Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 12730
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el parc fotovoltaic Camp d’en Bover, polígon 1, parcel·la 148, TM Santanyí (185A/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de novembre de 2020,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

L'objecte d'aquesta declaració és realitzar una anàlisi dels possibles efectes significatius sobre el medi ambient del projecte del parc solar fotovoltaic connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a una finca rústica del terme municipal de Santanyí.

El present projecte està localitzat dins una parcel·la de Sòl Rústic Comú de 41.226 m2 i la superfície ocupada per la instal·lació serà de 30.354,13 m2 que suposa el 73,6% i no estan situades sobre cap tipus de coberta.

El projecte hauria de seguir un procediment simplificat d'avaluació d'impacte ambiental segons l'annex 2 de la Llei 12/2016 de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears (versió de la llei vigent del 02/05/19 fins a 30/10/19 en el moment d'inici del procediment (30/05/19) o en el moment de la data de l'EsIA abril 2019 versió de la llei vigent del 08/08/18 fins a 01/05/19) per ser una instal·lació per a la producció d'energia elèctrica a partir d'energia solar dins l'apartat 6.

Segons el document ambiental el projecte està sotmès al procediment ordinari per tenir una superfície major d'1 ha i estar fora d'aptitud alta del PDSEIB. Aquesta versió de la llei és anterior a l'inici del procediment i també és anterior a la data de l'EsIA.

Finalment, s'ha presentat pel procediment ordinari, per tant, s'ajusta a l'article 7.1 d) de la Llei 21/2013, de 9 de novembre, d'avaluació ambiental o a l'article 14.1 d) de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que en permet la tramitació «a sol·licitud del promotor». D'aquesta manera, segueix el procediment ordinari d'avaluació d'impacte ambiental de la secció 1ª del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la llei estatal, Llei 21/2013, de 9 de novembre, d'avaluació ambiental per a la formulació de la DIA que ens ocupa amb caràcter previ a la seva autorització administrativa.

ANTECEDENTS

Arran de la sol·licitud d'esmenes de deficiències del projecte sol·licitat per la CMAIB, el projecte inicial, s'ha modificat incloent les esmenes sol·licitades i així mateix, s'ha modificat la tecnologia utilitzada, que qualifiquen de més evolucionada.

La superfície poligonal d'ocupació del projecte ha disminuït 340,33 m2. El projecte presentat inicialment (10/05/2019) era de 30.694,46 m2 i el projecte modificat (14/09/2020) és de 30.354,13 m2. El nombre de panells ha minvat en 246 panells. En el projecte actualitzat passen de dos inversors centralitzats a 17 inversors descentralitzats i eliminen el Centre de Control. L'estructura dels panells serà de 4 panells en horitzontal en lloc de 2 panells en vertical. La distància entre el final d'un mòdul i l'inici del següent incrementa 0,20 m.

CANVI

PROJECTE ANTERIOR

PROJECTE ACTUAL

Superfície poligonal

La superfície anterior era de 30.694,m2

MILLORA D'OCUPACIÓ

La superfície actual és de 30.354,m2

Panells

Panell de 400 Wp

Nombre total de panells: 9.270

Potència total: 3.708 kWp

MILLORA D'EFICIÈNCIA I D'OCUPACIÓ

Panell de 410 Wp

Nombre total de panells: 9.024

Potència total: 3.699,84 kWp

Inversors

Dos inversors centralitzats de dimensions 3751x945x2198 m2

MILLORA D'OCUPACIÓ

Es faran servir 17 inversors descentralitzats que es col·locaran fixats a la pròpia estructura fotovoltaica, suposant una ocupació addicional nula.

Per tant es redueix l'ocupació sobre la normal de 7,08 m2

Centre de control

Hi havia una edificació destinada a centre de control de 11,12 m2

MILLORA D'OCUPACIÓ

S'elimina del projecte l'esmentada edificació.

Estructura

Els panells es col·locaven en posició 2V (2 panells en vertical)

Els panells es col·locaran en posició 4H (4 panells en horitzontal)

L'estructura no canvia de dimensions

Distància entre fileres de panells

2,8 metres de pitch

REDUCCIÓ D'OMBREJATS

3,0 metres de pitch

Figura 1: Modificació del projecte inicial, segons el promotor, per evolució de la tecnologia Font: Projecte esmenat (14/09/2020)

L'expedient inclou un informe favorable del Servei de Reforma i Desenvolupament agrari de la D.G. d'Agricultura i Ramaderia i Desenvolupament rural, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació que cita la Llei 12/2014, de 16 de desembre, Agrària de les Illes Balears, que no és vigent a l'inici del procediment ni en el moment de redacció de l'informe. Per tant, la Llei en matèria d'agricultura, vigor i aplicable a aquest projecte és la Llei 3/2019, de 31 de gener de 2019, agrària de les Illes Balears.

Això no obstant, des de la CMAIB es decideix reiterar la petició d'informe pel fet de pretendre situar un parc fotovoltaic en una de les Àrees d'Interès Agrícola del terme municipal de Santanyí atès:

1.L'Advertiment de l'informe del consistori de pretendre ubicar el parc FV a una parcel·la classificada com a AIA per les NN.SS de planejament de Santanyí i indicar que les possibilitats edificatòries d'aquest tipus de zona són limitades.

2.Les consideracions de l'informe del Servei tècnic d'urbanisme del Consell de Mallorca que diuen que donada l'alta productivitat agropecuària i les limitacions contundents d'usos de les NN.SS s'hauria de sol·licitar un informe a la Conselleria d'Agricultura als efectes de valorar si els terrenys haurien d'ésser preservats de l'activitat d'infraestructura donat que l'únic ús permès per les NN.SS és el d'activitat agropecuària.

3.El compliment de la Llei 3/2019, de 31 de gener de 2019, agrària de les Illes Balears.

4.El compliment de l'annex F del PDSEIB

Finalment, el Servei d'Agricultura de la D.G. d'Agricultura i Ramaderia i Desenvolupament rural, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és l'encarregat de realitzar l'informe.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

El promotor, Energia Neta Santanyí S.L., contempla la construcció d'un parc fotovoltaic a una finca rústica situada en la parcel·la 148 del polígon 1 del Terme Municipal de Santanyí limítrof a la subestació (SE) de Santanyí a la qual es connectarà. Ho farà a les cel·les de mitja tensió de la xarxa elèctrica de 15 kV de la companyia Elèctrica Endesa Distribución. La instal·lació estarà formada per 9.024 panells solars de 410 Wp, en total, 3699,84 kW pic en corrent continu que passaran a 3060 kW en corrent alterna després dels 17 inversors de 180 kW que s'instal·laran.

Es tracta d'una instal·lació de més de 100 kW, la connexió de la instal·lació de producció d'energia per al consum propi es realitzarà en alta tensió (15kV).

Els panells aniran fixats directament sobre estructures d'acer galvanitzat que aniran clavades al terreny o torniolades, amb 4 perns per cada 8 metres lineals d'estructura. En cas que no sigui possible s'utilitzarà una perforadora.

L'alçada màxima dels panells serà de 2 m i l'alçada mínima serà de 80 cm per poder compatibilitzar amb cultiu i/o pastures d'animals. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25 anys.

Les instal·lacions de mitja tensió estaran formades per una sèrie d'edificacions:

1.Línies de mitja tensió d'interconnexió dels 2 centres de transformació.

2.El Centre de Maniobra i Mesura (CMM FV).

3.Una línia general d'interconnexió des dels centres de transformació fins al CMM FV al punt de connexió.

Els acabats exteriors de les edificacions, dos centres de transformació i un Centre de Maniobra i Mesura, s'adaptaran a la normativa del PTIM, la norma 22, específicament, s'utilitzarà façana de pedra i coberta amb teula àrab.

Segons la documentació complementària aportada, es realitzarà un tancament perimetral del parc solar fotovoltaic, a base de malla metàl·lica galvanitzada de tipus cinegètic amb dimensions 15 x 15 cm per complir amb les dimensions de l'article 91 del PORN de la Serra de Tramuntana (document de referència per tancaments a falta de major criteri). Aquesta malla anirà subjecte amb tubs d'acer i tendrà una alçada màxima de 2,2 m, a més a més, s'aixecarà 20 cm del sòl per deixar passar la fauna i complir amb la norma 22 del PTIM. La longitud aproximada del tancat és de 934 m i es realitzarà per l'interior perquè la barrera vegetal el tapi el màxim possible.

La barrera vegetal es farà amb doble capa, una primera amb 860 exemplars de mata (Pistacia lentiscus) separats amb 1 m de distància entre ells i una segona amb 344 exemplars de garrovers (Ceratonia siliqua) separats a 2,5 m entre ells. Els 18 exemplars vius de figueres i ametllers presents a la parcel·la es trasplantaran als laterals de la finca a tocar amb la barrera vegetal. Es regarà amb la tècnica de degoteig que s'alimentarà d'un dipòsit amb prou capacitat per a la barrera dissenyada.

El PDSEIB estableix una zonificació de les àrees per a la implantació d'instal·lacions fotovoltaiques, establint l'aptitud de les zones d'acord amb les seves característiques ambientals i territorials, dividint-les entre zones d'aptitud alta, mitjana, baixa i d'exclusió. A les zones d'aptitud mitjana s'hi identifiquen característiques ambientals i territorial que suposen alguna limitació, no crítica, per implantar aquestes instal·lacions. La ubicació prevista és el polígon 1 parcel·la 148 de Santanyí, la zona té una qualificació de zona d'aptitud mitjana d'acord al Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB).

La zona és un terreny pla sense desnivells amb arbres fruiters de secà (ametlers i garrovers).

A les normes subsidiàries de Santanyí, la parcel·la 148 està classificada dins una de les quatre àrees diferenciades del sòl no urbanitzable (zona agrícola-ramadera, zona excedent, zona forestal, àrea d'interès agrícola) que és la d'Àrea d'Interès Agrícola.

L'ús exclusivament permès és el corresponent a les activitats agropecuàries, així com la implantació de les instal·lacions necessàries requerides per tals activitats. La seva ubicació s'estableix en funció de l'alta productivitat agropecuària i amb l'obtenció de la seva conservació i potenciació.

Respecte a la localització, es proposen cinc alternatives, inclosa l'alternativa zero.

L'alternativa 0: la no realització del projecte. Segons el document ambiental s'ha de considerar com obligatòria en el cas que a l'anàlisi dels impactes s'identifiquin impactes de tipus crític. El document ambiental esmenat (setembre 2020) cita les consideracions de l'informe del Servei d'Agricultura sobre la caracterització del sòl. Segons el document ambiental aquestes instal·lacions són ambientalment convenients amb la finalitat de reduir els consums energètics de tipus fòssil i genera estalvi d'emissions de CO2 així com altres contaminants atmosfèrics.

Les alternatives exposades que fan referència a l'emplaçament són:

Alternativa 1 (triada): la construcció del parc FV està projectat a la parcel·la 148 del polígon 1 en el T.M. de Santanyí amb aptitud mitjana segons l'annex G de plànols d'ordenació territorial de les energies renovables del PDSEIB. La parcel·la és de 41.211 m2 de SRG segons el PTIM. Limita amb la subestació elèctrica (Santanyí) i té accés propi des de la carretera Ma-19.

Alternativa 2: la construcció del parc FV està projectat la parcel·la 390 del polígon 2 del T.M. de Santanyí amb aptitud mitjana i alta segons l'annex G de plànols d'ordenació territorial de les energies renovables del PDSEIB. La parcel·la és de 49.162 m2 en SRG segons PTIM amb una part de SRG-Forestal afectat per 11.342 m2 d'àrea de prevenció d'incendis (APR risc d'incendis). Té una part d'habitat Xarxa Natura amb el codi 5330. Limita amb el Parc FV Na Rectora. El punt de connexió està a 2 km de la subestació Santanyí. No disposen de garantia de disponibilitat dels terrenys.

Alternativa 3: la construcció del parc FV està projectat a la parcel·la 168 polígon 5 en el T.M. de Santanyí amb aptitud mitjana i alta segons l'annex G de plànols d'ordenació territorial de les energies renovables del PDSEIB. La parcel·la és de 145.272,4 m2, la major part a SRG i una petita part 3.890,8 m2 a Àrea de Protecció Territorial de Carreteres segons el PTIM. Descartada per no arribar a un acord amb el propietari. Entre les carreteres MA-6100 i la carretera de Cala Llombards. El punt de connexió a la SE Santanyí està a 5,1 km.

Alternativa 4: la construcció del parc FV està projectat a la parcel·la 398 i 399 del polígon 4 del T.M. de Santanyí amb aptitud mitjana segons l'annex G de plànols d'ordenació territorial de les energies renovables del PDSEIB. Punt de connexió a 2 km de la subestació Santanyí sobre línia de mitja tensió Colònia. Les parcel·les són de 29.050,6 m2 i 12.470,3 m2 respectivament en SRG segons PTIM i en Àrea d'interès Agrícola de tipus municipal. Les dues parcel·les estan dins una zona APR Inundació, a una plana geomorfològica d'inundació motiu pel qual la descarten i perquè la línia (mitja tensió Colònia) està saturada per la sol·licitud d'un altre parc Sa Cometa, a més de no disposar garantia de disponibilitat del terreny.

L'alternativa triada és la número 1, a l'examen d'alternatives i justificació de la solució adoptada, s'han considerat criteris de naturalesa tècnica, ecològica i socioeconòmica. A la justificació de la solució adoptada anomenen els criteris i els justifiquen. Respecte a l'Àrea d'Interès Agrari argumenten que una vegada visitada la finca, té escàs interès agrari i es tracta d'una finca de baixa productivitat agrària remetent a les consideracions de l'informe del cap del Servei d'Agricultura incloses a la documentació. Així mateix, respecte a l'alternativa 4 amb la mateixa catalogació diu que una visita al terreny revelaria la potencialitat agronòmica de l'espai. Respecte a l'alternativa situada a tocar d'un altre parc ja aprovat diu que, l'alternativa quedaria condicionada a l'obtenció de la declaració d'interès general o d'utilitat pública. La documentació complementària aportada conté una justificació de l'alternativa adoptada més rigorosa que la documentació inicialment presentada. A continuació, realitza una anàlisi de les conques visuals i la determinació de la visibilitat.

Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

El parc fotovoltaic està projectat a una parcel·la de Sòl Rústic de règim General (SRG) segons el PTM. No està afectat per cap APR, i la seva totalitat es caracteritza per mostrar una vulnerabilitat d'aqüífers moderada (segons IDEIB color groc). D'altra banda el projecte no es troba ubicat a un espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la LLei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

No forma part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari.

Al BIOATLAS de l'IDEIB hi ha constància de les espècies catalogades següents, segons la quadrícula 5x5 amb codi 561, la serp de garriga Macroprotodon mauritanicus, l'eriçó Atelerix algirus, el dragó Tarentola mauritanica, la rata pinyada de coa llarga Tadarida teniotis, el mussol banyut Asio otus, la tortuga mediterrània Testudo hermanni i l'espècie d'orquidea no catalogada però endèmica, Borinot Orphrys bertolonii subsp. baleàrica. A la quadrícula 1x1 amb codi 5620 apareix la serp de garriga.

Està dintre de l'àrea de protecció per electrocució d'avifauna.

TRAMITACIÓ (RESULTATS DE L'EXPOSICIÓ PÚBLICA)

Fase d'informació pública i de consultes

El 20 de juny de 2019 es va publicar en el BOIB núm. 82 la informació pública d'autorització administrativa, declaració d'utilitat pública i AIA ordinària del Projecte de parc fotovoltaic de Camp d'en Bover. No hi ha hagut al·legacions durant el termini de trenta dies a partir de l'endemà de publicar-se aquest anunci al BOIB. Durant la IP han estat consultades les següents administracions afectades i entitats interessades:

-Administracions afectades:

-Servei de Reforma i Desenvolupament agrari (Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació- GOIB) - Entrada 20 /06/2019

-Servei d'Agricultura Entrada 19 /06/2020

- Consell de Mallorca - Servei d'Ordenació del Territori i Servei Tècnic d'Urbanisme. Acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme. Entrada 01/08/2019

- Consell de Mallorca - Servei de Medi Ambient

-Ajuntament de Santanyí Resolució 04/07/2019

-Entitats interessades:

-Grup Balear d'Ornitologia i defensa de la natura GOB

-Amics de la Terra

-Endesa Distribución

-Red Eléctrica de España

El dia d'avui els informes que consten a l'expedient que s'han sol·licitat durant el període d'exposició pública i durant el procediment d'avaluació d'impacte ambiental són els següents:

1. Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament agrari (D.G. d'Agricultura i Ramaderia i Desenvolupament rural, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació- GOIB) indica que la finca no està inscrita, actualment, en el Registre General d'Explotacions Agràries i està destinada als cultius d'ametller, garrover i figueres velles. Informa favorablement la instal·lació fotovoltaica projectada i finalitza puntualitzant que d'acord amb l'article 106.3 de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, no és preceptiu i vinculant l'emissió d'un informe de l'òrgan competent en matèria d'agricultura al no superar les 4 Ha.

