Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 12532
Acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2020 pel qual es declara d’interès autonòmic el Projecte del tramvia de la badia de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El tramvia de la badia de Palma és un projecte inclòs dins el Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears, aprovat definitivament mitjançant el Decret 35/2019, de 10 de maig.

Des d'aleshores, la Conselleria de Mobilitat i Habitatge ha anat avançant en la definició del Projecte, el model de gestió i explotació, i les opcions existents en termes de finançament.

El Projecte està format per tres trams:

— Tram I: Intermodal – Aeroport

— Tram II: Can Pastilla- s'Arenal de Llucmajor

— Tram III: Intermodal – Son Espases

Les actuacions fetes fins ara s'han centrat en la definició dels traçats i els paràmetres bàsics de la infraestructura, i s'han pres com a referència els treballs ja realitzats sobre les connexions entre la plaça d'Espanya i l'aeroport, que és el tram més avançat, i la connexió entre Can Pastilla i s'Arenal de Llucmajor, continuació natural de l'anterior.

Així mateix, el resultat de l'estudi d'alternatives per tal d'analitzar la millor opció per fer arribar una connexió ferroviària a l'Hospital Universitari Son Espases, també inclosa en el Pla Director Sectorial de Mobilitat, i que es va contractar per part de Serveis Ferroviaris de Mallorca, proposa com a solució més adequada la realització d'una connexió en superfície, en mode tramviari.

Partint d'aquesta proposta, sembla del tot adient connectar aquesta nova infraestructura tramviària amb la que ja estava prevista per enllaçar amb l'aeroport i la Platja de Palma, atès que tenen les mateixes característiques, tant pel que fa al tipus d'infraestructura com pel que fa a la gestió i explotació.

La tramitació dels projectes de cada tram es troba en una fase distinta. Així, d'una banda, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de 7 de novembre de 2020, s'ha publicat la Resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 5 de novembre de 2020 per la qual s'aprova definitivament l'Estudi informatiu del primer tram de la fase I del tramvia de la badia de Palma, entre la plaça d'Espanya i l'aeroport.

De l'altra, l'estudi informatiu del tram entre la plaça d'Espanya i l'Hospital Universitari Son Espases es troba ja en la fase final de redacció, i des de Serveis Ferroviaris de Mallorca s'ha iniciat el procés de contractació de la redacció de l'estudi informatiu del tram entre Can Pastilla i s'Arenal de Llucmajor.

El caràcter estratègic d'aquest Projecte i la necessitat de reduir els terminis en la tramitació s'implementa pel fet que en encaixar dins els objectius de transició energètica pot optar al fons de finançament que el Consell Europeu va aprovar en el mes de juliol per destinar a la recuperació econòmica davant la crisi generada per la COVID-19, i que es materialitza en el fons de recuperació Next Generation EU, que es canalitzarà a través de dos instruments: el Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència i el React-EU. L'instrument per a la gestió d'aquests fons s'espera que sigui el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya, acordat amb la Comissió Europea i aprovat pel Consell de la Unió Europea.

Dues característiques bàsiques d'aquests plans són la necessitat de reforçar l'estratègia de transició ecològica i els criteris establerts en l'anomenat Pacte Verd o Green Deal; i la necessitat d'executar-los en un termini màxim de sis anys des de l'aprovació, que s'espera que sigui a principis de l'any 2021.

Per tant, cal assegurar que els terminis per a l'execució encaixen dins els calendaris que la Unió Europea pretén fixar en el marc d'aquest fons de Recuperació i Resiliència.

Per tant, atès que caldrà encara prosseguir amb la tramitació administrativa i ambiental tant dels estudis informatius com dels projectes dels trams de la nova xarxa ja descrits, i ja que un dels requisits per poder optar als fons de Recuperació i Resiliència és garantir la ràpida execució dels projectes, es considera fonamental poder declarar el Projecte de tramvia de la badia de Palma, amb connexió amb l'Hospital Son Espases, l'aeroport i la Platja de Palma, com a inversió d'interès autonòmic, tal com estableixen els articles 4 a 9 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears, i així agilitzar els diferents tràmits administratius davant qualsevol Administració de les Illes Balears.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge, en la sessió de dia 14 de desembre de 2020, acorda, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar d'interès autonòmic el Projecte del tramvia de la badia de Palma, de conformitat amb els articles 4 i 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears.

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de desembre de 2020

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra