Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 12087
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte instal·lació fotovoltaica d’autoconsum a vénda de Balàfia de Baix 25, polígon 12, parcel·la 137, T.M Sant Joan de Labritja (20a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de novembre de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte instal·lació fotovoltaica d'autoconsum a vénda de Balàfia de Baix 25, polígon 12, parcel·la 137, T.M Sant Joan de Labritja. , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons l'article 14.2 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,

Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:

-Els projectes inclosos en l'annex II de la llei 21/2013, de 9 de setembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta prou bé al grup 2.6 “Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa:

Instal·lacions amb una ocupació total de més de 100 m² situades en sòl rústic protegit.

Per tant com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada li són aplicables els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc solar sobre terreny rústic destinat a l'autoconsum, per a l'empresa agroalimentària “Carnes March”, promotora del projecte. L'emplaçament de la planta solar a Vénda de Balàfia de Baix 25, Es prat d'en Tanques, polígon 12, parcel·la 137 del T.M. de Sant Joan de Labritja.

D'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus A, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, per tant segons el PDSEIB, els terrenys on s'ubica el parc fotovoltaic, són aquells sòls amb menys aptitud que els de la zona anterior, atès que s'hi identifiquen característiques ambientals o territorials que suposen alguna limitació, no crítica, per implantar aquestes instal·lacions

La superfície total de la parcel·la és de 84.357 m2, on s'ubica la indústria agroalimentària "Carnes March", amb una nau de 974 m2 i tres magatzems de 1628 m2. La instal·lació es situa a l'Oest de la parcel·la amb una ocupació de 884 m2, un 1,048%. La instal·lació estarà formada per 295 panells solars, amb una potència instal·lada de 79,65 kW.

Els panells aniran fixats mitjançant ancoratges del tipus “Solar Bloc”, suport prefabricat de formigó per al muntatge de panells solars. Es disposaran en 29 fileres de 10 panells i una filera de 5, separades 1,20 metres entre si i una alçada menor als 2 metres.

A més de la instal·lació dels panells, el projecte contempla la construcció d'una caseta per a la col·locació dels inversors, quadre elèctric i quadre de proteccions.

La instal·lació solar fotovoltaica es connecta a la xarxa elèctrica de l'empresa distribuïdora mitjançant una línia elèctrica soterrada que abastirà a l'empresa agroalimentària. No s'esperen excedents d'energia, el consum horari és superior al produït; encara que la idea és la d'abocar a la xarxa de distribució si puntualment es genera més del que es consumeix.

Donat que el terreny no presenta desnivell orogràfic, l'execució del projecte descarta cap moviment de terres.

D'acord amb l'informe del Departament de Reforma i Desenvolupament Agrari, a la finca es realitza l'activitat agrària de cereals i regalíssia. La instal·lació fotovoltaica es col·locarà a un extrem de la finca que no obstaculitza l'activitat agrària i que, segons l'IDEIB, ha tingut menys desenvolupament agrari. La finca està inscrita, actualment, en el Registre General d'Explotacions Agràries nº9.131 i 15.565 (jove agricultora) amb una base territorial de 19,03 Ha que genera més d'1 UTA.

La parcel·la on es desenvolupa el projecte té la categoria de sòl rústic comú, en règim general (SRC-SRG). L'àmbit de les obres a realitzar es troba afectat per la zona de policia del torrent de Labritja i en una zona potencialment inundable, per tant, dins la categoria de sòl rústic protegit. No afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener).

La parcel·la està parcialment afectada per APR d'inundacions, atès que limita amb un torrent al límit Nord-est. La instal·lació projectada se situa al costat del torrent, fora de la zona de servitud d'ús públic del domini hidràulic, però dins la zona de policia del torrent de Labritja.

Es considera una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 2003M3 Riu de Santa Eulària, fora de la zona vulnerable a la contaminació per nitrats i fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment humà. A la parcel·la hi figura un pou (DI_11513_No vigent), el qual s'ha de regularitzar, ja que no té assignats ni el volum ni l'ús corresponents.

No afecta a cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.

Al paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicarà el parc fotovoltaic s'han identificat habitatges aïllats i parcel·les pròximes les quals disposen d'arbrat i vegetació que impedirà que el projecte sigui visible. L'impacte visual queda minimitzat per la vegetació que envolta l'àrea del parc, a més, el projecte es localitza a terres de conreu en desús, ocupada parcialment per antigues vinyes i vegetació ruderal i a uns 5,0016 metres (zona de policia) del Torrent de Labritja.

A l'àrea d'actuació hi trobem l'hàbitat Rubo ulmifolii-Nerietum oleandri. D'acord a la casella d'1x1 del bioatles apareixen les següents espècies catalogades, no amenaçades: serp blanca "Rhinechis scalaris", dragó "Tarentola mauritanica", sargantana de les Pitiüses "Podarcis pityusensis pityusensis", ratapinyada de coa llarga "Tadarida teniotis".

3.Avaluació dels efectes previsibles

A la fase de construcció, es produiran impactes sobre la qualitat de l'aire (renous, pols i fums) produïts per els moviments de terra, transport de materials, les emissions de vehicles i maquinària. Alteració de l'estructura edàfica, alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics i molèsties a la fauna. Els impactes paisatgístics produïts per la preparació del terreny, col·locació de les estructures de suport, realització de rases i forats, generació de residus d'obra i RAEE, la construcció d'infraestructures energètiques auxiliars, la col·locació dels panells.

A la fase de funcionament els principals impactes seran sobre el paisatge.

A la fase de desmantellament de la instal·lació una vegada finalitzada la seva vida útil, el principal efecte es la generació de residus.

Al document ambiental no es detallen ni els impactes sobre el medi ambient ni com es farà la restitució i restauració dels terrenys afectats ni el seu cost. Tampoc inclou cap pla de gestió referent al desmuntatge i gestió dels residus un cop finalitzada la vida útil de la instal·lació, del tractament com a residu de les 295 plaques solars que han de formar part d'aquest projecte. S'indica que els residus s'entregaran a gestor autoritzat i els residus corresponents a les plaques fotovoltaiques i la resta d'instal·lacions elèctriques s'enviaran al fabricant per a la seva reutilització o correcta eliminació.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, departament de Territori i Mobilitat del Consell d'Eivissa, Servei d'Estudis i Planificació, Servei d'Aigües Superficials, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:

i. Dia 16 de març de 2020 tenen entrada (RE SAA núm.418) ofici i informe per part del Servei de Reforma i Desenvolupament agrari informant favorablement.

ii. Dia 24 d'abril de 2020 tenen entrada amb núm. de registre 499 del SAA els informes per part del departament de Territori del Consell d'Eivissa:

1-Informe ambiental indicant que atès la tipologia del projecte no es preveuen impactes ambientals significatius.

2-Informe de l'arquitecta d'urbanisme que conclou:

El projecte solar fotovoltaic sobre terreny rústic per autoconsum en empresa agroalimentària, segons projecte redactat per l'enginyer Juan Tur Torres, en data juny 2019, sense visar, amb emplaçament a la vénda de Balàfia de baix 25, Es prat d'en Tanques, TM de Sant Joan de Labritja, promogut per Carnes March SL, no necessita la declaració d'interès general, sinó comptar amb les llicències i les autoritzacions que resultin escaients en aplicació de la normativa general reguladora dels usos, obres i activitats.

Si s'autoritza l'execució del projecte, s'hauria de condicionar el següent:

Per tal de minimitzar l'afecció als predis confrontants s'hauria de plantar la vegetació autòctona en el perímetre de la parcel·la.

L'enllumenat dels espais exteriors, si així ho requerís la instal·lació, serà el mínim necessari i es disposarà de forma que es minimitzi la contaminació lumínica i s'ajustarà a la normativa vigent.

Les casetes de les escomeses prefabricades hauran de folrar-se exteriorment amb acabats propis de la zona, d'acord amb allò establert en la norma 19.i del PTI.

iii. Dia 20 d'abril de 2020 tenen entrada amb núm. de registre 588 del SAA ofici i informe per part del Servei d'Estudis i Planificació informant favorablement amb els següents condicionants:

1.-El pou (DI_11513_No Vigent) situat dintre de la parcel·la de referència, segons l'art.126 del PHIB 2019, ha de regularitzar la seva situació, ja que no té assignats ni el volum ni l'ús corresponents.

2.- És preceptiu l'informe del SAS, ja que els panells fotovoltaics es troben dintre de la zona de policia del Torrent de Labritja. A més, té afecció per APR d'inundació.

3.- Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'art. 2 punt 1c) del Decret llei 1/2016, i durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

iv. Dia 28 d'octubre de 2020 tenen entrada amb núm. de registre 1244 del SAA ofici i informe per part del Servei d'Aigües Superficials informant que la instal·lació es troba afectada per una zona potencialment inundable (Planes Geomorfològiques d'Inundació), que no s'ha garantit que la instal·lació s'ubiqui fora de la zona de flux preferent i tampoc no s'han adoptat mesures correctores que garanteixin la protecció de les aigües, la llera i el medi ambient en el cas que l'avinguda de 500 anys de període de retorn. Per aquesta raó, informen que s'haurà d'ubicar fora de la zona potencialment inundable per tal de rebre l'informe favorable.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc solar sobre terreny rústic destinat a l'autoconsum, per a l'empresa agroalimentària “Carnes March”, promotora del projecte. L'emplaçament de la planta solar a Vénda de Balàfia de Baix 25, Es prat d'en Tanques, polígon 12, parcel·la 137 del T.M. de Sant Joan de Labritja.

Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus A, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana. La superfície total de la parcel·la és de 84.357 m2, on s'ubica la indústria agroalimentària, la instal·lació es situarà a l'Oest de la parcel·la amb una ocupació de 884 m2, un 1,048%. La instal·lació estarà formada per 295 panells solars, amb una potència instal·lada de 79,65 kW.

2. Ubicació del projecte: d'acord a les NNSS de planejament de Sant Joan de Labritja, aprovades definitivament per la CIOTUPHA de 29/04/2011 (BOIB 07-07-2011), la parcel·la on es desenvolupa el projecte té la categoria de sòl rústic comú, en règim general (SRC-SRG). L'àmbit de les obres a realitzar es troba afectat per la zona de policia del torrent de Labritja i en una zona potencialment inundable, per tant, dins la categoria de sòl rústic protegit. No afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). La parcel·la està parcialment afectada per APR d'inundacions, atès que limita amb un torrent al límit Nord-est. La instal·lació projectada se situa al costat del torrent, fora de la zona de servitud d'ús públic del domini hidràulic, però dins la zona de policia del torrent de Labritja. Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. A la parcel·la hi figura un pou (DI_11513_No vigent), el qual s'ha de regularitzar, ja que no té assignats ni el volum ni l'ús corresponents. No hi ha elements de patrimoni cultural afectat. Al paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicarà el parc fotovoltaic s'han identificat habitatges aïllats i parcel·les pròximes les quals disposen d'arbrat i vegetació que impedirà que el projecte sigui visible. A més, l'impacte visual queda minimitzat per la vegetació que envolta l'àrea del parc.

3. Característiques del potencial impacte: el principal impacte és el risc d'inundació, d'acord a l'informe preceptiu del SAS, «la instal·lació s'ha d'ubicar fora de la zona potencialment inundable (Plana Geomorfològica d'Inundació)»

L'impacte es considera significatiu, segons al mateix informe «per trobar-se afectada per una zona potencialment inundable sense garantir que la instal·lació es troba fora de la zona de flux preferent i sense adoptar mesures que garanteixin la protecció de les aigües, la llera i el medi ambient en el cas de l'avinguda de 500 anys de període de retorn».

La resta d'impactes són: el consum de territori rústic amb ús agrari per aquest projecte, un consum molt reduït, l'impacte visual damunt el paisatge i els residus generats en les fases de construcció i desmantellament de la planta fotovoltaica. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que el consum de territori i l'impacte visual serien impactes reversibles. En el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte

d'instal·lació d'autoconsum a vénda de Balàfia de Baix 25, polígon 12, parcel·la 137, T.M Sant Joan de Labritja, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 09 de desembre, d'avaluació ambiental.

L'estudi d'Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l'article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'Annex VI, i l'article 21del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, així com les consideracions següents:

1.La caseta d'escomesa haurà de folrar-se exteriorment amb acabats propis de la zona, d'acord amb allò establert en la norma 19.i del PTI.

2.L'enllumenat dels espais exteriors, si així ho requerís la instal·lació, serà el mínim necessari i es disposarà de forma que es minimitzi la contaminació lumínica i s'ajustarà a la normativa vigent.

3.El pou (DI_11513_No Vigent) situat dintre de la parcel·la de referència, segons l'art.126 del PHIB 2019, ha de regularitzar la seva situació, ja que no té assignats ni el volum ni l'ús corresponents.

4.S'haurà d'atendre al que disposa l'annex I de la llei 6/99, de directrius d'ordenació territorial, normes específiques sobre riscos, i durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

5.S'haurà d'implementar una barrera vegetal a tot el perímetre de la instal·lació solar i consistirà en la plantació de plantes autòctones, preferentment de l'entorn més proper, arbòries (port mitjà o gran, entre 1,5 i 2 metres) i arbustives, de baix requeriment hídric i amb una densitat suficient (la separació entre els peus sembrats serà d'1 metre). Hauran de disposar d'un sistema de reg, ja sigui automàtic o manual durant els 3 primers anys, especialment durant els mesos estivals en horari de menor intensitat lumínica. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.

L'aigua utilitzada per als regs serà regenerada i es realitzarà preferentment o bé a la fi de la tarda o a primera hora del matí, abans de la sortida del sol, amb la finalitat d'evitar la pèrdua de recurs per evaporació.

Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. Per a l'ús d'aigües regenerades s'haurà de complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

Donat que el projecte no aporta informació sobre la gestió dels residus durant el desmantellament de la planta, cal donar compliment al que estableix el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics i la resta de normativa en matèria de residus.

S'haurà de realitzar un Pla de Vigilància Ambiental que defineixi uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.

S'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que haurà de signar el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

A la seva finalització el terreny ha de quedar lliure de les totes les infraestructures que preveu instal·lar el projecte, per la qual cosa i, tenint en compte el punt anterior cal que s'indiqui en el projecte la partida pressupostària corresponent al desmuntatge i gestió d'aquests residus.

Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

D' acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:

A. Document tècnic del projecte.

B. Estudi d'Impacte Ambiental.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:

  • Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de recursos Hídrics.
  • Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics.
  • Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari.
  • Direcció Insular de Territori i mobilitat
  • Servei de Canvi Climàtic i atmosfera

Així mateix s'adverteix que, en cas de modificar la ubicació de la instal·lació i situar-se fora de la zona potencialment inundable (Plana Geomorfològica d'Inundació), el projecte no serà objecte d'avaluació d'impacte ambiental, ja que deixarà d'ubicar-se a sòl rústic protegit, i, per tant, no es trobaria inclòs a l'annex II del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Quart. -L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. -Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 6 de novembre de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias