Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 12672
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 16 de desembre de 2020 per la qual s’aprova mitjançant el procediment anticipat de despesa la convocatòria extraordinària d’ajuts per la compra i/o instal·lació de sistemes de ventilació i purificació d’aire per reduir els contagis per la COVID-19
Per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARSCoV-2, el Govern d'Espanya, mitjançant el Real Decret 926/2020, de 25 d'octubre de 2020 (BOE núm. 282) ha declarat l'estat d'alarma a tot el territori nacional.
La crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha suposat l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. D'acord amb les estimacions del Govern de les Illes Balears, l'efecte econòmic d'aquesta aturada obligada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, pot implicar una caiguda del PIB i l'ocupació de Balears superior al 30% en 2020.
A les Illes Balears tenim una estructura productiva clarament marcada pel sector serveis, el qual conforma més del 80% del producte interior brut . Aquest sector serveis està relacionat amb l'activitat turística de les Illes Balears. A causa de la declaració de l'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària, el conseqüent tancament d'establiments i la reducció de la lliure circulació de persones, els bars i restaurants que majoritàriament realitzen una activitat relacionada directa o indirectament amb el sector turístic a Balears, es troben en una situació de cessament total de l'activitat o baixades en la facturació de més del 75%. Cal tenir en compte que les PIMES i MICROPIMES són les més afectades per la pandèmia, per tenir menys capacitat econòmica per sostenir-se sense quasi activitat, i estar menys capitalitzades.
A més de les obligacions imposades per les autoritats sanitàries, com és l'ús de: màscares, mantenir la distància de seguretat de 1,5 m., desinfecció de mans i neteja reforçada de les instal·lacions, l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia - IDAE - recomana un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, valor que correspon a un IDA2 d'acord amb el RITE.
Totes les instal·lacions tèrmiques, d'ús diferent al domèstic, han de revisar-se almenys una vegada a l'any, excepte les de climatització de menys de 12 kW que és cada 2 anys. A causa de la situació actual del Covid-19 s'haurien de revisar totes, fent esment especial en el correcte funcionament de les instal·lacions de ventilació.
En aquestes revisió, a més dels treballs que s'indica en la IT.3 de manteniment, haurien de comprovar-se els cabals de ventilació i en el cas que no puguin aconseguir els 12,5 l/s recomanats per l'IDAE hauria de delimitar-se l'aforament per a garantir aquest cabal de ventilació.
Aquells locals que no disposin de ventilació suficient per a una qualitat d'aire bona, bé per no disposar d'un sistema mecànic suficient, o bé perquè la ventilació natural és deficient, poden plantejar la instal·lació d'equips purificadors de l'aire amb mesurament de CO₂ i filtres HEPA H13 d'una eficàcia igual o superior al 99,95%. Queden desaconsellats els equips basats en la generació d'ozó on hi hagi presència de persones i l'ús de llums UV-C.
Ateses aquestes circumstàncies, es fa imprescindible ajudar als bars i restaurants de les Illes Balears amb l'objectiu de protegir la nostra economia, aportant liquiditat a aquests establiments per poder fer front a les despeses necessàries per garantir els cabals de ventilació recomanats.
L'Ordre del conseller de Turisme de dia 20 de juny de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de turisme (BOIB num.96, de 25 de juny de 2005) estableix en el seu article 2 que podrà ser objecte d'ajudes la creació, la reforma i la dotació o el manteniment d'infraestructures i programes que donin suport a les activitats o als beneficiaris de l'acció de la Conselleria de Turisme i dels ens instrumentals que en depenen.
Aquestes ajudes es troben emmarcades dintre de l'Agenda Balear 2030, concretament dins l'ODS 8, Treball digne i creixement econòmic.
La convocatòria que s'aprova amb aquestes bases d'ajuts s'ha inclòs en l'objectiu I, línia I.4.10, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31 de dia 10), segons la modificació aprovada el 1 de desembre de 2020, per Resolució de la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors (BOIB núm. 204 de dia 5 de desembre).
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, l'Ordre del conseller de Turisme de dia 20 de juny de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de turisme (BOIB num.96, de 25 de juny de 2005) i la Llei 2/2020,de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; a proposta del director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:
Resolució
1.- Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria de subvencions per a la compra i/o instal·lació de sistemes de ventilació i purificació d'aire que garanteixin un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, valor que correspon a un IDA2 d'acord al RITE, i un mesurador de CO2, d'acord amb les recomanacions de l'IDAE, amb la finalitat de reduir els contagis per la COVID-19, i poder mantenir l'activitat als restaurants i bars de les Illes Balears.
Aquests sistemes han de permetre complir amb les mesures específiques per a la prestació del servei en els establiments d'entreteniment i restauració determinats per la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears establertes a l'apartat XI.1 de l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19.
2.- Persones beneficiàries i requisits
A. Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquesta línia d'ajuts les persones físiques i jurídiques privades, les agrupacions de persones físiques o jurídiques privades i les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, encara que no tenguin personalitat jurídica, puguin dur a terme les accions que es pretenen fomentar.
2. Aquests beneficiaris han de ser titulars de petites empreses del sector de la restauració, amb establiment físic en territori de les Illes Balears ja existent, amb seu social a les Illes Balears, i han de tenir contractats un màxim de 20 treballadors de mitja anual per cada centre de treball.
En cas de tenir el mateix beneficiari més d'un centre de treball podrà demanar una ajuda per un màxim de 4 centres de treball, els centres de treball s'hauran d'incloure a la mateixa sol·licitud.
Es considera petita empresa, la empresa que en el moment de la sol·licitud té menys de 50 treballadors i/o treballadores, i un volum de negoci anual o un balanç general anual que no supera els 10 milions d'euros, d'acord amb l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, definició recollida per la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa
3. Els beneficiaris d'aquests ajuts han d'exercir en els centres de treball, en el moment de la publicació de la convocatòria de la subvenció, alguna de les activitats incloses en els epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques —IAE— (impost regulat pels reials decrets legislatius 1175/1990, de 28 de setembre, i 1259/1991, de 2 d'agost), que es detallen a continuació:
- E671 Serveis en restaurants
- E672 Serveis en cafeteries
- E673 Serveis en cafès i bars con i sense menjar
B. Requisits
Els sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:
a) Tenir els seus centres de treball a les Illes Balears.
b) Tenir domicili fiscal a les Illes Balears.
c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.
e) Constar d'alta en el Cens sobre el impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Tributaria a la data de publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes.
3.- Crèdit assignat a la convocatòria
3.1 El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de cinc milions d'euros (5.000.000 €), amb càrrec a la partida pressupostària 12801/G/413G01/77000/00 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021.
De conformitat amb el què disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004,de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts del 2021.
La convocatòria seguirà els tràmits del procediment anticipat de despesa.
3.2 Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.
4.- Actuacions subvencionables
La inversió en compra i/o instal·lació en sistemes de ventilació i purificació d'aire destinats a obtenir un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, valor que correspon a un IDA2 d'acord al RITE, i un mesurador de CO2, d'acord amb les recomanacions de l'IDAE, amb una inversió mínima de 450 € per centre de treball.
El període subvencionable comprèn des del 30 de juliol de 2020 fins a l'1 de setembre del 2021, ambdós inclosos.
Aquests sistemes han de permetre complir amb les mesures específiques per a la prestació del servei en els establiments d'entreteniment i restauració determinats per la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears establertes a l'apartat XI.1 de l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19
5.- Presentació de les sol·licituds
1. D'acord amb l'establert a l'article 25.3.a) de La Llei 2/2020, la sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica del Govern de les Illes Balears, a través del procediment habilitat a aquest efecte i denominat “Ajuts per sistemes de ventilació i purificació d'aire a bars i restaurants”. En la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular (http://dgpe.caib.es) estarà disponible la informació de la convocatòria i s'habilitarà l'accés a la seu electrònica per a formular la sol·licitud.
La presentació de les sol·licituds s'efectuarà realitzant dos tràmits:
Tràmit u: Sol·licitud de data i franja horària per a presentar la sol·licitud (no requereix signatura electrònica).
Per a sol·licitar l'assignació de data i franja horària per a presentar la sol·licitud, s'accedirà a https://reservatorn.caib.es.
En aquest tràmit només haurà d'introduir-se la identitat de l'entitat que demana les ajudes (no del representant), municipi del domicili fiscal, si realitza la seva activitat durant tot l'any, o és temporal, i un correu electrònic.
El sistema informarà del termini assignat per a presentar la sol·licitud.
Aquest tràmit és obligatori per tal de poder accedir al Tràmit dos.
Tràmit dos: Presentació de la sol·licitud (requereix signatura electrònica).
Dins de la franja assignada, s'accedirà al procediment “Ajuts per sistemes de ventilació i purificació d'aire a bars i restaurants » de la seu electrònica de la CAIB, a través del qual es presentarà la sol·licitud i la documentació restant requerida.
Si el tràmit dos es realitza en la franja assignada, el sistema retrotraurà la data de presentació de la sol·licitud al moment en què es va completar el tràmit u. Si la sol·licitud es realitzés fora de la franja assignada, la data de presentació de la sol·licitud (data de criteri) serà aquella en què efectivament s'hagi presentat la sol·licitud.
Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.
Només s'admetrà una sol·licitud per entitat. Aquesta sol·licitud pot incloure una petició d'ajudes per un màxim de 4 centres de treball d'una mateixa entitat.
2. Quan s'arribin a les 6.250 sol·licituds del tràmit u, se suspendrà la sol·licitud d'aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i es publicarà al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular i al Butlletí Oficial de les Illes Balears tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.
3. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:
a) No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
b) No haver rebut ajuts per import superior a la inversió realitzada incloent l'ajuda que aquí es sol·licita.
c) No haver rebut ajuts per import superior al que es disposa al Marc Nacional Temporal de la Comunitat Europea.
d) Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.
e) Declaració responsable de ser titular d'una petita empresa del sector de la restauració, amb establiment físic en territori de les Illes Balears ja existent, amb seu social a les Illes Balears, i de tenir contractats un màxim de 20 treballadors de mitja anual per cada centre de treball ubicat a les Illes Balears.
f) Els centres de treball que no hagin pogut iniciar l'activitat com a conseqüència de la crisi ocasionada per la COVID-19, hauran de presentar una declaració responsable de reinici de l'activitat en els sis mesos següents a la notificació de la Resolució de concessió de la subvenció.
g) Declaració de que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
h) Declaració de que en el moment de la sol·licitud té menys de 50 treballadors i/o treballadores, i un volum de negoci anual o un balanç general anual que no supera els 10 milions d'euros.
i) Declaració de que l'entitat està vàlidament constituïda en escriptura pública en cas de tractar-se d'una empresa.
j) Declaració de que l'entitat està vàlidament constituïda e inscrita al registre de cooperatives en cas de tractar-se d'una cooperativa.
k) Declaració de tenir poder suficient per actuar en nom de l'entitat sol·licitant.
l) Declaració responsable d'haver realitzat o de comprometre-se a realitzar des de 30 de juliol de 2020 fins dia 1 de setembre de 2021, una inversió d'un import mínim de 450€ en la compra i/o instal·lació sistemes de ventilació i purificació d'aire destinats a obtenir un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, i un mesurador de CO2.
ll) Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i estic al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
m) Declaració responsable d'estar d'alta en el Cens sobre el impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Tributaria, dins algun dels epígrafs E671 , E672 o E673 a la data de publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes.
La falsedat en les situacions declarades pot determinar l'inici d'un procediment de reintegrament i responsabilitats civils i penals.
4. El termini de presentació de sol·licituds comença a partir del 21 de desembre de 2020 i acaba el dia 31 de juliol de 2021 o quan s'hagin arribat a 6.250 sol·licituds. En aquest darrer supòsit es publicarà al lloc web de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular i al Butlletí Oficial de les Illes Balears una Resolució de la suspensió del termini de sol·licituds.
5. D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.
6.- Documentació
1. Les entitats sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud presentada de forma telemàtica la Declaració responsable de veracitat de dades bancàries aportades (d'acord al model normalitzat disponible a la següent direcció: dgpe.caib.es).
2. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears podrà consultar les dades d'identitat de l'entitat sol·licitant i del seu representant, la situació en el Cens sobre l'impost d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i vida laboral, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquesta consulta, que l'haurà d'aportar en cas de que el sigui requerit en eventuals actuacions de control.
3. En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.
7.- Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
2. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició.
3. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència, del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i de l'article 7 de l'Ordre del conseller de Turisme de dia 20 de juny de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de turisme.
4. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, i s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora, sempre que hi hagi crèdit suficient.
5. Durant el tràmit telemàtic, que constituirà la proposta de resolució implícita sempre i quan el sol·licitant compleixi tots el requisits establerts en aquesta convocatòria i hi hagi crèdit disponible per a l'expedient, el sol·licitant haurà d'acceptar la subvenció i el seu import.
6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
7. La resolució motivada favorable del procediment s'ha de notificar als interessats mitjançant la publicació en el BOIB, tal com determinen l'art. 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les ajudes concedides s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), d'acord amb l'article 34.1 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions, i en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció.
Les resolucions denegatòries es notificaran individualment als sol·licitants.
8. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es podrà reprendre la concessió de les subvencions si s'incrementa el crèdit corresponent.
8.- Quantia dels ajuts
8.1 L'import de l'ajut serà del 100% de la inversió realitzada, amb un màxim de 800 euros per centre de treball.
La inversió ha de ser d'un import mínim de 450 € per centre de treball, d'acord amb el que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria.
8.2 En cas de que en el moment de la sol·licitud no s'hagui realitzat la inversió l'import de l'ajuda ser``a la quantia sol·licitada sempre que es prevegi una inversió d'un mínim de 450 euros. L'import subvencionable en cap cas superarà els 800 euros per centre de treball.
9.- Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries dels ajuts:
a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
b) Realitzar entre 30 de juliol de 2020 i 1 de setembre de 2021 una inversió de al manco 450 € en la compra i/o instal·lació sistemes de ventilació i purificació d'aire destinats a obtenir un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, i un mesurador de CO2.
b) Els beneficiaris hauran de tenir a disposició d'eventuals actuacions de control la següent documentació:
- Informe de vida laboral del codi de compte de cotització, a la data de la sol·licitud
- Factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura, data, concepte, import elegible, taxes, import total, emissor i destinatari de la factura.
- Document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.
c) Els beneficiaris queden subjectes a les eventuals actuacions de control de la inversió realitzades pel cos d'inspectors de la CAIB.
2. En cas d'incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional a la inversió no realitzada.
3. S'estableix el caràcter subvencionable de les despeses efectivament realitzades que responguin a fi de la subvenció i siguin necessaris per a l'execució de l'activitat, encara que aquesta no es materialitzi completament dins termini, sempre que quedi degudament acreditat que l'execució fora de termini sigui conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per a combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per a afrontar la situació de crisi econòmica.
4. La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular podrà requerir la documentació necessària per dur a terme les actuacions de seguiment i de control necessàries per garantir compliment de les condicions i els requisits que varen donar lloc l'atorgament, així com de les obligacions establertes. Els beneficiaris de les ajudes resten obligats a facilitar tota la informació que els requereixin la Intervenció General de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.
10.- Règim del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a autònoms consistents en ajudes directes
1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la Covid-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56851 (2020/N)).
2. Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre, en l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut (2021), ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa la legislació d'aplicació, abans esmentada.
Als efectes de donar compliment a l'establert al paràgraf anterior, els sol·licitants hauran de declarar responsablement que no han rebut ajudes que superin els límits establerts al Marc Nacional Temporal.
3. El sotmetiment al règim d'aquest Marc s'ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de les subvencions.
4.Les ajudes regulades en aquest règim podran concedir-se a empreses que no estiguin en crisi i/o a empreses que no estesin en crisi (a tenor d'allò disposat a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però que sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.
11.- Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat atorgades per inversions en sistemes de ventilació i purificació d'aire per tal de garantir un cabal de ventilació de 12,5 l/s i persona, als bars i restaurants, sempre que la quantia total de les subvencions no superi el cost de la inversió.
12.- Justificació i pagament
1. D'acord amb el que disposa l'article 25.3 f) de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 es permet la justificació de despeses inferiors a tres mil euros mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
2. En cas d'haver realitzat la inversió en sistemes de ventilació i purificació d'aire i en un mesurador de CO2, amb anterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, amb la presentació de la sol·licitud, amb la declaració responsable emplenada i la documentació establerta a l'apartat 6 d'aquesta convocatòria, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat prevista en aquesta, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
El pagament d'aquestes ajudes tindrà caràcter de pagament prèvia justificació i es tramitarà una vegada concedida la subvenció.
3. En cas d'haver realitzat la inversió amb posterioritat a la concessió de l'ajuda, el beneficiari disposa fins a dia 1 de setembre de 2021 per presentar una declaració responsable d'haver realitzat una inversió en sistemes de ventilació i purificació d'aire i en un mesurador de CO2 , de al manco l'import de l'ajuda concedida. En cas de que la inversió realitzada sigui inferior a l'import de l'ajuda concedida, juntament amb aquesta declaració responsable haurà de presentar un justificant de reintegrament per la diferència.
El pagament d'aquest subvencions es tramitarà una vegada concedida la subvenció i tindrà caràcter de pagament anticipat en un 100%, d'acord amb l'autorització prèvia de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de dia 16 de desembre de 2020 concedida en virtut de l'article 25.3 c de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 .
Pel pagament anticipat no s'exigirà la prestació de cap tipus de garantia.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29 /1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de desembre de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez