Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 11793
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la nova xarxa soterrada a 15 kv des de la subestació “Mercadal” fins al polígon industrial La Trotxa, TM Alaior i Es Mercadal (40A/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 d'octubre de 2020,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objectiu del projecte és la implantació de dues línies subterrànies paral·leles de mitja tensió de 15 kV amb 10,3 km de longitud, per a poder connectar la Fase-II del polígon industrial de la Trotxa (T.M. Alaior) amb la subestació de Mercadal. El recorregut connecta diferents sub-estacions: la subestació existent de Mercadal (132 kV / 15 kV), el centre de distribució de Costa de Llimpa i el centre de distribució de Can Tanus, situats al polígon la Trotxa, al terme municipal de Alaior. Hi han 6 trams:

1. Tram en interior a la subestació de REE de Es Mercadal (100 m, 0,97%):

2. Cruïlla amb carretera Me-1: (25 m 0,24%):

3. Finca s'Arangí (250 m 2,43%):

4. El Camí den Kane (8.650 m 83,98%):

5. Costa de Llimpa (675 m 6,55%):

6. Polígon La Trotxa (600 m 5,83%):

Atesa la naturalesa del projecte, el traçat passa per diferents parcel·les afectades per figures de protecció i APR.

Aquestes instal·lacions formen part del Conveni d'Infraestructures Elèctriques Alternatives a la S.E. Alaior, de data 4 de juliol de 2015, subscrit per la Junta de Compensació Fase-II Polígon Industrial La Trotxa i altres, amb Endesa Distribución Eléctrica SLU.

2.Tramitació

Atès que es va rebre l'expedient en data 8/3/18, el projecte es tramita pel procediment d'impacte d'acord amb la llei estatal 21/2013 d'Avaluació d'Impacte Ambiental i la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

El projecte està inclòs a l'annex I, Grup 3.7. Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km., per tant es tramita com a ordinària.

Per tant és necessària una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i ha de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

3.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

Diagnòstic territorial

Segons el PTI de Menorca i atesa la naturalesa del projecte s'afecten diferents categories de sòl: Àrea d'Interès Agrari (AIA), Àrea Natural d'Interès Territorial (ANIT), Àrea d'Interès Paisatgístic (AIP), Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI), Àrea d'Alt Nivell de Protecció (AANP). Segons el document, aquestes categories permeten els usos d'esteses elèctriques, amb condicionants.

També s'afecten diferents Àrees de Prevenció de Riscs (APR): Risc molt alt d'incendi forestal, Risc mitjà d'erosió i Risc d'inundació, raó per la qual es presenta un informe on s'avalua l'afecció als riscos descrits.

Aquest informe conclou que el desenvolupament d'aquest projecte en zona d'APR és perfectament viable i no ha d'augmentar ni modificar els riscos presents a la zona atès que:

-el risc d'incendi forestal no ha d'augmentar a la zona si s'apliquen les mesures descrites i s'evita la realització dels treballs durant els mesos de juliol i agost

-el risc d'erosió és molt baix o nul en realitzar-se les obres sobre vials asfaltats i els sòls de la zona no queden exposats ni descoberts

-el risc d'inundació no augmenta i no es posen en perill vides humanes ni béns materials, si s'apliquen les mesures previstes.

Tot el projecte transcorre per Àrea de Protecció Territorial (APT) de carreteres.

En relació a la vulnerabilitat d'aqüífers, l'informe de l'administració no és necessari d'acord amb les normes específiques (1) de la Matriu d'ordenació del sòl rústic, Annex I, de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries. Atesa la naturalesa, la dimensió vertical de les obres i les mesures que s'aplicaran, es troba que no representen un perill pels aqüífers.

4.Resum del procés d'avaluació

Actuacions prèvies

El promotor no va sol·licitar la fase de consultes prèvies

Fase d'informació pública i de consultes

El Consell de Menorca ens envia el present projecte en el tràmit d'Interès General.

La tercera Informació Pública es va publicar el 13 de febrer del 2020 al BOIB núm. 19 juntament amb la Informació pública de la declaració d'interès general del projecte, que està subjecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària.

Es va inserir l'anunci d'exposició pública de l'expedient al taulell d'edictes de la pàgina web del CIM (www.cime.es) i al taulell d'edictes de la seu del CIM a Maó i de les oficines administratives de Ciutadella des del dia 14/02/2020 fins al dia 11/06/2020.

Durant el temps d'exposició pública, NO HI HA HAGUT AL·LEGACIONS.

Durant la IP han estat consultades les següents administracions:

-Ajuntament d'Alaior i Ajuntament de Es Mercadal

-Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Aigües superficials, subterrànies i Estudis i Planificació)

-Servei de Planificació al Medi Natural, Servei de Protecció d'Espècies i Servei Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de la DG de Medi Natural

-Servei de Patrimoni i Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic

-Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica de la DG d'Energia i Canvi Climàtic

S'han rebut els següents informes:

+Informe del Servei de Planificació al Medi Natural (4/5/18), informa favorablement:

«Sempre que es compleixin les mesures correctores i protectores incloses a l'EIA i a l'apartat d'avaluació de les repercussions ambientals sobre els espais protegits de la Xarxa Natura 2000 es pot assegurar que aquest projecte, tenint en compte la nova informació incorporada en el projecte bàsic refós i a l'EIA, no causarà perjudici a la integritat del LIC ES53100126 Puig Malet i Santa Eularieta ni tampoc a la integritat de la ZEPA ES0000385 Barbatx.»

+Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics(30/4/20), informa favorablement sobre el projecte bàsic refós de la nova xarxa soterrada de15 Kv des de la subestació des Mercadal fins al polígon industrial la Trotxa d'Alaior, posant especial esment, per pal·liar els possibles impactes negatius produïts sobre el medi ambient, en complir les corresponents mesures preventives i correctores proposades a l'estudi d'impacte ambiental refós i al seu Pla de vigilància ambiental. atès que:

“(..) 3.Segons el PHIB 2019, el projecte afecta a la MAS 1902M1Sa Roca i a la no massa 19NM01, a la zona hi ha un perímetre de restriccions moderades d'un pou de proveïment urbà i el nivell de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és baix i moderat. En aquest sector hi ha la massa d'aigua de categoria riu Torrent de Cala en Porter i la zona humida de s'Albufera des Grau, i ja que la instal·lació de la xarxa s'efectuarà mitjançant l'excavació d'una rasa sota una calçada o vorera ja existent, no es posa en perill el cabal ecològic de la Abufera des Grau, i no s'afecta a cap massa d'aigua superficial ni subterrània, havent previst les corresponents mesures preventives i correctores. Al traçat de la xarxa no hi ha cap APR d'esllavissament.

4. Segons l'art. 2 punt 1 b) c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, en les àrees de prevenció de riscs d'erosió i de vulnerabilitat d'aqüífers, durant l'execució de les obres, respectivament:

-S'han d'estabilitzar els talussos d'excavació mitjançant murs de contenció o bancals. Els bancals i parets seques, existents o de nova creació, s'han de mantenir en bon estat de conservació. La desforestació ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra.

-S'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries. Aquestes mesures s'han previst en el Document ambiental presentat.

+Informe del Ajuntament d'Alaior (3/2/20) que indica el següent:

La titularitat registral/d'ús del camí d'en Kane està en litigi entre l'Ajuntament i el CIMe.

La solució tècnica que es dóna en aquest avantprojecte, base per la DIG, que és executar la rasa a 1 m de distància a la paret de delimitació del camí d'en Kane, dins del propi camí, entenc que és la més viable, encara que no compleixi amb el llei de carreteres.

En tot cas, serà l'administració competent que haurà de determinar les condicions de pas de la xarxa elèctrica pel marge de la via. Aquestes condicions hauran d'assegurar el compliment de la Llei 5/1990 de carreteres.

En cas en cas que es dugui a terme un projecte de millora de la carretera o camí, les despeses corresponents al trasllat o modificació de la línia de mitja tensió aniran a càrrec del sol·licitant o explotador de la xarxa en aquest moment, de manera que la instal·lació elèctrica no es considerarà un servei afectat pel camí.

L'encreuament haurà de realitzar-se per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest objecte o construïdes amb mitjans que no alterin el ferm.

Condicions generals: (quan se li doni la llicència d'obres)

-Durant l'execució de les obres es complirà amb la llei de renous i l'ordenança municipal de renous.

-L'obra es deixarà ben senyalitzada i protegida segons la normativa vigent.

-Les instal·lacions compliran amb el reglament electrotècnic per a baixa tensió (RD 842/2002), així com les normatives que li siguin aplicables.

-La restitució del paviment afectat es farà del mateix tipus a l'existent abans de les obres.

-L'inici de les obres s'haurà de comunicar amb suficient antelació a l'Ajuntament (serveis tècnics) i a la policia local perquè es puguin adoptat les mesures oportunes.

-Termini d'execució de les obres serà de 30 dies (1 mes).

-Al final de les obres s'aportarà el justificant del tractament de residus.

Abans de l'inici de les obres s'ha d'aportar la següent documentació:

-Certificat de nomenament d'empresa instal·ladora i direcció tècnica de l'obres.

-Certificat d'empresa autoritzada per a xarxes de baixa tensió.

-Certificat de nomenament d'empresa encarregada de la recollida de residus.

-Certificat de conformitat de direcció d'obra.

-Informe de contestació del projecte (emès per la companyia distribuïdora ENDESA DISTRIBUCIÓN SLU.

+Informe de Departament de Mobilitat del Consell de Menorca (31/1/20) informa favorablement el projecte amb les següents prescripcions:

1.Amb el projecte constructiu s'haurà de demanar autorització expressa al Departament de Mobilitat del CIM.

2.En el encreuament, la profunditat mínima de la cara superior dels tubs de protecció no seran mai inferior a 0,50 m respecte del nivell inferior de l'aglomerat. La síquia es tancarà amb formigó fins la coronació existent. En quant a la reposició, es farà amb aglomerat asfàltic de característiques i mides igual al paviment existent. La darrera capa de rodament tindrà un ample de 50 cm a cada banda de la síquia, ja que servirà de solapament entre el nou aglomerat i l'existent.

3.En el projecte constructiu es detallarà la secció tipus del tram que va paral·lel a la carretera Me-1 (davant de l'estació transformadora des Mercadal) acotant la distància a la carretera de les conduccions projectades. Segons l'article 33.e de la Llei 5/1990 de 24 de maig, de Carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les conduccions d'interès públic podran autoritzar-se a una distància no inferior als tres (3) metres de l'aresta exterior d'explanació de la carretera i fóra de la zona de domini públic. En cas excepcional es pot autoritzar la utilització de la franja de l'últim metre situat a la part més exterior de l'esmentada zona de domini públic.

4.Les actuacions no podran afectar la seguretat del trànsit i han de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria. Se senyalitzaran i abalisaran les obres segons normativa 8.3-IC de senyalització d'obres del Ministeri de Foment, per tal de garantir en tot moment les mesures de seguretat.

5.Es tindran en compte i es respectaran altres serveis existents, restituint les afeccions, si n'hi hagués.

6.El peticionari complirà en tot moment les peticions del personal tècnic del departament competent en matèria de carreteres del Consell Insular de Menorca.

7.Una vegada finalitzades les obres, es reposarà la zona afectada. Es comprovarà per part del Consell Insular de Menorca l'estat de reposició dels elements afectats, inclòs reposició del ferm i elements complementaris de la via segons les instruccions que s'estimen justificades.

8.En cap cas no es permetrà l'acumulació de materials ni d'escombraries sobre la calçada, voravies, andanes ni cunetes de la carretera. S'haurà de deixar la via tal com estava.

Avaluació d'impacte ambiental

Alternatives

Es presenta l'alternativa zero i dues més, entre les quals està la finalment escollida. Les dues discorren per vies de transport, tal com indica la normativa vigent (art. 25.6.e de la NTT).

L'alternativa 1 no és factible atès que hi ha trams en què l'aresta exterior d'explanació està al costat de el mur de tancament, és a dir, no hi ha zona de domini públic. A més s'intensifica l'impacte sobre el bé catalogat i patrimoni històric de l'illa de al camí den Kane. En relació a això, es recorda que les alternatives presentades han de ser viables.

L'alternativa 2 discorre per una zona de sòl rústic protegit (ANEI) en la qual el PTI ja preveu instal·lacions de mitja tensió, a més es simplifica sensiblement l'afectació a la xarxa primària de carreteres de Menorca: no hi ha paral·lelismes, només hi ha una cruïlla amb la carretera Me-1.

Ateses les característiques del projecte, que és soterrada, que el traçat va per camí existent i és el més curt, es troba que l'alternativa proposada és la més adient des del punt de vist ambiental.

Inventari ambiental

Es realitza un inventari ambiental de la zona d'afecció. En relació a la flora, el document indica que el traçat de la línia transcorr a través de diferents carreteres asfaltades sense vegetació natural. Es descriu el medi físic (clima, geologia,..), biòtic (flora i fauna), medi socioeconòic i perceptual.

En relació a la fauna, el document indica que la zona d'afectació del projecte abasta una àrea de grans dimensions, i tot i que el projecte en si transcorri per vials existents, aquests travessen un ampli ventall d'hàbitats i ecosistemes diferents, de manera que al llarg de la zona es pot trobar una representació àmplia de la fauna terrestre existent a l'illa de Menorca. Es presenta un llistat de les espècies de vertebrats que s'han observat en visita de camp a la zona, així com també de les potencials que es podrien trobar a causa de la presència d'un hàbitat favorable per a la seva pervivència.

S'ha inclòs en les taules si les espècies figuren en la Llista d'espècies silvestres en règim de Protecció Especial i si, a més, formen part del Catàleg espanyol d'espècies amenaçades i, en aquest cas, en què categoria. Tant el Llistat com el Catàleg estan creats pel Reial Decret 139/2011, de 4 de febrer.

Es descriuen els Hàbitats i els espais naturals protegits de Xarxa Natura 2000.

Com a mesura correctora, durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

En relació als béns, el document indica que s'ha encarregat un informe específic a la Sra. Elena Sintes Olives, arqueòloga col·legiada núm. 3255, en el qual es determinen tres elements que formen part de el patrimoni històric dintre del traçat de la línia proposada. Aquests elements es descriuen a continuació:

1.Camí d'en Kane: En el catàleg de patrimoni immoble del Consell Insular de Menorca, el Camí d'e'n Kane apareix amb la signatura CKA-E01 i número d'inventari 001.951, però en els apartats de localització i característiques només es fa referència al tram de Ferreries. En canvi, tant el PGOU d'Alaior com la proposta de nou PGOU de Es Mercadal cataloguen el tram que passa pels respectius termes amb la mateixa forma: CKA-E01. Es tracta així d'un bé catalogat i per tant, integrant de el patrimoni històric de l'illa, tot i que no declarat Bé d'Interès Cultural.

2.Pont de Santa Eularieta o des Mercadal del qual no s'ha trobat cap entrada específica per a aquest pont en els PGOU's d'Alaior i Mercadal (queda just al límit entre els dos termes). ni tampoc surt inventariat al catàleg de patrimoni del Consell Insular de Menorca. No obstant això, es pot considerar part del Camí d'en Kane i, per tant, part integrant del patrimoni històric de Menorca.

