Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SENCELLES
Núm. 12704
Aprovació definitiva de l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa pel servei de recollida, Transport i Tractament de residus i Gestió de la Deixalleria
El Ple de l´Ajuntament de Sencelles en sessió ordinària celebrada en data 5 de novembre de 2020, va acordar l´aprovació provisional dels punts següents:
- Ordenança Fiscal reguladora de la taxa pel servei de recollida, Transport i Tractament de Residus i Gestió de la deixalleria.
Una vegada superat el temps d'exposició pública sense que s'hagi presentat cap reclamació, la modificació queda aprovada definitivament, amb el text que es reprodueix seguidament:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SERVEI DE RECOLLIDA, TRANSPORT I TRACTAMENT DE RESIDUS I GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA.
Article 1. Fonament i naturalesa.
Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, de 5 de març, Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa pel servei de recollida domiciliària i tractament de residus sòlids urbans, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentat RDL 2/2004
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida i tractament de residus domèstics, industrials i comercials així com la gestió de la Deixalleria.
A tal efecte es consideren residus els especificats en l'article 3 de la Ley 22/2011 de Residuos y Suelos Contaminados, l'article 4 de la Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears i al que estableixi l'Ordenança Reguladora Municipal.
En aplicació del que determina l'article 9 de la Llei de 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, “Pagament per generació”, la taxa es desglossa en dos conceptes principals. D'una banda, una part fixa per a cobrir principalment els costos fixos del servei de recollida, transferència i tractament final dels residus; i una part variable que pretén distribuir el cost de l'eliminació del rebuig de forma variable depenent de la quantitat de residu que generi cada subjecte passiu. Es pretén d'aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que en generen menys.
Article 3. Subjectes passius.
Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, General Tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es doni el servei, o aquells que es trobin en zona rústica pel servei de Deixalleria, ja sigui a títol de propietari, d'usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.
Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa, segons disposa l'article 6, el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si s'escau, les quotes abonades als usuaris d'aquells, beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables i altres obligats al pagament.
Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.
Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concurs, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.
Article 5. Exempcions
Gaudiran d'exempció subjectiva els contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, o que obtinguin uns ingressos anuals inferiors al salari mínim interprofessional a la seva unitat familiar.
Per gaudir d'aquesta exempció caldrà adreçar la corresponent sol·licitud al Departament de Serveis Socials, acreditant els ingressos i les condicions familiars. El citat departament emetrà informe i l'elevarà a la Junta de Govern Local, per tal de que concedeixi o denegui l'esmentada exempció.
Cada obligat tributari gaudirà anualment de 40 bosses petites estandarditzades per al rebuig de manera gratuïta.
Article 6. Base imposable i quota tributària.
La quota tributària consistirà en una quantitat fixa més una part variable que es detalla a l'annex d'aquesta ordenança.
a) La part fixa serà una quantia que es determinarà per a cada unitat tributària, en funció de la naturalesa i destí dels immobles i fins i tot de la seva superfície.
b) Per a la part variable de la quota, la base imposable serà el nombre i volum de contenidors o bosses utilitzades per a presentar el rebuig a la via pública el dia de la seva recollida.
Les úniques bosses que podran lliurar-se per a la recollida del rebuig tant a la via pública com a la deixalleria i les àrees d'aportació seran les estandarditzades que determini l'Ajuntament. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses i la quota de la taxa serà el preu d'aquestes bosses estandarditzades. Dites bosses només podran adquirir-se a l'Ajuntament.
En el cas de negocis productors de rebuig existirà la possibilitat de dipositar el rebuig sense bossa estandarditzada en contenidors autoritzats prèviament pels serveis tècnics de l'ajuntament. En aquest cas, enlloc de pagar la part variable de la quota amb el preu de les bosses, el pagaran anualment segons el volum del contenidor que l'ajuntament autoritzi al comerç, en funció del tipus d'establiment i patró de producció.
L'Ajuntament autoritzarà els contenidors, en base a una declaració signada per part del comerç on indicarà el volum del contenidor que utilitzarà. En el cas que el comerç faci ús d'un contenidor no autoritzat i/o no hagi fet la comunicació, l'ajuntament li assignarà un volum de contenidor en funció de les comprovacions de camp o estimacions que realitzi.
Les quotes assenyalades en la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a una anualitat.
Quan un titular físic o jurídic figuri d'alta d'una activitat al seu domicili habitual, es tributarà per una sola quota, la de més quantia.
Article 7.- Meritació i cobrament
Es merita la taxa fixa i neix l'obligació de contribuir des del moment que s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de residus, així com a la Deixalleria, en els carrers o llocs on figurin els immobles utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa. El període impositiu comprendrà l'any natural.
En quant a la part variable de la taxa, aquesta es meritarà tan aviat com es posi a disposició del subjecte passiu cada bossa estandarditzada. Cas que la recollida es faci mitjançant contenidors per autorització de l'Ajuntament, la meritació tindrà lloc en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.
Anualment es formarà un Padró on hi figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per quinze dies a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i Tauló d'Anuncis Municipal.
Transcorregut el termini d'exposició al públic, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents cobratoris corresponents.
Les altes que es produeixin dins de l'exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir; a tal efecte, els subjectes passius presentaran la corresponent declaració d'alta i bases tributàries amb anterioritat i com requisit previ a l'inici de la prestació del Servei.
Per l'Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l'Alta en el Padró, amb expressió de:
a) Els elements essencials de la liquidació.
b) Els mitjans d'impugnació que puguin ésser exercits amb indicació de terminis i organismes en que hauran d'ésser interposats.
c) Lloc, termini i forma en que haurà d'ésser satisfet el deute tributari.
S'entendrà que un habitatge cessa en l'ús del servei quan aquest perdi la condició d'habitabilitat, i així vengui certificat per tècnic competent.
Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament General de Recaptació.
Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, d'acord amb el que es preveu en el vigent Reglament General de Recaptació.
Article 8.- Infraccions i sancions.
En tot quant faci referència a la qualificació de infraccions tributàries i també a les sancions que els correspongui a aquestes en cada cas, hom s'avindrà a allò que disposen els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.
Annex
A tal efecte s'aplicaran les següents tarifes:
1. Part fixa anual
Epígraf |
Import |
---|---|
Agroturismes (plaça) |
32,40 € |
Bars, pubs, cafeteries i similars |
496,72 € |
Botigues de queviures |
355,30 € |
Despatxos professionals |
182,78 € |
Farmàcies, llibreries, sastreries i altres |
273,15 € |
Ferreries, fusteries i tallers |
182,78 € |
Hotels 2 i 3 estrelles (plaça) |
42,04 € |
Locals varis no tarificats. |
413,44 € |
Magatzems a l'engròs |
413,44 € |
Oficines bancàries |
1.962,50 € |
Perruqueries |
273,15 € |
Restaurants |
619,74 € |
Supermercats |
816,00 € |
Habitatge |
141,84 € |
Habitatge en sòl no urbanitzable |
113,40 € |
Habitatges turístics (plaça) |
32,40 € |
La tarifa dels Locals varis no tarificats i Magatzems a l'engròs s'incrementarà 0,3 € cada m² que superi els 300 m2. Per a realitzar el càlcul de la superfície es tendrà en compte la superfície d'ús comercial i la de magatzem.
La tarifa dels agroturismes, hotels i habitatges turístics es meritarà segons el nombre de places de cada establiment.
La tarifa dels habitatges turístics serà com a mínim de 160 euros.
Les famílies nombroses que així ho justifiquin disposaran gratuïtament de 20 bosses domiciliàries extres.
2. Part variable per aportació de rebuig
a. Bossa
Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que faciliti l'Ajuntament no siguin suficients:
Bossa (10 litres): 0,35 €/unitat
b. Contenidors autoritzats
Pels establiments que així ho sol·licitin i s'autoritzi per l'Ajuntament, es permetrà depositar el rebuig directament dins del contenidor sense bossa estandarditzada. En aquest cas, serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana, computable a raó de:
Contenidor per 52 usos (import mínim obligatori): 1,50 euros litre
Aquesta quota es cobrarà anualment juntament amb el rebut de la part fixa de la taxa.
Disposició transitòria
Degut a l'aplicació de l'estat d'alarma i el forçós tancament dels establiments que es relacionen més a baix es preveu una devolució proporcional de l'import de la taxa de 2020.
Bars i cafeteries |
Perruqueries |
Restaurants |
Wiskeries, pubs, gelateries i similars |
Sencelles, 17 de desembre de 2020
El batle Joan Carles Verd Cirer