Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 12763
Publicació definitiva de l'Ordenança General de Recaptació de Tributs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord de Ple de data 21 d'octubre de 2020 es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança General de Recaptació de Tributs. Finalitzat el període d'exposició pública, es va presentar una al-legació, essent desestimada pel Ple extraordinari celebrat amb data 15 de desembre de 2020 i en conseqüència es va aprovar definitivament el texte de l'esmentada Ordenança.

Seguits doncs tots el tràmits reglamentaris es publica el texte íntegre de l'Ordenança que queda redactat de la següent manera:

Ordenança General de Recaptació de tributs de l'Ajuntament de Sóller.

ÍNDEX

Títol I - Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Títol II – Disposicions comunes als procediments de gestió i recaptació.

Article 3. Drets dels obligats tributaris i dels interessats en el procediment.

Article 4. Representació legal i voluntària.

Article 5. Accés a arxius

Article 6. Còmput de terminis

Article 7. Tramitació d'expedients

Article 8. Obligació de resoldre

Article 9. Efectes del silenci administratiu

Títol III - Normes sobre gestió

Capítol I - De venciment periòdic

Article 10. Impost sobre béns immobles

Article 11. Impost sobre vehicles de tracció mecànica

Article 12. Impost sobre activitats econòmiques

Article 13. Taxes

Article 14. Aprovació de padrons

Article 15. Calendari fiscal

Article 16. Exposició pública de padrons

Article 17. Anuncis de cobrament

Article 18. Liquidacions de venciment periòdic

Capítol II - De venciment no periòdic

Article 19. Pràctica de liquidacions

Article 20. Gestió per autoliquidació

Capítol III - Notificacions administratives

Article 21. Notificació de les liquidacions de venciment singular (no periòdic).

Article 22. Notificació de les liquidacions per tributs de venciment periòdic

Article 23. Publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i altres llocs

Capítol IV - Concessió de beneficis fiscals

Article 24. Tramitació

Capítol V - Procediment de revisió

Article 25. Normes generals

Article 26. Recurs de reposició

Article 27. Recurs contenciós administratiu i reclamació econòmica administrativa

Capítol VI - Suspensió del procediment

Article 28. Suspensió per interposició de recursos

Article 29. Suspensió per ajornament o fraccionament

Article 30. Paralització del procediment.

Article 31. Alienació de béns i drets embargats

Article 32. Garanties

Capítol VII – Pràctica de la devolució d'ingressos indeguts

Article 33. Iniciació

Article 34. Tramitació de l'expedient

Article 35. Reintegrament del cost de les garanties

Capítol VIII - Gestió de crèdits no tributaris

Article 36. Pagament de les multes de circulació

TÍTOL IV – Recaptació

Secció I - Disposicions generals

Article 37. Sistema de recaptació

Article 38. Domiciliació bancària

Article 39. Entitats col·laboradores

Secció II - Gestió recaptatòria

Capítol I - Normes comunes

Article 40. Àmbit d'aplicació

Article 41. Obligats al pagament

Article 42. Domicili i comunicació de les seves modificacions.

Article 43. Deure de col·laboració amb l'administració tributària

Capítol II- Responsables, successors i garanties del crèdit.

Article 44. Responsables solidaris i subsidiaris.

Article 45. Procediment per a exigir la responsabilitat solidària i subsidiària

Article 46. Successors en els deutes tributaris

Article 47. Procediment de recaptació davant als successors

Capítol III - Particularitats de la recaptació voluntària

Article 48. Períodes de recaptació

Article 49. Desenvolupament del cobrament en període voluntari

Capítol IV - Particularitats de la recaptació executiva

Article 50. Inici del procediment de constrenyiment

Article 51. La providència de constrenyiment

Article 52. Anuncis de subhastes i Mesa de subhasta

Article 53. Celebració de subhastes

Article 54. Interessos de demora en via de constrenyiment

Article 55. Costes del procediment

Capítol V - Ajornaments i fraccionaments

Article 56. Sol·licitud

Article 57. Interessos per a l'ajornament

Article 58. Efectes de la falta del pagament

Article 59. Garanties

Capítol VI - Prescripció i compensació

Article 60. Compensació

Article 61. Prescripció

Capítol VII - Crèdits incobrables

Article 62. Situació d'insolvència

Article 63. Mitjans de justificació d'actuacions

Article 64. Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables

TÍTOL V - RÈGIM SANCIONADOR

Article 65. Disposicions generals sobre infraccions i sancions tributàries

Article 66. Concepte i classes d'infraccions i sancions tributàries

Article 67. Procediment sancionador

DISPOSICIÓ FINAL

Títol I - Disposicions generals

Article 1. Objecte

1.- La present Ordenança general, es dicta a l'empara del que preveuen l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRHL), i pel previst a l'article 7.e) i a la Disposició addicional quarta, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i en les demés normes concordats.

2.- Aquesta Ordenança es dicta per a:

a) Desplegar allò que es preveu a la Llei General Tributària en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestió i recaptació, duits a terme per aquest Ajuntament.

b) Regular les matèries que necessitin concreció o desenvolupament.

c) Informar als ciutadans de les normes i els procediments, el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1.- La present Ordenança s'aplicarà a la gestió dels ingressos de Dret Públic, la titularitat dels quals correspon a l'Ajuntament.

2.- La present Ordenança obligarà en tot el territori del terme municipal, des de la seva aprovació i fins a la seva modificació o derogació.

3.- Per Decret de Batlia es podran dictar disposicions interpretatives i aclaridores d'aquesta Ordenança.

Títol II – Disposicions comunes als procediments de gestió i recaptació.

Article 3. Drets dels obligats tributaris i dels interessats en el procediment.

Constitueixen drets dels obligats i dels interessats en els procediments regulats a la present Ordenança, entre altres, els següents:

a) Dret a ser informat sobre l'exercici dels seus drets i sobre el compliment de les seves obligacions.

b) Dret a obtenir les devolucions d'ingressos indeguts que procedeixin.

c) Dret a conèixer l'estat de la tramitació dels procediments en que es sigui part.

d) Dret a sol·licitar certificació i còpia dels documents per ell presentats.

e) Dret a ser tractat amb respecte i consideració pel personal al Servei de l'Administració.

f) Dret a formular al·legacions i a presentar documents de rellevància per a la resolució dels procediments.

g) Dret al reconeixement dels beneficis fiscals que resultin aplicables.

h) Dret a formular queixes i suggeriments en relació amb el funcionament de l'Administració.

Article 4. Representació legal i voluntària.

1.- Per les persones amb manca de capacitat d'obrar actuaran els seus representants legals.

2.- Per les persones jurídiques, actuaran les persones que, segons la normativa aplicable ostentin el dret de representació en el moment en què es produeixin les actuacions tributàries.

3.- Pels ens regulats a l'article 35.4 de la Llei General Tributària actuarà en nom seu qui ostenti la seva representació, sempre que resulti acreditada de forma fefaent. En cas de no haver designat representant, es considerarà com a tal qui aparentment exerceixi la seva gestió o direcció, i en el seu defecte, a qualsevol dels seus membres o partícips.

4.- Els obligats tributaris amb capacitat d'obrar podran actuar mitjançant representant. La representació s'haurà d'acreditar de la següent forma:

a) Pels actes de tràmit, es presumirà concedida la representació.

b) Pels actes en els que s'hagi de facilitar alguna informació del representat, la representació s'haurà d'acreditar per escrit, adjuntant les còpies del document d'identitat del representant i del representat.

c) Per interposar reclamacions o recursos, desistir o renunciar a drets, assumir o reconèixer obligacions en nom de l'interessat, sol·licitar devolucions d'ingressos indeguts i en els altres supòsits on sigui necessària la signatura de l'interessat, la representació s'haurà d'acreditar per qualsevol mitjà vàlid en Dret.

d) Per part del Negociat de Recaptació es podrà elaborar el model oportú per facilitar l'exercici d'aquest dret de representació, en els termes anteriorment indicats.

Article 5. Accés a arxius

1.-Els ciutadans tenen dret a accedir als registres i als documents que formin part d'expedients en els termes establerts a la Llei 39/2015, de règim jurídic i procediment administratiu comú i a la Llei General Tributària.

2.-Perquè sigui autoritzada la consulta és necessari formular petició individualitzada especificant els documents que es desitja consultar.

La consulta haurà de ser sol·licitada per l'interessat i no podrà afectar la intimitat de terceres persones.

3.- Quan la consulta tingui per finalitat l'examen d'expedients finalitzats, només hi podran accedir els ciutadans que hagin estat part del procediment tributari.

Article 6. Còmput de terminis

1.- Sempre que no s'expressi una altra cosa, quan els terminis s'assenyalin per dies, s'entén que són hàbils, i s'exclouen del còmput els dissabtes, diumenges i els declarats festius.

Quan els terminis s'indiquin per dies naturals, es farà constar aquesta circumstància en les corresponents notificacions.

2.- A efectes de la recaptació dels ingressos, tant en període voluntari com en període executiu, si el venciment de qualsevol plaç coincideix amb un dissabte o un dia inhàbil, es traslladarà el referit venciment al primer dia hàbil següent.

3.- Si el termini es fixa en mesos o anys, aquests es computaran a partir del dia següent a aquell en què va tenir lloc la notificació o publicació de l'acte de què es tracti, o des del següent a aquell en què es produeix l'estimació o desestimació per silenci administratiu.

Si en el mes del venciment no hi hagués dia equivalent a aquell en què comença el còmput, s'entendrà que el termini expira l'últim dia del mes.

4.- Els terminis expressats en dies es comptaran a partir del dia següent a aquell en què va tenir lloc la notificació o publicació de l'acte que es tracti, o des del següent a aquell en què es produeix l'estimació o la desestimació per silenci administratiu.

5.- Excepcionalment, i sempre que existeixi una causa justificada, d'ofici o a petició dels interessats, es podrà concedir una ampliació de terminis que no excedeixi de la meitat d'aquests.

Article 7. Tramitació d'expedients

1.- Les actuacions i procediments tributaris es podran iniciar d'ofici o a instància de l'obligat tributari, mitjançant autoliquidació, comunicació, sol·licitud o qualsevol altre mitjà previst a la normativa tributària.

2.- Les actuacions municipals es documentaran en comunicacions, diligències, informes i altres documents prevists a la normativa específica de cada procediment.

3.- Si les sol·licituds no reuneixen tots els requisits exigits per la normativa vigent, es requerirà a l'interessat perquè en un termini de deu dies esmeni les anomalies, i se li indicarà que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit de la seva petició i s'arxivarà sense més tràmit l'expedient.

4.- S'ordenarà l'acumulació de procediments que entre si guardin una identitat substancial o íntima connexió.

5.- En la resolució d'expedients de naturalesa homogènia, s'observarà l'ordre rigorós d'incoació.

6.- Quan es requereixi a un interessat l'aportació de la documentació necessària per a la continuïtat del procediment iniciat a instància de part, transcorreguts més de tres mesos sense que s'hagi produït el compliment del requeriment de l'administració, es produirà la caducitat del procediment, de la qual cosa s'advertirà a l'interessat.

Produïda la caducitat, no serà necessari que l'Administració resolgui totes les qüestions plantejades als procediments de gestió.

7.- Els tràmits no essencials per a la continuïtat del procediment que han de dur a terme els interessats, hauran de realitzar-se en el termini de 10 dies a partir de la notificació de l'acte corresponent.

8.- Als interessats que no compleixin el que disposa l'apartat anterior, se'ls podrà declarar decaiguts en el seu dret al tràmit corresponent continuant amb el procediment; d'altra banda, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els seus efectes legals si es produeix abans o dins del dia que es notifiqui la resolució en què es tingui per transcorregut el termini.

Article 8. Obligació de resoldre

1.- L'Ajuntament està obligat a resoldre totes les qüestions que es plantegin en els procediments tributaris.

S'exceptua aquest deure de resoldre expressament en els casos següents:

- En els procediments relatius a l'exercici de deures que només han de ser objecte de comunicació per l'obligat tributari.

- Quan es produeixi la caducitat, la pèrdua sobrevinguda de l'objecte del procediment, la renúncia o el desistiment dels interessats.

2.- Quan l'interessat sol·liciti expressament que es declari la caducitat, la pèrdua sobrevinguda de l'objecte del procediment, la renúncia o el desistiment, s'haurà de resoldre sobre la petició.

3.- El termini màxim en que s'ha de notificar la resolució serà de 6 mesos, excepte que la normativa aplicable fixi un termini diferent.

Article 9. Efectes del silenci administratiu

1.- En els procediments iniciats a sol·licitud de l'interessat, el venciment del termini màxim fixat per a la seva resolució sense haver-se dictat i notificat acord exprés, legitima l'interessat per entendre estimada o desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, segons procedeixi i sense perjudici de la resolució que l'administració ha de dictar.

2.- Quan no hagi recaigut resolució dins de termini, s'entendrà desestimada la sol·licitud en els supòsits següents:

a) Resolució del recurs de reposició previ al contenciós administratiu o a l'econòmic administratiu davant els actes dictats en matèria de gestió d'ingressos de dret públic locals.

b) Procediment per a la concessió de beneficis fiscals en els tributs locals.

c) Resolució d'altres recursos administratius diferents de l'establert a l'apartat a) d'aquest punt que poguessin interposar-se.

d) Suspensió del procediment de gestió i/o recaptació dels ingressos de dret públic de què es tracti, quan no s'aporti garantia suficient.

e) Altres supòsits previstos legalment.

3.- S'entendran estimades les sol·licituds formulades pels interessats en els casos previstos a la normativa d'aplicació.

 

Títol III - Normes sobre gestió

Capítol I - De venciment periòdic

Article 10. Impost sobre béns immobles

1.- El padró fiscal de l'Impost sobre béns immobles s'elaborarà en base al padró elaborat per la Gerència Territorial del Cadastre.

2.- Els subjectes passius estan obligats a presentar declaracions d'alta, baixa o variació per les alteracions dels béns que tinguin transcendència per a la liquidació de l'Impost.

3.- Quan l'escriptura de transmissió de domini d'un bé hagi estat atorgada per fedatari públic que hagués subscrit amb l'Ajuntament un conveni segons el qual, el notari mitjançant aportació d'escriptura pública o per via telemàtica es compromet a informar de la transmissió, no serà necessari que el titular presenti declaració.

4.- L'Ajuntament facilitarà als Notaris, certificació dels deutes pendents per IBI, corresponents al bé que s'ha de transmetre, a l'objecte de que puguin advertir als interessats d'aquest extrem, en compliment del que es preveu a l'article 64 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

De la mateixa manera, es podrà informar dels deutes existents per IBI, als particulars que acreditin un interès legítim.

5.- L'adquirent d'un bé immoble respon, per afecció del mateix, del pagament dels deutes no prescrits per l'Impost sobre béns immobles existents a la data de la transmissió.

6.- La base liquidable es determinarà aplicant les reduccions legals. La quantia serà fixada i comunicada per la Gerència Territorial del Cadastre.

7.- A efectes de determinar les quotes tributàries que han de figurar el padró, s'aplicaran els tipus impositius i els beneficis fiscals aprovats per l'Ajuntament, així com el coeficient d'actualització de valors cadastrals aprovats per la Llei de Pressuposts Generals de l'Estat. No serà necessari procedir a la notificació individualitzada d'aquestes modificacions, ja que les mateixes procedeixen de l'Ordenança fiscal reglamentàriament tramitada.

8.- En els procediments de valoració col·lectiva, no serà necessària la notificació individual de les liquidacions tributàries quan prèviament s'hagi practicat la notificació del valor cadastral i de la base liquidable.

Article 11. Impost sobre vehicles de tracció mecànica

1.- El padró fiscal de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica es formarà a partir del padró de l'any anterior, en què s'incorporaran les altes i la resta de modificacions (transferències, canvis de domicili i baixes) formalitzades en l'exercici immediatament anterior.

2.- Serà subjecte passiu de l'impost la persona física o jurídica que figuri com a titular del vehicle en el Registre central de trànsit, excepte quan s'acrediti fefaentment que el dia primer de l'exercici el vehicle no era propietat de la persona que figurava com a titular al Registre de Trànsit.

En aquest supòsit, si el venedor prova el compliment de les obligacions imposades al transmetent pel Reglament general de vehicles i sol·licita l'anul·lació de la liquidació, s'estimarà la sol·licitud.

3.- Per a determinar el deute tributari que constarà en el padró sobre les tarifes referenciades al punt anterior, s'aplicarà el coeficient d'increment aprovat a l'Ordenança Fiscal de l'Ajuntament, que podrà ser diferent per les diverses classes de vehicles i per cada un dels trams fixats per l'Ordenança, en relació a cada classe de vehicle.

4.- No caldrà procedir a la notificació individualitzada de les modificacions originades per variació del coeficient d'increment o del quadre de tarifes, ja que procedeixen de l'ordenança fiscal reglamentàriament tramitada.

5.- Quan el vehicle s'adquireixi per primera vegada, el tribut s'exigirà en règim d'autoliquidació. La quota de l'impost es prorratejarà per trimestres naturals, i s'haurà de satisfer l'import que correspongui als trimestres que resten, inclòs aquell en què té lloc l'adquisició.

Igualment s'exigirà l'impost amb aquest mateix règim, en el supòsit de rehabilitació d'un vehicle quan la mateixa es realitzi en exercicis posteriors al de la tramitació de la corresponent baixa.

 

Article 12. Impost sobre activitats econòmiques

1.- El padró fiscal de l'Impost sobre Activitats Econòmiques s'elaborarà en base a la matrícula dels contribuents formada per l'Administració Estatal, que comprendrà els subjectes passius obligats al pagament de l'impost per no ser d'aplicació les exempcions legals.

2.- Sobre les quotes mínimes fixades per l'Administració Estatal, s'aplicaran el coeficient de ponderació fixat a l'article 86 del TRLHL, el coeficient de situació aprovat per l'Ajuntament a l'empara del que autoritza l'article 87 de dita llei i els beneficis fiscals que resultin procedents.

3.- La matrícula es formarà anualment i comprendrà les dades que determinin la normativa que resulti aplicable i les instruccions que, en desenvolupament de la mateixa, dicti l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

4.- Les variacions de la quota tributària originades per modificació del coeficient de situació previst a l'article 87 del text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals, o del tipus de recàrrec provincial establert a l'article 134 de la mateixa llei, així com les resultants de la modificació legal de les tarifes de l'impost, no requeriran notificació individualitzada, ja que procedeixen de normes d'aplicació general i obligatòria en el seu àmbit territorial.

Article 13. Taxes

1.- Els padrons s'elaboraran a partir del padró de l'exercici anterior, on s'incorporaran les modificacions derivades de la variació de tarifes aprovades a l'ordenança fiscal municipal corresponent, així com altres incidències que no constitueixin alteració dels elements essencials determinants del deute tributari i que fossin conegudes per l'Ajuntament.

2.- Les variacions esmentades en el punt anterior no necessiten notificació individualitzada, en quant que aquesta Ordenança ha estat exposada al públic i tramitada reglamentàriament.

Article 14. Aprovació de padrons

1.- Els padrons s'elaboraran pel Negociat de Rendes i exaccions.

2.- L'aprovació dels padrons es durà a terme a través d'acord de la Junta de Govern Local.

3.- La comptabilització del reconeixement de drets tindrà lloc una vegada hagi recaigut l'acord referit a l'apartat anterior.

4.- Quan els períodes de cobrament de diversos tributs de venciment periòdic siguin coincidents, es podrà exigir el pagament de les quotes respectives mitjançant un rebut únic, en el que constaran els conceptes d'ingrés.

5.- Per raons de cost i eficàcia, no es practicaran liquidacions incorporades en padró, quan resultin quotes inferiors a 6 euros, en relació als tributs següents:

- Impost sobre béns immobles.

- Impost sobre activitats econòmiques.

Article 15. Calendari fiscal

1.- Anualment s'aprovarà per Junta de Govern els períodes de pagament dels tributs de venciment periòdic.

2.- El calendari fiscal es publicarà en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en el tauler d'edictes de l'Ajuntament.

Article 16. Exposició pública de padrons

1.- Els padrons fiscals, que contenen les quotes a pagar i els elements tributaris determinants de les mateixes, s'exposaran al públic a les oficines municipals quinze dies naturals abans d'iniciar-se els respectius períodes de cobrament.

El termini d'exposició del padró corresponent serà de 15 dies naturals.

2.- Les modificacions dels deutes i els altres elements tributaris originades per l'aplicació de modificacions introduïdes a la llei i les ordenances fiscals reguladores dels tributs, o resultants de les declaracions de variació reglamentàries que hagi de presentar el subjecte passiu, seran notificades col·lectivament, a l'empara d'allò que preveu l'article 102 de la Llei general tributària.

3.- Contra l'exposició pública dels padrons i de les liquidacions integrants d'aquests, es podrà interposar recurs de reposició, previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la finalització del període d'exposició pública dels corresponents padrons.

Article 17. Anuncis de cobrament

1.- L'anunci d'exposició dels padrons també contindrà la publicació de l'anunci de cobrament, al qual es refereix el Reglament General de Recaptació.

Perquè es compleixi aquesta finalitat hauran de constar-hi també els extrems següents:

a) Mitjans de pagament:

- Es podrà pagar mitjançant el document remès als subjectes passius, proveït de codi de barres.

- Ordenant el càrrec en compte bancari.

- Es podrà fer efectiu el pagament a través de la pàgina www.a-soller.es.

- A través dels caixers automàtics habilitats a l'efecte.

b) Llocs de pagament: A les entitats col·laboradores que figuren en el document de pagament.

c) Advertència que, transcorreguts els terminis assenyalats com a períodes de pagament voluntari, els deutes seran exigits pel procediment de constrenyiment i meritaran els recàrrecs del període executiu, els interessos de demora i les costes que es produeixin.

d) Assenyalar que quan el deute tributari es satisfaci abans de que es notifiqui la providència de constrenyiment, el recàrrec executiu serà del cinc per cent. Quan l'ingrés es realitzi després de rebre la notificació de la providència de constrenyiment i abans de transcórrer el termini previst a l'article 62.5 de la Llei General Tributària, el recàrrec de constrenyiment exigible serà del deu per cent. Transcorregut aquest termini, el recàrrec exigible serà del vint per cent i s'aplicaran interessos de demora.

Article 18. Liquidacions de venciment periòdic

1.- En relació amb els tributs de cobrament periòdic, es practicarà una liquidació tributària que generarà una alta en el corresponent registre en els següents casos:

a) Quan per primera vegada hagin esdevingut els fets o actes que puguin originar l'obligació de contribuir.

b) Quan l'Ajuntament tingui coneixement per primera vegada de l'existència del fet imposable, malgrat que s'hagi acreditat amb anterioritat el tribut, i sens perjudici de les sancions que poguessin correspondre.

c) Quan s'hagin produït modificacions en els elements essencials del tribut diferents de les aprovades amb caràcter general a la Llei de pressupostos generals de l'Estat i de la variació dels tipus impositius recollida a les ordenances fiscals.

2.- Quant a l'aprovació i la notificació de les liquidacions a què es refereix aquest article, serà d'aplicació el règim general regulat en el capítol III de la present Ordenança.

3.- Una vegada notificada l'alta en el padró corresponent, es notificaran col·lectivament les successives liquidacions mitjançant edictes.

Capítol II - De venciment no periòdic

Article 19. Pràctica de liquidacions

1.- En els termes regulats a les ordenances fiscals municipals, i mitjançant l'aplicació dels respectius tipus impositius, es practicaran liquidacions de venciment singular quan, no havent-se establert l'autoliquidació, l'Ajuntament tinguin coneixement de l'existència del fet imposable.

2.- Quan, havent-se establert el sistema d'autoliquidació, no es presenti la reglamentària declaració en el termini previst, o les dades declarades siguin incorrectes, procedirà practicar liquidació d'ofici, segons es regula a l'article següent.

3.- A efectes d'aprovar les liquidacions s'elaborarà una relació resum dels elements tributaris, on constarà el vist-i-plau de la Intervenció.

La comptabilització del reconeixement de drets tindrà lloc una vegada hi hagi acord d'aprovació.

4.- Per raons de cost i eficàcia, no es practicaran liquidacions quan resultin quotes inferiors a 10 euros, en relació als següents tributs:

- Impost sobre béns immobles.

- Impost sobre activitats econòmiques.

- Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.

- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.

Article 20. Gestió per autoliquidació

1.- L'Impost sobre vehicles de tracció mecànica, en els supòsits de noves adquisicions, s'exigirà per autoliquidació, que s'haurà de presentar en la forma establerta a l'article 12 d'aquesta Ordenança.

2.- A l'Impost sobre construccions, instal·lacions i obres, s'exigeix la presentació d'autoliquidació quan es sol·liciti la llicència d'obres. La quantia es calcularà aplicant el percentatge fixat a l'ordenança fiscal al pressupost d'execució material de la construcció, instal·lació o obra.

3.- A més s'exigiran per autoliquidació altres tributs, quan així ho estableixin les Ordenances Fiscals Municipals.

4.- La no presentació d'autoliquidacions en els terminis i condicions legalment establerts comportarà l'exigibilitat de recàrrecs i, en el seu cas, la imposició de sancions, conforme el que preveu la Llei General Tributària.

Capítol III - Notificacions administratives

Article 21. Notificació de les liquidacions de venciment singular (no periòdic).

1.- Per a la notificació d'aquestes liquidacions s'expedirà un document de notificació en què hauran de constar:

a) Els elements essencials de la liquidació.

b) Els mitjans d'impugnació, terminis d'interposició de recursos i lloc on es poden presentar i òrgan davant del qual es poden interposar els recursos.

c) Els llocs, termini i forma en què ha de ser satisfet el deute tributari.

2.-Les notificacions es practicaran preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan l'interessat resulti obligat a rebre-les per aquesta via, si no es practicarà per qualsevol mitjà que permeti tenir constància de la recepció, així com de la data, la identitat del receptor i el contingut de l'acte notificat.

En cap cas s'efectuaran per mitjans electrònics les següents notificacions:

a) Aquelles en les quals l'acte a notificar vagi acompanyat d'elements que no siguin susceptibles de conversió en format electrònic.

b) Les que continguin mitjans de pagament a favor dels obligats, tals com xecs.

3.- La notificació es practicarà al domicili o lloc assenyalat per l'interessat o el seu representant. Quan això no fos possible, a qualsevol lloc adequat a l'efecte.

Amb caràcter general, es realitzaran dos intents de notificació, però serà suficient un sol intent quan el destinatari consti com a desconegut en el domicili designat.

En el primer intent de notificació pot esdevenir:

a) Que la notificació sigui lliurada a l'interessat. En aquest cas el notificador ha de retornar a l'Ajuntament el justificant de notificació amb la signatura del receptor i la data en què ha tingut lloc la recepció.

b) Que la notificació es lliuri a una persona diferent de l'interessat. En aquest cas haurà de constar al justificant de notificació la signatura i la identitat de la persona que s'ha fet càrrec de la notificació.

c) Que l'interessat o el seu representant rebutgi la notificació. En aquest cas s'especificaran les circumstàncies de l'intent de notificació i es tindrà per efectuada.

d) Que no sigui possible lliurar la notificació. En aquest cas el notificador registrarà al justificant de notificació el motiu que n'ha impossibilitat el lliurament i el dia i l'hora en què ha tingut lloc l'intent de notificació.

4.- En el supòsit relatiu a l'intent de notificació personal amb resultat infructuós per absència de l'interessat, es procedirà a un segon intent, en dia i hora diferents d'aquells en què va tenir lloc el primer intent, dins dels tres dies següents.

De resultar infructuosos els dos intents d'entrega personal es deixarà a la bústia de l'interessat la notificació, separant la targeta de justificació, que ha de ser retornada a l'Ajuntament.

En el cas de que l'interessat no disposi de bústia per deixar l'avís de notificació i/o la notificació, per preservar les dades de caràcter personal que contengui el document, no es podrà deixar l'esmentat avís de notificació i/o notificació.

5.- Si per aquestes vies no s'aconsegueix efectuar la notificació, es procedirà a la citació edictal per ser notificat per compareixença.

6.- En tot cas, a la vista del justificant de notificació retornat , haurà de ser possible conèixer la identitat del notificador.

Article 22. Notificació de les liquidacions per tributs de venciment periòdic

1.- Les quotes i els altres elements tributaris quan no constitueixin altes en els respectius registres, sinó que facin referència a un fet imposable ja notificat individualment al subjecte passiu, seran notificades col·lectivament, a l'empara d'allò que preveu l'article 102.3 de la Llei General Tributària.

2.- La notificació col·lectiva a què es refereix l'apartat anterior afecta les liquidacions incloses en els padrons de tributs i preus públics de venciment periòdic.

3.- L'exposició pública dels padrons regulada a l'article 17 de la present Ordenança constitueix el mitjà pel qual l'Ajuntament realitzarà la notificació col·lectiva de les corresponents liquidacions.

Article 23. Publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a altres llocs

1.- Als efectes de practicar les notificacions col·lectives a què es refereix l'article anterior, s'anunciarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears l'exposició pública dels padrons.

2.- Respecte a les notificacions de les liquidacions de venciment singular, en cas de resultar infructuosos els intents d'entrega personal de la notificació, es citarà a l'interessat o al seu representant amb l'objecte de dur a terme la notificació per compareixença, mitjançant anuncis que es publicaran, per una sola vegada per a cadascú dels interessats, al Butlletí Oficial de l'Estat.

En la publicació constarà la relació de notificacions pendents, amb indicació del subjecte passiu, obligat tributari o representant, procediment que les motiva, òrgan responsable de la seva tramitació, i lloc i termini on s'ha de comparèixer per ser notificat.

En tot cas la compareixença es produirà en el termini de quinze dies naturals, a comptar des del següent al de la publicació de l'anunci al Butlletí Oficial de l'Estat.

Quan transcorregut el termini indicat no s'hagués comparegut, la notificació s'entendrà produïda a tots els efectes legals des del dia següent al del venciment del termini per comparèixer.

3.- De les actuacions realitzades conforme al que s'ha assenyalat anteriorment, n'haurà de restar constància en l'expedient, a més de qualsevol circumstància que hagués impedit el lliurament en el domicili designat per a la notificació.

4.- En els supòsits de publicacions d'actes que continguin elements comuns, es publicaran de forma conjunta els aspectes coincidents, i s'especificaran només els aspectes individuals de cada acte.

5.- Quan l'inici d'un procediment o qualsevol dels seus tràmits s'entenguin notificats per no haver comparegut l'obligat tributari o el seu representant, se'l donarà per notificat de les successives actuacions i diligències d'aquest procediment. Tanmateix, les liquidacions que es dictin en el procediment i els acords d'alienació dels béns embargats hauran de ser notificats d'acord amb el que s'estableix en aquest capítol.

Capítol IV - Concessió de beneficis fiscals

Article 24. Tramitació

1.- Correspondrà a la Junta de Govern Local la concessió o denegació de beneficis fiscals.

2.- La sol·licitud es formularà del mode i en el termini fixats legalment o en les ordenances fiscals, i sempre adjuntant els documents que fonamentin la petició.

3.- Amb caràcter general la sol·licitud de beneficis fiscals no tindrà caràcter retroactiu, per la qual cosa començaran a tenir efecte des del període impositiu següent al de la data de sol·licitud del benefici fiscal.

4.- La concessió de beneficis fiscals no genera drets adquirits pels qui en gaudeixen. En conseqüència, quan es modifiqui la normativa legal o les previsions reglamentàries contingudes a les ordenances, serà d'aplicació general el règim resultant de la normativa vigent en el moment de concedir-se el benefici fiscal.

 

Capítol V - Procediment de revisió

Article 25. Normes generals

1.- La revisió dels actes dictats a l'àmbit de la gestió dels ingressos de Dret públic municipals es pot dur a terme per l'Ajuntament d'ofici, o a instància de l'interessat.

2.- La iniciativa del particular per instar a l'Ajuntament la revisió dels seus actes es pot manifestar de les següents formes:

Interposant recurs de reposició, previ al contenciós-administratiu.

Sol·licitant que l'Administració revisi o revoqui els seus actes en els supòsits prevists reglamentàriament.

3.- L'Ajuntament podrà declarar la nul·litat dels seus actes en els casos i amb el procediment establert a la Llei General Tributària.

4.- En cap cas seran revisables els actes administratius confirmats per sentència judicial ferm.

Article 26. Recurs de reposició

1.- Contra els actes dictats per l'Ajuntament en via de gestió dels tributs propis i els restants ingressos de Dret Públic, només es podrà interposar recurs de reposició.

2.- Serà competent per conèixer i resoldre el recurs de reposició l'òrgan que ha dictat l'acte administratiu impugnat.

3.- La provisió de constrenyiment i l'autorització de subhasta podran ser impugnades mitjançant el corresponent recurs de reposició.

4.- Es podran formular al·legacions per defectes de tramitació que procedeixin del personal recaptador, tals com incompliments, retards i altres anomalies en la prossecució del procediment, quan no es tracti d'actes d'aplicació i efectivitat dels tributs.

En tots aquests supòsits, el recurs corresponent haurà d'interposar-se en el termini d'un mes a comptar des del dia següent a la notificació de l'acte.

5.- Contra els actes administratius d'aprovació de padrons, o de les liquidacions incorporades, es pot interposar recurs de reposició davant la Junta de Govern en el termini d'un mes, comptat des del dia següent al de la finalització del període d'exposició pública dels corresponents padrons.

6.- El recurs de reposició, previ al contenciós-administratiu és obligatori, i s'entendrà desestimat si no ha estat resolt en el termini d'un mes comptat des de la data d'interposició.

7.- Als efectes de la no exigència d'interessos de demora a que fa referència l'article 26.4 de la Llei General Tributària, s'entendrà que l'Ajuntament ha incomplert el termini màxim de resolució del recurs de reposició quan hagi transcorregut el termini d'un any des de la seva interposició, sense que hagi recaigut resolució expressa. Aquest termini s'estableix a l'empara de la Disposició addicional quarta, apartat 3 de la Llei General Tributària, i en paritat amb el que preveu dita Llei per a la resolució de les reclamacions econòmico-administratives.

8.- La interposició del recurs no requereix el pagament previ de la quantitat exigida. Però la interposició del recurs només paralitzarà l'acció administrativa per a la cobrança, quan es donin els requisits legalment prevists per a la suspensió, regulats a l'article 29 d'aquesta Ordenança.

Article 27. Recurs contenciós administratiu i reclamació econòmica administrativa

1.- Amb caràcter general i excepte en els supòsits en els que procedeixi interposar reclamació econòmica-administrativa, contra la denegació del recurs de reposició es pot interposar recurs contenciós administratiu, en els terminis següents:

a) Si la resolució és expressa, en el plaç de dos mesos comptats des del dia següent al de la notificació de l'acord resolutori del recurs de reposició.

b) Si no hi hagués resolució expressa, en el plaç de sis mesos comptats des del dia següent a aquell en que s'hagi d'entendre desestimat el recurs de reposició.

2.- El termini per a interposar el recurs contenciós administratiu contra l'aprovació o la modificació de les ordenances fiscals serà de dos mesos comptats des de la data de publicació de la seva aprovació definitiva.

3.- El recurs contra la inactivitat de l'administració es pot interposar en el termini de dos mesos comptats des de la data en què es compleixi el termini de tres mesos des de la petició d'execució sense que l'administració hagi respost.

4.- El termini per interposar reclamació econòmica-administrativa serà d'un mes a comptar des del dia següent al de la notificació de l'acte impugnat, o des del dia següent a aquell en que es produeixin els efectes del silenci administratiu, excepte que la norma aplicable fixi un altre termini.

Capítol VI - Suspensió del procediment

Article 28. Suspensió per interposició de recursos

1.- La interposició de recursos administratius no requereix el pagament previ de la quantitat exigida; això no obstant, la interposició del recurs no aturarà l'acció administrativa per a la cobrança llevat que l'interessat sol·liciti la suspensió del procediment, supòsit en què serà indispensable aportar una garantia que cobreixi el total del deute.

2.- No obstant el que es disposa al punt anterior, l'òrgan competent per resoldre el recurs podrà suspendre, d'ofici o a sol·licitud del recurrent, l'execució de l'acte recorregut quan concorri alguna de les circumstàncies següents:

a) Que l'execució pugui causar perjudicis d'impossible o difícil reparació.

b) Que la impugnació es fonamenti en una causa de nul·litat de ple dret.

3.- Quan hagi estat resolt el recurs de reposició interposat en període voluntari en sentit desestimatori es notificarà a l'interessat concedint-li termini per pagar en període voluntari, en els termes següents:

- Si la resolució es notifica en la primera quinzena del mes, el deute es podrà satisfer fins el dia 20 del mes posterior, o l'immediat hàbil posterior.

- Si la resolució es notifica entre els dies 16 i últim de cada mes, el deute es podrà satisfer fins el dia 5 del segon mes posterior, o l'immediat hàbil posterior.

4.- Quan de la resolució del recurs es derivi l'obligació de modificar la liquidació, el deute resultant podrà ser abonat en els mateixos terminis establerts en el punt anterior.

5.- Quan l'Ajuntament tingui coneixement de la desestimació d'un recurs contenció administratiu, contra una liquidació que es troba en període de pagament voluntari, haurà de notificar el deute resultant comprensiu del principal més els interessos de demora meritats en el període de suspensió i concedir període per efectuar el pagament, determinat segons el previst al punt 3.

Quan el deute suspès es trobés en via de constrenyiment, abans de continuar les actuacions executives contra el patrimoni del deutor, se li requerirà el pagament del deute suspès més els interessos de demora meritats durant els temps de la suspensió.

6.- Quan l'execució de l'acte hagués estat suspesa, un cop conclosa la via administrativa, els òrgans de recaptació no iniciaran o, si s'escau, continuaran les actuacions del procediment de constrenyiment mentre no finalitzi el termini per interposar el recurs contenciós administratiu, sempre que la vigència i eficàcia de la caució aportada es mantingui fins llavors. Si durant aquest termini l'interessat comuniqués a aquest òrgan la interposició del recurs amb petició de suspensió i oferiment de caució per garantir el pagament del deute, es mantindrà la paralització del procediment mentre conservi la seva vigència i eficàcia la garantia aportada en via administrativa. El procediment es continuarà o suspendrà a resultes de la decisió que adopti l'òrgan judicial.

Article 29. Suspensió per ajornament o fraccionament

1.- La presentació d'una sol·licitud d'ajornament o fraccionament en període voluntari impedirà l'inici del període executiu, però no que es meritin interessos de demora.

2.- Quan la sol·licitud es presenti en període voluntari, si en finalitzar aquest termini està pendent de resolució l'esmentada sol·licitud, no s'expedirà provisió de constrenyiment.

3. En els casos de sol·licitud d'ajornament en via executiva es podrà suspendre el procediment fins que l'òrgan competent per a la seva resolució dicti l'acord corresponent, sense que pugui excedir d'un mes el període de suspensió.

A aquests efectes, serà necessari que el Cap de Recaptació justifiqui la proposta de suspensió.

Article 30. Paralització del procediment

1.- Sense necessitat de garantia es paralitzaran les actuacions del procediment quan l'interessat ho sol·liciti si demostra l'existència d'alguna de les circumstàncies següents:

a) Que ha existit error material, aritmètic o de fet en la determinació del deute.

b) Que el deute ha estat ingressat, condonat, compensat, suspès o ajornat.

2.- Quan concorrin circumstàncies excepcionals diferents de les previstes a l'apartat anterior, el Cap de Recaptació podrà formular proposta justificada de paralització del procediment.

3.- Els expedients afectats per la paralització del procediment hauran de resoldre's en el termini més breu possible.

Article 31. Alienació de béns i drets embargats

1.- No es podrà procedir a l'alienació dels béns i drets embargats en el curs del procediment de constrenyiment fins que la liquidació del deute tributari executat sigui ferma.

Amb la finalitat de garantir el compliment d'aquest deure, es controlarà informàticament la situació de no fermesa del deute en tots els supòsits en què ha estat impugnat.

En tot cas, abans de procedir a la preparació de l'expedient d'alienació dels béns s'haurà de comprovar que no hi ha recurs (administratiu o contenciós) pendent.

2. Es fa excepció del que s'ha previst al punt anterior en els supòsits de força major, béns peribles, béns en què existeixi un risc de pèrdua imminent de valor o quan el contribuent sol·liciti de forma expressa la seva alienació.

Article 32. Garanties

1.- La garantia a dipositar per obtenir la suspensió del procediment serà de la següent quantia:

a) Si el deute es troba en període voluntari de pagament, la suma del principal (quota inicialment liquidada) més els interessos de demora.

b) Si el deute es troba en període executiu de pagament, la suma del deute total existent en el moment de sol·licitar la suspensió (principal+recàrrec+interessos de demora meritats, més els interessos que puguin generar-se fins la data de pagament.

2.- Les garanties necessàries per tal d'obtenir la suspensió automàtica, seran exclusivament les següents:

a) Aval o fiança de caràcter solidari prestat per entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança de caució.

b) Altres mitjans que es considerin suficients, quan es provi les dificultats per aportar la garantia en la forma ressenyada. La suficiència de la garantia en aquest cas haurà de ser valorada per la Intervenció.

3.- En casos molt qualificats i excepcionals podrà acordar-se, a instància de part, la suspensió del procediment, sense prestació de cap garantia, quan el recurrent al·legui i justifiqui la impossibilitat de prestar-la.

Capítol VII – Pràctica de la devolució d'ingressos indeguts

Article 33. Iniciació

1.- Amb caràcter general, el procediment s'iniciarà a instància de l'interessat, qui haurà de presentar una sol·licitud per escrit fonamentant el seu dret, i aportar el comprovant d'haver satisfet el deute.

2.- Quan es tracti de pagaments duplicats, la sol·licitud de devolució haurà d'anar acompanyada dels documents originals acreditatius del pagament.

La devolució, si s'escau, s'ordenarà mitjançant transferència bancària al compte designat per l'interessat.

3.- Sense perjudici del previst amb caràcter general a l'apartat anterior, de manera excepcional quan consti a la base de dades de manera fefaent l'ingrés i la no devolució, es podrà autoritzar la devolució sense que s'hagin d'aportar els documents originals.

Article 34. Tramitació de l'expedient

1.- L'expedient administratiu de devolució d'ingressos indeguts es tramitarà per part del Negociat de Recaptació.

2.- Si existeix algun defecte formal a la sol·licitud, es requerirà la subsanació a l'interessat.

Subsanats els defectes formals es procedirà a analitzar la concurrència dels pressuposts de fet necessaris per generar el dret a la devolució i es quantificarà el seu import.

3.- La devolució serà aprovada per la Junta de Govern.

4.- Totes les devolucions aprovades es marcaran informàticament i integraran l'expedient periòdic col·lectiu per fer efectius els pagaments. En el cas de que la devolució respongui a una errada material per part de l'Administració, s'agilitaran els tràmits i l'expedient concret es presentarà a la Junta de Govern per la seva aprovació.

El pagament s'efectuarà, mitjançant transferència bancària al compte designat per l'interessat.

5.- El termini per a l'ordenació del pagament serà de 6 mesos, que començarà a comptar a partir de la presentació de la sol·licitud per part de l'interessat.

Article 35. Reintegrament del cost de les garanties

1.- Els expedients de reintegrament del cost de les garanties dipositades per suspendre un procediment mentre resta pendent de resolució un recurs, en via administrativa o judicial, s'iniciaran a instància de l'interessat.

2.- Les dades necessàries que haurà de facilitar el contribuent perquè puguin resoldre's adequadament aquestes sol·licituds, així com per efectuar, si escau, el reintegrament que correspongui, seran les següents:

a) Nom i cognoms o denominació social, si es tracta de persona jurídica, número d'identificació fiscal, i domicili de l'interessat.

b) Resolució, administrativa o judicial, per la qual es declara improcedent totalment o parcialment l'acte administratiu impugnat l'execució del qual es va suspendre, així com testimoni o certificació acreditativa de la fermesa d'aquella.

c) Import al qual va ascendir el cost de les garanties el reintegrament de les quals es sol·licita, aportant com a documents acreditatius en el supòsit d'avals atorgats per entitats de dipòsit o societats de garantia recíproca, certificació de l'entitat avaladora de les comissions efectivament percebudes per la formalització i el manteniment de l'aval.

d) Indicar el número de codi de compte i les dades identificatives de l' entitat de crèdit o bancària, per poder realitzar la transferència bancària.

3.- Si l'escrit d'iniciació no reunís les dades expressades o no s'adjunti la documentació necessària, es requerirà l'interessat perquè ho esmeni en un termini de deu dies.

4.- Quan la proposta de resolució estableixi una quantia a pagar diferent a la sol·licitada per l'interessat, se li haurà de concedir audiència.

5.- Vistes les possibles al·legacions i comprovat que els beneficiaris no són deutors a la hisenda municipal per deutes en període executiu, es dictarà el corresponent acord administratiu, a partir de la proposta formulada pel servei competent, segons la matèria objecte del recurs.

Si es comprova l'existència de deutes en període executiu del titular del dret de reintegrament, es procedirà a la compensació d'ofici o a l'embargament del dret al reintegrament reconegut al contribuent.

Capítol VIII - Gestió de crèdits no tributaris

Article 36. Pagament de les multes de circulació

1.- Les sancions de multa es podran fer efectives amb una reducció del 50% sobre la quantia corresponent que es trobi consignada correctament al butlletí de denúncia per l'agent o, en defecte d'aquest, a la notificació posterior de dita denúncia, sempre que el referit pagament es realitzi dins els 20 dies naturals següents a aquell en què va tenir lloc la notificació.

2.- Les sancions fermes en via administrativa s'hauran de fer efectives en el termini de quinze dies a partir de la seva notificació.

3.- Vençut el termini d'ingrés establert en l'apartat anterior sense que s'hagi satisfet la multa, la seva exacció es portarà a terme pel procediment de constrenyiment i es meritaran els recàrrecs del període executiu previstos a l'article 28 de la Llei General Tributària sobre l'import nominal de la multa, i els interessos de demora.

L'aplicació dels recàrrecs del període executiu es durà a terme de la següent manera: si el pagament de la multa es realitza abans de que es notifiqui la providència de constrenyiment, el recàrrec executiu serà del cinc per cent. Quan l'ingrés es realitzi després de rebre la notificació de la providència de constrenyiment i abans de transcórrer el termini previst a l'article 62.5 de la Llei General Tributària, el recàrrec de constrenyiment exigible serà del deu per cent. Transcorregut aquest termini, el recàrrec exigible serà del vint per cent i s'aplicaran interessos de demora.

4.- El pagament de la multa es podrà realitzar a qualsevol entitat col·laboradora o als seus caixers habilitats a l'efecte.

TÍTOL IV – Recaptació

Secció I - Disposicions generals

Article 37. Sistema de recaptació

1.- La recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic municipals es realitzarà en període voluntari a través de les entitats col·laboradores o altres mitjans tècnics.

2.- En els supòsits de tributs de venciment periòdic, una vegada notificada l'alta en el corresponent registre, les quotes successives hauran de ser satisfetes en els terminis fixats en el calendari de cobrança, sense que sigui oposable a l'inici de la via de constrenyiment la no-recepció del document de pagament.

A aquest efectes, s'entendrà per alta en el corresponent registre la primera incorporació del propi objecte tributari. En particular no es consideraran altes els canvis de titularitat dels obligats tributaris.

Article 38. Domiciliació bancària

1.- Es podrà realitzar el pagament dels tributs municipals a través de la domiciliació bancària.

2.- En els supòsits de rebuts domiciliats, les dades del deute s'incorporaran en el suport magnètic que origini el corresponent càrrec bancari, i l'entitat financera haurà d'expedir i remetre el comprovant de càrrec en compte.

3.- S'ordenarà el càrrec en compte dels obligats al pagament a la meitat del període voluntari.

4.- Si, verificat el càrrec en compte del contribuent, aquest el considerés improcedent, podrà ordenar-ne l'anul·lació.

5.- Quan la domiciliació no hagués tingut efecte per raons alienes al contribuent i s'hagués iniciat el període executiu d'un rebut, la domiciliació del qual hagués estat ordenada, només s'exigirà el pagament de la quota inicialment liquidada.

Es considerarà que l'incompliment no resulta imputable a l'obligat al pagament, quan concorrin simultàniament les següents circumstàncies:

a) Que l'obligat hagués efectuat l'ordre de domiciliació del pagament d'acord amb el procediment i terminis establerts en cada cas.

b) Que el compte indicat per l'obligat per realitzar el pagament per domiciliació sigui de la seva titularitat.

c) Que en la data en que s'havia de realitzar el càrrec en compte, existís a la mateixa, saldo disponible suficient per satisfer l'import total del deute domiciliat.

6.- La domiciliació de rebuts podrà tenir caràcter permanent, fins que sigui revocada per l'interessat.

Es podrà sol·licitar la domiciliació personalment, en les entitats bancàries col·laboradores, o a la oficina de Recaptació. També, es podrà sol·licitar mitjançant correu electrònic.

Article 39. Entitats col·laboradores

1.- Són col·laboradores en la recaptació les entitats de dipòsit autoritzades per a exercir aquesta col·laboració.

2.- L'autorització de noves entitats col·laboradores haurà de fer-se efectiva mitjançant la signatura del corresponent conveni.

3.- Les funcions a realitzar per les entitats de dipòsit col·laboradores en la recaptació són les següents:

a) Recepció i custòdia de fons lliurats per part de qualsevol persona, com a mitjà de pagament dels crèdits municipals, sempre que s'aporti el document expedit per l'ajuntament i el pagament tingui lloc en les dates reglamentades.

b) Les entitats bancàries situaran en comptes restringits dels quals sigui titular l'Ajuntament, els fons procedents de la recaptació.

c) Gravació puntual de les dades que permetin identificar el deute satisfet i la data de pagament. Transmissió pel mitjà informàtic convingut les dades relatives a la recaptació efectuada en les diferents sucursals de l'entitat bancària.

d) Transferència dels fons recaptats en les dates establertes als convenis signats, en desenvolupament de les normes reguladores de la col·laboració per part de les entitats de dipòsit.

4.- De conformitat amb el que preveu el Reglament General de Recaptació, la col·laboració per part de les entitats de dipòsit serà gratuïta.

5.- Les entitats col·laboradores de la recaptació hauran d'ajustar estrictament les seves actuacions a les directrius contingudes a l'acord d'autorització, en el qual necessàriament haurà de preveure's l'exigència de responsabilitat per al supòsit d'incompliment d'aquestes normes.

6. Les entitats de dipòsit i la resta de col·laboradores no tindran en cap cas el caràcter d'òrgans de la recaptació local.

Secció II - Gestió recaptatòria

Capítol I - Normes comunes

Article 40. Àmbit d'aplicació

1.- Pel cobrament dels tributs i altres ingressos de Dret Públic, l'Ajuntament com Administració municipal ostenta les prerrogatives legalment establertes, tal com es desprèn de l'article 2.2 del TRLHL.

2.- D'aquesta manera, les facultats i les actuacions de l'Ajuntament abasten la gestió i recaptació de tributs i d'altres recursos de dret públic, i es poden entendre aplicables a tots ells les referències reglamentàries a la categoria dels tributs.

Article 41. Obligats al pagament

1.- En primer lloc, estan obligats al pagament com a deutors principals, entre d'altres:

a) els subjectes passius dels tributs, siguin contribuents o substituts

b) els successors

c) els infractors, per les sancions pecuniàries.

2.- Si els deutors principals no compleixen la seva obligació, estaran obligats al pagament els subjectes següents:

a) els responsables solidaris

b ) els responsables subsidiaris, prèvia declaració de fallits dels deutors principals.

3.- Quan siguin dos o més els responsables solidaris o subsidiaris d'un mateix deute, aquest podrà exigir-se íntegrament a qualsevol d'ells.

Article 42 . Domicili i comunicació de les seves modificacions.

1.- A efectes recaptatoris, el domicili serà:

a) Per a les persones físiques, el de la seva residència habitual. Quan les persones físiques desenvolupin principalment activitats econòmiques es podrà considerar com a domicili fiscal el lloc on estigui efectivament centralitzada la gestió administrativa i l'adreça de les activitats desenvolupades.

b) Per a les persones jurídiques i entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'article 35.4 de la LGT, el domicili fiscal serà el seu domicili social, sempre que en ell estigui efectivament centralitzada la seva gestió administrativa i l'adreça dels seus negocis. En altre cas, s'atendrà el lloc en el qual es dugui a terme aquesta gestió o direcció.

c) Per a les persones o entitats no residents a Espanya que operin mitjançant establiment permanent, s'aplicaran les regles dels apartats a) i b).

2.- En tot cas els subjectes passius dels tributs municipals estan obligats a declarar les variacions en el seu domicili i també posar de manifest les incorreccions que poguessin observar en les comunicacions dirigides des de l'ajuntament.

3.- Es podrà comprovar i rectificar el domicili fiscal declarat pels obligats tributaris en relació amb els tributs gestionats per l'ajuntament.

4.- Els obligats tributaris que no resideixin a Espanya hauran de designar un representant amb domicili en territori espanyol i comunicar-ho a l'Ajuntament.

Article 43. Deure de col·laboració amb l'administració tributària

1.- Tota persona natural o jurídica, pública o privada, està obligada a proporcionar a l'administració tributària municipal les dades i els antecedents necessaris per a la cobrança de les quantitats que com a ingressos de dret públic aquella ha de percebre.

2.- En particular, les persones o entitats dipositàries de diners en efectiu o en comptes, valors i altres béns de deutors de l'administració municipal en període executiu, estan obligats a informar als òrgans de recaptació i a complir els requeriments que, en exercici de les funcions atribuïdes, s'efectuïn.

3.- Qualsevol obligat al pagament haurà de manifestar, quan se li requereixi, béns i drets del seu patrimoni en quantitat suficient per cobrir l'import del deute.

4.- L'incompliment de les obligacions de prestar col·laboració a què es refereix aquest article podrà originar la imposició de sancions.

Capítol II- Responsables, successors i garanties del crèdit.

Article 44. Responsables solidaris i subsidiaris.

1.- En els supòsits de responsabilitat solidària previstos per les lleis, quan hagi transcorregut el període voluntari de pagament sense que el deutor principal hagi satisfet el deute, se'n podrà reclamar als responsables solidaris el pagament.

2.- Respondran solidàriament del deute tributari les persones següents o entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin activament en la realització d'una infracció tributària. La seva responsabilitat s'estén a la sanció.

b) Els partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària, en proporció a les seves respectives participacions.

c) Els que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat d'explotacions econòmiques, per les obligacions tributàries contretes per l'anterior titular i derivades del seu exercici.

S'exceptuen de responsabilitat les adquisicions efectuades en un procediment concursal.

3.- Igualment, també seran responsables solidaris del pagament del deute tributari pendent, fins l' import del valor dels béns o drets que s'haguessin pogut embargar o alienar, les següents persones i entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin en l'ocultació o transmissió de béns o drets de l'obligat al pagament amb la finalitat d'impedir l'actuació de l'Administració tributària.

b) Les que, per culpa o negligència, incompleixin les ordres d'embargament.

c) Les que, amb coneixement de l'embargament, la mesura cautelar o la constitució de la garantia, col·laborin o consentin en l'aixecament dels béns o drets embargats o d'aquells béns o drets sobre els que s'hagués constituït la mesura cautelar o la garantia.

d) Les persones o entitats dipositàries dels béns del deutor que, un cop rebuda la notificació de l'embargament, col·laborin o consentin en l'aixecament d'aquests.

4.- Respondran subsidiàriament del deute tributari, els administradors de fet o de dret de les persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries fins els límits següents:

a) Quan s'ha comès infraccions tributàries respondran del deute tributari pendent i de les sancions.

b) En supòsits de cessament de les activitats, per les obligacions tributàries meritades, que es trobin pendents en la data de cessament, sempre que no haguessin fet el necessari per al seu pagament o haguessin adoptat acords o pres mesures causants de la manca de pagament.

c) Els adquirents de béns afectes per llei al pagament del deute tributari.

5.- La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei general tributària.

Article 45. Procediment per a exigir la responsabilitat solidària i subsidiària

1.- La responsabilitat podrà ser declarada en qualsevol moment posterior a la pràctica de la liquidació o la presentació de l'autoliquidació, llevat que la Llei disposi altra cosa.

2.- Si la declaració de responsabilitat s'efectua amb anterioritat al venciment del període voluntari de pagament, es podrà requerir al responsable que pagui el deute, un cop transcorregut l'esmentat període.

3.- En altres casos, diferents dels referits a l'apartat 2, en què procedeixi la declaració de responsabilitat, un cop transcorregut el període voluntari de pagament, el cap d'unitat de recaptació tramitarà el corresponent expedient per a l'exigència de responsabilitat solidària. Es notificarà al responsable l'inici del període d'audiència, per quinze dies, previ a la derivació de responsabilitat, a fi que els interessats puguin al·legar i presentar les proves que estimin pertinents.

4.- Vistes les al·legacions presentades, si n'hi ha, i si el deute no ha estat satisfet, es dictarà acte administratiu de derivació de responsabilitat, en el qual se'n determinarà l'abast. Aquest acte serà notificat al responsable amb l'expressió de:

a) Text íntegre de l'acord de declaració de responsabilitat, amb indicació del pressupost de fet habilitant i les liquidacions a les que abasta aquest pressupost.

b) Mitjans d'impugnació que puguin ser exercitats contra aquest acte, òrgan davant el qual haguessin de presentar-se i termini per interposar-los.

c) Lloc, termini i forma en què haurà de ser satisfet l'import exigit al responsable.

5.- Com a conseqüència dels recursos o reclamacions que es formulin d'acord amb el que preveu l'apartat anterior no es revisaran les liquidacions fermes, només podrà revisar-se l'import de l'obligació del responsable.

6.- El responsable haurà de pagar en els terminis previstos a l'article 49 de la present Ordenança. Si no es realitza el pagament en aquest període, el deute s'exigirà en via de constrenyiment, junt amb els recàrrecs executius.

7.- El qui pretengui adquirir la titularitat d'explotacions i activitats econòmiques tindrà dret, prèvia la conformitat del titular actual, a sol·licitar de l'Ajuntament certificació detallada dels deutes, sancions i responsabilitat tributàries derivades del seu exercici.

8.- Pel que fa als responsables subsidiaris, un cop declarats fallits el deutor principal i, en el seu cas, els responsables solidaris dictarà acte de declaració de responsabilitat, que es notificarà al responsable subsidiari, en els termes i amb els efectes establerts als apartats anteriors.

Article 46. Successors en els deutes tributaris

1.- A la mort dels obligats tributaris, les obligacions tributàries pendents es transmetran als hereus i legataris, amb les limitacions resultants de la legislació civil, pel que fa a l'adquisició de l'herència.

Podran transmetre's els deutes acreditats en la data de mort del causant, encara que no estiguin liquidats.

No es transmetran les sancions.

2.- Les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat jurídica dissoltes i liquidades es transmetran als socis, copartícips o cotitulars, que quedaran obligats solidàriament fins els límits següents:

a) Quan no existeixi limitació de responsabilitat patrimonial, la quantia íntegra dels deutes pendents.

b) Quan legalment s'hagi limitat la responsabilitat, el valor de la quota de liquidació que els correspongui.

Apart podran transmetre's els deutes acreditats en la data d'extinció de la personalitat jurídica de la societat o entitat, encara que no estiguin liquidats.

3.- Les obligacions tributàries pendents de les societats mercantils, en supòsits d'extinció o dissolució sense liquidació, es transmetran a les persones o entitats que succeeixin, o siguin beneficiàries de l'operació. Aquesta previsió també serà aplicable a qualsevol supòsit de cessió global de l'actiu i passiu d'una societat mercantil.

Article 47.- Procediment de recaptació davant als successors

1.- Mort qualsevol obligat al pagament del deute tributari, el procediment de recaptació continuarà amb els seu hereus i, en el seu cas, legataris. Quan l'hereu al·legui haver fet ús del dret de deliberar, es suspendrà el procediment de recaptació fins que transcorri el termini concedit, durant el qual podrà sol·licitar de l'Ajuntament la relació dels deutes tributaris pendents del causant.

Mentre l'herència es trobi jacent, el procediment de recaptació dels deutes tributaris pendents podrà continuar adreçant-se contra els béns i drets, a l'efecte del qual s'hauran d'entendre les actuacions amb qui ostenti la seva administració o representació.

2.- Dissolta i liquidada una societat o entitat, el procediment de recaptació continuarà amb els seus socis, partícips o cotitulars, un cop constatada l'extinció de la personalitat jurídica.

Capítol III - Particularitats de la recaptació voluntària

Article 48. Períodes de recaptació

1.- Els terminis d'ingrés en període voluntari dels deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva, tant per als tributs com per altres ingressos de Dret Públic, seran els determinats per l'Ajuntament. en el calendari de cobrança.

2.- En tot cas, el contribuent podrà sol·licitar informació, personalment o telefònicament, a l'Ajuntament sobre períodes de cobrament en voluntària, els quals no podran ser inferiors a dos mesos naturals.

3.- El termini d'ingrés en període voluntari dels deutes per liquidacions de venciment singular serà el que consti en el document-notificació dirigit al subjecte passiu, sense que pugui ser inferior al període establert a l'article 62.2 de la Llei general tributària, que és el següent:

a) Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies u i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 del mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

b) Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies 16 i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia cinc del segon mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

4.- Els deutes per conceptes diferents dels regulats en els punts anteriors hauran de pagar-se en els terminis que determinin les normes d'acord amb les quals aquests deutes s'exigeixin. En el cas de no determinació de terminis, s'aplicarà el que es disposa en aquest article.

5.- Els deutes no satisfets en els períodes esmentats s'exigiran en via de constrenyiment.

Article 49. Desenvolupament del cobrament en període voluntari

1.- El pagament s'efectuarà a qualsevol de les oficines de les entitats col·laboradores autoritzades per l'Ajuntament.

Així mateix, poden fer el pagament per internet a través de la pàgina web www.ajsoller.net i als caixers automàtics de les entitats col·laboradores habilitats a l'efecte.

2.- En tot cas a qui ha pagat un deute se li lliurarà un justificant del pagament realitzat autenticat mecànicament. Si el pagament s'ha realitzat per internet, l'interessat podrà obtenir, mitjançant la seva impressora, un document acreditatiu de l'operació realitzada, que tendrà caràcter deslliurador de la seva obligació de pagament.

Capítol IV - Particularitats de la recaptació executiva

Article 50. Inici del procediment de constrenyiment

1.- El període executiu s'inicia:

a) Per als tributs de venciment periòdic i per a les liquidacions, prèviament notificades i no ingressades al seu venciment, al dia següent al venciment del termini d'ingrés en període voluntari.

b) En el cas de deutes a ingressar mitjançant autoliquidació presentada sense realitzar l'ingrés, al dia següent de la finalització del termini que estableixi la corresponent ordenança fiscal de cada tribut per a dit ingrés o, si aquest ja hagués conclòs, el dia següent a la presentació de l'autoliquidació.

2.- La presentació d'una sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari impedirà l'inici del període executiu durant la tramitació de dits expedients.

La interposició d'un recurs o reclamació en temps i forma contra una sanció impedirà l'inici del període executiu fins que la sanció sigui ferma en via administrativa i hagi finalitzat el termini per a l'ingrés voluntari del pagament.

3.- El procediment de constrenyiment s'iniciarà quan es notifiqui al deutor la provisió de constrenyiment.

4.- L'inici del període executiu determina la meritació dels recàrrecs del període executiu i dels interessos de demora, en els termes següents:

a) Es satisfarà el recàrrec executiu del cinc per cent quan es satisfaci la totalitat del deute no ingressada en període voluntari abans de la notificació de la providència de constrenyiment.

b) S'aplicarà el recàrrec de constrenyiment reduït del deu per cent quan es satisfaci la totalitat del deute no ingressada en període voluntari i el propi recàrrec abans de la finalització dels terminis següents:

- Si la notificació de la providència es realitza entre els dies u i quinze de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia vint de cada mes, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

- Si la notificació de la providència es realitza entre els dies setze i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia cinc del mes següent o, si aquest no fos hàbil fins l'immediat hàbil següent.

c) S'aplicarà el recàrrec de constrenyiment ordinari del vint per cent quan no concorrin les circumstàncies a les que es refereixen els apartats a) i b) anteriors.

5.- El recàrrec de constrenyiment ordinari és compatible amb els interessos de demora.

Quan resulti exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït, no s'exigiran els interessos de demora meritats des de l'inici del període executiu.

 

Article 51. La providència de constrenyiment

1.- El procediment de constrenyiment s'inicia mitjançant la notificació de la providència de constrenyiment, expedida per la persona responsable de la Tresoreria Municipal.

2.- La providència de constrenyiment constitueix el títol executiu , que té la mateixa força executiva que una sentència judicial, per procedir contra els béns i drets dels obligats al pagament.

3.- La providència podrà ser impugnada pels següents motius:

a) Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.

b) Sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari.

c) Manca de notificació de la liquidació.

d) Anul·lació de la liquidació.

e) Error o omissió en el contingut de la providència que impedeixi la identificació del deutor o el deute constret.

4.- Quan la impugnació, raonablement fonamentada, es refereixi a l'existència de causa de nul·litat en la liquidació, es podrà ordenar la paralització d'actuacions.

Si es verifica que existeix aquesta causa de nul·litat, s'instarà el corresponent acord administratiu d'anul·lació de la liquidació i s'estimarà el recurs contra la providència de constrenyiment.

Article 52. Anuncis de subhastes i Mesa de subhasta

1.- La mesa de subhasta de béns estarà integrada pel Tresorer, que serà el President; pel Cap d'Assessoria Jurídica, que actuarà com a secretari; i pels següents vocals: l'Interventor, el Cap de Recaptació i aquells altres que siguin designats a l'efecte.

2.- Els anuncis de subhasta de béns es publicaran en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

Article 53. Celebració de subhastes

1.- Tots els licitadors hauran de constituir el dipòsit de garantia preceptiu, els quals seran ingressats al compte designat a l'efecte.

Els dipòsits podran realitzar-se:

- Des de l'anunci de la subhasta i fins al dia anterior a la data assenyalada per a la celebració de la subhasta.

- El mateix dia de la subhasta, un cop constituïda la Mesa de subhasta i fins un quart d'hora abans de l'hora assenyalada per a la seva celebració en l'anunci de subhasta, davant la Mesa de subhasta.

2.- Els licitadors podran enviar o presentar les seves ofertes en sobre tancat, des de l'anunci de la subhasta fins una hora abans de l'hora assenyalada per a la seva celebració.

Aquestes ofertes, que tindran el caràcter de màximes, seran registrades en un llibre que, a aquest efecte, es durà a l'Oficina de Recaptació. Aquestes ofertes hauran d'anar acompanyades del preceptiu dipòsit que es podrà fer efectiu mitjançant ingrés en el compte indicat, que serà com a mínim del 10% del tipus de licitació.

3.- L'import dels trams de licitació hauran d'adequar-se a les escales següents:

a. Per tipus de subhasta inferiors a 6.000 EUR, 100,00 EUR.

b. Per tipus de subhasta des de 6.000 EUR fins a 30.000 EUR, 300,00 EUR.

c. Per tipus de subhasta de més de 30.000 EUR fins a 150.000 EUR, 600,00 EUR.

d. Per tipus de subhasta superiors a 150.000 EUR, 1.000,00 EUR.

4.- Es procedirà a la devolució dels imports dipositats als licitadors no adjudicataris una vegada conclosa la subhasta.

5.- En el supòsit que abans de la celebració de la subhasta, algun licitador que hagués presentat la seva oferta en sobre tancat manifesti per escrit la voluntat de no concórrer a la licitació, es procedirà a la devolució del dipòsit.

6.- En el supòsit de concurrència de diverses ofertes en sobre tancat, començarà l'admissió de postures a partir de la segona més alta d'aquelles, i serà adjudicatària la postura més alta pel tram superior a la segona en el cas de no existir altres ofertes.

7.- Quan la mesa hagi de substituir els licitadors en sobre tancat, licitarà per ells, segons el tram establert en aquesta Ordenança, sense sobrepassar el límit màxim fixat en la seva oferta.

8.- La subhasta es realitzarà amb subjecció als següents criteris:

a) En primera licitació, el tipus aplicable serà el resultant d'aplicar la valoració assignada als béns a alienar. Cas d'existir càrregues, servirà de tipus per a la subhasta la diferència entre el valor assignat i l'import d'aquestes càrregues.

b) En segona licitació, el tipus aplicable serà el 75% de l'anterior.

9.- En el supòsit que, realitzada la subhasta, quedin bens sense adjudicar, la mesa adoptarà la decisió que sigui procedent en relació a la venda d'aquests mitjançant gestió directa.

Article 54. Interessos de demora en via de constrenyiment

1.- Les quantitats exigibles en un procediment de constrenyiment meritaran interessos de demora des del dia següent al venciment del deute en període voluntari fins a la data del seu ingrés.

2.- La base sobre la qual s'aplicarà el tipus d'interès no inclourà el recàrrec de constrenyiment.

3.- El tipus d'interès serà l'interès de demora per a deutes tributaris i no tributaris.

4.- Els interessos es determinaran tenint en compte els tipus d'interès vigent al llarg del període.

Article 55. Costes del procediment

1.- Tindran la consideració de costes del procediment de constrenyiment aquelles despeses que s'originin durant el seu desenvolupament. Les costes aniran a càrrec del deutor, a qui els hi seran exigides.

2.- Per costes del procediment, s'ha d'incloure:

a) Les despeses originades per les notificacions que imprescindiblement s'hagin de realitzar en el procediment administratiu de constrenyiment.

b) Les despeses derivades de la valoració dels béns.

c) Les despeses relatives a les actuacions realitzades en els registres públics.

d) Altres despeses que exigeixi la pròpia execució.

Capíto V - Ajornaments i fraccionaments

Article 56. Sol·licitud

1.- El pagament dels deutes podrà ajornar-se o fraccionar-se, tant en període voluntari com executiu, prèvia petició dels obligats tributaris.

Contra la resolució denegatòria de l'ajornament o fraccionament de pagament, podrà interposar-se recurs de reposició en el termini d'un mes a comptar del dia següent a la recepció de la notificació.

2.- Les sol·licituds hauran de ser presentades dins dels terminis següents:

a) Deutes en període de cobrament voluntari, abans de la finalització del període voluntari fixat per cadascun d'aquests.

b) Deutes en via executiva, en qualsevol moment abans de l'acord d'alienació dels bens embargats.

3.- Les sol·licituds contindran necessàriament les dades següents:

a) Nom i cognom, raó social o denominació, DNI o NIF i domicili del sol·licitant. En cas de persones jurídiques, acreditació documental dels poders del firmant.

b) Deute per al qual es sol·licita l'ajornament o fraccionament de pagament, indicant-ne l'import, la data de termini d'ingrés i la referència.

c) Qualsevol altre document o justificant que es consideri oportú.

4.- Els criteris generals de concessió d'ajornaments són:

a) L'import mínim per poder sol·licitar l'ajornament serà de 200 EUR.

b) El pagament dels deutes d'import comprès entre 200,01 EUR a 1.500 EUR podran ajornar-se per un període màxim de tres mesos.

c) El pagament dels deutes d'import comprès entre 1.500 EUR i 6.000 EUR pot ser ajornat o fraccionat fins a sis mesos.

d) Si l'import excedeix de 6.000 EUR, els terminis concedits poden estendre's fins a 12 mesos.

Article 57. Interessos per l'ajornament de pagament

1.- Les quantitats el pagament de les quals s'ajorni, meritaran interessos de demora pel temps que duri l'ajornament al tipus fixat en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

2.- En l'aplicació del punt 1, es tindran en compte aquestes regles:

a) El temps d'ajornament es computa des del venciment del període voluntari i fins al final del termini concedit.

b) En cas de fraccionament, es computaran els interessos acreditats per cada fracció des del venciment del període voluntari fins al venciment del termini concedit, i s'hauran de satisfer juntament amb aquesta fracció.

3.- Si arribat el venciment del deute ajornat o fraccionat no es realitza el pagament, s'anul·larà la liquidació d'interessos de demora, la qual es practicarà en el moment del pagament i es prendrà com a base de càlcul el principal.

4.- El tipus d'interès a aplicar serà el de demora, vigent en el moment de sol·licitar l'ajornament.

Article 58. Efectes de la falta de pagament

En els ajornaments, la falta de pagament al seu venciment de les quantitats ajornades determinarà:

1.- Si l'ajornament es va sol·licitar en període voluntari, la seva immediata exigibilitat en període executiu.

Si el deute es troba en període executiu, la continuació del procediment de constrenyiment.

En ambdós supòsits si s'ha constituït garantia, aquesta serà executada. En cas d'inexistència o insuficiència de garantia, es continuarà el procediment de constrenyiment per a la realització del deute.

2.- En els fraccionaments de pagaments concedits, quan s'hagin sol·licitat en període voluntari, si arribat el venciment de qualsevol dels terminis, no s'ha fet el pagament, es procedirà de la forma següent:

a. Es consideraran també vençuts en la mateixa data els imports dels terminis posteriors, tots els quals restaran sotmesos en la via de constrenyiment.

b. S'executarà la garantia dipositada i altres mitjans d'execució forçosa.

c. Els interessos de les quantitats pendents d'ingressar s'anul·laran i es calcularan de conformitat amb el que disposa aquesta Ordenança.

3.- En els fraccionaments de pagament concedits, quan s'hagin sol·licitat en període executiu, si arribat el venciment d'un qualsevol dels terminis no s'ha fet el pagament, es procedirà de la forma següent:

a. Es consideraran també vençuts en la mateixa data els imports dels terminis posteriors i es seguirà el procediment de constrenyiment per tot el deute pendent, amb execució de garantia i altres mitjans d'execució forçosa

b. Els interessos de les quantitats pendents d'ingressar s'anul·laran i es calcularan de conformitat amb el que disposa aquesta Ordenança.

Article 59. Garanties

1.- No s'exigirà constitució de garantia quan l'import del principal de l'expedient és inferior a 3.500 €.

2.- S'acceptarà com a garantia l'aval solidari d'entitats de dipòsit que cobreixi l'import del deute i dels interessos de demora que originin l'ajornament més un 25 per 100 de la suma d'ambdues partides.

El termini d'aquest aval haurà d'excedir en sis mesos, com a mínim, dels terminis concedits i estarà degudament intervingut.

3.- Quan s'hagi realitzat anotació preventiva d'embarg en registre públic de béns de valor suficient es considerarà garantit el deute i no serà necessari aportar una nova garantia.

4.- L'acord de concessió haurà d'especificar la garantia que el sol·licitant haurà d'aportar.

5.- La garantia haurà d'aportar-se en el termini dels quinze dies següents al de la notificació de l'acord de concessió. Transcorregut aquest termini sense formalitzar la garantia, restarà sense efecte l'acord de concessió, i el deute s'exigirà immediatament per la via de constrenyiment amb els seus interessos i els recàrrecs corresponents del període executiu, sempre que hagi conclòs el període reglamentari d'ingrés.

Si l'ajornament s'hagués sol·licitat en període executiu, es continuarà el procediment de constrenyiment.

Capítol VI - Prescripció i compensació

Article 60. Compensació

1.- Podran compensar-se els deutes a favor de l'Ajuntament que es trobin en fase de gestió recaptatòria, tant en voluntària com en executiva, amb les obligacions reconegudes per part d'aquell i a favor del deutor.

2.- Quan la compensació afecti deutes en període voluntari, serà necessari que la sol·liciti el deutor.

3.- Quan els deutes es trobin en període executiu, es podrà ordenar la compensació, d'ofici i serà notificada al deutor.

Article 61. Prescripció

1.- Prescriuen als quatre anys:

a) El dret de l'Administració per a determinar el deute tributari, mitjançant la oportuna liquidació.

b) L'acció per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats.

c) L'acció per imposar sancions tributàries.

d) El dret a la devolució d'ingressos indeguts.

2.- El plaç de prescripció s'interromprà, entre altres motius, pels següents:

a) Per qualsevol actuació de l'obligat al pagament que condueixi a l'extinció del deute, o a la interposició de recurs o reclamació.

b) Per qualsevol actuació dels òrgans de recaptació, realitzada amb el coneixement formal de l'obligat tributari, amb la finalitat d'aconseguir la realització i assegurament del deute. S'ha de tenir en compte que les notificacions practicades en la forma regulada en aquesta Ordenança interrompen la prescripció.

c) La recepció de comunicació d'un òrgan jurisdiccional en la que s'ordeni la paralització del procediment administratiu.

3.- Produïda la interrupció, es tornarà a iniciar el còmput del plaç de prescripció, a partir de la data de la darrera actuació de l'obligat al pagament o de l'Administració.

4.- La prescripció guanyada suposa l'extinció del deute.

Capítol VII - Crèdits incobrables

Article 62. Situació d'insolvència

1.- Són crèdits incobrables aquells que no puguin fer-se efectius en el procediment de gestió recaptatòria per resultar fallits els obligats al pagament.

2.- Quan s'hagin declarat fallits els obligats al pagament i els responsables, es declararan provisionalment extingits els deutes, i podran ser rehabilitats en el termini de prescripció.

El deute restarà definitivament extingit si no s'hagués rehabilitat en aquell termini.

3.- Si el Cap de Recaptació tengués constància de la solvència sobrevinguda del deutor, es proposarà la rehabilitació del crèdit al Tresorer. Una vegada aprovada es registrarà informàticament.

4.- Declarat fallit un deutor, els crèdits contra seu de venciment posterior seran donats de baixa per referència a aquesta declaració, si no existissin altres obligats o responsables.

 

Article 63. Mitjans de justificació d'actuacions

1.- El cap de la unitat de Recaptació documentarà degudament els expedients, formulant proposta de crèdit incobrable que es sotmetrà a la fiscalització de la Intervenció i posteriorment a l'aprovació de la Junta de Govern.

2. D'acord amb criteris d'economia i eficàcia en la gestió recaptatòria, es detalla als articles següents la documentació a incorporar en els expedients per a la declaració de crèdit incobrable.

Article 64. Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables

1.- Amb la finalitat de conjugar el respecte al principi de legalitat procedimental amb el d'eficàcia administrativa, s'estableixen els requisits i les condicions que, amb caràcter general, hauran de verificar-se prèviament a la proposta de declaració de crèdits incobrables.

2.- La documentació justificativa que haurà d'incorporar l'expedient per proposar la declaració de crèdit incobrable, serà la següent:

a) Haurà de figurar en l'expedient executiu la notificació als domicilis que figurin a la base de dades de Recaptació.

b) En els supòsits de notificacions practicades en els domicilis assenyalats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui per ser el deutor desconegut o per resultar absent, amb dos intents de notificació, s'hauran de publicar mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) S'haurà d'acreditar l'intent d'embarg de fons en diferents entitats bancàries, així com l'embarg, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions.

d) Informe negatiu del Registre de la Propietat sobre la titularitat de béns immobles.

En el cas de que existeixin béns que siguin titularitat del deutor, però es consideri que, per l'import del deute, l'embargament d'aquest tipus de béns es desproporcionat, s'incorporarà a l'expediente informe del Cap de Recaptació fonamentant la no procedència de l'embargament per resultar antieconòmic.

Títol V - Règim sancionador

Article 65. Disposicions generals sobre infraccions i sancions tributàries

1.- En matèria de tributs locals serà d'aplicació el règim d'infraccions i sancions regulat a la Llei general tributària i en les disposicions que la desenvolupin i complementin.

2.- Seran subjectes infractors les persones físiques o jurídiques i les entitats esmentades a l'apartat 4 de l'article 35 de la Llei general tributària que realitzin les accions o omissions tipificades com a infraccions en les lleis, en el benentès que l'administració hagi acreditat prèviament la seva responsabilitat en els fets imputats; si en una infracció tributària concorre més d'un subjecte infractor, tots quedaran obligats solidàriament al pagament de la sanció.

Qualsevol subjecte infractor tindrà la consideració de deutor principal.

3.- No s'imposaran sancions per infraccions tributàries a qui regularitzi voluntàriament la seva situació abans que se li hagi comunicat l'inici d'un procediment de gestió tributari.

4.- Les sancions tributàries no es transmetran als hereus i legataris de les persones físiques infractores.

Sí es trametran però, als successors de les societats i entitats dissoltes, en els termes establerts en l'art 40 de la Llei general tributària.

Article 66. Concepte i classes d'infraccions i sancions tributàries

1.- Són infraccions tributàries les accions i omissions doloses o culposes amb qualsevol grau de negligència que estiguin tipificades i sancionades en la Llei general tributària, en la Llei reguladora de les hisendes locals o en una altra llei.

2.- Cada infracció tributària es qualificarà de forma unitària com a lleu, greu o molt greu i, si li correspon una multa proporcional, s'aplicarà sobre la totalitat de la base de la sanció que en cada cas s'escaigui.

3.- S'entendrà que hi ha ocultació de dades a l'Administració tributària local quan no es presentin declaracions, s'hi incloguin fets o operacions inexistents o amb imports falsos o s'hi ometin totalment o parcialment operacions, ingressos, rendes, productes, béns o qualsevol altra dada que incideixi en la determinació del deute tributari.

4.- Les infraccions tributàries es sancionaran mitjançant la imposició de sancions pecuniàries, amb multa fixa o proporcional.

5.- La mort del subjecte infractor extingeix la responsabilitat per les infraccions que hagi pogut cometre. També s'extingeix si s'ultrapassa el termini de prescripció per imposar les sancions corresponents, que serà de quatre anys comptadors des que es van cometre les infraccions corresponents.

Aquest termini de prescripció s'interromprà per qualsevol acció de l'Administració tributària de què en tingui coneixement l'interessat, dirigida a la imposició d'una sanció o a la regularització d'una situació de la qual pugui derivar-se una sanció.

Article 67. Procediment sancionador

1.- El procediment sancionador en matèria tributària local s'aplica tenint en compte les normes especials de la Llei general tributària sobre potestat sancionadora, les disposicions reglamentàries de desplegament d'aquesta normativa i les normes reguladores del procediment sancionador en matèria administrativa.

2.- El procediment sancionador en matèria tributària es trametrà de forma separada als d'aplicació dels tributs, llevat que es tracti d'actes amb acord o que l'obligat hagi renunciat expressament a la tramitació separada.

3.- El procediment sancionador en matèria tributària s'iniciarà sempre d'ofici, mitjançant notificació de l'acord de l'òrgan competent.

4.- El procediment sancionador en matèria tributària es desenvoluparà d'acord amb les normes especials sobre actuacions i procediments tributaris recollides a l'article 99 de la Llei general tributària i les normes sobre la seva instrucció que estableix l'article 210 de l'esmentada llei.

5.- El procediment sancionador ha de concloure sempre mitjançant resolució o per caducitat, en un termini de sis mesos comptats des de la notificació d'inici del procediment fins la notificació de la resolució que calgui. Si s'ha ultrapassat aquest termini, la caducitat impedeix l'inici d'un procediment nou.

6.- L'expedient s'iniciarà a proposta del funcionari que hagi dut a terme les actuacions de gestió, inspecció o recaptació respectivament i serà instruït pel funcionari que es designi a aquest efecte.

7.- L'òrgan competent per acordar i imposar sancions tributàries és la Junta de Govern.

8.- Contra l'acord d'imposició de les sancions només podrà interposar-se recurs de reposició, previ al contenciós administratiu.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Sóller, 16 de desembre de 2020

El batle

Carlos Simarro Vicens