Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 12125
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, de data 23.11.2020, relatiu a l’aprovació de les bases I la convocatòria per a la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a la redacció o revisió del Pla del Voluntariat per part de les entitats (Exp. 03135-000010-2020)
ANTECEDENTS
Atès que les entitats de voluntariat sense afany de lucre menorquines obtenen amb aquesta convocatòria uns recursos mínims que permeten destinar-los a la redacció, modificació o revisió del seu propi pla de voluntariat, i com a conseqüència, impulsar i fomentar les entitats del tercer sector en tant que promotores de l'economia social i solidaria.
Atès que la situació causada pel covid-19 ha creat un seguit de condicions de restricció d'activitats no essencials, i que aquestes estan causant un greu perjudici a moltes empreses i entitats de Menorca i que totes elles estan tenint un comportament exemplar en el compliment de les condicions establertes per aquesta situació excepcional.
Atès que aquesta situació sanitària ens adona de la importància de reflectir el treball del voluntariat en el marc de les entitats del tercer sector.
Atès que l'article 16 de la llei de voluntariat (Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears) estableix que és un deure disposar d'un pla de voluntariat per part d'aquestes entitats.
Atès que l'administració ha de ser un agent que ajudi, en aquest cas les entitats del tercer sector, d'acord amb la normativa de voluntariat.
De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local;
El Consell Insular, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
PRIMER. Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per la redacció, modificació o revisió del pla de voluntariat dirigides a entitats de voluntariat sense ànim de lucre.
SEGON. Aprovar la convocatòria per a la concessió d'ajudes per la redacció, modificació o revisió del pla de voluntariat dirigides a entitats de voluntariat sense ànim de lucre, d'acord amb les bases reguladores de la mateixa a la qual fa referència el punt primer.
Amb les condicions següents:
a) Per atendre les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es destinarà la quantitat màxima de quinze mil euros (15.000 euros), amb càrrec a la partida 92400.4800001.8 de l'exercici pressupostari de l'any 2021, mitjançant el procediment de despesa avançada, d'acord amb el certificat d'intervenció d'existència habitual de crèdit adequat i suficient. L'import màxim que es pot concedir per cada entitat beneficiaria serà̀ de 1.500 euros.
b) El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) fins al dia 28 de febrer de 2021.
TERCER. Designar com a instructor/a de l'expedient a la senyora María Carmen González Roldán, tècnic/a del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local.
QUART. Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
ANNEX
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REDACCIÓ, MODIFICACIÓ O REVISIÓ PER PART DE LES ENTITATS DEL PLA DE VOLUNTARIAT.
PRIMERA.- OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS.
L'objecte dels ajuts és finançar la redacció, modificació o revisió del pla de voluntariat per entitats privades sense ànim de lucre amb domicili a Menorca que compleixin activitats d'interès general i hagin decidit que la participació voluntària de la ciutadania és un valor imprescindible per assolir la seva missió, i que compleixin els requisits que contempla la llei.
El pla de voluntariat és un document que recull com s'organitza el voluntariat a l'entitat i serveix de suport per a garantir que tothom sàpiga com l'organització actua pel que fa al voluntariat, amb l'objectiu de què totes les persones voluntàries tinguin una bona experiència i de què l'entitat aprofiti tot el seu potencial.
La finalitat d'aquests ajuts és arribar a les entitats que no gaudeixen d'aquest document a dia d'avui i puguin comptar amb els instruments necessaris per a reflectir de manera pràctica la importància del voluntariat en el marc de l'entitat, o que vulguin modificar-lo així com revisar-lo, amb l'objectiu de millorar la seva gestió de les persones voluntàries en el si de l'entitat i dels diferents programes de voluntariat de l'entitat.
A l'article 16 de la llei de voluntariat estableix que és un deure disposar d'un pla de voluntariat per part d'aquestes entitats.
A l'article 23 de la mateixa llei, estableix que una de les competències dels consells insulars és “ Analitzar, promoure i impulsar els programes de voluntariat que es duguin a terme en el seu àmbit, així com concedir ajudes o concertar serveis que puguin realitzar les entitats de voluntariat, d'acord amb les seves competències”.
Així mateix, la llei 3/2018, de 28 de maig, del tercer sector d'acció social, estableix en el seu article 3.2.c que les entitats del Tercer Sector són entitats de voluntariat i per tant han d'estar adaptades a la normativa específica.
Per tot això, el Consell Insular de Menorca, a través del seu Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local, vol fomentar la redacció dels plans de voluntariat amb aquesta convocatòria d'ajudes. En aquest sentit, el Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2020, preveu, entre els Objectius generals del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local: “Donar suport a associacions i entitats sense ànims de lucre i impulsar i fomentar les entitats del tercer sector en tant que promotors de l'economia social i solidària, el foment del treball en xarxa entre associacions i les iniciatives de participació ciutadana”.
SEGONA.- FINANÇAMENT I IMPORTS MÀXIMS.
L'import total que es destina als ajuts objecte d'aquestes bases és de 15.000 euros, que aniran amb càrrec a la partida 8.92400.4800001 del pressupost del Consell per a l'exercici 2021.
L'import màxim que es pot concedir per cada entitat beneficiaria serà de 1.500 euros.
TERCERA.- ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS.
És objecte de subvenció la redacció, modificació o revisió del pla de voluntariat. Aquest ajut va destinat tant a entitats que no tinguin Pla de Voluntariat com a aquelles que ja en tenen.
La redacció del pla de voluntariat haurà de ser un procés participatiu entre l'entitat, les persones associades i les persones voluntàries.
Queden exclosos del procediment de concessió dels ajuts establerts en aquestes bases les actuacions dutes a terme a entitats de titularitat pública o privada, que siguin gestionats per persones, empreses o entitats que tinguin ànim de lucre, i les que es duguin a terme fora de l'àmbit insular.
La redacció, modificació o revisió dels plans objecte de l'ajut a la present convocatòria hauran de realitzar-se en la seva totalitat en el termini establert en aquestes bases.
QUARTA.- RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS.
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts concedits per altres administracions o entitats públiques o privades, al mateix beneficiari i pel mateix projecte o activitat, sempre que considerades aïlladament o conjuntament no en superin el cost del pla i sempre que es compleixi amb els límits establerts pel Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió (Reglament de minimis).
Les entitats que siguin beneficiàries de les esmentades ajudes tenen l'obligació de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca just en tinguin coneixement i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de la subvenció atorgada pel Consell Insular de Menorca.
L'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per al mateix projecte o activitat, quan el conjunt d'ajudes rebudes en superi el cost total o si se superen els límits establerts de subvencions que pot obtenir l'empresa per aquesta o altres activitats conformement amb el Reglament (UE) 1407/2013 pot donar lloc a la revocació de l'ajut o a la modificació de la resolució de concessió segons el cas i pot, així mateix, donar lloc a les oportunes devolucions.
Atès a la mínima quantia de l'ajut i a què no tenen cap repercussió tant en la competència com en el comerç intercomunitari, aquestes ajudes no es troben subjectes a "ajuds a minimis".
CINQUENA.- DENEGACIÓ D'ATORGAMENT DE SUBVENCIONS O QUALSEVOL ALTRE TIPUS D'AJUT PÚBLIC PER HAVER EXERCIT O TOLERAT PRÀCTIQUES LABORALS CONSIDERADES DISCRIMINATÒRIES PER RAÓ DE SEXE O DE GÈNERE.
D'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, les administracions públiques de les Illes Balears i els organismes i les entitats que en depenen han de denegar l'atorgament de subvencions, beques o qualsevol altre tipus d'ajut públic a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere; sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.
SISENA.- REQUISITS DELS BENEFICIARIS.
Es poden acollir a aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre amb domicili a Menorca que compleixin activitats d'interès general i hagin decidit que la participació voluntària de la ciutadania és un valor imprescindible per assolir la seva missió, i que compleixin els requisits següents:
a) Estar legalment constituïdes, amb un mínim de 12 mesos a comptar des de la publicació de la convocatòria que acompanya les presents bases, i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.
b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.
c) Desenvolupar una part o totes les seves actuacions mitjançant activitats de voluntariat.
d) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i, en el cas de tenir excepció, presentar-la.
e) Han d'actuar dins l'àmbit territorial de Menorca. En el cas que el seu àmbit d'actuació sigui més ampli, s'ha de justificar tot d'acord amb el què consta al punt 2.1 de la base setena.
f) Les diferents delegacions, legalment constituïdes, d'una mateixa entitat privada sense ànim de lucre es poden presentar a aquesta convocatòria si presenten programes específics diferenciats que gestionin de forma autònoma cadascuna d'elles, sempre que no actuïn sobre un mateix municipi.
g) Trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions amb el Consell Insular de Menorca, en el moment de presentar la sol·licitud de subvenció.
h) No estar integrades en una fundació que s'hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d'un 50 % per béns o drets aportats o cedits per l'Administració insular.
i) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
En qualsevol cas, no en poden ser beneficiàries les entitats en què concorri alguna de les prohibicions establertes en els apartats 2 i 3 de l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
En aquests moments la Direcció General de Participació i Voluntariat del Govern de les Illes Balears, ha iniciat la primera fase de l'actuació per a la creació del Cens d'entitats de voluntariat, consistent en el disseny dels continguts d'informació que haurà de contenir el aquest. Posteriorment es seguirà amb la implementació mitjançant una eina tecnològica. El procés finalitzarà amb la part normativa, en la qual una Ordre de la Consellera d'Administracions Públiques i Modernització donarà empar jurídic al nou instrument.
Per tant, l'article 27 de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, que preveu com a requisit en els articles 4b) i 14 d'aquesta mateixa llei, estar inscrits al cens, no serà d'aplicació mentre no s'hagi creat aquest instrument.
SETENA.- TERMINIS I PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS.
1. Termini.
El termini de presentació de les sol·licituds serà determinat a la convocatòria per a la concessió d'ajuts.
2. Documentació necessària.
2.1. Documentació necessària.
Documentació administrativa:
a) Nom i llinatges de la persona que sol·licita l'ajut en representació de l'entitat: Càrrec que ocupa dins l'entitat. Fotocòpia del DNI (tret que ja consti als arxius del CIM i no estigui caducat, en aquest cas s'hauria de fer constar expressament). Adreça de contacte.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre que correspongui. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de bens o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi la còpia dels DNI (en el cas de persones físiques) i/o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre, còpia del DNI del representant legal de l'entitat.
e) Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF).
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s'adjunta com a annex II d'aquestes bases.
g) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat, el model de la qual s'adjunta com a annex III d'aquestes bases.
h) Document de designació de compte bancari de l'entitat o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament. S'adjunta com a annex IV d'aquestes bases.
i) Declaració responsable que l'entitat no realitza cap activitat econòmica, si escau. S'adjunta com annex V d'aquestes bases.
j) Declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (annex V).
k) Declaració responsable del fet de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social. (annex V).
l) Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la tresoreria general de la seguretat social i de l'agència estatal de l'administració tributària. (annex V).
S'eximeix de presentar la documentació a que fan referència els apartats a), b), d), e) i h), en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
Documentació específica:
a) Memòria d'activitats de l'entitat 2019-2020, o en cas de què no s'hagin realitzat activitats durant 2019-2020, una Memòria del darrer any d'activitats de l'entitat, així com una descripció complementaria de la feina que realitzen.
b) Justificació en cas que l'àmbit d'actuació sigui més ampli que l'insular. S'ha de demostrar i justificar la repercussió i la incidència de la seva acció dins l'àmbit menorquí o s'ha de presentar un programa específic per a Menorca.
c) Mínima proposta per a la redacció, modificació o revisió del Pla de Voluntariat de l'entitat.
d) Pressupost desglossat que s'estima necessari per a la redacció, modificació o revisió del Pla de Voluntariat de l'entitat que demana l'ajut.
2.2. Presentació de documentació.
D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
2.3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tingui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés. En aquest darrer cas serà obligatori que l'administració el requereixi i que l'interessat el presti.
2.4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita de l'apartat 2 s'han de presentar dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 i 2 de la LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
2.5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.»
VUITENA.- CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS.
Es valorarà sobre la Memòria d'activitats de l'entitat de l'any 2019-2020, o en cas de què no s'hagin realitzat activitats durant aquest, una Memòria del darrer any d'activitats de l'entitat, i la Proposta de redacció del Pla de Voluntariat aportada per l'entitat beneficiaria.
1.- ASPECTES TÈCNICS (FINS A 65 PUNTS)
Concepte |
Puntuació màxima |
---|---|
Nombre de voluntaris que han participat en l'entitat durant l'any 2019 i el 2020, o en el darrer any d'activitats. S'atorgaran per intervals de 0,5 per persona comptabilitzada. |
10 |
Que als estatus de l'entitat estigui contemplat la figura del voluntariat i la promoció d'accions per al voluntariat. Per tal de valorar aquest punt es tindrà amb compte la importància que se li dona a aquesta figura als estatuts. |
10 |
Quantitat d'activitats realitzades per l'entitat durant l'any 2019 i 2020, o en el darrer any d'activitats de l'entitat, si es cau. S'atorgaran per intervals de 0,5 punts per activitat realitzada que no contempli la figura del voluntariat i de 1 per aquella activitat destinada o realitzada per personal voluntari. |
20 |
Entitats sense personal assalariat. Es valorarà les entitats sense personal assalariat, cosa que implica que l'entitat ja funciona amb personal voluntari. S'atorgaran 10 punts a les entitats sense personal assalariat. |
10 |
Treball en xarxa durant l'any 2019 i 2020,o en el darrer any d'activitats de l'entitat. S'atorgarà per intervals d'1 punt per cada activitat/treball en xarxa realitzat amb altres entitats siguin del caire que siguin, amb una puntuació màxima de 10 punts. |
5 |
Accions formatives que hagen realitzat per a les persones voluntàries en l'exercici 2019 i 2020, o en el darrer any d'activitats de l'entitat. S'atorgarà per intervals d'1 punt per cada a formació realitzada destinada al voluntariat durant l'any 2019 i 2020 amb una puntuació màxima de 10 punts. |
10 |
2.- CRITERIS SOCIALS (FINS A 25 PUNTS)
Concepte |
Puntuació màxima |
Si disposa de treballadors amb discapacitat. S'atorgarà 0,5 punt per persona, fins un màxim de 10 punts. |
5 |
Tenir programes de voluntariat destinats a situació d'atenció de necessitats prioritàries, segons l'article 6 de la llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. S'atorgarà la màxima puntuació si l'entitat desenvolupa activitats destinades a necessitats prioritàries d'acord amb l'art. anterior. |
10 |
Organització d'activitats per a col·lectius vulnerables. S'atorgarà la màxima puntuació si l'entitat organitza activitats destinades a col·lectius vulnerables. |
10 |
3.- CRITERIS MEDIAMBIENTALS ( FINS A 10 PUNTS)
Concepte |
Puntuació màxima |
Activitats que promoguin criteris de sostenibilitat i reducció de residus. Es valorarà el compromís de reducció de residus en l'execució de les activitats i com a valor de l'entitat. Segons el grau de compromís demostrat es pot atorgar fins a 10 punts. |
10 |
NOVENA.- DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ.
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds és el següent:
a) Comprovació i fixació de la puntuació corresponent a cada una de les sol·licituds, d'acord amb els criteris de la base setena.
b) Suma del total dels punts que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de punts adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d'obtenir el valor econòmic del punt.
d) La quantitat que correspondrà a cada sol·licitud serà el resultat de multiplicar els punts que s'hi hagin adjudicat pel valor del punt.
La quantitat que s'assigni no pot ser superior a la sol·licitada ni superar l'import màxim determinat per a cada entitat beneficiària.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència de l'esmentada correcció es podrà prorratejar de forma proporcional als punts obtinguts, entre les entitats beneficiàries que no hagin arribat al 100% de l'import sol·licitat.
El tècnic competent que actuï com a instructor estudiarà totes les sol·licituds presentades i establirà una puntuació per a cada sol·licitud tenint en compte els límits i els mínims establerts.
El tècnic competent que actuï com a instructor estarà autoritzat per resoldre els dubtes que es presentin i per adoptar els acords necessaris per al bon ordre del procés previst a aquestes bases.
DESENA.- PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS.
1.- Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2.- L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei General de Subvencions.
3.- La instrucció correspondrà al tècnic del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local, qui haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4.- Si la sol·licitud és incorrecte o incompleta, qui instrueixi l'expedient requerirà la rectificació o la documentació complementària necessària. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la recepció del requeriment d'esmena, la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva sol·licitud i es procedirà de conformitat amb l'establert en l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5.- Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient.
6.- Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor, i després que aquest o aquesta hi hagi emes el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
7.- Quan la quantia de l'ajut proposada per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
8.- La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia especifica de la subvenció concedida.
9.- El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
10.- La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà pel CIM en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP).
ONZENA.- ASSESSORAMENT DURANT LA REDACCIÓ DELS PLANS.
Les entitats es podran adreçar durant la redacció, modificació o revisió dels seus plans al Fòrum ETS Menorca així com a La Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears (PLAVIB), sens perjudici d'adreçar-se a altres entitats, ja sigui per a rebre assessorament així com per resoldre aspectes puntuals entorn a aquests. Aquest assessorament no inclourà la redacció de cap informe o dictamen jurídic o similar, ni cap tipus de representació jurídica.
Fòrum ETS Menorca:
http://forumetsmenorca.org
La Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears:
http://www.plataformavoluntariat.org/
DOTZENA.- ABONAMENT DELS AJUTS.
1. Es tramitarà el pagament del 90% de la subvenció en el moment que s'aprovi la concessió de l'ajut. El 10% restant es tramitarà en el moment que el beneficiari presenti la justificació (annex VI), com a màxim, serà dia 30 de setembre de l'any següent al de la convocatòria.
Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que s'aprovi la concessió (90%) o que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits de la convocatòria (10%) i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant que el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'estar a l'establert a la base tretzena. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions que es senyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 €. (art. 11.f) TRLGSIB).
TRETZENA.- JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES I INGRESSOS.
1. Les entitats beneficiaries resten obligades a justificar la presentació del pla, en tots els casos així com les despeses associades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit abans del 30 de setembre de 2021. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La documentació que s'ha de presentar per a la correcta i completa justificació de la subvenció revestirà la modalitat de compte justificatiu simplificat i és la següent:
a) Acreditació de les subvencions concedides pel mateix projecte/activitat, en el cas en què manqui presentar-ne alguna.
b) Certificats o acreditacions de trobar-se al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions amb la Seguretat Social, les quals s'han de trobar vigents, en el moment en què es presenti la justificació.
c) El compte justificatiu simplificat ha de contenir la informació següent (annex VI):
- Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció i de les dades declarades i que s'hagin tingut en compte per a la baremació de la subvenció amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
- Relació classificada de les despeses i ingressos de l'activitat subvencionada, amb identificació del creditor i núm. document, extracte expressiu en què s'identifiqui el concepte de despesa, el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament. Atès que la subvenció s'atorga segons un pressupost estimat, cal indicar les desviacions, en el cas que s'hagin esdevingut.
Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, l'instructor demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostaria anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
Una vegada hagin presentat la justificació de l'ajut i amb la finalitat d'obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, el Consell Insular de Menorca podrà requerir, a l'atzar, a les entitats/associacions, els justificants de despesa corresponents a la totalitat del projecte/s o activitats subvencionades.
En el cas de comprovar que algun justificant no compleix els requisits exigits en aquestes bases sobre el tipus de despesa, o altres, l'associació afectada haurà de presentar totes les factures o altres documents de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que acreditin les despeses efectuades de la totalitat del projecte pel qual s'ha atorgat la subvenció.
Així mateix, si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació o per a la presentació de la documentació complementària requerida, aquesta no s'ha presentat, la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local requerirà al beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. L'esmentat requeriment tindrà a tots els efectes la consideració d'inici de l'expedient de revocació i també reintegrament, si pertoca.
CATORZENA.- OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS.
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de la concessió. Si no es produeix una renúncia expressa en el termini de 10 dies des que s'hagi notificat la resolució, s'entendrà que ha estat acceptada.
b) Dur a terme el projecte o activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda en el termini previst.
c) Justificar de forma completa i correcta el projecte pel qual es concedeix l'ajuda i complir la resta de requisits i condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de la concessió dels ajuts.
d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat. Haurà de de constar els ingressos obtinguts per aquesta raó.
g) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstancies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
QUINZENA. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar en tot cas, el grau d'incompliment, si és a causa d'actuacions doloses o negligents, si hi hagut bona o mala fé.
En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la part de la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retràs.
Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada.
En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
SETZENA. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (legislació bàsica), i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
DISSETENA. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del consell Executiu pel qual s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que sigui aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:
Llei 38/2003 de 17 de novembre. General de subvencions.
Reglament de la Llei General de Subvencions (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol).
Reial Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears( BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
Annexos:
ANNEX I: Model normalitzat sol·licitud (consta a l'expedient)
ANNEX II: Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstancies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques (consta a l'expedient)
ANNEX III: Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (consta a l'expedient)
ANNEX IV: Document de designació de compte bancari de l'entitat o del seu representant (consta a l'expedient)
ANNEX V: Declaracions responsables (constan a l'expedient)
- Declaració responsable que l'entitat no realitza cap activitat econòmica, si escau
- Declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes
- Declaració responsable del fet de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social
- Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'agència Estatal de l'Administració Tributària.
ANNEX VI: Memòria econòmica i relació nominativa de despeses corresponents a la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a la redacció, modificació o revisió per part de les entitats del pla de voluntariat (consta a l'expedient)
Maó 2 de diciembre de 2020
Per delegació de la presidenta,
La secretària del Consell Insular
Rosa Salord Oléo
(Decret 427/2019, d'11 de juliol)
(BOIB núm. 97 de 16-7-2019