Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FUNDACIÓ ORQUESTRA SIMFÒNICA ILLES BALEARS

Núm. 11886
Proposta d’Acords/Acords relatius a l’aprovació de la modificació definitiva dels Estatuts de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears i del seu text refós

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Que en data 24 d'agost de 2020 el gerent de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears va emetre memòria justificativa de la necessitat de modificar els estatuts vigents de la Fundació, per tal d'adaptar-los a la legislació vigent en matèria de fundacions i de contractació del sector públic.

2. Que s'han emès tots els informes preceptius, concretament els següents:

  • Informe de la consellera competent en matèria d'hisenda i pressuposts de data 2 d'octubre de 2020

  • Informe de la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de data 22 de setembre de 2020

3. Per part de la Fundació s'han incorporat tots els suggeriments indicats als informes preceptius.

4. En sessió celebrada, en data 14 d'octubre de 2020, el Consell de Govern va acordar autoritzar la modificació dels estatuts de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears i el seu text refós, així com la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, una vegada siguin aprovats pel Patronat de la Fundació.

Per tot això, s'eleva al Patronat la següent

PROPOSTA D'ACORDS

Primer. Aprovar la modificació definitiva dels Estatuts de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears i el seu text refós, aprovada per Consell de Govern en sessió celebrada en data 14 d'octubre de 2020.

Segon.  Acordar la elevació a públic dels nous estatuts i la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 19 d'octubre de 2020

El gerent  Pere Malondra   

El Patronat aprova tots els Acords de la Proposta Signa en representació del Patronat, en sessió 22 d'octubre de 2020 La Presidenta Pilar Costa i Serra

 

 

 

ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ ORQUESTRA SIMFÒNICA DE LES ILLES BALEARS

Capítol I Constitució de la Fundació

Article 1

Denominació, nacionalitat i naturalesa

La Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears és una organització de nacionalitat espanyola, sense ànim de lucre, de titularitat pública, de naturalesa institucional, amb personificació privada, que té afectat de manera duradora el seu patrimoni a la realització de les finalitats d'interès general que es detallen en aquests Estatuts.

Article 2

Personalitat jurídica, començament d'actuacions i durada temporal

1. La Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears té personalitat jurídica pròpia i capacitat d'obrar plena des de la inscripció de l'escriptura pública de constitució en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, en conseqüència, des de llavors pot dur a terme tots els actes que siguin necessaris per al compliment de la finalitat per a la qual ha estat creada, amb subjecció a l'ordenament jurídic.

2. La Fundació té una durada temporal indefinida; no obstant això, si en algun moment les finalitats pròpies de la Fundació es poden considerar complertes, o són de realització impossible, el Patronat en pot acordar l'extinció d'acord amb l'article 33 d'aquests Estatuts i la legislació vigent.

Article 3

Règim jurídic

1. La Fundació es regeix per aquests Estatuts, per les normes de règim intern que dicti el Patronat i per la legislació que li sigui aplicable, especialment per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d'organització de l'exercici del Protectorat, i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La Fundació es regeix per l'ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010 i en la resta de normativa de dret públic que li sigui aplicable.

Article 4

Domicili i àmbit d'actuació

1. El domicili de la Fundació s'estableix al carrer de Vicenç Juan i Rosselló, 22B, 07013 Palma, i pot tenir delegacions a qualsevol punt del territori de la comunitat autònoma.

2. La Fundació du a terme les seves activitats a la comunitat autònoma de les Illes Balears i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució de les seves finalitats, sigui de la resta de l'Estat espanyol o de l'estranger.

 

Capítol II Finalitats i beneficiaris de la Fundació

Article 5

Finalitats

Les finalitats de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears són gestionar i promoure el desenvolupament i la difusió d'activitats musicals en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també en la resta de l'Estat, en el marc de l'interès general de la cultura i a través de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, principalment.

 

​​​​​​​Article 6

Activitats fundacionals

1. Per a la consecució de les finalitats esmentades en l'article anterior i per obtenir el finançament necessari per fer-ho, la Fundació pot dur a terme activitats l'objecte de les quals estigui relacionat amb les finalitats fundacionals o que siguin complementàries o accessòries de les anteriors com, per exemple, les següents:

  • La creació d'altres grups musicals com orquestres de cambra, conjunts de corda i vent, cors o altres grups semblants.
  • L'organització de concerts, recitals, conferències i altres actes destinats a aconseguir un nivell de música més elevat en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
  • L'edició de publicacions i enregistraments.
  • La col·laboració amb els centres d'ensenyament, especialment els musicals, i amb altres entitats culturals per assolir les seves finalitats.
  • La promoció dels compositors, els directors d'orquestra, els solistes i els intèrprets, i també els cors, sobretot els nous valors musicals que puguin sorgir.
  • El desenvolupament en general d'activitats que tendeixin a la consecució de les seves finalitats
  • La promoció del coneixement i la difusió del patrimoni musical propi de les Illes Balears.

2. El Patronat de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears té llibertat plena per determinar les activitats de la Fundació que tendeixin a aconseguir els objectius concrets més adequats o convenients en cada moment, a judici del Patronat i en el compliment de les seves finalitats.

Article 7

Beneficiaris

Els beneficiaris de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears i de les seves finalitats fundacionals s'han d'escollir amb criteris d'imparcialitat i no-discriminació i, en tot cas, poden ser-ne beneficiaris els següents:

a. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b. El sector relatiu al desenvolupament i la difusió d'activitats musicals.

c. La societat balear, especialment, i l'espanyola, en general, i també les persones d'altres procedències.

Article 8

Finalitat de les rendes i els ingressos

1. La Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears ha de destinar efectivament el patrimoni i les seves rendes al compliment de les seves finalitats fundacionals. S'ha de destinar al compliment de les finalitats fundacionals, com a mínim, el 70 % dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s'obtenguin per qualsevol altre concepte, en els termes prevists per la legislació vigent. La resta s'ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons ho acordi el Patronat.

2. El termini per complir aquesta obligació és el comprès entre l'inici de l'exercici en el qual s'hagin obtingut i els quatre anys següents al tancament d'aquest exercici.

 

Capítol III Govern de la Fundació

Article 9

Òrgans de la Fundació

Els òrgans de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears són els següents:

a. El Patronat

b. El president

c. El gerent

Article 10

Naturalesa del Patronat

1. El Patronat és l'òrgan de govern, administració i representació de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears i ha d'executar les funcions que li corresponguin amb subjecció a l'ordenament jurídic i a aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne el rendiment i la utilitat.

Article 11

Composició del Patronat i durada del mandat

1. El Patronat, en tot cas, ha de tenir un mínim de 7 membres i un màxim de 13 membres, d'acord amb l'article 20.3 de la Llei 7/2010; entre els membres hi ha d'haver, com a mínim, un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

Poden ser membres del Patronat les persones físiques que tenguin capacitat d'obrar plena i no estiguin inhabilitades per a l'exercici de càrrecs públics.

Les persones jurídiques poden formar part del Patronat i han de designar una o diverses persones físiques que les representin.

2. Són membres del Patronat:

a. El president, que és el titular de la conselleria competent en matèria de cultura.

b. El vicepresident, que és el titular de la direcció general competent en matèria de cultura.

c. Els vocals nats:

  • El titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria de cultura.
  • El titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.
  • El titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

d. Els vocals electes:

  • Dos representants nomenats pel titular de la conselleria competent en matèria de cultura, entre les persones que estan al servei d'aquesta conselleria, els quals han d'actuar en representació i interès de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

També participen en el Patronat, encara que no en siguin membres, amb veu i sense vot, les persones següents:

  • Un representant de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

3. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida, mentre ocupin el càrrec per al qual han estat nomenats.

4. Els patrons electes exerceixen les seves funcions durant quatre anys i poden ser reelegits un nombre indefinit de vegades. Els vocals electes deixen de formar part del Patronat a petició pròpia, perquè els substitueix un altre membre a proposta de l'entitat que representen o perquè han cessat en el càrrec que els vinculava a l'Administració.

5. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament; en cap cas no poden percebre cap retribució o dieta per exercir aquestes funcions.

6. El Patronat pot ampliar el nombre de membres proposant i acceptant el nomenament de nous patrons a favor de persones físiques o jurídiques que hagin fet aportacions al patrimoni fundacional o al compliment dels objectius de la Fundació, o que es distingeixin en l'àmbit de les finalitats de la Fundació. En tot cas, la representació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de ser majoritària. Aquests patrons deixaran de formar part del Patronat en el moment en què les entitats que representen deixin de fer les aportacions corresponents.

Article 12

Nomenaments de patrons

1. El Patronat és l'òrgan competent per nomenar els patrons que s'incorporen en virtut del punt 6 de l'article anterior.

2. Els membres del Patronat han d'aprovar els acords de nomenament per majoria absoluta perquè siguin vàlids.

Article 13

Acceptació del càrrec de patró

1. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec en un document públic, en un document privat amb firma legitimada per un notari o mitjançant una compareixença feta a aquest efecte en el Registre de Fundacions.

2. Igualment, es pot acceptar el càrrec davant el Patronat, amb l'acreditació mitjançant un certificat expedit pel secretari, amb firma legitimada notarialment.

3. En tot cas, l'acceptació s'ha de comunicar formalment al Protectorat i s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

Article 14

Substitució i cessament dels patrons

1. El cessament dels patrons es produeix en els supòsits prevists en l'article 18 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. També se'n pot produir el cessament a proposta del mateix òrgan que els va nomenar.

2. La renúncia es pot dur a terme per qualsevol mitjà i segons els tràmits prevists per a l'acceptació del càrrec de patró.

3. La substitució i el cessament dels patrons s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

4. El termini per cobrir les vacants és de dos mesos a comptar des del moment en què es produeix la vacant.

Article 15

Facultats del Patronat

1. El Patronat té la competència per resoldre les incidències de tot allò que fa referència al govern, la representació i l'administració de la Fundació, i també a la interpretació i la modificació d'aquests Estatuts, d'acord amb el que estableix la Llei   7/2010.

2.  Les facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, i sens perjudici de les funcions atorgades pels Estatuts i de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són les següents:

a. Exercir l'alta direcció, la inspecció, la vigilància i l'orientació de les tasques de la Fundació.

b. Nomenar apoderats generals o especials.

c. Nomenar i destituir el gerent, el director titular de l'Orquestra i el personal directiu professional, si escau, i seguint el procediment i amb els informes previs preceptius.

d. Aprovar la programació de cada temporada de l'Orquestra.

e. Interpretar els Estatuts i executar-los amb els acords oportuns, si escau; també prendre els acords sobre la modificació d'aquests, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir les seves finalitats.

f. Aprovar el pla d'actuació a què es refereix l'article 25.8 de la Llei 50/2002.

g. Aprovar i trametre al titular de la conselleria d'adscripció el pla d'actuació a què es refereix l'article 17.2 de la Llei 7/2010.

h. Aprovar els comptes anuals, l'avantprojecte de pressupost anual, les propostes de modificació d'aquest durant l'exercici i la liquidació del pressupost durant els sis mesos següents al tancament de l'exercici.

i. Prendre acords sobre la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos prevists en la legislació vigent.

j. Acordar les mesures per a l'administració dels béns i drets de la Fundació i acordar qualsevol negoci jurídic que afecti els béns, els drets i les obligacions de la Fundació.

k. Acordar l'obertura i el tancament dels centres, de les oficines i de les delegacions de la Fundació.

l. Acordar l'aprovació d'inici d'expedients de contractació i dels plecs que han de regir els contractes d'obres, serveis i subministraments, així com acordar-ne l'adjudicació i exercir la resta de facultats i funcions pròpies de l'òrgan de contractació, en cas que la competència no estigui delegada en el director gerent segons allò que preveu la lletra f) de l'article 24.1.

m. Acordar les despeses i els pagaments sens perjudici de la delegació que es pugui efectuar en el gerent i de la superior coordinació i control de la gestió de la tresoreria a càrrec dels òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 11 de la Llei 7/2010.

n. Contractar tot tipus d'operacions financeres i de crèdit a curt o a llarg termini, amb les limitacions establertes en l'article 12 de la Llei 7/2010.

o. Delegar les seves facultats en un o més patrons, excepte en les matèries l'acord de les quals requereixi majoria absoluta, segons l'article 17.3 d'aquests Estatuts, i en els actes que requereixin l'autorització del Protectorat.

p. Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si escau, s'estableixin reglamentàriament, en els termes prevists en l'article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010.

q. Aprovar la part fixa i la variable de la retribució del personal directiu.

r. Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a altres òrgans de la Fundació.

Article 16

Reunions del Patronat i convocatòries

1. El Patronat s'ha de reunir tantes vegades com sigui oportú per al bon funcionament de la Fundació i, com a mínim, les necessàries per aprovar els plans d'actuació a què es refereixen les lletres f) i g) de l'apartat 2 de l'article 15 d'aquests Estatuts, i també per aprovar els comptes anuals, l'avantprojecte de pressupost anual, les propostes de modificació d'aquest i la liquidació del pressupost. El president ha de convocar les reunions per iniciativa pròpia o quan ho sol·liciti un terç dels membres del Patronat, com a mínim.

2. El secretari ha de cursar la convocatòria i l'ha de fer arribar a tots els membres, amb tres dies d'antelació a la data en què s'ha de dur a terme la reunió, com a mínim; l'ha de trametre per qualsevol mitjà que permeti deixar constància de la recepció. En la convocatòria s'hi ha d'indicar el lloc, el dia i l'hora de la reunió i l'ordre del dia.

3. No cal convocatòria prèvia quan es trobin presents tots els patrons i acordin per unanimitat celebrar la sessió.

Article 17

Deliberacions i adopció d'acords

1. La sessió del Patronat queda vàlidament constituïda quan hi són presents, com a mínim, la meitat més un dels seus membres. El Patronat pot prendre acords quan hi sigui present o representada la majoria absoluta dels patrons.

2. Els acords són executius immediatament i es prenen per majoria dels patrons presents o representats en la reunió. El president té el vot de qualitat en els casos d'empat.

3. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar els acords referits als assumptes següents:

a. La reforma o la modificació dels Estatuts.

b. El nomenament de nous patrons i de càrrecs en el Patronat.

c. El cessament de patrons i de càrrecs, per causa legal o estatutària.

d. La disposició i el gravamen dels béns que integren el seu patrimoni.

e. La fusió i l'extinció de la Fundació.

f. L'aprovació de l'avantprojecte de pressupost anual, de les propostes de modificació del pressupost, dels comptes anuals i dels plans d'actuació a què es refereixen les lletres f), g) i h) de l'apartat 2 de l'article 15 d'aquests Estatuts.

Article 18

Obligacions del Patronat

1. El Patronat, en la seva actuació, s'ha d'ajustar a la legislació vigent i al que estableixen aquests Estatuts.

2. El Patronat ha de complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.

3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin els beneficiaris i la resta de persones interessades.

 

​​​​​​​Article 19

Responsabilitat dels patrons

1. Els patrons han d'ocupar el càrrec amb la diligència d'un representant lleial.

2. Els patrons responen solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a la llei o a aquests Estatuts, o pels duits a terme sense la diligència amb què han d'ocupar el càrrec. Estan exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra d'un acord i els qui provin que, sense haver intervingut per prendre'l i executar-lo, desconeixien que s'havia pres o que, sabent-ho, havien fet tot el possible per evitar el dany o que s'havien oposat expressament a executar-lo.

3. Els patrons han d'assistir a les reunions a què siguin convocats i complir en les seves actuacions amb les disposicions legals vigents i amb els presents Estatuts.

Article 20

El president

El president té les funcions següents:

a. Exercir la representació de la Fundació en tots els afers públics, jurídics, administratius, econòmics i laborals.

b. Ordenar les convocatòries de les reunions ordinàries i extraordinàries del Patronat de la Fundació,  fixar l'ordre del dia de cada sessió, presidir les sessions i dirigir les deliberacions.

c. Complir i fer complir aquests Estatuts i els acords adoptats pels òrgans de govern de la Fundació.

d. Visar les actes de les sessions i els certificats dels acords del Patronat.

e. Signar els acords, contractes, convenis o altres negocis jurídics en nom de la Fundació quan l'aprovació prèvia a la signatura correspongui al Patronat.

f. Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

El president disposa de vot de qualitat per dirimir els empats que poden produir-se en les votacions que es facin en el Patronat.

El president, amb el consentiment del Patronat, pot delegar les seves atribucions, excepte la de les lletres b) i d), al gerent de la Fundació. En qualsevol moment, el president pot revocar les facultats delegades.

En cas de vacant, absència o malaltia, el càrrec de president l'ha d'exercir el vicepresident.

Article 21

El vicepresident

El vicepresident té les funcions següents:

a. Substituir el president i exercir-ne les funcions en cas de vacant, absència o malaltia.

b. Les altres funcions que, per escrit, li delegui el president o el Patronat.

Article 22

El secretari

1. El Patronat nomena el secretari de la Fundació entre els funcionaris que presten servei a la conselleria d'adscripció, preferentment amb funcions al servei jurídic. El secretari té veu, però no té vot.

2. Correspon al secretari certificar els acords del Patronat, custodiar tota la documentació que pertany a la Fundació, estendre les actes corresponents a les reunions del Patronat, expedir els certificats, emetre els informes que siguin necessaris i totes les funcions que expressament li encarregui el Patronat. Així mateix, segons instruccions del president, pot comunicar les convocatòries i l'ordre del dia de les sessions. En els casos de malaltia, absència o vacant exercirà les funcions de secretari el vocal més jove del Patronat.

 

​​​​​​​Article 23

El gerent

1. El Patronat, a proposta del president, seguint el procediment i amb els informes previs preceptius, ha de nomenar un gerent com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió. El nomenament del gerent de la Fundació s'ha de comunicar al Consell de Govern.

2- El gerent manté amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció. Li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 7/2010.

3. El Patronat ha d'aprovar la retribució bruta anual del gerent en el moment del nomenament. La retribució no pot ser superior a la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El gerent, a més de fer-ho en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho fa el president del Patronat que el va proposar. No obstant això, als efectes operatius i de gestió, el seu contracte és vigent durant el termini màxim d'un mes des del cessament de l'autoritat que el va nomenar. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.

5. El gerent no percep en el moment del cessament cap indemnització, excepte la que li pugui correspondre d'acord amb l'article 21.4 de la Llei 7/2010.

Article 24

Funcions del gerent

1. El gerent té les funcions següents:

a. Establir, aprovar i fer complir les normes generals de funcionament intern de la Fundació i de cada unitat organitzativa.

b. Elaborar i proposar al Patronat l'avantprojecte de pressupost anual d'ingressos i despeses i, si escau, les modificacions pressupostàries, així com formular els comptes anuals i la liquidació del pressupost de l'any anterior.

c. Elaborar i proposar al Patronat l'aprovació dels plans d'actuació.

d. Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d'acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, davant el qual ha de retre comptes, i mantenir degudament actualitzat l'inventari de béns.

e. Acordar les despeses i els pagaments i gestionar la tresoreria d'acord amb els criteris aprovats pel Patronat.

f. Iniciar i aprovar els expedients, contractar les obres, els subministraments i els serveis, aprovar els plecs i realitzar les adjudicacions dels contractes i exercir la resta de facultats i funcions pròpies de l'òrgan de contractació, en cas de delegació d'aquestes funcions per part del Patronat.

g. Proposar al Patronat l'inici dels expedients de contractació i dels plecs i la resta d'actes en matèria de contractació que hagin de ser aprovats pel Patronat.

h. Vigilar el compliment dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat i supervisar-la.

i. Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat, promoure els procediments de selecció de personal laboral de la Fundació, contractar-lo i, si escau, extingir-ne el vincle laboral, tret del personal sotmès a una relació laboral especial d'alta direcció, acordar les sancions i executar la resta d'actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades pel Patronat, d'acord amb la normativa vigent.

j. Exercir la direcció del personal al servei de la Fundació i mantenir la relació amb els òrgans de representació del personal.

k. Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d'hisenda i pressuposts, amb l'antelació suficient, les reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, així com responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació d'acord amb les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.

l. Informar el Patronat, almenys semestralment, de les actuacions de la Fundació, com també de la seva gestió econòmica.

m. Emetre l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat i informar-ne el Patronat, de conformitat amb el que disposen els apartats 2 a 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010.

n. Exercir, en cas d'urgència, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries per defensar els drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de retre compte al Patronat en la primera reunió que es faci.

o. Signar acords, contractes, convenis o altres negocis jurídics relatius a la gestió ordinària, i d'acord amb les quanties i els límits que estableixi el Patronat per delegació.

p. Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

 

 

​​​​​​​ Capítol IV Altres òrgans i personal de la Fundació

Article 25

La Comissió Artística

1. Es crea la Comissió Artística, amb la composició següent:

  • El president, que ha de ser proposat i nomenat a criteri del president del Patronat.
  • El concertino de l'Orquestra.
  • Un màxim de quatre vocals, que s'han d'escollir entre els professors de l'Orquestra, nomenats pel president del Patronat.
  • Un màxim de dos vocals, proposats entre persones amb prestigi en l'àmbit musical, aliens a l'Orquestra, nomenats pel president del Patronat.
  • El gerent de la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears.
  • El director titular de l'Orquestra Simfònica Illes Balears.
  • La persona que té a càrrec seu l'arxiu de l'Orquestra.

2. Els nomenaments són per un període de dos anys i es poden prorrogar per un mateix termini, si el Patronat ho considera oportú.

3. La Comissió Artística ha de procurar, sempre que sigui possible i sens perjudici del compliment dels objectius de la Comissió, que tant en el nomenament de vocals proposats entre els professors de l'Orquestra com en el nomenament de vocals proposats entre persones amb prestigi dins l'àmbit de la música, es compleixi el principi de presència equilibrada de dones i homes en els nomenaments i en les designacions de càrrecs de responsabilitat, d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març. S'entén que això es compleix si s'assoleix una composició paritària, per la qual un dels gèneres té una presència mínima del 40 %.

4. La Comissió Artística ha d'elegir un secretari entre els seus membres. Aquesta funció la pot assumir el secretari de la Fundació o la persona en qui aquest delegui.

5. La Comissió Artística és consultiva. Pot assessorar i col·laborar en la proposta de programació que elabora el gerent, juntament amb el director titular de l'Orquestra, i el president de la Comissió. El gerent decideix en darrer cas, per raons econòmiques o organitzatives, acceptar o no el que la Comissió Artística proposa.

El Patronat pot consultar la Comissió Artística respecte dels temes de naturalesa artística que consideri oportú.

6. Els membres de la Comissió Artística exerceixen el càrrec gratuïtament; en cap cas no poden percebre cap retribució o dieta per exercir aquestes funcions.

Article 26

El director titular de l'Orquestra

1. El Patronat, a proposta del gerent, nomena el director titular de l'Orquestra. El director de l'Orquestra manté amb la Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears una relació de naturalesa contractual de prestació de serveis, que s'ha de regir pel que estableix el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

2. El director de l'Orquestra, d'acord amb el gerent, té les funcions de direcció artística i les següents:

a. Dirigir l'Orquestra en els concerts que s'estipulin cada temporada.

b. Elaborar el pla d'assaigs de l'Orquestra per a tota la temporada, així com el programa de l'estudi i el perfeccionament, i vetllar perquè es compleixin.

c. Mantenir la disciplina de l'Orquestra; proposar sancions, si escau, segons els expedients que ha de resoldre el Patronat.

d. Preparar, conjuntament amb el gerent i amb l'assessorament de la Comissió Artística, la proposta de programació de temporada de l'Orquestra.

3. En el cas de vacant del director titular de l'Orquestra, n'ha d'assumir les funcions la persona que designi el Patronat a proposta del gerent, d'acord amb el que estableix el punt 1 d'aquest article.

 

​​​​​​​Article 27

Els professors de l'Orquestra

Els professors que integren l'Orquestra s'han de seleccionar d'acord amb la normativa legal vigent aplicable al personal laboral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. El Reglament de règim intern o el corresponent conveni col·lectiu regulen l'activitat dels professors membres de l'Orquestra.

Article 28

Els solistes, els cors i els directors convidats

1. Es poden contractar els solistes necessaris per desenvolupar la programació de cada temporada i de fora de temporada, com també cors i altres agrupacions.

2. Es poden contractar directors d'orquestra convidats per dirigir determinats concerts en el marc de la programació de cada temporada, i de fora de temporada.

3. La relació contractual de prestació d'aquests serveis s'ha de regir pel que estableix el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

Article 29

Augment de professors i substituts

Quan les circumstàncies ho facin recomanable o el caràcter de les obres programades ho exigeixi, es poden contractar, per a determinats concerts, els professors necessaris, a criteri del director titular i el gerent segons les necessitats, mitjançant una borsa de treball creada a aquest efecte, seguint els procediments i amb els informes previs preceptius.

 

Capítol V Règim econòmic de la Fundació

Article 30

Patrimoni

1. El patrimoni de la Fundació està format per tots els béns, els drets i les obligacions susceptibles de valoració econòmica que n'integrin la dotació, així com pels que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la seva constitució, tant si s'afecten a la dotació com si no.

2. La Fundació ha de figurar com a titular de tots els béns i drets que integren el seu patrimoni i ha de constar en l'inventari anual.

3. El Patronat ha de promoure la inscripció a nom de la Fundació dels béns i drets que integren el seu patrimoni en els registres públics corresponents.

4. La dotació fundacional està integrada per tots els béns i els drets que constitueixin la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s'aportin amb aquest caràcter.

5. Els béns i drets que formen part de la dotació han de romandre en el patrimoni de la Fundació i no es poden destinar al finançament de despeses de la Fundació.

6. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l'autorització prèvia del Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/2010.

Article 31

Finançament

1. La Fundació, per al desenvolupament de les seves activitats, es finança, d'acord amb l'article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a. Els béns i els drets que constitueixen el seu patrimoni.

b. Els recursos que provinguin del rendiment del seu patrimoni.

c. Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.

d. Les transferències, corrents o de capital, que tingui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.

e. Les subvencions, corrents o de capital, que provinguin de les administracions o entitats públiques.

f. Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d'entitats privades i de particulars.

g. L'endeutament a curt, mitjà o llarg termini en els termes prevists per la llei i en particular per l'article 12 de la Llei 7/2010.

h. Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions, sens perjudici de l'aplicació dels principis generals d'eficàcia, eficiència i transparència a què es refereixen els articles 3 i 25.2 de la Llei 7/2010.

3. Es faculta el Patronat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que faci recomanable la conjuntura econòmica de cada moment i sens perjudici de sol·licitar l'autorització o de comunicar-ho al Protectorat.

Article 32

Règim financer i pressupostari

1. L'exercici econòmic ha de coincidir amb l'any natural.

2. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a la seva activitat, la qual ha de permetre fer el seguiment cronològic de les operacions efectuades; per aquest motiu, ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d'inventaris i de comptes anuals i els altres llibres obligatoris, segons la legislació vigent.

3. En la gestió econòmica i financera, la Fundació s'ha de regir pels principis i criteris generals determinats en la normativa vigent i ha d'aplicar les normes específiques contingudes en aquests Estatuts i, especialment, les previstes per a les entitats que integren el sector públic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Abans de la data que fixi l'ordre del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts d'elaboració dels pressuposts anuals, el Patronat ha de debatre i ha d'aprovar, a proposta del gerent, l'avantprojecte del pressupost de la Fundació per a l'any següent, de conformitat amb el que estableixen els articles 40, 44 i 45 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. En tot cas, les modificacions de les dotacions als pressuposts de la Fundació durant l'exercici s'han d'ajustar al que preveu l'article 8 de la Llei 7/2010, i els articles 40.3 i 63 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despesa de capital a despesa corrent, excepte les despeses de capital que, d'acord amb els pressuposts de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos derivats de l'activitat pròpia d'aquesta.

6. Així mateix, l'adopció de compromisos de despesa pluriennal s'ha d'ajustar a les normes contingudes en l'article 9 de la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries que la despleguin.

Els òrgans de la Fundació han de formular i aprovar la liquidació dels pressuposts en els mateixos terminis que els comptes anuals i els han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

Article 33

Control financer

1. El control financer s'exerceix per la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els termes que preveu la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La fiscalització prèvia se substitueix pel control financer.

2. Així mateix, la Fundació està sotmesa al control d'eficàcia i eficiència en els termes que preveu l'article 17.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

​​​​​​​Article 34

Comptes anuals i plans d'actuació

1. El Patronat ha d'elaborar i trametre al Protectorat, en els últims tres mesos de cada exercici, el pla d'actuació segons estableix l'article 15.2.f), que ha d'incloure els objectius prevists i les activitats que es prevegin fer durant l'exercici següent. Així mateix, i després de l'aprovació del pressupost, el Patronat ha d'aprovar, durant el primer trimestre de l'exercici corresponent, el pla d'actuació a què es refereix l'article 15.2.g), en el qual s'ha d'incloure, entre altra documentació, un pla econòmic i financer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.

2. El gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i ha de signar una declaració de garantia i de responsabilitat sobre les actuacions dutes a terme per la Fundació durant l'any anterior, d'acord amb l'article 18 de la Llei 7/2010, simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals.

3.El gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos des del tancament de l'exercici i  el Patronat els ha d'aprovar en el termini màxim de sis mesos des del tancament de l'exercici, sense que pugui delegar aquesta funció en altres òrgans de la Fundació. Els comptes anuals s'han de presentar al Protectorat dins els deu dies hàbils següents a l'aprovació, acompanyats d'un certificat, expedit pel secretari amb el vistiplau del president, de l'acord d'aprovació del Patronat en el qual figuri l'aplicació del resultat.

4.Els comptes anuals, que comprenen com a mínim el balanç, el compte de resultats i la memòria, han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i del resultat de la Fundació. La memòria completa amplia i comenta la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats i ha d'incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, ha d'incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, en la direcció i en la representació, i el grau de compliment del pla d'actuació. També ha d'incloure els recursos emprats, la procedència d'aquests i el nombre de beneficiaris com a conseqüència de cada actuació duta a terme, els convenis subscrits amb altres entitats per a aquesta finalitat i el grau de compliment de la finalitat a què estaven destinades les rendes i els ingressos.

5.Els documents als quals es refereix l'apartat anterior han de sotmetre's a l'examen i l'informe d'auditoria pública o, si escau, al control financer permanent d'acord amb el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 7/2010 i les normes reglamentàries que les despleguin.

6.El Protectorat ha d'examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.Els comptes s'han de trametre també a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els deu dies posteriors a la formulació i a l'aprovació.

 

Capítol VI Règim de contractació pública

Article 35

Règim aplicable

El règim de contractació pública de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears és el que es preveu en la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i en la normativa autonòmica de contractació, juntament amb el que s'estableix en aquest capítol.

Article 36

Òrgan de contractació

L'òrgan de contractació de la Fundació Orquestra Simfònica de les Illes Balears és el Patronat, sens perjudici del que estableixi la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada.

Les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació es poden delegar en la presidència, vicepresidència o la gerència.

 

​​​​​​​Article 37

Mesa de contractació

Per tal de garantir els principis d'objectivitat i transparència en la selecció de l'oferta adjudicatària, als procediments obert, obert simplificat (excepte a l'obert supersimplificat de l'article 159.6 de la Llei de contractes del sector públic), restringit i negociat amb publicitat, s'establirà una mesa de contractació que s'encarregarà de qualificar la documentació presentada, valorar les ofertes i elevar una proposta d'adjudicació a l'òrgan de contractació.

La composició de la mesa de contractació ha de respectar el que preveu l'article 3 del Decret 14/2016, d'11 de març, pel qual s'aprova el text consolidat del decret sobre contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o la normativa que el substitueixi.

 

Capítol VII Modificació, fusió i extinció de la Fundació

Article 38

Modificació

1. El Patronat pot modificar aquests Estatuts sempre que sigui convenient per als interessos de la Fundació. En tot cas, ha de modificar els Estatuts quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament segons els Estatuts en vigor.

2. Per a l'adopció d'acords de modificació estatutària, el quòrum de votació favorable ha de ser de la meitat més un dels membres del Patronat, com a mínim, d'acord amb l'article 18.3 d'aquests Estatuts, i ha de tenir l'autorització prèvia del Consell de Govern en els termes prevists en la Llei 7/2010.

3. La modificació dels Estatuts acordada pel Patronat s'ha de comunicar al Protectorat. Si el Protectorat no s'oposa motivadament i per raons de legalitat a la modificació estatutària, el Patronat ha de formalitzar en escriptura pública la modificació dels Estatuts. Posteriorment, s'ha d'inscriure la modificació en el Registre de Fundacions.

Article 39

Fusió

1. El Patronat de la Fundació pot acordar la fusió amb una altra fundació o la integració amb un altre tipus d'ens del sector públic, tant de dret privat com de dret públic, sempre que sigui convenient per a l'interès d'aquesta. Aquest acord s'ha de comunicar al Protectorat; si el Protectorat no s'oposa motivadament i per raons de legalitat a la fusió, el Patronat ha de formalitzar en escriptura pública la fusió. Posteriorment s'ha d'inscriure en el Registre de Fundacions.

2. La proposta de fusió s'ha de trametre, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació pel Patronat, al Consell de Govern perquè l'autoritzi prèviament, si escau, amb el pla d'actuació i l'estudi econòmic i financer.

3. L'acord l'ha de prendre el Consell de Govern a proposta de la conselleria d'adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions, i també, si escau, de la conselleria competent en matèria de funció pública.

4. L'acord de fusió ha de ser aprovat amb el vot favorable de la meitat més un dels membres del Patronat, com a mínim, d'acord amb l'article 17.3 d'aquests Estatuts.

5. La fusió, l'absorció o la integració no suposen l'obertura del procediment de liquidació d'acord amb l'article 56.4 de la Llei 7/2010.

Article 40

Extinció i liquidació

1. La Fundació s'extingirà per les causes que estableix la legislació vigent i d'acord amb els procediments que corresponguin.

2. L'extinció de la Fundació requereix l'acord previ del Consell de Govern a proposta de la conselleria d'adscripció, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

3. L'extinció de la Fundació determinarà l'obertura del procediment de liquidació, que ha de fer el Patronat sota el control del Protectorat, excepte en els supòsits a què es refereix l'apartat 4 de l'article anterior en els quals no és necessària la liquidació de la Fundació.

4. Els béns i els drets que resultin de la liquidació s'han de destinar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a entitats del sector públic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'objecte social o l'activitat de les quals estiguin relacionats amb el desenvolupament i la difusió d'activitats musicals.