Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 12044
Concessió de subvencions pluriennals 2020-2021 per dur a terme obres d'inversió de competència municipal, l'adquisició de vehicles i d'immobles per a la prestació de serveis de competència municipal, i sufragar honoraris de redacció de projectes i de direcció d'obres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en sessió que ha tengut lloc el dia 2 de desembre de 2020, ha aprovat el següent acord:

<<1.- Aprovar i concedir les subvencions que figuren en els fulls adjunts a favor de les Corporacions Locals de Mallorca que es relacionen i per a les actuacions que s'esmenten (aplicacions pressupostàries 65.94310.762020 (2020) i 65.94310.762020 (2021)

2.- Disposar una despesa total de 19.887,746,04 euros a favor de les Corporacions Locals de Mallorca que figuren en el full adjunt, amb el següent detall:

- Anualitat 2020: 9.943.873,07 euros

- Anualitat 2021: 9.943.872,97 euros

3.- Anul·lar la diferència entre l'import autoritzat de 20.000.000,00 euros  i  la quantitat disposada de 19.887,746,04 euros amb el següent detall:

- Anualitat 2020: 56.126,93 euros (barrar A núm: 220200028446)

- Anualitat 2021: 56.127,03 euros (barrar A núm: 220209001103)

4- Els ajuntaments i entitats locals menors als quals se'ls ha concedit les subvencions estaran obligats a:

4.1.- Adjudicar les actuacions subvencionades. La notificació de les adjudicacions de les actuacions subvencionades al Consell de Mallorca s'ha de fer en el termini d'un (1) mes comptador a partir de la data de l'adjudicació de l'actuació o actuacions subvencionades, havent de presentar el corresponent certificat d'adjudicació de cada una de les actuacions (Annex X). Una vegada adjudicada l'actuació la subvenció del Consell de Mallorca quedarà reduïda respecte de la concedida de manera automàtica proporcionalment al percentatge de baixa que, si s'escau, es produeixi sempre que s'hagués subvencionat l'actuació per part del Consell de Mallorca amb un percentatge del 100 %. En el cas que hi hagi una aportació municipal, la subvenció del Consell de Mallorca no es reduirà, només es reduirà l'aportació municipal, perquè la suma de les aportacions no pot ser superior a l'import de l'actuació adjudicada, i, si fos necessari, també es reduirà la subvenció del Consell de Mallorca fins a l'import de l'actuació adjudicada.

Una vegada comunicat el certificat de l'adjudicació de l'obra, si s'escau, els ajuntaments estaran obligats a reintegrar per cada actuació i per cada anualitat la diferència entre l'import subvencionat mitjançant bestreta del 100 % i l'import finalment adjudicat, sense interessos, reintegrament que practicarà el Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, excepte en el cas que el romanent s'apliqui a la realització d'una altra actuació, d'acord amb el que es preveu al punt 17 de la convocatòria.

Després de l'adjudicació de cada obra s'ha de presentar la corresponent acta de comprovació del replanteig (Annex XI).

No es faran pagaments a compte a mesura que es presentin les certificacions d'obra. Solament es farà el pagament d'una bestreta del 100 % de la subvenció de l'anualitat de 2020 i del 100 % de la subvenció de l'anualitat de 2021 una vegada concedides les subvencions i sempre dins l'exercici 2020 i 2021, respectivament.

En el cas d'adjudicar millores o que es facin modificacions en el projecte o projectes presentats, s'ha d'aportar en el transcurs de les obres la documentació tècnica adient que les descrigui.

El període durant el qual el beneficiari ha de destinar el bé immoble al fi concret per al qual s'ha concedit la subvenció és de 20 anys. L'incompliment d'aquesta obligació de destí sense l'autorització del Consell de Mallorca serà causa de reintegrament de la subvenció. En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, aquesta circumstància s'ha de fer constar en l'escriptura, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests aspectes han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent mitjançant una nota marginal en relació a l'afectació de l'immoble. Així mateix, els ajuntaments beneficiaris de les subvencions per a l'adquisició d'immobles queden subjectes al compliment de les regles previstes a l'article 31.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4.2.- Remetre al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca en el termini d'un mes comptador des de la data de la publicació al BOIB de la concessió de la subvenció un certificat del secretari municipal d'aprovació per part de l'ajuntament del conveni a subscriure amb el Consell de Mallorca previst al punt 11 de la convocatòria segons el model normalitzat que figura com Annex II de la convocatòria.

El conveni abans esmentat es firmarà entre el Consell de Mallorca i cadascuna de les entitats beneficiàries de les subvencions una vegada concedides aquestes, el qual regularà les obligacions d'ambdues parts derivades de la concessió de les subvencions.

4.3.- Acabar les actuacions en un termini de setze (16) mesos i presentar la justificació de les despeses en un termini de disset (17) mesos comptadors ambdós terminis des de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de la concessió de les subvencions. La justificació de cada actuació subvencionada, d'acord amb la disposició addicional segona de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, es farà per mitjà de la presentació al Consell de Mallorca per part de l'entitat beneficiària de la següent documentació al final de cada actuació subvencionada:

a) Un certificat del secretari/secretària de l'entitat local amb el vistiplau del batle/batlessa que acrediti la realització de l'activitat subvencionada, el compliment de la finalitat de la subvenció i l'aportació de la documentació justificativa que estableix la convocatòria, segons el model que figura com Annex XV de la convocatòria.

b) Un informe, segons el model que figura com Annex XVI de la convocatòria, emès per l'interventor/interventora de l'entitat local beneficiària de la subvenció en virtut del qual es faci constar:

-La veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció que obra en poder de l'entitat local en els termes establerts a la convocatòria.

-Una relació de les factures de l'actuació subvencionada amb les dades identificatives de cada factura.

-Una relació de les obligacions reconegudes de l'actuació subvencionada d'acord amb el que preveu l'article 48.1, segon apartat, de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

A més, aquest informe per a la justificació de les actuacions subvencionades farà constar:

Que l'Ajuntament no ha obtingut cap altra subvenció d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les concedides, amb indicació dels imports i la seva procedència).

Que el cost justificat amb les factures no supera el valor de mercat. 

Que els treballs realitzats i facturats objecte de la subvenció s'ajusten als preus de mercat.

Que les despeses corresponen sense cap dubte a l'activitat objecte de subvenció.

Que l'Ajuntament no recupera ni compensa o recupera i compensa l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA).

En el cas de les obres, també s'ha de presentar a mesura que es vagin emetent en el transcurs de les obres i als únics efectes de les visites dels tècnics, els següents documents:

a) Model oficial de certificació d'obra (Annex XII) degudament emplenat, i signat pel contractista i pel director (o directors) de l'obra, amb les firmes degudament identificades.

b) Relació valorada dels treballs duts a terme signada pel director (o directors) de l'obra amb les firmes degudament identificades.

En acabar l'obra, i també als únics efectes del control tècnic de les actuacions, s'ha de presentar:

a) Certificat final d'obra signat pel director de la mateixa (Annex XIII). En el cas que el projecte inicial estigui visat pel corresponent col·legi professional, s'ha de presentar el certificat igualment visat.

b) Acta de recepció de l'obra (Annex XIV) signada conjuntament pel director, el contractista, un facultatiu tècnic en representació de la Corporació Local i un representant del Consell de Mallorca. A aquest efecte, la Corporació Local, amb una antelació mínima de tres dies hàbils, comunicarà al Consell de Mallorca el dia i l'hora prevista per a la recepció de les obres i també la de la seva inauguració oficial.

c) Plànols que recullin l'estat final de l'obra en format .dwg, .shp, .dgn, .dxf, en suport digital.

En el cas de l'adquisició d'immobles, també s'ha de presentar:

-Fotocòpia acarada de l'escriptura pública de l'adquisició de l'immoble degudament inscrita en el Registre de la Propietat.

Finalitzada l'activitat objecte de la subvenció, el servei responsable del Departament emetrà un informe d'avaluació i de comprovació relatiu a si la subvenció concedida compleix els requisits i s'ajusta a la finalitat de la convocatòria.

4.4.- Fer constar en els plecs de clàusules administratives particulars per a la contractació de cada obra els següents punts:

A.- Que les empreses que es presentin a la licitació amb més de 50 persones treballadores han de comptar amb un 2 % dels llocs de treball per a persones amb discapacitat.

B.- Que entre les condicions d'execució del contracte han de figurar, per tenir en compte els aspectes mediambientals, les següents:

Bones pràctiques adreçades a minimitzar les emissions contaminants: 

- Utilització d'almenys un vehicle de baixes emissions adscrit a l'obra, entenent com a vehicle de baixes emissions aquell que empri com a font d'energia electricitat, GLP, gas natural o hidrogen o vehicles híbrids endollables i els vehicles que acompleixin com a mínim la normativa Euro 5 o Euro 6.

- Realització de revisions regulars dels equips i maquinària a fi d'optimitzar el consum d'energia i minimitzar l'emissió de fums i gasos.

- Recs periòdics en àrees on es produeixen moviments de terra i trànsit de maquinària que poden generar pols.

- Protecció amb veles o lones de tots els materials que puguin generar pols.

- Inspecció diària del parc de maquinària de l'obra per identificar fuites visibles.

- Utilització de desencofrants que no perjudiquin el medi ambient.

- Impartició de formació al personal per tal de minimitzar les emissions contaminants.

Bones pràctiques adreçades a minimitzar la generació de residus:

- Utilització preferentment d'elements prefabricats/reutilitzables.

- Compra de materials a l'engròs amb envasos d'una grandària que permeti reduir la producció de residus d'embolcalls (els recipients/contenidors grans són preferibles als recipients/contenidors petits i és millor si estan fabricats amb material reciclat).

- Programar el volum de terres excavades per minimitzar els sobrants de terra i per utilitzar-los al mateix emplaçament.

- Senyalització dels contenidors de residus, amb indicació del tipus de residu que poden admetre.

- Impartició de formació al personal per minimitzar la generació de residus i assegurar la correcta gestió.

Bones pràctiques adreçades a minimització de consum de recursos naturals: 

Mesures per reduir el consum d'aigua:

- Inspeccions periòdiques de la instal·lació per identificar fuites visibles i manteniments periòdics.

- Controls periòdics de la despesa d'aigua.

- Instal·lació de sistemes de regulació a les boques de les mànegues.

- Impartició de formació al personal per reduir el consum d'aigua.

Mesures per reduir el consum d'energia:

- Controls periòdics de la despesa d'energia (energia elèctrica, gasoil...).

- Planificar les activitats per tal d'optimitzar l'ús dels equips elèctrics de l'obra.

- Impartició de formació al personal per reduir el consum d'energia.

Mesures per reduir el consum de materials:

- Ús de materials i/o productes ambientalment correctes com ara, preferentment:

Àrids reciclats procedents de la runa d'enderrocs.

Utilització de fusta certificada amb alguns tipus de segell ambiental (FSC, PEFC, etc.).

Utilització de plàstics o acers amb contingut reciclat.

Utilització de pintures, adhesius, sellants amb baix contingut en compostos orgànics volàtils (COVs).

- Preferentment, ús de materials d'origen quilòmetre zero.

C.- Que entre les condicions d'execució del contracte ha de figurar que l'empresa adjudicatària, si ha de contractar personal per dur a terme l'obra, almenys una persona ha de trobar-se en situació o risc d'exclusió social. Aquesta persona serà derivada pels serveis socials municipals.

Per acreditar el compliment d'aquesta obligació (A, B i C), el secretari de l'ajuntament ha de fer un certificat en el qual es faci constar que els plecs aprovats inclouen tots aquests punts. Aquest certificat s'ha de presentar al Consell de Mallorca (Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local) en el termini de 15 dies naturals comptadors a partir del dia següent al de l'aprovació dels plecs de clàusules administratives particulars. En el certificat també s'ha de fer constar la data de l'aprovació dels plecs.

4.5.- Fer constar la publicitat del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca en les actuacions. En especial, a col·locar en un lloc visible de l'obra a l'acte d'inauguració de la mateixa una placa de ferro amb lletres de llautó o en metacrilat amb la llegenda i les mides que indiqui el Consell de Mallorca. Durant tota l'execució de les obres, les entitats locals beneficiàries de les subvencions tendran l'obligació d'adoptar les mesures pertinents perquè el contractista adjudicatari d'una obra col·loqui un cartell, a peu d'obra, en un lloc visible des de la via pública, on s'indicarà l'organisme o organismes que ajuden en l'execució del projecte. El contractista es farà càrrec sempre del cost del cartell i del de la seva col·locació. L'esmentat cartell tendrà les característiques que determini el Consell de Mallorca en el seu moment. 

Per a l'actuació d'adquisició de vehicles ha de figurar en un lloc visible del vehicle o vehicles que l'adquisició ha estat subvencionada pel Consell de Mallorca, amb l'anagrama, la llegenda i les mides que indiqui el Consell de Mallorca.   

4.6.- Comunicar al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en qualsevol moment, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat i no consignades en la sol·licitud.

4.7.- Complir la resta d'obligacions que es preveuen a l'article 9 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca aprovada per acord de Ple de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de dia 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

5.- La subvenció s'atorgarà per un import cert. En el cas que la quantia justificada sigui inferior a la concedida, una vegada ajustada a l'import adjudicat de les obres d'acord amb el que s'indica el punt 12.1 d'aquesta convocatòria, l'import a subvencionar s'ha d'ajustar amb el finalment justificat. Atès que està prevista l'aprovació de dues bestretes del 100 % de les subvencions concedides de cada anualitat (2020 i 2021), en el cas que l'import justificat sigui inferior a l'import subvencionat total l'ajuntament interessat haurà de fer, una vegada presentada la justificació de les despeses de cada actuació, a requeriment del Consell de Mallorca, un reintegrament de la diferència entre les quantitats subvencionades i abonades mitjançant bestretes i les quantitats finalment justificades a més dels interessos de demora corresponents des del moment del pagament de les bestretes de les subvencions a l'ajuntament interessat fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament per part del Consell de Mallorca de cada actuació, excepte en el cas que el romanent s'apliqui a la realització d'una altra actuació, d'acord amb el es preveu en el punt 17.  

6.- Les ampliacions dels terminis establerts en aquesta convocatòria es regirà pel que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En tot cas, les sol·licituds d'ampliació de terminis han de tenir entrada oficial al Consell de Mallorca amb una antelació mínima de trenta (30) dies naturals a la data de la seva finalització. S'autoritza el conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local per a la resolució de les peticions d'ampliacions de terminis.

En els casos de desistiment del contractista adjudicatari, resolució de contractes per fallida de les empreses adjudicatàries, licitacions declarades desertes, impugnacions de les licitacions, i, en general, en tots els supòsits que per causes alienes a l'ajuntament s'hagi d'adjudicar novament l'actuació o l'adjudicació sofreixi un retard justificable, amb caràcter excepcional, si les ampliacions de terminis no resolen aquestes incidències, es podran establir noves dates per acabar l'actuació per resoldre aquestes problemàtiques.

Les entitats locals beneficiàries de la subvenció poden sol·licitar a l'òrgan que la concedeix, abans que conclogui el termini per dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de l'acord de concessió, reducció de l'import concedit, modificació de l'actuació objecte de l'ajuda, que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries pel bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es danyi el dret de tercers.

7.- Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Base de Dades Nacional de Subvencions i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, contra aquest acord no es podrà interposar recurs en via administrativa, si bé es podrà formular potestativament REQUERIMENT per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des del dia que es rebi la notificació amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des del dia següent a aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.

Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptador des del dia següent al de la recepció de la notificació.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.>>

    

Palma, 2 de desembre de 2020

La secretària tècnica de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local

(Por delegació del conseller de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local.

Resolució de 22/07/2019. BOIB núm. 103, de 27/07/2019)

Rosa Mª Cañameras Bernaldo

Documents adjunts