Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 12230
Acord del Consell de Govern de 9 de desembre de 2020 pel qual s’encarrega al servei territorial de l’Agència Tributària de les Illes Balears de la recaptació de zona de Mallorca que executi determinats serveis i se’n fixin les compensacions corresponents, i s’atorga l’autorització per exercir la competència en matèria d’autorització i de disposició de la despesa derivada de l’expedient
En la sessió de 21 de desembre de 2001, el Consell de Govern va adoptar l'Acord pel qual es va encarregar al recaptador de tributs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la recaptació i la recepció de la documentació derivada de la gestió de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i de l'impost sobre successions i donacions, per via telemàtica.
En compliment d'aquest encàrrec, es va crear el Portal del Contribuent, mitjançant el qual es va permetre la presentació d'autoliquidacions i el pagament de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats (models 600 i 620), i també de l'impost sobre successions i donacions (models 650 i 651).
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 16 de maig de 2003, es va ampliar l'encàrrec i s'hi varen incloure els tributs propis i la resta de tributs cedits, cosa que va suposar el desenvolupament d'altres aplicacions que possibilitaven el pagament d'altres tributs autonòmics —tant propis com cedits— i dels tributs locals la gestió recaptatòria dels quals havia estat delegada o encarregada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El 5 d'abril de 2005 es va presentar públicament el nou Portal del Contribuent (<www.tributscaib.org>), que modificava i simplificava l'estructura del portal, oferia una informació més completa i nous serveis per als contribuents i els professionals tributaris, i també una eina específica per als notaris que els permetia la tramesa telemàtica d'escriptures públiques a la conselleria competent en matèria d'hisenda als efectes de la liquidació i el pagament dels imposts corresponents, que es podia fer també per via telemàtica.
En efecte, des de l'adreça <www.tributscaib.org> s'oferia als ciutadans una informació tributària completa que incloïa un apartat amb les novetats tributàries més destacades, la localització de les oficines de l'Administració tributària autonòmica, una guia amb exemples sobre les operacions més comunes, una àmplia relació de la normativa aplicable (tant de la general com de l'específica de cada tribut), enllaços d'interès a entitats i institucions estatals i locals, i a altres comunitats autònomes, un sistema de consultes per mitjà del correu electrònic, una relació de les consultes més habituals, etc.
A més, també s'oferien programes d'ajuda per determinar el valor dels immobles, els vehicles i els amarratges a l'efecte de calcular la base imposable dels imposts sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions; la impressió dels models de declaració per evitar el desplaçament del contribuent a les oficines administratives per adquirir els impresos necessaris, i altres aplicacions per tramitar escriptures públiques i expedients, i també per fer efectiu el pagament per via telemàtica dels tributs, tant autonòmics com locals —pel que fa, en aquest darrer cas, als ajuntaments que haguessin delegat o encarregat la recaptació dels seus tributs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
De la mateixa manera, es varen habilitar serveis especialitzats per als professionals tributaris i els notaris, i era necessari en determinats casos tenir una signatura digital emesa per una entitat prestadora de serveis de certificació i estar registrat en el portal.
Així mateix, el sistema de pagament previst en el portal ha estat la passarel·la de pagament de la plataforma de tramitació telemàtica dels procediments administratius en el marc del projecte d'administració digital del Govern de les Illes Balears. A més, el Portal del Contribuent ha estat una eina utilitzada per a altres finalitats, com ara la prestació d'informació tributària, el pagament de les quotes d'inscripció a jornades o cursos organitzats per l'Administració autonòmica o el pagament fet per altres administracions de les quotes derivades de diverses relacions contractuals amb l'Administració autonòmica (com el cas del pagament de la quota per la cessió del dret d'ús d'arrendament amb manteniment i opció final de compra de cotxes i motos adaptades a les policies locals).
El 2 d'octubre de 2006 es va posar en funcionament el Portal de Tributs Locals (<www.contribucions.org>), que, a més de ser un portal informatiu —com l'anterior—, va permetre fer determinades gestions i efectuar pagaments de tributs i altres ingressos de dret públic locals en virtut de les delegacions efectuades en matèria de gestió recaptatòria per les respectives entitats locals a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'evolució en l'ús dels mitjans telemàtics per descentralitzar els serveis prestats al ciutadà, millorar-ne la qualitat, facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries i aprofundir en la millora de les relacions amb els contribuents, va determinar que el 15 de desembre de 2006 el Consell de Govern adoptàs un nou acord que, a més de refondre els acords de 21 de desembre de 2001 i de 16 de maig de 2003, n'actualitzava el contingut.
Així mateix, va preveure la unificació del servei de prestació d'informació i de consulta tributàries —per via telemàtica i telefònica—, per oferir una informació coordinada, tant pel que fa als tributs autonòmics propis i cedits, com als recursos corresponents als ajuntaments i altres entitats locals que han delegat o encarregat la recaptació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Els efectes de l'encàrrec del Consell de Govern de 15 de desembre de 2006 varen acabar l'1 de juny de 2009.
L'1 de gener de 2009 va iniciar les seves activitats l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), que es configura com a Administració tributària de les Illes Balears.
La Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, estableix que correspon a aquesta entitat exercir, entre d'altres, les funcions de gestió, liquidació, recaptació i inspecció dels tributs propis i dels tributs estatals cedits totalment a la Comunitat Autònoma, la potestat sancionadora en matèria tributària, la recaptació en via executiva dels recursos de dret públic de l'Administració autonòmica i les altres atribucions que puguin assumir respecte dels recursos d'altres administracions públiques.
Com a conseqüència de l'inici de les activitats, des de l'1 de gener de 2009 és operatiu el nou portal de l'ATIB (<www.atib.es>), que va substituir els portals que hi havia fins aleshores: els portals autonòmics destinats a la gestió i la recaptació dels tributs autonòmics (<www.tributscaib.org>) i locals (<www.contribucions.org>), desenvolupats per la recaptació de zona de Mallorca en virtut dels encàrrecs a què s'ha fet referència en els punts anteriors.
Seguint els criteris dels acords adoptats el 21 de desembre de 2001, el 16 de maig de 2003 i el 15 de desembre de 2006, que s'han esmentat abans, el 18 de desembre de 2009 el Consell de Govern va encarregar al servei territorial de l'ATIB de la recaptació de zona de Mallorca que executàs determinats serveis relacionats amb el desenvolupament, el manteniment i l'actualització del portal de l'ATIB, que inclou l'anomenada Carpeta fiscal, i que prestàs altres serveis, com ara el correu electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears o la prestació dels serveis d'informació i de consulta tributàries que es facin per via telefònica o telemàtica.
Així mateix, per tal de continuar les tasques ja desenvolupades i d'avançar en l'ús dels mitjans tecnològics en l'àmbit tributari autonòmic, el 2 de novembre de 2012 el Consell de Govern va adoptar un nou acord, que, a més d'incorporar tots els serveis que es varen encarregar a la recaptació de zona de Mallorca en l'Acord de 18 de desembre de 2009, va preveure altres línies d'actuació i prestació de serveis i es varen revisar els criteris de compensació econòmica establerts en l'Acord de 18 de desembre de 2009, en el sentit de reduir considerablement el cost que pot suposar per a la hisenda de la Comunitat Autònoma l'encàrrec de gestió, tant pel que fa a la quantia fixa o retribució mínima de l'encàrrec (que es va rebaixar a 132.000 euros) i als criteris de retribució variable, com també a l'import anual màxim de les compensacions econòmiques que s'han de rebre per prestar els serveis (que es va fixar en 400.000 euros).
Aquest Acord va preveure també que l'encàrrec acabaria el 31 de desembre de 2014.
Per aquest motiu, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 27 de febrer de 2015 es va tornar encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la recaptació de zona de Mallorca que executàs determinats serveis, i se'n fixaren les compensacions corresponents, atès que l'abast de les actuacions desenvolupades com a conseqüència dels successius encàrrecs de gestió i el resultat que han tingut tant pel que fa a la col·laboració interna en la prestació de serveis (com ara, la recepció de declaracions i d'altra documentació complementària o amb transcendència tributària dels tributs propis i cedits que gestiona l'ATIB, la col·laboració en les campanyes de “Renda àgil” de l'impost sobre la renda de les persones físiques que organitza cada any l'ATIB, la prestació del servei de correu electrònic de l'ATIB o la prestació dels serveis d'informació i de consulta tributàries que es fan per via telefònica o telemàtica) com amb transcendència externa respecte al desenvolupament, el manteniment i l'actualització de les aplicacions de gestió recaptatòria a través del portal web de l'ATIB (<http://www.atib.es>), tant de tributs i, en general de recursos de la hisenda autonòmica de les Illes Balears (atès que a través de les aplicacions desenvolupades es dona servei a les conselleries del Govern de les Illes Balears perquè es pugui fer el pagament telemàtic de les taxes o preus públics corresponents) com de recursos de les entitats locals que n'han delegat la recaptació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, feien necessari continuar amb l'encàrrec anterior per un període de tres anys més sense modificar les condicions econòmiques anteriors.
Aquest Acord també va preveure que l'encàrrec acabaria el 31 de desembre de 2017.
Així mateix, malgrat que no estigués previst en l'Acord de 27 de febrer de 2015, ha estat necessari desenvolupar altres mòduls com ara el Portal de Transparència, la bústia de denuncies tributàries, la gestió de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i el servei de notificació electrònica, la qual cosa s'ha fet sense modificar les condicions econòmiques previstes en l'Acord esmentat.
Posteriorment, mitjançant l'Acord d'1 de juny de 2018, el Consell de Govern va tornar a encarregar al servei territorial de l'ATIB de la recaptació de zona Mallorca l'execució de determinats serveis relacionats amb el desenvolupament, el manteniment i l'actualització del Portal web de l'ATIB que finalitza el 31 de desembre de 2020, que ha suposat: la creació de la nova seu electrònica de l'ATIB, la implementació del nou serveis de notificació electrònica d'acord amb el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicacions electròniques en l'àmbit de l'ATIB, la implementació de un nou mòdul que permet la presentació telemàtica d'expedients de l'impost sobre successions i donacions per a la gestió telemàtica integral dels supòsits d'herències, cancel·lació d'usdefruits i assegurances de vida, la millora de la funcionalitat de la presentació de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, la consulta telemàtica de les dades del cens de la taxa fiscal sobre el sector del joc (màquines tipus B o recreatives amb premi i tipus C o d'atzar) i la millora de la gestió telemàtica de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears.
Així mateix, s'han hagut de fer desenvolupaments concrets com a conseqüència de les mesures adoptades per la declaració de l'estat d'alarma per la situació d'emergència i de crisi sanitària que ha generat la COVID-19 i s'ha donat suport a determinades mesures adoptades pel Govern de les Illes Balears, com la possibilitat que, a través del Portal de l'ATIB, es puguin fer aportacions dineràries per part de persones físiques, institucions sense ànim de lucre i empreses privades destinades a ajudes socials i sanitàries en el marc de la plataforma Xarxa Junts.
Doncs bé, atès l'abast d'actuacions que es desenvolupen com a conseqüència dels successius encàrrecs de gestió (el darrer és l'Acord d'1 de juny de 2018 que va preveure que l'encàrrec finalitza el 31 de desembre de 2020) i el resultat que els mateixos han tingut tant a nivell de col·laboració interna en la prestació de serveis com amb transcendència externa respecte al desenvolupament, el manteniment i l'actualització de les aplicacions de gestió recaptatòria a través del Portal web de l'ATIB (<www.atib.es>), tant de tributs i, en general, de recursos de la hisenda autonòmica de les Illes Balears (destacant, en aquest sentit, que, actualment, la major part de les taxes administratives de les conselleries i altres organismes autonòmics es gestionen a través d'aquest Portal) com de recursos de les entitats locals que han delegat la seva recaptació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es considera necessari continuar amb l'encàrrec de gestió per un període de tres anys.
Cal esmentar que l'import anual d'aquestes condicions econòmiques és notablement inferior als preus habituals de mercat i cost de les prestacions econòmiques incloses, d'acord amb l'informe pericial que figura en l'expedient.
L'article 12 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'ATIB, disposa que s'adscriuen a l'Agència Tributària les recaptacions de zona, en els termes que estableixen els articles 8 a 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la resta de normativa aplicable.
Aquests preceptes configuren la recaptació de zona com a òrgan unipersonal de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, al capdavant de la qual hi ha un recaptador titular amb els drets i les obligacions reglamentàriament establerts per la normativa reglamentària que la regula —expressament declarada en vigor en la disposició final primera de l'esmentada Llei 10/2003— i amb dret a percebre les retribucions que poden consistir en una quantitat fixa, en una quantitat resultant d'aplicar una tarifa, o en una combinació d'ambdós procediments, d'acord amb la naturalesa i les característiques de cadascuna de les funcions que s'han de dur a terme; retribucions que, en tot cas, s'han de determinar de manera que permeti cobrir les despeses de funcionament i personal, i que quedaran afectades a la cobertura directa d'aquestes despeses.
L'article 21.2 c) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, estableix que correspon a les recaptacions de zona, entre altres funcions, la realització de determinades funcions materials relatives a la gestió, la liquidació, la inspecció, la recaptació i la revisió de tributs propis i cedits i de qualsevol altre ingrés de la hisenda pública autonòmica que se'ls pugui encarregar d'acord amb el que estableix la normativa vigent.
D'altra banda, l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que aquest encàrrec s'ha de fer mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda, que ha d'establir les retribucions a favor dels titulars de la recaptació de zona per dur a terme les funcions encarregades.
Per tant, atesa la naturalesa de les tasques materials de gestió i recaptació tributària incloses en aquest encàrrec, competència de l'ATIB per implicar l'exercici de l'autoritat, i per raons d'eficàcia i eficiència acreditades en l'expedient, es poden encarregar a un òrgan i servei territorial de la mateixa administració, com és el recaptador de zona.
En l'expedient tramitat s'acrediten la necessitat i l'existència de crèdit per atendre la despesa que se'n deriva. No obstant això, d'acord amb l'article 10.2 de la Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, és necessari sol·licitar també al Consell de Govern l'autorització prèvia de la despesa, atès que, si bé el punt 4 del nou encàrrec de gestió garanteix uns honoraris anuals mínims de 200.400 euros i que el punt 6 estableix que ha de desplegar efectes des de l'1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2023, la despesa (corrent) total que suposa com a màxim supera els 500.000 euros.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de 9 de desembre de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) de la recaptació de zona de Mallorca que executi els serveis següents:
a) El desenvolupament, el manteniment i l'actualització del portal web de l'ATIB <http://www.atib.es>, tant pel que fa als tributs autonòmics propis i cedits com als recursos d'altres entitats o administracions públiques la gestió recaptatòria dels quals correspon a l'ATIB.
b) El desenvolupament i el manteniment d'aplicacions i eines d'atenció, de consulta i de tramitació per via telemàtica mitjançant el portal de l'ATIB (Carpeta fiscal).
c) La recepció de declaracions i d'altra documentació complementària o amb transcendència tributària dels tributs propis i cedits que gestiona l'ATIB, i també la recaptació en període voluntari d'aquests tributs.
d) La col·laboració en les campanyes “Renda ágil” de l'impost sobre la renda de les persones físiques que organitzi cada any l'ATIB, habilitant les aplicacions corresponents en el portal web de l'ATIB per prestar informació i per reservar cita prèvia, i disposant a les oficines de recaptació d'un espai suficient per prestar el servei d'ajuda per emplenar les declaracions.
e) La prestació del servei de correu electrònic de l'ATIB.
f) La prestació dels serveis d'informació i de consulta tributàries que es facin per via telefònica o telemàtica.
Segon. Fixar els honoraris i les compensacions que ha de percebre el titular de la recaptació de zona de Mallorca per raó del compliment de les funcions que són objecte de l'encàrrec, atenent l'import dels pagaments que es facin per via telemàtica a través del portal web de l'ATIB dels tributs propis i cedits que gestiona l'ATIB, d'acord amb l'escala següent:
Tercer. Establir que la percepció de les quanties previstes en el punt 2 anterior s'ha de verificar mitjançant trameses mensuals per dotzenes parts del mínim fixat en el punt 4 següent.
Anualment, en el primer quadrimestre, amb el certificat previ de la Intervenció General, relatiu als ingressos fets l'any anterior, i amb el de la Direcció de l'ATIB, relatiu a les actuacions duites a terme l'any anterior que hagin meritat honoraris per conceptes diferents de la recaptació dels tributs, es farà la liquidació anual corresponent, d'acord amb el punt 2 anterior.
Els honoraris tenen la consideració de retribució bruta i, en conseqüència, comprenen tant les retencions derivades d'imposts directes com la repercussió dels imposts indirectes que, si escau, puguin gravar els serveis prestats per la persona titular de la recaptació de zona de Mallorca.
Quart. Disposar que en cas que, a l'hora de fer la liquidació anual a què es refereix el punt 3 anterior, els honoraris meritats per la persona titular de la recaptació de zona de Mallorca en exercici de les funcions encarregades en virtut d'aquest Acord en l'any natural corresponent no superin, conjuntament, l'import de 200.400,00 euros, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears haurà de complementar els honoraris meritats fins que arribi a aquesta quantia anual mínima.
En tot cas, l'import total anual dels honoraris i les compensacions que pot percebre la persona titular de la recaptació de zona de Mallorca en virtut d'aquest Acord no han de superar la quantia de 575.000 euros cadascun dels anys de durada de l'encàrrec.
Això no obstant, les quanties mínimes i màximes establertes en els dos paràgrafs anteriors s'han de revisar cada any i de manera automàtica, mitjançant l'aplicació de la variació de l'índex de preus de consum a les Illes Balears de l'any immediatament anterior que publiqui l'Institut Nacional d'Estadística.
Cinquè. Atribuir al director o directora de l'ATIB les funcions de control del compliment de les funcions i els serveis encarregats. A aquest efecte, el director o directora de l'ATIB pot encarregar al personal que consideri adequat dels serveis centrals de l'ATIB que practiqui les actuacions de coordinació i de control que siguin pertinents, i el personal al servei de la recaptació de zona de Mallorca està obligat a facilitar tota la informació i els documents que li siguin requerits i, en particular, els funcionals i els codis font de les aplicacions que es desenvolupin en virtut d'aquest encàrrec.
Sisè. Disposar que aquest Acord tengui efectes des de l'1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2023, i que substitueixi íntegrament el que estableix l'Acord del Consell de Govern d'1 de juny de 2018 pel qual s'encarrega al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la recaptació de zona de Mallorca l'execució de determinats serveis i se'n fixen les compensacions corresponents, i s'autoritza per exercir la competència en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient.
Setè. Atorgar l'autorització prèvia al director o directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears per exercir la competència en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada d'aquest encàrrec al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la recaptació de zona de Mallorca d'executar determinats serveis i fixar-ne les compensacions corresponents, per una quantia màxima d'1.725.000 euros, distribuïda en les anualitats i amb càrrec a les partides següents:
—200.400,00 euros amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de l'exercici 2021.
—575.000 euros amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici 2022, sense perjudici de l'actualització que escaigui com a conseqüència de l'aplicació de la variació de l'índex de preus de consum a les Illes Balears de l'any 2021 que publiqui l'Institut Nacional d'Estadística.
—575.000 euros amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici 2023, sens perjudici de l'actualització que escaigui com a conseqüència de l'aplicació de la variació de l'índex de preus de consum a les Illes Balears de l'any 2022 que publiqui l'Institut Nacional d'Estadística.
—374.600 euros amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici 2024, sense perjudici de l'actualització que escaigui com a conseqüència de l'aplicació de la variació de l'índex de preus de consum a les Illes Balears de l'any 2023 que publiqui l'Institut Nacional d'Estadística.
Vuitè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 9 de desembre de 2020
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra