Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE DEIÀ

Núm. 12673
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de suport a l’estudi

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que durant el període d'exposició públic de l'acord d'aprovació inicial de la modificació del Reglament de suport a l'estudi, adoptat en sessió plenària en data un d'octubre de 2020, BOIB nº 174 de 10 d'octubre de 2020, no s'ha prestat cap al·legació, per la qual cosa es considera aprovat definitivament, procedint a la publicació del text integre de l'esmentat Reglament:

REGLAMENT DE SUPORT A L'ESTUDI. AJUNTAMENT DE DEIÀ

PREÀMBUL

El 10 de desembre de 1948, l'Assemblea General de les Nacions Unides, reunida al Palau de Chaillot de París, aprovà i proclamà la Declaració Universal dels Drets Humans. En el seu article 26 diu clarament que “tota persona té dret a l'educació. L'educació serà gratuïta, si més no, en la instrucció elemental i fonamental. La instrucció elemental serà obligatòria. L'ensenyament tècnic i professional es posarà a l'abast de tothom, i l'accés a l'ensenyament superior serà igual per a tots en funció dels mèrits respectius”.

La Constitució Espanyola de 1978 afirma en el seu article 27 que “tothom té dret a l'educació” i que “els poders públics garantitzen el dret a tothom a l'educació”.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears clarifica encara més l'assumpte; en el seu article 26 diu que “totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i a accedir-hi en condicions d'igualtat”, tot afegint que “tots tenen dret a accedir en condicions d'igualtat als centres educatius sostinguts amb fons públics”.

Allò que garanteix la igualtat en l'accès a l'educació és la gratuïtat en totes les etapes, tant pel que fa a la matriculació com a l'adquisició del material imprescindible per cursar els estudis; això es fa especialment palès a partir de l'educació secundària, sobretot a la universitària.

En el municipi de Deià, com a la resta de l'illa de Mallorca, la possibilitat d'accedir a treballs ben remunerats sense que s'hi requereixi una formació prèvia ha fomentat que molts joves es vegin atrets a deixar els estudis.

Els nostres joves són, juntament amb el nostre paisatge, la nostra principal garantia d'un futur viable.

Per tot això, l'Ajuntament de Deià vol establir un sistema d'ajudes a l'estudi perquè els nostres joves estiguin el més ben preparats possible, cadascú en el seu camp.

FONAMENT, NATURALESA I OBJECTE

Article 1. Aquesta ordenança cerca garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats de qualitat en el ple desenvolupament mitjançant l'educació, regulant un sistema d'ajudes a l'estudi per sufragar les despeses que se'n deriven en les seves etapes no obligatòries.

Aquesta actuació, considerada de foment de l'educació i de prestació de serveis socials, s'emmarca en el règim competencial delegat contemplat a l'article 27.3.c de Bases de Règim Local; amb aquesta finalitat, la Corporació Municipal de Deià consignarà en els seus Pressuposts anuals les quantitats que resultin necessàries.

DESTINATARIS

Article 2. Els destinataris hauran de cursar:

a) Batxillerat.

b) Formació Professional Bàsica.

c) Formació Professional de grau mitjà.

d) Formació Professional de grau superior.

e) Un grau universitari.

f) Ensenyaments artístics professionals.

g) Ensenyaments esportius.

h) Ensenyaments artístics superiors.

i) Ensenyament d'idiomes.

Article 3. Requisits generals dels beneficiaris.

A. Els sol·licitants de les ajudes econòmiques hauran de cumplir els següents requisits:

1. Tenir entre 16 i 30 anys.

2. Estar empadronat/da en el municipi de Deià almanco 4 anys consecutius previs a la data de sol·licitud. Aquest requisit és aplicable al sol·licitant (pare, mare o tutor legal) i a l´alumne o alumnes beneficiaris.

3. Estar al corrent en el compliment d'obligacions tributàries estatals, autonòmiques i amb l'Ajuntament de Deià (en el cas de ser menors d´edat, ho hauran d´estar els seus progenitors o tutors legals).

B. Els estudis susceptibles d´acollir-se a aquestes ajudes hauran de cursar-se a centres públics de les Illes Balears (exceptuant els estudis que no s´ofereixen a cap centre públic d´aquesta Comunitat Autònoma, cas que podran cursar-se a centres públics de la resta de l´Estat Espanyol).

Article 4. Obligacions dels perceptors.

Els preceptors de la subvenció, a més de les obligacions específiques per a cada ajuda concreta, estaran obligats a:

1. Realitzar l'activitat per la qual va ser concedida la subvenció, ajustant-se als termes del projecte.

2. Acreditar davant aquest Ajuntament la realització de l'activitat i complir amb els requisits i condicions que hagin determinat la concessió de l'ajuda.

3. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i facilitar a l'Ajuntament quants dades i documents se li requereixin.

4. Comunicar a l´Ajuntament les modificacions que poguessin sorgir en la realització del projecte tan aviat com siguin conegudes i justificar-les adequadament.

6.- Comunicar a aquest Ajuntament l'existència de qualsevol altra subvenció o ajuda per a la mateixa finalitat procedent d'altres administracions o entitats públiques.

5. Justificar adequadament la subvenció en els termes establerts per aquest Reglament o les condicions concretes de concessió .

REQUISITS ACADÈMICS

Article 5. Els estudiants que demanin aquestes ajudes hauran de matricular-se almanco el 40% de les assignatures o crèdits quan els estudis tenguin una durada recomanada de 2 anys; el 30% quan la durada recomanada sigui de 3 anys i el 20% quan sigui de 4 anys.

En cas de darrera matrícula, l'estudiant podrà accedir a les ajudes malgrat no arribar al percentatge requerit.

Article 6. Cada estudiant just podrà obtenir ajudes per un sol dels estudis assenyalats a l'article 2, exceptuant les ajudes al Batxillerat, a la Formació Professional Bàsica i a la Formació Professional de grau mitjà i als Ensenyaments d'idiomes, que podran compatibilitzar-se amb les de la resta d'estudis (mai de forma simultània, excepte pel que fa a Estudis d'idiomes). Tampoc no es podran obtenir ajudes per a segones titulacions.

Article 7. Aquestes ajudes aniran lligades a l'aprofitament per part de la persona estudiant; si no superàs el 50% dels crèdits o assignatures matriculades, quedarà exclòs de les ajudes per dos cursos consecutius. Si no se superassin almanco el 30% dels crèdits o assignatures matriculades, l'estudiant en quedaria permanentment exclòs.

Article 8. Cada estudiant podrà rebre un màxim de 4 cursos d'ajudes, exceptuant les que es rebin per Batxillerat, per la Formació Professional Bàsica i per la Formació Professional de grau mitjà (pels quals, en qualsevol cas, no es podran rebre més de 3 cursos d'ajudes). Els cursos d'exclusió per no haver superat el mínim de crèdits o assignatures matriculades computaran per aquest màxim. Atenent a situacions especials degudament motivades, es podrà rebre de forma extraordinària fins a 5 cursos d'ajudes.

OBJECTE I QUANTIA DE LES AJUDES

Article 9. Despeses subvencionables.

- Matrícula

- Material necessari per a cursar els estudis. (exemple; llibres, material complementari; quaderns, bolis, etc) – NO ordinadors, taules…

- Transport

- Lloguer

Article 10. La matrícula dels diferents estudis serà sufragat entre el 10% i el 100%.

Article 11. El material necessari per a cursar els diferents estudis serà sufragat entre el 10% i el 100%; es tendrà en compte la disponibilitat pressupostària i la situació econòmica de l'estudiant o la seva unitat familiar.

Article 12. Pel transport fins al centre d'estudi -exceptuant els casos en què hi hagi una opció gratuïta-, l'Ajuntament de Deià atorgarà ajudes entre 20€ i 200€ anuals; per definir aquesta quantitat es tendrà en compte la disponibilitat pressupostària, el cost mitjà del trajecte i la situació econòmica de l'estudiant o la seva unitat familiar.

Article 13. Si els estudis no es poden realitzar a Mallorca, l'Ajuntament de Deià atorgarà ajudes entre 40€ i 600€ anuals; per definir aquesta quantitat es tendrà en compte la disponibilitat pressupostària, el cost mitjà del trajecte i la situació econòmica de l'estudiant o la seva unitat familiar.

Article 14. Si els estudis no es poden realitzar a Mallorca, l'Ajuntament de Deià podrà atorgar ajudes de fins a 100€ i 2.250€ anuals en concepte d'ajudes al lloguer per estudis. Per a definir la quantitat, es tendrà en compte la disponibilitat pressupostària, el cost del lloguer i la situació econòmica de l'estudiant o la seva unitat familiar.

Article 15. Durant els anys que durin els estudis, l'Ajuntament de Deià atorgarà ajudes mensuals d'entre 0€ i 400€ mensuals -d'octubre a juny-, fins a un màxim de 3.600€ per estudiant i curs, en concepte de lluita contra l'abandonament dels estudis. Per a definir la quantitat, es tendrà en compte la disponibilitat pressupostària i la situació econòmica de l'estudiant o la seva unitat familiar. Els menors d'edat queden exclosos d'aquesta ajuda, així com els estudiants que compatibilitzin els seus estudis amb una feina que requereixi una dedicació superior a la mitja jornada laboral i els estudiants d'idiomes que no cursin més de 20 hores setmanals.

Article 16. Aquestes ajudes podran ser acumulades però no seran excloents.

CONVOCATÒRIA I SOL·LICITUDS

Article 17. L'Ajuntament de Deià anunciarà cada any i durant el mes de novembre la convocatòria de les ajudes pel curs entrant, amb excepció de les ajudes per al material, que es convocaran pel mes de juliol per al curs finalitzat. Les convocatòries seran publicades al taulell d'anuncis de l'Ajuntament de Deià, al seu web i a les seves xarxes socials. L'estudiant haurà d'indicar a quines ajudes de les indicades als articles 10, 11, 12, 13 i 14 opta.

Article 18. Per a l'atorgament de les ajudes, l'Ajuntament de Deià podrà requerir la documentació que consideri oportuna, que almanco constarà de la matrícula, l'expedient acadèmic de l'any anterior (excepte per a primeres matrícules) i la declaració de renda de l'estudiant i -si escau- de la resta de membres de la seva unitat familiar. La documentació sol·licitada constarà, en qualsevol cas, en la convocatòria.

Article 19. Els expedients que restin incomplets en acabar el termini de presentació disposaran d'un termini màxim i improrrogable de quinze dies per aportar aquells documents que manquin, excepte els casos en que el centre d'estudi en que hagi formalitzat o hagi de formalitzar la matrícula disposi d'un termini més ampli; en aquest cas, el termini serà el fixat pel centre per a la matriculació.

Article 20. En la convocatòria l'Ajuntament de Deià publicarà els barems decidits per a cadascuna de les ajudes.

Article 21. Els estudiants que incorrin en falsetats en les seves sol·licituds, a més d'allò assenyalat en les lleis, quedaran exclosos de qualsevol altra convocatòria d'ajudes a l'estudi d'aquest Ajuntament.

RESOLUCIÓ I AL·LEGACIONS

Article 22. Aprovada la llista provisional d'ajudes, es publicarà al Taulell oficial de l'Ajuntament de Deià i al seu web, fixant un termini d'al·legacions de deu dies hàbils perquè els interessats puguin formular les observacions o subsanacions que considerin oportunes. Si no hi hagués cap al·legació transcorregut aquest termini, s'entendrà definitivament aprovada la relació d'ajudes.

Si qualque ajuda és objecte d'al·legació, es postposarà el seu pagament fins que hagi estat resolta, per a la qual cosa es tendrà un termini màxim de deu dies naturals.

DISPOSICIÓ ADICIONAL

L'Ajuntament de Deià crearà una partida pressupostària específica per al compliment d'aquesta ordenança en els següents pressupostos municipals.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

Aquest reglament serà d'aplicació a partir del curs següent a la seva aprovació.

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA

La partida pressupostària per al compliment d'aquest reglament anirà creixent en la mesura que ho permetin les lleis estatals autonòmiques i estatals fins que cobreixi la totalitat de necessitats previstes, la qual cosa serà tinguda en compte en els articles 10 a 14.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament, que consta de 22 articles, una disposició addicional, una de transitòria i una disposició final, entrarà en vigor, un cop l'haurà aprovat definitivament l'Ajuntament de Deià i se n'haurà publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, quan hagi transcorregut el termini que preveu l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i l'article 102 de la Llei 20/2006, de15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

   

Deià,  4 de desembre de 2020

El batle

Lluís Enric Apesteguia Ripoll