3.Talaiot de Rafal Polit (Ses Quarterades). Aquest talaiot està registrat com a Bé d'Interès Cultural amb la signatura RPO-01. Està situat pocs metres a nord del camí d'en Kane a l'alçada del pk 8550.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

El projecte implica la instal·lació de dues línies de mitja tensió subterrània paral·leles al llarg de tot el seu recorregut, sota calçada o sota vorera. Es realitza un únic tipus de rasa per enterrar els cables: es col·loquen prèviament tres tubs corrugats de PE, homologats per a canalitzacions elèctriques, de diàmetre 160 mm, després es protegeixen amb formigó, formant un dau de 50 cm d'alt i 50 cm d'ample. Posteriorment es cobreix la rasa amb material seleccionat procedent de l'excavació, compactat cada 15 cm. Es col·loca una cinta de senyalització homologada, de PE, a 40 cm de la rasant d'acabat, una sobre cada tub. Finalment es realitzaran arquetes cegues de 120 cm de llarg, 60 cm d'ample i 1,2 m de profunditat i es reposa l'asfalt.

El document presenta una descripció i valoració dels impactes, així com la metodologia utilitzada. S'analitzen les accions derivades del Projecte, les repercussions ambientals de les quals seran objecte d'anàlisi i avaluació d'impacte. Les accions es divideixen segons els factors que afecten, i es diferencien segons la fase d'execució i d'explotació, o bé segons l'efecte directe o indirecte. Es presenta un arbre de factors ambientals, on es relacionen les accions per mitjà d'un arbre d'accions, i una caracterització de les principals accions identificades en el projecte. S'enumeren totes les possibles accions que podrien afectar el medi ambient tenint en compte els factors abiòtics, biòtics i els socioeconòmics i si aquests són afectats de manera directa o indirecta.

Durant la fase d'execució s'indiquen les següents accions: realització de les rases, arquetes, presència de les instal·lacions auxiliars, trànsit de maquinària i vehicles pesats i generació de residus.

Durant la fase de funcionament, les accions són el funcionament i manteniment de les instal·lacions.

Es presenta una taula amb els factors ambientals afectats i una matriu d'interaccions per a la detecció d'impactes ambientals. Es descriu la metodologia per a valorar els impactes en funció de diferents atributs (magnitud, naturalesa, persistència, reversibilitat, etc), però a l'hora d'analitzar un per un els impactes només es realitza una avaluació qualitativa, no descriuen ni puntuen cadascun dels atributs, raó per la qual es troba que la valoració és més subjectiva.

En relació als renous, el document indica que durant la fase de construcció el moviment de maquinària i l'excavació produirà renou, que pot destorbar la fauna. En relació als impactes sobre l'atmosfera, també s'indica que durant les obres es produirà un augment de les emissions. Es troba que es tracta d'impactes moderats de curta durada i compatibles. Com a mesura es proposa que la maquinària i vehicles emprats en les obres hauran d'haver superat les inspeccions tècniques corresponents i estar en perfectes condicions de funcionament, especialment pel que referent a fuites de fluids, emissió de gasos i sorolls.

Durant la fase de funcionament l'impacte més gran serà l'increment de les emissions d'efecte hivernacle derivades del increment en la utilització de l'energia elèctrica.

En relació als residus durant la fase de construcció del projecte es generaran residus de demolició i construcció (RCDs), plàstics, tubs, restes de cartons, etc. El document indica un apartat de gestió dels residus amb les següents mesures:

-S'identificarà la quantitat i naturalesa dels residus que s'espera produir en cada etapa de l'obra, procurant que els procediments constructius i de muntatge estiguin adaptats a minimitzar la generació de residus, especialment dels perillosos.

-A la zona d'instal·lacions auxiliars de les obres s'habilitarà i senyalitzarà una àrea específica per a la gestió de residus (punt net), on s'apilaran els contenidors dels diferents residus esperats en les obres.

-Els residus s'aplegaran en contenidors separats segons la seva naturalesa: inerts, assimilables a urbans i perillosos, fins a la seva retirada per gestors autoritzats.

-S'habilitaran contenidors per allotjar residus d'embalatge i inerts (retalls de plàstic, ferralla, filferros, fustes, etc.) prioritzant el reciclatge a l'eliminació en abocador.

-Els contenidors tindran disseny i capacitat adequats a cada tipus de residu a allotjar, i el volum estimat de generació, evitant la seva dispersió i abocaments.

-Els contenidors estaran etiquetats clarament (segons normativa UNE) amb el tipus de residus que han de allotjar.

-Els residus d'excavació i restes inerts d'obra s'evacuaran a abocador autoritzat, mantenint-se un registre de lliurament dels mateixos (albarans).

-Mitjançant una xerrada i / o la distribució d'un resum imprès de les mesures més importants aplicables a les obres es conscienciarà el personal dels aspectes mediambientals més importants, en particular els relatius a la generació i gestió de residus, subratllant la importància de la prevenció, minimització, reutilització i reciclatge de residus.

-Les aigües residuals procedents de les casetes d'obra seran evacuades en un dipòsit adequat, prohibint-se en les mateixes l'abocament de substàncies perilloses (oli de maquinària, greix, pintures, dissolvents, etc.). Posteriorment seran retirades per una empresa gestora especialitzada.

-Les cisternes formigoneres no realitzaran operacions de neteja en obra, realitzant aquestes a la planta de formigó.

A més, es descriuen una bateria de mesures per als residus perillosos, tot i que informen que l'ús de substàncies perilloses en l'obra serà mínim.

En relació als espais naturals protegits, es presenta l'estudi de repercussions corresponent on s'avaluen els impactes sobre els llocs, es proposen mesures i es conclou que el projecte és compatible amb la conservació dels valors de la Xarxa Natura 2000. L'estudi de repercussions ha estat objecte d'anàlisi pel Servei de Planificació, que ha emès informe favorable.

En relació a l'afecció sobre el patrimoni, durant la primera IP el Servei de Patrimoni va emetre un informe favorable amb la prescripció de que l'execució de les obres s'haurà de realitzar amb la realització de sondejos previs i el control d'un arqueòleg/a professional segons l'estipulat en el Decret 14/2011 pel qual es regulen les intervencions arqueològiques i paleontològiques a les Illes Balears. El promotor haurà de presentar la documentació elaborada per l'arqueòleg/a requerida en el reglament per a obtenir la preceptiva autorització. S'acordarà juntament amb el Servei de patrimoni històric, prèviament a l'inici de les obres, el sistema per creuar el pont de Santa Eularieta.

Aquestes mesures queden descrites al document, on s'indica que es presenten mesures determinades al informe de l'arqueòloga :

-Camí d'en Kane:

1.Realització de 8 sondejos arqueològics de 1x1m fins a la roca en diferents punts del recorregut del camí i que es decidiran conjuntament amb el Servei de Patrimoni de el Consell Insular de Menorca i la direcció de l'obra.

2.Realització d'un control arqueològic en forma de visites puntuals (16 visites d'1 hora) establertes en funció dels resultats dels sondejos previs i prèvia reunió amb el Servei de Patrimoni de el Consell Insular de Menorca.

-Pont de Santa Eularieta: l'execució el projecte i la manera de passar la línia per aquest punt s'haurà de decidir abans de l'inici de les obres en una reunió entre el projectista, l'adreça arqueològica, un restaurador professional i el Servei de Patrimoni de el Consell Insular de Menorca.

-Talaiot de Rafal Polit: un dels sondejos previstos es realitzarà en aquest punt, així com el control de l'excavació de la rasa entre els PK 8000 i 9000, per si apareguessin restes arqueològiques lligats a aquest talaiot.

En relació a l'aigua, es minimitzarà el seu ús, aplicant mesures d'estalvi 'aigua.

Des del punt de vista paisatgístic, el document presenta l'annex d'incidència paisatgística, que ha d'identificar el paisatge afectat pel projecte, preveure els efectes que el seu desenvolupament produirà sobre aquest i definir les mesures protectores, correctores o compensatòries de aquests efectes, en cas que siguin necessàries. S'identifica el paisatge sobre cadascú dels trams de la línia, els impactes i es proposen mesures correctores:

-L'execució de les obres es durà a terme per trams, per reduir la superfície afectada per aquestes en un mateix període de temps.

-Es retirarà qualsevol tipus de residu generat durant la fase d'obres.

-S'evitarà sobrecarregar el mitjà amb estructures temporals innecessàries.

-Es restaurarà el medi dels voltants de la zona afectada pel projecte.

-Es arreglarà qualsevol desperfecte ocasionat a la infraestructura viària de la zona per evitar molèsties als altres usuaris.

-Es procurarà que el transport de materials a l'obra tingui lloc a primera hora del dia per no dificultar el trànsit de la zona, sobretot durant els mesos de juliol i agost en què no es podrà realitzar transports de materials a l'obra més enllà de les 10h del matí, per evitar embussos i retencions, coincidint amb els mesos de major afluència de visitants a la zona.

L'EIA presenta tota una sèrie de mesures preventives i correctores per reduir, eliminar o compensar els efectes ambientals significatius. Es presenta també un programa de vigilància i seguiment ambiental on s'estableixen les mesures i controls a realitzar. NO es presenten les partides de les mesures i el seguiment ambiental, raó per la qual no es pot garantir la seva aplicació.

Al projecte d'execució s'hauran d'incloure les partides pressupostàries de les mesures previstes i del seguiment ambiental. El pressupost del projecte és de 1.222.937,86 d'euros, raó per la qual, d'acord amb l'article 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, es designarà un auditor ambiental. S'haurà de realitzar un seguiment estricte del compliment de les mesures. Atesa l'especial zona on es realitza el projecte, s'hauran de complir també els condicionants establerts a les conclusions.

Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental FAVORABLE a la realització del projecte bàsic i EIA refós de la Nova xarxa soterrada a 15 Kv des de la subestació “Mercadal” fins al Polígon Industrial La Trotxa. T.M. Alaior i Es Mercadal atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin TOTES les mesures proposades a l'EIA refós i al projecte bàsic, els condicionants establerts per les diferents administracions i els següents condicionants:

1.No envair en cap moment les zones vegetades, ni per a realitzar acopis de material o vehicles, ni per gestionar els residus. En cap cas s'afectaran zones protegides, ni per realitzar acopis ni per gestionar residus.

2.Utilitzar maquinària adient i adequada al camí existent per tal de evitar l'afecció a la vegetació, sobretot arbòria.

3.Restablir les zones utilitzades per a acopis de material o vehicles. Un cop acabades les obres, realitzar un correcte desmantellament de les instal·lacions temporals que hi hagin, neteja del terreny i el condicionament de les superfícies afectades. L'acabat del camí ha de quedar en les mateixes condicions que abans d'excavar les rases.

4.Les rases han de romandre obertes el mínim temps possible. Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida. S'hauran de realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

5.Utilitzar materials i acabats de tipologia tradicional integrats amb l'entorn aplicant, si s'escau, les condicions d'integració paisatgística i ambiental proposades al Pla Territorial de Menorca. Si s'escau, folrar exteriorment les casetes d'escomeses prefabricades amb acabats propis de la zona

6.En el cas que hi hagués paret seca en alguna part del recorregut, aquesta es mantindrà i, si no fos impossible, s'haurà de tornar a fer.

7.Tal com s'estableix a l'article 29 de la Llei 12/2016 es designarà un auditor ambiental que haurà de realitzar un seguiment estricte del compliment de les mesures proposades al EIA i a la present DIA.

8.Al projecte d'execució s'hauran d'incloure les partides pressupostàries de les mesures previstes i del seguiment ambiental per tal de garantir la seva aplicació

Aquesta Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

  

Palma, 2 de novembre de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias