Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 11840
Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s’habilita la consellera d’Afers Socials i Esports per a la coordinació i impuls del desplegament d’informadors COVID-19 i es deleguen les competències necessàries per a portar-ho a terme

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el moment actual, la situació d'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, declarada per l'Organització Mundial de la Salut el dia 11 de març de 2020, no ha finalitzat. Tant a Espanya com a la majoria de països europeus, es registra una tendència ascendent en el nombre de casos, amb incidències que situen a la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i als nacionals establerts en el document d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de COVID-19, aprovat  en el ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat dia 22 d'octubre de 2020. Per aquesta raó, el Govern de l'Estat, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARSCoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, amb una durada inicial fins a les 00:00 hores del dia 9 de novembre de 2020, prorrogada fins les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021.

Durant el període de vigència del nou estat d'alarma activat, en cada comunitat autònoma i ciutat amb Estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada ho és qui ostenta la presidència de la comunitat autònoma o ciutat amb Estatut d'autonomia, en els termes establerts en el Reial decret, i les autoritats competents delegades queden habilitades per a dictar, per delegació del Govern de l'Estat, les ordres, resolucions i disposicions per a l'aplicació de les mesures previstes a l'esmentat Decret Llei i amb les modificacions establertes posteriorment, en el Congrés dels Diputats.

En l'àmbit autonòmic, l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents. S'ha de considerar, per tant, el superior òrgan col·legiat en matèria sanitària de l'Administració de les Illes Balears.

En el context de limitacions establertes a l'esmentat Reial Decret 926/2020,  en especial les relatives a la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn i de limitació de la permanència de grups de persones en espais  públics i privats, s'han establert nivells d'alerta sanitària que han de determinar unes actuacions proporcionades als nivell de risc de transmissió del SARS-CoV-2, de conformitat amb les “Actuaciones de respuesta coordinada para elcontrol de la transmisión de COVID-19” aprovades el dia 21 d'octubre de 2020 pel Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. 

Els nivells d'alerta sanitària són els estadis de gestió de la crisi sanitària COVID-19 aplicables territorialment en funció de l'evolució dels indicadors de risc que determini l'autoritat sanitària. Aquests indicadors han de considerar la grandària, el territori i les característiques de la població de l'àmbit territorial que s'està avaluant, i s'han de basar en informació detallada dels casos que permeti interpretar les dinàmiques de transmissió, per a l'aplicació de diferents mesures de prevenció i contenció del contagi, que vagin adaptant-se en funció de la major o menor incidència en una zona en particular.

Aquesta nova estratègia de contenció de la transmissió de la pandèmia entre la ciutadania, fa imprescindible assegurar una transmissió d'informació directa, actualitzada i amb fonaments epidemiològics adequats a la població, per tal de facilitar la seva implicació en la prevenció davant els contagis i en el compliment correcte de les mesures de prevenció que es vagin imposant.

Actualment l'Administració autonòmica no disposa de recursos propis adequats i suficients per a fer front a aquesta necessitat, l'objecte d'aquesta resolució és iniciar un procediment de contractació de personal, en règim laboral de caràcter temporal, que desenvolupi les tasques d'informació directa, i actualitzada, sobre les mesures de prevenció davant la COVID-19 que estiguin vigents en les diferents zones del territori de les Illes Balears. Així mateix, també s'ha de contractar personal destinat a tasques de mediació cultural, per a facilitar la transmissió de les indicacions sanitàries de prevenció entre els col·lectius d'immigració que no són parlants de cap de les llengües oficials de la comunitat. Igualment, s'han de contractar persones dedicades a la coordinació i seguiment del personal informador i mediador. En el mateix sentit, també s'ha de contractar personal que realitzi aquestes tasques d'informació als espais naturals protegits i a les àrees recreatives del Govern de les Illes Balears. Per últim, s'ha de contractar el subministrament del material informatiu (cartelleria i fulletons), identificatiu (tèxtil de diferents colors, d'acord al nivell d'alerta sanitària vigent en el territori de treball concret, i targetes personals) i tecnològic (telèfons mòbils i, per als coordinadors, ordinadors portàtils) necessari per al correcte desenvolupament de les tasques encomanades.

D'acord al Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'òrgan competent en matèria de salut pública i vigilància epidemiològica és la direcció general de Salut Pública i Participació. No obstant, amb la seva estructura i recursos actuals, destinats prioritàriament a altres aspectes de la contenció i prevenció del contagi de la COVID-19, no pot desenvolupar de forma eficient les actuacions administratives de contractació de personal i subministrament d'equipaments.

Per aquesta raó, es considera més convenient que la coordinació i impuls del desplegament d'aquestes actuacions siguin assumides per altres conselleries amb competència i experiència en la intervenció social a nivell comunitari, la contractació del personal públic i la supervisió dels espais naturals protegits i les àrees recreatives.

Segons el Decret 21/2019 de la presidenta de les Illes Balears, a dalt esmentat, aquestes competències corresponen a les següents conselleries:

- Afers Socials i Esports: la gestió de programes de serveis socials.

- Medi Ambient i Territori: la planificació, conservació i gestió d'espais naturals.

- Administracions Públiques i Modernització: l'ordenació i gestió del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte el personal docent i el personal estatutari al servei de la sanitat pública autonòmica.

Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 27 de novembre de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer.- Habilitar la consellera d'Afers Socials i Esports per a la coordinació i impuls de les actuacions necessàries per al desplegament d'informadors de les mesures de prevenció del contagi de la COVID-19 a tot el territori de les Illes Balears.

Segon.- Instar la consellera  d'Administracions Públiques i Modernització per a que dugui a terme  la contractació del personal destinat a informar la població.

Tercer.- Instar el gerent de l'Institut Balear de la Natura (IBANAT)  a que dugui a terme la contractació del personal necessari per a informar de les mesures de prevenció del contagi de la COVID-19 als usuaris dels espais naturals i àrees recreatives de la seva competència

Quart.- Instar la consellera de Salut i Consum per a què delegui en la consellera d'Afers Socials i Esports les competències necessàries per a la contractació dels materials i equipaments necessaris per a portar a terme l'esmentat desplegament d'informadors.

Cinquè- Instar la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors per a que tramiti les corresponents modificacions de crèdit pressupostari que permetin portar a terme aquestes actuacions.

Sisè.- Publicar el present Acord al Butlletí oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de novembre de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra