Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 12178
Aprovació definitiva del reglament municipal regulador de subvencions de l’Ajuntament de Deià
Es fa públic que durant el període d'exposició pública de l'acord d'aprovació inicial del Reglament municipal regulador de subvencions de l'Ajuntament de Deià, adoptat en sessió plenària de dia 1 d'octubre de 2020, BOIB nº 174, de 10 d'octubre de 2020, no s'ha presentat cap al·legació, per la qual cosa es considera aprovat definitivament, procedint a la publicació del text íntegre de l'esmentat Reglament:
“REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DE SUBVENCIONS
Article 1. Objecte
És objecte d'aquestes normes regular el procediment aplicable per a l'atorgament de subvencions municipals, en el marc del regim jurídic definit en la Llei 38/2003, de 17 de novembre i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol pel qual s'aprova el Reglament que desenvolupa la llei 38/2003 regulant el procediment per la concessió de subvencions a Entitats, Organismes o particulars els serveis dels quals o activitats complementin o supleixin els atribuïts a la competència local.
Es considerarà subvenció tota disposició dinerària o valorable econòmicament a favor de persones publiques o privades, que atorgui l'ajuntament i que acompleixi els requisits següents.
a) Que l'entrega es realitzi sense contraprestació directa dels beneficiaris.
b) Que l'entrega estigui subjecta a l'acompliment d'un determinat objectiu, l'execució d'un projecte, la realització d'una activitat o la concurrència d'una situació especial que ho justifiqui, sempre que el beneficiari acompleixi les obligacions materials i formals que s'hagin establert.
c)Que el projecte, l'acció, la conducta o la situació finançada tingui per objecte fomentar una activitat d'utilitat publica o interès social o de promoció d'una finalitat publica.
Art. 2. Previsió Pressupostària i quantia
Les subvencions concedides conforme al que es disposa en aquest reglament, s'atorgaran amb càrrec a les dotacions pressupostàries que, a aquest efecte, es fixin amb caràcter anual als pressupostos municipals.
En el cas de convocatòries realitzades en règim de concurrència, es poden estimar sol·licituds a les quals s'hagi atorgat una major valoració, sempre que reuneixin els requisits determinants en aquestes normes i, en el seu cas, en les bases de la convocatòria, fins que s'extingeixi el crèdit pressupostat.
Article 3. Criteris Generals
Article 4. Peticionaris
Podran sol·licitar les subvencions objecte de la present ordenança, qualsevol persona física o jurídica que compleixi els següents requisits:
Poden sol·licitar subvencions les persones o els col·lectius que han de dur a terme alguna activitat puntual de caràcter especial sense ànim de lucre, la qual cosa també ha d'estar motivada i justificada prèviament.
a) Que es trobin constituïdes sense ànim de lucre.
b) Que puguin acreditar documentalment trobar-se al corrent de les seves obligacions fiscals i de Seguretat Social, a data de la sol·licitud de la subvenció.
Sense perjudici de l'anterior, es podrà estar exempt d'aquestes obligacions en les ajudes d'emergència social extraordinària.
c)Haver justificat les subvencions concebudes en anteriors ocasions per l'Ajuntament de Deià.
Article 5-Modalitats i activitats objecte de subvenció
S'estableixen els següents tipus de subvencions:
El procediment ordinari de concessió de subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva. Té la consideració de concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es fa mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració fixats prèviament en les bases reguladores i en la convocatòria, i adjudicar, amb ell límit fixat a la convocatòria dins el crèdit disponible, a aquelles que hagin obtingut una valoració més alta en aplicació dels criteris esmentats.
No obstant això, les bases reguladores de la subvenció poden exceptuar del requisit de fixar ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits establerts per al cas que el crèdit consignat a la convocatòria sigui suficient, atenent el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.
- Subvencions directes:
Són aquelles l'atorgament de les quals no precisa la tramitació de cap convocatòria pública. Per la seva concessió serà requisit previ que aparegui reflectides en el Pressupost de Despeses de l'Ajuntament de forma nominativa i amb designació concreta.
El que figurin en els pressuposts municipals d'aquesta forma no significa, no obstant això, que el beneficiari tingui dret a la seva percepció, sinó únicament l'import màxim de subvenció que pugui atorgar-li l'Ajuntament. En tot cas es precisarà l'adopció d'acord o resolució per l'òrgan competent que estableixi la quantia i les condicions en què es concreti la subvenció.
Amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en que s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari o d'altres que, justificades de la manera corresponent, dificultin la seva convocatòria pública.
Article 6. Criteris de Valoració.
Per la concessió de les subvencions, i en ordre a fixar la quantia de les mateixes, es valorarà la major o menor concurrència de la sol·licitud presentada de les següents condicions segons es tracti de :
6.1-Entitats
a) La continuïtat, estabilitat i solvència de l'entitat sol·licitant en l'àmbit en el que vagi a desenvolupar l'activitat i programa proposat.
b) La dificultat acreditada per l'entitat sol·licitant d'acudir a altres mitjans de finançament, així com els mitjans econòmics amb qui compti la mateixa, en relació a l'import sol·licitat com a subvenció.
c) L'originalitat del programa o activitat a desenvolupar.
d) El nombre estimat de persones que puguin ser beneficiades amb la realització del programa o activitat.
e) La viabilitat tècnica i econòmica del programa i de les activitats projectades.
f) Aquells altres que per les peculiaritats característiques de l'acte o programa que es tracti s'apreciïn per la Batlia.
6.2- Persones Físiques: Es valorarà la seva situació econòmica, social i familiar.
6.3- La concessió de subvencions que es realitzin amb concurrència competitiva tindran en compte, a més dels criteris citats, els següents:
a) Rebaixa en el valor de la subvenció.
b) Major economia per al públic.
c) L'establiment de millores que per a l'activitat a la que s'apliqui la subvenció es reculli a les bases que regulen la seva concessió.
Article 7. Convocatòria
Excepte en el supòsit de concessió directa, el procediment s'ha d'iniciar mitjançant una convocatòria efectuada per l'òrgan competent i publicada en el tauler d'edictes de la corporació i a la pàgina web.
En l'anunci de la convocatòria s'ha d'indicar al menys:
1. L'objecte i la finalitat de la subvenció.
2. Els requisits per sol·licitar la subvenció.
3. El lloc i termini de presentació de les sol·licituds.
Article 8. Presentació de sol·licituds i terminis:
Els interessats han de sol·licitar la subvenció dins els termini que s'assenyali en la convocatòria, i poden formalitzar la sol·licitud en un imprès normalitzat establert a aquest efecte. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació que s'especifiqui en les bases reguladores de cada convocatòria
S'haurà d'acompanyar a la sol·licitud la següent documentació:
Si les sol·licituds no reunissin les dades exigides o no vinguessin acompanyades de la documentació ressenyada, es requeriria a l'interessat per que en un termini de 10 dies naturals, contats a partir del següent a la recepció de la petició, esmeni les deficiències, advertint-lo que, en cas contrari, es desestimarà la seva sol·licitud de subvenció per defectes de forma.
Article 9. Termini de presentació de sol·licituds
A les subvencions directes, del'1 de setembre al 31 d'octubre de l'any anterior al que es desitgi realitzar el programa o activitat.
En la resta de subvencions de concurrència competitiva, el que estableixi a les bases reguladores de cada convocatòria que hauran de ser aprovades per la Batlia.
Article 10. Resolució
Una vegada aprovada la proposta de resolució definitiva, i d'acord amb el que preveu l'article 89 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre, de regim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú i si escau, en la norma o convocatòria corresponent, l'òrgan competent ha de resoldre el procediment.
Article 11. Obligacions del/a beneficiari/a
Acreditació de la realització del projecte: obligació de justificar la subvenció.
a) El beneficiari té l'obligació d'acreditar l'acompliment de les condicions imposades de la consecució dels objectius previstos en l'acte de concessió de la subvenció.
b) Assumir les responsabilitats que l'organització de l'acte comporti, i subscriure les oportunes pòlisses de segurs que garanteixin dita responsabilitat.
c) Fer constar en tota la publicitat que es realitzi de les activitats subvencionades la col·laboració de l'Ajuntament de Deià. Justificar a les oficines Municipals les ajudes econòmiques concebudes amb anterioritat per l'Ajuntament, sent causa de denegació de noves subvencions el que no s'hagi procedit dita justificació.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l'Ajuntament.
e) Comunicar a l'Ajuntament en qualsevol cas l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol Administració o ens públic.
Article 13. Justificació de la subvenció
Les entitats beneficiaries perceptors de les subvencions amb càrrec al Pressupost Municipal han de justificar l'aplicació dels fons percebuts en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data inicialment prevista per la finalització del projecte o activitat que se subvenciona, i sempre abans de l'acabament de l'any en curs, presentant la següent documentació.
1- Memòria explicativa de les activitats realitzades.
2- Factures originals i fotocopies de les mateixes, retornant-les posteriorment les originals. No s'admetran com a justificació els costos realitzats per al compliment a fins diferents als que es va concedir la subvenció.
3- Balanç d'ingressos i despeses.
4- Un exemplar del programa, cartell anunciador...
5- Fotocòpies dels acords de concessió d'ajudes econòmiques per altres institucions o empreses.
En el cas de no haver gastat tota o parcialment la subvenció concebuda, no s'hi hagués destinat als fins previstos o s'incomplís algun dels apartats de l'Article 9è s'haurà de reintegrar-se a les arques municipals.
Article 14. Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada i que es realitzin en el termini establert per les bases reguladores de la subvenció. S'inclouen com a despeses subvencionables els cots indirectes dels projectes. Aquets cots indirectes han d'imputar-se, pel beneficiari, a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui, d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mida que aquests cots corresponguin a període en que, efectivament, s'ha realitzat l'activitat.
Art 15. Pagament de la subvenció
El pagament de la subvenció s'ha de fer amb la justificació prèvia, per part del beneficiari, de la realització de l'activitat, el projecte, l'objectiu o l'adopció del comportament per al qual es va concedir en els termes que estableixi la normativa reguladora de la subvenció.
La pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció es produirà en el supòsit de la falta de justificació o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 37 de la LGS.
Quan la naturalesa de la subvenció així ho justifiqui, podran realitzar-se pagaments a compte. Els esmentats abonaments a compte podran suposar la realització de pagaments fraccionats que respondran al ritme d'execució de les accions subvencionades, abonant-se per quantia equivalent a la justificació presentada.
També es poden fer pagaments anticipats que suposin lliurament de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per poder dur a terme els actuacions inherents a la subvenció. Aquesta possibilitat i el règim de garanties s'ha de preveure expressament en la normativa reguladora de la subvenció.
No pot realitzar-se el pagament de la subvenció en el cas que el beneficiari no es trobi al corrent en l'acompliment de les seves obligacions tributàries amb les administracions públiques i davant la Seguretat Social, llevat que estigui exempt d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la seguretat Social d'acord amb l'article 4.b del present reglament.
Article 16. Devolució de quantitats
Les quantitats a reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic, resultant d'aplicació per al seu cobrament allò que preveu la Llei general pressupostària.
S'ha de procedir a reintegrar les quantitats percebudes i a exigir l'interés de demora corresponent des de el moment del pagament de la subvenció fins a la data en que s'acordi la procedència del reintegrament, en els casos assenyalats en l'article 37 de la LGS, especialment els següents:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho haguessin impedit.
b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Incompliment de l'obligació de justificació o justificació insuficient, en els termes establerts en aquest reglament i, en el seu cas, en les normes reguladores de la subvenció.
d) Declaració judicial o administrativa de nul·litat o anulació de la subvenció.
e) Així mateix, quan l'import de la subvenció, aïlladament o en concurrència amb d'altres, excedeixi el cost de l'activitat subvencionada, serà procedent reintegrar l'excés i exigir l'interés de demora corresponent.
Disposició Final Primera
Tot allò que no preveu aquest reglament s'ha de regir d'acord amb el que disposa la LGS i el reglament que la desenvolupa.
Disposició final segona
Aquest reglament entrarà en vigor a partir de la data de la publicació integra del text al BOIB i de conformitat amb tot allò que disposa l'article 70-2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les bases de regim local i els articles 102 i 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de regim local de les Illes Balears.”
Deià, 4 de desembre de 2020
El batle Lluís Enric Apesteguia Ripoll