Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 12826
Resolució de la directora general de Personal Docent de data 16 de desembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria pública per formar una borsa d’aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears per al curs 2021-2022
Antecedents
L'article 10 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, defineix els funcionaris interins com el personal al servei de les administracions públiques que, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals perquè desenvolupin funcions pròpies de funcionaris de carrera. L'article 15 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es refereix al caràcter temporal del nomenament legal dels funcionaris interins, i la disposició addicional tretzena d'aquesta Llei regula la selecció, el nomenament i el cessament del personal funcionari interí docent.
Els articles 23.2 i 103.3 de la Constitució espanyola estableixen els principis que informen l'accés a la funció pública: igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. L'apartat 2 de l'article 10 del TRLEBEP i l'apartat 1 de la disposició addicional tretzena de la Llei 3/2007, de 27 de març, indiquen que els procediments de selecció dels funcionaris interins han de respectar els principis anteriors però també els d'agilitat i celeritat.
Dins aquest marc, la continuïtat en la prestació de la funció docent als centres educatius és un dels elements que incideixen en la qualitat i la millora de l'ensenyament. Així, és important que, en la mesura que sigui possible, aquest procediment garanteixi l'estabilitat del professorat en els centres educatius i, alhora, que sigui àgil per tal d'atendre les necessitats del sistema educatiu, que exigeixen una cobertura ràpida i urgent de les places.
L'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú, preveu la possibilitat d'establir l'obligació de relacionar-se amb l'Administració per mitjans electrònics en relació a determinats procediments i col·lectius; a més, determina l'obligació dels empleats públics de relacionar-se amb l'Administració per als tràmits i actuacions que realitzin amb ella per raó de la seva condició d'empleat públic. És evident que l'ús dels mitjans electrònics contribueix a l'agilitat del procediment.
A més, aquest procediment selectiu ha de garantir que els aspirants tenguin la capacitació específica necessària per a les funcions docents concretes a les quals fa referència l'apartat segon de la disposició addicional setena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE). D'acord amb el que disposen els articles 92 al 99 de la LOE quant a la capacitació del professorat en els diferents ensenyaments, i tenint en compte el marge de discrecionalitat del que disposa l'Administració pública a l'hora d'exercir la seva potestat d'autoorganització i, per tant, de configurar els requisits i condicions que han d'acomplir els aspirants per ocupar les places que es pretenguin cobrir, el requisit de capacitació docent s'acredita, com a regla general, estant en possessió de les titulacions acadèmiques previstes en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
Malgrat això, al llarg dels anys, les successives convocatòries han establert excepcions puntuals a l'exigència d'aquest requisit per ocupar places de determinades especialitats i funcions sempre que el sol·licitant acomplís les condicions que s'hi establien. La fonamentació d'aquestes excepcions és, en essència, la mateixa: les convocatòries, d'un any a un altre, han sofert modificacions en les titulacions exigides, la qual cosa hauria originat que aspirants amb una experiència docent presumiblement satisfactòria en especialitats a les quals, per la seva titulació, hi varen poder accedir, deixarien de ser admesos en aquestes especialitats. Per això, les diferents excepcions procuren valorar aquesta experiència docent desenvolupada en períodes concrets i equiparar-la al requisit de titulació, això sí, impedint que nous aspirants sense titulació accedeixin a una especialitat que ja no admet com a requisit de capacitació una titulació concreta. L'anterior es completa amb la voluntat de l'Administració de limitar, reduir i finalment extingir progressivament les excepcionalitats, i es mantenen períodes transitoris perquè els aspirants afectats puguin obtenir una titulació adequada o es recondueix als aspirants a especialitats o funcions per a les quals sí tenen la titulació requerida.
Altre requisit de capacitació consisteix en el coneixement adequat de la llengua catalana. El Decret 115/2001, de 14 de setembre, modificat pel Decret 169/2003, regula l'exigència del coneixement de les llengües oficials al personal docent. Regulació que es concreta a l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari i s'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'excepció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana. (BOIB núm. 38, de 27 de març).
A més, l'article 101 de la LOE estableix que el primer curs d'exercici de la docència a centres públics s'ha de desenvolupar sota la tutoria de professors experimentats.
La disposició addicional tretzena de la Llei 3/2007, de 23 de març, determina que el personal funcionari interí docent s'ha de seleccionar mitjançant convocatòries.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 juliol, per la qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, entre d'altres competències, l'ordenació i la gestió del personal docent.
Finalment, mitjançant La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 de setembre de 2019 de delegació de determinades competències en matèria de gestió de personal en la directora general de Personal Docent (BOIB núm. 129, de 21 de desembre), es delega en la directora general de Personal Docent, entre d'altres competències administratives en matèria de gestió de personal docent, les de convocar i resoldre els procediments de selecció de personal funcionari interí docent i els d'adjudicació de destinacions provisionals; nomenar el personal funcionari docent interí i disposar-ne el cessament, i nomenar els funcionaris en pràctiques, i establir el procediment de tutorització.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
2. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
3. El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.
4. La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Reial decret 364/1995, de 10 de març, pel qual s'aprova el Reglament general d'ingrés del personal al servei de l'Administració general de l'Estat i de provisió de llocs de feina i promoció professional dels funcionaris civils de l'Administració general de l'Estat. Modificat pel Reial decret 255/2006, de 3 de març.
6. El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establerta per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
7. El Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials. Modificat pel Reial decret 43/2015, de 2 de febrer.
8. El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents que imparteixen els ensenyaments escolars del sistema educatiu i en el cos d'inspectors d'educació de funcionaris docents, modificat pel Reial decret 48/2010, de 22 de gener.
9. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.
10. El Reial decret 1594/2011, de 4 de novembre, pel qual s'estableixen les especialitats docents del cos de mestres que exerceixen les seves funcions en les etapes d'educació infantil i d'educació primària regulades en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. Modificat pel Reial decret 1058/2015, de 20 de novembre.
11. El Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la formació professional bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, s'aproven catorze títols professionals bàsics, es fixen els seus currículums bàsics i es modifica el Reial decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents als ensenyaments establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
12. L'Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre, per la qual s'estableixen els requisits per verificar els títols universitaris oficials que habiliten per exercir les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyaments d'idiomes. Modificada per l'Ordre EDU/3424/2009, d'11 de desembre i l'Ordre EDU/3498/2011, de 16 de desembre.
13. L'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s'estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a les persones que, estant en possessió d'una titulació declarada equivalent a l'efecte de docència, no poden fer els estudis de màster.
14. L'Ordre ECD/1058/2013, de 7 de juny, per la qual es modifica l'ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s'estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per aquelles persones que, estant en possessió d'una titulació declarada equivalent a l'efecte de docència, no poden fer els estudis de màster.
15. El Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l'exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent.
16. El Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
17. El Decret 45/2016 de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
18. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut (BOIB núm. 34, de 12 de març).
19. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari i s'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'excepció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua catalana (BOIB núm. 38, de 27 de març).
20. L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014 per la qual es regulen l'homologació dels estudis de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixement de llengua catalana de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats i l'exempció de l'avaluació de la llengua i la literatura catalanes en l'ensenyament reglat no universitari, i els procediments per obtenir-les (BOIB núm. 115, 26 d'agost).
21. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
22. L'Acord del Consell de Govern de 24 de juliol de 2015 pel qual s'estableix que, en determinats supòsits, els professors absents siguin substituïts abans de deu dies lectius des de l'inici de l'absència quan aquesta no es pugui cobrir amb els recursos ordinaris del centre sense perjudicar greument el dret a l'educació dels alumnes.
23. L'Acord marc per a la recuperació dels drets sociolaborals del sector de l'ensenyament públic de 30 de setembre de 2015, ratificat en la Mesa Sectorial d'Educació de 9 d'octubre de 2015.
24. La Resolució de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 3 de juliol de 2014 per la qual es determinen els certificats de nivell de coneixements de llengües estrangeres: alemany, anglès i francès, que es consideren acreditatius del nivell exigit per impartir àrees, matèries, mòduls o àmbits de coneixement no lingüístics en llengua estrangera als centres docents no universitaris de les Illes Balears sostinguts amb fons públics, així com als centres privats que imparteixen ensenyaments conduents a l'obtenció de títols oficials d'educació secundària i formació professional (BOIB núm. 91, de 5 de juliol de 2014).
25. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 de setembre de 2019 de delegació de determinades competències en matèria de gestió de personal en la directora general de Personal Docent (BOIB núm. 129, de 21 de desembre).
26. La Resolució de la directora general de Personal Docent de 9 de juliol de 2020 per la qual s'estableix el procediment de tutorització dels funcionaris interins per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 122, d'11 de juliol de 2020), modificada per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 20 d'octubre de 2020 (BOIB núm. 182, de 24 d'octubre de 2020).
Per tot això, havent-ho negociat prèviament amb les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial d'Educació, dicto la següent
Resolució
Primer
Aprovar la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, per al curs 2021-2022, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears. Les bases d'aquesta convocatòria figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Segon
Establir que la participació en els processos que es derivin d'aquesta Resolució s'han de dur a terme telemàticament i que, en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals, de participació obligatòria en els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució, en el procediment ordinari d'adjudicació de substitucions, de participació voluntària, i en el procediment urgent d'adjudicació de substitucions, de participació voluntària, les places s'han d'assignar de forma automàtica.
Tercer
Disposar que les diferents aplicacions informàtiques necessàries per participar en els processos que es derivin d'aquesta Resolució s'han de trobar a l'abast dels participants en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <dgpdocen.caib.es>.
Quart
Aprovar l'annex 2 d'aquesta Resolució, que conté la documentació justificativa del compliment dels requisits i les condicions dels aspirants que participen en aquesta convocatòria.
Cinquè
Aprovar el barem de mèrits, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
Sisè
Aprovar les taules de titulacions que capaciten per ocupar, com a funcionari interí, places corresponents a les diferents especialitats i funcions docents, i per accedir a determinades places amb perfils. Aquestes taules figuren en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
Setè
Aprovar el model de certificat de l'experiència docent a centres privats o privats concertats, que figura com a annex 6 d'aquesta Resolució.
Vuitè
Aprovar el model de certificat de l'experiència docent a escoles infantils de primer cicle d'educació infantil (0-3 anys) de titularitat pública o privada, que figura com a annex 7 d'aquesta Resolució.
Novè
Publicar aquesta Resolució i els annexos que s'hi adjunten en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general de Personal Docent en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de desembre de 2020
La directora general de Personal Docent Rafaela Sánchez Benítez
ANNEX 1 Bases
1. Objecte
L'objecte d'aquestes bases és regular la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, per al curs 2021-2022, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions, a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears.
2. Requisits per poder ser admès a la borsa
2.1. Per poder ser admès a la borsa, les persones interessades han de complir els requisits i les condicions generals següents:
2.1.1. Ser ciutadà d'algun dels estats membres de la Unió Europea o tenir la nacionalitat de qualsevol altre estat on, en virtut dels tractats internacionals signats per la Unió Europea i ratificats per l'Estat espanyol, sigui d'aplicació la lliure circulació de treballadors en els termes en què s'hagi definit en el tractat constitutiu de la Unió Europea.
També poden aspirar a participar-hi els cònjuges dels espanyols i dels nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea, sempre que no estiguin separats de dret, com també els seus descendents i els dels cònjuges que siguin menors de 21 anys o que siguin majors d'aquesta edat però visquin sota la seva dependència.
Igualment poden aspirar a participar-hi, d'acord amb el Reial decret 240/2007, les parelles dels espanyols i dels nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea, sempre que mantinguin una unió anàloga a la conjugal que estigui inscrita en un registre públic establert a aquest efecte en un estat membre de la Unió Europea, així com els descendents de la parella que siguin menors de 21 anys o que siguin majors d'aquesta edat però visquin sota la seva dependència.
2.1.2. Tenir setze anys i no haver arribat a l'edat de jubilació forçosa.
2.1.3. No patir cap malaltia ni estar afectat per cap limitació física ni psíquica incompatible amb l'exercici de les funcions docents.
2.1.4. No haver estat separat, mitjançant un procediment disciplinari, del servei de cap de les administracions públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitat de manera absoluta o especial, per resolució judicial, per a ocupacions o càrrecs públics, ni haver estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual, així com per tràfic d'éssers humans.
En el cas de nacionals d'un altre estat, no trobar-se inhabilitats o en una situació equivalent ni haver estat sotmesos a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, al seu estat i en els mateixos termes, l'accés a una ocupació pública, ni haver estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual, així com per tràfic d'éssers humans.
2.1.5. Estar en possessió de les titulacions acadèmiques que, d'acord amb l'annex 4 d'aquesta Resolució, capaciten per ocupar, com a funcionari interí, places corresponents a les diferents especialitats i funcions docents.
2.1.6. Estar en possessió de la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. Aquest requisit és exigible per ocupar places de les especialitats i funcions dels cossos de professors d'ensenyament secundari, de professors tècnics de formació professional, de professors de música i arts escèniques, de professors d'arts plàstiques i disseny, de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny, i de professors d'escoles oficials d'idiomes.
2.1.6.1. Per acreditar aquest requisit és necessari estar en possessió del màster universitari que acredita la formació pedagògica i didàctica per ocupar places de les especialitats i funcions dels cossos de professors d'educació secundària obligatòria i batxillerat, de professors tècnics de formació professional i de professors d'escoles oficials d'idiomes.
S'exceptua l'exigència del màster universitari que acredita la formació pedagògica i didàctica per ocupar places de les especialitats i funcions dels cossos de professors d'educació secundària obligatòria i batxillerat, de professors tècnics de formació professional i de professors d'escoles oficials d'idiomes, en els casos en què s'acrediti que es compleix, amb anterioritat a l'1 d'octubre de 2009, algun dels requisits següents:
a) Estar en possessió del títol professional d'especialització didàctica, del certificat de qualificació pedagògica o del certificat d'aptitud pedagògica.
b) Estar en possessió del títol de mestre; o de llicenciat en pedagogia o psicopedagogia; o tenir una llicenciatura, o titulació equivalent, que inclogui formació pedagògica i didàctica d'almenys 180 crèdits d'aquests ensenyaments a què fa referència la disposició transitòria vuitena de la Llei orgànica 2/2006.
c) Haver prestat serveis docents dels nivells i ensenyaments les especialitats docents dels quals es regulen en el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, durant dos cursos acadèmics complets o, si no, durant 12 mesos en períodes continus o discontinus, a centres públics o privats d'ensenyament reglat degudament autoritzats.
2.1.6.2. Els títols oficials de màster corresponents a l'especialitat d'orientació educativa, que acreditin, mitjançant el corresponent procés d'acreditació, l'adquisició de les competències recollides en l'annex de l'Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre, modificada per l'Ordre EDU/3498/2011 de 16 de desembre seran reconeguts com a equivalents al títol de màster que habilita per a l'exercici de la professió de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d'idiomes en l'especialitat d'orientació educativa.
2.1.6.3. Els aspirants a ocupar places de les especialitats del cos de professors tècnics de formació professional, 0591201, 0591203, 0591204, 0591209, 0591211, 0591217, 0591218, 0591223, 0591226, que només estiguin en possessió d'una titulació declarada equivalent a efectes de docència i, per tant, afectats pel que disposa l'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, modificada per l'Ordre ECD/1058/2013 de 7 de juny, han d'acreditar que estan en possessió del Curs oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent.
S'exceptua l'exigència del Curs oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent, per ocupar places de les especialitats dels cossos de professors tècnics de formació professional,0591201, 0591203, 0591204, 0591209, 0591211, 0591217, 0591218, 0591223, 0591226, a aquells aspirants que estan en possessió d'una titulació declarada equivalent a efectes de docència i, per tant, afectats pel que disposa l'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, modificada per l'Ordre ECD/1058/2013 de 7 de juny, i que acrediten que, amb anterioritat a l'1 de setembre de 2014, han impartit docència durant dos cursos acadèmics complets o, si no, durant 12 mesos en períodes continus o discontinus a centres públics o privats d'ensenyament reglat degudament autoritzats, en els nivells i els ensenyaments corresponents.
2.1.6.4. L'obligació d'acreditar aquest requisit resta diferida per als professors d'ensenyaments artístics professionals fins que el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport no hagi regulat aquesta formació.
2.1.7. Tenir un coneixement adequat de llengua catalana d'acord amb el que estableix el Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l'exigència del coneixement de les llengües oficials al personal docent, i la normativa que el desplega.
2.2. El compliment dels requisits i les condicions anteriors s'han d'acreditar en la forma que es determina en l'annex 2 d'aquesta Resolució, i s'ha de mantenir durant la vigència del nomenament.
3. Excepcions transitòries al compliment del requisit de la titulació acadèmica i de la formació pedagògica i didàctica
3.1. De manera excepcional, per ocupar places de les especialitats i funcions del cos de professors tècnics de formació professional s'exceptua l'exigència del requisit de la titulació als aspirants d'aquest cos sempre que el sol·licitant compleixi totes les condicions següents:
a) Estar en possessió de la titulació de tècnic especialista o de tècnic superior d'una especialitat de formació professional que pertanyi a la família professional de l'especialitat o funció sol·licitada en aquesta convocatòria.
b) Haver format part de les llistes d'aspirants admesos per a interinitats del curs 2009-2010.
c) Acreditar almenys un dia de servei prestat fins al 31 d'agost de 2010 com a funcionari interí o especialista a centres educatius públics dependents de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats d'una especialitat o funció que pertanyi a la família professional del títol al·legat per accedir a l'especialitat o funció sol·licitada en aquesta convocatòria.
d) Haver prestat serveis en les especialitats o funcions d'aquesta excepció durant el curs 2020-2021.
e) No haver estat sancionat mai mitjançant un procediment disciplinari per haver comès una falta greu o molt greu.
Els aspirants que acompleixen les condicions esmentades i volen acollir-se a aquesta excepció han de seleccionar, en la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria, les especialitats o funcions en què volen ser admesos per aplicació d'aquesta excepció. També han de seleccionar totes les especialitats o funcions en què poden ser admesos d'acord amb la seva titulació segons l'annex 4. I en el cas de no seleccionar-les totes l'Administració ho farà d'ofici.
A més, en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals han de seleccionar, en primer lloc, totes les places disponibles a què poden optar, d'acord amb les especialitats o funcions i illes en què figuren com a admesos en la borsa per aplicació de l'annex 4, i amb respecte a les opcions elegides en la sol·licitud pel que fa a les places a mitja jornada, itinerants o compartides, i/o d'especial dificultat. En el cas de no seleccionar-les totes, l'Administració ho farà d'ofici per ordre ascendent del codi de plaça. En segon lloc han de seleccionar totes les places a què poden optar per aplicació d'aquesta excepció.
Només en el cas que en aquest procés l'aspirant no obtingui cap de les places seleccionades per tenir la titulació exigida en l'annex 4, se li adjudicarà una plaça en les especialitats o funcions objecte d'aquesta excepció, sempre que li correspongui per ordre de puntuació en la borsa.
Si en aquest procés no obté cap plaça, en el procediment ordinari d'adjudicació de substitucions pot seleccionar, si hi participa, places a què pot optar, ja sigui per aplicació de l'excepció o ja sigui per aplicació de l'annex 4.
En el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions se li oferiran totes les places a què pugui optar.
Els docents inclosos en aquest subapartat tenen un període transitori que finalitza el 30 d'abril de 2022, per acreditar una de les titulacions acadèmiques, d'acord amb l'annex 4 d'aquesta Resolució, que capaciten per ocupar, com a funcionari interí, places corresponents a l'especialitat o funció d'aquesta excepció.
3.2. De manera excepcional, per ocupar places de qualsevol especialitat o funció, amb excepció de les especialitats lingüístiques, s'exceptua l'exigència del requisit de la titulació, sempre que el sol·licitant compleixi totes les condicions següents:
a) Haver estat nomenat funcionari interí docent de l'Administració educativa de les Illes Balears entre els anys 1989 i 2013 de l'especialitat en què sol·licita ser admès, i haver prestat serveis en aquesta especialitat per un període mínim de 12 mesos.
b) Haver format part de la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents del curs 2012-2013, i haver prestat serveis, durant aquest curs o l'immediatament anterior, en l'especialitat en què sol·licita ser admès.
c) Haver prestat serveis en les especialitats o funcions d'aquesta excepció durant el curs 2020-2021.
d) No haver estat sancionat mai mitjançant un procediment disciplinari per haver comès una falta greu o molt greu.
Els aspirants que acompleixen les condicions esmentades i volen acollir-se a aquesta excepció han de seleccionar, en la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria, les especialitats o funcions en què volen ser admesos per aplicació d'aquesta excepció. També han de seleccionar totes les especialitats o funcions en què poden ser admesos d'acord amb la seva titulació segons l'annex 4 i, en el cas de no seleccionar-les totes, l'Administració ho farà d'ofici.
A més, en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals han de seleccionar, en primer lloc, totes les places disponibles a què poden optar, d'acord amb les especialitats o funcions i illes en què figuren com a admesos en la borsa per aplicació de l'annex 4, i amb respecte a les opcions elegides en la sol·licitud pel que fa a les places a mitja jornada, itinerants o compartides, i/o d'especial dificultat. En el cas de no seleccionar-les totes, l'Administració ho farà d'ofici per ordre ascendent del codi de plaça. En segon lloc han de seleccionar totes les places a què poden optar per aplicació d'aquesta excepció.
Només en el cas que en aquest procés l'aspirant no obté cap de les places seleccionades per tenir la titulació exigida en l'annex 4, se li adjudica una plaça en les especialitats o funcions objecte d'aquesta excepció, sempre que els hi correspongui per ordre de puntuació en la borsa
Si en aquest procés no obté cap plaça, en el procediment ordinari d'adjudicació de substitucions pot seleccionar, si hi participa, places a què pot optar, ja sigui per aplicació de l'excepció o ja sigui per aplicació de l'annex 4.
En el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions se li oferiran totes les places a què pugui optar.
Els docents inclosos en aquest subapartat tenen un període transitori que finalitza el 30 d'abril de 2022, per acreditar una de les titulacions acadèmiques, d'acord amb l'annex 4 d'aquesta Resolució, que capaciten per ocupar, com a funcionari interí, places corresponents a l'especialitat o funció d'aquesta excepció.
3.3. De manera excepcional, per ocupar places de les especialitats del cos de professors tècnics de formació professional, s'exceptua l'exigència del requisit de la formació pedagògica i didàctica sempre que el sol·licitant compleixi totes les condicions següents:
a) Haver prestat serveis com a funcionari interí docent de l'Administració educativa de les Illes Balears en alguna especialitat o funció del cos de professors d'ensenyament secundari o del cos de professors tècnics de formació professional durant el curs 2020-2021.
b) No haver estat sancionat mai mitjançant un procediment disciplinari per haver comès una falta greu o molt greu.
Els docents inclosos en aquest subapartat tenen un període transitori que finalitza l'1 de setembre de 2022, per acreditar el requisit de la formació pedagògica i didàctica.
4. Borsa única
4.1. Es constituirà una única borsa de treball per a totes les especialitats i funcions dels següents cossos docents: 0590 Cos de professors d'ensenyament secundari; 0591 Cos de professors tècnics de formació professional; 0592 Cos de professors d'escoles oficials d'idiomes; 0594 Cos de professors de música i arts escèniques; 0595 Cos de professors d'arts plàstiques i disseny; 0596 Cos de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny i 0597 Cos de mestres.
4.2. El fet de formar part de la borsa comporta el compromís de l'aspirant d'acceptar qualsevol vacant o substitució que, d'acord amb les opcions seleccionades, se li adjudiqui en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals o en els procediments ordinari i urgent d'adjudicació de substitucions, o se li ofereixi en el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions, llevat de les causes de renúncia justificada prevists en les bases d'aquesta convocatòria, així com l'obligació de prendre possessió de la plaça corresponent en els terminis establerts, llevat dels casos excepcionals degudament acreditats.
5. Tràmit de conformació de la borsa
5.1. Entre el 19 de gener de 2021 i el 23 de març de 2021, es conformarà la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents per al curs escolar 2021-2022.
5.2. La borsa s'ha de conformar de la forma següent:
Integració automàtica dels aspirants que formaren part de la borsa del curs 2020-2021:
Els aspirants que figurin com admesos en la borsa del curs escolar 2020-2021, sempre que acompleixin els requisits exigits en aquesta convocatòria en el moment de dur a terme la integració, s'integren automàticament en la borsa del curs següent, en les especialitats en què figurin admesos i amb les opcions que constin seleccionades en el moment de la integració.
Els aspirants que figurin com exclosos en la borsa del curs escolar 2020-2021 en alguna especialitat per no acreditar, exclusivament, el coneixement adequat de llengua catalana o el requisit de la formació pedagògica i didàctica o ambdós requisits, s'integren automàticament en la borsa del curs següent, com a exclosos en aquestes especialitats, i amb les opcions que constin seleccionades en el moment de la integració.
Presentació de noves sol·licituds de participació: la resta d'aspirants han de presentar la sol·licitud de participació de forma telemàtica.
5.3. Dins el termini esmentat en el punt 5.1, els aspirants integrats automàticament, podran, mitjançant un tràmit habilitat a l'efecte a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i en relació amb el curs 2021-2022:
Manifestar la voluntat de no ser integrats a la borsa en cap especialitat.
Comprovar les dades personals, els requisits i els mèrits que consten en la Direcció General de Personal Docent i que els mostra el tràmit.
Actualitzar les dades personals, les especialitats o funcions seleccionades, així com les opcions següents: illes de preferència; voluntat d'acceptar places a mitja jornada, diferenciada per illes; voluntat d'acceptar places itinerants o compartides.
Actualitzar titulacions i mèrits.
5.4. Només es tindran en compte els mèrits completats segons la data que figura a l'annex 3 d'aquesta resolució i els requisits assolits fins al 23 de març del 2021.
5.5. Els requisits i els mèrits que no apareguin en el tràmit telemàtic el dia en què l'interessat quedi integrat en la borsa o en què tramiti telemàticament la sol·licitud, no s'han de tenir en compte a l'hora de determinar si compleix els requisits o a la de valorar els mèrits, llevat que presenti nova documentació abans del 23 de març de 2021, data en que finalitza el tràmit de conformació de la borsa.
5.6. Els aspirants que formin part de la borsa conformada han de participar en el procediment d'adjudicació de destinacions provisionals.
6. Instruccions per emplenar, tramitar i formalitzar la sol·licitud
6.1. La sol·licitud de participació es realitzarà exclusivament per mitjans electrònics a través del tràmit telemàtic habilitat a l'efecte, que es troba en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <http://dgpdocen.caib.es>.
Per poder emplenar i tramitar la sol·licitud es requerirà l'autenticació prèvia de la identitat del sol·licitant mitjançant un dels següents sistemes:
Sistema d'identitat electrònica per a les administracions: Cl@ve.
DNI electrònic ò certificat digital reconegut.
Codi d'usuari de personal docent CAIB.
La tramitació telemàtica només es completa quan, utilitzant l'assistent de tramitació, s'envia la sol·licitud, amb la qual cosa s'obté un número de registre.
6.2. Les persones interessades han d'emplenar els diferents apartats de la sol·licitud seguint les instruccions de l'aplicació: dades personals; dades als efectes de notificació i comunicació; opció d'illes de preferència; opció d'especialitats o funcions; voluntat d'acceptar places a mitja jornada, diferenciada per illes; voluntat d'acceptar places itinerants o compartides.
6.3. Aspirants amb discapacitat
Els aspirants amb un grau de discapacitat igual o superior al 33% han de fer constar aquesta condició, si escau, a la casella corresponent de la sol·licitud de participació. També han d'adjuntar a la sol·licitud un certificat acreditatiu de la discapacitat expedit amb posterioritat al dia 1 de gener de 2015 per la Direcció General d'Atenció a la Dependència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Institut de Majors i Serveis Socials (IMSERSO) o altre òrgan competent per expedir les certificacions esmentades, en el qual s'indiqui el grau de discapacitat i la vigència.
6.4. La documentació referida a les activitats de formació permanent (apartat 3 del barem de valoració de mèrits) de la qual s'hagi demanat reconeixement amb anterioritat a aquest tràmit o ja presentada en anteriors tràmits d'interins no s'ha de presentar novament. La documentació referida a activitats formatives s'ha d'adreçar, únicament i exclusivament i de manera expressa, al Servei de Formació Homologada i Capacitació de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa mitjançant la sol·licitud publicada a tal efecte al lloc web del Servei de Formació Homologada i Capacitació <http://sfhc.caib.es>, juntament amb tota la documentació exigida per a la seva validació i amb un número de registre independent de qualsevol altra sol·licitud lliurada. No es tindrà en compte aquesta documentació si no es presenta de manera independent a la sol·licitud de participació en la convocatòria i seguint les instruccions anteriors.
6.5. En el cas d'haver tramitat més d'una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s'ha registrat telemàticament.
6.6. El termini per presentar les sol·licituds comença el 19 de gener de 2021 i finalitza el 23 de març de 2021, ambdós inclosos.
7. Normes específiques per a la selecció d'especialitats i opcions
7.1. És obligatori triar, almenys, una especialitat o funció i una illa, sense perjudici d'allò que s'estableix en els punts 3.1 i 3.2 d'aquest annex.
7.2. La selecció de les opcions d'illes, de places a mitja jornada i de places itinerants o compartides és voluntària, sense perjudici d'allò que s'estableix en el punt 7.1.
7.3. Les especialitats o funcions i les opcions elegides són les que es tenen en compte en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals i en el procediment d'adjudicació de substitucions extraordinari.
7.4. En el procediment d'adjudicació de substitucions ordinari l'aspirant només està vinculat a les especialitats o funcions seleccionades però no a les opcions elegides.
8. Publicació de les llistes d'admesos i exclosos
8.1. Una vegada finalitzat el termini de conformació de la borsa, la directora general de Personal Docent ha de dictar una resolució per aprovar:
La llista provisionals d'aspirants a funcionaris interins docents admesos a la borsa
La llista provisional d'aspirants exclosos.
La llista provisional d'aspirants exclosos exclusivament per no acreditar uns coneixements adequats de català.
El mateix dia en què es dicti aquesta resolució, s'ha de fer pública a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <http://dgpdocen.caib.es>.
8.2. S'ha d'obrir un termini de reclamacions de 7 dies naturals comptadors des de l'endemà del dia en què es facin públiques les llistes provisionals perquè els interessats puguin esmenar la causa d'exclusió i aportar els documents que acreditin el compliment dels requisits exigits.
Els mèrits no al·legats o els al·legats però no acreditats documentalment abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds no es poden al·legar o acreditar dins el termini per presentar reclamacions. Tampoc no es poden modificar, dins aquest termini, les opcions seleccionades.
Durant el període de reclamacions, l'Administració ha de rectificar d'ofici els errors materials i de càlcul detectats en les llistes provisionals.
8.3. Acabat el termini a què fa referència el punt anterior, i esmenats els errors detectats i les causes d'exclusió, si pertoca, la directora general de Personal Docent ha de dictar una resolució per aprovar les llistes definitives corresponents.
El mateix dia en què es dicti aquesta resolució, s'ha de fer pública a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <http://dgpdocen.caib.es>.
8.4. Les llistes provisionals i definitives han de tenir el contingut següent:
La llista d'admesos ha d'indicar les especialitats i funcions en les quals l'aspirant està admès.
Les llistes d'exclosos han d'indicar les especialitats i funcions en les quals l'aspirant està exclòs, així com la causa d'exclusió.
En la llista específica d'aspirants exclosos exclusivament per no haver acreditat tenir els coneixements adequats de llengua catalana, s'han d'aplicar els criteris d'ordenació a què fa referència la base 11.
Totes les llistes han d'indicar la valoració dels mèrits de l'aspirant o, si pertoca, els criteris d'ordenació a la borsa.
8.5. Les llistes definitives s'actualitzaran a l'efecte del que preveu l'apartat 4 de l'annex 3 d'aquesta Resolució una vegada publicada la llista amb la puntuació global obtinguda en la fase d'oposició i concurs corresponent al procés selectiu convocat a l'any 2020.
9. Places reservades a aspirants amb discapacitat
9.1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca reservarà un nombre de llocs de treball igual al de places que no s'han cobert pel torn de reserva per aspirants amb discapacitat en la darrera convocatòria de proves selectives d'ingrés als cossos docents, perquè siguin cobertes entre persones amb grau de discapacitat igual o superior al 33%.
9.2. Els aspirants amb discapacitat, tant si se'ls adjudica una plaça amb reserva per a discapacitats com una altra, han d'acreditar que tenen les condicions personals d'aptitud necessàries per exercir les funcions pròpies de la plaça adjudicada, mitjançant un dictamen expedit pels equips multi professionals competents de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, que ha de certificar que l'aspirant es troba en condicions de complir les tasques fonamentals de la plaça adjudicada. En tot cas, s'entendrà que la discapacitat és incompatible amb les funcions pròpies de la plaça adjudicada en el supòsit que, per desenvolupar-les, l'aspirant a funcionari interí necessiti de l'assistència d'un altre docent dins l'aula.
9.3. La forma en què s'han d'adjudicar les places amb reserva per a discapacitats així com la forma i el termini per presentar el dictamen de la Direcció General d'Atenció a la Dependència s'establiran en la resolució que convoqui el procés d'adjudicació de destinacions provisionals i que aprovi les instruccions que regeixin el procés de substitucions.
10. Normes generals per al procés d'adjudicació de destinacions provisionals
10.1. Una vegada conformada la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents, s'ha de convocar el procés d'adjudicació de destinacions provisionals per al curs 2021-2022 mitjançant una resolució de la directora general de Personal Docent que ha d'aprovar les instruccions que el regiran.
La Resolució esmentada pot establir requisits específics per als aspirants a l'efecte de cobrir determinades places.
10.2. En aquest procés s'ofereixen les places vacants, si bé també s'hi poden oferir substitucions d'una durada prevista de tot el curs escolar. Es defineix com a plaça vacant: la plaça en una determinada illa i d'una determinada especialitat o funció que no té titular.
10.3. Estan obligats a participar en aquest procés, a més dels col·lectius que indiqui la resolució que el convoqui, tots els aspirants a funcionaris interins docents que figurin en situació de disponibles a la borsa del curs corresponent, excepte que s'hi especifiqui una altra cosa.
10.4. Aquests aspirants estan obligats a seleccionar totes les places corresponents a les especialitats o funcions seleccionades i les opcions elegides, sense perjudici d'allò que disposa cada excepció en els punts 3.1 i 3.2, si bé no podran seleccionar places corresponents a opcions no elegides. En el cas de no seleccionar-les totes, l'Administració ho fa d'ofici per ordre ascendent del codi de plaça.
11. Ordre d'adjudicació de les places en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals
11.1. En el procés d'adjudicació de destinacions provisionals les places s'han d'adjudicar en l'ordre següent:
En primer lloc, als aspirants admesos, segons la puntuació que resulti d'aplicar el barem que preveu la convocatòria, amb preferència dels aspirants tutoritzats respecte dels no tutoritzats.
En segon lloc, als aspirants exclosos únicament pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana procedents del tràmit de conformació de la borsa, ordenats segons el nivell de coneixement de català acreditat i, per a cada nivell, ordenats segons la puntuació que resulti d'aplicar el barem que preveu la convocatòria.
11.2. Si per aplicació dels criteris anteriors hi ha empats entre aspirants, s'han d'aplicar, successivament, els criteris de desempat següents:
Millor nota de l'expedient acadèmic d'entre les titulacions al·legades per accedir a totes les especialitats o funcions seleccionades que han estat admeses per titulació.
Data de naixement (de major a menor edat).
12. Normes generals per al procés d'adjudicació de substitucions
12.1. La directora general de Personal Docent ha de dictar la resolució mitjançant la qual s'han d'aprovar les instruccions que han de regir, per al curs escolar 2021-2022, el procés d'adjudicació de substitucions, que s'ha d'ajustar al que disposen els punts següents.
12.2. Aquest procés ha de ser àgil a fi d'aconseguir, sempre que sigui possible, cobrir immediatament les places per donar continuïtat al servei públic educatiu i a l'atenció als alumnes.
12.3. Els aspirants que, havent participat en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals, no hagin obtingut una plaça restaran a la borsa en situació de disponibles per al procés d'adjudicació de substitucions.
12.4. En aquest procés s'ofereixen les places no adjudicades en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals, les vacants sobrevingudes i les substitucions, incloses les que es preveu que durin tot el curs escolar, en els termes que es defineixen a continuació:
Una vacant sobrevinguda és una plaça – en una determinada illa i d'una determinada especialitat o funció – que, amb posterioritat al procés d'adjudicació de destinacions provisionals, deixa de tenir titular o sorgeix com a vacant per raons de planificació educativa, o una plaça vacant adjudicada a un funcionari interí que aquest deixa d'ocupar de forma definitiva per defunció, jubilació, renúncia o qualsevol altra causa, sempre que, en els casos anteriors s'adjudiqui amb posterioritat al 31 d'agost d'un any i abans del 15 de gener de l'any següent.
Una substitució és una plaça - en una determinada illa i d'una determinada especialitat o funció - que s'ofereix, per ser adjudicada, a un aspirant a funcionari interí docent perquè cobreixi l'absència temporal del titular de la plaça o de la persona que l'ocupa de forma provisional.
Una substitució que es preveu que duri tot el curs escolar, exclusivament per aquest procés, és aquella en què la incorporació de l'aspirant es produeix abans del 16 de setembre i es preveu que s'estengui fins el 31 d'agost.
13. Procediments d'oferiment i d'adjudicació de substitucions
13.1. S'estableixen tres procediments d'oferiment i d'adjudicació de substitucions:
a) Procediment ordinari
El procediment ordinari d'adjudicació de substitucions es farà setmanalment de formà telemàtica i l'adjudicació de les places és automàtica. Els aspirants disponibles poden participar en aquest procediment voluntàriament.
b) Procediment extraordinari
S'ha d'aplicar quan les places oferides en el procediment ordinari i en l'urgent, si aquest hagués estat necessari, quedin sense cobrir per qualsevol causa.
En aquest procediment, els aspirants disponibles estan obligats a acceptar les places que la Direcció General de Personal Docent els ofereixi, d'acord amb les opcions que hagin seleccionat i amb independència de les places que haguessin seleccionat en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals.
Quan d'acord amb l'anterior no sigui possible cobrir una plaça, aquesta s'ha d'oferir a la resta d'aspirants disponibles en l'especialitat, malgrat que no haguessin seleccionat el tipus de plaça (mitja jornada, itinerant o compartida, o especial dificultat) o l'illa on s'ubica la plaça. En aquest cas, l'acceptació de la plaça és voluntària per a l'aspirant.
c) Procediment urgent
Quan, per evitar un perjudici greu en la prestació dels serveis educatius essencials, sigui urgent la cobertura d'una plaça, s'obrirà un tràmit d'adjudicació a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.
El procediment urgent d'adjudicació de substitucions es farà de forma telemàtica i l'adjudicació de la plaça serà automàtica.
No poden participar en aquest procediment els aspirants següents:
- els aspirants exclosos, excepte: aquells exclosos únicament pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana; aquells exclosos únicament per no acreditar la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, i aquells exclosos pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana i el requisit de la formació pedagògica i didàctica.
- els exclosos per algunes de les causes de la base 20.
- els aspirants no disponibles.
Els aspirants que no formin part de la borsa i participin en aquest procediment no s'integraran en la borsa, amb independència que se'ls adjudiqui o no la plaça, i restaran disponibles únicament per si fos necessari tornar a cobrir aquesta plaça.
13.2. Les adjudicacions de places per qualsevol dels procediments anteriors s'han de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.
14. Ordre d'adjudicació de les places en el procés d'adjudicació de substitucions
14.1. En el procediment urgent d'adjudicació de substitucions aquesta es farà al primer aspirant que accepti la plaça i acompleixi el requisit de titulació, d'acord amb l'annex 4 d'aquesta Resolució, i el requisit d'estar en possessió de la formació pedagògica i didàctica. En cas que cap dels aspirants que hagi acceptat estigui en possessió de la formació pedagògica i didàctica, la plaça s'adjudicarà al primer aspirant que l'accepti i acompleixi el requisit de titulació, d'acord amb l'annex 4 d'aquesta Resolució.
14.2. En el procediment ordinari i en el procediment extraordinari de substitucions les places s'han d'adjudicar i s'han d'oferir, respectivament, als aspirants en l'ordre següent:
En primer lloc als aspirants admesos, segons la puntuació que resulti d'aplicar el barem que preveu la convocatòria, amb preferència dels aspirants tutoritzats respecte dels no tutoritzats.
En segon lloc als aspirants exclosos únicament pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana procedents del tràmit de conformació de la borsa, ordenats segons el nivell de coneixement de català acreditat i, per a cada nivell, ordenats segons la puntuació que resulti d'aplicar el barem que preveu la convocatòria.
En cas d'empat, s'han d'aplicar els criteris previstos en la base 11.
15. Renuncia justificada a la plaça adjudicada o oferta, amb o sense reserva de plaça
15.1. Els aspirants als quals la Direcció General de Personal Docent els hagi adjudicat o ofert una plaça en els diferents processos poden renunciar a ella per alguna de les causes següents:
a) Estar en període d'embaràs.
b) Estar, un dels progenitors, dins les setze primeres setmanes posteriors a la data del part (o, dins el període en què el nounat estigui hospitalitzat, amb un màxim de 13 setmanes addicionals, en cas de part prematur o en les situacions en les quals el nounat ha de romandre hospitalitzat a continuació del part), o des de l'adopció, o des de la guarda amb finalitat d'adopció o des de l'acolliment.
c) Tenir un fill menor de tres anys.
d) Patir una malaltia o incapacitat temporal que impedeixi exercir la tasca docent.
e) Al·legar una causa sobrevinguda de força major o circumstàncies excepcionals sobrevingudes, que seran apreciades per la Direcció General de Personal Docent.
f) Exclusivament en el procediment extraordinari de substitucions l'aspirant pot renunciar a la plaça oferta, sense necessitat d'al·legar cap motiu.
15.2. La renúncia a la plaça s'ha de fer mitjançant el tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent, dins els terminis següents:
Per a les places adjudicades en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà del en què es faci pública la resolució definitiva d'adjudicacions o, en situacions sobrevingudes, fins al 31 d'agost de cada any.
Per a les places adjudicades o ofertes en els procediments d'adjudicació de substitucions, en el termini d'un dia hàbil comptador des de l'endemà del dia en què s'adjudiqui la plaça en els procediments ordinari i urgent d'adjudicació de substitucions, o en què s'ofereixi la plaça en el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions.
Una vegada l'aspirant ha renunciat a la plaça disposa de tres dies hàbils per presentar, davant la Direcció de Personal Docent, la documentació que acrediti que es troba en algun dels supòsits de renúncia justificada.
15.3. Si l'aspirant al·lega alguna de les circumstàncies previstes en les lletres a), b), c) o d) del punt 15.1 ha d'optar, en el moment en que renunciï, perquè se li reservi o no se li reservi la plaça.
En aquest cas, quan la plaça reservada es torni a oferir en el corresponent procediment de substitucions, l'aspirant al qual se li adjudiqui hi romandrà mentre no s'incorpori la persona que la té reservada.
15.4. La plaça es reservarà únicament fins que finalitzi la causa que va donar lloc a la reserva, moment en el qual l'aspirant ha d'incorporar-se a la plaça.
En el cas de reserva de plaça per la causa prevista en la lletra c) l'aspirant pot optar per incorporar-se a la plaça reservada a l'inici de cada trimestre escolar.
En el cas de reserva de plaça per la causa prevista en la lletra d) l'aspirant pot optar per incorporar-se a la plaça reservada fins el primer dia lectiu del darrer trimestre escolar inclòs. A partir d'aquest dia les renúncies per aquesta causa no permeten optar a la reserva de la plaça.
15.5. La renúncia justificada es podrà realitzar un màxim de dues vegades durant el curs escolar i sempre per causes distintes d'entre les previstes en el punt 15.1.
En el cas que el motiu al·legat sigui l'embaràs, la renúncia, amb o sense reserva de plaça, s'entén prorrogada automàticament fins que s'acompleixin les setze setmanes des del part, excepte que l'aspirant comuniqui a la Direcció General de Personal Docent, en el termini de deu dies hàbils des de l'alta hospitalària, la seva voluntat d'incorporar-se a la plaça després del part. Aquest cas s'entendrà com una única renúncia.
15.6. Es considerarà la renúncia com injustificada en els casos següents:
a) Les renúncies que no es fonamentin en alguna de les causes previstes en el punt 15.1.
b) Les renúncies realitzades o acreditades fora dels terminis establerts o les renúncies no acreditades.
15.7. No es pot renunciar, per cap causa, a la plaça adjudicada pel procediment urgent d'adjudicació de substitucions
16. Conseqüències de les renúncies
16.1. Els aspirants que renunciïn a una plaça de forma justificada per les causes a), b), c), d) i e) del punt 15.1 es mantindran a la borsa en situació de no disponibles i conservaran la puntuació i l'ordre en aquesta.
Els aspirants que renunciïn a una plaça de forma justificada per la causa f) del punt 15.1 es mantindran a la borsa en situació de disponibles i conservaran la puntuació i l'ordre en aquesta.
16.2. Els aspirants que renunciïn de forma injustificada o els que no s'incorporin a la plaça reservada una vegada finalitzada la causa de renúncia justificada seran objecte d'exclusió de la borsa, d'acord amb la base 20.
16.3. Als aspirants als quals se'ls hagi reservat la plaça per les causes a) i b) del punt 15.1 se'ls computarà el temps en què la plaça hagi estat reservada a efecte de serveis prestats i d'experiència docent, excepte que, finalitzat el termini de reserva no acompleixi l'obligació d'incorporar-se a la plaça reservada.
16.4. En cas que l'aspirant s'aculli a la causa e) del punt 15.1 la Direcció General ha de dictar una resolució de la qual s'informarà a la Mesa Sectorial d'Educació.
17. Situació dels aspirants a la borsa
17.1. Els aspirants que formen part de la borsa poden estar en situació de disponibles o de no disponibles a l'efecte d'adjudicar-los o d'oferir-los una plaça.
17.2. Només s'han d'adjudicar i oferir places als aspirants en situació de disponibles.
17.3. Estan en situació de no disponibles:
Els integrants de la borsa que prestin serveis com a funcionaris interins docents o com a personal laboral docent per a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Els aspirants que hagin renunciat de forma justificada a la plaça, sense perjudici del que disposa el darrer paràgraf del punt 16.1 d'aquest annex.
Els aspirants exclosos, excepte que l'única causa d'exclusió sigui la de no acreditar uns coneixements adequats de la llengua catalana.
Els aspirants que no participin en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals.
Els aspirants que se situïn voluntàriament com a no disponibles.
17.4. Els aspirants en situació de no disponibles passen a la situació de disponibles, i tornen a ocupar a la borsa l'ordre que els pertoca a l'efecte d'oferir-los i adjudicar-los places, en els casos següents:
Quan cessin com a funcionaris interins. En el cas del personal laboral docent quan s'extingeixi, per qualsevol causa, el contracte de treball o quan el treballador es situï en excedència voluntària, excepte per cura de familiar.
Quan hagin renunciat a la plaça adjudicada o oferta de forma justificada, sense reserva de plaça, i sol·licitin passar a la situació de disponibles, sense perjudici del que disposa el darrer paràgraf del punt 16.1.
Quan els aspirants exclosos únicament per no acreditar la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, i els aspirants exclosos únicament pel fet de no acreditar uns coneixements adequats de llengua catalana i el requisit de la formació pedagògica i didàctica, esmenin la causa d'exclusió en el termini excepcional que estableix aquesta convocatòria.
Quan els aspirants obligats a participar en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals no hi hagin participat i sol·licitin passar a la situació de disponible.
En el cas establert en l'apartat a) i en l'apartat c), l'Administració situarà d'ofici a l'aspirant com a disponible. L'Administració també situarà d'ofici com a disponibles als aspirants que hagin renunciat a la plaça per la causa prevista en l'apartat e) del punt 15.1, una vegada finalitzada la causa sobrevinguda de força major o les circumstàncies excepcionals sobrevingudes que donaren lloc a la renúncia.
17.5. Els aspirants disponibles poden situar-se com a no disponibles en qualsevol moment a través del programa telemàtic habilitat a aquest efecte, sense necessitat d'al·legar cap causa justificada, excepte que se'ls hagi adjudicat una plaça en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals o en el procediment urgent d'adjudicació de substitucions, que hagin participat en el procediment ordinari d'adjudicació de substitucions o que se'ls hagi ofert una plaça en el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions.
17.6. Els aspirants que hagin renunciat de forma justificada a la plaça per les causes previstes en els apartats a), b), c) i d) del punt 15.1 i no l'hagin reservada, els aspirants que estant obligats a participar en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals no hagin participat, i els aspirants que s'han situat voluntàriament com a no disponibles, podran passar a la situació de disponibles mitjançant el programa telemàtic habilitat a aquest efecte amb una antelació mínima de deu dies hàbils respecte de l'acabament del trimestre escolar en qüestió. D'aquesta manera poden participar a partir del primer procediment ordinari d'adjudicació de substitucions de cada trimestre escolar.
Si l'aspirant no ho comunica amb aquesta antelació, l'opció de ser no disponible s'ha d'entendre feta per al trimestre escolar següent, i així successivament.
A l'únic efecte del que disposa aquesta base, les dates en què s'inicien i finalitzen els trimestres escolars per al curs 2020-2021 seran les següents:
- Primer trimestre escolar: de l'1 de setembre de 2021 al 23 de desembre de 2021.
- Segon trimestre escolar: del 24 de desembre de 2021 al 13 d'abril de 2022.
- Tercer trimestre escolar: del 14 d'abril de 2022 al 30 de juny de 2022.
18. Presa de possessió, incorporació efectiva, nomenaments i cessaments
18.1. Els aspirants a funcionaris interins docents a qui en el procés d'adjudicació de destinacions provisionals se'ls hi hagi adjudicat una plaça han de ser nomenats amb efectes des de l'1 de setembre del curs corresponent.
Si en aquest procés s'adjudica una vacant, el cessament del funcionari interí nomenat es produeix el 31 d'agost.
Si s'adjudica una substitució que es preveu que duri tot el curs escolar, el cessament del funcionari interí nomenat es produeix quan s'incorpora a la plaça qui l'ocupava, o el 31 d'agost si aquest no s'hi incorpora durant el curs escolar.
En els supòsits prevists en els dos paràgrafs anteriors, si l'aspirant es va acollir a una renúncia justificada amb reserva de plaça, ha de cessar el 31 d'agost sempre que els efectes del seu nomenament siguin anteriors al 15 de gener, sense perjudici, en el supòsit del paràgraf anterior, que la persona substituïda s'incorpori abans del 31 d'agost. En cas contrari, ha de cessar el 30 de juny.
La forma i el termini en què hagin de prendre possessió de la plaça i incorporar-s'hi de forma efectiva s'ha de regular en la Resolució de la directora general que reguli aquest procés.
18.2. L'adjudicació de la plaça en el procés de substitucions determina el nomenament amb efectes des del dia en què es produeixi la presa de possessió i la incorporació efectiva a la plaça adjudicada en els termes que reguli la Resolució de la directora general de Personal Docent que reguli aquest procés.
Si en aquest procés s'adjudica una vacant sobrevinguda, el cessament del funcionari interí nomenat per a aquesta plaça es produeix el 31 d'agost. Si la vacant es va adjudicar després del 14 de gener no té la consideració de vacant sobrevinguda, de forma que el cessament es produeix el 30 de juny.
Si l'aspirant al qual s'adjudica una vacant sobrevinguda s'ha acollit a una renúncia justificada amb reserva de plaça, ha de cessar el 31 d'agost, sempre que els efectes del seu nomenament siguin anteriors al 15 de gener. En cas contrari, ha de cessar el 30 de juny.
Si el que s'adjudica és una substitució, el cessament es produeix o bé quan s'incorpora a la plaça qui l'ocupava o bé quan desapareix la necessitat urgent i extraordinària de cobrir-la (el que succeeixi primer). En tot cas, el funcionari interí ha de cessar el 30 de juny.
Si la presa de possessió i la incorporació efectiva no es produeixen el dia que pertoqui i no hi ha cap causa que ho justifiqui, l'adjudicació i el nomenament quedaran sense efectes i s'exclourà l'aspirant de la borsa.
18.3. Els nomenaments i cessaments del personal funcionari interí estaran a l'abast de la persona interessada al Portal del personal a efecte de notificació.
18.4. En el cas que s'adjudiqui una plaça amb més d'una especialitat, el nomenament només recollirà el centre principal així com l'especialitat o funció principal, i no els altres centres ni les altres especialitats o funcions que se li encomanin, tant a l'efecte de valoració de mèrits com a l'efecte de compliment de requisits per a l'accés a les especialitats o funcions.
19. Violència de gènere i discapacitat greu
19.1. L'Administració ha d'adoptar les mesures necessàries en el cas que la plaça oferta o adjudicada a un aspirant víctima de violència de gènere sigui incompatible amb la seva situació a fi de fer efectius la protecció de la víctima i/o el dret a l'assistència social integral.
19.2. Així mateix, l'Administració ha de garantir que les persones amb una discapacitat qualificada com a greu d'acord amb el que estableix el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat, ocupin llocs de feina adaptats a la seva situació, sempre que la seva discapacitat comporti dificultats de mobilitat i sigui compatible amb l'exercici de les tasques docents.
19.3. Ambdues circumstàncies han de ser acreditades documentalment.
20. Exclusió de la borsa
20.1. Seran exclosos de la borsa els aspirants que es trobin en algun dels supòsits següents:
a) Quan es comprovi, de forma sobrevinguda, que l'aspirant no acomplia algun dels requisits exigits per la base 2.
b) Quan hagi quedat acreditat la falsedat de la documentació presentada per acreditar els requisits o els mèrits, o per justificar la renúncia.
c) Quan l'aspirant hagi renunciat injustificadament a la plaça adjudicada o oferta o quan no s'hagi incorporat a la plaça reservada una vegada finalitzada la causa de renúncia justificada.
d) Quan l'aspirant no accepti la plaça oferta en el procediment extraordinari d'adjudicació de substitucions, excepte que renunciï justificadament a la plaça.
e) Quan s'hagi falsejat la declaració responsable de la presa de possessió pel que fa a les situacions d'incompatibilitats dels empleats públics o s'incompleixin els compromisos que s'hi contenen.
f) Quan l'aspirant no hagi pres possessió de la plaça i/o no s'incorporin efectivament al lloc de feina en els terminis establerts i no hi hagi una causa justificada.
g) Quan l'aspirant renunciï a la plaça una vegada n'hagi pres possessió. No obstant això, s'admetrà aquesta renúncia si s'acredita la concurrència d'una causa sobrevinguda de força major o circumstàncies excepcionals sobrevingudes, que seran apreciades per la Direcció General de Personal Docent. De la Resolució que es dicti s'informarà a la Mesa Sectorial d'Educació.
h) Quan el funcionari interí hagi estat declarat no apte dues vegades consecutives en el procés de tutorització.
i) Quan el funcionari interí hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma en via administrativa, per la comissió d'una falta disciplinària.
j) Quan el funcionari hagi estat objecte d'un reconeixement mèdic del Servei de Prevenció de Riscos Laborals que declari la no aptitud definitiva per a la funció docent.
20.2. En el cas que l'exclusió es produeixi per la lletra a) es deixaran sense efectes el nomenament i l'adjudicació de la plaça.
Els exclosos per alguna de les causes previstes en les lletres b), c), d), e), f) g) i h) anteriors tampoc no podran formar part de la borsa d'aspirants per al curs següent.
Pel que fa a la causa prevista en la lletra i), l'exclusió es produirà:
En el cas de faltes lleus, excepte les que hagin estat sancionades amb una amonestació, en la borsa del curs següent a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
En el cas de faltes greus, en la borsa dels dos cursos següents a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
En el cas de faltes molt greus, en la borsa dels quatre cursos següents a aquell en què hagi adquirit fermesa la resolució.
L'exclusió també s'ha de produir en la borsa del curs escolar en què hagi adquirit fermesa la resolució sancionadora, en el cas que durant el curs esmentat es produeixi el cessament del funcionari interí sancionat.
Pel que fa a la causa prevista en la lletra j), es deixaran sense efectes el nomenament i l'adjudicació de la plaça. L'exclusió de la borsa serà definitiva si la no aptitud té caràcter definitiu i no podrà formar part de cap borsa futura.
21. Terminis excepcionals per esmenar determinades causes d'exclusió
21.1. Els aspirants exclosos que dins el termini establert en la convocatòria no puguin acreditar un coneixement adequat de llengua catalana poden aportar la documentació a partir del dia següent de la publicació de la resolució per la qual s'aprova i es fa pública la llista definitiva d'adjudicacions de destinacions provisionals i fins el dia anterior al dia en què es publiqui la convocatòria d'aspirants a funcionaris interins docents per al curs 2022-2023.
21.2. Els aspirants exclosos en aquesta convocatòria pel fet de no haver acreditat la formació pedagògica i didàctica a què es refereix l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006 poden aportar la documentació a partir del dia següent de la publicació de la resolució per la qual s'aprova i es fa pública la llista definitiva d'adjudicacions de destinacions provisionals i fins el dia anterior al dia en què es publiqui la convocatòria d'aspirants a funcionaris interins docents per al curs 2022-2023.
22. Tutorització
22.1. D'acord amb el que disposa l'article 101 de la Llei orgànica d'educació, el primer curs d'exercici de la docència a centres públics s'ha de desenvolupar sota la tutoria de docents experimentats.
22.2. El procés de tutorització, propi de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, consisteix a dur a terme activitats d'inserció al lloc de feina mitjançant l'exercici de la funció docent tutelada.
22.3. Es consideren tutoritzats els aspirants següents
Aquells que hagin estat declarats aptes en el procés de tutorització.
Aquells que hagin format part de la llista d'admesos a la borsa en el curs 2013-2014 i hagin acreditat, entre l'1 de setembre de 2008 i el 30 de maig de 2014, al menys trenta dies de servei com a personal docent a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Aquells que hagin acreditat almenys trenta dies de servei com a personal docent a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca durant els cursos 2014-2015 i 2015-2016 sempre que no hagin estat sancionats mitjançant un procediment disciplinari per haver comès una falta greu o molt greu durant els cursos escolars esmentats.
22.4. Es consideren exempts del procés de tutorització els funcionaris interins a que es refereix la base primera de la resolució del director general de Personal Docent, de 18 d'abril de 2008 (BOIB núm. 62, de 06/05/2008), per la qual es regulen les bases i els procediments per gestionar les llistes d'interinitats amb la finalitat de cobrir vacants i substitucions en centres públics d'ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears.
També es consideren exempts d'aquest procés de tutorització els funcionaris de carrera docents d'un cos que prestin serveis com a funcionaris interins docents d'un altre cos.
22.5. El procés de tutorització es determinarà i desenvoluparà en els termes que disposi la resolució de la directora general de Personal Docent que es dicti a aquest efecte.
23. Sistema de notificació i de comunicació
23.1. La participació en la convocatòria suposa acceptar que es notifiquin mitjançant el Portal del personal els actes administratius que es deriven de la relació funcionarial.
23.2. Per a la resta de notificacions i comunicacions s'han d'emprar les darreres dades aportades pel sol·licitant
24. Utilitats informàtiques
El Portal del docent interí (http://portaldeldocentinteri.caib.es) conté diverses utilitats que donen suport al professorat en les seves gestions relatives a aquesta convocatòria (consultar la posició a les llistes, participar en els processos d'adjudicació, gestionar la renúncia a la plaça o la situació de disponibilitat, realitzar el tràmit previ a la presa de possessió, autoritzar la cessió de dades a centres concertats amb la finalitat de rebre ofertes de treball, etc.).
25. Publicitat de les actuacions
Aquesta Resolució, així com totes les actuacions que se'n derivin, es poden consultar a la pàgina web <http://dgpdocen.caib.es>.
26. Informació sobre Protecció de dades
26.1. Els aspirants a funcionaris interins docents amb accés al Portal del personal poden consultar el seu expedient a la web <http://portaldelpersonal.caib.es>, en la qual hi figuren les dades personals, les titulacions, el nivell de coneixement de llengua catalana, la nota mitjana de l'expedient acadèmic acreditat, les activitats de formació registrades, l'experiència docent reconeguda i els nomenaments.
26.2. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la legislació vigent en matèria de protecció de dades, els sol·licitants hauran de consentir expressament el tractament de les seves dades personals mitjançant l'emplenament de l'Annex 5, per la qual cosa s'informa dels següents aspectes:
a) Finalitat del tractament i base jurídica: gestionar tant la inclusió a la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents de la Direcció General de Personal Docent com els processos que se'n derivin per cobrir places vacants o substitucions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears per al curs 2019-2020, d'acord amb l'article 6.1, b i c del Reglament General de Protecció de dades.
b) Responsable del tractament: Direcció General de Personal Docent (Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca), amb domicili al carrer del Ter, 16,1r (polígon de Son Fuster), 07009, Palma.
c) Destinataris de les dades personals: no se cediran les dades personals a tercers, tret que hi hagi obligació legal o interès legítim d'acord amb el RGPD.
En tot cas, prèvia autorització dels participants en aquesta convocatòria obtinguda telemàticament mitjançant un tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà cedir determinades dades personals als centres concertats que ho sol·licitin, a l'efecte que comuniquin als aspirants ofertes de treball per a funcions docents.
d) Termini de conservació de les dades personals: les dades es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual es recolliran i per determinar les possibles responsabilitats que es puguin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades. És d'aplicació allò que disposa la normativa d'arxius i documentació. Les dades econòmiques es conservaran d'acord amb allò que preveu la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
e) Existència de decisions automatitzades: El tractament de les dades ha de possibilitar la resolució de reclamacions o consultes de forma automatitzada. No està prevista la realització de perfils.
f) Transferències de dades a tercers països: no estan previstes cessions de dades a tercers països.
g) Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si s'escau, en els termes que estableix el RGPD) davant el responsable del tractament esmentat abans, mitjançant el procediment “Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals”, previst en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (www.caib.es). També es pot presentar una sol·licitud als diferents llocs especificats en el punt 4.4 d'aquest annex.
Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, pot presentar la “Reclamació de tutela de drets” davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
h) Delegació de protecció de dades: la Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma). Adreça electrònica de contacte: protecciodades@dpd.caib.es
ANNEX 2 Documentació justificativa del compliment dels requisits i les condicions per participar en aquesta convocatòria
Els aspirants a què fa referència la base 9 de l'annex 1 han de presentar els documents justificatius que acreditin que compleixen els requisits per poder participar en la convocatòria.
1. Documents per acreditar els requisits relatius a la nacionalitat i a l'edat
I. En cas de no ser nacional espanyol, una fotocòpia del document oficial en vigor que acrediti la nacionalitat i l'edat exigides (NIE, passaport o targeta de residència).
II. En cas de ser el cònjuge d'una persona amb nacionalitat d'un estat membre de la Unió Europea o d'altres estats on sigui d'aplicació la lliure circulació de treballadors, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Una fotocòpia de la pàgina corresponent del llibre de família.
b) Una fotocòpia del document acreditatiu en vigor de la nacionalitat del cònjuge (NIE, passaport o targeta de residència).
III. En cas de ser la parella de fet d'una persona amb nacionalitat d'un estat membre de la Unió Europea o d'altres estats on sigui d'aplicació la lliure circulació de treballadors, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Una fotocòpia del certificat emès pel registre civil en què s'acredita aquesta relació.
b) Una fotocòpia del document acreditatiu en vigor de la nacionalitat de la parella de fet (NIE, passaport o targeta de residència).
IV. En cas de ser el descendent d'una persona amb nacionalitat d'un estat membre de la Unió Europea o d'altres estats on sigui d'aplicació la lliure circulació de treballadors, o del seu cònjuge o parella de fet, s'ha de presentar la documentació següent:
a) En cas de no ser nacional espanyol, una fotocòpia del document oficial en vigor que acrediti la nacionalitat i l'edat exigides (NIE, passaport o targeta de residència).
b) En cas de ser major de 21 anys, un certificat de convivència i dependència econòmica.
2. Titulació
I. Es pot acreditar la titulació exigida en cada una de les funcions sol·licitades mitjançant qualsevol dels documents següents:
a) Una fotocòpia del títol o dels títols necessaris per impartir les especialitats o funcions elegides en la sol·licitud.
b) Una fotocòpia del resguard que acredita l'obtenció del títol i el pagament de les taxes acadèmiques.
c) Un certificat acadèmic oficial que acredita que s'han superat tots els requisits necessaris per obtenir el títol i que s'han pagat les taxes acadèmiques. No es considera document justificatiu el simple extracte acadèmic.
II. Si la titulació no s'ha obtingut a l'Estat espanyol, cal adjuntar-hi l'homologació corresponent:
a) Si el títol és d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de presentar el certificat acreditatiu del reconeixement o credencial, o de l'homologació amb el títol equivalent, o de l'equivalència, de conformitat amb el Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre.
b) En cas de titulacions expedides a l'estranger, cal aportar una còpia de l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
Tant si el títol és d'un estat membre de la Unió Europea com si és de l'estranger, s'ha d'aportar la documentació exigida en el punt 2.1 de l'annex 3 a fi de tenir en compte la nota mitjana de l'expedient acadèmic.
III. En cas d'aportar un títol de primer cicle, aquest es pot acreditar mitjançant qualsevol dels documents següents:
a) Una fotocòpia del títol de primer cicle.
b) Una fotocòpia del resguard que acredita l'obtenció del títol de primer cicle i el pagament de les taxes acadèmiques.
c) Un certificat acadèmic oficial en què consti que s'ha superat el primer cicle o que s'han superat tots els requisits necessaris per obtenir el títol de primer cicle i que s'han pagat les taxes acadèmiques. No s'admet com a document justificatiu un simple extracte acadèmic.
No obstant això, no es tenen en compte els primers cicles que han estat vehiculars per aconseguir una llicenciatura, o viceversa.
IV. Exclusivament per a les funcions de les especialitats del cos de professors tècnics de formació professional i del cos de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny i en el cas que no s'acrediti estar en possessió del títol de diplomat o equivalent necessari per impartir aquestes funcions, les persones interessades, a l'efecte d'acreditar el títol requerit, han de presentar, juntament amb el títol de tècnic superior o equivalent, algun dels documents següents:
a) Una fotocòpia del contracte o dels contractes de treball corresponents i un certificat original de vida laboral en què s'acrediti una experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud.
b) Un certificat emès pel cap de personal de l'empresa (excepte que s'acrediti la impossibilitat d'aportar el certificat per desaparició de l'empresa) en què hagin prestat serveis en el qual s'especifiqui la durada d'aquests i la tasca desenvolupada, i un certificat original de vida laboral en què s'acrediti una experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud.
c) En cas de tractar-se de treballadors per compte propi (autònoms), l'experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud s'acredita aportant la documentació següent:
- Una declaració jurada amb la descripció de l'activitat desenvolupada i amb indicació del temps durant el qual s'ha dut a terme.
- Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social dels períodes d'alta a la Seguretat Social en el règim especial de treballadors autònoms.
- Una còpia del document que acrediti haver estat d'alta de l'IAE com a mínim des de l'inici dels dos anys que s'al·leguen.
- Una còpia de la declaració-liquidació trimestral de l'IVA, o una còpia de la declaració del resum anual de totes les liquidacions trimestrals o mensuals que s'hagin presentat durant l'exercici o, si pertoca, el certificat d'estar-ne exempt.
V. Exclusivament per a les funcions 0591201, 0591203, 0591218, 0591226 del cos de professors tècnics de formació professional, les persones interessades, excepte aquelles que estan en possessió d'un títol de tècnic superior o equivalent, que hagin de presentar els documents que es detallen en el punt IV d'aquest apartat, a l'efecte d'acreditar el títol requerit, a més del títol especificat a l'Annex IV han de justificar mitjançant la documentació que s'estableix a continuació, que compleixen un dels requisits següents:
1. Un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb la família professional corresponent, que s'acredita mitjançant algun dels següents documents:
a) Una fotocòpia del contracte o dels contractes de treball corresponents i un certificat original de vida laboral en què s'acrediti una experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud.
b) Un certificat emès pel cap de personal de l'empresa (excepte que s'acrediti la impossibilitat d'aportar el certificat per desaparició de l'empresa) en què hagin prestat serveis en el qual s'especifiqui la durada d'aquests i la tasca desenvolupada, i un certificat original de vida laboral en què s'acrediti una experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud.
c) En cas de tractar-se de treballadors per compte propi (autònoms), l'experiència professional d'un mínim de dos anys en un camp laboral relacionat amb l'especialitat elegida en la sol·licitud s'acredita aportant la documentació següent:
- Una declaració jurada amb la descripció de l'activitat desenvolupada i amb indicació del temps durant el qual s'ha dut a terme.
- Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social dels períodes d'alta a la Seguretat Social en el règim especial de treballadors autònoms.
- Una còpia del document que acrediti haver estat d'alta de l'IAE com a mínim des de l'inici dels dos anys que s'al·leguen.
- Una còpia de la declaració-liquidació trimestral de l'IVA, o una còpia de la declaració del resum anual de totes les liquidacions trimestrals o mensuals que s'hagin presentat durant l'exercici o, si pertoca, el certificat d'estar-ne exempt.
2. Un mínim d'un any d'experiència docent, com a funcionari interí o professor especialista, en la família professional de la funció a la que vulgui accedir, en centres educatius públics dependents de l'Administració educativa (capítol II del títol IV de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, que s'acredita mitjançant els següents documents, sempre que no consti en el Portal del Personal:
Fotocòpia dels nomenaments i cessaments com a funcionari interí en què consti l'especialitat, la data de presa de possessió i de cessament i el número de registre personal. En el cas de professors especialistes han d'aportar els contractes de treball en què consti el centre de treball, l'especialitat i les dates d'inici i finalització del contracte.
3. Estar en possessió d'un títol de tècnic o de tècnic superior de la família professional corresponent, que s'acredita mitjançant qualsevol dels documents següents:
a) Una fotocòpia del títol.
b) Una fotocòpia del resguard que acredita l'obtenció del títol i el pagament de les taxes acadèmiques.
c) Un certificat acadèmic oficial en què consti que s'han superat tots els requisits necessaris per obtenir el títol i que s'han pagat les taxes acadèmiques. No s'admet com a document justificatiu un simple extracte acadèmic.
3. Documents per acreditar la formació pedagògica i didàctica
I. Aquesta formació es pot acreditar mitjançant algun dels documents següents:
a) Una fotocòpia del màster universitari que habilita per a l'exercici de les professions regulades de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i escoles oficials d'idiomes. Si la titulació s'ha obtingut a l'estranger, s'ha de presentar el corresponent reconeixement o credencial expedit pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport de conformitat amb el Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual s'incorpora a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat.
b) Una fotocòpia del títol professional d'especialització didàctica, del certificat de qualificació pedagògica o del certificat d'aptitud pedagògica, obtinguts amb anterioritat a l'1 d'octubre de 2009.
c) Una fotocòpia del títol de mestre, de llicenciat en pedagogia o psicopedagogia o d'una llicenciatura o titulació equivalent que inclogui formació pedagògica i didàctica, obtinguts amb anterioritat a l'1 d'octubre de 2009. En el cas d'haver cursat els ensenyaments a què fa referència la disposició transitòria vuitena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i acrediti tenir cursats 180 crèdits dels ensenyaments de pedagogia o psicopedagogia abans de l'1 d'octubre de 2009, ha de presentar fotocòpia de la certificació en què consti la superació d'aquests 180 crèdits.
d) L'acreditació d'haver prestat serveis docents durant dos cursos acadèmics complets, o durant 12 mesos en períodes continus o discontinus, amb anterioritat a l'1 d'octubre de 2009 o a l'1 de setembre de 2014, segons pertoqui, a centres públics o privats d'ensenyament reglat degudament autoritzats dels nivells i ensenyaments les especialitats docents dels quals es regulen en el Reial decret 1834/2008. L'acreditació s'ha de fer mitjançant la documentació següent:
- Si l'experiència docent que s'acredita correspon a un centre públic, s'ha d'aportar un certificat original de vida laboral i un certificat expedit pel secretari del centre amb el vistiplau del director del centre, que indiqui expressament el nivell, les especialitats que s'han impartit i la data d'inici i final del període que s'acredita.
- Si l'experiència docent que s'acredita correspon a un centre privat o privat concertat, s'ha d'aportar un certificat original de vida laboral i un certificat expedit pel director del centre (excepte que s'acrediti la impossibilitat d'aportar el certificat per desaparició de l'empresa), amb el vistiplau del Departament d'Inspecció Educativa, que indiqui expressament el nivell i les especialitats que s'han impartit i la data d'inici i final del període que s'acredita.
4. Llengua catalana
I. Per formar part de la llista d'admesos, s'ha d'acreditar un coneixement adequat de llengua catalana mitjançant una fotocòpia d'un dels certificats següents:
a) Per a les funcions del cos de mestres, el certificat de capacitació per a l'ensenyament de i en llengua catalana a l'educació infantil i primària o un d'equivalent, d'acord amb el Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l'exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent (BOIB núm. 114, de 22 de setembre), i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 18 de març de 2018.
b) Per a les funcions dels altres cossos, el certificat de capacitació per a l'ensenyament en llengua catalana a l'educació secundària o un d'equivalent, d'acord amb el Decret 115/2001, i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 18 de març de 2018.
En cap cas, d'acord amb el que disposa el Decret 115/2001, el certificat C1 per si mateix (o un d'equivalent, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut) no és suficient per acreditar que es compleix aquest requisit.
II. A fi de complir la base 11 de l'annex 1 i poder ordenar els aspirants exclosos segons el nivell més alt de coneixements de català, si un aspirant no pot acreditar el requisit de coneixements de català exigit per formar part de la llista d'admesos, ha d'aportar, juntament amb la seva sol·licitud, algun dels títols, diplomes i certificats que figuren en l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut.
5. Documents per acreditar el grau de discapacitat
Certificat acreditatiu del grau de discapacitat igual o superior al 33% expedit amb posterioritat a l'1 de gener de 2015 per la Direcció General de Dependència de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'Institut de Majors i Serveis Socials (IMSERSO) o altre òrgan competent per expedir les certificacions esmentades, en el qual s'indiqui el grau de discapacitat i la vigència.
6. Certificació negativa del Registre Central de Delinqüents Sexuals
Els aspirants poden, en la sol·licitud de participació, autoritzar la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca perquè sol·liciti aquesta certificació. En el cas que l'aspirant no ho autoritzi, haurà de presentar la certificació negativa esmentada en la forma i els terminis que indiqui la resolució que convoqui, per al curs 2021-2022, el procés d'adjudicació de destinacions provisionals, i que aprovi les instruccions que l'han de regir, així com també les instruccions que han de regir, per al curs 2021-2022, el procés d'adjudicació de