Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 12261
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 9 de desembre de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que sorgia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.

2. Aquell mateix dia i en aplicació del que disposava l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat a tot l'Estat. 

3. El Consell de Govern, per l'Acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar un primer Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.

4. Aquest Acord ha estat substituït recentment per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19.

5. L'annex de l'Acord de 27 de novembre de 2020 inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, per poder també disposar d'unes possibilitats més grans de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.

A banda d'un seguit de mesures de prevenció genèriques, aquest Pla conté mesures adreçades concretament a diferents sectors d'activitat, com ara els següents:

  • Activitats socials (ús de parcs infantils, platges, piscines...).
  • Gestió farmacèutica de la Conselleria de Salut i Consum.
  • Organització del Servei de Salut.
  • Comunitat educativa.
  • Activitat dels serveis socials.
  • Desenvolupament d'activitats esportives.
  • Activitats de temps lliure per a infants i joves.
  • Serveis i projectes de lleure infantils i juvenils.
  • Desenvolupament d'activitats culturals.
  • Activitats turístiques.
  • Transport marítim.
  • Establiments de jocs i apostes.
  • Activitat comercial i de fires i mercats.
  • Activitats de centres de gent gran.
  • Activitats de clubs de cites i prostíbuls.
  • Emergències i protecció civil.

6. Totes aquestes mesures, combinades amb l'establiment en el mateix Acord de 5 nivells d'alerta sanitària per a cada illa, els quals determinen de manera automàtica una intensitat major o menor de l'aplicació de les mesures establertes —nivells que són revisables quinzenalment pel Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la Conselleria de Salut i Consum, amb l'informe previ informe del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, en funció de l'evolució dels indicadors epidemiològics—, constitueixen en conjunt un sistema de protecció de la salut pública enfront de la COVID-19 ampli i marcat pel principi de prudència i de protecció de la salut individual i col·lectiva.

7. D'altra banda, el mateix Acord, en el punt cinquè, habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex de l'Acord, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears, adscrit a la mateixa Conselleria.

8. Així doncs, s'ha observat la necessitat de dur a terme un seguit de correccions puntuals de les mesures establertes en matèria de comunitat educativa, serveis socials, esports, projectes de lleure infantils i juvenils i activitat comercial.

Fonaments de dret

1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.

5. El punt cinquè de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre de 2020) pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, disposa que s'habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

6. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.

7. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

8. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.

9. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col•lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

10. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

11. L'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que les sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia han de conèixer de l'autorització o ratificació judicial de les mesures adoptades en aplicació de la legislació sanitària que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin la limitació o restricció de drets fonamentals quan els seus destinataris no estiguin identificats individualment.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Determinar que resta sense contingut el punt 2.3 de l'apartat V relatiu a mesures aplicables a la comunitat educativa del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020.

2. Modificar el tercer subparàgraf de l'onzè paràgraf del punt 7 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, el qual passa a tenir la redacció següent:

  • Només es pot exceptuar el retorn a la residència en un període inferior als 10 dies en els casos de situacions sobrevingudes per causa major que impedeixin dur a terme les cures en el domicili.

3. Modificar el punt 2 de l'apartat VII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, el qual passa a tenir la redacció següent:

2. Capacitat màxima dels espais esportius

- Per tal de calcular la capacitat màxima dels espais esportius en les instal·lacions, s'ha de tenir en compte la tipologia de l'espai i el tipus de pràctica que s'hi du a terme. Així doncs, la capacitat màxima sense restriccions dels espais ha de ser la següent:

a) Per a la pràctica d'activitats estàtiques en sala, entre les quals s'inclouen les activitats dirigides i les sales de musculació, es requereix un mínim de quatre metres quadrats per persona.

b) Per a la pràctica d'activitats en carrils de piscina es requereix un mínim de quatre metres quadrats per persona.

c) Per a la pràctica d'activitats dirigides en piscines es requereix un mínim de quatre metres quadrats per persona. A l'efecte de comptabilitzar la cabuda en les classes de natació per a nadons, el pare o la mare amb el nadó es consideren una sola persona.

d) Per a la pràctica d'activitats d'equip en pista es requereix un mínim de quinze metres quadrats per persona.

e) Per a la pràctica d'activitats d'equip en camps a l'aire lliure es requereix un mínim de seixanta metres quadrats per persona.

f) Per a la pràctica d'altres tipus d'activitats es requereix un mínim de quatre metres quadrats per persona.

g) En els vestidors es requereix que l'ocupació permeti un mínim de tres metres quadrats per persona.

4. Modificar el vuitè paràgraf de l'apartat VIII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, el qual passa a tenir la redacció següent:

—Les activitats —que han de ser sense contacte físic— s'han de dur a terme en grups estables amb el nombre màxim de participants que determina el nivell d'alerta sanitària en què es trobi la unitat territorial, tal com es defineix a continuació:

  • Nivell 0: 30 persones màxim en espais interiors i 60 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 75 %.
  • Nivell 1: 15 persones màxim en espais interiors i 30 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 75 %.
  • Nivell 2: 15 persones màxim en espais interiors i 30 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.
  • Nivell 3: 10 persones màxim en espais interiors i 15 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.
  • Nivell 4: 6 persones màxim en espais interiors i exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.

5. Modificar el segon paràgraf de l'apartat IX del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, el qual passa a tenir la redacció següent:

- Les activitats i accions dirigides per monitors i/o dinamitzadors juvenils han de limitar la capacitat d'acord amb el que s'estableixi en funció del nivell d'alerta sanitària vigent en la unitat territorial:

  • Nivell 0: 30 persones màxim en espais interiors i 60 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 75 %.
  • Nivell 1: 15 persones màxim en espais interiors i 30 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 75 %.
  • Nivell 2: 15 persones màxim en espais interiors i 30 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.
  • Nivell 3: 10 persones màxim en espais interiors i 15 persones màxim en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.
  • Nivell 4: 6 persones màxim en espais interiors i exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.

6. Modificar el darrer paràgraf del punt 1 de l'apartat XV del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, el qual passa a tenir la redacció següent:

En el cas de serveis de bar i cafeteria d'interior en els mercats o zones comercials per als quals no estigui autoritzat l'ús de barra, es poden habilitar terrasses, preferentment a l'exterior o a l'interior amb ventilació suficient, sense que això suposi o impliqui necessàriament ocupació de via pública, i s'han de regir per les disposicions que conté l'apartat XI.1.

7. Disposar que les mesures que conté aquesta resolució tenen efectes a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. Comunicar a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aquesta resolució perquè, d'acord amb el seu contingut, ponderi si pertoca i es oportú sotmetre-la a la ratificació de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

9. Notificar aquesta resolució a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, així com a la Delegació del Govern a les Illes Balears i a les administracions que en puguin ser responsables de l'aplicació total o parcial del contingut.

10. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de desembre de 2020

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard