Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 11547
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament d’ajudes econòmiques de serveis socials de l’Ajuntament de Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb l'edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 166, de 26 de setembre de 2020, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de 17 de setembre de 2020, mitjançant el qual es va aprovar inicialment la modificació del Reglament d'ajudes econòmiques de serveis socials de l'Ajuntament de Son Servera.

De conformitat amb el que preveuen els articles 22.2.d) i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació a la modificació del Reglament d'ajudes econòmiques de serveis socials de l'Ajuntament de Son Servera, per la qual cosa queda aprovat definitivament, i es transcriu a continuació el text íntegre del Reglament:

 

“REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES AJUDES ECONÒMIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L'AJUNTAMENT DE SON SERVERA.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

1. L'article 25.1, apartat e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013,de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2013) preveu com a competència municipal l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.

2. La Llei 4/2009, d'onze de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, en l'article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tan propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular”.

3. Conscient de tot això, l'Ajuntament de Son Servera, vol instrumentar un marc regulador de les concessions que es puguin atorgar d'aquest tipus d'ajuda, segons les previsions pressupostàries que per cada exercici en concret es  puguin consignar a l'efecte.

4. Les ajudes es concediran en funció dels crèdits disponibles a l'Ajuntament per a aquest fi. Per tot això, no bastarà per rebre l'ajuda que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que consten en aquest Reglament, sinó que serà necessari que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

5. A partir d'aquí, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d'ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic que sempre tendran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte a les que ofereixen altres institucions.

6. Per totes aquestes raons, es preveu la necessitat de regular unes prestacions que ja es venien atorgant des de fa temps, però que calia homogeneïtzar en un mínim de criteris bàsics per tal d'aclarir-ne els requisits de concessió.

CAPITOL I

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1

Definició

1. Les ajudes econòmiques municipals per a l'atenció de necessitats socials són instruments de la Unitat de Serveis Socials Comunitaris Bàsics, que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques i/o complementàries per al desenvolupament de les activitats de la vida quotidiana.

2.Aquestes ajudes s'adrecen a persones i/o famílies que passen temporalment per situacions de necessitat relacionades amb la manca de mitjans de subsistència. Aquestes  mancances poden estar motivades per la manca de recursos propis (ingressos inexistents o insuficients en relació amb les necessitats bàsiques) o bé per circumstàncies excepcionals provocades per situacions que requereixen una ràpida resposta davant una situació greu de precarietat social, en què la persona no n'és la responsable directa.

Article 2

Característiques de les ajudes no tècniques (econòmiques)

1. Són ajudes finalistes, és a dir, s'apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.

2. Les ajudes poden ser periòdiques o puntuals, segons l'annex II.

3. Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d'un treball més ample que es desenvolupa amb les persones perceptores, adreçat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social.

4. En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que s'atorguin des d'altres institucions i/o entitats per a la mateixa necessitat, i la persona i/o família en tengui dret, entenent-se que la part que atendrà l'Ajuntament serà aquella que no és coberta per una altra institució i/o entitat.

5. Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, és a dir, que depenen en cada exercici de les previsions que s'hi puguin establir.

Article 3

Modalitats de prestacions

L'Ajuntament de Son Servera concedirà a les persones que compleixin els requisits les ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:

1. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge i/o de les despeses derivades:

- Ajuts per garantir els subministraments bàsics: gas, llum, aigua, butà i altres.

- Ajuts per a lloguers/hipoteques endarrerides i ajuts per a lloguer d'habitatge habitual.

- Situacions excepcionals

2. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent:

- Avançament de despeses urgents.

- Pagament d'enterraments de beneficència.

- Ajuts per al trasllat en cas de circumstàncies greus.

3. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

- Ajuts per a l'adquisició, reparació i adaptació d'ulleres.

- Ajudes tècniques complementàries que no entren en el sistema de prestacions tècniques de la Seguretat social.c. Ajuts per a medicaments vitals i d'urgència.

4. Desplaçaments habituals per necessitat formativa o d'atenció sanitària:

- Ajuts de transport.

Desplaçaments per rebre atenció sanitària.

5. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene, roba i calçat:

- Ajuts per a alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

- Ajuts per a dietes especials.

- Ajuts per a alimentació infantil i higiene/lactància.

- Ajuts per a roba i calçat: cobertura per mitjà de la col·laboració amb altres recursos de la comunitat i cobertura també en els casos que es necessiti roba especial laboral segons valoració i situació.

6. Atenció als infants:

- Ajuts individuals a l'escolarització a l'educació infantil de 0-3 anys (escoles bressol).

- Ajuts per a material escolar i llibres en situacions de greu necessitat socioeconòmica.

- Ajuts de menjador escolar complementàries al sistema educatiu.

- Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure.

7. Suport a la integració sociolaboral:

Ajuts individuals per promoure la inclusió sociolaboral

8. Altres:

- Ajudes per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes prevists en els epígrafs anteriors.

- Beques per a programes d'inserció laboral.

 

Article 4

Naturalesa jurídica dels ajuts

1. Els ajuts prevists en el present Reglament són considerats a tots els seus efectes com a despesa de dret públic.

2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari, i no són de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l'anterior prescripció. Principalment per limitació pressupostària, el personal tècnic de referència dels equips bàsics d'atenció social poden limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits prevists en els apartats de valoració social i econòmica d'accessibilitat al dret de prestació d'aquest mateix Reglament, i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.

3. La persona beneficiària de l'ajut no en pot exigir l'augment o revisió. No obstant això, les persones interessades, sol·licitants de l'ajut, poden en qualsevol moment demanar la vista de l'expedient que ha estat instruït per a la concessió de l'ajut. En qualsevol incidència que es pugui presentar, s'acordarà el que es consideri més ajustat al present Reglament i prèvia audiència en un termini no menor de 10 dies a la persona interessada.

L'Ajuntament és l'òrgan competent per interpretar les qüestions que pugui suscitar l'aplicació d'aquest Reglament.

Article 5

Dotació pressupostària

1. L'Ajuntament de Son Servera consigna en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques d'àmbit social adreçades a persones en situació de vulnerabilitat social.

2. Aquesta partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d'exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària. (afegir la dotació de crèdit actual)

3. Les prestacions econòmiques vinculades, quant a font de finançament, a l'activitat de foment o subvencions no gaudiran de l'efecte de la consolidació en el pressupost municipal de l'exercici següent i, per tant, quedaran condicionades a la disponibilitat efectiva de liquiditat, condicionada alhora per l'aprovació del programa o subvenció. 

 

CAPITOL 2

BENEFICIARIS  I REQUISITS

 

Artícle 6

Persones beneficiàries, requisits i obligacions

1. Poden rebre els ajuts qualssevol persones i/o famílies que es trobin en una situació de dificultat socioeconòmica i per a les quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l'empitjorament de la situació.

Hi tendran accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat previstes en l'art. 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

2. Requisits. Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

- Ser majors de 18 anys o estar emancipades legalment o, en tot cas, haver iniciat el tràmit legal d'emancipació.

- Estar empadronades durant un mínim de 3 mesos en el terme municipal de Son Servera, a excepció de les persones acollides en recursos d'allotjament institucional, infants, transeünts en situació d'extrema pobresa i situacions d'urgència.

Que la unitat de convivència de la persona sol·licitant tengui uns ingressos iguals o inferiors al resultat d'aplicar l'IPREM. Es computaran com a ingressos tots aquells que siguin percebuts pels següents conceptes: nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques, rendes de patrimoni, interessos bancaris,  col·laboracions familiars i pensions alimentàries.

- No disposar de rendes mobles i immobles envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit; ni rendes de l'activitat econòmica, ni finalment rendes del capital. Amb caràcter general, no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut. 

- No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.

3. Obligacions de les persones beneficiàries:

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

- Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d'ocupació o altres institucions competents, sempre que no s'acrediti impediment i a discreció de l'informe tècnic de referència dels equips bàsics d'atenció social.

- Comunicar als Serveis Socials Municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que pugin modificar les circumstàncies que varen motivar la sol·licitud i la resolució posterior.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.).

- Amb caràcter general, l'atorgament de l'ajut resta condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.

- En el cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i en cas que aquesta en cobreixi només una part del cost, la persona beneficiària tendrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.

- Justificar l'ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

- Comunicar als Serveis Socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l'Ajuntament de Son Servera i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

- Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin per a les finalitats per a les quals es varen concedir.

