Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 12547
Decret 21/2020, de 14 de desembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen limitacions a l’entrada a les Illes Balears de persones procedents de la resta de comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, com a conseqüència de la declaració de l’estat d’alarma i per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

Atesa la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, a escala nacional i internacional, el Govern  de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, va declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma en tot el territori espanyol. L'estat d'alarma es va prorrogar sis vegades. La darrera, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores  del dia 21 de juny de 2020, en els termes expressats en la dita norma.

El dia 28 d'abril de 2020, el Consell de Ministres va aprovar el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, en què s'establien els principals paràmetres i instruments per a la consecució de la normalitat. Aquest procés, articulat en quatre fases, de la 0 a la 3, havia de ser gradual i adaptable als canvis d'orientació necessaris en funció de l'evolució de les dades epidemiològiques i de l'impacte de les mesures adoptades. L'objectiu fonamental del dit Pla és aconseguir que, preservant la salut pública, es recuperin gradualment la vida quotidiana i l'activitat econòmica, minimitzant els riscos que representa l'epidèmia per a la població i evitant el desbordament de les capacitats dels sistemes de salut.

D'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorroga l'estat d'alarma, durant el període de vigència d'aquesta pròrroga l'autoritat competent delegada per a l'adopció, supressió, modulació i execució de mesures corresponents a la fase 3 del pla de desescalada passa a ser, en l'àmbit de les Illes Balears, exclusivament, la presidenta de la Comunitat Autònoma, excepte per a les mesures vinculades a la llibertat de circulació que excedeixin l'àmbit territorial de les Illes Balears.

La presidenta quedava habilitada, així mateix, per decidir, conformement a criteris sanitaris i epidemiològics, la superació de la fase 3 en les diferents illes que conformen l'arxipèlag i, per tant, per donar entrada a la nova normalitat.

En aquest context, la Presidència de la Comunitat Autònoma va dictar, en primer lloc, el Decret 3/2020, de 7 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures de flexibilització, regulació i graduació de determinades restriccions en l'àmbit de Illes Balears establertes durant la declaració de l'estat d'alarma, en aplicació de la fase III del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, i, després, el Decret 4/2020, de 12 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen mesures complementàries de flexibilització de determinades restriccions en l'àmbit de les Illes Balears establertes durant la declaració de l'estat d'alarma, en aplicació de la fase III del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat; va assumir així la responsabilitat de completar i innovar el marc normatiu corresponent a la fase III de la desescalada i va proporcionar als ciutadans certesa jurídica i claredat respecte de les limitacions actuals a la vida social i a l'activitat econòmica que segueix imposant la situació de crisi.

Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que tenia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.

Aquell mateix dia i en aplicació de l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat en tot l'Estat.

El Consell de Govern, per l'Acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase III del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, mesures que han de vigir fins que el Govern central, de manera motivada, declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, sense perjudici que es puguin modificar, si varien les circumstàncies que les motiven, o revocar, si desapareixen.

El mateix Acord, en el punt tercer, va habilitar la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pogués modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 de l'Acord, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears, adscrit a la Conselleria de Salut i Consum.

L'annex 1 de l'Acord esmentat inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, poder disposar de possibilitats més bones de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.

El contingut d'aquest Pla de Mesures Excepcionals s'ha anat adaptant en funció de l'evolució de la situació epidemiològica en el territori, així com del coneixement científic que s'ha generat respecte de la COVID-19, algunes vegades per incorporar mesures restrictives, altres per flexibilitzar-les, mitjançant distintes resolucions de la consellera de Salut i Consum, la darrera de les quals és de data 23 d'octubre d'enguany.

Més recentment, s'ha aprovat l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, l'apartat cinquè del qual habilita novament la consellera de Salut i Consum perquè pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 per resolució motivada, amb prèvia consulta, quan escaigui, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears. 

II

Atès que a Espanya, com també a la majoria de països europeus, es continua registrant un nombre de casos amb incidències que situen la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i els nacionals establerts en el document Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19, aprovat en el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat dia 22 d'octubre de 2020; el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre. Aquest Reial decret tenia una vigència inicial de quinze dies, però el Congrés dels Diputats, en la sessió de dia 29 d'octubre, n'ha autoritzat la pròrroga fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021, amb determinades modificacions, que s'han recollit en el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Durant el període de vigència de l'estat d'alarma activat, en cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada és qui tengui la presidència de la comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia, en els termes establerts en els reials decrets esmentats, i les autoritats competents delegades queden habilitades per dictar, per delegació del Govern de l'Estat, les ordres, les resolucions i les disposicions per a l'aplicació del que preveuen els articles 5 a 11.

L'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, amb les modificacions establertes mitjançant el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, estableix, amb determinades excepcions, en l'article 5, la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn durant el període comprès entre les 23.00 i les 6.00 hores, amb la finalitat d'evitar al màxim l'expansió de la infecció durant aquest període de temps, atès que en aquesta franja horària s'han produït molts contagis durant les darreres setmanes.

Així mateix, l'article 6 estableix la possibilitat de restringir l'entrada i la sortida dels territoris de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com d'àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior, amb unes certes excepcions, amb el propòsit de reduir substancialment la mobilitat del virus.

També, en l'article 7, estableix la possibilitat de limitar la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i, en l'article 8, la possibilitat que les autoritats delegades puguin limitar la permanència de persones en llocs de culte.

D'aquesta manera es persegueix la reducció de la mobilitat social de manera significativa i, per tant, es pretén detenir l'expansió de l'epidèmia.

Les dites limitacions seran eficaces en el territori de cada comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia quan l'autoritat competent delegada respectiva ho determini, la qual també podrà modular, flexibilitzar i suspendre l'aplicació d'aquestes mesures.

A fi de determinar l'horari d'inici i finalització de la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, establerta en l'article 5.1 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades  pel SARS-CoV-2, com també de determinar l'eficàcia, a les Illes Balears, de les limitacions establertes en el dit Reial decret, en el territori de les Illes Balears, es va dictar el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària  provocada per la COVID-19, amb una vigència inicial de quinze dies.

III

En aquest moment, la situació epidemiològica a les Illes Balears continua sent d'alt risc, amb una incidència acumulada a catorze dies de 247 casos per 100.000 habitants en el conjunt de les illes, i una taxa de positivitat del 5,67 %; així, i malgrat la millora evident observada des del mes d'agost, tant la incidència com la taxa de positivitat es continuen situant marcadament per sobre dels llindars que el Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC) estableix per definir un territori en situació de risc (60 casos per 100.000 habitants en catorze dies i una taxa del 3 %).

Per tot això, va resultar necessari prorrogar novament la vigència de les mesures que conté el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, fins a les 24.00 hores del dia 15 de desembre de 2020, mitjançant el Decret 17/2020, de 23 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es prorroguen novament les mesures establertes mitjançant el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19 i que ja havien estat prorrogades fins a les 24.00 hores del dia 24 de novembre de 2020, mitjançant el Decret 13/2020, de 9 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears.

Així mateix, l'evolució de la darrera setmana, en la qual s'evidencia un possible canvi de tendència que podria conduir a un augment de la incidència dels contagis, així com la previsió d'un marcat augment de mobilitat entre territoris a causa de la concurrència de períodes festius i vacacionals, ha fet palesa la necessitat de desplegar també la previsió que conté l'article 6 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, i establir restriccions a l'entrada a les Illes Balears de persones procedents de la resta de comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma i per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, que seran exigibles a partir de dia 20 de desembre fins a la finalització de l'estat d'alarma. És a dir, fins a les 00.00 hores de dia 9 de maig de 2021.

L'esmentat article 6 permet establir restriccions de l'entrada i la sortida en les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, amb el sentit literal següent:

1. Es restringeix l'entrada i la sortida de persones del territori de cada comunitat autònoma i de cada ciutat amb estatut d'autonomia excepte per als desplaçaments, justificats adequadament, que es produeixin per algun dels motius següents:

a) L'assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.

b) El compliment d'obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals.

c) L'assistència a centres universitaris, docents i educatius, incloses les escoles d'educació infantil.

d) El retorn al lloc de residència habitual o familiar.

e) L'assistència i la cura a gent gran, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

f) El desplaçament a entitats financeres i d'assegurances o estacions de proveïment en territoris limítrofs.

g) Les actuacions requerides o urgents davant els òrgans públics, judicials o notarials.

h) Les renovacions de permisos i documentació oficial, així com altres tràmits administratius inajornables.

i)  La realització d'exàmens o proves oficials inajornables.

j)  Per una causa de força major o una situació de necessitat.

k) Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga, acreditada degudament.

2. Sense perjudici del que preveu l'apartat anterior, l'autoritat competent delegada que correspongui pot, addicionalment, limitar l'entrada i la sortida de persones en àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior a la comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, amb les excepcions que preveu l'apartat anterior.

3. No està sotmesa a cap restricció la circulació en trànsit a través dels àmbits territorials en què siguin aplicables les limitacions que preveu aquest article.

Aquestes restriccions, però, només són efectives a cada comunitat autònoma, quan l'autoritat delegada d'aquestes ho determini (article 9 del Reial decret 926/2020) i l'autoritat delegada és qui té la presidència de la comunitat autònoma (article 2.2 del Reial decret 926/2020). Així doncs, correspon a la presidenta de les Illes Balears, com a autoritat delegada del Govern, desplegar el contingut d'aquesta previsió i determinar-ne el efectes, en funció de la situació epidemiològica de les nostres illes.

IV

Mitjançant la Resolució d'11 de novembre de 2020 de la Direcció General de Salut Pública, del Govern central, relativa als controls sanitaris a realitzar en els punts d'entrada d'Espanya (BOE núm. 298, de 12/11/2020), s'actualitzen, concreten i especifiquen els controls sanitaris necessaris als quals han de sotmetre's els passatgers que arribin a Espanya per via aèria o marítima, així com l'abast d'aquests controls, en execució de la previsió continguda en la disposició addicional sisena, referida al control sanitari dels passatgers internacionals, del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

A aquest efecte estableix, en els apartats quart i sisè, que tot passatger procedent d'un país o zona de risc dels enumerats en l'annex 2 que pretengui entrar a Espanya haurà de disposar d'una prova diagnòstica d'infecció activa per SARS-CoV-2 (d'ara endavant, PDIA) amb resultat negatiu, realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada a Espanya, admetent com a tal la PCR (RT- PCR de COVID-19) mentre no sigui acceptat l'ús harmonitzat a la Unió Europea d'altres proves diagnòstiques com ara tests ràpids d'anticossos, proves ràpides de detecció d'antígens o serologies d'alt rendiment (ELISA, CLIA, ECLIA).

En cas de no acreditar adequadament la realització de la indicada PDIA en les condicions i amb els requisits assenyalats, els dits passatgers s'hauran de sotmetre a la realització de la PDIA que estableixin els serveis de Sanitat Exterior o es podrà, alternativament, exigir a aquests passatgers una prova RT-PCR de COVID-19 en les quaranta-vuit hores següents a l'arribada, el resultat de la qual hauran de comunicar als serveis de Sanitat Exterior per la via que se'ls indiqui a aquest efecte.

Els països i zones als quals s'exigeix als passatgers procedents d'aquests una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu com a requisit d'entrada a Espanya, que figuren en l'annex 2 de la citada Resolució, són, d'una banda, els països de la Unió Europea / Espai Econòmic Europeu inclosos en zones de risc de color vermell, sobre la base dels indicadors combinats segons Recomanació del Consell 2020/1475, que són aquells l'índex acumulat dels quals de notificació de casos de COVID-19 en els últims catorze dies és igual o superior a 50 i l'índex de resultats positius de les proves de detecció de la COVID-19 és del 4 % o més, o si l'índex acumulat de notificació de casos de COVID-19 en els últims catorze dies és superior a 150 per cada 100.000 habitants. S'hi inclouen, a més, les zones de risc de color gris, que són aquelles on no es disposa de suficient informació per a avaluar els criteris assenyalats o aquelles on la taxa de proves de detecció de la COVID-19 és de 300 o menys per cada 100.000 habitants. D'altra banda, s'hi inclouen els tercers països la incidència acumulada dels quals és superior a 150 per 100.000 habitants en 14 dies, segons preveu el Reglament sanitari internacional.

Aquesta Resolució es fonamenta, succintament, en les consideracions següents:

― La situació epidemiològica canviant respecte a la pandèmia per COVID-19, no sols al nostre país sinó a escala global.

― Espanya, igual que la majoria de països europeus, presenta incidències que se situen molt per sobre dels 60 casos per 100.000 habitants que marca el llindar d'alt risc d'acord amb els criteris del Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties.

― La implantació de diversos controls en els punts d'entrada dels països amb la finalitat de controlar la importació de casos a partir de passatgers procedents de països de risc, que ha comportat que el Consell de la Unió Europea hagi adoptat un sistema de controls coordinats mitjançant la Recomanació (UE) 2020/1475, de 13 d'octubre de 2020, sobre un enfocament coordinat de la restricció de la lliure circulació en resposta a la pandèmia de la COVID-19.

― Aquesta Recomanació estableix que les restriccions a la lliure circulació de persones dins la Unió que s'estableixin per a limitar la propagació de la COVID-19 han de basar-se en raons d'interès públic específiques i limitades per raons de protecció de la salut pública, i han d'aplicar-se respectant els principis generals del dret de la Unió, en particular, la proporcionalitat, la no-discriminació i el respecte a la lliure circulació de persones en l'àmbit territorial de la Unió Europea.

― L'exigència d'una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu, realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada, a tots els passatgers procedents de països o zones de risc, és una mesura que s'inclou entre les previstes en la Recomanació (UE) 2020/1052 del Consell de la Unió Europea, que indica a més que, sempre que sigui possible, en les estratègies que decideixin els estats membres, ha d'impulsar-se el desenvolupament de proves i d'aquesta manera limitar la utilització de les quarantenes com a mesura de restricció de la mobilitat.

Les consideracions contingudes en la Resolució de la Direcció General de Salut Pública esmentada resulten plenament aplicables a la situació epidemiològica de les Illes Balears respecte a la de les restants comunitats autònomes i ciutats amb Estatut d'autonomia.

La mobilitat entre territoris, especialment quan implica punts d'origen amb una elevada incidència de la malaltia, ha demostrat jugar un paper en la importació de casos i la propagació de la COVID-19. Resultats obtinguts per investigadors del Centre Superior d'Investigacions Científiques dins el projecte de recerca «Distància-COVID» donen suport a la hipòtesi que un major nombre de desplaçaments entre províncies pot donar lloc a més fenòmens de sembra de casos de COVID-19, i aquests fenòmens, al seu torn, podrien determinar brots de major intensitat i d'inici més primerenc.

Les especials característiques geogràfiques de les Illes Balears, l'especial situació socioeconòmica i la nostra dependència del turisme exigeixen l'adopció de mesures especials i específiques, similars a les establertes també per a les illes Canàries.

Per tot això, resulta procedent adoptar per a les Illes Balears, en vista d'aquestes dades i de la realitat geogràfica arxipelàgica, uns criteris similars als recomanats pel Consell Europeu per a l'entrada de viatgers procedents de països d'alt risc i, en la seva conseqüència, pel Ministeri de Sanitat quant a l'entrada a Espanya de viatgers, per via aèria o marítima, procedents de països o zones d'alt risc.

A les Illes Balears, per raons i fonamentació anàlogues a les esgrimides per als controls de viatgers procedents de països d'alt risc, és procedent decretar restriccions a l'entrada en el territori de la comunitat autònoma de viatgers procedents, via aèria o marítima, de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia que presentin una situació epidemiològica considerada d'alt risc, i establir excepcions per a aquells viatgers que desitgin accedir al nostre territori i que s'adeqüin a controls documentals d'acreditació del motiu del desplaçament i a un control sanitari, que hauran de disposar d'una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu, realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada a les nostres illes.

En vista de tot això, resulta procedent adoptar, dins el marc legal constituït pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, la mesura temporal de caràcter extraordinari i necessària, restrictiva de l'entrada en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears de persones procedents, via aèria o marítima, de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia amb un alt índex d'incidència i transmissió del virus, si bé establint excepcions per a aquells viatgers que desitgin accedir al nostre territori i que s'adeqüin a controls documentals d'acreditació del motiu del desplaçament i a un control sanitari documental, que hauran de disposar d'una PCR per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu, realitzada en les setanta-dues hores o d'una TMA (abreviatura de les sigles en anglès d'amplificació mediada per transcripció) prèvies a l'arribada a qualsevol de les Illes Balears. Tot això per preservar la nostra situació actual amb el decidit compromís de minorar encara més la transmissió del coronavirus SARS-CoV-2 en el nostre àmbit territorial, per protegir la salut i seguretat dels ciutadans, prevenir i contenir els contagis i mitigar l'impacte sanitari, social i econòmic.

Per tot això, d'acord amb l'habilitació establerta en l'article 2.2 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, dict el següent

DECRET

Primer

Objecte

Aquest Decret té per objecte establir restriccions a l'entrada en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears de persones procedents, via aèria o marítima, de comunitats autònomes o de ciutats amb estatut d'autonomia amb un alt índex d'incidència i transmissió del coronavirus SARS-CoV-2, en el marc establert per l'article 6 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades per aquest virus, exceptuant-ne els desplaçaments, adequadament justificats, que es produeixin per algun dels motius prevists en l'article 6.1 del dit Reial decret o tret que els viatgers se sotmetin als controls que estableix aquest Decret.

Segon

Controls a l'entrada en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears de persones procedents, via aèria o marítima, d'altres comunitats autònomes o ciutats autònomes

1. Les persones procedents d'altres comunitats autònomes o ciutats autònomes en què la seva IA 14 sigui superior a 150 casos per 100.000 habitants, que pretenguin entrar en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per via aèria o marítima, s'han de sotmetre als controls que s'estableixen en aquest Decret.

2. Per als desplaçaments que es produeixin per algun dels motius prevists en l'article 6.2 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, els controls han de consistir en la comprovació de l'adequada justificació que les persones es desplacen a les Illes Balears per algun dels motius següents:

a) Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.

b) Compliment d'obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals.

c) Assistència a centres universitaris, docents i educatius, incloses les escoles d'educació infantil.

d) Retorn al lloc de residència habitual o familiar.

e) Assistència i cura a gent gran, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

f) Desplaçament a entitats financeres i d'assegurances.

g) Actuacions requerides o urgents davant els òrgans públics, judicials o notarials.

h) Renovacions de permisos i documentació oficial, així com altres tràmits administratius inajornables.

i) Realització d'exàmens o proves oficials inajornables.

j) Per una causa de força major o una situació de necessitat.

k) Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga, acreditada degudament.

3. Els controls a què fa referència el punt 1 d'aquest apartat són aplicables a les passatgeres i als passatgers el destí final dels quals siguin les Illes Balears i no a aquelles persones que es trobin en trànsit en un port o aeroport de les Balears amb destinació final a un altre país o un altre lloc del territori espanyol.

4. Per a la determinació de les comunitats i ciutats autònomes en què la seva IA 14 sigui superior a 150 casos per 100.000 habitants, s'han de prendre com a referència les dades oficials publicades a aquest efecte pel Ministeri de Sanitat. Aquesta llista, que figura en l'annex 1 d'aquest Decret, ha de ser revisada cada quinze dies i la seva actualització s'ha de publicar en la pàgina web: viajarabaleares.ibsalut.es

Tercer

Controls d'entrada a la comunitat autònoma de les Illes Balears per motius de protecció de la salut pública

Les persones que arribin a les Illes Balears, a través dels ports o aeroports, procedents de comunitats o ciutats autònomes, en què la seva IA 14 sigui superior a 150 casos per 100.000 habitants s'han de sotmetre a un control sobre el motiu del desplaçament i, si escau, a un control sanitari abans de la seva entrada en la comunitat autònoma.

Quart

Control del motiu del desplaçament

1. Les persones a què fa referència l'apartat tercer d'aquest Decret han d'emplenar amb antelació a la data del viatge el qüestionari que es troba a disposició de les viatgeres i els viatgers en la següent pàgina web del Servei de Salut: viajarabaleares.ibsalut.es

Aquest qüestionari té a tots els efectes la consideració de declaració responsable i s'hi ha de justificar el motiu del desplaçament.

2. Les persones que es desplacin a les Illes Balears per algun dels motius a què es refereix l'apartat segon, punt 2, d'aquest Decret, a més d'emplenar el qüestionari a què fa referència el punt 1 d'aquest apartat, han de justificar adequadament el desplaçament mitjançant documentació complementària o exposant les raons que el justifiquen.

3. El qüestionari  s'ha de presentar (en paper o mitjançant el QR que generi) al personal dels punts de control establerts a l'efecte per part de les autoritats sanitàries en els ports i els aeroports de les Illes Balears.

El personal de control dels ports i aeroports pot dur a terme en qualsevol moment mesures de control per verificar les dades. La inexistència o la falsedat d'aquestes en el qüestionari pot donar lloc a la sanció corresponent.

4. En cas que el passatger o passatgera no hagi emplenat el qüestionari, l'ha d'emplenar en arribar al territori insular, per a la qual cosa pot comptar amb l'ajuda del personal dels punts de control. La negativa a emplenar el qüestionari pot ser objecte de la sanció corresponent.

Cinquè

Control sanitari dels desplaçaments justificats

1. Les persones que es desplacin a les Illes Balears per algun dels motius enumerats en l'apartat segon, punt 2, d'aquest Decret, poden, voluntàriament, presentar una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu (PCR o TMA), realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada a les Illes Balears, juntament amb la documentació justificativa del desplaçament, en els punts d'entrada a cada una de les illes.

2. El document acreditatiu ha de ser l'original, estar redactat en català o castellà i pot ser presentat en format paper o electrònic. El document ha de contenir, almenys, les dades següents: nom del viatger, número de passaport o del document o carta nacional d'identitat, data de realització de la prova, identificació i dades de contacte del centre que realitza l'anàlisi, tècnica emprada i resultat negatiu de la prova.

3. Les persones que no acreditin la realització d'una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu, realitzada en les setanta dues hores prèvies a l'arribada a les Illes Balears, s'han de sotmetre, si escau, a les previsions establertes a l'efecte per les autoritats sanitàries.

4. El cost de les proves, tant en origen com a les Illes Balears, ha de ser assumit pel Servei de Salut de les Illes Balears en el cas dels viatgers que tenguin la seva residència a les illes i la realitzin en els centres concertats pel Servei de Salut de les Illes Balears. La llista de ciutats i centres on el Servei de Salut de les Illes Balears hagi concertat la realització de la PCR es farà pública en la següent pàgina web del Servei de Salut de les Illes Balears: viajarabalears.ibsalut.es

En els casos restants, els passatgers assumiran el cost de la realització de la prova.

Sisè

Control sanitari de la resta de desplaçaments

1. Les persones que es desplacin a les Illes Balears, per algun motiu no relacionat en l'apartat segon, punt 2, d'aquest Decret, han de disposar d'una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu, realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada a les Illes Balears.

2. En els punts d'entrada a cada una de les illes, s'ha de sol·licitar als passatgers i passatgeres l'acreditació del resultat de la PDIA. El document acreditatiu ha de ser l'original, estar redactat en català o castellà i pot ser presentat en format paper o electrònic. El document ha de contenir, almenys, les dades següents: nom del viatger, número de passaport o del document o carta nacional d'identitat, data de realització de la prova, identificació i dades de contacte del centre que realitza l'anàlisi, tècnica emprada i resultat negatiu de la prova.

3. Únicament es consideren PDIA vàlides la PCR (RT-PCR de COVID-19) o la TMA, mentre no sigui acceptat l'ús harmonitzat en la Unió Europea d'altres proves diagnòstiques com ara test ràpids d'anticossos, proves ràpides de detecció d'antigen o serologies d'alt rendiment (ELISA, CLIA, ECLIA).

4. En arribar a les Illes Balears, en la realització del control sanitari documental, els passatgers a què fa referència el punt 1 d'aquest apartat que no acreditin adequadament la realització d'una PDIA per SARS-CoV-2 amb resultat negatiu realitzada en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada, i sense perjudici de la sanció que els pugui correspondre, s'han de sotmetre a un test ràpid d'antígens (PRAg), en el mateix port o aeroport excepte que acreditin haver demanat i obtingut cita prèvia al telèfon d'INFOCOVID de les Illes Balears (900 100 971) per sotmetre's a una PCR en el termini màxim de les 48 hores posteriors, o que sol·licitin i obtinguin la dita cita a través del personal del punt de control. En ambdós casos s'han de mantenir en quarantena fins que disposin del resultat negatiu. En cas que el resultat sigui positiu, s'han de sotmetre a les instruccions de l'autoritat sanitària.

5. En cas que el viatger o la viatgera no presenti un certificat de realització de la prova PDIA en origen, i que a més es negui a fer-se la prova en arribar a les Illes Balears, sense perjudici de la sanció que correspongui, s'ha de comprometre a mantenir una quarantena de deu dies en el lloc de residència o en un domicili que permeti les condicions bàsiques per realitzar la quarantena. Aquesta opció es pot haver posat de manifest en el qüestionari que haurà emplenat abans de viatjar a les Illes Balears o en el que haurà d'emplenar a l'arribada, atès que el qüestionari té, a tots els efectes, la consideració de declaració responsable.

6. El cost de les proves ha de ser assumit pels passatgers i passatgeres.

7. S'exceptuen de les obligacions establertes en aquest apartat les persones menors de sis anys.

Setè

Organització de la realització dels controls documentals i sanitaris

1. La Conselleria de Salut i Consum ha d'organitzar directament o per mitjà dels ens instrumentals adscrits a aquesta, els controls documentals i sanitaris dels passatgers i les passatgeres que, procedents dels territoris a què fa referencia aquest Decret, accedeixin a la comunitat autònoma de les Illes Balears, via aèria o marítima.

2. Així mateix, la Conselleria de Salut i Consum ha de determinar el procediment, els requisits, els protocols i altres aspectes per a la realització de les PDIA, tant en origen, a les ciutats on es prevegi major nombre de persones que puguin realitzar un desplaçament amb destinació a les Illes Balears, com en destinació, en arribar a aquestes.

3. D'acord amb l'article 52 de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, la consellera de Salut i Consum, en la seva condició d'autoritat sanitària, pot disposar la sol·licitud de suport, auxili i col·laboració d'altres òrgans administratius, funcionaris públics o altres institucions, i pot fins i tot requerir, en cas d'estricta i urgent necessitat i per al millor compliment de la legislació vigent, l'auxili de les forces i cossos de seguretat de l'Estat o altres agents de l'autoritat que tenguin encomanades funcions de seguretat.

4. L'organització dels controls i la determinació dels procediments, els requisits, els protocols i els altres aspectes per a la realització de les PDIA que estableixi la Conselleria de Salut s'han de fer públics en la següent pàgina web del Servei de Salut de les Illes Balears: viajarabaleares.ibsalut.es

Vuitè

Seguiment i avaluació

En vista de l'evolució dels indicadors sanitaris, epidemiològics, socials, econòmics i de mobilitat, prèvia comunicació al Ministeri de Sanitat i d'acord amb els acords en el si del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, les mesures contingudes en aquest Decret es poden modular, flexibilitzar i suspendre de conformitat amb el que estableix l'article 10 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

Novè

Règim sancionador

De conformitat amb el que disposa l'article 15 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, l'incompliment del contingut d'aquest Decret o la resistència a les ordres de les autoritats competents es poden sancionar conformement a les lleis, en els termes establerts en l'article 10 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, i en el Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, de les Illes Balears.

 

Desè

Protecció de dades personals

Les previsions establertes en aquest Decret han de respectar en tot cas allò que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques, quant al tractament de les seves dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Onzè

Notificacions

Aquest Decret s'ha de notificar als operadors portuaris i aeroportuaris de les Illes Balears i a la Delegació del Govern a les Illes Balears.

Dotzè

Publicació i efectes

Aquest Decret s'ha de publicar en el Butlletí oficial de les Illes Balears i produeix efectes des del moment de la publicació, encara que les obligacions que s'hi contenen s'han d'exigir a les entrades a les Illes Balears que es produeixin a partir de les 8.00 hores del dia 20 de desembre i fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021.

Tretzè

Interposició de recursos

Contra aquest Decret, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 12.1.a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 14 de desembre de 2020

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias

 

ANNEX 1 Comunitats i ciutats autònomes amb IA 14 dies o índex de positivitat global de les PDIA per setmana superior als 150 casos per 100.000 habitants

COMUNITATS AUTÒNOMES

1. Aragó

2. Principat d'Astúries

3. Cantàbria

4. Castella i Lleó

5. Castella-la Manxa

6. Catalunya

7. Comunitat Valenciana

8. Galícia

9. Comunitat de Madrid

10. Regió de Múrcia

11. Comunitat Foral de Navarra

12. La Rioja

13. País Basc

CIUTATS AUTÒNOMES

1. Melilla

 

 

​​​​​​​ANNEX 2

Declaració responsable

DADES PERSONALS

PRIMER LLINATGE

SEGON LLINATGE

NOM

DNI

TELÈFON

ADREÇA ELECTRÒNICA

ORÍGEN

COMUNITAT O CIUTAT AUTÒNOMA

PROVÍNCIA

MUNICIPI

LOCALITAT

CARRER

NÚM.

PIS

PORTA

CODI POSTAL

DESTINACIÓ

ILLA

MUNICIPI

LOCALITAT

CARRER

NÚM.

PIS

PORTA

CODI POSTAL

DATA D'ARRIBADA

DATA DE RETORN

MOTIU DEL VIATJE

Assistència a centres, serveis o establiments sanitaris.

 

Compliment d'obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals.

 

Assistència a centres universitaris, docents o educatius, incloses les escoles d'educació infantil.

 

Retorn al lloc de residència habitual o familiar.

 

Assistència o cura a persones majors, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

 

Desplaçament a entitats financeres i d'assegurances.

 

Actuacions requerides o urgents davant els òrgans públics, judicials o notarials.

 

Renovacions de permisos i/o documentació oficial, o altres tràmits administratius inajornables.

 

Realització d'exàmens o proves oficials inajornables.

 

Per causa de força major o situació de necessitat.

 

Activitat d'anàloga naturalesa a les anteriors.

 

Activitat turística, visita a familiars o amics, o altre activitat no inclosa en els apartats anteriors

 

Especificar l'actuació o activitat concreta:

Declar sota la meva responsabilitat la veracitat de les dades que s'han fet constar

Lloc:                                                             Data:                                                               Signatura:​​​​​​​