Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
INSTITUT MUNICIPAL D'EDUCACIÓ I BIBLIOTEQUES
Núm. 12716
Resolució d’habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d’acreditació d’identitat en la realització de tràmits administratius amb l’IMEB, amb motiu de l'aprovació del RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19
Antecedents
1. L'evolució de la crisi sanitària obliga a fer nous plantejaments organitzatius per tal de protegir adequadament la salut del personal de l'IMEB i garantir la prestació dels serveis públics davant la segona ona de contagis.
2. Les entitats del sector públic poden acordar motivadament la continuació dels procediments administratius que vagin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis, i que s'han de prendre les mesures oportunes per mantenir, de manera prioritària, la salut de les persones.
3. L'article 12 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, especialment en el seu apartat 1, disposa: "Les administracions públiques han de garantir que les persones interessades poden relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics, per a la qual cosa posaran a la seva disposició els canals d'accés que siguin necessaris així com els sistemes i aplicacions que en cada cas es determinin", i tenint en compte, a més, l'art. 66 de la mateixa Llei, especialment l'apartat 1.e), que es refereix a la necessitat de "signatura de la persona sol·licitant o acreditació de l'autenticitat de la seva voluntat expressada per qualsevol mitjà", en relació a les sol·licituds d'inici d'expedients.
4. L'IMEB té la necessitat i voluntat de mantenir el servei d'atenció al públic, especialment el registre, dins la seva gestió ordinària.
5. L'Ajuntament de Calvià va aprovar el Decret de batlia d'habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d'acreditació d'identitat en la realització de tràmits administratius amb l'Ajuntament de Calvià, amb motiu de l'aprovació del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
6. Dia 6 d'octubre de 2020 es va resoldre l'habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d'acreditació d'identitat en la realització de tràmits administratius amb l'IMEB, amb motiu de l'aprovació del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel covid-19
7. La resolució de dia 6 d'octubre tenia efectes fins dia 31 de desembre de 2020, amb possibilitat de pròrroga. L'evolució de la crisi sanitària es manté i l'IMEB té la necessitat i voluntat de mantenir el servei d'atenció al públic, especialment el registre, dins la seva gestió ordinària.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques.
2. Decret de batlia d'habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d'acreditació d'identitat en la realització de tràmits administratius amb l'Ajuntament de Calvià, amb motiu de l'aprovació del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
3. Els Estatuts de l'Institut Municipal d'Educació i Biblioteques de Calvià, publicats en el BOIB núm. 23, de 10 de febrer de 2005.
Aquesta Presidenta en base a les seves atribucions en matèria d'organització, que així s'indica a l'art. 22 dels estatuts de l'IMEB, dict la següent:
Resolució
1. Admetre com a mesura obligada o preferent, segons els casos, l'ús del DNI electrònic o del certificat electrònic qualificat d'identificació i signatura requerit per poder fer ús del Registre General de l'Administració General de l'Estat, des del qual es poden presentar documents per a la seva remissió telemàtica a l'Ajuntament de Calvià/IMEB.
2. Donar a conèixer a la ciutadania i impulsar l'ús de la via prevista en la disposició addicional onzena del Reial Decret Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, relativa a les mesures provisionals per a l'expedició de certificats electrònics qualificats.
3. Habilitar sistemes alternatius d'identificació i signatura que permetin a les persones físiques interessades, que no puguin disposar de mecanismes d'identificació i signatura electrònics, la presentació de sol·licituds i documents. El sistema o mecanisme emprat serà determinat per l'òrgan competent, per a cada tràmit o procediment, entre els sistemes següents:
1. La presentació de documents i sol·licituds mitjançant formularis sense signatura electrònica. La identificació i signatura s'acreditaran amb la verificació de la identitat mitjançant sistemes de comprovació manuscrita i/o constatació de la identitat mitjançant bases de dades corporatives i plataformes d'interoperabilitat de la identificació.
2. Sistemes de tramitació mitjançant comunicació telefònica, videoconferència o correu electrònic, que podran complementar-se amb la consulta de bases de dades corporatives i plataformes d'interoperabilitat per constatar la identitat.
4. Prorrogar la Resolució d'habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d'acreditació d'identitat en la realització de tràmits administratius amb l'IMEB, amb motiu de l'aprovació del reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel covid-19, amb efectes a 31 de març de 2021. No obstant, a l'espera de poder valorar l'evolució de la crisi sanitària, en cas necessari, es podrà prorrogar fent els tràmits oportuns.
5. Publicar la resolució el BOIB.
6. Exposar la present resolució a la pàgina web de l'Institut Municipal d'Educació i Biblioteques de Calvià.
7. Convalidar la present resolució pel Consell Rector de l'IMEB a la primera sessió que celebri.
Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el batle-president de la corporació, en el termini d'un mes comptador des de la notificació, de conformitat al que disposa l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici que es pugui presentar qualsevol altre recurs que es consideri pertinent. El recurs s'ha de presentar en el Registre General d'aquest Ajuntament, en el registre de l'IMEB, o en les dependències i mitjans a què es refereix l'art. 16.4 de la ja esmentada Llei 39/2015.
Calvià, 30 de novembre de 2020
La presidenta de l'IMEB
Olga Granados Expósito