Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 12774
Extracte de la Resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 14 de desembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (Programa PREE)
De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b) i 20.8.a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria el text complet de la qual es pot consultar a la Base de dades nacional de subvencions (http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index).
Primer
Beneficiaris
1. Beneficiaris
1.1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació, en funció dels tipus d'actuacions definides en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria:
Per a les actuacions 1 i 2
a) Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada o pública legalment constituïdes que siguin propietàries d'edificis existents destinats a qualsevol ús i que estiguin ubicats a les Illes Balears.
b) Les comunitats de propietaris o agrupacions de comunitats de propietaris d'edificis residencials d'ús habitatge, que s'ubiquin en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, constituïdes de conformitat amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal.
c) Els propietaris que de forma agrupada siguin propietaris d'edificis, que compleixin els requisits establerts en l'article 396 del Codi civil i no hagin atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal.
d) Les empreses explotadores, arrendatàries o concessionàries d'edificis ubicats a les Illes Balears, que acreditin aquesta condició mitjançant un contracte vigent a llarg termini amb la propietat, que els atorgui facultat expressa per emprendre les obres de reforma objecte de l'actuació que s'ha d'incloure en el Programa.
e) Les empreses de serveis energètics (ESE), o proveïdors de serveis energètics definits en el Reial decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposa la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, referent a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia, pel que fa a l'acreditació de proveïdors de serveis. Per poder ser-ne beneficiàries, aquestes empreses han d'actuar de conformitat amb el contracte que tenguin establert amb aquesta finalitat amb la propietat i han de dur a terme les inversions incloses en la tipologia de projectes recollits en aquesta convocatòria, i també han d'acreditar la seva actuació com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada a les Illes Balears.
f) Les entitats locals conformement a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i el sector públic institucional de qualsevol administració pública a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
g) Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, segons la definició de la Directiva 2018//2001 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, i de la Directiva 2019/944 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, respectivament, així com de l'article 4 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
1.2. Els ajuntaments o les entitats locals equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, les administracions de les comunitats autònomes i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents de les administracions públiques esmentades poden actuar en representació de comunitats de propietaris o altres propietaris d'edificis per promoure i gestionar la realització d'actuacions de rehabilitació energètica; en aquest cas, han de formalitzar un conveni en què designin l'entitat pública com a representant i destinatària del dret de cobrament de l'ajut, i han de fer constar expressament els compromisos d'execució assumits per cadascuna de les parts, i el repartiment de l'ajut que farà el representant una vegada percebut.
1.3. Quan els beneficiaris dels ajuts siguin persones físiques que pertanyen a una comunitat o agrupació de propietaris de les previstes en les lletres b) o c) de l'apartat 2.1, han de tenir la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu o Suïssa. En el cas d'estrangers no comunitaris, han de tenir residència legal a Espanya.
1.4. En el cas d'entitats que no tenguin personalitat jurídica pròpia, amb excepció de les comunitats de propietaris, s'hauran de constituir en agrupació legalment constituïda i amb estatuts vigents, d'acord amb qualsevol de les formes que admeti la legislació en vigor, i ha de constar expressament en la sol·licitud la composició i els percentatges de participació de cadascun dels membres. La responsabilitat de l'execució total del projecte i de la inversió recau sobre el conjunt de l'agrupació, que ha de designar i facultar un representant per tramitar la sol·licitud d'ajut, fer la justificació de la inversió, rebre l'ajut que es pugui atorgar i procedir al repartiment a cadascun dels membres.
En tot cas, s'ha de complir el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en particular, el que estableix l'article 11.3.
1.5. No poden ser beneficiàries dels ajuts:
a) Si es troba en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
b) Empreses en situació de crisi, d'acord amb la definició que es fa en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).
c) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-se declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.
Segon
Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents de les Illes Balears, corresponents a la millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica, la millora de l'eficiència energètica i l'ús d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, refrigeració, ventilació i aigua calenta sanitària, i la millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació.
Aquesta línia d'ajuts està cofinançada per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) i pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins el Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE).
Tercer
Bases reguladores
Aquesta convocatòria està regulada pel Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajuts per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents i es regula la concessió directa dels ajuts d'aquest programa a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla.
Quart
Quantia
L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 5.990.000 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2020, 2021 i 2022, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* FF 20105, amb la distribució d'anualitats següent:
Any 2020: 90.000,00 €
Any 2021: 3.000.000,00 €
Any 2022: 2.900.000,00 €
En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent.
La distribució dels fons d'acord amb les actuacions indicades en el punt 3.1 d'aquesta convocatòria és la següent:
OPCIÓ A |
Exercici 2020 |
Exercici 2021 |
Exercici 2022 |
Actuació 1 |
12.000 |
360.000 |
348.000 |
Actuació 2 |
20.000 |
900.000 |
870.000 |
Actuació 3 |
18.000 |
540.000 |
522.000 |
Total |
50.000 |
1.800.000 |
1.740.000 |
|
|
|
|
OPCIÓ B |
Exercici 2020 |
Exercici 2021 |
Exercici 2022 |
Actuació 1 |
8.000 |
240.000 |
232.000 |
Actuació 2 |
20.000 |
600.000 |
580.000 |
Actuació 3 |
12.000 |
360.000 |
348.000 |
Total |
40.000 |
1.200.000 |
1.160.000 |
En els dos mesos següents a la finalització de presentació de sol·licituds i en cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a una actuació, l'import romanent s'ha d'assignar a les restants amb l'ordre de prelació següent: actuació 1, actuació 2, actuació 3.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.
Cinquè
Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (tenint en compte que dissabtes, diumenges i festius són inhàbils) i finalitza el 30 de juliol de 2021 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius.
Palma, 14 de desembre de 2020
El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius
Juan Pedro Yllanes Suárez