Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11660
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 23 de novembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria del programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació secundària obligatòria el curs escolar 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, exposa en l'article 35 que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva per a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i disposa que la normalització lingüística ha de ser un objectiu dels poders públics.

2.La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, estableix en l'article 22.1 que el Govern de la Comunitat Autònoma, per tal de fer efectiu el dret a l'ensenyament en llengua catalana, ha d'establir els mitjans necessaris encaminats a fer realitat l'ús normal d'aquest idioma com a vehicle usual en l'àmbit de l'ensenyament en tots els centres docents.

3.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l'article 78.1 que correspon a les administracions educatives afavorir la incorporació al sistema educatiu dels alumnes que, pel fet de procedir d'altres països o per qualsevol altre motiu, s'incorporin de manera tardana al sistema educatiu espanyol, i que aquesta incorporació s'ha de garantir, en tot cas, en l'edat d'escolarització obligatòria. D'altra banda, l'article 79.1 determina que correspon a les administracions educatives desenvolupar programes específics per als alumnes que presentin mancances greus, lingüístiques o en les seves competències o coneixements bàsics, per facilitar-los la integració en el curs corresponent, i en l'apartat 2 del mateix article 79 estableix que el desenvolupament d'aquests programes ha de ser en tot cas simultani a l'escolarització dels alumnes en els grups ordinaris, d'acord amb el nivell i l'evolució del seu aprenentatge.

4.El Decret 92/1997, de 4 juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, determina en l'article 7 que l'Administració educativa ha de promoure l'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua vehicular de l'ensenyament no universitari, d'acord amb l'article 22 de la Llei 3/1986, i en l'article 21 estableix que s'ha de fomentar l'ús de la llengua catalana en els actes culturals que els centres organitzin i en les activitats complementàries que s'ofereixin als alumnes.

5.El Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, disposa en l'article 13.2.e) que l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu és alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.

6.El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, determina en l'article 14.2 que els centres han d'adoptar mesures d'acolliment i adaptació per als alumnes que s'incorporin en qualsevol moment a qualsevol etapa educativa, obligatòria i no obligatòria, per tal que assoleixin tan aviat com sigui possible la competència lingüística que els permeti aprofitar el currículum propi del curs al qual estan adscrits.

7.El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, estableix en l'article 2.4 que els centres que imparteixen els ensenyaments de l'educació secundària obligatòria han d'adoptar mesures d'acolliment i adaptació per als alumnes que s'incorporin en qualsevol moment de l'etapa.

8.L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de dia 14 de juny de 2002 per la qual es regula l'elaboració i l'execució del Programa d'Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que cursa estudis als instituts d'educació secundària, estableix en l'article 6.2 que les mesures organitzatives i d'intervenció educativa previstes poden prendre formes diverses, com els tallers de llengua i cultura ja implementats en el sistema educatiu de les Illes Balears, les aules d'acolliment o el suport lingüístic organitzat segons diferents possibilitats i d'acord amb els models i l'assessorament que pugui establir la conselleria amb competències en matèria d'educació.

9.La mateixa Ordre de dia 14 de juny de 2002 determina en la disposició addicional segona que s'autoritza les diferents direccions generals perquè adoptin les mesures necessàries per a l'aplicació del que s'hi disposa.

10.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 16 de febrer de 2018 per la qual s'aproven les instruccions per a l'elaboració i execució del Programa d'Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) adreçat a l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l'ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d'educació secundària, estableix en l'article 2 que els alumnes d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que no tenen com a llengua materna la llengua catalana i hi presentin mancances en l'ús han de rebre una atenció educativa específica que els permeti assolir la competència lingüística necessària per facilitar el seu desenvolupament personal i social i la participació normalitzada en el procés d'aprenentatge amb el seu grup de referència.

11.El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 2.6.c) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat, ensenyament del català i normalització lingüística en l'àmbit educatiu, entre d'altres.

12.Des de l'any 2009, l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB), anteriorment el Consorci per al Foment de la Llengua Catalana (COFUC), ofereix durant els mesos d'estiu tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts de 12 a 17 anys amb coneixements escassos o nuls de català, amb l'objectiu de facilitar-los la incorporació al sistema educatiu de les Illes. Tenint en compte l'acceptació d'aquests tallers, l'any 2018 l'Institut d'Estudis Baleàrics, en col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Universitat, va decidir convocar-ne durant el curs escolar. D'acord amb el Decret 21/2019, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en l'ensenyament del català i normalització lingüística en l'àmbit educatiu; per tant, correspon al Servei de Normalització Lingüística i Formació l'organització dels tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts.

Fonaments de dret

1.L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007).

2.La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears (BOCAIB núm. 15, de 20 de maig de 1986).

3.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

4.El Decret 92/1997, de 4 juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOCAIB núm. 89, de 17 de juliol de 1997).

5.El Decret 67/2008, de 6 de juny de 2008, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 83, de 14 de juny de 2008).

6.El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig de 2011).

7.El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 73, de 16 de maig de 2015), modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig (BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016).

8.L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de dia 14 de juny de 2002 per la qual es regula l'elaboració i l'execució del Programa d'Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que cursa estudis als instituts d'educació secundària (BOIB núm. 80, de 4 de juliol de 2002).

9.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 16 de febrer de 2018 per la qual s'aproven les instruccions per a l'elaboració i execució del Programa d'Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) adreçat a l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l'ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d'educació secundària (BOIB núm. 22, de 2 de febrer de 2018).

10.El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost de 2019).

 

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar les bases de la convocatòria per participar en el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació secundària obligatòria el curs escolar 2020-2021, les quals figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2.Aprovar la sol·licitud de participació en el programa (annex 2) i els models de memòria i certificació del programa (annex 3), del certificat de docent que ha desenvolupat el programa (annex 4), del full de control d'assistència de l'alumnat (annex 5) i d'autorització familiar per a la participació en el programa (annex 6).

3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Normalització Lingüística i Formació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 23 de novembre de 2020

La directora general de Primera Infància,

Innovació i Comunitat Educativa

Amanda Fernández Rubí

 

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació secundària obligatòria el curs escolar 2020-2021

Primer

Objectius, concreció i finalitat del programa

1.Els objectius del programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» són promoure l'ús de la llengua catalana i afavorir d'aquesta manera la incorporació al sistema educatiu dels alumnes que, pel fet de procedir d'altres països o per qualsevol altre motiu, s'incorporin de manera tardana al sistema educatiu espanyol, i facilitar-los la integració en el centre.

2.El programa es concreta en sessions formatives molt dinàmiques i amb un elevat component lúdic que es duen a terme en horari no lectiu per personal docent del mateix centre educatiu. És el professorat del centre qui coneix millor l'alumnat i pot donar resposta a les necessitats lingüístiques i sociolingüístiques i facilitar-los la integració en el seu grup de referència i en el centre.

3.El professorat ha de promoure la integració social i cultural en la pràctica educativa en llengua catalana, aportar recursos i metodologies en l'atenció a l'alumnat d'incorporació tardana, guiar l'alumnat a participar en activitats socials i culturals per a un millor coneixement de la història i la llengua de les Illes Balears i ser un model de comportament lingüístic i responsable de l'ús de la llengua catalana a l'aula i al centre.

4.L'eficàcia del programa requereix la implicació de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb la llengua, millorar la seva conducta lingüística, eliminar prejudicis per a contribuir a l'avenç social de la llengua, incrementar el sentit de pertinença a una nova cultura i evitar l'absentisme escolar.

5.La finalitat dels tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts és que els alumnes d'incorporació tardana en l'etapa de secundària obligatòria que presentin mancances lingüístiques en aquesta llengua puguin assolir els objectius de les diferents àrees o matèries sense els impediments ocasionats pel desconeixement de la llengua d'aprenentatge i a la vegada aprofundir en el coneixement de les característiques culturals, lingüístiques i històriques de les Illes Balears.

Segon

Objecte i àmbit d'aplicació

La convocatòria té per objecte establir les bases per sol·licitar la participació en el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació secundària obligatòria el curs 2020-2021.

Tercer

Destinataris del programa

1.Són destinataris del programa els alumnes de centres d'educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics nouvinguts o que fa un màxim de dos anys que han arribat a les illes, que cursen estudis d'ESO i que tenen coneixements nuls o escassos de català.

2.El tutor, el professorat de suport lingüístic i l'equip d'orientació han de dur a terme la selecció dels alumnes participants d'acord amb els criteris del programa i els fixats pel centre mateix.

Quart

Estructura i funcionament del programa

1.L'estructura i funcionament del programa són els següents:

a)Centres participants: centres sostinguts amb fons públics que imparteixen educació secundària obligatòria.

b)Grups: cada grup ha d'estar format per entre cinc i deu alumnes. Per a la formació del grup s'ha de tenir en compte la normativa vigent relativa a la COVID-19 que afecta els centres docents. El nombre de grups autoritzats per centre dependrà de la disponibilitat pressupostària.

c)Durada: s'ha de dedicar un total de 40 hores per grup, repartides en dues o tres sessions setmanals de mínim una hora per sessió en dies alterns, distribuïdes de forma proporcional entre l'11 de gener i el 31 de maig de 2021.

d)Horari: les activitats s'han de desenvolupar en dies lectius i en horari no lectiu.

e)Nivell: primer nivell de català per iniciar-se en les estructures i el vocabulari més bàsic de l'idioma.

f)Professorat: cada grup ha de ser atès per un docent amb plaça al centre sol·licitant el curs 2020-2021, tant del cos de mestres com del cos de professors d'educació secundària.

2.Les funcions d'aquests docents són:

a)Afavorir el procés d'adquisició de les competències lingüístiques bàsiques.

b)Millorar el nivell de competència comunicativa dels alumnes.

c)Aplicar estratègies pròpies de la immersió lingüística i utilitzar metodologies adequades a l'AIT (alumnat d'incorporació tardana).

d)Col·laborar, en la mesura que sigui possible, amb el tutor de l'alumne per tal de facilitar la seva incorporació en el grup classe de referència.

e)Atendre les necessitats afectives, emocionals, relacionals, identitàries i de pertinença que poden comportar risc d'exclusió.

f)Informar la família sobre les actuacions per afavorir la millora dels aprenentatges de l'alumne i la seva participació social en activitats extraescolars, biblioteques públiques, tallers de llengua, activitats de lleure i d'altres.

3.El professorat participant en el programa ha de complir algun dels requisits següents. En el cas que en un centre es presentin més docents voluntaris que els necessaris per atendre els grups del programa, l'equip directiu ha de seleccionar el professorat segons aquest ordre de preferència:

a)Professorat que imparteix PALIC

b)Professorat del Departament de Llengua Catalana

c)Professorat de l'àmbit sociolingüístic del Departament d'Orientació

d)Professorat amb el grau de Llengua i Literatura Catalanes

e)Professorat amb titulació en estudis de la branca d'humanitats amb el nivell C1 de català.

4.En cas de produir-se alguna baixa durant el programa, el centre ha d'assignar el professorat segons l'ordre de preferència indicat en l'apartat anterior. La llista definitiva de docents participants serà la que s'indiqui en l'annex 3 (memòria).

5.El professorat participant rep una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 € per hora de dedicació.

 

Cinquè

Compromisos de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Els compromisos que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de complir són:

a)Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa, amb un màxim de 25.000 €.

b)Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altres tipus relacionats amb el programa.

c)Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.

d)Avaluar el procés i els resultats del programa.

e)Oferir formació adient al professorat participant.

Sisè

Compromisos del centre

Pel que fa als compromisos que assumeixen els centres, són:

a)Informar el consell escolar i el claustre d'aquesta convocatòria, que ha d'aprovar la participació del centre en el programa.

b)Incloure la participació en el programa a la programació general anual del centre.

c)Facilitar els aspectes organitzatius (espais i horaris) per assolir els objectius del programa.

d)Comunicar al Servei de Normalització Lingüística i Formació qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.

e)Presentar els annexos corresponents dins el termini establert.

f)Seleccionar el professorat que s'encarregui de les activitats del programa.

g)Comunicar a les famílies i als alumnes participants les condicions d'assistència obligatòria i la baixa en cas d'absentisme de l'alumnat en el programa.

Setè

Sol·licitud i termini de presentació

El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció d'aquesta convocatòria (annex 2) mitjançant el GESTIB de l'1 a l'11 de desembre de 2020.

Vuitè

Selecció dels centres participants

1.Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria, s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:

a)La cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o la persona en qui delegui, que la presideix.

b)La cap del Servei d'Innovació Educativa, o la persona en qui delegui.

c)Un inspector del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

d)Un funcionari del Servei de Normalització Lingüística i Formació, que actua com a secretari.

2.Són funcions de la Comissió de Selecció:

a)Examinar les sol·licituds i els documents presentats.

b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o perquè rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.

c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

3.Una vegada analitzades i valorades les propostes, la Comissió de Selecció ha de triar els centres educatius participants tenint en compte els criteris de selecció següents:

a)El percentatge d'alumnes d'incorporació tardana.

b)El fet de disposar del Programa d'Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC).

c)El fet d'haver elaborat un pla d'acollida, emmarcat dins el PEC i el PCC, que el claustre hagi aprovat.

4.Pel que fa a les llistes de centres admesos i de centres exclosos, cal tenir en compte els aspectes següents:

a)La llista provisional de centres admesos i exclosos, amb indicació dels grups autoritzats per participar en el programa, s'ha de publicar abans de dia 20 de desembre al lloc web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://snlf.caib.es).

b)Els centres interessats poden formular les al·legacions oportunes i enviar-les a l'adreça electrònica tmolivercolom@dgpice.caib.es en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.

c)Passat el termini, la comissió de selecció ha de resoldre les al·legacions i publicar la llista definitiva corresponent al lloc web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://snlf.caib.es).

Novè

Avaluació del programa i documentació

Abans del 30 de juny de 2021, el centre ha de trametre a l'adreça electrònica tmolivercolom@dgpice.caib.es la documentació escanejada següent:

L'annex 3 (memòria i certificat del programa)

L'annex 4 (certificat del docent)

 

ANNEX 2 (GESTIB) Sol·licitud de participació en el Programa “Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts” per al curs 2020-2021

(El director del centre té accés al document a través del GESTIB)

Documents adjunts