Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 12809
Modificació ordenança reguladora de la convivència ciutadana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ORDENANÇA REGULADORA DE LA CONVIVÈNCIA CIUTADANA

Exposició de motius

L'Ajuntament de Llucmajor, dins de la seva funció de policia i en l'àmbit de les seves competències, ha de garantir la tranquil·litat, la seguretat, la salubritat, l'ordre públic i el degut respecte i comportament de la comunitat veïnal, de la mateixa forma que té també l'obligació de mantenir el comportament cívic en l'àmbit públic respectant els béns i les instal·lacions i fent-ne un ús correcte, amb la finalitat de poder gaudir-ne sempre en perfecte estat d'ús i conservació.

Així mateix, competeix a l'Ajuntament, en la seva funció de policia, evitar comportaments incívics en perjudici de la ciutadania, quan aquesta no tingui el deure jurídic de suportar-los, i regular l'activitat de les persones usuàries de les vies públiques per garantir que l'exercici d'un dret, per part d'un sector de la població, no menyscabi els drets de la resta.

 

TÍTOL I.

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Fonament

1. El fonament legal per a l'elaboració d'aquesta Ordenança es troba en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, que en el seu article 4.1 a) confereix als ens locals territorials la potestat reglamentària i d'autoorganització, en el seu article 25.2 atorga als municipis la facultat per regular les matèries objecte d'aquesta Ordenança, i en el seu article 84 faculta els ajuntaments per intervenir l'activitat ciutadana a través d'ordenances.

2. Per la seva banda, l'article 1 de l'encara vigent Decret de 17 de juny de 1955, pel qual s'aprova el Reglament de serveis de les corporacions locals, estableix que els ajuntaments podran intervenir en les activitats dels seus administrats en l'exercici de la funció de policia.

3. Finalment, i en relació amb la potestat sancionadora, la competència municipal està reconeguda tant en l'article 25 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, com en l'article 139 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril.

Article 2. Objecte

1. Aquesta Ordenança té per finalitat preservar l'espai públic com a lloc de convivència i civisme, en el qual totes les persones puguin desenvolupar en llibertat les seves activitats de lliure circulació, oci, trobada i esbarjo, amb ple respecte a la dignitat i als drets dels altres i a la pluralitat d'expressions de tot tipus existents i, en definitiva, millorar la qualitat de vida i el benestar de la ciutadania en el municipi de Llucmajor.

2. És també objecte d'aquesta Ordenança establir normes que afavoreixin el normal desenvolupament de la convivència ciutadana, el bon ús i el gaudi dels béns i serveis d'ús públic, així com la seva conservació i protecció, en l'àmbit de les competències municipals, enfront dels usos indeguts de què puguin ser objecte, la sanció de les conductes incíviques i la reparació dels danys causats.

Article 3. Àmbit objectiu

1. Les prescripcions de la present Ordenança són aplicables en tot el territori que comprèn el terme municipal de Llucmajor.

2. Les mesures de protecció regulades en aquesta Ordenança es refereixen als béns de servei o ús públics de titularitat municipal, així com a construccions, instal·lacions, mobiliari urbà i altres béns i elements de domini públic municipal situats en aquells.

3. També estan compresos en les mesures de protecció d'aquesta Ordenança els béns i les instal·lacions de titularitat d'altres administracions públiques i entitats públiques o privades que formen part del mobiliari urbà del municipi quan estan destinats al públic o constitueixen equipaments, instal·lacions o elements d'un servei públic, o de qualsevol altra entitat o empresa, pública o privada, com vehicles de transport, marquesines, parades d'autobusos o d'autocar, tanques, senyals de trànsit, contenidors i altres elements de naturalesa similar.

4. Així mateix, l'Ordenança s'aplica a les platges de Llucmajor i a la zona portuària en els àmbits o les matèries que són de competència municipal d'acord amb la legislació aplicable, o en virtut d'un acord de delegació o de conveni.

5. L'Ordenança s'aplica també als espais, les construccions, les instal·lacions i els béns de titularitat privada quan des d'aquests es realitzen conductes o activitats que puguin afectar negativament la convivència i el civisme als espais, les instal·lacions i els elements assenyalats als apartats anteriors, o quan el descuit o la manca d'un adequat manteniment d'aquests per part dels seus propietaris o propietàries, arrendataris o arrendatàries o usuaris o usuàries, pot suposar igualment conseqüències negatives per a la convivència o el civisme a l'espai públic.

Article 4. Àmbit subjectiu

1. Aquesta Ordenança s'aplica a totes les persones que es trobin en el terme municipal de Llucmajor, sigui quina sigui la seva concreta situació jurídica administrativa.

2. També és aplicable a les conductes realitzades per persones menors d'edat, en els termes i amb les conseqüències previstes en aquesta Ordenança i en la resta de l'ordenament jurídic.

Article 5. Òrgans competents

Les atribucions recollides en l'Ordenança seran exercides pels òrgans municipals competents, que podran exigir d'ofici, o a instàncies de part, sol·licitar llicències o autoritzacions; adoptar les mesures preventives, correctores o reparadores necessàries; ordenar quantes inspeccions estimin convenients, i aplicar el procediment sancionador, en cas d'incompliment de la legislació vigent i/o d'aquesta Ordenança.

Article 6. Actuacions administratives

Les actuacions derivades de l'aplicació d'aquesta Ordenança s'ajustaran a les disposicions sobre procediment, impugnació i, en general, al règim jurídic i sancionador que siguin aplicables.

 

TÍTOL II.

CONDUCTA CIUTADANA

 

Capítol I.

Normes generals

Article 7. Normes generals

1. És sancionable qualsevol conducta o fet individual que vagi en contra de les bones formes, l'ordre i la urbanitat exigibles per a la convivència social i no és permet cridar furiosament ni barallar-se ni, en general, qualsevol conducta que doni o pugui donar lloc a molèsties a la ciutadania.

2. Ningú no pot, amb el seu comportament, menyscabar els drets de les altres persones ni atemptar contra la seva dignitat o la seva llibertat d'acció. Totes les persones s'han d'abstenir particularment de fer pràctiques abusives, arbitràries o discriminatòries o que suposin violència física o coacció moral o psicològica o d'un altre tipus.

3. És un deure bàsic de convivència ciutadana procurar el respecte, l'atenció, la consideració i la solidaritat especials a les persones que, per les seves circumstàncies personals, socials o de qualsevol altre índole, més ho necessitin.

Capítol II.

Ordre públic

Article 7 bis. Soroll

1. A fi d'evitar la contaminació acústica queda prohibit:

1. Promoure al carrer sorolls, veus, músiques i tot allò que pugui ser motiu de molèstia per als veïns.

2. Dedicar-se en el seu domicili a realitzar activitats que produeixin molèsties veïnals. Als edificis destinats a habitatges, no podran transcendir a la via pública ni a la comunitat veïnal, especialment durant l'horari nocturn.

3. El funcionament de qualsevol aparell a un nivell de volum que produeixi molèsties veïnals.

4. El funcionament d'equips musicals de vehicles amb volum elevat i portes o finestres obertes, així com l'estacionament perllongat amb el motor en marxa a la via pública.

2. A l'efecte d'aquesta ordenança, s'entendrà per “dia” o horari diürn el comprès entre les 8.00 i les 22.00 hores, i per “nit” o horari nocturn qualsevol interval comprès entre les 22.00 i les 8.00 hores de l'endemà.

Article 8. Escàndols a la via pública

Queda prohibit promoure escàndols a la via pública i adoptar comportaments que produeixin danys en propietats alienes.

Article 9. Material pirotècnic

Es prohibeix disparar armes de salva, coets, petards, traques, boles explosives, castells de focs artificials i altres de similars sense previ permís de Batlia.

En tot cas, l'autorització i la utilització de dit material quedaran subjectes al compliment de les condicions establertes en el Reial decret 989/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria, i altra normativa concordant.

Article 10. Jocs

1. La pràctica de jocs a l'espai públic està sotmesa al principi general de respecte als altres i, especialment, de la seva seguretat i tranquil·litat, així com al fet que no impliquin perill per als béns, serveis o instal·lacions, tant públics com privats.

2. Queda prohibida la realització d'activitats o jocs als espais públics que puguin suposar un dany per a la resta de persones que els usen o per al mobiliari urbà existent en aquests.

3. Queden exceptuades les proves esportives i altres esdeveniments a la via i els espais públics degudament autoritzats.

4. Tractant-se d'infraccions consistents en la pràctica de jocs a l'espai públic, la Policia Local confiscarà cautelarment els mitjans utilitzats. Es presumeix la propietat dels posseïdors respecte dels mitjans confiscats. En tot cas, quan les persones usuàries dels patins, monopatins, bicicletes, minimotos o similars, es reputin persones no propietàries i no puguin acreditar a l'acte la seva propietat i no disposin de domicili conegut, o en el supòsit de persones estrangeres que no disposin de residència legal a Espanya, es podran confiscar i retirar fins que n'acreditin la propietat i satisfacin l'import de la sanció corresponent. Transcorreguts quinze dies des de la confiscació sense que el seu titular els hagi reclamats, es destruiran o es lliuraran a una organització no governamental si fos possible, i s'aixecarà l'oportuna acta a aquest efecte.

Article 11. Campanyes i almoines a la via pública

Es prohibeix realitzar qualsevol tipus de campanya d'ajuda o almoines a la via pública, sense disposar amb anterioritat de la deguda autorització municipal.

Article 12. Mendicitat

1. Queda igualment prohibit oferir qualsevol bé o servei a persones que es trobin en l'interior de vehicles privats o públics. Es consideraran inclosos en aquest supòsit, entre altres comportaments, la neteja dels parabrises dels automòbils detinguts en els semàfors o a la via pública, així com l'oferiment de qualsevol objecte.

2. L'Ajuntament adoptarà totes les mesures al seu abast per erradicar la situació de mendicitat en qualsevol de les seves formes en el municipi. A tal fi, treballarà i prestarà l'ajuda que sigui necessària per a la inclusió social.

3. La Policia Local o, si escau, els Serveis Socials, informaran a totes les persones que exerceixin la mendicitat en llocs de trànsit públic, de les dependències municipals i dels centres d'atenció institucional, o organitzacions no governamentals o associacions de caràcter privat als quals poden acudir per rebre el suport que sigui necessari.

4. Quan la infracció consisteixi a obstaculitzar el lliure trànsit de la ciutadania pels espais públics, la Policia Local informarà en primer lloc aquestes persones que aquestes pràctiques estan prohibides per la present Ordenança. Si després de ser informada de la prohibició, la persona persisteix en la seva actitud, no abandona el lloc o reincideix, serà denunciada per desobediència, sense perjudici de l'aplicació del règim sancionador previst en aquesta Ordenança.

 

Article 13. Activitats sexuals

1. Es prohibeixen els serveis sexuals mitjançant l'oferiment, la sol·licitud, la negociació i l'acceptació, directament o indirectament, a l'espai públic.

2. Es prohibeix la realització de qualsevol acte d'exhibicionisme, proposició o provocació de caràcter sexual que no constitueixi il·lícit penal, i la realització d'actes de contingut sexual als espais públics del terme municipal.

3. Així mateix es prohibeixen les conductes que, sota l'aparença de prostitució o sota formes organitzades, representin actituds coactives o d'assetjament, o obstaculitzin o impedeixin intencionadament el lliure trànsit ciutadà pels espais públics o que afectin la seguretat viària.

4. Els Serveis Socials, amb l'auxili de la Policia Local, si és el cas, informaran a totes les persones que ofereixen serveis sexuals retribuïts en espais públics, de l'existència de les dependències municipals i dels centres d'atenció institucional, o organitzacions no governamentals, o associacions de caràcter privat als quals podran acudir per rebre el suport que sigui necessari, en especial en l'àmbit psicològic, social, mèdic, i jurídic.

Article 14. Prohibició de consum de begudes alcohòliques

1. Es prohibeix el consum de begudes alcohòliques en llocs, vies, establiments o transports públics, quan pertorbi la tranquil·litat ciutadana. S'entén que pertorba la tranquil·litat ciutadana quan el consum es realitzi en alguna de les següents circumstàncies:

a. En grup. S'entén per grup més de tres persones i que facin ostentació de la ingesta de begudes alcohòliques.

b. De forma massiva a les platges, zones de bany o passejos per a vianants.

c. De forma denigrant per als vianants o altres usuaris dels espais públics.

d. En llocs que es caracteritzin per l'afluència de persones menors d'edat.

2. En qualsevol cas, es prohibeix l'entrada d'envasos de vidre a la platja o zones de bany, malgrat que es manifesti que no contenen alcohol.

3. Les begudes alcohòliques al que fa referències els punts 1 i 2, seran intervingudes per la policia local per ala posterior destrucció.

4. Queda prohibit tirar en terra o dipositar en la via pública recipients de begudes com ara llunes, botelles, tassons o qualsevol altre objecte.

5. Queda prohibit sortir dels establiments d'allotjament amb begudes fora dels envasos originals i hermèticament tancats.

6. Queda prohibida la publicitat i la inducció al consum de begudes alcohòliques, així com l'exposició que pugui ser observada des de la via pública de poals o elements semblants que incitin al consum de begudes alcohòliques.

7. S'aplicarà la sanció en grau màxim quan:

a. El consum de begudes alcohòliques es produeixi de forma massiva per part de grups de persones, els anomenats vulgarment “botellots”, o convidin a l'aglomeració d'aquestes.

b. Es deteriori greument, com a resultat de l'acció de consum, la tranquil·litat de l'entorn o es provoquin situacions d'insalubritat.

c. Es produeixin, derivades del consum, situacions denigrants per als vianants o altres usuaris dels espais públics.

d. El consum es produeixi en llocs freqüentats habitualment per menors.

Article 15. Prohibició de venda de begudes alcohòliques

Per raons d'ordre públic, es prohibeix la venda de begudes alcohòliques entre les 0.00 hores i les 08.00 hores als establiments comercials que incloguin en la seva oferta aquest tipus de begudes, amb independència del règim d'obertura que els sigui aplicable, a excepció de la venda en establiments destinats a hostaleria i restauració, sempre que aquestes estiguin destinades al consum dins del local.

Article 16. Negocis a la via pública

1. Es prohibeix la realització d'activitats i prestació de serveis a l'espai públic no autoritzats tals com a jocs que impliquin apostes, tarot, col·locació de trenes, músics de carrer, mims, vidència, publicitat, promoció de negocis, massatges, tatuatges o altres que necessitin llicència d'activitat, així com la venda ambulant d'aliments, begudes o altres productes, llevat d'autoritzacions específiques.

2. Es prohibeix l'ús de la via pública per a la promoció i la venda de vehicles nous o usats, tant per empreses com per particulars, mitjançant el seu estacionament, incorporant a aquests qualsevol tipus d'anunci o rètol que així ho indiqui, excepte els que disposin de la corresponent autorització o llicència municipal.

3. Queda prohibit exercir l'activitat d'aparcador de cotxes, coneguts vulgarment com “gorrillas”, excepte que disposin de l'autorització municipal corresponent.

4. Queda prohibit col·laborar a l'espai públic amb qui realitza les activitats o presta els serveis no autoritzats, amb accions com vigilar i alertar sobre la presència dels agents de l'autoritat.

5. Es prohibeix la demanda, l'ús o el consum a l'espai públic de les activitats o els serveis no autoritzats als quals es refereix aquest article.

6. En els supòsits anteriors, la Policia Local, després de formular la corresponent denúncia, retirarà i confiscarà cautelarment el gènere o els elements objecte de les prohibicions i els materials o els mitjans utilitzats. En tot cas, confiscaran cautelarment els diners obtinguts, i hauran de fer constar en el butlletí de denúncia la quantitat econòmica lliurada, la qual ho serà en concepte d'abonament provisional de la sanció. S'exercirà la custòdia dels altres objectes confiscats en un lloc segur habilitat a aquest efecte fins al lliurament al seu titular o durant un termini màxim de quinze dies. Si la persona propietària del gènere o objectes confiscats els reclamés abans del termini de quinze dies citat, haurà d'abonar l'import de la sanció tipificada per a la infracció comesa. Transcorreguts quinze dies des de la confiscació de l'objecte sense que el seu titular l'hagi reclamat, es destruirà aixecant l'oportuna acta a aquest efecte o se'ls donarà la destinació que sigui adequada, i podran lliurar el que s'ha confiscat a institucions de beneficència, organitzacions no governamentals o qualsevol altre centre o institució similar, sempre que això sigui possible.

Article 17. Usos prohibits a la via pública

1. No estan permesos els següents usos impropis dels espais públics i dels seus elements:

a. Acampar a les vies i els espais públics, acció que inclou la instal·lació estable en aquests espais públics o els seus elements o mobiliari que s'hi hagi instal·lat, o en tendes de campanya, vehicles, autocaravanes o caravanes, excepte autoritzacions per a llocs concrets. Es considera que s'exerceix l'activitat d'acampada mitjançant caravana o autocaravana quan es realitzi al seu interior actes propis de la vida quotidiana tals com dormir, menjar, cuinar, etc.; i hi hagi elements exteriors tals com falques, tendals, escaletes d'accés, etc., així com romandre per temps superior a setanta-dues hores a la mateixa zona d'estacionament.

b. Dormir de dia o de nit als espais anteriors.

c. Utilitzar els bancs i els seients públics per a usos diferents als quals estan destinats.

d. Rentar-se o banyar-se persones o animals en fonts, estanys o similars.

e. Abeurar o banyar animals en fonts, estanys o similars.

f. Rentar roba en fonts, estanys o similars.

g. Encadenar bicicletes i ciclomotors o qualsevol altre element al mobiliari urbà, arbres, fanals, canalitzacions, etc.

2. En els supòsits recollits en els articles anteriors, la Policia Local, després de formular la corresponent denúncia, retirarà i confiscarà cautelarment els materials o els mitjans utilitzats. S'exercirà la custòdia dels objectes confiscats en lloc segur habilitat a aquest efecte fins al lliurament al seu titular fins a un màxim de quinze dies. Si la persona propietària del gènere o objectes confiscats els reclamés abans del termini citat, haurà d'abonar l'import de la sanció tipificada per a la infracció comesa.

3. Quan es tracti d'acampada amb autocaravanes, caravanes o qualsevol altre tipus de vehicle i la persona infractora no acrediti la residència legal en territori espanyol, la Policia Local fixarà provisionalment la quantia de la sanció, i si no se'n diposita l'import, s'immobilitzarà el vehicle. Si la persona, després de ser avisada i denunciada, persisteix en la seva actitud i no abandona el lloc, serà denunciada per desobediència.

Capítol III.

Seguretat, comoditat i ornat

Article 18. Pintades

1. Queda prohibit el pintat o grafisme en parets visibles des de la via pública, façanes, vies públiques, mobiliari urbà, etc. Qui les realitzi, a més de ser objecte de denúncia i sanció, haurà de pagar les despeses de reposició corresponents.

2. L'Ajuntament, subsidiàriament, podrà netejar o reparar els danys causats per la infracció, amb càrrec a la persona o persones responsables i sense perjudici de la imposició de les sancions corresponents.

3. Queden exclosos els murals artístics que es realitzin amb autorització de la propietat o amb autorització municipal.

Article 19. Despreniment d'objectes

Es prohibeix col·locar cossiols, tests i qualsevol altre objecte penjat o sobre les balconades, finestres o terrats, de manera que puguin desprendre's sobre la via pública.

Article 20. Obstaculització del trànsit

1. Queda prohibit llançar o dipositar a la via pública qualsevol element o utensili que pugui impedir o dificultar el lliure trànsit.

2. Igualment queda prohibit l'ús de patins i monopatins per la vorera i la calçada, excepte la utilització de patins per la vorera a velocitat del pas normal d'una persona, i la circulació de bicicletes per sobre de les voreres, tret per la part a elles destinada a carril bici.

3. La utilització i circulació dels vehicles de mobilitat personal del tipus L1e estaran sotmesos a la legislació vigent en matèria de trànsit i, en qualsevol cas està prohibit que facin ús de la voravia i els passejos d'ús exclusiu per a vianants.

Article 21. Focs

Queda prohibit deixar a les balconades, finestres i terrasses focs encesos i fer foc de cap classe.

Article 22. Incendis

Tot ciutadà té l'obligació, en cas d'incendi urbà o forestal, d'avisar o donar compte immediat del sinistre a l'Ajuntament, indicar la situació de l'incendi i intentar apagar-lo, si encara comença, fins que arribin els equips d'extinció.

Article 23. Fums, emanacions i altres molèsties

No està permès a cap veí o veïna molestar els altres amb la producció de fums o altres emanacions insalubres o incòmodes.

Article 24. Mobiliari urbà

1. Seran sancionades les persones que per qualsevol concepte espatllin, maltractin o facin ús indegut d'alguna instal·lació municipal o mobiliari urbà, les quals, a més, hauran d'abonar les despeses dels danys ocasionats. Igualment han de respectar-se els jardins, l'arbrat i tota classe d'instal·lacions i evitar ocasionar-los cap perjudici.

2. Queda prohibit cobrir amb pintura, mostres, cartells, adhesius o anuncis les nomenclatures dels carrers i places, la numeració de les cases, els senyals de trànsit, els fanals i qualsevol tipus de mobiliari urbà.

Article 25. Amuntegament en habitatges

1. El nombre màxim de persones que podran estar empadronades en un habitatge serà el determinat per l'aplicació del Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual s'estableixen les condicions mínimes de dimensionament, higiene i instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges i expedició de cèdules d'habitabilitat.

2. En cas d'incompliment de la prohibició, a més de la sanció corresponent a qui hagi sol·licitat l'alta en el padró, haurà de regularitzar-se la situació a instàncies de part o d'ofici. En aquest últim cas, es donarà de baixa les persones empadronades més recentment.

Capítol IV.

Ús de material pirotècnic

Article 26. Requisits

L'ús de material pirotècnic amb qualsevol finalitat només es podrà realitzar en els termes previstos en la normativa legal aplicable per la qual es regula la manipulació i l'ús de productes pirotècnics en la realització d'espectacles públics de focs artificials i amb el compliment previ dels requisits que s'hi assenyalen, entre ells l'autorització governativa i/o municipal, si escau, i la possessió de l'assegurança de responsabilitat civil corresponent.

Article 27. Autorització

Per amollar focs d'artifici en petita quantitat (traques, coets, etc.), bé sigui a la via pública o en terreny de propietat particular, haurà d'obtenir-se permís de la Batlia, amb una antelació de quaranta-vuit hores, i el seu sol·licitant serà el responsable dels sinistres que ocorrin.

Article 28. Horaris

En el nucli urbà només es podran amollar artefactes pirotècnics, sigui quina sigui la seva potència, entre les nou i les vint-i-tres hores. Excepcionalment i amb l'autorització prèvia corresponent, es podran amollar artefactes pirotècnics fora de l'horari establert.

 

Capítol V.

Seguretat en general

Article 28 bis. Obligacions en matèria de seguretat

1. Les entitats o persones encarregades de l'organització d'actes festius, musicals, culturals, esportius o d'índole similar que tenen lloc als espais públics, han de garantir la seguretat de les persones i els béns. A aquest efecte, han de complir les condicions de seguretat generals i d'autoprotecció que l'òrgan competent fixi en cada cas.

2. Les entitats o persones encarregades de l'organització d'actes públics, atenent els principis de col·laboració, corresponsabilitat i confiança amb l'autoritat municipal, han de vetllar perquè els espais públics utilitzats no s'embrutin i els seus elements urbans o arquitectònics no es deteriorin, i queden obligades, si s'escau, a la corresponent reparació, reposició o neteja.

3. Les persones propietàries o les persones titulars dels establiments públics, especialment bars, cafeteries i similars, són responsables del bon ordre en els seus establiments. A aquest efecte, estan obligades a:

a. No facilitar begudes alcohòliques a les persones que, notòriament, es trobin en estat d'embriaguesa.

b. No facilitar begudes alcohòliques a les persones menors de 18 anys.

c. No subministrar cap menjar o beguda fora de l'àmbit de l'establiment, entenent-se per àmbit de l'establiment l'interior del local i, si n'és el cas, la seva terrassa, mai la vorera, via pública o espais públics; tot això tret que hi hagi llicència municipal per a la utilització privativa de zones de domini públic.

d. Evitar que la clientela surti a la via pública portant tassons o botelles de vidre.

Article 28 ter. Seguretat en platges i zones de bany

1. La seguretat a les platges, i especialment les activitats a la mar, exigeixen l'observació de les indicacions que es donin i el respecte a les senyalitzacions sobre les condicions i els llocs de bany.

2. La bandera verda indica l'absència de perill, la qual cosa permet una activitat normal a la platja. Amb bandera groga s'han d'extremar les precaucions a l'aigua. La bandera vermella significa la prohibició del bany.

3. Està prohibit el bany als espigons i a altres zones senyalitzades a les quals no es permet el bany o el pas està restringit.

Article 28 quater. Convivència en platges i zones de bany

1. Queda prohibit, a les platges i llocs públics, posar en funcionament equips de so, amplificadors, altaveus de qualsevol potència, instruments de percussió o similars que puguin generar un impacte acústic significatiu als voltants, a excepció de les activitats a l'aire lliure amb autorització municipal. En qualsevol cas, queda prohibida l'emissió entre les 22.00 i les 08:00 hores si l'emissió de so és audible a més de tres metres de l'aparell de so.

2. La Policia Local, un cop denunciat el fet i constatada la molèstia produïda, advertirà la present prohibició i la molèstia causada a la persona infractora, comminant-la al cessament de la seva activitat. En cas de no cessar-la, l'agent podrà intervenir cautelarment l'aparell utilitzat, fent-ho constar a l'acta de denúncia.

3. La persona denunciada podrà recuperar l'aparell confiscat el dia següent hàbil en horari de matí en les dependències de la Policia Local, una vegada abonat el 50% de l'import mínim de la sanció imposada i l'import de les taxes generades.

4. Queda prohibit fer foc o encendre qualsevol objecte susceptible de produir un incendi a les platges a excepció d'autorització prèvia per a petites lluminàries i sempre dintre el marc d'actes festius tradicionals.

 

TÍTOL III.

PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT URBÀ

Article 29. Neteja d'edificacions

1. La propietat de les finques, habitatges i establiments està obligada a mantenir en constant estat de neteja les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, de tal manera que s'aconsegueixi una uniformitat en la seva estètica, d'acord amb el seu entorn urbà.

2. Es prohibeix tenir a la vista del públic, en les obertures dels edificis i baranes exteriors de les terrasses, roba estesa bruta o rentada i qualsevol altra classe d'objecte que sigui contrari al decòrum de la via pública o al manteniment de l'estètica urbana.

3. Les persones propietàries dels edificis, finques, habitatges i establiments estan obligades a mantenir netes les façanes, els rètols de numeració dels carrers, les mitgeres descobertes, les entrades, les escales d'accés i, en general, totes les parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, i també a realitzar els treballs de manteniment, neteja, referit i estucat, quan per motius d'ornat públic sigui necessari i ho ordeni l'autoritat municipal, amb l'expedient previ instruït a aquest efecte.

4. L'incompliment de l'ordenat determinarà l'aplicació de la sanció corresponent i, si escau, l'execució subsidiària per part de l'Ajuntament.

Article 30. Neteja d'establiments comercials

Quan es realitzi la neteja d'aparadors, portes, marquesines, tendals o cortines dels establiments comercials, s'han d'adoptar les degudes precaucions per no causar molèsties a les persones transeünts ni embrutar la via pública, i si, no obstant això, aquesta s'embruta, els titulars de l'establiment estan obligats a netejar-la i a retirar-ne els residus resultants.

 

TÍTOL IV.

CASALS

Article 31. Definició

A l'efecte d'aquesta ordenança, s'entén com a casal qualsevol local situat en el nucli urbà, on normalment es reuneixin diverses persones, sobretot joves, principalment amb finalitats d'oci, a qualsevol hora del dia, però sobretot a les nits, fet que produeix les consegüents molèsties, bé amb música, riures, crits, conversa en veu elevada, tràfec de vehicles pels voltants, etc., i pertorba l'assossec i el descans dels veïns.

Article 32. Inscripció municipal

1. Sense perjudici del dret de reunió a què fa referència la Constitució Espanyola i l'article 2 de la Llei orgànica 9/83, els casals han d'estar inscrits en un registre municipal.

2. La inscripció en aquest registre l'ha de sol·licitar una persona major d'edat, acompanyada de:

a. Certificat emès per un tècnic municipal, acreditatiu que es compleixen les condicions mínimes exigibles d'habitabilitat i seguretat, amb indicació així mateix de l'aforament del local.

b. Relació de persones usuàries del local, amb autorització paterna en cas de ser menors d'edat.

c. Designació d'una persona representant del casal, que ha de ser major d'edat.

d. Contracte d'arrendament on es permeti aquest ús del local o bé autorització expressa de la propietat, o en el cas que la persona sol·licitant sigui la propietària del local, escriptura de propietat.

e. Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a persones i béns derivats de l'activitat.

La inscripció en el registre no suposa, de cap manera, la concessió de llicència d'activitat. La falta d'inscripció serà sancionable conforme al que es disposa en aquesta Ordenança.

3. Han de complir-se les següents mesures de seguretat:

a. Els locals no han de contenir materials altament inflamables.

b. El seu aforament màxim ha de ser d'una persona per metre quadrat.

c. Les portes i sortides han de mantenir-se lliures de qualsevol obstacle.

d. El local ha de reunir les condicions mínimes de seguretat i higiene en relació amb l'activitat a desenvolupar, i com a mínim ha de disposar d'una estructura estable, bany, aigua potable i electricitat pròpia.

4. La responsabilitat serà exclusiva de la propietat de l'immoble en el cas que en cedeixi l'ús sense que compleixi les condicions establertes.

5. Han de complir-se les ordenances municipals i altra normativa d'aplicació quant a neteja, higiene, ornat, horari i comportament cívic. Sense perjudici de la responsabilitat directa dels autors materials de la infracció, en seran també responsables solidaris: la propietat de l'immoble, si no existeix contracte d'arrendament i, en cas d'existir contracte d'arrendament, la persona representant del casal i, subsidiàriament, la persona arrendadora.

6. Els casals han de respectar, en l'exercici de les activitats que efectuïn, la normativa aplicable en matèria de contaminació acústica i qualitat ambiental.

7. La responsabilitat derivada del procediment sancionador serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada al seu estat originari i amb la indemnització pels danys i perjudicis causats.

Article 33. Molèsties als veïns

1. Els persones usuàries dels casals han d'evitar molèsties al veïns, de manera que no es transmeti el soroll, les veus, la música o una altra font sonora de qualsevol naturalesa a la via pública ni a la comunitat veïnal, especialment durant les hores de descans nocturn, en condicions d'alterar-lo.

2. Així mateix, han d'evitar concentrar-se en aquestes hores nocturnes al carrer i pertorbar el descans dels veïns.

Article 34. Altres prohibicions

1. En aquests locals està prohibit vendre begudes o aliments.

2. En tot cas, no es permetrà vendre, dispensar i subministrar, gratuïtament o no, qualsevol tipus de begudes alcohòliques i/o tabac a menors de 18 anys.

3. No es permetrà ubicar a l'exterior dels locals aparells de megafonia, reproductors de so o qualsevol altre aparell susceptible de produir un nivell sonor superior a l'ordinari.

4. L'incompliment d'alguna de les condicions anteriors donarà lloc a les diligències pertinents i la comunicació a la Batlia per tramitar la sanció corresponent, inclòs el tancament del local.

Article 35. Mesures cautelars

A fi d'assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure en el procediment sancionador, l'òrgan competent per resoldre podrà ordenar el tancament provisional del casal, de conformitat amb el que preveu l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 36. Comunitats de persones propietàries

De les sancions imposades se'n donarà compte a les comunitats de persones propietàries, quan el local afectat pertanyi a una d'elles, perquè en prenguin coneixement i als efectes previstos en l'article 7.2 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal.

 

TÍTOL V.

RÈGIM SANCIONADOR

Capítol I.

Generalitats

Article 37. Disposicions generals

1. Les accions o omissions que infringeixin el que preveu aquesta Ordenança generaran responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l'exigible en via penal o civil.

2. Els fets manifestats per la Policia Local en la denúncia o acta de confiscació que s'aixequi a conseqüència d'una infracció observada gaudeixen de presumpció de veracitat, d'acord amb el que estableix l'article 77.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Capítol II.

Infraccions

Article 38. Infraccions

1. Les infraccions es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.

2. Seran qualificades com a infraccions LLEUS els incompliments de les disposicions de la present Ordenança que no es trobin tipificats com a greus o molt greus.

3. Són infraccions GREUS:

a. Les infraccions lleus quan concorri l'agreujant de reincidència.

b. Les següents infraccions:

1. Realitzar activitats o jocs als espais públics que puguin suposar un dany per a la resta de persones que els usen o per al mobiliari urbà existent.

2. Realitzar qualsevol tipus de campanya d'ajuda o almoina a la via pública, sense comptar amb anterioritat amb la deguda autorització municipal.

3. Espatllar, maltractar, fer un ús indegut o ocasionar perjudicis de les instal·lacions municipals o mobiliari urbà, jardins o arbrat.

4. Cobrir amb pintura, mostres, cartells, adhesius o anuncis les nomenclatures dels carrers i places, la numeració de les cases, els senyals de trànsit, els fanals i qualsevol tipus de mobiliari urbà.

5. La falta d'inscripció en el Registre Municipal dels Casals.

6. Ubicar a l'exterior dels casals equips de megafonia, reproductors de so o similars.

7. Consumir begudes alcohòliques en llocs, vies, establiments o transports públics, quan pertorbi la tranquil·litat ciutadana.

8. La pertorbació de la seguretat ciutadana en actes públics, espectacles esportius o culturals, solemnitats i oficis religiosos o altres reunions que se celebrin en espais públics o béns de titularitat municipal, a les quals assisteixin nombroses persones, quan no sigui constitutiva d'infracció penal.

9. La desobediència o la resistència a l'autoritat municipal o als seus agents en l'exercici de les seves funcions, quan no siguin constitutives de delicte, així com la negativa a identificar-se a requeriment de l'autoritat o agents o l'al·legació de dades falses o inexactes en els processos d'identificació.

10. Negar-se o resistir-se a les tasques de control de l'Ajuntament, negar-se o resistir-se a subministrar dades o a facilitar la informació requerida pel personal funcionari actuant, en compliment de les tasques d'inspecció, control o sanció, facilitar informació o documentació falsa, inexacta, incompleta o que indueixi a errada de manera explícita o implícita, o obstaculitzar la labor inspectora.

11. Incomplir les ordres o els requeriments específics formulats per les autoritats municipals o agents.

12. Dur, exhibir o utilitzar armes prohibides, així com dur, exhibir o utilitzar armes de manera negligent, temerària o intimidadora, o fora dels llocs habilitats per utilitzar-les, encara que en aquest últim cas es tingui llicència, sempre que aquestes conductes es realitzin en espais públics i no constitueixin infracció penal.

13. Dur o usar armes de 4ª categoria, segons el RD 137/1993 o norma que el substitueixi, fora del domicili sense estar documentades singularment, mitjançant targetes d'armes, que les han d'acompanyar en tot cas.

14. La remoció de tanques, cintes o altres elements fixos o mòbils col·locats per la Policia Local de Llucmajor per delimitar perímetres de seguretat, fins i tot amb caràcter preventiu, quan generi perill per a les persones o béns o sigui per desobeir una ordre de pas o obligació de pas.

15. La no adopció de les mesures necessàries o l'incompliment de les obligacions establertes a l'apartat 1 de l'article 28 bis.

16. L'incompliment del que disposen els apartats primer a tercer de l'article 28 ter.

17. L'incompliment de l'apartat primer de l'article 28 quarter si es reprodueix en un interval inferior a 6 hores.

4. Són infraccions MOLT GREUS:

a. Les infraccions greus quan hi concorri l'agreujant de reincidència.

b. Les següents infraccions:

1. L'oferiment, la sol·licitud, la negociació i l'acceptació, directament o indirectament, a l'espai públic de serveis sexuals.

Queden excloses de l'àmbit de la sanció les persones que exerceixen directament la prostitució amb el seu propi cos.

2. Actes d'exhibicionisme, proposició o provocació de caràcter sexual que no constitueixi il·lícit penal, i la realització d'actes de contingut sexual als espais públics del terme municipal.

3. Les conductes que, sota l'aparença de prostitució o sota formes organitzades, representin actituds coactives o d'assetjament, o obstaculitzin o impedeixin intencionadament el lliure trànsit ciutadà pels espais públics o que afectin la seguretat viària.

4. La venda en establiments comercials de begudes alcohòliques, entre les 0.00 hores i les 08.00 hores.

5. El subministrament de begudes alcohòliques a les persones menors de 18 anys.

Article 39. Agreujants

1. Per a la graduació de les sancions, es tindrà en compte la concurrència de les circumstàncies agreujants que a continuació es transcriuen:

a. El risc de dany a la salut de les persones.

b. El risc d'incomoditat per a les persones.

c. El risc de perill per a les persones.

d. La producció de danys materials en els béns que es vegin afectats.

e. El nombre de persones perjudicades.

f. La conducta dolosa o culposa de la persona infractora.

g. La reincidència o reiteració.

h. La intensitat en la pertorbació ocasionada o causada.

i. El menyspreu i/o maltractament cap als agents de l'autoritat.

j. La gravetat i naturalesa de la infracció i dels danys causats.

k. La transcendència social del fet.

l. El benefici econòmic derivat de l'activitat infractora.

m. La zona de comissió de la infracció.

n. L'obstaculització de la labor inspectora, així com el grau d'incompliment de les mesures d'autocontrol.

o. Els obstacles, traves o impediments que limitin o dificultin la llibertat de moviments, l'accés, l'estada i la circulació de les persones en situació de limitació o mobilitat reduïda.

2. La concurrència d'agreujants motivarà l'aplicació de la sanció en els graus superiors.

Article 40. Reincidència

S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès, en el termini d'un any, més d'una infracció d'aquesta Ordenança i així ha estat declarat per resolució ferma en via administrativa.

Article 41. Atenuants

1. Per a la graduació de les sancions, es tindran en compte la concurrència de les circumstàncies atenuants que a continuació es transcriuen:

a. La falta d'intencionalitat.

b. La correcció voluntària de la conducta infractora.

c. La reparació del dany causat.

2. La concurrència d'atenuants motivarà l'aplicació de la sanció en els graus inferiors.

Article 42. Prescripció

Les infraccions prescriuran, des del dia de la seva comissió:

a. Als tres anys les molt greus.

b. Als dos anys les greus.

c. Als sis mesos les lleus.

 

Capítol III.

Sancions

Article 43. Sancions

1. De conformitat amb l'establert en l'article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, les multes per infracció d'aquesta Ordenança tindran les quanties següents:

a. Infraccions lleus: multa de fins a 750,00 €.

b. Infraccions greus: multa de 750,01 a 1.500,00 €.

c. Infraccions molt greus: multa de 1.500,01 a 3.000,00 €.

2. Les sancions establertes per a les infraccions es graduaran segons l'escala següent:

a. Infraccions lleus:

1. En grau mínim: de 50,00 a 150,00 €

2. En grau mitjà: de 150,01 a 500,00 €

3. Màxim: de 500,01 a 750,00 €

b. Infraccions greus:

1. En grau mínim: de 750,01 a 1.000,00 €

2. En grau mitjà: de 1.000,01 a 1.250,00 €

3. En grau màxim: de 1.250,01 a 1.500,00 €

c. Infraccions molt greus:

1. En grau mínim: de 1.500,01 a 2.000,00 €

2. En grau mitjà: de 2.000,01 a 2.500,00 €

3. En grau màxim: de 2.500,01 a 3.000,00 €

3. En la fixació de les sancions de multa es tindrà en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

4. La sanció en matèria de casals podrà comportar-ne el tancament. Aquest tindrà caràcter temporal i la seva durada serà la següent:

a. Primer tancament: 1 mes

b. Segon tancament: 2 mesos

c. Ulteriors tancaments: 3 mesos.

5. La Batlia pot, mitjançant decret, determinar quanties concretes per a la totalitat o per a determinades infraccions, així com l'aplicació a les mateixes del procés establert a l'article 43.bis d'aquesta ordenança.

Article 43 bis.

1. En els casos que així es determini, en aplicació al disposat a l'article 43.5, les persones denunciades poden assolir la seva responsabilitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, amb una reducció del 50% sobre l'import estipulat per a cada infracció, si el pagament es fa efectiu fins el termini de 10 dies naturals comptats des del següent de la data de la denúncia.

2. Les infraccions de les quals s'hagi determinat la quantia de la multa mitjançant decret de Batlia podran fer-se efectives al moment de la denúncia amb una reducció del 50% de l'import estipulat. Si la comissió de la infracció dur aparellada la retirada d'elements emissors de so, aquesta mesura no es durà a terme si s'abona la multa en el moment de la denúncia.

3. Una vegada incoat el procediment sancionador, les persones presumptament infractores poden reconèixer la seva responsabilitat mitjançant el pagament de les sancions de multa amb una reducció del 30% de l'import de la sanció que es proposi, si el pagament es fa efectiu en un termini màxim de sis dies hàbils des de la notificació de la incoació i sempre abans de la resolució.

4. Els pagaments que es duguin a terme acollint-se a les reduccions previstes als apartats anteriors i que es realitzin fora dels terminis que s'assenyalen, tindran en tot cas la consideració de pagaments a compte de la sanció que s'imposi.

5. El pagament de l'import de la sanció de multa implica la terminació del procediment, sense perjudici de presentar els recursos procedents.

6. L'Ajuntament de Llucmajor ha d'implantar un sistema de cobrament anticipat i immediat de multes i mesures provisionals amb les rebaixes pertinents a través d'un sistema automatitzat o de dispositius específics, sense perjudici que, en qualsevol cas, el pagament pugui fer-se efectiu a través de les entitats financeres prèviament concertades.

7. En el cas les denúncies per sorolls produïts en habitatges vacacionals, i en previsió del possible canvi de les persones allotjades en règim de lloguer vacacional, l'Ajuntament podrà dictar resolució exprés en el termini de 24 hores des de la recepció de la denúncia.

8. Quan un habitatge vacacional sigui denunciat en més de tres ocasions en un any natural, es repercutiran per la persona titular de l'habitatge les sancions fermes no satisfetes.

9. Quan un hotel o allotjament turístic amb més de 10 habitacions generi de forma continuada soroll per part dels seus clients, no es pugui determinar quines són les habitacions que generen soroll o no es prengui cap mesura per part de l'establiment d'evitar soroll, serà denunciat l'establiment com una activitat generadora de molèsties als veïns, tenint la consideració d'infracció greu.

10. La tercera infracció lleu i successives, en el període d'un any, seran considerades com infracció greu si hi ha coincidència d'article i concepte infringit.

11. La tercera infracció greu i successives, en el període d'un any, seran considerades com infracció molt greu si hi ha coincidència d'article i concepte infringit.

12. La tercera infracció molt greu i successives, en el període d'un any, seran sancionades amb el grau màxim si hi ha coincidència d'article i concepte infringit.

 

​​​​​​​Article 44. Treballs substitutoris

1. L'Ajuntament podrà, sempre amb caràcter voluntari per part de la persona infractora, i dels pares en cas de menors d'edat, substituir per la realització de treballs en benefici de la comunitat les sancions econòmiques imposades per les infraccions després de la resolució dels expedients, quan la matèria ho permeti i tenint en consideració les circumstàncies del cas.

2. Per a aquesta substitució de la multa per hores de treball, l'Ajuntament valorarà la quantia de la sanció sobre la qual s'aplicarà un criteri subjectiu, educatiu, i un altre d'objectiu, i l'atribució d'un valor econòmic a l'hora de treball, en relació amb el salari mínim interprofessional d'un treballador o treballadora temporal sense qualificació. Tots els treballs es realitzaran, preferentment, en cap de setmana.

3. En cap cas aquesta substitució afecta la indemnització que han de pagar les persones infractores pels possibles danys causats.

Article 45. Prescripció

Les sancions prescriuran, des de l'endemà de la seva fermesa:

a. Als tres anys, les molt greus.

b. Als dos anys, les greus.

c. A l'any, les lleus.

 

Capítol IV.

Procediment sancionador

Article 46. Procediment

El procediment sancionador s'ajustarà a l'establert en el capítol III de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, pel qual es regulen els principis de la potestat sancionadora.

Article 47. Responsables

1. Seran responsables directes de les infraccions a aquesta Ordenança els qui n'hagin comès l'autoria material.

2. Quan una persona major de catorze anys i menor de divuit vulneri aquesta Ordenança se li exigirà la responsabilitat directament i es notificaran les actuacions a les persones progenitores o tutores, que hauran de respondre solidàriament de la sanció objecte d'imputació. Quan es tracti de danys als serveis, els equipaments, les infraestructures, les instal·lacions i els espais públics, aquells n'han de respondre també solidàriament. Quan el responsable sigui menor de catorze anys se'n donarà trasllat al Jutjat de Menors i als Serveis Socials municipals, per ser inimputable, i s'exigirà la responsabilitat subsidiària dels pares o tutors.

Article 48. Mesures cautelars

La Policia Local podrà, en tot cas, decomissar els utensilis i el gènere objecte de la infracció o que van servir, directament o indirectament, per a la comissió d'aquella, així com els diners, els fruits o els productes obtinguts amb l'activitat infractora, els quals quedaran sota la custòdia municipal mentre sigui necessari per a la tramitació del procediment sancionador o, a falta d'aquest, mentre perdurin les circumstàncies que van motivar el decomís. Les despeses ocasionades pel decomís seran a càrrec de la persona causant de les circumstàncies que l'hagin determinat.

Article 49. Tramitació de l'expedient

La competència per a la incoació dels procediments sancionadors objecte d'aquesta Ordenança, i per a la imposició de sancions i de les altres exigències compatibles amb les sancions, correspon a la Batlia o la regidoria en qui delegui.

Aquesta delegació es podrà fer en funció de la matèria de l'expedient sancionador a tramitar sense la necessitat que recaiguin tots els expedients en una sola regidoria.

La tramitació i la resolució del procediment sancionador s'ajustarà a l'establert en la legislació general sobre l'exercici de la potestat sancionadora.

Article 50. Concurrència d'infraccions

1. Incoat un procediment sancionador per dues o més infraccions entre les quals hi hagi relació de causa a efecte, s'imposarà només la sanció que resulti més elevada.

2. Quan no es doni la relació de causa a efecte a la qual es refereix l'apartat anterior, a les persones responsables de dues o més infraccions se'ls imposaran les sancions corresponents a cadascuna de les infraccions comeses, tret que s'apreciï identitat de subjectes, fets i fonaments. En aquest últim supòsit s'aplicarà el règim que sancioni amb major intensitat, gravetat o severitat la conducta de la qual es tracti.

Article 51. Delictes i/o faltes

L'Ajuntament exercitarà les accions penals oportunes o posarà els fets en coneixement del Ministeri Fiscal quan consideri que poden constituir delicte o falta. La incoació del procediment penal deixarà en suspens la tramitació del procediment administratiu fins que hagi conclòs aquell. No obstant això, l'Ajuntament podrà adoptar les mesures cautelars urgents que assegurin la conservació dels béns afectats i la seva reposició a l'estat anterior de la infracció.

Article 52. Règims sancionadors sectorials

L'establert en aquesta Ordenança no impedirà l'aplicació del règim sancionador previst en les disposicions sectorials que qualifiquin com a infracció les accions o omissions que s'hi preveuen. En tot cas no podran ser sancionats els fets que ho hagin estat penalment o administrativament en els casos que s'apreciï identitat de subjecte, fet i fonament.

En matèria d'utilització d'articles pirotècnics, les infraccions i sancions es regiran pel que disposa el Reial decret 989/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria, i la Llei 4/2015, de de 30 de març, de protecció a la seguretat ciutadana, i altra normativa concordant.

Disposició addicional

A les zones afectades pel Decret Llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, els hi serà d'aplicació el propi decret llei, i supletòriament la present ordenança. En cas que el municipi de Llucmajor surti de l'àmbit d'aplicació del Decret Llei quedarà vigent per a tot el terme municipal la regulació contemplada en la present ordenança.

Disposició transitòria

Els expedients incoats per infraccions comeses abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança es regiran, en allò que no perjudiqui la persona imputada, pel règim sancionador vigent en el moment de cometre's la infracció.

Disposició derogatòria

Quan entri en vigor de la present Ordenança quedaran derogades totes aquelles ordenances municipals que contravinguin el que disposa aquesta.

Disposició final

La present Ordenança entrarà en vigor transcorregut el termini de quinze dies des de la seva publicació íntegra en el BOIB.

 

Llucmajor, 17 de desembre de 2020

El batle

Eric Jareño Cifuentes​​​​​​​