obligades a comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca qualsevol eventualitat en l'activitat subvencionada quan afecti el compliment de l'activitat segons els termes de la concessió de l'ajuda.

Vint-i-dosè

Exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions del personal investigador beneficiari de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir com a conseqüència de l'execució de les accions subvencionades en aquesta convocatòria.

 

Documents adjunts