Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 12793
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes de minimis per al foment de la intercooperació i la concentració de les cooperatives de l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears, estableix al capítol I del títol II la necessitat d'adoptar mesures de foment i suport a les cooperatives per tal que se'n puguin complir els objectius.

Arran de la transició política i l'arribada de la democràcia, entre els anys setanta-cinc i vuitanta, és quan es constitueixen la majoria de les cooperatives que tenim avui dia, tot i que alguna es remunta a inicis del segle xx. Les cooperatives agràries es van constituir sobretot al voltant d'una producció molt local i amb unes necessitats que han canviat, però el paper destacat i imprescindible en el sector agroalimentari de les Illes es manté, tenint en compte la seva vinculació íntima amb el territori, i esdevé un agent dinamitzador de les zones rurals, sense voluntat de deslocalitzar-se i contribuint a fer que el valor afegit generat en la transformació i la comercialització reverteixi en el sector mateix i en el territori.

Aquest fet confereix a la cooperativa agrària un arrelament amb el territori, on en molts pobles és la principal empresa del sector agroalimentari, aporta transparència al mercat i serveix de referència a la resta d'operadors econòmics, al mateix temps que evita l'opacitat en els mercats, que és la que acaba provocant distorsions i oligopolis.

El foment de la capacitat comercialitzadora i econòmica del sector productor, en particular mitjançant la integració de les cooperatives i altres formes jurídiques de l'associacionisme agrari, permet aconseguir un model associatiu empresarial generador de valor, més rendible, competitiu i professionalitzat. L'enfortiment de les estructures associatives facilita la innovació i la incorporació de noves tecnologies a les estructures agràries, n'augmenta la productivitat i l'eficiència i, en definitiva, la capacitat de mantenir l'activitat agrària al territori.

En conseqüència, es considera convenient establir ajuts per incentivar la concentració i la intercooperació de les cooperatives agràries i altres entitats associatives agràries amb l'objectiu que puguin assolir unes dimensions econòmiques i socials que les facin competitives dins el món rural actual.

El Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis, introdueix una norma de minimis que fixa el total de l'ajuda per empresa a l'efecte de considerar inaplicable l'apartat primer de l'article 107.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.

El 17 de març del 2005 es publicà al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, mitjançant la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que inclouen entre els seus objectius, a l'article 1.2.i, l'associacionisme agrari i pesquer.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix, a l'article 2.a, que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix des de l'1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis per al foment de la intercooperació i la concentració de les cooperatives agràries de les Illes Balears, de l'any 2020, destinades a donar suport als processos de reestructuració del sector cooperatiu agroalimentari, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. L 352, de 24 de desembre), i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE núm. L 352, de 24 de desembre).

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent mil euros (100.000,00 €), a càrrec dels pressuposts de l'any 2020 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribueix en:

- 50.000,00 € per a beneficiaris del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.

- 50.000,00 € per a beneficiaris del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.

3. El crèdit que s'hi destina es pot incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer

Beneficiaris i requisits

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les cooperatives agràries constituïdes legalment, els grups cooperatius i les cooperatives de segon grau i ulterior que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que a continuació s'estableixi una altra data, els requisits següents:

a. Estar degudament inscrits en el Registre de cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 1/2003, de 20 de març. Aquest requisit es comprova d'ofici.

En el cas de creació de cooperatives de segon grau i ulterior o de grups cooperatius n'hi ha prou amb haver iniciat el procés d'integració en els termes que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart.

b. Disposar de l'Acord de l'assemblea, o de l'òrgan de direcció, de la cooperativa o, si escau, de l'assemblea constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva per emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor que ha d'actuar com a representant de l'entitat. En el cas de que l'acord sigui de l'òrgan de direcció, s'ha de presentar la ratificació per l'assemblea juntament amb la sol·licitud de pagament.

c. No tenir com a objectiu prioritari la gestió de les explotacions agràries i que, per tant, no siguin realment productors.

2. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart les societats cooperatives agràries i les societats agràries de transformació (SAT) que s'incorporin com a sòcies a qualsevol entitat que pugui ser beneficiària de les actuacions que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart o, si ja en són sòcies, que participin en l'ampliació de capital corresponent. A més, les SAT han de tenir per objecte l'activitat agrícola, ramadera o forestal i un volum de facturació del darrer exercici fiscal tancat superior a 1.000.000,00 €.

3. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.3 de l'apartat quart les societats cooperatives agràries inscrites, en la data de tancament del termini de sol·licituds, en el Registre de cooperatives de les Illes Balears i que compleixin les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 1/2003, de 20 de març.

4. Quan es tracti de grups sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l' article 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals establerts s'han de mantenir durant un termini de cinc anys, a comptar des de la data de la notificació de la resolució per la qual es concedeix l'ajuda.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha d'efectuar mitjançant la presentació dels certificats que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació a comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no és necessari presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les actuacions que es duguin a terme i es paguin en el període que preveu el punt 1 de l'apartat desè, sempre que estiguin relacionades amb:

1.1. La concentració de l'oferta cooperativa per afavorir i consolidar processos d'integració de cooperatives agràries, d'acord amb els models següents:

- Creació i/o consolidació de cooperatives de segon grau o grups cooperatius mitjançant la integració d'altres cooperatives o SAT en funcionament.

- Fusió de cooperatives en funcionament mitjançant l'absorció d'una o d'algunes o la creació, per fusió, d'una de nova.

En tot cas, el procés d'integració ha d'haver començat, com a mínim, a l'acabament del termini de presentació de les sol·licituds i ha d'haver acabat abans de fer el pagament establert.

A aquest efecte, es considera que s'ha començat el procés:

- En el cas de creació de cooperatives de segon grau i ulterior: quan l'assemblea constituent hagi adoptat l'acord pertinent en els termes que preveu la Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears.

- En el cas d'integració: quan les assemblees de les cooperatives que hi participen hagin adoptat l'acord d'integració corresponent.

- En el cas de fusió: quan els consells rectors de cadascuna de les cooperatives que s'han de fusionar hagin adoptat la decisió d'iniciar el procés de fusió.

Es considera que s'ha finalitzat el procés:

- En el cas de fusió: quan estiguin inscrites correctament en el Registre de cooperatives de les Illes Balears.

- En el cas d'integració: quan la cooperativa en què s'ha de fer la integració accepti l'alta com a sòcia de la cooperativa integrada i es produeixi la integració dels socis en el llibre corresponent.

- En el cas de creació de cooperativa de segon grau i ulterior: quan estiguin correctament inscrites en el Registre de cooperatives de les Illes Balears.

Els conceptes subvencionables són les despeses que deriven d'aquesta activitat:

a. Despeses relatives als treballs preparatoris per constituir l'entitat, així com les relatives a l'elaboració de l'escriptura de constitució i dels estatuts.

b. Despeses de personal administratiu, honoraris per serveis i assessorament tècnic.

c. Despeses corresponents al material d'oficina, inclosos ordinadors, programes informàtics i recursos telemàtics.

d. Despeses generals i despeses legals i administratives.

e. Despeses d'implantacions i certificacions de sistemes de qualitat (ISO).

1.2. La subscripció i el desembossament d'aportacions dineràries al capital social i les quotes d'ingrés que es destinin a consolidar, desenvolupar i garantir la cooperativa.

Aquesta subvenció ha de quedar comptabilitzada en el fons de reserva obligatori de la cooperativa i s'ha d'integrar tal com estableix l'article 82 de la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears.

1.3 L'elaboració de diagnosis de la situació jurídica, econòmica i patrimonial de les cooperatives en funcionament que permeti valorar la conveniència que determinades entitats transfereixin totes o part de les seves facultats, competències i/o gestió a favor d'una altra, per consolidació o creació de grups cooperatius. Cal definir en cada cas el pla estratègic corresponent i especificar els resultats esperats i els recursos necessaris.

2. Quant a les despeses subvencionables, s'aplica, a més, el que estableixen els articles del 31 al 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 €, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de presentar tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de subvenció, es fa d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta més avantatjosa.

Cinquè

Tipus i límit de les ajudes

1. Per a les actuacions del punt 1.1 i 1.2 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes serà del 80 % de la despesa aprovada, amb els límits següents:

a. 15.000,00 € per una facturació total resultant < 1.000.000,00 €

b. 50.000,00 € per una facturació total resultant entre 1.000.000,00 € i 5.000.000,00 €

c. 100.000,00 € per una facturació total resultant > 5.000.000,00 €

La facturació total és el resultat de la suma de la facturació del darrer exercici tancat en la data de la sol·licitud de cadascuna de les entitats que hi intervenen.

2. Per a les actuacions del punt 1.3 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és del 90 % de la despesa aprovada, amb un límit de 3.750,00 € per beneficiari.

La facturació total és el resultat de la suma de la facturació del darrer exercici tancat en la data de la sol·licitud de cadascuna de les entitats que hi intervenen.

2. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir de 200.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

3. No obstant el que preveu l'apartat anterior, en cas que l'entitat beneficiària operi en el sector de la producció primària de productes agrícoles i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 15.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds va des de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al 26 de febrer del 2021.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, correctament emplenades, al registre del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos i atorgar les autoritzacions i declaracions que conté aquest annex 1.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant.

b. Fotocòpia dels estatuts, del reglament o de l'escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.

c. Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

d. Memòria detallada de les actuacions que s'han de dur a terme.

e. Pressupost detallat.

f. Si escau, certificat de l'Acord de l'assemblea de la cooperativa, de l'òrgan de direcció o de l'Assemblea Constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva d'emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor que actuarà com a representant de l'entitat.

g. Si escau, la documentació que s'indica al punt 1.1 de l'apartat quart per tal de demostrar que s'ha començat el procés.

h. Per a les actuacions 1.1 i 1.2, Projecte de desenvolupament o pla d'empresa de les actuacions que s'han de dur a terme, en què es demostri la viabilitat econòmica de les actuacions proposades i documentació que acrediti l' import de la facturació total del darrer exercici fiscal tancat a la data de la sol·licitud..

i. En el cas dels grups sense personalitat jurídica pròpia, a més:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, una fotocòpia compulsada del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cadascú.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del representant o els certificats en què consti que estan al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, cal que aporti els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors, cal que presenti una declaració responsable del seu compliment.

4. En cas que amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no cal que s'aporti de bell nou, i n'hi ha prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de la persona interessada de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.

Setè

Selecció d'entitats beneficiàries i criteris objectius i de preferència

1. Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionen totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. Abans d'emetre la proposta, la unitat gestora emet un informe en el qual s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

3. El termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris, a més de les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, les següents:

 - Mantenir l'activitat cooperativa durant un període de cinc anys, comptats a partir de la concessió de l'ajuda.

- Realitzar l'activitat per a la qual s'atorga la subvenció, així com assumir els compromisos que s'hi inclouen i acreditar-ho documentalment davant del FOGAIBA.

- Facilitar tota la informació que se'ls requereixi i sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponen al FOGAIBA i a les de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Intervenció General del Govern Balear, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents.

- En el cas de subscripció i desembossament d'aportacions dineràries al capital social i quotes d'ingrés destinat a la consolidació, el desenvolupament i la garantia de la cooperativa, comptabilitzar la subvenció al fons de reserva obligatori de la cooperativa, tal com estableix l'article 82 de la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears.

2. El règim jurídic aplicable en cas d'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 30 de setembre del 2021 i són elegibles les despeses efectuades i pagades des de la data de presentació de la sol·licitud fins al 30 de setembre del 2021

2. Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i els justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d'incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2, que figura al web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b. Documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entén que s'ha efectuat, segons el cas, mitjançant la presentació de:

- Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

- Certificat de la cooperativa acreditatiu de la subscripció i el desembossament d'aportacions dineràries al capital social i quotes d'ingrés i de la comptabilització en els termes que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, juntament amb el document bancari acreditatiu del pagament.

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Documents RLC i RMT, juntament amb una llista en què figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina, i justificants de pagament.

- Document IRPF i justificant de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura de la persona declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa. Aquest darrer serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació queda a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

No s'admeten pagaments en efectiu igual o superiors a 2.500,00 €, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, la documentació que s'indica al punt 1.1 de l'apartat quart per tal de demostrar que s'ha finalitzat el procés.

d. Si escau, la indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses (annexa 3).

e. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

f. Declaració expressa, si escau, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa finalitat i aportació de la documentació justificativa de les ajudes rebudes per tal de comprovar els límits que preveu l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.

g. Si escau, l'acord de l'assemblea per ratificar la decisió de l'òrgan de direcció, en els termes que preveu el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'han d'aportar els certificats corresponents.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abona a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

Onzè

Incompatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que s'apliquin, que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable vigent.

Tretzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 18 de desembre de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño