Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 11639
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’urbanització d’un espai lliure públic (EL-AP11) que pertany a la Unitat d’Actuació (UA) núm. 32 del Pla de Reconversió Integral de la Platja de Palma (PRI), cantonada c/ Trasimé núm. 54 i c/ Asdrúbal (TM Palma) (136a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 de novembre de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'urbanització d'un espai lliure públic (EL-AP11) que pertany a la Unitat d'Actuació (UA) núm. 32 del Pla de Reconversió Integral de la Platja de Palma (PRI), cantonada c/ Trasimé núm. 54 i c/ Asdrúbal (TM Palma) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte d'urbanització projectat s'inclou al punt 1del grup 4:

Projectes d'urbanització en general i els projectes de dotacions de serveis en polígons industrials.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

«El proyecto de urbanización de un espacio libre público perteneciente a la unidad de actuación (UA núm. 32) calificado como EL-AP11 según el PRI» redactat per l'arquitecte Jaume Vidal Contestí de l'empresa Vidal Piñeiro Arquitectes, SLP, s'ubica com s'ha esmentat abans a la Unitat d'Actuació núm. 32 Asdrúbal d'acord amb el PRI, a la cantonada entre el carrer Trasimé núm.54 i el carrer Asdrúbal de la Platja de Palma. La UA 32 Asdrúbal es troba a sòl urbà consolidat i és un solar de 321,10 m2, el qual es divideix en altres dos solars. El solar 1 qualificat com D4 amb una superfície d'aprofitament privat de 230,36 m2 i el solar 2 qualificat com EL-AP11 amb una superfície d'espai lliure de 90,74 m2.

La referència cadastral de la UA núm. 32, és el núm. 8731602DD7783B0001JA.

La planta del solar EL- AP11 és quasi rectangular amb una zona de xamfrà entre els carrers Trasimé i Asdrúbal.

Les dimensions del solar EL-AP11 són:

- Aresta confrontada amb el carrer Trasimé: 13,50 m

- Aresta confrontada amb el carrer Asdrúbal: 4,08 m

- Xamfrà entre els carrers Trasimé i Asdrúbal: 2,72 m

- Aresta confrontada amb el solar D4: 15,43 m

- Aresta confrontada amb la parcel·la de la finca núm 45 del carrer Cartago (amb referència cadastral núm 8731606DD7783B).

L'objecte del projecte és l'eixamplament del carrer Trasimé amb un petit espai públic, solar EL-AP11, que faciliti les implantacions comercials o de restauració i permeti reforçar i potenciar l'ús públic i comercial d'aquest eix bàsic de l'Arenal de Palma. Segons l'article 151 del PRI, per a la UA32 Asdrúbal es preveu la urbanització i plantació d'arbrat de l'espai lliure.

Actualment, el solar EL-AP11 és un espai enrajolat amb qualque punt sense enrajolar amb vegetació herbàcia, annex a una edificació abandonada de caràcter privat on es realitzava l'activitat de restauració. El solar té tres accessos al carrer, un que dona al carrer Trasimé, un altre al carrer Asdrúbal, i el darrer en el xamfrà entre carrer Trasimé i Asdrúbal, a més, està perimetrat al xamfrà i a les arestes confrontades amb els carrers Trasimé i Asdrúbal amb una paret enrajolada de pedra i unes reixes d'obra.

Les actuacions previstes en el projecte són:

a) Desenrajolar tota la superfície del solar i desbrossar la vegetació.

b) Pavimentar el 47% del solar amb rajoles de duromarés i de stone tile (per delimitar la zona enjardinada) perquè sigui per a vianants.

c) Plantar gespa grama i 8 arbres de fulla perenne d'espècies autòctones de l'àmbit mediterrani de baix consum hídric, que permetin una cobertura d'ombra de més del 50 % de l'espai no pavimentat (53% del solar). Els arbres seleccionats són 6 exemplars de Jacaranda mimosifolia i 2 de Magnolia grandiflora.

d) Instal·lació d'un sistema de reg automatitzat diferenciat per als arbres (en profunditat) i la gespa (per aspersió), el qual es connectarà a la xarxa d'aigua existent.

e) Instal·lació d'una electrovàlvula per dotar de subministre elèctric al sistema de reg.

La superfície de l'espai lliure públic urbanitzada serà de 90,74 m2, dels quals 42,30 m2 corresponen a sòl pavimentat mentre que els restants 48,44 m2 corresponen a zona enjardinada.

L'evacuació de les aigües pluvials es resoldrà mitjançant unes pendents no superiors al 3% que evacuen l'aigua a les zones no pavimentades i a la xarxa existent. Aquestes pendents, no superiors al 3%, tant a la zona pavimentada com a la zona no pavimentada, permetran considerar l'espai lliure públic com espai accessible.

No s'instal·larà mobiliari urbà, com bancs, atès que no hi ha la distància de separació suficient de 10 m respecte als edificis confrontats d'acord amb l'article 104 del Reglament Tècnic de Parcs i Jardins de l'Ajuntament de Palma (RTPJ). Tampoc s'instal·laran papereres atès que l'espai lliure públic té menys de 100 m2 i n'hi ha una a 1 m de l'espai lliure públic.

Es considera que l'àrea d'actuació estarà suficientment il·luminada pel vespre amb la potència i la situació de l'enllumenat públic existent.

S'estima un consum d'aigua per a reg de 43 m3/any aproximadament per a la zona verda.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase d'obres de l'execució del projecte es produiran els impactes negatius següents: efectes sobre la qualitat atmosfèrica (emissió de pols, partícules, renous i gasos d'efecte hivernacle), molèsties al residents i vianants, moviments de terra, acumulació de materials de construcció, consum d'aigua, efectes sobre el paisatge intrínsec urbà per l'obra, augment de generació residus de construcció i demolició i finalment consum de recursos naturals.

Quant als impactes positius, es preveuen la rehabilitació d'una zona abandonada i degradada en un espai lliure públic amb una zona enjardinada, la plantació de gespa grama i arbrat autòcton de baix requeriment hídric i efectes socioeconòmics com la creació d'ocupació per a l'execució de l'obra.

Durant la fase de funcionament es produiran els impactes negatius següents: consum d'aigua potable per a reg de la zona verda i ús de fertilitzants i adobs.

Quant als impactes positius, es preveuen l'ús gratuït de l'espai lliure públic per al gaudi dels residents i vianants, la presència d'una zona enjardinada i pavimentada ordenada i cuidada eliminarà la situació d'abandonament de la zona i en millorarà la qualitat paisatgística intrínseca, la presència de vegetació millorarà la qualitat atmosfèrica i efectes socioeconòmics com la creació d'ocupació per al funcionament i manteniment de l'espai lliure, així com el reforçament i potenciació de l'ús comercial per facilitar les implantacions comercials o de restauració.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

No s'han realitzat les consultes previstes en l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental ateses les característiques, la dimensió i la ubicació, a sòl urbà consolidat, del projecte i que no hi ha cap administració pública afectada.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord al que preveu l'article 47.5 de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte s'ha de subjectar a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'Annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és l'eixamplament del carrer Trasimé amb un petit espai públic, solar EL-AP11 situat a la UA núm. 32 Asdrúbal, que faciliti les implantacions comercials o de restauració i permeti reforçar i potenciar l'ús públic i comercial d'aquest eix bàsic de l'Arenal de Palma. Segons l'article 151 del PRI, per a la UA núm. 32 Asdrúbal es preveu la urbanització i plantació d'arbrat de l'espai lliure.La planta del solar EL- AP11 és quasi rectangular amb una zona de xamfrà entre els carrers Trasimé i Asdrúbal. Les actuacions projectades són les següents: desenrajolar tota la superfície del solar i desbrossar la vegetació ruderal; pavimentar el 47% del solar amb rajoles de duromarés i de stone tile (per delimitar la zona enjardinada) perquè sigui per a vianants; plantar gespa grama i 8 arbres de fulla perenne d'espècies autòctones de l'àmbit mediterrani de baix consum hídric, que permetin una cobertura d'ombra de més del 50 % de l'espai no pavimentat (53% del solar). Els arbres seleccionats són 6 exemplars de Jacaranda mimosifolia i 2 de Magnolia grandiflora; la instal·lació d'un sistema de reg automatitzat diferenciat per als arbres (en profunditat) i la gespa (per aspersió), el qual es connectarà a la xarxa d'aigua potable existent; la instal·lació d'una electrovàlvula per dotar de subministre elèctric al sistema de reg.

La superfície de l'espai lliure públic urbanitzada serà de 90,74 m2, dels quals 42,30 m2 corresponen a sòl pavimentat mentre que els restants 48,44 m2 corresponen a zona enjardinada. L'evacuació de les aigües pluvials es resoldrà mitjançant unes pendents no superiors al 3% que evacuen l'aigua a les zones no pavimentades i a la xarxa existent. Aquestes pendents permetran considerar l'espai lliure públic com espai accessible. No s'instal·larà mobiliari urbà ni nou enllumenat públic.

2. Ubicació del projecte:

Segons el Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Palma, el solar s'ubica a sòl urbà a zona EL1a d'espais lliures, que són de domini i d'ús públics (amb caràcter d'esbargiment i/o a la pràctica d'esports a l'aire lliure) dins la trama residencial i la seva superfície no excedeix del 2000 m2.

Segons el Pla de Reconversió Integral de la Platja de Palma (PRI), el solar s'ubica a la UA núm 32 Asdrúbal, la qual es delimita amb l'objecte de possibilitar l'eixamplament del carrer Trasimé amb un petit espai públic que faciliti les implantacions comercials o de restauració, i que permeti reforçar i potenciar l'ús públic d'aquest eix bàsic de l'Arenal de Palma.

Pel que fa a la vegetació existent a l'àmbit d'actuació, només hi ha vegetació ruderal i un petit ficus a un cantó del solar enrajolat.

Segons la quadrícula 1x1 amb codi 3858 del Bioatles de la IDEIB que ocupa la totalitat de la superfície del solar, no consta cap espècie de flora i fauna amenaçada. No obstant això, a la quadrícula apareix l'espècie catalogada Ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii) dins (Llistat d'espècies silvestres en Règim de Protecció Especial d'acord amb el Reial decret 139/2011, annex IV de la Directiva Hàbitats 92/43/CEE del Consell de 21 de maig, relativa a la conservació d'hàbitats naturals, fauna i flora silvestres i annex II del Conveni de Berna).

Segons les dades del visor la IDEIB, en el solar no hi ha Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC) i el projecte queda fora de la Xarxa Natura 2000. El espais de Xarxa Natura 2000 més pròxims són el Lloc d'Interès Comunitari (LIC) i la Zona d'Especial Protecció d'Aus (ZEPA), ES5310128 i ES0000081, respectivament, corresponents a «Cap Enderrocat-Cap Blanc» a 1 i 2 Km.

Respecte a les aigües subterrànies, el solar es troba ubicat sobre la massa d'aigua subterrània 1814M2 «Sant Jordi», a la franja costanera. L'aqüífer és superficial en mal estat quantitatiu i qualitatiu, amb presència de nitrats, clorurs i substàncies prioritàries. La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada i alta per a nitrats, en concret. Al solar no hi ha cap pou i els pous d'abastiment d'aigua per a la població (ARE_4015_Vigent-DI-_7010/8241 i A_S_9572_Vigent-A_S_9572 ) més pròxims al solar s'ubiquen a 1,8 Km.

La massa d'aigua superficial més propera al solar és Torrent dels Jueus a 220 m. En la desembocadura del torrent hi ha una plana geomorfològica d'inundació (núm 19) a 130 m del solar.

Segons el PTIM, el solar no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APR) d'incendis, d'esllavissaments, d'erosió, ni d'inundacions. No obstant això, el solar es troba a 130 m d'una APR d'inundació com a conseqüència de la plana geomorfològica d'inundació.

Segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears la parcel·la troba dins una zona sense risc d'incendi forestal.

D'acord amb el PTIM, el solar s'ubica a la Unitat Paisatgística núm 4 (UP-4) que correspon a Badia de Palma i Pla de Sant Jordi.

El paisatge intrínsec i extrínsec del solar és totalment urbà.

D'acord amb el document ambiental, no hi ha cap element de Patrimoni Històric-Artístic protegit al solar.

3. Característiques del potencial impacte:

Durant la fase d'obres de l'execució del projecte es produiran els impactes negatius següents: efectes sobre la qualitat atmosfèrica (emissió de pols, partícules, renous i gasos d'efecte hivernacle), molèsties al residents i vianants, moviments de terra, acumulació de materials de construcció, consum d'aigua, efectes sobre el paisatge intrínsec urbà per l'obra, augment de generació residus de construcció i demolició i finalment consum de recursos naturals.

Quant als impactes positius, es preveuen la rehabilitació d'una zona abandonada i degradada en un espai lliure públic amb una zona enjardinada, la plantació de gespa grama i arbrat autòcton de baix requeriment hídric i efectes socioeconòmics com la creació d'ocupació per a l'execució de l'obra.

Durant la fase de funcionament es produiran els impactes negatius següents: consum d'aigua potable per a reg de la zona verda i ús de fertilitzants i adobs.

Quant als impactes positius, es preveuen l'ús gratuït de l'espai lliure públic per al gaudi dels residents i vianants, la presència d'una zona enjardinada i pavimentada ordenada i cuidada eliminarà la situació d'abandonament de la zona i en millorarà la qualitat paisatgística intrínseca, la presència de vegetació millorarà la qualitat atmosfèrica i efectes socioeconòmics com la creació d'ocupació per al funcionament i manteniment de l'espai lliure, així com,el reforçament i potenciació de l'ús comercial per facilitar les implantacions comercials o de restauració.

Atesa la naturalesa i la ubicació del projecte a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen adientment mesures preventives i correctives establertes en el document ambiental, les condicions i recomanacions tècniques.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «El proyecto de urbanización de un espacio libre público perteneciente a la unidad de actuación (UA núm. 32) calificado como EL-AP11 según el PRI» ), atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental «Evaluación de impacto ambiental simplificada para la implantación de un espacio libre público en Playa de Palma situado en calle Trasimè núm. 54 (EL-AP11)» redactat per l'arquitecte Jaume Vidal Contestí de l'empresa Vidal Piñeiro Arquitectes, SLP i les condicions següents:

- S'han de substituir els exemplars de Jacaranda mimosifolia i de Magnolia grandiflora, per altres espècies, de l'annex 25 del RTPJ, autoctònes de les Illes Balears amb baix requeriment hídric, de fulla perenne i amb l'amplària de copa similar a les espècies esmentades. Depenent de l'amplària de la copa de les noves espècies seleccionades baix aquests criteris, s'haurà de reajustar el nombre d'exemplars a cultivar.

- L'aigua de reg de la zona enjardinada del projecte, sempre que sigui sanitàriament i tècnicament possible ha de ser a partir d'aigües regenerades, tal com disposa l'article 63.1 del Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB).

- S'ha d'instal·lar un sistema de recollida, emmagatzematge de l'aigua pluvial i per al seu posterior aprofitament com aigua de reg per tal de complir també amb l'article 63.1 del PHIB.

- Manteniment preventiu i correctiu de les instal·lacions, en particular les relacionades amb l'aigua i el reg per evitar possibles fuites.

D'altra banda, es recomana:

- Replantejar la solució del pavimentat proposada perquè sigui realment una superfície permeable ja que la solera de 15 cm de formigó instal·lada baix les rajoles de duromarés i stone tile impossibilita la permeabilitat de l'aigua pluvial.

- El traslladat dels contenidors de fems existents davant del solar a una altra ubicació del carrer per tal de millorar el paisatge intrínsec de l'espai lliure públic.

- Trasplantar el ficus existent del solar a un viver o a una altra zona enjardinada.

Així mateix, es recorda que:

- S'ha de complir amb el el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

- En el cas de l'ús d'aigües regenerades per al reg de la zona enjardinada, s'han de complir els criteris d'admissibilitat per a aigua de reg de zones verdes urbanes del

Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües regenerades.

- Respecte a la zona enjardinada, s'ha de complir amb el Reial decret 1628/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la llista i catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores.

- Adequar l'ús de fertilitzants i productes fitosanitaris, els quals han de complir amb el Reial decret 506/2013, de 28 de juny, sobre fertilitzants i el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris, respectivament.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 16 de novembre de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias