Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 12815
Resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 17 de desembre de 2020 per la qual s’actualitzen les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l’illa de Mallorca i s’estableix l'obligació que els vehicles autoritzats per a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei per part dels usuaris mitjançant targeta bancària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El sector del taxi sol·licità actualitzar els preus de les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme, establir noves tarifes i modificar els conceptes d'alguna de les existents, així com que l'usuari pugui pagar el servei mitjançant targeta bancària.

2. En data 16 de novembre de 2019, es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 156 la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 6 de novembre de 2019 per la qual s'actualitzen les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca i s'estableix l'obligació que els vehicles autoritzats per a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei per part dels usuaris mitjançant targeta bancària, contra la qual es varen interposar dos recursos d'alçada.

3. Les resolucions del conseller de Mobilitat i Habitatge mitjançant les quals es resolen els recursos d'alçada, ambdues, tot i existir un vici de forma, ordenen la retroacció de les actuacions al moment anterior a la signatura de la resolució impugnada i, a més, disposen en termes idèntics l'anulació de l'incís de l'apartat 1.2, que estableix noves rutes per al suplement de muntanya, i l'anulació del darrer incís de l'apartat 2, que modifica el document annex a la Resolució del director general de Transports de 27 de febrer de 2012, en la part que inclou les noves rutes per al suplement de muntanya.

4. Formalitzat el tràmit d'audiència i participació, és el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, com a òrgan que té la facultat per autoritzar la modificació de les tarifes com també qualsevol altra actuació de planificació i ordenació de caràcter no reglamentari relativa al transport interurbà en vehicles de turisme, qui dicta la resolució en els termes que determinen les resolucions dels recursos.

5. El règim tarifari del servei públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca es regeix per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 sobre el règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) que es desenvolupen íntegrament en el territori de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 13, de 28 de gener de 2012), modificada per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 17 d'abril de 2013 (BOIB núm. 56, de 27 d'abril de 2013) i la Resolució del director general de Transports de 27 de febrer de 2012 per la qual s'interpreta l'aplicació dels suplements per a les poblacions de muntanya i del suplement d'aeroport i ports dependents de l'Autoritat Portuària i del port de Cala Rajada, de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 (BOIB núm. 35, de 6 de març de 2012).

6. L'article 68.2.b) de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, determina que l'activitat de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme se sotmet a l'establiment de tarifes obligatòries o de referència dirigides a assegurar l'equilibri econòmic de l'activitat i la suficiència del servei, i que, reglamentàriament, s'ha d'elaborar un model d'estudi econòmic per a la millor gestió de l'actualització de les tarifes que equilibri els ingressos i costs del servei.

7. Malgrat no disposar ara com ara del model d'estudi econòmic previst en la normativa, atès el temps que ha passat des de la darrera actualització de tarifes ―l'any 2013―, amb el consegüent increment dels costs dels combustibles i recanvis, les assegurances, les taxes i els imposts, es considera que, per tal de mantenir l'equilibri del servei, és necessari dur a terme la revisió del preu de les tarifes vigents; si bé la introducció de noves tarifes o la modificació dels conceptes de les ja existents requereix, en tot cas, l'estudi econòmic previst en la Llei.

8. D'acord amb l'informe aportat per la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre elaborat sobre els criteris d'actualització ―setembre 2012/juliol 2019― dels preus de les diferents partides relatives a consumibles, assegurances i imposts, es modifiquen les quanties de les tarifes relatives al preu del quilòmetre recorregut, l'abaixament de bandera, l'hora d'espera, els suplements de ports i aeroport, radiotelèfon i maletes, així com dels suplements de poblacions de muntanya .

9. Quant a la petició relativa al fet que els vehicles destinats a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei mitjançant targeta bancària, atès que el pagament per mitjans telemàtics és habitual entre els usuaris, i més ara amb la incidència de la COVID-19, i al mateix temps es tracta d'una eina de modernització d'aquest sector, es considera no només desitjable sinó necessari que tots els vehicles proveïts d'autorització de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) a l'illa de Mallorca estiguin en disposició d'acceptar el pagament, a elecció de l'usuari, en efectiu o mitjançant targeta bancària, per la qual cosa aquells que no disposen d'aquests mitjans han d'instal·lar-los el més aviat possible.

Fonaments de dret

1. La Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 6 de novembre de 2019 per la qual s'actualitzen les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca i s'estableix l'obligació que els vehicles autoritzats per a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei per part dels usuaris mitjançant targeta bancària (BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2019).

2. La Resolució del director general de Transports de 27 de febrer de 2012 per la qual s'interpreta l'aplicació dels suplements per a les poblacions de muntanya i del suplement d'aeroport i ports dependents de l'Autoritat Portuària i del port de Cala Rajada, de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 sobre el règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) que es desenvolupen íntegrament en el territori de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 35, de 6 de març de 2012).

3. L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 sobre el règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) que es desenvolupen íntegrament en el territori de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 13, de 28 de gener de 2012).

4. L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 17 d'abril de 2013 per la qual es modifica l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 sobre el règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme, que es desenvolupen íntegrament en el territori de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 56, de 27 d'abril de 2013).

5. La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 28 de juny de 2014).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Determinar que les tarifes, els suplements i els paràmetres de programació d'aplicació al servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca són els següents:

1.1. Tarifes

― Tarifa 3

Preu per quilòmetre recorregut o fracció tarifa diürna: 0,55 €

Preu per hora d'espera tarifa diürna: 18,56 €

Suplement de radiotelèfon tarifa diürna: 1,06 €

Abaixament de bandera tarifa diürna: 3,15 €

― Tarifa 4

Preu per quilòmetre recorregut o fracció tarifa nocturna o de dia festiu: 0,63 €

Preu per hora d'espera tarifa nocturna o de dia festiu: 18,05 €

Suplement de radiotelèfon tarifa nocturna o de dia festiu: 1,06 €

Abaixament de bandera tarifa nocturna o de dia festiu: 4,04 €

1.2. Suplements

― Suplement d'aeroport i ports dependents de l'Autoritat Portuària i del port de Cala Rajada: 2,93 €.

― Suplements de muntanya:

a) Suplement de 4,05 € per a tots els serveis de caràcter interurbà amb origen o destinació a Banyalbufar, Estellencs, Deià per Sóller, Cala

Deià, sa Marina de Valldemossa i Escorca.

b) Suplement de 8,10 € per a tots els serveis de caràcter interurbà amb origen o destinació sa Calobra o Cala Tuent.

1.3. Paràmetres de programació

― Tarifa 3

Valor del salt: 0,20 €

Metres per salt: 181,82 metres

Segons per salt: 38,79 segons

Velocitat límit: 16,87 km/h

― Tarifa 4

Valor del salt: 0,20 €

Metres per salt: 158,73 metres

Segons per salt: 39,89 segons

Velocitat límit: 14,33 km/h2. Establir que tots els vehicles residenciats a l'illa de Mallorca autoritzats per al servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) han de circular proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei, a elecció dels usuaris, en efectiu o mitjançant targeta bancària o qualsevol altre mitjà electrònic compatible amb el dispositiu terminal punt de venda (TPV).

En el supòsit que el titular de l'autorització no accepti determinats mitjans electrònics de pagament, ha d'especificar quins són aquests i, de la manera que consideri més adient, aquesta informació ha d'estar a l'abast dels usuaris del servei quan accedeixin al vehicle.

En tot cas, el titular de l'autorització té dret a exigir a l'usuari el pagament en efectiu en el cas que no es pugui du a terme el pagament per mitjans electrònics compatibles amb el dispositiu terminal punt de venda (TPV), ja sigui per deteriorament de la targeta bancària, la falta de cobertura per a l'operativitat del mitjà electrònic o per qualsevol altra causa que impossibiliti el pagament electrònic.

 

Palma, 17 de desembre de 2020

El director general de Mobilitat i Transport Terrestre

Jaume Mateu Lladó