Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I ALIMENTACIÓ

Núm. 12538
Resolució del director general de pesca de 14 de desembre de 2020 per la qual es convoquen les proves lliures per obtenir el títols de mariner pescador, patró local de pesca i patró costaner polivalent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb l'aprovació del Decret 3/2018, de 23 de febrer, pel qual es regulen els títols professionals del sector pesquer de patró costaner polivalent, patró local de pesca i mariner pescador en l'àmbit de les Illes Balears, i la seva modificació en data 8 de novembre de 2019, es va obrir la possibilitat de fer una convocatòria d'exàmens lliures de les titulacions que s'hi regulen i fer així més accessible aquesta formació per als futurs professionals del sector pesquer de les Illes Balears.

La Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears, disposa en l'article 28.2 que el Govern de les Illes Balears ha de dur a terme les actuacions de planificació, programació, l'execució i el seguiment de la formació pesquera i dels cursos de reciclatge dels professionals del sector pesquer, i la direcció i la supervisió dels centres d'ensenyament, entre d'altres.

El Reial decret 36/2014, de 24 de gener, regula els títols professionals del sector pesquer.

El Reial decret 1003/1999, d'11 de juny, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d'ensenyaments professionals nauticopesquers, disposa en l'apartat B de l'annex que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix, en el seu àmbit territorial, les funcions i els serveis que corresponen a l'Administració de l'Estat en matèria d'ensenyaments professionals nauticopesquers i, en concret, les relatives als centres d'ensenyament professional nauticopesquera i l'expedició de les targetes corresponents a totes les titulacions professionals nauticopesqueres, així com les convalidacions que hi corresponguin.

El Decret 207/1999, de 17 de setembre, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides per l'Estat en matèria d'ensenyaments professionals nauticopesquers, disposa a l'article 3 que les funcions i serveis establerts en el punt anterior seran exercits per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i disposa en l'apartat 10 de l'article 2 que la Direcció General de Pesca i Medi Marí exerceix les competències en l'àmbit dels ensenyaments nauticopesquers, entre d'altres.

Per tot això, i atès el que estableix l'article 10 del Decret 3/2018, de 23 de febrer, i la seva modificació en data 8 de novembre de 2019, dict la següent

Resolució

Primer

1. Convocar les proves lliures per obtenir els títols de mariner pescador, patró local de pesca i patró costaner polivalent per a l'any 2021.

2. Aprovar les instruccions per les quals es concreten determinats aspectes de l'organització de les proves lliures per obtenir els títols de mariner pescador, patró local de pesca i patró costaner polivalent en la convocatòria de l'any 2021 com a annex 1, annex 2 i annex 3, respectivament .

Segon

Disposar que aquesta Resolució es publiqui a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

Tercer

Aquesta Resolució entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de desembre de 2020

El director general

Joan Mercant Terrasa

 

ANNEX 1

Instruccions per a l'examen lliure de mariner pescador

1. Característiques de les proves

Els continguts teòrics de l'examen de mariner pescador s'ajustaran al que s'estableix a l'annex III del Reial decret 36/2014, de 24 de gener, i a l'annex I del Decret 3/2018, de 23 de febrer, pel qual es regulen els títols professionals del sector pesquer de patró costaner polivalent, patró local de pesca i mariner pescador en l'àmbit de les Illes Balears i als quals es proporcionarà accés telemàticament amb la inscripció.

L'examen i l'avaluació es faran d'acord amb les condicions fixades a continuació:

L'examen serà de tipus test i constarà de 40 preguntes amb 4 possibles respostes, d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,25 punts, la deixada en blanc no puntua i la contestada erròniament resta 0,083 punts. La duració de l'examen serà de 60 minuts. De les 40 preguntes, 28 seran de la branca de nàutica i 12 de la branca pesquera. Per aprovar es requereix una puntuació mínima de 5.

Els alumnes s'hauran de presentar per fer l'examen al lloc, data i horari corresponent a cada illa.

Per accedir a l'examen, els alumnes han d'aportar la documentació original acreditativa d'identitat amb fotografia en vigor el dia de l'examen.

2. Tribunal avaluador

El tribunal avaluador tindrà la composició següent:

President: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Secretari: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Vocals: un funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o un representant de la Conselleria d'Educació, Universitat i Investigació o un professional del sector.

Perquè la constitució del Tribunal examinador sigui vàlida, serà necessària l'assistència dels seus components, dels quals serà preceptiva la presència del president i del secretari.

3. Centres en els quals es duran a terme els exàmens

a) Menorca:

Edifici de sa Granja (Maó)

b) Mallorca:

CIFPNP de Palma (Palma)

c) Eivissa:

CIFP Can Marines (Santa Eulària des Riu)

d) Formentera:

Confraria de Pescadors de Formentera (la Savina)

L'examen es durà a terme en aquests centres, sempre que la Direcció General de Pesca i Medi Marí constati que hi ha més de cinc persones interessades a fer-los. En cas contrari, els exàmens es faran a Mallorca.

4. Requisits per a la inscripció

a) Haver complit 16 anys.

b) Parlar i escriure el castellà o el català.

c) Disposar d'un document identificatiu en vigor.

d) La inscripció de l'examen està subjecta al pagament de la taxa que s'estableix a la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afegits per l'apartat 14 de la disposició final tercera de la Llei 9/2008, de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2009; modificats per l'apartat 14 de la disposició final segona de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2017; en les quanties actualitzades per l'article 36 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018.

5. Formalització de la sol·licitud d'inscripció

La inscripció es farà preferiblement a través del tràmit telemàtic preparat a aquest efecte, disponible a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

6. Termini d'inscripció

La inscripció a les proves lliures que constitueixen la convocatòria s'han de formalitzar del dia 14 de desembre de 2020 al dia 10 de gener de 2021, ambdós inclosos, per a la primera prova, i del 16 d'agost al 5 de setembre de 2021, ambdós inclosos, per a la segona.

7. Calendari

a) Els continguts teòrics estaran disponibles telemàticament del 18 de gener al 7 de febrer de 2021 per a la primera prova i del 13 de setembre al 3 d'octubre de 2021 per a la segona. Una setmana abans del començament d'aquest període, es remetran per correu electrònic les claus d'accés a la plataforma en línia des de la qual es podrà seguir el temari.

b) Les dates previstes per als exàmens seran entre el 8 i el 12 de febrer per a la primera convocatòria i entre el 4 i el 8 d'octubre per a la segona.

c) Les dates definitives dels exàmens seran comunicades per via telemàtica als inscrits i seran publicades a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

d) En el supòsit que s'hagi de canviar la data d'inici de l'examen, el lloc o els horaris, la Direcció General ho comunicarà per via telemàtica als inscrits i ho publicarà a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) en un termini no inferior a tres dies abans de l'inici d'aquest, justificant-ne el canvi.

8. Qualificació

La prova s'ha d'avaluar de conformitat amb el que estableix el punt 1 d'aquest annex.

9. Publicació dels resultats

La publicació dels resultats provisionals de la prova s'ha de fer durant els cinc dies hàbils posteriors d'haver-la feta al tauler d'anuncis del centre on s'ha duit a terme i a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

10. Acta d'avaluació

a) La comissió avaluadora ha d'estendre les actes d'avaluació en què figurin els resultats obtinguts a l'examen de la convocatòria.

b) Totes les actes han d'estar signades per cada un dels membres de la comissió avaluadora.

11. Expedició de certificats

La Direcció General de Pesca expedirà un certificat d'aptitud a les persones que hagin superat la prova.

 

 

ANNEX 2

Instruccions per a l'examen lliure de patró local de pesca

1. Característiques de les proves

Els continguts teòrics i pràctics del curs de patró local de pesca s'ajustaran al que s'estableix a l'annex II del Reial decret 36/2014, de 24 de gener, i a l'annex I del Decret 3/2018, de 23 de febrer, pel qual es regulen els títols professionals del sector pesquer de patró costaner polivalent, patró local de pesca i mariner pescador en l'àmbit de les Illes Balears i que es poden consultar a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

Els exàmens i les avaluacions es faran d'acord amb les condicions fixades a continuació:

Secció pont:

a) Examen teòric: 60 qüestions de tipus test de respostes múltiples (4), d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,166 punts; la deixada en blanc no puntua, ni suma ni resta, i la contestada erròniament en resta 0,056.

b) Examen pràctic

Consistirà en les proves següents:

1. Resolució d'un problema de navegació sobre una carta nàutica de les Illes Balears.

2. Exercici d'identificació de perills.

3. Prova de muntatge i reparació d'arts.

Per aprovar aquesta secció:

- S'hauran d'aprovar els dos exàmens.

- Serà necessària una puntuació mínima de 5 a la prova 1 de l'examen pràctic i ser declarat apte a la prova 3.

- La mitjana de l'examen pràctic es farà entre les proves 1 i 2. Si la nota de la  prova 2 és inferior a 4, la nota que es comptarà per fer mitjana serà 0.

- Si la puntuació d'alguna de les proves de l'examen pràctic és inferior a 3, l'examen es donarà per suspès.

Secció màquines:

a) Examen teòric: constarà de 40 qüestions de tipus test de respostes múltiples (4), d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,25 punts; la deixada en blanc no puntua, ni suma ni resta, i la contestada erròniament en resta 0,083.

b) Examen pràctic: identificació i funció de diversos elements d'un motor dièsel marí.

Per aprovar aquesta secció es requereix una puntuació mínima de 5 de cada un dels exàmens.

Secció comuna:

a) Examen teòric: constarà de 40 preguntes de tipus test de respostes múltiples (4), d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,25 punts; la deixada en blanc no puntua, ni suma ni resta, i la contestada erròniament en resta 0,083.

b) Examen pràctic: resolució de diversos supòsits relatius a seguretat marítima

Per aprovar aquesta secció es requereix una puntuació mínima de 5 de cada un dels exàmens.

Els alumnes s'hauran de presentar per fer els exàmens al lloc, data i horari corresponent a cada illa.

Per accedir als exàmens, els alumnes han d'aportar la documentació original acreditativa d'identitat amb fotografia en vigor el dia de l'examen.

Els alumnes que facin l'examen del mòdul de pont hauran de dur les eines necessàries per fer l'exercici de carta de navegació.

2. Tribunal avaluador

El tribunal avaluador tindrà la composició següent:

President: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Secretari: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Vocals: un funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o un representant de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats o un professional del sector.

Perquè la constitució del Tribunal examinador sigui vàlida, serà necessària l'assistència de tres dels seus components, dels quals serà preceptiva la presència del president i del secretari.

3. Centres en els quals es duran a terme els exàmens

a) Menorca:

Edifici de sa Granja (Maó)

b) Mallorca:

CIFPNP de Palma (Palma)

c) Eivissa:

CIFP Can Marines (Santa Eulària des Riu)

d) Formentera:

Confraria de Pescadors de Formentera (la Savina)

Els exàmens es duran a terme en aquests centres, sempre que la Direcció General de Pesca i Medi Marí constati que hi ha més de cinc persones interessades a fer-los. En cas contrari, els exàmens es faran a Mallorca.

4. Requisits per a la inscripció

a) Haver complit 16 anys.

b) Parlar i escriure el castellà o el català.

c) Disposar d'un document identificatiu en vigor.

d) La inscripció de l'examen està subjecta al pagament de la taxa que s'estableix a la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afegits per l'apartat 14 de la disposició final tercera de la Llei 9/2008, de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2009; modificats per l'apartat 14 de la disposició final segona de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2017; en les quanties actualitzades per l'article 36 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018.

5. Formalització de la sol·licitud d'inscripció

La inscripció es farà preferiblement a través del tràmit telemàtic preparat a aquest efecte, disponible a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) i en correspon una per cada mòdul.

6. Termini d'inscripció

La inscripció a les proves lliures de tots o d'alguns mòduls que constitueixen la convocatòria s'ha de formalitzar del 12 de gener al 21 de febrer de 2021, ambdós inclosos.

7. Calendari

a) Les dates previstes per als exàmens seran durant el mes de març i abril.

b) Les dates definitives dels exàmens seran publicades a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) un mes abans dels mateixos i en correspon una per cada mòdul.

c) En el supòsit que s'hagi de canviar la data d'inici de l'examen, el lloc o els horaris, la Direcció General ho comunicarà per via telemàtica als inscrits i ho publicarà a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) en un termini no inferior a tres dies abans de l'inici d'aquest, justificant-ne el canvi.

8. Qualificació 

Les proves s'han d'avaluar de conformitat amb el que estableix el punt 1 d'aquest annex.

9. Publicació dels resultats

La publicació dels resultats provisionals de cada prova s'ha de fer durant els set dies hàbils posteriors a la realització de la prova al tauler d'anuncis del centre on s'ha duit a terme l'examen i a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

10. Acta d'avaluació

a) La comissió avaluadora ha d'estendre les actes d'avaluació en què figurin els resultats obtinguts a l'examen de la convocatòria.

b) Totes les actes han d'estar signades per cada un dels membres de la comissió avaluadora.

11. Expedició de certificats

La Direcció General de Pesca i Medi Marí expedirà un certificat d'aptitud a les persones que hagin superat els mòduls.

 

ANNEX 3

Instruccions per a l'examen lliure de patró costaner polivalent

1. Característiques de les proves

Els continguts teòrics i pràctics de l'examen lliure de patró costaner polivalent s'ajustaran al que s'estableix a l'annex I del Reial decret 36/2014, de 24 de gener, i a l'annex I del Decret 3/2018, de 23 de febrer, pel qual es regulen els títols professionals del sector pesquer de patró costaner polivalent, patró local de pesca i mariner pescador en l'àmbit de les Illes Balears.

Els exàmens i les avaluacions es faran d'acord amb les condicions fixades a continuació:

Secció pont:

a) Examen teòric: 160 qüestions de tipus test de respostes múltiples (4), d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,0625 punts; la deixada en blanc no puntua, ni suma ni resta, i la contestada erròniament en resta 0,0208.

b) Examen pràctic

Consistirà en les proves següents:

1. Resolució d'un problema de navegació sobre una carta nàutica de les Illes Balears.

2. Exercici d'identificació de perills.

3. Càlcul de marea.

4. Planificació d'una travessia .

5. Prova de presa de demores i cinemàtica amb rosa de maniobra.

6. Prova de muntatge i reparació d'arts. 

Per aprovar aquesta secció:

- S'hauran d'aprovar els dos exàmens.

- Serà necessària una puntuació mínima de 5 a la prova 1 de l'examen pràctic i ser declarat apte a les proves 5 i 6.

- La mitjana de l'examen pràctic es farà entre les quatre primeres proves. Si la nota d'una de les proves 2, 3 o 4 és inferior a 4, la nota que es comptarà per fer mitjana serà 0.

- Si la puntuació d'alguna de les proves de l'examen pràctic és inferior a 3, l'examen es donarà per suspès.

Secció màquines:

a) Examen teòric: constarà de 60 qüestions de tipus test de respostes múltiples (4), d'acord amb el programa establert. La resposta correcta suma 0,166 punts; la deixada en blanc no puntua, ni suma ni resta, i la contestada erròniament en resta 0,056.

b) Examen pràctic: identificació i funció de diversos elements d'un motor dièsel marí.

Per aprovar aquesta secció es requereix una puntuació mínima de 5 de cada un dels exàmens.

Els alumnes s'hauran de presentar per fer els exàmens al lloc, data i horari corresponent a cada illa.

Per accedir als exàmens, els alumnes han d'aportar la documentació original acreditativa d'identitat amb fotografia en vigor el dia de l'examen.

Els alumnes que facin l'examen del mòdul de pont hauran de dur les eines necessàries per fer l'exercici de carta de navegació.

 

2. Tribunal avaluador

El tribunal avaluador tindrà la composició següent:

President: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Secretari: funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Vocals: un funcionari de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o un representant de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats o un professional del sector.

Perquè la constitució del Tribunal examinador sigui vàlida, serà necessària l'assistència de tres dels seus components, dels quals serà preceptiva la presència del president i del secretari.

3. Centres en els quals es duran a terme els exàmens

a) Menorca:

Edifici de sa Granja (Maó)

b) Mallorca:

CIFPNP de Palma (Palma)

c) Eivissa:

CIFP Can Marines (Santa Eulària des Riu)

d) Formentera:

Confraria de Pescadors de Formentera (la Savina)

Els exàmens es duran a terme en aquests centres, sempre que la Direcció General de Pesca constati que hi ha més de cinc persones interessades a fer-los. En cas contrari, els exàmens es faran a Mallorca.

4. Requisits per a la inscripció

a) Haver complit 16 anys.

b) Parlar i escriure el castellà o el català.

c) Disposar d'un document identificatiu en vigor.

d) La inscripció de l'examen està subjecta al pagament de la taxa que s'estableix a la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afegits per l'apartat 14 de la disposició final tercera de la Llei 9/2008, de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2009; modificats per l'apartat 14 de la disposició final segona de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2017; en les quanties actualitzades per l'article 36 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018.

5. Formalització de la sol·licitud d'inscripció

La inscripció es farà preferiblement a través del tràmit telemàtic preparat a aquest efecte, disponible a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) i en correspon una per cada mòdul.

6. Termini d'inscripció

La inscripció a les proves lliures de tots o d'alguns mòduls que constitueixen la convocatòria s'ha de formalitzar del 30 d'agost al 3 d'octubre de 2021.

7. Calendari

a) Les dates previstes per als exàmens seran durant els mesos d'octubre i novembre.

b) Les dates definitives dels exàmens seran publicades a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) un mes abans dels mateixos i en correspon una per cada mòdul.

c)  En el supòsit que s'hagi de canviar la data d'inici de l'examen, el lloc o els horaris, la Direcció General ho comunicarà per via telemàtica als inscrits i ho publicarà a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es) en un termini no inferior a tres dies abans de l'inici d'aquest, justificant-ne el canvi.

 

​​​​​​​8. Qualificació

Les proves s'han d'avaluar de conformitat amb el que estableix el punt 1 d'aquesta Resolució.

9. Publicació dels resultats

La publicació dels resultats provisionals de cada prova s'ha de fer durant els quinze dies hàbils posteriors a la realització de la prova al tauler d'anuncis del centre on s'ha duit a terme l'examen i a la pàgina web de Formació Nauticopesquera de la CAIB (http://formacionp.caib.es).

10. Acta d'avaluació

a) La comissió avaluadora ha d'estendre les actes d'avaluació en què figurin els resultats obtinguts a l'examen de la convocatòria.

b) Totes les actes han d'estar signades per cada un dels membres de la comissió avaluadora.

11. Expedició de certificats

La Direcció General de Pesca expedirà un certificat d'aptitud a les persones que hagin superat els mòduls.