- Mantenir l'empadronament i la residència efectiva en el municipi de Son Servera durant el temps de percepció de l'ajuda.

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de l'ajuda i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió d'aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels Serveis Socials Municipals.

4. Drets de les persones beneficiàries:

- Dret a rebre informació de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim prestació.

- Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa en l'expedient. Tant la Regidoria de Benestar Social com el personal tècnic que tramiti les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada i resta subjecta a reserva i tractament confidencial d'acord amb l'art.18 de la Constitució espanyola i amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

- Dret a exercir el dret de queixa conforme a les disposicions vigents.

- Dret a l'abandonament efectiu de l'ajuda o prestació una vegada s'hagi resolta.

 

 

CAPÍTOL 3

ATORGAMENT DE LES PRESTACIONS

 

Artícle 7

Criteris d'atorgament

1. D'acord amb l'article 5 capítol 1 del present Reglament, l'atorgament de les prestacions depèn, en general, de la disponibilitat pressupostària d'aquest Ajuntament.

2. En l'informe de la resolució favorable de l'atorgament de la prestació han de constar el fonament i les causes que, en cas de complir els requisits, permeten l'aprovació de la prestació.

3. En tot cas, en l'informe que originàriament genera la prestació s'han d'adjuntar un model formalitzat de valoració social i un model formalitzat de valoració econòmica (annex 1).

3.1. Valoració econòmica. Per establir la situació econòmica de la família o unitat de convivència es consideren els ingressos nets actuals percebuts a la data de sol·licitud per al conjunt de membres de la llar.

Els ingressos els componen:

Ingressos del treball per compte aliè i per compte pròpia.

Prestacions socials.

Rendes de capital i de la propietat.

Ingressos percebuts per infants.

S'entén, amb caràcter general, que hi ha manca de recursos econòmics quan la unitat de convivència de la persona sol·licitant tengui uns ingressos iguals o inferiors al resultat d'aplicar la fórmula següent:

INDICADOR PÚBLIC DE RENDA D'EFECTES MÚLTIPLES (IPREM):

IPREM + (1/2 IPREM) x (N-1)

- IPREM (aprovat anualment)

- N: nombre de membres de la unitat familiar

3.2.  Valoració social. Les peticions socials s'han de completar amb una valoració social per part del personal professional dels Serveis Socials Municipals. Aquesta valoració s'ha de fer per mitjà de l'observació i constatació per part del personal tècnic de les situacions descrites en la taula de l'annex 1 del present Reglament i pot ser completada per l'informe o informes tècnics dels Serveis Socials on constin les consideracions especials de cada cas i es raoni la no aplicació del barem econòmic o social.

4. Les prestacions concedides no poden ser invocades com a precedent per a l'obtenció de noves prestacions.

5. És un criteri rellevant per a l'atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució de la situació decarència.

6. Les prestacions regulades en el present Reglament són intransferibles i, per tant, no poden oferir-se en garantia d'obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits prevists en la legislació general de l'Estat que resulti aplicable.

7. En el  supòsit que concorrin diverses persones sol·licitants d'una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només se'n podrà concedir una, promovent l'acord entre les parts interessades.

 

CAPÍTOL 4

QUANTIA I BAREM DE LES PRESTACIONS

Article 8

1. Les prestacions econòmiques locals són les especificades en l'annex 2.

2. L'import de les prestacions econòmiques està determinat pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en el barem econòmic i en la valoració social.

3. En cas d'extrema i severa necessitat, l'import serà íntegrament finançat per part de la corporació.

4. Cada tipologia d'ajut té una quantia màxima que es detalla en l'annex 2.

5. L'acreditació de la prestació i consegüent despesa s'ha de fer per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica, i l'import de les ajudes concedides en cap cas pot ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l'activitat subvencionada.

 

CAPÍTOL 5

PROCEDIMENT DE LA CONCESSIÓ

 

Article 9

Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

1. L'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia Presidència, que pot delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local o en el/la regidor/ra o tinent de batle/essa de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament  de Son Servera.

2. L'òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és el/la regidor/a de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament  de Son Servera.

Article 10

Procediment normalitzat de les ajudes

1.Modalitat de presentació de sol·licitud: 

a)Les persones afectades poden sol·licitar les ajudes per compte propi per mitjà del model de sol·licitud (annex 3).

b) a proposta de la Regidoria de Benestar Social.

c) a proposta del personal tècnic de referència quan es tracti de persones amb les quals ja s'està efectuant una intervenció social o professional.

2. Les ajudes han de ser tramitades pel treballador o treballadora social dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Son Servera.

3.La sol·licitud s'ha de presentar en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament de Son Servera i adreçada al Departament de Serveis Socials.

4.Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s'hagi aportat tota la documentació necessària, és requerirà a la persona sol·licitant que l'aporti en un termini de 15 dies hàbils. En tot cas, l'incompliment del requeriment suposarà l'arxiu de l'expedient sense més tràmits.

5.En el termini de quinze dies hàbils des de la recepció completa de la documentació necessària, el treballador o treballadora social emetrà informe en què proposarà la concessió o no de l'ajuda sol·licitada i, en el seu cas, de la quantia de l'ajuda.

6.La resolució de la concessió d'ajuda depèn del regidor/ra de l'Àrea de Benestar Social o del batle/batlessa; ambdues figures participen igualment del deure de mantenir l'expedient en secret, a la qual cosa està igualment obligat per ètica professional tot el personal de Serveis Socials. A més, no es farà publicitat de les ajudes concedides, atès el que disposa l'article 18.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7.Una vegada resolt l'expedient, es comunicarà per escrit a la persona sol·licitant tot indicant la quantia i condicions de l'ajuda (concepte, utilització de la prestació, duració i pla de treball si n'és el cas...), així com els recursos administratius i jurídics en cas de desitjar la impugnació de l'acord.

Posteriorment, es presentarà al Departament d'Intervenció la resolució de la Regidoria de Serveis Socials perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d'acord amb les condicions que s'estableixin en el termini de 15 dies.

8..L'abonament de l'ajuda es pot realitzar directament a la persona destinatària o a l'entitat prestadora del servei o motiu de subvenció.

9.En casos d'ajudes periòdiques, el personal tècnic de serveis socials valorarà la temporalització de l'ajuda.

Article 11

Procediment d'urgència

En les situacions d'urgència el personal  tècnic de serveis socials ha de resoldre el que estimi pertinent mitjançant el procediment que consideri oportú.

Article 12

Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1. La documentació detallada en aquest article és considerada com a màxima i s'ha de reclamar a la persona sol·licitant per realitzar la valoració econòmica i social de manera fidedigna. En cap cas es reclamarà documentació que ja consti en l'expedient de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència, ni aquella que es pugui aconseguir d'ofici en altres serveis municipals o altres administracions, segons el que disposa l'article 6.2, lletra b, de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

2. Documentació general per a qualsevol tipus d'ajut:

- Sol·licitud d'ajuda segons model normalitzat i degudament formalitzada.

- Certificat de convivència.

- DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant i dels majors de 16 anys de la unitat de convivència.

- Llibre de família complet.

- Sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentària i custòdia dels fills.

- Targeta de demanda d'ocupació dels majors de 16 anys que es trobin en situació d'atur laboral.

- Certificat del SEPE que acrediti si perceben prestació per atur de totes les persones integrants adultes de la unitat de convivència i de l'import de la prestació o, en el seu cas, certificat negatiu.

- Certificat del INSS que acrediti si perceben prestació econòmica.

- Darrera nòmina de les persones treballadores en la unitat de convivència.

 

Article 13

Revocació de les ajudes

1. La utilització de l'ajuda per a una finalitat distinta per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de l'ajuda.

2. La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades declarades per la persona sol·licitant podrà suposar la denegació de l'ajuda, encara que reuneixi els requisits per a la concessió.

3. Transcorregut el termini de dos (2) mesos des que l'ajuda estigui preparada per ser abonada i sense que l'ingrés s'hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, es podrà procedir a la revocació de l'ajuda.

Article 14

Pla de feina 

S'ha d'elaborar un pla de feina per a cada ajuda sol·licitada i concedida, conjuntament entre els professionals de referència i la persona interessada (annex 4).

 

Son Servera, 20 de novembre de 2020

La batlessa

Natalia Troya Isern

Documents adjunts