Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ESCORCA
Núm. 11636
Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel subministrament d'aigua potable
Per a significar que el Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 1 d'octubre de 2020, va acordar aprovar l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel subministrament d'aigua potable.
Tota vegada que durant el termini d'exposició pública no s'han presentat al·legacions ni reclamacions es dona per aprovada definitivament i es reprodueix, integra, a continuació:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SUBMINISTRAMENT D'AIGUA POTABLE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Concepte
De conformitat amb el que disposa l'article 20.4, apartat t), de la Llei 39/ 1988, del 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, en la redacció donada per l'article 66 de la Llei 25/1998, de 13 de juliol, de modificació del Règim Legal de les Taxes Estatals i Locals i de reordenació de les prestacions patrimonials de caràcter públic, aquest Ajuntament seguirà aplicant la taxa pel subministrament d'aigua potable a domicili, que es regirà per la present ordenança.
Article 2
Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la present taxa el subministrament a domicili d'aigua potable, mitjançant l'infraestructura de canonades subterrànies instal·lades a l'efecte, així com la instal·lació d'aparells comptadors a l'objecte de determinar la quantia de la taxa.
Article 3
Subjectes passius. Obligació del pagament
Seran contribuents i estaran obligats al pagament de la taxa regulada per aquesta ordenança, els beneficiats dels serveis o activitats municipals a què es refereix l'article anterior. Tendran la condició de substituts del contribuent les següents persones físiques o jurídiques, els quals podran repercutir, si escau, les quotes sobre els respectius beneficiaris:
a) Els propietaris dels immobles a proveir
b) Els titulars d'un dret reial d'usdefruit
c) Els titulars d'un dret reial de superfície
d) Els titulars d'una concessió administrativa
Article 4
Quantia
1. La quantia de la taxa regulada per aquesta ordenança serà la fixada a les tarifes contingudes a l'apartat següent:
2. Les tarifes de aquesta taxa seran:
a) Tarifa proporcional al consum d'aigua mesurada pel comptador, atenint a la següent escala progressiva:
Els primers 30 m3, per cada m3 |
0,50 € |
Des de 31 m3 fins a 60 m3, per m3 |
0,65 € |
Des de 61 m3 fins a 100 m3, per cada m3 |
0,75 € |
Més de 101 m3, per cada m3 |
1,10 € |
Les tarifes anteriors s'aplicaran pels consums realitzats trimestralment.
L'escala anterior serà ponderada en funció del nombre d'habitatges unifamiliars i locals comercials connectats a un mateix comptador comunitari, atenint a la següent proporció:
V/N = m
a on:
V= m3 d'aigua consumida en el període, mesurada per comptador
N= Núm. d'habitatges i/o locals connectats al comptador
m= m3 d'aigua a facturar a cada habitatge i/o local connectats al comptador.
b) Quota de servei, manteniment i substitució, per avaria de comptadors aplicable trimestralment:
Per a cada comptador de 13 mm de canó |
6 € |
Per a cada comptador de 20 mm de canó |
8 € |
Per a cada comptador de 25 mm de canó |
14 € |
Per a cada comptador de 30 mm de canó |
20 € |
Per a cada comptador de més de 30 mm de canó |
30 € |
En cas de comptadors comunitaris, aquesta quota de servei s'aplicarà per cada un dels habitatges o locals comercials connectats.
Les obres de manteniment de les instal·lacions i infrastructura en general de la connexió seran a càrrec de l'interessat prèvia autorització de l'Ajuntament.
c) Drets de presa:
Per a cada autorització de presa a la xarxa principal d'aigua, s'abonarà la quantitat de 40 € per habitatge o local comercial connectat.
d) Per a la primera instal·lació de comptador:
Per a cada comptador de 13 mm de canó |
107,50 € |
Per a cada comptador de 20 mm de canó |
145,00 € |
Per a cada comptador de 25 mm de canó |
182,20 € |
Per a cada comptador de 30 mm de canó |
226,00 € |
Per a cada comptador de més de 30 mm de canó |
301,00 € |
Les tarifes del present apartat seran d'aplicació en els supòsits de canvi d'ubicació del comptador i nova presa d'aigua, a petició de l'interessat i per motius aliens a l'Ajuntament.
e) En concepte de represa del subministrament quan s'hagi suspès per qualsevol cas contemplat en el capítol III sobre la suspensió del subministrament d'aigua, en concret, en l'article 12 d'aquesta ordenança, s'abonarà la quantitat de 70 €.
Article 5
Obligació del pagament
1. L'obligació del pagament de la taxa regulada per aquesta ordenança neix a partir de l'inici de la prestació del servei.
2. Les tarifes corresponents del dret de presa per primera vegada o de represa, l'interessat haurà de satisfer l'import íntegre que correspongui, en aplicació del article anterior, en concepte de dipòsit, en el moment de la sol·licitud.
Capítol II
Normes de gestió i funcionament
Article 6
El contribuent no podrà subministrar l'aigua de la xarxa municipal a tercers, ni tan sols de franc, exceptuant els casos de força major, prèvia conformitat de l'Ajuntament d'Escorca.
Article 7
Sense perjudici del que disposa l'article 10è. de la present ordenança fiscal, la presa d'aigua serà d'una per a cada immoble. S'iniciarà de la xarxa general situada en el carrer al qual tingui façana, de forma que la presa tingui una longitud màxima de cinc metres.
S'entén per immoble cadascuna de les parcel·les cadastrals, atenent a allò que indiqui el cadastre al respecte. Excepcionalment, previ informe tècnic que així ho aconselli, es podrà concedir més d'una presa per a cada parcel·la cadastral.
Per presa d'aigua s'entén el tub d'unió entre la xarxa general de distribució i l'immoble.
Quan un immoble, les façanes del qual donin a més d'un carrer, la presa d'aigua, preferentment, serà de la xarxa general a la façana principal de l'immoble.
Les característiques de cada presa d'aigua, les fixarà l'Ajuntament en relació a la pressió de l'aigua, situació o serveis de la finca i finalitat a la qual es destina l'aigua.
Article 8
Els comptadors s'instal·laran dins armaris encastats a la paret i construïts a l'efecte, amb les dimensions assenyalades per l'Ajuntament. El contribuent serà el responsable de la custòdia del comptador. Tant les obres d'infraestructura necessària per a la presa i subministrament d'aigua, així com qualsevol modificació posterior, tant del comptador com de l'armari, seran per compte i càrrec de l'interessat i hauran de ser prèviament autoritzades per l'Ajuntament i realitzades d'acord amb les directrius prescrites.
Article 9
El comptador tindrà les característiques d'aquells sistemes aprovats per l'Organisme Oficial competent; l'elecció del tipus de comptador, canonada i emplaçament seran competència de l'Ajuntament, atenent al consum probable i les condicions de l'immoble a subministrar. L'emplaçament estarà, sense cap tipus d'excepció, a nivell de façana, i s'haurà de poder llegir des de l'exterior de l'immoble.
Al comptador, l'instal·larà l'Ajuntament, o l'interessat sota la vigilància directa de personal del propi Ajuntament, el qual precintarà el tub o canonada de la presa d'aigua amb el comptador.
Abans del comptador, i al final del tub de la presa, s'instal·larà una aixeta de pas, i després del comptador un altra aixeta de comprovació i seguretat. La clau de la porteta de l'armari estarà a càrrec de l'abonat per a poder prevenir qualsevol eventualitat.
L'aixeta de pas alimentarà la distribució interior que el contribuent instal·larà sota el seu criteri.
Article 10
Quan a un mateix immoble hi hagi més d'una vivenda o local comercial, i es pretengui instal·lar un comptador individual per a cadascuna de les vivendes o locals, s'instal·larà una presa d'aigua, de canó i amb les ramificacions que siguin necessàries. Excepcionalment, i per motius suficients que les justifiquin, i atenent a les condicions prescrites pels tècnics municipals, es podran autoritzar varies preses d'aigua a la xarxa principal.
Article 11
Les prolongacions de les xarxes principals de subministrament d'aigua potable es regiran per les següents normes:
1. Totes les prolongacions de les xarxes principals d'aigua potable seran costejades íntegrament pels interessats, sense que l'Ajuntament quedi obligat a indemnitzar ni a compensar.
2. Tota prolongació que desitgin efectuar els particulars, requerirà autorització prèvia del Ple de l'Ajuntament.
3. Finalitzades les obres de prolongació, la nova canonada, amb totes les instal·lacions i accessoris, passarà a ser propietat municipal.
4. Les obres de prolongació es realitzaran sota la direcció i inspecció tècnica municipal.
5. La pavimentació dels carrers per on es perllongui la xarxa s'haurà de deixar en el mateix estat d'abans d'iniciar les obres. A aquests efectes, els interessats hauran de dipositar una fiança equivalent a l'import de les obres pressupostades pel tècnic municipal en concepte de reposició de la pavimentació, més un 20% en concepte d'imprevists. L'import de la fiança serà retornada prèvia expedició del certificat de final d'obra expedit pels tècnics municipals.
6. El pressupost de les obres, instal·lacions i materials, serà fixat per l'Ajuntament, i el seu import regularà les possibles conseqüències econòmiques administratives que se'n puguin derivar.
Durant un termini de deu anys, a comptar del dia següent al de l'autorització de les obres de perllongació, les persones que vulguin connectar a la nova xarxa d'aigua abonaran una quantitat equivalent a l'import de dividir la xifra del pressupost de l'obra, actualitzat per aplicació de l'I.P.C. des del dia següent al de l'autorització fins al dia de la sol·licitud de la connexió, pel nombre de persones que hagin costejat les obres fins a la data, més els que en l'actualitat desitgin connectar-se. El resultat serà repartit a parts iguals entre les persones que bestragueren el finançament. Transcorregut el termini anterior, els drets de presa seran satisfets a l'Ajuntament, per l'import establert en la present ordenança fiscal.
7. En tot allò no previst en els punts anteriors del present article, seran d'aplicació el que disposin les clàusules addicionals dels corresponents convenis de perllongació de les xarxes principals d'aigua potable.
Capítol III
Suspensió del subministrament
Article 12
L'Ajuntament, sense perjudici de les accions civils, administratives o penals que la legislació vigent li reconegui, podrà suspendre el subministrament en els casos següents:
En els casos prevists als apartats 1, 4, 5, 11, 12 i 13 la suspensió podrà ser immediata.
Article 13
Procediment per a la suspensió
Llevat dels supòsits de suspensió immediata, el procediment serà el següent:
L'Ajuntament comunicarà a l'abonat la proposta de suspensió motivada per qualsevol mitjà adequat, inclòs fax, correu electrònic, telegrama, i concedirà un termini per a al·legacions i/o per a eliminar la causa de la suspensió, que no podrà ser inferior a quinze dies naturals.
Si es presenten al·legacions dins el termini, l'Ajuntament haurà de resoldre la qüestió, comunicar la seva decisió a l'abonat i donar-li un nou termini de quinze dies naturals per a eliminar la causa de la suspensió si és desestimatòria en tot o en part.
Un cop transcorreguts els terminis indicats, l'Ajuntament podrà suspendre immediatament el subministrament, sense perjudici de les accions que l'abonat pugui exercir davant la jurisdicció competent.
Article 14
El subministrament no es podrà suspendre, llevat dels supòsits de suspensió immediata, en dies festius o quan l'Ajuntament no disposi dels serveis administratius i tècnics d'atenció al públic que permetin a l'abonat reparar tot d'una les causes que justifiquin la suspensió, ni en les vigílies de tals dies.
Article 15
El servei es restablirà el mateix dia o el següent dia hàbil o aquell en què s'hagin reparat les causes de la suspensió o regularitzat la situació.
Article 16
Per a fer efectiva la suspensió del subministrament l'Ajuntament podrà instal·lar, en el mateix comptador o en qualsevol punt anterior, els mecanismes o sistemes que garanteixin la suspensió i podrà arribar, si comprova de la ineficàcia de mesures menys rigoroses o de suspensió del subministrament per més de sis mesos, el tall de la presa.
Article 17
Si la suspensió es deu a causes imputables a l'abonat, l'Ajuntament podrà cobrar-li, abans de reiniciar el subministrament, els drets de reconnexió establerts a les Tarifes del servei i el cost de la nova presa, si s'escau.
Article 18
Retirada del comptador d'aigua
En els supòsits de suspensió de subministrament per causa imputable a l'abonat, si un cop transcorreguts tres mesos des de la suspensió efectiva, l'abonat no ha eliminat les causes que la motivaren, es retirarà al comptador d'aigua, sense perjudici del dret a exigir el pagament del deute pendent i el rescabalament dels danys i perjudicis pertinents.
Article 19
Exercici d'accions
L'abonat, l'Ajuntament o una persona jurídica amb personalitat plena podran exigir davant la jurisdicció competent les accions que pertoquin en dret, basades en l'incompliment de l'ordenança i demés normes reguladores al respecte, incloses les de indemnització de danys i perjudicis, suspensió del subministrament i/o cobrament del deute.
Capítol IV
Lectures, consums i facturació
Article 20
Personal autoritzat
La lectura de les indicacions dels comptadors o sistemes de mesurament de consums seran efectuades per personal autoritzat de l'Ajuntament, degudament acreditat.
Article 21
Periodicitat de lectures de comptadors i facturació
1. L'Ajuntament procurarà llegir els comptadors de consums trimestralment, durant els mesos de gener, abril, juliol i octubre.
2. La facturació es durà a terme, per períodes vençuts, al 1r., 2n., 3r. i 4t. trimestre, respectivament. Les quotes que resultin hauran de ser satisfetes pels obligats durant el mes següent al de la corresponent lectura. Finalitzat aquell, es procedirà al cobrament en via de constrenyiment.
3. En el supòsit que en un període determinat, per mal funcionament del comptador o que aquest s'hagi aturat, no es pogués saber el consum realitzat, es procedirà a facturar un consum equivalent a la mitjana dels tres períodes immediatament anteriors.
4. En el supòsit que durant un trimestre la lectura del comptador doni indicis de que existeixi una fuga d'aigua en les instal·lacions particulars del beneficiari, els serveis municipals ho comunicaran a l'interessat, concedint-li un termini de trenta dies per a què procedeixi a la reparació. Transcorregut el termini anterior, l'interessat comunicarà a l'Ajuntament que l'esmentada reparació s'ha efectuada. L'Ajuntament procedirà a liquidar el trimestre corresponent en funció del consum mitjà dels tres darrers trimestres facturats.
En el supòsit que l'interessat no procedeixi a la reparació de les instal·lacions particulars en el termini abans indicat, l'Ajuntament procedirà a liquidar la taxa en funció de la lectura del comptador.
5. Transcorregut el termini voluntari de pagament al que es refereixen als apartats anteriors 1 i 2, s'iniciarà el procediment de cobrament en període executiu. Simultàniament al procés executiu de cobrament, s'iniciarà l'expedient de tall del subministrament d'aigua, notificant-lo a l'interessat i concedint-li un termini de 10 dies per a abonar el deute. Transcorregut el termini anterior sense haver-se abonat el deute, es procedirà al tall del subministrament d'aigua, continuant el procés executiu de cobrament.
Disposició addicional 1a. Comptadors provisionals per a obres
Quan s'hagin de realitzar obres en immobles que no disposin de comptador d'aigua, l'Ajuntament, podrà subministrar aigua, instal·lant un comptador provisional. El termini de vigència de l'esmentat comptador serà el mateix que el termini concedit a la corresponent llicència per a l'execució de les obres. Finalitzat el termini d'execució de les obres, i les pròrrogues autoritzades, l'Ajuntament procedirà, automàticament, a la suspensió del subministrament d'aigua.
El cost de les instal·lacions provisionals i del comptador estarà a càrrec del contractista de les obres, i seran d'aplicació les tarifes aprovades per la present ordenança fiscal.
Disposició addicional 2a.
Tota vegada que el rebut que es gira al contribuent contempla el fems, l'aigua i el clavegueram, es manté l'obligació de satisfer integres tots els conceptes que engloba el rebut no podent-se dur a terme pagaments parcials.
Disposició final
La present ordenança entrarà en vigor a partir del dia següent al de la seva publicació al Butlletí Oficial les Illes Balear. S'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2021 i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.
Escorca, 23 de novembre de 2020 El batle Antoni Solivellas Estrany