Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 12190
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 4 de desembre de 2020 per la qual s’adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 al municipi de sa Pobla
Fets
1. Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que sorgia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.
2. Aquell mateix dia i en aplicació del que disposava l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat a tot l'Estat.
3. El Consell de Govern, per l'Acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar un primer Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.
4. Aquest Acord ha estat substituït recentment per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19.
5. L'annex de l'Acord de 27 de novembre de 2020 inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, per poder també disposar d'unes possibilitats més grans de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.
A banda d'un seguit de mesures de prevenció genèriques, aquest Pla conté mesures adreçades concretament a diferents sectors d'activitat, com ara els següents:
Activitats socials (ús de parcs infantils, platges, piscines...).
Gestió farmacèutica de la Conselleria de Salut i Consum.
Organització del Servei de Salut.
Comunitat educativa.
Activitat dels serveis socials.
Desenvolupament d'activitats esportives.
Activitats de temps lliure per a infants i joves.
Serveis i projectes de lleure infantils i juvenils.
Desenvolupament d'activitats culturals.
Activitats turístiques.
Transport marítim.
Establiments de jocs i apostes.
Activitat comercial i de fires i mercats.
Activitats de centres de gent gran.
Activitats de clubs de cites i prostíbuls.
Emergències i protecció civil.
6. Totes aquestes mesures, combinades amb l'establiment en el mateix Acord de 5 nivells d'alerta sanitària per a cada illa, els quals determinen de manera automàtica una intensitat major o menor de l'aplicació de les mesures establertes, constitueixen en conjunt un sistema de protecció de la salut pública enfront de la COVID-19 ampli i marcat pel principi de prudència i de protecció de la salut individual i col·lectiva.
7. El nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitaria Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, estableix en els punts XI i XIV ─pel que fa a l'activitat en els establiments que exerceixen l'activitat de restauració i d'entreteniment, i establiments de jocs i apostes─ que en el nivell d'alerta 3 i en funció de l'evolució de la situació epidemiològica l'autoritat sanitària pot proposar l'avançament de l'horari de tancament dels establiments i/o la prohibició d'ús dels espais interiors.
8. La situació epidemiològica en el nucli de població de sa Pobla determina l'adopció de mesures especials de contenció de l'activitat econòmica, laboral i social en matèria de salut pública per frenar la transmissió del SARS-CoV-2 i protegir la salut de la població d'aquest àmbit territorial i també de la resta del territori de les Illes Balears. Així doncs, tenint en compte la situació epidemiològica d'aquest nucli de població, i atès que hi ha un risc molt elevat de transmetre-hi la malaltia, cal adoptar mesures més rigoroses de control i prevenció de la malaltia que les que s'han adoptat fins ara.
En les dates immediatament anteriors a aquesta resolució el municipi de Sa Pobla presenta una IA14 al voltant de 800 casos per 100.000 habitants i, per tant, se situa més de tretze vegades per sobre de les xifres que el Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC) considera de risc, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques superior al 14 %, dades que, al seu torn, es troben onze punts percentuals per sobre de la recomanació d'aquest organisme, que situa un territori en risc epidemiològic quan aquesta taxa supera el 3 %. A més, l'IA14 que presenta quasi quadruplica la que hi ha a les Illes Balears de manera global.
9. Així doncs, atesa l'evolució desfavorable de la situació epidemiològica del municipi de sa Pobla, i d'acord amb l'habilitació atorgada a l'autoritat sanitària en el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, cal adoptar en el municipi de sa Pobla mesures més restrictives per a la de contenció de la COVID-19.
Fonaments de dret
1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.
2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.
5. El punt cinquè de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre de 2020) pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, disposa que s'habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.
6. Els punts XI i XIV relatius, respectivament, a mesures específiques per a activitats turístiques i mesures relatives a establiments de jocs i apostes del nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, estableixen que en nivell d'alerta sanitària 3 i en funció de l'evolució de la situació epidemiològica l'autoritat sanitària pot proposar l'avançament de l'horari de tancament dels establiments i/o la prohibició d'ús dels espais interiors.
7. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.
8. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.
9. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.
10. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.
11. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
12. L'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que les sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia han de conèixer de l'autorització o ratificació judicial de les mesures adoptades en aplicació de la legislació sanitària que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin la limitació o restricció de drets fonamentals quan els seus destinataris no estiguin identificats individualment.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Adoptar, amb caràcter transitori i per un període de quinze dies naturals, les mesures de prevenció temporals i excepcionals per fer front a l'evolució desfavorable de l'epidèmia de la COVID-19 en el nucli de població corresponent al municipi de sa Pobla consistent en el tancament dels espais interiors dels establiments que exerceixen l'activitat de restauració i dels establiments de jocs i apostes.
Malgrat això, l'autoritat municipal, sempre que el trànsit rodat no es vegi impossibilitat, pot autoritzar l'ocupació de la via pública destinada al trànsit rodat o estacionament de vehicles immediatament adjacent a les terrasses o façana dels locals destinats a restaurants, bars o cafeteries, per ocupar-la provisionalment amb taules com a terrassa d'aquests locals. En cap cas la suma de les places de les terrasses o dels espais exteriors ocupats ordinàriament pel local i les autoritzades provisionalment no pot excedir de la capacitat ordinària de la terrassa del local o, en el cas que el local no disposi ordinàriament de terrassa, del 50 % de la capacitat ordinària autoritzada del local. Aquestes places provisionals de terrassa resten sotmeses a les mateixes regles de disposició, màxim d'ocupació de taules i distàncies que les places ordinàries
2. Disposar que les mesures que conté aquesta resolució tenen efectes a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Comunicar a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aquesta resolució perquè, d'acord amb el seu contingut, ponderi si pertoca i es oportú sotmetre-la a la ratificació de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
4. Notificar aquesta resolució a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, així com a la Delegació del Govern a les Illes Balears i a les administracions que en puguin ser responsables de l'aplicació total o parcial del contingut.
5. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 de desembre de 2020
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard