Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 12141
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 2 de desembre de 2020, d’actualització dels preus dels serveis d’acolliment residencial de menors d’edat concertats, en la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant el segon semestre de l’any 2020 per la Direcció Insular d’Infància i Família de l’IMAS en aplicació dels increments salarials derivats del conveni col·lectiu pel qual es calculen els preus d’aquests serveis
1.- En data 22 de novembre de 2018 es va publicar al BOIB núm. 146, la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07100585012018).
2.- Per al càlcul del preu/plaça dels serveis d'acolliment residencial de menors d'edat concertats, als costs salarials prevists és va aplicar la Taula Salarial per al 2019 de l'esmentat Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears, en atenció a la vigència inicial d'un any de la concertació per procediment d'urgència. No obstant, els acords d'acció concertada subscrits relatius a aquests serveis han estat objecte de renovació, per una altra anualitat abastant els exercicis de 2020 i 2021, sense adaptar els costs salarials a les Taules salarials per al 2020 i 2021 que preveuen un respectiu augment del 2%.
3.- El 19 de novembre de 2019, l'entitat FEIAB (Federació d'entitats d'atenció a la infància i adolescència balear) presentà una sol·licitud de revisió dels preus dels serveis d'acolliment residencial de menors concertats amb motiu de l'aplicació del Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears.
A conseqüència de l'aplicació de les Taules Salarials pel 2020 i 2021 del Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears, s'incrementen les despeses de personal a les que han de fer front les entitats que gestionen serveis d'acolliment residencial de menors d'edat concertats amb l'IMAS.
4.- D'acord amb l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, l'administració competent pot revisar els plecs de condicions tècniques i els preus del servei, d'ofici o a instancia d'una o més entitats titulars del servei objecte del concert social que representin la majoria de les places concertades. En tot cas, l'administració competent ha de donar audiència a les parts interessades perquè puguin formular propostes i al·legacions abans d'acordar una revisió i la modificació de les condicions del concert.
5.- L'informe justificatiu de la necessitat d'actualitzar els preus dels serveis d'acolliment residencial de menors d'edat concertats per l'IMAS, per aplicació de les taules salarials per al 2020 i 2021 del I Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears a l'actualització de preus, emès en data 1 d'octubre de 2020 per la Coordinadora d'acolliments residencials, per absència del cap del Servei d'Infància i Família, amb el vist-i-plau del vicepresident primer de l'IMAS.
6.- En data 6 d'octubre de 2020 la Presidència de l'IMAS va emetre resolució d'inici d'actualització de preus dels serveis concertats anomenats «Programes A», derivada dels increments salarials, en el conveni col·lectiu pel qual es calculen els preus d'aquests serveis, i es nomena el Comitè Tècnic d'Assessorament.
7.- En data 3 de novembre de 2020 va tenir entrada al Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, mitjançant ofici del Servei d'Infància i Família, l'acta de la sessió del Comitè tècnic d'assessorament, de data 23 d'octubre de 2020. En aquesta sessió, s'aprova la revisió i l'increment de preus respectius.
8.- Havent-se donat audiència a les parts interessades perquè puguin formular propostes i al·legacions abans d'acordar una revisió i la modificació de les condicions del concert, les entitats interessades mitjançant escrits de dates 3 i 6 de novembre de 2020, accepten les noves condicions econòmiques proposades, sense posar-hi cap objecció.
Fonaments de dret
1.- L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació́ bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
2.- L'article 58 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que els procediments s'inicien d'ofici per acord de l'òrgan competent, per iniciativa pròpia o com a conseqüència d'una ordre superior, a petició raonada d'altres òrgans o per denúncia.
3.- L'article 89.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que preveu el règim de concerts com a diferenciat de la contractació, establint que les Administracions Públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials, entre d'altres fórmules, mitjançant el règim de concerts prevists a la Llei.
4.- La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que va entrar en vigor el 21 de desembre de 2018, regula al Capítol I el “Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada” .
Aquesta Llei disposa, al seu article 7.2, que: “Els acords d'acció concertada poden ser objecte de revisió i, si escau, de modificació, en els termes establerts en l'acord corresponent, quan variïn les circumstàncies inicials de la subscripció, per adequar les condicions econòmiques i les prestacions assistencials a les noves necessitats.”
5.- El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
L'article 24 del Decret 48/2017, en relació amb la modificació de les condicions econòmiques i tècniques dels concerts socials, que:
“1. L'administració competent pot revisar els plecs de condicions tècniques i els preus del servei, d'ofici o a instància d'una o més entitats titulars del servei objecte del concert social que representin la majoria de les places concertades.
2. En tot cas, l'administració competent ha de donar audiència a les parts interessades perquè puguin formular propostes i al·legacions abans d'acordar una revisió i la modificació de les condicions del concert, les quals ha d'acceptar expressament l'entitat concertada, sense perjudici dels recursos que aquesta hi pugui interposar.
3. Per fer la revisió o la modificació de les condicions tècniques i econòmiques, cal un informe vinculant del comitè tècnic d'assessorament.
4. La freqüència de les revisions dels plecs de condicions tècniques i dels costs econòmics que se'n derivin no pot ser inferior a un any natural.”
L‘article 15 del Decret 48/2017, estableix que per resolució de l'òrgan instructor o quan ho indiqui la convocatòria del concert, es reunirà el comitè tècnic d'assessorament. En ambdós casos, la resolució n'ha d'establir la composició, les funcions i el règim de funcionament.
6.- Informe de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de data 23 de desembre de 2019, «relatiu a una consulta verbal en relació amb la interpretació de l'article 24 del Decret 48/2017 per a la possible modificació dels preus dels concerts socials per l'aplicació del XV Conveni Col·lectiu general de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat».
7.- L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).
Per tot això, dicto la següent
Resolució
Primer.- APROVAR l'actualització dels preus dels serveis d'acolliment residencial de menors d'edat concertats, d'acord amb la taula següent:
Taula 1. Increments de preus dels serveis d'acolliment residencial de menors subjectes a concerts socials, 2020-2021
Serveis Concertats |
Preu actual 2019 |
Preu 2020 |
Preu 2021 |
Suport jurídic de l'actualització de preus |
Servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS |
Plaça ocupada: 150,86.-€/dia |
Plaça ocupada: 153,19.-€/dia |
Plaça ocupada: 155,57.-€/dia |
Conveni col·lectiu del sector de la reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears |
Plaça no ocupada: 135,47.-€/dia (150,86€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 137,80.-€/dia (153,19€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 140,18.-€/dia (155,57€-15,39€) |
||
Servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta |
Plaça ocupada: 233,11.-€/dia |
Plaça ocupada: 237,04.-€/dia |
Plaça ocupada: 241,05.-€/dia |
|
Plaça no ocupada: 217,72.-€/dia (233,11€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 221,65.-€/dia (237,04€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 225,66.-€/dia (241,05€-15,39€) |
||
Servei d'acolliment residencial especial per a adolescents amb mesura de protecció embarassades o amb càrregues familiars en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS |
Plaça ocupada: 139,28.-€/dia |
Plaça ocupada: 141,80.-€/dia |
Plaça ocupada: 143,72.-€/dia |
|
Plaça no ocupada: 123,89.-€/dia (139,28€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 126,41.-€/dia (141,80€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 128,33.-€/dia (143,72€-15,39€) |
||
Servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS |
Plaça ocupada: 170,89.-€/dia |
Plaça ocupada: 173,58.-€/dia |
Plaça ocupada: 176,32.-€/dia |
|
Plaça no ocupada: 155,50.-€/dia (170,89€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 158,19.-€/dia (173,58€-15,39€) |
Plaça no ocupada: 160,93.-€/dia (176,32€-15,39€) |
Segon.- Els preus fixats per a l'any 2020 s'han d'aplicar des de l'1 de gener de 2020 fins al 31 de desembre de 2020 i els fixats per a l'any 2021 seran d'aplicació des de l'1 de gener de 2021 fins a la finalització de la vigència dels acords d'acció concertada signats en el marc de les respectives convocatòries de l'any 2019.
Tercer.- Aquests preus no limiten la possibilitat de revisar els mòduls econòmics una vegada finalitzi la vigència dels concerts socials o bé canviïn les circumstàncies que motivaren el càlcul inicial i aquesta revisió.
Quart.- Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 3 de desembre de 2020
El president Javier de Juan Martín