2.Informe del Servei d'Agricultura (D.G. d'Agricultura i Ramaderia i Desenvolupament rural, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació- GOIB) emès a petició de la CMAIB, exposa que la superfície de la parcel·la és de 42.211 m2 i la superfície ocupada és de 30.694,46 m2 (74,87%) i que segons el primer apartat de l'article 118 de la Llei 3/2019, agrària de les Illes Balears, estableix que les administracions públiques han de prioritzar l'ús de terrenys de baixa productivitat agrícola, marginals o degradats, sense valor natural, paisatgístic o edafològic, en la implantació de noves infraestructures i equipaments públics o privats. A més, indica que segons el segon apartat del mateix article estableix que les instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total s'han d'ubicar preferentment en els terrenys esmentats en l'apartat 1 d'aquest article. També diu que, en els procediments de declaració d'interès general o d'utilitat pública dels projectes d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total, l'òrgan competent en matèria d'agricultura ha d'informar de manera preceptiva i vinculant sobre les característiques que estableix l'apartat 1 esmentat. La proposta del projecte ocupa una superfície de 30.694,46 m2 i que malgrat que la superfície proposada en el projecte és inferior a les 4 ha, el passat dia 5 de juny es va visitar la parcel·la 148 del polígon 1 del terme municipal de Santanyí en companyia d'un dels enginyers redactors de l'estudi d'impacte ambiental, el Sr. Joan Simonet Pons. L'informe indica que durant la visita es va comprovar que el terreny té molt poca variació de cota, sent pràcticament pla. En general, es tracta d'una terra pobra, poc pedregosa, argilosa i amb una profunditat del sòl inferior als 40 cm. Actualment es dedica al cultiu d'ametllers associat amb cereal (20.686 m2 aprox.), figueres associades amb cereal (9.816 m2 aprox.) i cereal (10.559 m2). Hi ha un petit magatzem agrícola en estat abandonat i en ruïna. Tant les figueres com els ametllers estan en estat de semiabandonament, sense cap tipus de poda ni maneig, i ambdues espècies tenen una edat aproximada de 40-60 anys. El cereal sembrat és ordi, presentant una baixa productivitat (inferior a 700 kg/ha). Adjunten vàries fotografies de l'estat de la parcel·la en qüestió (Annex I). Conclou que es tracta d'una terra pobra, poc profunda, dedicada tradicionalment al cultiu d'ametllers i figueres semiabandonades associades amb cereal, és a dir, d'un terreny d'ús agrari de baixa productivitat agrícola, per la qual cosa s'informa favorablement sobre el projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic Camp d'en Bover ubicat al polígon 1 parcel·la 148 del terme municipal de Santanyí.

3.Acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, en sessió de dia 1 d'agost de 2019, informen favorablement el projecte amb les observacions assenyalades a l'informe conjunt del Servei d'Ordenació del Territori i del Servei Tècnic d'Urbanisme de 18 de juliol de 2019 i adjunten un informe conjunt dels arquitectes del Servei d'Ordenació del Territori i del Servei Tècnic d'Urbanisme de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca. A aquest informe, realitza una descripció del projecte i unes consideracions tècniques i conclusions.

Les consideracions tècniques Servei tècnic d'urbanisme indiquen que dins les normes subsidiàries de Santanyí aprovades 8/11/1985, la zona a on se situa la instal·lació està qualificada d'Àrea d'Interès Agrícola, permetent exclusivament els següents usos: “L'ús exclusivament permès serà el corresponent a les activitats agropecuàries, així com la implantació de les instal·lacions necessàries requerides per tals activitats. La seva ubicació s'ha establert en funció de l'alta productivitat agropecuària i amb l'objecte de la seva conservació i potenciació.”

Les Consideracions tècniques del Servei d'Ordenació del Territori indiquen que segons el Pla territorial de Mallorca, els terrenys objecte d'aquest informe estan situats en sòl rústic comú, dins la categoria de règim general (SRG). A més, està situat dins la Unitat de paisatge 7 UP-Migjorn. Segons el PDSEIB) modificat pel Decret 33/2015 està situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana. Per tant segons el PDSEIB, els terrenys on s'ubica el parc fotovoltaic, són sòls amb menys aptitud que els de la zona d'aptitud alta, atès que s'hi identifiquen característiques ambientals o territorials que suposen alguna limitació, no crítica, per implantar aquestes instal·lacions. A més es considera un tipus d'instal·lació fotovoltaica tipus C. Fa una sèrie de consideracions referents a la pantalla vegetal, el talús, el cèrcol metàl·lic perimetral, les noves edificacions i el tram de línia soterrada. Conclou que s'informa favorablement la proposta sempre que es tenguin presents les observacions del Servei tècnic d'urbanisme que diuen que es considera que donada l'alta productivitat agropecuària i donat que les Normes subsidiàries limiten de forma contundent els usos dins l'Àrea d'Interès Agrícola amb l'objectiu de la seva conservació i potenciació, es considera que s'hauria de sol·licitar informe a la Conselleria d'Agricultura als efectes de valorar si els terrenys haurien d'ésser preservats de l'activitat de parc solar fotovoltaic, donat que l'únic ús permès per les Normes Subsidiàries és el d'activitat agropecuària. I les observacions del servei d'ordenació del territori.

4.Resolució de l'Ajuntament de Santanyí de data 4 de juliol de 2019, oïda la Junta de Govern Local, relativa al projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic Camp d'en Bover, ubicat al polígon 1, parcel·la 148 d'aquest terme municipal, s'emet el següent informe municipal:

5.La instal·lació està constituïda per un camp solar de 3,708 MWp de potència instal·lada amb una àrea de planta de 30.694,46 m2 dins una àrea total de 42.056 m2.

6.La instal·lació es pretén ubicar dins una parcel·la classificada com a sòl rústic general SRG segons el Pla Territorial de Mallorca.

7.La instal·lació es pretén ubicar dins una parcel·la classificada com a àrea d'interès agrícola d'acord amb les Normes subsidiàries de planejament de Santanyí. Les possibilitats edificatòries en aquest tipus de zona són les construccions de casetes d'eines, màxim una per parcel·la, i les construccions per indústries agrícoles.

8.D'acord amb l'article 36.4 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Balears, modificada per la Llei 6/2019, en qualsevol cas, per a l'inici i l'exercici de l'activitat es requereix de la presentació de la declaració responsable juntament amb la documentació que escaigui segons l'article 45 de la mateixa Llei.

9.En tot cas s'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació o amb altres mesures, tota vegada que, tant a Santanyí com a la resta de l'illa, un dels valors principals a conservar és el paisatge i l'entorn natural dels nostres pobles.

Anàlisi tècnica de l'expedient

1.- Sobre la SUPERFÍCIE del projecte, el parc fotovoltaic s'ubica a la parcel·la 148 del polígon 1 del terme municipal de Santanyí que segons el projecte la superfície poligonal que uneix tots els elements del parc és de 30.354, 13 m2 i la superfície total de les parcel·les és de 42.056 m2.

2.- Respecte a la qualificació del tipus de sòl rústic general, ÀREA d' INTERÈS AGRÍCOLA (qualificació de caràcter municipal) l'informe municipal de l'Ajuntament de Santanyí i el del Consell de Mallorca, sobre el projecte, especifiquen que l'ús exclusivament permès serà el corresponent a les activitats agropecuàries, així com la implantació de les instal·lacions necessàries requerides per tals activitats.

3.- La llei Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, en el seu article 103 preserva de manera específica les zones d'alt valor agrari, com a sòls que mereixen ser conservats i reservats exclusivament per al cultiu d'aliments i l'aprofitament ramader sostenibles. A més, diu que les administracions competents en matèria agrària, amb participació dels representants del sector agrari, han d'establir les mesures necessàries per protegir-ne els valors propis i els productius, així com garantir la viabilitat de l'activitat agrària que s'hi desenvolupi. La llei reserva aquest tractament a les zones d'alt valor agrari que d'acord amb la disposició transitòria segona, mentre no s'hagin delimitat d'acord aquesta llei serà referit a les àrees d'interès agrari definides als plans territorials insulars, que no és el cas de la parcel·la analitzada.

Sense que això comporti que no s'hagin de valorar en l'avaluació ambiental, cas per cas, els valors agraris dels terrenys, en especial en casos com el present amb una qualificació municipal en funció de la seva valoració com a terres de producció agrícola i que romanen com a herència patrimonial i resultat de l'ordenació, conservació i gestió del paisatge.

4.-Respecte dels elements bàsics d'ordenació del territori i les Directrius d'Ordenació Territorial, la catalogació d'AIA és un instrument que el seu objectiu és considerar-se una mesura de protecció del potencial productiu del sòl.

5.- Respecte a les mesures i condicionants ambientals per a la implantació d'instal·lacions, l'annex F, del PDSEIB diu que s'hauran d'adoptar les mesures i els condicionants i en tot cas justificar que la no aplicació d'alguna mesura o condicionant no genera un impacte significatiu. Al factor ambiental de localització i accés codi SOL-AO1: Dins de l'àmbit del projecte se prioritzarà la localització de les instal·lacions en espais de poc valor ambiental i camps de cultiu de baixa productivitat.

6.- Respecte a la valoració sobre si els terrenys haurien d'ésser preservats de l'activitat de parc solar fotovoltaic, donat que l'únic ús permès per les Normes Subsidiàries és el d'activitat agropecuària. L'administració competent no fa menció de la figura d' Àrea d'Interès Agrícola i conclou que es tracta d'una terra pobra, poc profunda, dedicada tradicionalment al cultiu d'ametllers i figueres semiabandonades associades amb cereal, es a dir, d'un terreny d'ús agrari de baixa productivitat agrícola, per la qual cosa informa favorablement el projecte.

7.- Respecte a les alternatives d'ubicació, totes les parcel·les estan qualificades de SRG. En el cas de l'alternativa 1 triada és del tipus AIA, l'alternativa 2 té una part de SRG-Forestal afectat per 11.342 m2 amb àrea de prevenció d'incendis (APR) motiu pel qual la descarten. A més, limita amb Hàbitats d'Interès Comunitari (Cneono tricocci-Ceratonietum siliquae i Hypochoerido-Brachypodietum retusi) i amb el PFV de Na Rectora, la número 3 és també SRG amb zona d'ullastrar i garriga i té una part Àrea de Protecció Territorial de Carreteres segons el PTIM, queda descartada per no arribar a un acord amb el propietari, l'alternativa 4 és SRG i té les dues parcel·les dins una zona APR d'Inundació, ja que estan a una plana geomorfològica d'inundació motiu pel qual la descarten i perquè la línia (mitja tensió Colònia) està saturada per la sol·licitud d'un altre parc Sa Cometa (Ses Salines) a més a més, també està situada a una de les dues AIA del T.M de Santanyí. Les alternatives tenen part de sòl rústic protegit (APR, APT) respecte a la viabilitat de les alternatives, a la documentació complementària, han justificat les característiques de les alternatives proposades. El fet que el promotor no arribi a un acord amb els propietaris dels terrenys de les alternatives analitzades per arrendar-les, no és un argument ambiental per a disposar la instal·lació a una ubicació.

8.- Respecte a l'efecte acumulatiu del projecte per causa d'infraestructures energètiques pròximes, a la documentació complementaria, han tengut en compte els diferents projectes de Santanyí (PFV Son Danús, PFV Na Síquia, PFV Na Rectora) i d'altres municipis (Ses Salines, Campos, Felanitx) i la co-visibilitat amb altres instal·lacions i amb les infraestructures pròximes.

9.- Segons l'article 40 del PDSEIB la ubicació de les instal·lacions d'energia renovable que es tramitin en els procediments de declaració d'utilitat pública prevists a la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, s'han de ponderar amb els valors ambientals de l'àrea on hagin de ser instal·lades. A les instal·lacions que es tramitin per aquests procediments s'hauran d'aplicar les mesures de l'annex F per a la prevenció o reducció dels probables efectes negatius significatius i les limitacions establertes per la normativa d'aplicació.

En els procediments de declaració d'utilitat pública, per aquelles instal·lacions no subjectes a avaluació d'impacte ambiental, s'haurà d'avaluar de forma específica l'efecte acumulatiu del projecte per causa d'infraestructures energètiques pròximes, i el resultat d'aquesta avaluació haurà de ser degudament considerat per determinar l'acceptació o no del nou projecte. A les instal·lacions subjectes a avaluació d'impacte ambiental serà en el procediment corresponent on s'haurà d'avaluar l'efecte acumulatiu.

Els informes tècnics de les administracions públiques que s'hagin d'incorporar als expedients de declaració d'utilitat pública, o d'interès general, es referirà a l'afectació a l'àmbit del projecte i, a escala de detall, per determinar l'existència de factors que puguin desaconsellar o impedir l'execució del projecte a partir de la normativa específica sobre la qual versen els informes.

10.- La parcel·la triada no està afectada per cap APR, i la seva totalitat es caracteritza per mostrar una vulnerabilitat d'aqüífers moderada (segons IDEIB color groc) de la qual no és necessari un informe favorable atès l'article 2.2 del Decret llei 2/2016 de modificació del Decret llei 1/2016 de mesures urgents en matèria urbanística el qual exceptua de l'informe favorable els APR d'erosió, contaminació i vulnerabilitat d'aqüífers.

11.- Respecte a EIA, conté paràgrafs idèntics a l'EIA del Parc Fotovoltaic Ses Rotes Noves de Sant Llorenç d'es Cardassar. Al Pla de Vigilància Ambiental (2019 i 2020) i a l'apartat de l'Estudi d'impacte paisatgístic (2019), menciona Ses Rotes Noves.

Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la Declaració d'Impacte Ambiental FAVORABLE del projecte de l'empresa Técnicosconsultores amb data setembre 2020 del parc solar fotovoltaic Camp d'en Bover, connectat a xarxa i ubicat al polígon 1 parcel·la 148 del TM Santanyí, Mallorca, sempre que es compleixin les mesures preventives i el PVA previst a l'EIA (abril 2019) i el Pla de seguretat i salut del projecte bàsic (maig 2019) així com el contingut de modificació de la documentació complementària (setembre 2020) a més, dels següents condicionants:

1. De l'inventari de 98 exemplars de dues espècies arbòries de caràcter agrícola presents a la parcel·la, presentat a la documentació complementària (setembre 2020), resulten 18 arbres vius, 4 figueres (Ficus carica) i 14 ametllers (Prunus dulcis) que es replantaran a la mateixa finca a tocar de la barrera vegetal. I es compensarà l'eliminació dels arbres agrícoles inventariats i l'eliminació de l'ús agrícola amb la sembra de 344 exemplars de garrovers (Ceratonia siliqua) que s'haurà de mantenir aquest terreny almenys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).

2. La barrera vegetal es farà amb doble capa, una primera amb exemplars de mata (Pistacia lentiscus) i una segona amb garrovers (Ceratonia siliqua) segons les especificacions de la documentació complementària. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un termini màxim de 3 anys.

3. Les noves edificacions plantejades destinades a Centre de Control, Centre de Transformació i Centre de Maniobra i Mesura, per tal de donar compliment a la norma 22 del PTIM i millorar així la seva integració paisatgística i ambiental, han de complir: coberta amb teula àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o ocre terra.

4. Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.), tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

5. S'instal·larà un sistema de reg automàtic per degoteig a tota la pantalla vegetal, es realitzaran regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Tal com es descriu a la documentació complementària. Es realitzarà el reg preferentment en horari de menor intensitat lumínica.

6. L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà el promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de la DIA.

7. Quedarà prohibit l'ús de pesticides i d'altres verins al terreny del parc fotovoltaic. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant pastura amb ramat oví o amb mitjans mecànics que no afectin el sòl (desbrossadores) o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

8. Tota la instal·lació de les línies elèctriques aèries serà amb els conductors aïllats de mínim 1,5 m.

9. Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics.

10. S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.

11. El tancament en malla metàl·lica galvanitzada serà de tipus cinegètic amb dimensions 15 x 15 cm i s'ha d'adaptar la norma 22 del PTIM. L'alçada màxima 2,2 metres i la malla s'aixeca 20 cm del terra per a deixar passar la fauna es farà segons les especificacions de la documentació complementària

12. Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

13. S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generin impactes sobre el sòl.

14. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. Per a l'ús d'aigües regenerades s'haurà de complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

15. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

16. Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. S'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i / o el propietari, sense perjudici de què l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 31 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

17. Després de la vida útil de la instal·lació, que s'estima que siguin 25 anys, s'haurà de desmantellar i recuperar el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores, protectores o compensatòries necessàries per a corregir, evitar o disminuir l'impacte associat. Si es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

18. Caldrà sol·licitar les autoritzacions administratives pertinents referents a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de la parcel·la objecte d'aquest informe.

I s'adverteix que la Declaració d'Impacte Ambiental s'emet sense perjudici de les competències en matèria d'ordenació territorial i de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tenguin atribuïdes.

 

Palma, 1 de desembre de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias