Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 12626
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Proposta d’ordenació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020, TM Selva (125e/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 de novembre de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Proposta d'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020, TM Selva, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Proposta d'ordenació es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

L'objecte de la modificació és l'ordenació del Punt Verd de Selva, per la qual cosa es proposa el canvi de classificació a Sistemes Generals d'Infraestructures d'una part de la Parcel·la 92 del Polígon 16, actualment amb la categoria de Sòl Rústic Comú.

És una parcel·la de 14.491 m2 de titularitat municipal, ubicada entre els nuclis de Selva i Caimari, de la qual es classifiquen:

-12.681 m2 com a Sistema General on s'hi ubicaria el Punt Verd municipal d'uns 1.200 m2; la resta de la superfície es destinaria a Parc Verd municipal amb programes ambiental i formatius relacionats amb el Punt Verd.

-La resta de superfície que mantindria la classificació de SR correspon a la zona ampliada del Cementeri municipal que es troba dins aquesta parcel·la.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Es considera que la Proposta d'ordenació que s'està avaluant pot ocasionar un elevat impacte paisatgístic pels següents motius:

-La parcel·la proposada està ubicada devora una carretera que, tot i ser secundària, hi circulen molts de vehicles ja que és un dels accessos a Lluc (Ma-2130). A més, està a un revolt de la carretera, de tal manera que l'impacte paisatgístic pot ser considerable.

-La parcel·la presenta una pendent considerable en direcció a la carretera, amb la qual cosa l'impacte paisatgístic encara és més elevat.

-La parcel·la també llinda amb la ruta Artà-Lluc, segons el Pla Especial d'Ordenació i de Protecció de la ruta.

També es considera que no és la millor ubicació per al Punt Verd ja que la parcel·la proposada:

-Té una cobertura vegetal densa i en bon estat.

-A la parcel·la proposada s'hi troben hàbitats 2005 segons la cartografia de l'IDEIB:

+Rubo ulmifolii-Crataegetum brevispinae

+Brachypodietum phoenicoidis

*Segons el Bioatles (quadrícula 5x5) hi pot haver les següents espècies, entre d'altres s'hi pot destacar la presència de:

-Milà reial (Milvus milvus): espècie faunística catalogada i amenaçada, però no és una espècie endèmica de balears.

-Camamilla de muntanya (Santolina chamaecyparissus subsp. Magonica), Coixinet de monja (Teucrium balearicum) i Didalera (Digitalis minor): espècies vegetals catalogades i endèmiques de balears, però no amenaçades.

-Llampúdol bord (Rhamnus ludovici-alvatoris): espècie vegetal catalogada, amenaçada i endèmica de balears.

+Està afectada parcialment per una zona d'alt risc d'incendi (ZAR), APR d'erosió i APT de carreteres.

+A la major part del terreny hi ha antics marges de pedra seca.

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

La CMAIB ha consultat a diverses administracions afectades;

A la data d'emissió del present informe s'ha rebut informe del Servei de Protecció d'Espècies (20/10/2020):

Segons criteri d'aquest Servei no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona.

Per tot això inform FAVORABLEMENT.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

-Característiques de la Modificació: amb l'aprovació de la present proposta d'ordenació es possibilitaria la construcció d'un Parc Verd.

-Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: la construcció del futur Parc Verd ocasionaria un elevat impacte paisatgístic.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «Proposta d'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020, Selva», atès que es preveu que pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.

Segon. El promotor, en base a l'art. 31.2a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, elaborarà l'estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic i es tindran en compte les consultes a les administracions afectades.

En l'estudi ambiental estratègic s'identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l'aplicació del pla o programa, així com alternatives raonables i ambientalment viables.

L'estudi ambiental estratègic contindrà com a mínim, la informació continguda en l'Annex IV de la Llei 21/2013.

S'analitzaran en particular el següents punts:

1.Estudi d'alternatives d'ubicació del futur Punt Verd a zones on l'impacte ambiental sigui menor al de la parcel·la proposada. S'han de proposar parcel·les preferentment en Sòl Urbà, si això fos totalment impossible, es podran proposar parcel·les en Sòl Rústic que estiguin a Àrees de Transició, que tenguin un menor impacte paisatgístic i que no estiguin en tan bon estat natural com la parcel·la proposada.

2.Justificar l'elecció de l'alternativa per motius ambientals, no de disponibilitat del terreny per part de l'Ajuntament.

3.Avaluar la Proposta d'ordenació, no el Projecte de Punt Verd; tot i que es poden donar consells per al futur projecte, les mesures correctores no han de fer referència només al projecte. Cal recordar que el projecte del futur Punt Verd haurà de tramitar la corresponent Avaluació d'Impacte Ambiental prevista a la normativa ambiental.

Tercer. Aquesta proposta de Resolució actua com a document d'abast de l'estudi ambiental estratègic tal com preveu l'art. 31.2.a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'Avaluació Ambiental.

Respecte a la tramitació s'ha de recordar que, per tal de donar compliment a l'art. 21 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (BOE núm. 296 d'11/12/2013), l'Ajuntament ha de sotmetre a informació pública la versió inicial de la Modificació Puntual, acompanyat de l'Estudi Ambiental Estratègic (EAE), el qual s'haurà tengut en compte per a l'elaboració de la Proposta d'ordenació.

Simultàniament, l'Ajuntament trametrà la versió inicial de la Proposta d'ordenació i l'EAE a les Administracions públiques que es considerin afectades; com a mínim es realitzarà consulta a:

-Conselleria Medi Ambient i Territori:

+Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural:

*Servei de Protecció d'Espècies.

*Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

+Direcció General de Residus i Educació Ambiental. Departament d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus. Servei de Residus i Sòls Contaminats.

+Direcció General de Recursos Hídrics. Departament Tècnic de Coordinació i Gestió de l'Aigua. Servei d'Estudis i Planificació.

-Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

-Conselleria de Salut i Consum. Direcció General de Salut Pública.

-Consell de Mallorca:

+Departament de Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures.

+Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient. Direcció Insular de Medi Ambient.

+Departament de Territori:

*Direcció Insular de Territori i Paisatge.

*Direcció Insular d'Urbanisme.

Quart. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de què, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l'acta d'aprovació del pla o programa d'acord amb el que disposa l'art. 31.5 de la llei 21/2013 d'Avaluació Ambiental.

Sisè. Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma,  6 de novembre de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias