Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES
Núm. 12471
Resolució d’aprovació definitiva projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l’altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma, amb clau 18-20.0-ML i de la relació de béns i drets afectats
El conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca el 3 de desembre de 2020 he resolt el següent:
<<Antecedents
1. El senyor J. Alejandro Asensi López, enginyer de camins, canals i ports, el maig de 2019 va elaborar el projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma, amb clau 18-20.0-ML. El senyor Antonio de Pablo Escolá, enginyer de camins, canals i ports del Consell Insular de Mallorca, va dirigir aquest projecte.
2. El projecte està format per 5 documents:
L'annex 18 preveu les expropiacions que cal dur a terme, per la qual cosa incorpora la relació de béns i drets afectats, en compliment del que disposa l'article 17 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa.
3. El pressupost del projecte per al coneixement de l'administració és de sis-cents noranta-set mil sis-cents trenta-vuit euros amb quaranta-un cèntims (697.638,41 €), i inclou:
Pressupost d'execució de contracta (PBL) |
600.458,17 € |
Sis-cents mil quatre-cents cinquanta-vuit euros amb disset cèntims |
Expropiacions |
23.551,13 € |
Vint-i-tres mil cinc-cents cinquanta-un euros amb tretze cèntims |
Foment del patrimoni històric i artístic (% PBL) |
6.004,58 € |
Sis mil quatre euros amb cinquanta-vuit cèntims |
Gestió de residus |
43.606,20 € |
Quaranta-tres mil sis-cents sis euros amb vint cèntims |
Assistència tècnica de l'obra |
24.018,33 € |
Vint-i-quatre mil divuit euros amb trenta-tres cèntims |
4. El 7 de novembre de 2019 es va emetre l'informe de supervisió previst en l'article 235 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (informe núm. 2019-26).
D'acord amb l'informe de supervisió esmentat, el projecte no s'ha de subjectar a tramitació ambiental i, tot i que és una obra de millora local d'una carretera existent, s'ha de sotmetre al tràmit d'informació pública.
5. L'1 de juny de 2020 el director del projecte va emetre un informe que motiva la petició de declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme les expropiacions previstes en el projecte.
6. Mitjançant resolució d'11 de juny de 2020 es va aprovar inicialment el projecte abans esmentat i la relació de béns i drets afectats, es va acordar obrir un tràmit d'informació pública de 20 dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el WEB del Consell Insular de Mallorca i en un dels diaris de major difusió de l'illa, i es va disposar la tramesa a l'Ajuntament de Palma d'un anunci amb la relació de béns i drets afectats, a l'efecte de la seva inserció en el tauler d'anuncis per un termini de 20 dies.
7. El 27 de juny de 2020 es va publicar l'anunci d'aprovació inicial en el BOIB (BOIB núm. 115), en el diari Ultima Hora i en el WEB del Consell Insular de Mallorca, i, d'acord amb el certificat emès per part de l'Ajuntament de Palma, l'anunci relatiu a la relació de béns i drets afectats va estar exposat en el tauler d'anuncis des del 17/07/2020 fins al 13/08/2020.
8. Durant el termini d'informació pública l'Empresa Municipal de Transports de Palma de Mallorca va presentar un escrit d'al·legacions (RGE núm. 20004, de 06/07/2020) on demanava la creació de dues parades de bus, i el 21 de setembre de 2020 es va emetre un informe tècnic que conclou que no hi ha inconvenient en incloure en el projecte les parades sol·licitades.
9. El setembre de 2020 es va actualitzar el projecte per incloure les parades de bus, i el 8 d'octubre de 2020 el director del projecte va emetre un informe que conclou que les modificacions introduïdes no són substancials.
10. El pressupost del projecte per a coneixement de l'administració, un cop introduïdes les modificacions corresponents, és de set-cents divuit mil set-cents seixanta-set euros amb quaranta-dos cèntims (718.767,42 €), i inclou:
Pressupost d'execució de contracta (PBL) |
620.581,04€ |
Sis-cents vint mil cinc-cents vuitanta-un euros amb quatre cèntims |
Expropiacions |
23.551,13 € |
Vint-i-tres mil cinc-cents cinquanta-un euros amb tretze cèntims |
Foment del patrimoni històric i artístic (% PBL) |
6.205,81 € |
Sis mil dos-cents cinc euros amb vuitanta-un cèntims |
Gestió de residus |
43.606,20 € |
Quaranta-tres mil sis-cents sis euros amb vint cèntims |
Assistència tècnica de l'obra |
24.823,24 € |
Vint-i-quatre mil vuit-cents vint-i-tres euros amb vint-i-quatre cèntims |
11. El 26 de novembre de 2020 s'ha emès un informe de supervisió complementari (informe núm. CT-2020-30) que proposa l'aprovació definitiva del projecte.
Fonaments de dret
1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.
2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.
3. L'article 8.a) del Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), estableix que correspon al Departament de Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.
4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.
5. L'article 36 del Reglament orgànic de la corporació i la base 23.4 del pressupost de l'exercici 2020 estableixen que correspon al Consell Executiu contractar, i, per tant, aprovar projectes d'una quantia superior a dos-cents cinquanta mil euros (250.000 €) quan la competència no correspon al Ple del Consell Insular. No obstant això, l'acord de delegació d'atribucions adoptat pel Consell Executiu en la sessió de 12 d'agost de 2015 (BOIB núm. 123, de 15 d'agost) recull que correspon als consellers i a les conselleres executives la facultat de dictar actes en matèria de contractació que, d'acord amb la normativa vigent, no requereixen un informe preceptiu de la Secretaria General, com és el cas.
6. L'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP) regula el tràmit d'informació pública, d'un període no inferior a vint dies, mitjançant la publicació d'un anunci en el diari oficial corresponent.
7. L'article 18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i altres articles concordants del Decret de 26 d'abril de 1957 pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, regulen el tràmit d'informació pública al qual s'ha de sotmetre la relació de béns i drets afectats.
8. L'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l'article 56 del Decret de 26 d'abril de 1957 pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, preveuen la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per una expropiació i les seves conseqüències.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Resoldre les al·legacions presentades per part de l'Empresa Municipal de Transports de Palma dins del tràmit d'informació pública, en relació amb la resolució d'11 de juny de 2020 d'aprovació inicial del projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma, amb clau 18-20.0-ML, de conformitat i amb l'abast recollit a l'informe que consta a l'expedient emès el 21 de setembre de 2020 per part del director del projecte.
2. Aprovar definitivament el projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma, amb clau 18-20.0-ML, redactat el maig de 2019, i que inclou les modificacions incorporades un cop conclòs el tràmit d'informació pública, amb un pressupost per al coneixement de l'administració de set-cents divuit mil set-cents seixanta-set euros amb quaranta-dos cèntims (718.767,42 €), que inclou:
Pressupost d'execució de contracta (PBL) |
620.581,04€ |
Sis-cents vint mil cinc-cents vuitanta-un euros amb quatre cèntims |
Expropiacions |
23.551,13 € |
Vint-i-tres mil cinc-cents cinquanta-un euros amb tretze cèntims |
Foment del patrimoni històric i artístic (% PBL) |
6.205,81 € |
Sis mil dos-cents cinc euros amb vuitanta-un cèntims |
Gestió de residus |
43.606,20 € |
Quaranta-tres mil sis-cents sis euros amb vint cèntims |
Assistència tècnica de l'obra |
24.823,24 € |
Vint-i-quatre mil vuit-cents vint-i-tres euros amb vint-i-quatre cèntims |
3. Aprovar definitivament la relació concreta i individualitzada de béns i drets afectats, i declarar la necessitat d'ocupació en relació amb les següents finques del terme municipal de Palma:
Finca |
Pol. |
Parc. |
Referència cadastral |
Titular |
m² a expropiar |
m² servitud |
m² ocupació temporal |
|
2 |
6 |
11 |
07040A006000110000RQ |
Lluc Fontirroig Barceló |
1 |
101 |
91 m2 servitud aèria |
0 |
10 m2 servitud pas soterrat |
||||||||
3 |
6 |
13 |
07040A006000130000RL |
Los Arenales del Casar, SA |
2517 |
33 |
15 m2 servitud aèria |
475 |
Julio Damaso Tomas Ribot Elena Jinamar Tomas Ribot
|
18 m2 servitud pas soterrat |
4. Iniciar els tràmits corresponents amb l'Ajuntament de Palma als efectes de tenir la disponibilitat dels terrenys per dur a terme les obres previstes a la finca 1 de l'annex núm. 18 de la memòria del projecte.
5. Notificar a l'Empresa Municipal de Transports de Palma la resposta a les al·legacions que ha presentat.
6. Iniciar els tràmits per poder sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per dur a terme les expropiacions previstes en el projecte esmentat>>.
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació. Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 3 de desembre de 2020
El conseller de Mobilitat i Infraestructures Iván Sevillano Miguel